Samppasport  Futurez

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 517795 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2565 : 07.12.2021, 12:32:58 »
Lisäksi vetyautot painaa yhtä paljon kuin patteriautot ja niissä tehot paljon pienemmät.

Eiköhän moni vaihtaisi 3sekunnin kiihtyvyyden 100kmh, lisääntyneeseen rangeen tai pienempään kulutukseen käyttöautossa. Tai viimeistään järjettömästi pienempään hintalappuun ostaessa.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12484
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2566 : 07.12.2021, 12:40:51 »
Eiköhän moni vaihtaisi 3sekunnin kiihtyvyyden 100kmh, lisääntyneeseen rangeen tai pienempään kulutukseen käyttöautossa. Tai viimeistään järjettömästi pienempään hintalappuun ostaessa.
Ei taida olla paljoa pienempi kulutus noissa, massa vaikuttaa paljon. Esim. Polestar 2 mallista tuli eko malli jossa vain etuveto. Suorituskyky sähköautoksi aika nössö ja tuolla päivityksellä saatiin rangea lisää kymmeniä kilometrejä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa ocram

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2567 : 07.12.2021, 12:55:07 »
Sähkömoottori kuluttaa tietyllä nopeudella samanverran sähköä, oli autossa tehoa sitten 200 tai 500 hevosvoimaa. Näin olen ymmärtänyt
Polestar 2 PPP, aiemmin liuta Volvoja

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8934
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2568 : 07.12.2021, 14:23:21 »
Eiköhän moni vaihtaisi 3sekunnin kiihtyvyyden 100kmh, lisääntyneeseen rangeen tai pienempään kulutukseen käyttöautossa. Tai viimeistään järjettömästi pienempään hintalappuun ostaessa.

Kuis järjettömän halvalla meinaat vetyauton saada ostettua?

Eipä tommonen perusauto sähkönäkään enää hurjia kustanna.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2569 : 07.12.2021, 14:42:12 »
Kuis järjettömän halvalla meinaat vetyauton saada ostettua?

Eipä tommonen perusauto sähkönäkään enää hurjia kustanna.

Ei kai sillä väliä vaikka olis ilmasia kun ei saa tankattua. Toitsu ajaa testimielessä jo kilpaa bensakoneella missä on polttoaineena vety... Siinä voi ehkä olla järkeä, halpa se ainakin olis.

Aika kova hinta niissä perus sähköissä on silti, ostaako työmatkalle 2kpl bensa opel/pösöä vai yhden sähkösen? Haloo...  :D
Sähkö uppi on niin surkea tuotos, ettei sillä pääse 20km pakkasella. Aivan turha tuote. Ja kyllä on kokemusta.

Jos id3 hinta on halvimmillaan 39 000€(?) sillä saa jo lähes 2kpl vaikka vastaavan kokosia hyundaita bensalla.
Monelle se 15-20k€ enemmän sähköstä kun bensasta on aika ratkaseva. Se mitä kattoo niin aika moni rividuunari ottaa sen halvimman ilman kummosia varusteita, noista normaaleista rakkineista.

Jos puhutaan 80k volvosta (mikä on ihan järjetön hinta volvosta) tai vastaavasta teslasta niin ei tarttis hetkeäkään miettiä, toisessa on sentään takuu ja jälleenmyyntiarvo.  ::)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4065
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2570 : 07.12.2021, 17:12:20 »
Mukavaa kokonaispäästöjen vertailua ja hämmästelyä miksi auton valmistamisen kuluu hirveä määrä energiaa ja syntyy niin hurjia päästöjä vai onko ne sittenkään isoja. https://tinyurl.com/2p85kcaj
« Viimeksi muokattu: 07.12.2021, 17:14:25 kirjoittanut Slowman »
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2571 : 08.12.2021, 15:25:52 »
Ei kai sillä väliä vaikka olis ilmasia kun ei saa tankattua. Toitsu ajaa testimielessä jo kilpaa bensakoneella missä on polttoaineena vety... Siinä voi ehkä olla järkeä, halpa se ainakin olis.

