Autoracing  KL-varaosat

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519164 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2550 : 05.12.2021, 23:14:47 »
Mutta ei ollut sitä venetraileria perässä joka pitää kerran viikossa hinata Hesasta inariin ja takaisin ilman taukoja. :D

Oikeasti tuo oli hyvä kirjoitus.

Olen samaa mieltä. Kirjoitus on hyvä ja uskon, että sähköautot ovat tulevaisuutta. Mietin sitä hetkeä, kun eteläsuomalaiset lähtevät ajamaan reittiä. Hki - Lahti - Jyväskylä - Oulu - Rovaniemi sähköautoilla ja näitä autoja on vaikkapa 10 % liikenteessä. Juhannuksena autoja kulkee noin 900 - 1200 autoa tunnissa eli latauspisteelle tulisi noin 90 - 120 autoa tunnissa. Veikkaan ja toivon olevani väärässä, että latauspisteellä on pieni jono. Entäs silloin kun sähköautoja on 25 % kaikista autoista?
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2551 : 06.12.2021, 01:26:24 »
Olen samaa mieltä. Kirjoitus on hyvä ja uskon, että sähköautot ovat tulevaisuutta.

Olen kai outo, minusta sähköautot eivät vaikuta ainakaan lähitulevaisuuden ratkaisulta. Kenties joskus kun lataus nopeutuu ja virrankulutus laskee? Vety vaikuttaa lupaavammalta ratkaisulta ainakin lyhyemmällä aikavälillä.
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2552 : 06.12.2021, 09:58:06 »
Olen kai outo, minusta sähköautot eivät vaikuta ainakaan lähitulevaisuuden ratkaisulta. Kenties joskus kun lataus nopeutuu ja virrankulutus laskee? Vety vaikuttaa lupaavammalta ratkaisulta ainakin lyhyemmällä aikavälillä.

Jos miettii kuinka nopeasti matkapuhelimien akkujen kehitys meni eteenpäin, niin uskon kehityksen edelleen jatkuvan. En ole varma mikä on oikea ratkaisu ja sitä taitaa mm. miettiä myös Toyota. Heillä on paremmat resurssit tuon asian miettimiseen kuin minulla :-)
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2553 : 06.12.2021, 09:59:37 »
Olen kai outo, minusta sähköautot eivät vaikuta ainakaan lähitulevaisuuden ratkaisulta. Kenties joskus kun lataus nopeutuu ja virrankulutus laskee? Vety vaikuttaa lupaavammalta ratkaisulta ainakin lyhyemmällä aikavälillä.
Kehitys menee nyt kohti sähköautoja vääjäämättä - vieläpä melko nopeasti. Tämä sopii hyvin yhteen ajosuoritteen vähentämisen kanssa, sillä pitkät ajomatkat jäävät lähes kokonaan pois. Sähkön jakelu on paljon helpompaa kuin vedyn. Synteettinen bensa olisi hyvä ratkaisu, sillä autokantaa ei tarvitsisi vaihtaa. Ei vaan sovi hyvin yhteen sen kanssa, että autonvalmistajat ilmoittelevat kilvan lopettavansa polttomoottoriautojen valmistamisen.

Eli kohti sähköä - pörssisähkön hintakin jo enteilee tulevasta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2554 : 06.12.2021, 14:21:53 »
On näissä sähikäisissä jotain jännää, kun ihan varta vasten pitää kokeilla pääseekö käymään päivässä Tre-Kuusamo-Tre. Sitten levitellään ilosanomaa somessa, kun onnistui eikä tarvinnut ladata kuin 9 kertaa ja 3,5 tuntia.

Dieselillä kun lähtee tuohon reissuun, niin tarvii käydä kerran tankilla 4 minuuttia ja menovesi maksaa kokolailla saman kuin sähköt.

Ei ole kovin kova kiire vielä luopua dieselistä...

Siis ei kai tuohon Tampere - Kuusamo välin sahaamiseen kannatakaan sähköautoa hankkia, mutta kun monet perustelevat tuota tampere-kuusamo välin mahdottomuudella sitä etteivät hanki sähköautoa siihen arkiseen esikaupunki - verstas välin ajamiseen.

Eihän siitä nyt mihinkään pääse että diesel auto on ihan tautisen kallis ajaa verrattuna kotona ladattuun sähköautoon, ja jos se satunnainen muutaman kerran vuodessa ajatteva matka on yhtä kallis ajaa kuin dieselillä se sähkis on edelleen helvetin hyvä diili.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2555 : 06.12.2021, 14:25:35 »
Olen kai outo, minusta sähköautot eivät vaikuta ainakaan lähitulevaisuuden ratkaisulta. Kenties joskus kun lataus nopeutuu ja virrankulutus laskee? Vety vaikuttaa lupaavammalta ratkaisulta ainakin lyhyemmällä aikavälillä.

