Proturbo  Autodiagnoosi

Lisävaloista juttua

  • 2281 Vastauksia
  • 785625 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2250 : 09.11.2021, 12:23:15 »
Jos genesiksen vanhaa 600 mallia miettii, niin mielummin walonia horizon tai optibeam commander jotka on valkoisemmalla värisävyllä ja ovat periaatteessa sama valo. Mulla vaihtui tuo genesis 600 sen vuoksi, että värisävy oli kusenkeltainen. Toki tuo värisävy on käyttäjästä kiinni.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2251 : 09.11.2021, 12:27:37 »
Jos genesiksen vanhaa 600 mallia miettii, niin mielummin walonia horizon tai optibeam commander jotka on valkoisemmalla värisävyllä ja ovat periaatteessa sama valo. Mulla vaihtui tuo genesis 600 sen vuoksi, että värisävy oli kusenkeltainen. Toki tuo värisävy on käyttäjästä kiinni.

Riippuu vähän myös auton omista valoista. Mulla on maasturissa 800 genesis ja on hyvä lamppu halogeeni valojen kanssa juurikin sen takia että värisävy on kellertävä. Mutta volvossa on optipiem pioneer 800 ja on parempi xenoni ajovalojen kanssa koska värisävy on valkoisempi.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2252 : 09.11.2021, 12:30:32 »
Jos genesiksen vanhaa 600 mallia miettii, niin mielummin walonia horizon tai optibeam commander jotka on valkoisemmalla värisävyllä ja ovat periaatteessa sama valo. Mulla vaihtui tuo genesis 600 sen vuoksi, että värisävy oli kusenkeltainen. Toki tuo värisävy on käyttäjästä kiinni.
Värisävy on yksi syy miksi nimenomaan haluaisin tuon genesiksen.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 739
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2253 : 09.11.2021, 17:29:04 »
Olin ajatellut itsekin ostaa Genesis 2:sen lämpenevällä linssillä. Kuitenkin saivat myytyä optibeam super captain dualin. Täytyy sanoa että aikas toimiva lamppu, kyllä tehoa piisaa ja värisävy on just yksiin xenonien kanssa.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Kurppalehto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2254 : 01.12.2021, 12:25:05 »
Saako mk3 Volvon keskikonsoliin jotenkin lisättyä lisävaloille kytkimen? Tyhjä paikka näyttäisi tuossa alareunassa olevan alamäkihidastimen vieressä. Miten nuo blankkonupikat lähtee irti, mitä siellä takana on ja onko etäisestikään mahdollista siihen nätisti saada joko oma tekee kytkin tai sitten ihan orkkis nappi johon "ohjelmoida" nuo lisävalot.

« Viimeksi muokattu: 01.12.2021, 12:26:43 kirjoittanut Kurppalehto »

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 739
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2255 : 04.12.2021, 08:43:12 »
Saako mk3 Volvon keskikonsoliin jotenkin lisättyä lisävaloille kytkimen? Tyhjä paikka näyttäisi tuossa alareunassa olevan alamäkihidastimen vieressä. Miten nuo blankkonupikat lähtee irti, mitä siellä takana on ja onko etäisestikään mahdollista siihen nätisti saada joko oma tekee kytkin tai sitten ihan orkkis nappi johon "ohjelmoida" nuo lisävalot.



Kyllä! Siihen saa siniseltä katkaisimen, sen jälkeen softa. Softaus onnistuu jopa vdashilla malleihin ennen -12. Uudempiin ei heillä ollut toimivaa softaa ja ammattitaito loppui ilmeisesti kesken, kun eivät saaneet tehtyäkään.

EDIT: Ohjelmoinnin jälkeen Kytkentä tapahtuu siten, että otetaan cemmiltä heräte releelle alsutanumerosta riippuen joko nastasta 7 tai nastasta 8.

12 uudempiin softa siniseltä. Oli edullinen alle 40e. Työt tietysti päälle, mutta huollon yhteydessä halpa juttu. Niissä tulee valikko sensukseen.

« Viimeksi muokattu: 05.12.2021, 09:26:22 kirjoittanut Beagle »
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Kurppalehto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2256 : 04.12.2021, 14:26:38 »

Kyllä! Siihen saa siniseltä katkaisimen, sen jälkeen softa. Softaus onnistuu jopa vdashilla malleihin ennen -12. Uudempiin ei heillä ollut toimivaa softaa ja ammattitaito loppui ilmeisesti kesken, kun eivät saaneet tehtyäkään.

Ohjelmoinnin jälkeen Kytkentä tapahtuu siten, että otetaan cemmiltä heräte releelle nastasta 8.

12 uudempiin softa siniseltä. Oli edullinen alle 40e. Työt tietysti päälle, mutta huollon yhteydessä halpa juttu. Niissä tulee valikko sensukseen.


No kappas, kiitos vastauksesta. Pitääpä rueta väkertämään.

Poissa Kurppalehto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2257 : 06.12.2021, 12:26:22 »

Kyllä! Siihen saa siniseltä katkaisimen, sen jälkeen softa. Softaus onnistuu jopa vdashilla malleihin ennen -12. Uudempiin ei heillä ollut toimivaa softaa ja ammattitaito loppui ilmeisesti kesken, kun eivät saaneet tehtyäkään.