Ongelmahan tuossa yhtälössä on sen perinteisen polttomoottorin huono hyötysuhde.

Tosin tuossakin Tojon kisaprojektissa on se huonopuoli että jos tulee yksikin niin iso mälli että se kaasupullo hajoaa, niin koko vetykehitys pysähtyy 30 vuodeksi, kun se räjähdys saa niin paljon huomiota, vaikka koko komea spektaakkeli onkin jonkun leikkimisen lopputulos.

Aika kova hinta niissä perus sähköissä on silti, ostaako työmatkalle 2kpl bensa opel/pösöä vai yhden sähkösen? Haloo...  :D
Sähkö uppi on niin surkea tuotos, ettei sillä pääse 20km pakkasella. Aivan turha tuote. Ja kyllä on kokemusta.

Tuo ooppelivertailu kyllä melkein noin menee jos on hakemassa sitä hinnat alkaen mallia, mutta jos haluaa ilman kytkinpoljinta, ja vähän jotain kivaa dingeldangelia, niin tuo hintaero on luokkaa 5 tonnia, joka 3 vuoden omistuksella normaali kilsoilla tekeekin sen tilanteen rahallisesti suunnilleen samaksi.

Jos käy heittää koeajolenkin sillä sähkiksellä ja sen jälkeen bensa-automaatilla, niin kyllähän se bensalenkkari äkkiä tuntuu aika vanhentuneelta laitteelta.

Sitä mä en tiedä mikä ongelma sulla on eupin kanssa ollut, yleisesti ihmiset ovat niihin kyllä ihan tyytyväisiä pakkasellakin. En tiedä miten sä saat sen rangen alle 20 kilsaan putoomaan.

Jos id3 hinta on halvimmillaan 39 000€(?) sillä saa jo lähes 2kpl vaikka vastaavan kokosia hyundaita bensalla.
Monelle se 15-20k€ enemmän sähköstä kun bensasta on aika ratkaseva. Se mitä kattoo niin aika moni rividuunari ottaa sen halvimman ilman kummosia varusteita, noista normaaleista rakkineista.

Ei kai niitä hinnat alkaen malleja kovin paljoa myydä, aika usein hinnastoissakin mainitaan että ne on tehdastilausmalleja, ja niitä menee ensisijaisesti isompien tahojen hankintoihin, joissa ihmiselle joudutaan maksamaan niillä ajamisesta.

Toisalta, eihän ne tappiinasti varustellutkaan niitä myydyimpiä ole.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2572 : 08.12.2021, 17:56:07 »
Vety vaikuttaa lupaavammalta ratkaisulta ainakin lyhyemmällä aikavälillä.
Vedyn tulemista on luvattu 80-luvulta lähtien. Tosin niin luvattiin sähköautojenkin. Vain toisesta näistä on tullut totta.

Vedyn ongelmina ovat räjähdysherkkyys ja pieni tiheys, minkä vuoksi se pitää paineistaa tolkuttomiin paineisiin.

Vedyn valehdellaan olevan ihan yhtä turvallista kuin muut liikennepolttoaineet. Ei ole. Syttymiseen tarvittava energiamäärä on pienempi https://www.ttl.fi/ova/vety.html ja syttymisalue paljon laajempi - melkein mikä vaan ilman ja vedyn seos on palamiskelpoinen, kun muut liikennepolttoaineet, jopa metaani mukaan luettuna, edellyttävät varsin huonoa tuuria, että poksahtavan seoksen saa aikaan vahingossa.

Ei ole paljoa metaanin/biokaasun tankkausasemat poksahdelleet, mutta jenkeissä oli pari vuotta sitten vetyautot seisonnassa, kun polttoainetta ei saanut kahden tuotantolaitoksen räjähdettyä. Ja Norjassa räjähti tankkausasema.

Vety pakataan henkilöautoissa huikeaan 700 bar paineeseen. Tästä huolimatta sitä saadaan kyytiin joku 6 kg ja kulutus kaupunkipyörityksessä 1,5 kg/100 km - kesäkelissä. Maantiellä voi päästä vajaaseen kiloon per 100 km. Luonnollisesti tämä kääntyy vetyuskovien puheissa niin, että aina pääsee (sillä 6 kg tankillisella) 700, 800 tai jopa 1000 km.

