Autodiagnoosi  Carcom Oy

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519143 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2790 : 25.05.2022, 09:15:15 »
Eikös siihen yhteen taksi - Teslaan vaihdettu akku 600 tkm kohdalla ja moottori vähän myöhemmin.

Ainakin kaikissa muissa akuissa lataussyklien määrä on ratkaisevassa roolissa. Jos pieni akku, niin latauskertoja tulee paljon. Teslassa on keskimääräistä suurempi akku.

En tiedä onko noita useampiakin, mutta jokin taksitesla sai uuden akun takuuna aika isoilla kilometreillä, ja kun kyse on takuuhommasta, tuo akun vaihto on valmistajan kannalta se kustannustehokkain ratkaisu, vaikka itse akussa ei olisikaan vikaa.

Ja ainakin model s:ssä ne on vaihtanut niitä voimansiirtoja, mutta ei niissä se varsinainen moottori hajoa, vaan jotain siellä voimansiirron puolella kun alkaa metelöimään. Tai siis laakerithan siellä lippuu, mutta sen tarkemmin en tiedä mikä laakeri siellä menee, jai kuinka ison työn takana niiden korjaaminen on.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2022, 09:19:07 kirjoittanut Jule »

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2791 : 25.05.2022, 18:20:37 »
Tänään kävin tuon Plugari T8:n tankkaamassa ekan kerran puoleentoista kuukauteen. Joka duunipäivä oon sillä kuitenkin töissä käynyt. kulutus 3,5ltr / 100km. Työmatka on suuntaansa n.30km
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2792 : 26.05.2022, 12:48:00 »
Mistä tuo että sähkärin akku kestää vaan 10 vuotta on peräisin?

Ainakaan minä en sanonut tarkkaan ottaen noin. Se, että yksi mainos-Tesla kesti 600 tkm, ei vielä takaa mitään. On vain yksittäisiä esimerkkejä suuntaan ja toiseen. Ensimmäisistä Priuksista on jo vaihdeltu aika paljon akkuja, mutta nehän onkin jo yli 20 v vanhoja, enkä ainakaan itse uskaltaisi Toyotan perusteella yleistää ties mihin merkkeihin huolettomuutta. Priukset on vielä selvästi tehty laadukkaammin ja takuu pelaa paremmin kuin muissa Toyotissa, koska hybridien mainetta ei ole saanut pilata. Lisäksi noissa hybrideissä akun heikkeneminen ei vaikuta niin merkittävästi kuin sähköautossa.

Sitten on näitä pikkuakkuisia noin kymmenvuotiaita Leafeja, jotka on jo akustonsa puolesta ehtoopuolella ja silti hintaa pää märkänä 20 tonnia. Niissä autoissa, joissa on jokin ajoakku ja ovat tänään 10 v vanhoja on kaikissa enemmän tai vähemmän jo kyykähtäneitä akkuja. Paljonko sillä on käytön kannalta merkitystä riippuu tietenkin tapauksesta. Onko tänä päivänä valmistettu akku sitten 10 v päästä parempi, onkin vaikeampi juttu. Akkuihin tulee jatkuvasti uutta innovaatiota, niistä tehdään pienempiä jne., niin en ainakaan veikkaisi tätä hevosta.

Sitten, kun puolueettomalta taholta tulee tilastoja, voin muuttaa mielipidettä. Ennen sitä en ole valmis maksamaan sähköautosta hintaa, jolla juuri ja juuri kuolettaisi polttoainekulut, jos akku olisi "ikuinen". Nyt on se tilanne ja sitä tässä kritisoin. Tyypillistä ylikuumenneille markkinoille.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2793 : 26.05.2022, 14:39:15 »
Pitää myös huomioida se että aika ja km:t ovat eri muuttujia.

Sen akuston kilometrien kesto on simuloitu ja kokeiltu useampaan kertaan, ja sen vaikutukset tiedetään kyllä hyvin.

Puhtaasti aikaan perustuva hiipuminen onkin sitten ongelmallisempi, mutta mitä noita samalla tavalla toteutettuja pienempiä litiumakkuja on tutkittu, niin aika itsessään ei vaikuta olevan erityinen ongelma, eikä mikään viittaa siihen että tilanne olisi jotenkin eri kun niitä kennoja on vaan enemmän pinottuna laatikon sisään.

Pikkuakkuiset Leafit ovat ihan laskelmien mukaan hiipuneita, ja tuottavat odotetunlaisia ongelmia. Noissa se perusongelma on liian pieni kapasiteetti, joka on tehnyt alunalkaenkin rangesta pienen, ja samalla se lisää niitä akun käyttösyklejä. 

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2794 : 26.05.2022, 19:44:44 »
Yhdestä asiasta olen 100 % varma. Kymmenen vuoden päästä autohin asennettavat akut ovat pienempiä ja kevyempiä energiasisältöön verrattuna.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2795 : 26.05.2022, 20:11:31 »
Mitähän kuuluu kondensaattori käynnistysakulle ? Muutama vuosi sitten oli tästä juttua.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2796 : 27.05.2022, 10:31:44 »
Yhdestä asiasta olen 100 % varma. Kymmenen vuoden päästä autohin asennettavat akut ovat pienempiä ja kevyempiä energiasisältöön verrattuna.