Vedyn ainoa hyvä puoli on se että sitä pystytään tankkaamaan nopeammin kuin sähköä. Ja johtuen sähkiksen akkujen ja latausinfran kehittymisestä tuo ero kapenee kokoajan.

Huonoja puolia vedyssä onkin sitten ihan helvetisti. Mun mielestä vety ei ole järkevä ratkaisu henkilöautojen polttoaineena.
« Viimeksi muokattu: 06.12.2021, 14:36:41 kirjoittanut Jule »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2556 : 06.12.2021, 15:20:22 »
Vedyn ainoa hyvä puoli on se että sitä pystytään tankkaamaan nopeammin kuin sähköä. Ja johtuen sähkiksen akkujen ja latausinfran kehittymisestä tuo ero kapenee kokoajan.

Huonoja puolia vedyssä onkin sitten ihan helvetisti. Mun mielestä vety ei ole järkevä ratkaisu henkilöautojen polttoaineena.

Myöskään vihreää vetyä ei ole tarjolla.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2557 : 06.12.2021, 15:31:38 »
Olen kai outo, minusta sähköautot eivät vaikuta ainakaan lähitulevaisuuden ratkaisulta. Kenties joskus kun lataus nopeutuu ja virrankulutus laskee? Vety vaikuttaa lupaavammalta ratkaisulta ainakin lyhyemmällä aikavälillä.

Vety on sähköauto, siinä on vain akun tilalla vetysäiliö ja polttokenno.  :juhau:

Huvittavaa puhua vedystä lyhyemmän aikavälin ratkaisuna kuin sähkö. Sähköautoja on markkinoilla pilvin pimein ja niillä on hyvinkin käytännöllistä ajaa. Vetyautoa et saa mistään etkä varsinkaan tankattua sitä. Sähköauton pikalatauspisteitä alkaa olla joka nurkalla ja lisää tulee koko ajan.

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1008
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2558 : 06.12.2021, 17:00:35 »

Eihän siitä nyt mihinkään pääse että diesel auto on ihan tautisen kallis ajaa verrattuna kotona ladattuun sähköautoon, ja jos se satunnainen muutaman kerran vuodessa ajatteva matka on yhtä kallis ajaa kuin dieselillä se sähkis on edelleen helvetin hyvä diili.

Ehken kannattais laskea jotain muutakin mukaan tuohon "helvetin hyvään diiliin" kuin vain sähkö- ja polttoainekulut ja laskea myös sille ajankäytölle jotain. Ja ottaa vertailuun samoihin ominaisuuksiin yltävät autot mm tavaratilan ja vetomassan puolesta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5034
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2559 : 06.12.2021, 17:02:20 »
En ite omaa kokemusta mutta tuttu kertoi että kun lähtee pakkasella lämpimästä tallista Teslalla niin tarkenee 20 km työmatkan mut kun lähtee töistä ja auto ollut ulkona niin ei tarkene kunnolla koko matkalla.

Se lämpimänäpito ei auta ja ajomatka lyhenee huomattavasti.
Ovenkahvassa siinä myös vikaa, ei aukea ovi..
Teslahuollosta kyselyä, saadaan katsottua 2 kk päästä...

Sit kun sen sinne vei, sanoivat olevan lukkovika, saadaan korjattua 2 kk päästä. :juhau:

Auto korjattiin ja sit tesla vaihtu samalla reissulla bensa autoon.

Joko?

S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2560 : 06.12.2021, 20:22:09 »
Tuo ei ole sinänsä sähköautoon liittyvä ongelma.

Tesla ei ole erityisen hyvä auto, edes amerikkalaisella mittapuulla.

Ehken kannattais laskea jotain muutakin mukaan tuohon "helvetin hyvään diiliin" kuin vain sähkö- ja polttoainekulut ja laskea myös sille ajankäytölle jotain. Ja ottaa vertailuun samoihin ominaisuuksiin yltävät autot mm tavaratilan ja vetomassan puolesta.

No kuten mainitsin, jos se sähköauto ei ole järkevä valinta sille tampere - kuusamo välille, ja jos se kuuluu päivittäiseen, tai edes viikottaiseen rutiiniin, niin diesel on ihan järkevä ratkaisu, vaikka se puhtaasti euroina voikin hieman kalliimpi olla.

Sen sijaan jos säästää 3 tuntia neljä kertaa vuodessa, tai jää yksi peräkärryn veto tekemättä, tulee tuolle ajansäästölle tai vetomassalle kohtuuttomasti hintaa.

Noi vetomassat ovat muutenkin vähän ohiampuva selitys. Kyllä niitä kärryä vetäviä sähköautoja on olemassa, sähkötekniikka ei itsessään ole ongelma, mutta sähkön kulutus kasvaa huimasti kärryn kanssa, jolloin se range ja latauatarve kasvaa hankalaksi.
« Viimeksi muokattu: 06.12.2021, 20:27:28 kirjoittanut Jule »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2561 : 06.12.2021, 20:32:35 »
Vety menee synteettisiin nestemäisiin polttoaineisiin, on mun oma veikkaus. On niin hemmetin hankalaa tavaraa kaasumuodossa.