Tosielämän testissä 1000 km ajomatkaan olisi tarvittu 3 tankkausta. Jäi ajamatta, kun yksi tankkausasema oli pois pelistä. https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/

Varmaan talvipakkasille saa laskea 2 kg/100 km. Eipä suurta eroa täyssähköautoihin. Tosin tankkausasemia on Suomessa nyt 0 kpl ja jos uusia ruvetaan rakentamaan, niin kustantavat useamman miljoonan euroa kappale. Etenkin, jos rakennetaan asemia, joilla voi tankata enemmän kuin 40 autoa vuorokaudessa. Halvimmilla asemilla kapasiteetti ei ole yhtään kummempi kuin sähköautojen pikalatausasemilla (auto per puoli tuntia). No, näitä pikkuseikkoja, joita ei vetyuskovien mukaan kannata mainita.

700 bar vaatii suunnilleen ufotekniikkaa eli hiilikuituvahvisteiset tankit, mitkä pitää ilmeisesti uusia säännöllisesti. Liian kallista lystiä raskaaseen kalustoon, joten busseissa käytetään 350 bar tankkauspaineitta, mille riittää halvemmat terästölkit. Luonnollisesti 700 bar auton tankkaus ei oikein suju 350 bar asemalla ja päinvastoin. Toki vetyuskovien mielestä mitää ongelma ei ole, koska "aina rakennetaan asemia, miltä saa sekä 350/700 bar". Tarkoittaa suomeksi, että Saksassa on kait muutama tällainen asema.... ja toista sataa, miltä saa vain 700 tai 350 bar. Mutta johdatettaessa vääräuskoisia oikealle tielle on pikku valkoiset valheet OK.

Unohtamatta sitäkään, ettei paineistettu vety, edes 700 bar paineessa, tule riittämään pitkän matkan rahtiliikenteen tarpeeseen. Pitäisi ottaa vielä näiden rinnalle nesteytetty vety. Mitä ei taida vielä missään olla liikennekäytössä. Eli siitä vaan kolmea rinnakkaista jakeluketjua (350 bar / 700 bar / nestytetty) rakentamaan...

Jenkeissä jaettiin taannoin puolen miljoonan dollarin tuki per vetyasema. Saatiin valtakuntaan 50 tankkausasemaa. Melkein kaikki Kaliforniassa, josta ei siis pääse vetyautolla yhtään minnekään. Tähän mennessä julkista rahaa on kutenkin pumpattu vetyyn jo 230 miljoonaa, koska on paljastunut, ettei vetyasemien ylläpito ole taloudellisesti kannattavaa. Sama juttu Etelä-Koreassa. Siellä tekevät tankkausasemat tappiota, vaikka valtio maksoi rakentamiskulut kokonaan! Vedyn myynti ei siis riitä kattamaan ylläpitoa. Jep jep, just tällaista uutta rahareikää Suomeenkin tarvitaan.

Vetyautojen hinnathan ovat ilman romia tukia jotain tyyliin 2x täyssähköauto, 3x kaasuauto tai 4x karvalakkimallin perusbensa.

Edit: ja se lyhyempi aikaväli. Tankkausasemaverkon rakentamiseen menisi vuosikymmen tai kaksi. Tässähän lähdetään myös pitkältä takamatkalta verrattuna sähköön ja biokaasuun. Sitten menee aikaa vetyautojen yleistymiseen.

Sähköautotkin ovat ihan marginaalijuttu vielä tämä vuosikymmenen. Riippumatta siitä, kuinka suureksi osuus uusien myynistä kasvaa. Täyssähkärien osuus autokannasta kasvaa 2-numeroisiin prosenttilukuihin vasta 2030 -luvulla ja vasta sitten se alkaa tosissaan vaikuttaa päästöihin. Vetyautojen aikakaudeksi maalaillaan 2050 -lukua. Samaa sarjaa fuusiovoiman kanssa. Jos ilmastonmuutosta halutaan hillitä, niin tarttis tehdä jotain jo pian, eikä 30 vuoden kuluttua!