Jonkin verran kyllä, mutta näköpiirissä ei ole kertaluokan hyppäystä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2797 : 27.05.2022, 11:49:02 »
Pitää myös huomioida se että aika ja km:t ovat eri muuttujia.

Sen akuston kilometrien kesto on simuloitu ja kokeiltu useampaan kertaan, ja sen vaikutukset tiedetään kyllä hyvin.

Puhtaasti aikaan perustuva hiipuminen onkin sitten ongelmallisempi, mutta mitä noita samalla tavalla toteutettuja pienempiä litiumakkuja on tutkittu, niin aika itsessään ei vaikuta olevan erityinen ongelma, eikä mikään viittaa siihen että tilanne olisi jotenkin eri kun niitä kennoja on vaan enemmän pinottuna laatikon sisään.

Pikkuakkuiset Leafit ovat ihan laskelmien mukaan hiipuneita, ja tuottavat odotetunlaisia ongelmia. Noissa se perusongelma on liian pieni kapasiteetti, joka on tehnyt alunalkaenkin rangesta pienen, ja samalla se lisää niitä akun käyttösyklejä.
Kokemuksen perusteella kännyköissä ja akkuporakoneissa yms härpäkkeissä käytettävien litium akkujen käyttöikä on noin kolme vuotta. Senkin jälkeen voi vielä toki käyttää, mutta 10 vuoden jälkeen ovat kyllä jo todella heikkoja varastoimaan energiaa tai jopa käyttökelvottomia. En tiedä, onko auton ajoakku jotenkin olennaisesti parempi?
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2798 : 27.05.2022, 12:16:28 »
Se on kyl käytöstä ja lataussykleistä paljon kiinni ja tekniikan laadustakin. Mulla on boschin 14.4v porakone litiumakulla jonka perin ammattikäyttäjältä vuonna 2012, akku on kymmenen vuoden päästä vielä ihan uudenveroinen vaikka laite mekaanisesti alkaa olla monesta kohtaa jo loppumassa. Toinen tarina mitä aina jaan on sukulaisen Prius jossa sähköt kesti hienosti koko iän mut polttomoottori oli 200tkm kohdalla jo huonossa kunnossa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2799 : 27.05.2022, 14:16:03 »
Kokemuksen perusteella kännyköissä ja akkuporakoneissa yms härpäkkeissä käytettävien litium akkujen käyttöikä on noin kolme vuotta. Senkin jälkeen voi vielä toki käyttää, mutta 10 vuoden jälkeen ovat kyllä jo todella heikkoja varastoimaan energiaa tai jopa käyttökelvottomia. En tiedä, onko auton ajoakku jotenkin olennaisesti parempi?

Kännykän akku eroaa aika olennaisesti siinäsuhteessa että sen normaali käyttöalue on 0-100%, kun auton akussa se on parhaimmillaan 10-90% välillä.. Tai lähinnä teslassa käyttäjä voi valita tuon, yleisin lienee jotain 15-85% alue.

Lisäksi se kun suhteutetaan sen akun kapasiteettiin se kännykän akku laitetaan aina pikalaturiin, jonka lisäksi sen akun kuumenemiseen aletaan puuttua vasta puolet korkeammassa lämmössä kuin autossa. Lisäksi käytännössä moni luuri ei rajoita latausvirtaa, vaan kaikki mikä laturista irtoaa tuupataan akkuun.

Kyllähän se sähköautonkin akku hiipuu jos sillä ajetaan joka päivä se range täydestä tyhjään ja täytetään aina pikalaturilla..

Eli periaatteessa jos ajat sillä sähköautolla kolmeen vuoteen n. puolimiljoonaa kilometriä, niin sen akun kapasiteetin hiipumisen huomaa kyllä käytössä.

Sähkötyökaluissa on lisäksi vielä käytännössä aika julmat purkuvirrat, helposti yli 5C, jonka lisäksi akut ovatdyysisesti kovalla rasituksella ja laadukkaat akut kestävät siitä huolimatta ammattikäytössäkin käytännössä helposti pidempään kuin 3v.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2800 : 27.05.2022, 16:44:21 »
Se on kyl käytöstä ja lataussykleistä paljon kiinni ja tekniikan laadustakin. Mulla on boschin 14.4v porakone litiumakulla jonka perin ammattikäyttäjältä vuonna 2012, akku on kymmenen vuoden päästä vielä ihan uudenveroinen vaikka laite mekaanisesti alkaa olla monesta kohtaa jo loppumassa.
Ihanko pokerinaamalla esität, että 10 vuotta vanha akku olisi uuden veroinen? Kokeile ruuvata vaikka terassiruuveja akullinen tuolla 10 vuotta vanhalla akulla ja vastaavalla uudella akulla. Tulet hämmästymään miten huono se vanha akku onkaan. Arvioisin, että uudella akulla ruuvaat 3-10 kertaa enemmän ruuveja.