Tulevaisuudessa käyttövoima ja energian muunnostekniikat pirstaloituvat käyttökohteiden mukaan. Voittavaa yleisratkaisua ei ole.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2562 : 06.12.2021, 20:38:56 »
No vedyn yksi auurimmista ongelmista autokäytössä on se että niitä vetysäiliöitä pitää hoivata kuin kipeetä ***llua, koska kaikkiin vaurioihin ne reagoi räjähtämällä ja tulipalolla.

Onhan litiumakussakin suuri riski nopeasti leviävään tulipaloon, mutta ei niissä nyt oletustoiminto ekassa vauriossa ole räjähtää ja polttaa todistusaineisto.

E: joo, mä tiedän että teknisesti ottaen se kaasusäiliö ei räjähdä, vaikka se siltä vaikuttaakin.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2563 : 07.12.2021, 09:01:26 »
Eihän S90 tarvii samalla kulutuksella mennä, kun koko matkaa ei olisi tarvinnut edes tehdä vain todistaakseen että voi.

Joku hinta on silläkin, että matkaan kului pakolliset vessatauot huomioiden ainakin 2,5 tuntia polttisautoa kauemmin. Luultavasti vähän enemmänkin, koska latureita pitää etsiä ja maksutavat ovat myös hakusessa.

Pitkällä matkalla V90 awd vie dieseliä 5 l/100 km x 1,7 €/l = 8,5 €/100 km. Ei se ole kovin kaukana sähköaudin käyttökuluista. No, ehkä -20 pakkasessa kuluu 5,5 l/100km. Ympäristönäkökulmat ovat sitten erikseen. Siinäkin suhteessa lienee tärkeintä välttää turhia Kuusamon reissuja  ;)
Itse en ole pitkää matkaa vielä omalla S90 vielä päässyt ajamaan. Kesällä kesämiittiin ja takaisin ajoin. Tankillinen maantietä ja kulutus oli 5.9L. Työmatka-ajossa kulutus omalla ajolla 10L satasella.

Jos unohtaa nuo turhat kuusamoreissut niin sähköautolla kulut 100km on luokkaa 3-4€ jos kotona lataa.

Kun koko maailma on tottunut siihen että auton voi tankata muutamassa minuutissa ja matka jatkuu on ehkä hankala kuvitella että pitkät latausajat houkuttaisivat ostajia. Nykyisiin autoihin pitäisi keksiä jotain uutta löpöä? Mihinhän ne miljoonat polttomoottoriautot sitten laitetaan jos suunnilleen kaikki ostavat yhtäkkiä sähköauton? Kaikille autot museorekisteriin.
Kuinkahan moni sähköauton hankkija muistaa että sillä pitää sitten ajaa aika reilusti ennenkuin se muuttuu polttomoottoriautoa vähempipäästöiseksi? Valmistuksesta kun tulee sitä saastetta.
Itse olen nyt ajanut omalla S90 reilu 10tkm. Tuosta ajosta olen tehnyt 2 reissua jossa olisi pitänyt miettiä missä lataa matkan varrella. Muuten olen ajanut semmoista matkaa että aina kotoa lähtiessä olisi sähköautossa ollut tankki täynnä.
Eikä ne polttomoottori autot mihinkään häviä yhtä äkkiä. Vaikka nyt yhtä äkkiä kaikki uudet autot olisi sähköautoja niin silti 2030 suomessa suurinosa autoista olisi polttomoottorisia.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2564 : 07.12.2021, 09:03:49 »
No vedyn yksi auurimmista ongelmista autokäytössä on se että niitä vetysäiliöitä pitää hoivata kuin kipeetä ***llua, koska kaikkiin vaurioihin ne reagoi räjähtämällä ja tulipalolla.

Onhan litiumakussakin suuri riski nopeasti leviävään tulipaloon, mutta ei niissä nyt oletustoiminto ekassa vauriossa ole räjähtää ja polttaa todistusaineisto.

E: joo, mä tiedän että teknisesti ottaen se kaasusäiliö ei räjähdä, vaikka se siltä vaikuttaakin.
Vedyssä ongelma on että tankkauspisteen rakentaminen v*tun kallista. Lisäksi säiliöt niin pieniä että pitäisi pari kertaa päivässä olla huoltoaseman säiliötä täyttämässä. Lisäksi ei pysty putkeen montaa kertaa tankkaamaan ilman että laitteisto jäätyy vaan pitää antaa liittimien lämmetä. Lisäksi vetyautot painaa yhtä paljon kuin patteriautot ja niissä tehot paljon pienemmät.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Elekma  Autoracing