Proturbo  Autodiagnoosi

Mediassa väläytetty "kimppa-auto", hyvät ja huonot puolet?

  • 15 Vastauksia
  • 4447 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Lainattu autoverotus -topicista:
Yhteiskäyttö ei liity suoranaisesti oikein mitenkään ajoneuvojen verotukseen, joten siitä keskustelu tässä päättyy tähän.

Aiheesta voi perustaa erillisen topicin niin halutessaan. :)

Eli keskustellaan. Modet voi siirtää oikealle puolelle, jos offtopic on väärä.

Minä pahasti vain arvaan, että auton kimppakäyttö kävisi pidemmänpäälle kalliimmaksi niille, joille se auto on välttämätön ajosuoritteen vuoksi. Tämä siksi, koska huoltokulut, hankintakulut yms. kun jaetaan vaikkapa neljän käyttäjän kesken, niin ainoa oikea tapa on huollattaa auto korjaamolla. Riittää yksi "hälläväliä ei ole minun" -käyttäjä, niin kulut kasvaa.

Jollekkin "markettiin ja takas" -ihmiselle tuo varmaan olisi halvempi vaihtoehto, mutta minulle se 20-vuotias vessa on itsekorjattuna halvempi vaikka verot yms. maksut nousisivatkin hitusen.

Työpaikalla on nyt kahdella pakettiautolla ollut kymmenkunta eri kuskia vuoden sisällä. Molemmat ihan paskana, ei keretä korjaamolla korjaamaan niitä vehkeitä niin nopeasti, mitä niitä rikotaan. Syyllistä kysellessä ei kukaan ole autoa ajanut, vaan huollon porukka itse kuulemma hajoittanut.

Näin mm. kun Sprinteristä meni virtalukko, tai katkesi avain. Sama homma, kun Transporteri ei lähtenyt vajaalla tankilla käyntiin ja nosturilla huomattiin, että ihan kaikki auton alla olevat asiat (öljypohja, putkisto, pa-tankki, vakaajat) on mytyssä eli sillä härvelillä on ajeltu jonkin betoniporsaan yli.

Joskus on kaveripiirissä ollut yksi/kaksi autoa, jota on aika moni käyttänyt satunnaisesti yhtäaikaa. Homma toiminut sen takia, koska kaikki ovat autosta pitäneet huolta ja kun vika on havaittu, on yhdessä keskusteltu sen korjaamisesta ja kulut jaettu tasan. Tosin, koska auton kaikki käyttäjät ovat ymmärtäneet autotekniikan päälle, on tämä ollut mahdollista.

Auton ylläpito on edullista, jos niistä pitää huolta. Jos ajaa vain ajatuksella "ajetaan kunnes jotain porsii", käy pidemmän päälle aivan perkeleen kalliiksi. Kimppa-autoilussa minä esimerkiksi jonkin kalliin remontin ollessa tulossa, haluaisin autosta eroon. Muuta kimppailijat pitää autoa niin ihanana, etteivät halua siitä luopua. Meneekö tämä sitten samanlailla, kuin vaikkapa perikunnan riitamökeissä, loppujen pitää ostaa yksi "osakas" ulos?


Kuolleena syntynyt ajatus, johtuen siitä ettei aina osata käyttää sitä autoa oikein. Minua ei häiritse yhtään, jos itse tuhoan oman autoni kenkimällä tai ajamalla mehtään, mutta jos joku muu tekee saman minun autolle, en tykkää.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Laitoin "yleisiin autojuttuihin" koska sitähän tämä on.  :)

Noita kimppa-autoja on nytkin joillakin, yks tuttu on tämänkin foorumin käyttäjä ja kävi talvimiitissäkin kimppa-autolla.

Siinä on puolensa ja puolensa. Kaikkeen se ei sovellu, esimerkiksi jos useammalla kuin yhdellä käyttäjällä on tiukasti tiettyyn aikaan ajotarpeita niin että ne voivat mennä päällekkäin. Tämä rajaa siis esimerkiksi valtaosan työmatkaa autolla taittavista pois.

Mutta joillakin auton tarve on satunnaisempaa ja soviteltavissa sen mukaan milloin muut kimppaomistajat eivät autoa käytä.

Luonnollisesti yhteiskäyttö yhtään minkään resurssin kanssa ei toimi hyvin jos käyttäjät eivät ota vastuuta kamppeen kunnossapidosta. Oli se sitten ruhonleikkuri tai kesämökki tai grillipaikka pihalla tai mikä vaan.