Kyllähän se sähköautonkin akku hiipuu jos sillä ajetaan joka päivä se range täydestä tyhjään ja täytetään aina pikalaturilla..

Eli periaatteessa jos ajat sillä sähköautolla kolmeen vuoteen n. puolimiljoonaa kilometriä, niin sen akun kapasiteetin hiipumisen huomaa kyllä käytössä.

Eikös lataushybridit toimi kutakuinkin näin: ajetaan akku puoli- tai täysin tyhjäksi kaksi kertaa päivässä ja ladataan aina välissä. Täyssähkön akku pääsee helpommalla, varsinkin jos käyttäjä ei laita autoa joka päivä laturiin. Auton ajoakun latauspiirissä on varmasti enemmän älyä kuin kännykän latauspiirissä, mutta ei se kemiaa muuta. Akku huononee ajan kuluessa ja lataussyklien kertyessä vääjäämättä. Kelpaa minulle hyvin, jos käyttäjä ei huomaa eroa rangessa 10 vuoden aikana.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2801 : 27.05.2022, 18:11:49 »

Lisäksi se kun suhteutetaan sen akun kapasiteettiin se kännykän akku laitetaan aina pikalaturiin, jonka lisäksi sen akun kuumenemiseen aletaan puuttua vasta puolet korkeammassa lämmössä kuin autossa. Lisäksi käytännössä moni luuri ei rajoita latausvirtaa, vaan kaikki mikä laturista irtoaa tuupataan akkuun.

Kyllä minulla on noin 5 vuotta vanhassa Sonyn puhelimessa hidaslataus eli virtaa rajoitetaan ja ladataan koko yö akkun täyteen. Juuri siksi tuo puhelin on vieläkin arkikäytössä ja ladataan täyteen melkein joka yö.

Kovasti kerrotaan siitä, että akut hiipuu vanhemmiten. Samoin käy myös polttomoottorille. Hepat on laukanneet pois aitauksesta ja tehoa ei ole enää sitä samaa kuin uutena. Vielä kun sillä on ajeltu rauhallisesti, niin eron huomaa kun ajaa pidemmän matkan ja karstat on poistuneet.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2802 : 27.05.2022, 21:52:06 »
Eikös lataushybridit toimi kutakuinkin näin: ajetaan akku puoli- tai täysin tyhjäksi kaksi kertaa päivässä ja ladataan aina välissä. Täyssähkön akku pääsee helpommalla, varsinkin jos käyttäjä ei laita autoa joka päivä laturiin. Auton ajoakun latauspiirissä on varmasti enemmän älyä kuin kännykän latauspiirissä, mutta ei se kemiaa muuta. Akku huononee ajan kuluessa ja lataussyklien kertyessä vääjäämättä. Kelpaa minulle hyvin, jos käyttäjä ei huomaa eroa rangessa 10 vuoden aikana.

Joo, lataushybridissä tuo akun käyttö on agressiivisempaa, kun akun koko on vain murto-osa sähkärin akusta, mutta noissa se polttis tietysti pelastaa, eikä se lyhentynyt range tuota vastaavia ongelmia..

Toisaalta, noita plugareita alkaa olla jo liikkeellä kohtuu ikäisenä ja kilometreillä, eikä niissä mitenkään yleisestiottaen ne ranget mitenkään katastrofaalisesti ole kadonneet, vaikkeivät uudenveroisia olekaan.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2803 : 27.05.2022, 21:55:33 »
Kyllä minulla on noin 5 vuotta vanhassa Sonyn puhelimessa hidaslataus eli virtaa rajoitetaan ja ladataan koko yö akkun täyteen. Juuri siksi tuo puhelin on vieläkin arkikäytössä ja ladataan täyteen melkein joka yö.

No tuo sony lienee se säännön vahvistava poikkeus.

Kyllä mäkin olen luurin akun elinikää venyttänyt käyttämällä lataukseen handsfree kuulokkeen mukana toimitettua pienitehoista laturia. Noissa on vaan se ongelma että jos luuria käyttää kun se on latauksessa se akku ei lataudu vaan hiipuu kokoajan.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2804 : 29.05.2022, 21:53:41 »
Ihanko pokerinaamalla esität, että 10 vuotta vanha akku olisi uuden veroinen? Kokeile ruuvata vaikka terassiruuveja akullinen tuolla 10 vuotta vanhalla akulla ja vastaavalla uudella akulla. Tulet hämmästymään miten huono se vanha akku onkaan. Arvioisin, että uudella akulla ruuvaat 3-10 kertaa enemmän ruuveja.

Kyl mä yhden projektin tolla tein vastikään ja hyvä akku oli. Loppu mies ja ruuvit ennen virtaa. Li-ion koneet tuntuu kestävän mulla paremmin aikaa kuin vanhemman tekniikan akut. Ehkä se oli sit tehdasuutena ihan eeppinen. Käytettyä sähköautoa ostaessa akun testaaminen on tietty ihan ehdotonta.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Carcom Oy  Ateho