Hullu myös alkaa nyt rakentamaan tankkausasemaverkkoa 2050 luvun tarpeisiin. 30 vuoden aikana saattaa tupsahtaa fiksumpiakin ratkaisuja, joten menee koko investointi hukkaan.
« Viimeksi muokattu: 08.12.2021, 18:09:28 kirjoittanut insinörtti »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2573 : 08.12.2021, 19:27:31 »
Tuo 700bar paine on jo yksinään merkittävä ongelma. Vaikka siellä säiliössä olisi ilmaa se "räjähtää" jos sen säiliön särkee.

Sinänsä huvittavaa on tuossa vedyssä vielä se että nykyisellään 99,?% maailmassa käytetystä vedystä on fossiilista.

Sähköllä voitaisiin kyllä tehdä vetyä, mutta hyötysuhde ei ole kovin hyvä, eikä sähköä riitä vedyn tekemiseen kun sitä tuhlataan sähköautojen lataamiseen ja käytetään hyvällä hyötysuhteella liikkumiseen.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2574 : 08.12.2021, 22:13:02 »
Sähkömoottori kuluttaa tietyllä nopeudella samanverran sähköä, oli autossa tehoa sitten 200 tai 500 hevosvoimaa. Näin olen ymmärtänyt

Tämä liikkuminen perustuu fysiikan lakeihin eli tarvitaan voima, joka työntää massaa eteenpäin. Kun voima on vakio, niin massa liikkuu tasavauhtia. Hyötysuhde tässä kohtaa ratkaisee eli kun sähkömoottorin hyötysuhde pysyy melko tavalla samankokoisena moottorin koosta riippumatta, niin sähkön kulutus pysyy vakiona. Periaatteessa tehokkaampi moottori ei kuluta enempää sähköä. Polttomoottoreissa on aika usein vaihteet, mutta onneksi näitä vaihteistolla varustettuja sähköautoja on vähän.

Uskon, että sähköautoilla ajellaan tulevaisuudessa Muistatteko kuinka isoja olivat matkapuhelimet vuonna 1986. Jos et muista tai tiedä, niin laita oma puhelin keittiövaakaan ja vertaa sen painoa tässä olevaan puhelimeen https://www.finna.fi/Record/tm_ah.M011-1029429
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8934
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2575 : 09.12.2021, 08:49:33 »
Tämä liikkuminen perustuu fysiikan lakeihin eli tarvitaan voima, joka työntää massaa eteenpäin. Kun voima on vakio, niin massa liikkuu tasavauhtia.

Tuota.... ei.

Tuo aristoteelinen näkemys on osoitettu vääräksi jo 400 vuotta sitten.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12484
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2576 : 09.12.2021, 20:33:36 »
Lucid Air Doug DeMuron syynissä. Komea auto
https://www.youtube.com/watch?v=tRUvz1QPueA
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5860
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2577 : 09.12.2021, 22:47:53 »
Lucid Air Doug DeMuron syynissä. Komea auto
https://www.youtube.com/watch?v=tRUvz1QPueA

Hieno on.

Tuulilasi vaan ei näytä kovin turvalliselta hirvikolaria varten. Ja mitähän maksaa uusi kun kivi tai nasta rikkoo sen? :D

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2578 : 11.12.2021, 13:52:46 »
Tuota.... ei.

Tuo aristoteelinen näkemys on osoitettu vääräksi jo 400 vuotta sitten.

Okei. Nyt olen ollut aika pitkään väärässä. Minä kun olen kuvitellut, että massan liikuttamiseen tarvitaan voimaa, joka kumoaa kitkan.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2579 : 11.12.2021, 17:27:46 »

Kun voima on vakio, niin massa liikkuu tasavauhtia

Okei. Nyt olen ollut aika pitkään väärässä. Minä kun olen kuvitellut, että massan liikuttamiseen tarvitaan voimaa, joka kumoaa kitkan.

Jos voima on sama kuin kitkavoima -> tasanopeus

Jos voima suurempi kuin kitkavoima-> nopeus kasvaa.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Ateho  Elekma