Silverbullettia autokannan määrän korvaamiseen laadulla ei varmasti saada kimppaomistuksesta sen enempää kuin automaattiautoistakaan, joille joidenkin utopistien mielestä ei tarvita edes parkkipaikkoja koska nehän ajavat rinkiä koko ajan. Ainut vaan että töihinmeno ja töistäpaluu on sitten mielenkiintoisia jos auton saa vasta sitten kun se on heittänyt neljä muuta työmatkalaista ensin kaupan kautta kotiinsa. Olis myös hauskannäköistä(?) kun kaduilla on koko päivän ajan aamuruuhkan verran liikennettä, mitä ikinä ne henkilöautot sitten tekevätkään koko päivän. Mutta ainakaan parkissa ne eivät kuulemma ole.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Slerban esimerkki huono. Noilla firmojen autoilla ajetaan miten sattuu kun ei ole taloudellista vastuuta. Varmasti ajettaisiin paremmin jos seuraava käyttäjä huomaa jotain rikkoutuneen, kirjaa vian ylös ja korjaus laskutetaan edelliseltä käyttäjältä.

Maailmalla on paljon näitä "kimppa" auto palveluita. Kk-maksulla saat käyttää autoa x-määrän

Huono laatuinen Fifth gear video aiheesta:
https://www.youtube.com/watch?v=nSz1Uj7NRk8
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Slerban esimerkki huono. Noilla firmojen autoilla ajetaan miten sattuu kun ei ole taloudellista vastuuta.
Joo, tuo nyt oli vain yksi esimerkki, miten huonosti niitä vehkeitä voi pitää.


Päässäni kun asiaa pyörittelen, niin pitäisi olla jokin yritys, joka tarjoaa kimppa-auton käyttäjille. Tehdään kirjallinen sopimus, ketkä on auton käyttäjiä ja minkälaista ajoa tulisi kenellekkin. Auto pitäisi esim. kuukauden välein käyttää tarjoavan yrityksen tarkastuksessa, jossa autolle tehdään perus kuntotarkastus ja kirjataan mahdolliset viat ylös. Tämän jälkeen tarjotaan korjauspalvelua käyttäjille, summa menee käyttäjille maksettavaksi.

Noin tuo voisi ehkä ainakin ajatustasolla toimia. Tosin, jotta hinta olisi riittävän edullinen, täytyisi volyymin olla melkoinen, jottei tarkastus maksaisi liikoja vrt. oman auton pitäminen. Minusta kuitenkin pitäisi olla jokin käyttäjistä riippumaton taho, joka auton tarkastaa määräajoin, koska muutoin voi tulla juuri tätä "en se minä ollut" yms.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Varmasti ajettaisiin paremmin jos seuraava käyttäjä huomaa jotain rikkoutuneen, kirjaa vian ylös ja korjaus laskutetaan edelliseltä käyttäjältä.

Mites sitten sellaiset tapaukset että jotakin menee särki, joka ei yksinkertaisesti johdu käyttäjästä esim jakohihna katkeaa ja kone menee totaaliremonttiin, niin tuossakin tilanteessako lasku lähetetään sillä hetkellä autoa ajaneelle?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Mites sitten sellaiset tapaukset että jotakin menee särki, joka ei yksinkertaisesti johdu käyttäjästä esim jakohihna katkeaa ja kone menee totaaliremonttiin, niin tuossakin tilanteessako lasku lähetetään sillä hetkellä autoa ajaneelle?

Tuollaiset varmaankin jyvitettäisiin tasan.

Pahempana ongelmana näkisin törttöilemällä tehdyt viat, jotka eivät paljastu heti. Esimerkiksi mainittu kanttarin yli vetäminen jonka takia pohjasta paikkoja rikki tai vaikka pyöränkulmat muuttuu niin että renkaat alkaa kulua nopeasti. Ei seuraava käyttäjä välttämättä huomaa jos enempi vaikutusta ajamiseen ilmenee vasta myöhemmin.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Slerbahuulen kanssa samaa mieltä että pitää olla jo hyvin tuttuja porukka jotta yhteiskäytössä joku kiesi toimisi.
Aikoinaan jo puolitutun juoppokuskin ottaminen maksoi muutamalle kaverille annetun auton lunastuskuntoon menon sillä välin kun itse istui baarissa.
Kuskien ja ajotapojen vaikutukset ilmenee kuten jo täälläkin mainittu vasta jonkinajan kuluessa. Jotkut työntää laput silmillä samalla vauhdilla korokkeet montut, railot jne mistään välittämättä, toiset varovat iskuja alustaan sekä ajolinjat tien kunnon mukaan..

Omistanikin pitänyt ajajien suhteen ajotapojen ja tarkkuuden suhteen rimaa. En esim tonnariani anna edes avon ajaa, siinä omat pikku omituisuutensa ja saa hajallekin helposti esim coolerin matalaankin jalkakäytävän reunaan työnnettyä. Taas tuota puimuria voi käyttää huoletta kun  on vakio normaali käyttöauto.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2017, 23:53:44 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Toimivasta kommunismista on hiukka vähänlaisesti esimerkkejä. En pidättäisi hengitystä nytkään  ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Tuli näistä kimppa-kivoista semmoinenkin mieleen että mitä jos joku käyttäjistä onkin mieltynyt näihin tajuntaa laajentaviin nautintoaineisiin joita myös humeiksi kutsutaan. Ison porukan yhteiskäytössä tämmöisen fiksun kaverin käytön jälkeen autoon olisi tipahtanut nyssäkkä tai tuhkiksessa olisikin Norttia tuimempaa tavaraa sisältänyt käärö??
Ompa siinä sitten mukava selvitellä syyttömänä asiaa, ja joillain moisiin asioihin edes väljästi sekaantuminen tietää varmasti ainakin työpaikan menoa. Esim. meikäläisellä. Ovitaskuun tai hanskalokeroon nilkki jättänyt ruiskun tai vähän mukavia verisiä tulloja.

Enkä pitäisi tämmöisiä edes kovin utopistisina uhkakuvina kun näitä sotkuja imeviä torvia on nykyään enenevissä määrin ihan normikansalaisinakin.
Oma auto sentään on aika helppo pitää puhtaana tämmöisistä, ja julkisissakin itsensä sotkeminen moisiin on helppo välttää.

RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Slerbahuuli

  • Vieras
Tuli näistä kimppa-kivoista semmoinenkin mieleen että mitä jos joku käyttäjistä onkin mieltynyt näihin tajuntaa laajentaviin nautintoaineisiin joita myös humeiksi kutsutaan. Ison porukan yhteiskäytössä tämmöisen fiksun kaverin käytön jälkeen autoon olisi tipahtanut nyssäkkä tai tuhkiksessa olisikin Norttia tuimempaa tavaraa sisältänyt käärö??
Ompa siinä sitten mukava selvitellä syyttömänä asiaa, ja joillain moisiin asioihin edes väljästi sekaantuminen tietää varmasti ainakin työpaikan menoa. Esim. meikäläisellä. Ovitaskuun tai hanskalokeroon nilkki jättänyt ruiskun tai vähän mukavia verisiä tulloja.

Enkä pitäisi tämmöisiä edes kovin utopistisina uhkakuvina kun näitä sotkuja imeviä torvia on nykyään enenevissä määrin ihan normikansalaisinakin.
Oma auto sentään on aika helppo pitää puhtaana tämmöisistä, ja julkisissakin itsensä sotkeminen moisiin on helppo välttää.
Kaverin auto pöllittiin 2011. Löytyi parin päivän jälkeen hiekkamontulta, jauhesammutin sisälle tyhjättynä.

Poliisi kävi, otti sormenjäljet ja lähti. Kotitallissa löytyi penkin välistä outo nyssäkkä, jonka kaveri kiikutti poliisilaitokselle. Aika tiukan tentin sai seuraava päivänä työpaikan pihassa poliisimaijan takapaksissa nyssäkkään liittyen.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Slerban esimerkki huono. Noilla firmojen autoilla ajetaan miten sattuu kun ei ole taloudellista vastuuta. Varmasti ajettaisiin paremmin jos seuraava käyttäjä huomaa jotain rikkoutuneen, kirjaa vian ylös ja korjaus laskutetaan edelliseltä käyttäjältä.

Maailmalla on paljon näitä "kimppa" auto palveluita. Kk-maksulla saat käyttää autoa x-määrän
ja sit jos et huomaakaan edellisen aiheuttamaa vikaa ja seuraava kyylä huomaa niin maksumieheksi jouduit. Kuulostaa hyvöltä :)

Tai seuraava rikkoo jtn ja merkkaa edellisen piikkiin. Jättebra.
No kun halvalla sai.

Slerbahuuli

  • Vieras
ja sit jos et huomaakaan edellisen aiheuttamaa vikaa ja seuraava kyylä huomaa niin maksumieheksi jouduit. Kuulostaa hyvöltä :)
Tai seuraava rikkoo jtn ja merkkaa edellisen piikkiin. Jättebra.
Juuri tämän takia koko idea pitäisi olla leasing- tai vuokrasopimus, jossa auto toimitettaisiin määräajoin tarkastukseen.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Toimivasta kommunismista on hiukka vähänlaisesti esimerkkejä. En pidättäisi hengitystä nytkään  ::)

Sanoit sen mitä ajattelin! Joskus oli firmalla auto jota sai kaikki käyttää työajoihin. Aivan hirveässä siivossa sisältä, lasinpesuneste loppu jne.

Käytin aikoinaan kun en nähnyt omaa autoa pääkaupungissa ihan välttämättömäksi, CityCarClubia. Se toimi mutta liiketoimintamallihan on toki rental, mutta auton haku ja palautus on tehty astetta joustavammaksi.
Tesla S75D '17

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Eräällä pk-seudun pakettiautovuokrausfirmalla ainakin homma toimi niin että vuokralle sai pakun täynnä lommoja, ehkä teki siihen vielä lisää ja sitten kuukausia myöhemmin tuli soitto että oletteko te mahdollisesti kolhineet pakua? Ilmeisesti tehtiin soittokierros kunnes löytyi halukas maksaja.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Ateho  Elekma