EDIT: Ohjelmoinnin jälkeen Kytkentä tapahtuu siten, että otetaan cemmiltä heräte releelle alsutanumerosta riippuen joko nastasta 7 tai nastasta 8.

12 uudempiin softa siniseltä. Oli edullinen alle 40e. Työt tietysti päälle, mutta huollon yhteydessä halpa juttu. Niissä tulee valikko sensukseen.


Tarkentaisin vielä että onnistuuko tuo kytkentä ihan perus lisävalosarjasta vai pitääkö olla jokin Volvon oma? Lisävalopaneeli siis jo paikallaan valmiilla johtosarjalla. Tuleeko sieltä cemmiltä sitten vain yksi johto siihen johtosarjan releen yhteen nastaan, ymmärisnkö oikein?

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2258 : 08.12.2021, 19:42:55 »
Jussinmäen uudet valovertailut julkaistu muutama päivä sitten.
En löytänyt enää aiempien vuosien vertailua mistään, jostain syystä poistettu kokonaan ???

Mitä nopeasti testikuvia vilkaistu, niin melkein kaikki testin valmistajat osaavat jo tehdä hyviä kaukovaloja.
Yksi joka on kehityksessä pudonnut kauas muiden taakse on Hella. Valoteho vastaa halpahallin 30€ paneelia, mutta hinta on kuitenkin kymmenkertainen :D
Ehkä nuo Hellat toimisi todella huonojen lähivalojen kaverina ihan ok, mutta hintataso siihen hommaan on aivan posketon.
Ei taida enää toinenkaan vanhanliiton valmistaja Bosch panostaa nykypäivän leditekniikkaan lisävaloissa?

Poissa Kurppalehto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2259 : 20.12.2021, 13:55:41 »
Tarkentaisin vielä että onnistuuko tuo kytkentä ihan perus lisävalosarjasta vai pitääkö olla jokin Volvon oma? Lisävalopaneeli siis jo paikallaan valmiilla johtosarjalla. Tuleeko sieltä cemmiltä sitten vain yksi johto siihen johtosarjan releen yhteen nastaan, ymmärisnkö oikein?

Oisko tähän varmennusta?

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 739
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2260 : 20.12.2021, 15:54:52 »
Oisko tähän varmennusta?

Kyllä. Sieltä tulee maaohjaus. Eli rele tulee kytkeä maaohjatusti.

30 ja 86 +12v, 85 ohjaus eculta(maa), 87 valoille +
« Viimeksi muokattu: 20.12.2021, 15:59:12 kirjoittanut Beagle »
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Kurppalehto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2261 : 21.12.2021, 09:17:30 »
Kyllä. Sieltä tulee maaohjaus. Eli rele tulee kytkeä maaohjatusti.

30 ja 86 +12v, 85 ohjaus eculta(maa), 87 valoille +
Kiitos

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2262 : 13.01.2022, 14:21:01 »


Tekaisin tämmöisen Excel-tiedoston jolla voi laskea xenonballastien todellisen antotehon polttimolle sekä hyötysuhteen syöttämällä kaksi eri muuttujaa (luksit ja ottotehot) tiedostoon. Jotta tätä voi käyttää luotettavasti, tarvitaan referenssiksi aina OEM-laatuinen 35 watin antoteholla operoiva ballasti (itse käytän tähän P2 Volvon Valeo LAD5GL 35W ballastia) sekä kohtuullisen luotettava valotehomittari. Myös xenonpolttimo, umpio, pimeät olosuhteet sekä yleismittari jolla on mahdollista mitata DC-virtaa on tätä hommaa varten tarpeen. Olosuhteet eivät saa muuttua tiedonkeräysvaiheessa millään tavalla, muuten tiedoston tarjoama data on hyödytöntä ja vertailukelvotonta toisiinsa nähden.

Jos joku haluaa minun avaavan tämän dokumentoinin toimintaperiaatteita enemmän, kerron asiasta mielelläni lisää. Koska xenonpolttimon valoteho on suoraan verrannollinen polttimolle korkeajännitejohtoja pitkin tulevaan tehoon, on tällä kohtuullisen helppo saada oleva todellinen teho selville.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2022, 14:26:15 kirjoittanut Rola »

EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2263 : 13.01.2022, 19:42:04 »


Tekaisin tämmöisen Excel-tiedoston jolla voi laskea xenonballastien todellisen antotehon polttimolle sekä hyötysuhteen syöttämällä kaksi eri muuttujaa (luksit ja ottotehot) tiedostoon. Jotta tätä voi käyttää luotettavasti, tarvitaan referenssiksi aina OEM-laatuinen 35 watin antoteholla operoiva ballasti (itse käytän tähän P2 Volvon Valeo LAD5GL 35W ballastia) sekä kohtuullisen luotettava valotehomittari. Myös xenonpolttimo, umpio, pimeät olosuhteet sekä yleismittari jolla on mahdollista mitata DC-virtaa on tätä hommaa varten tarpeen. Olosuhteet eivät saa muuttua tiedonkeräysvaiheessa millään tavalla, muuten tiedoston tarjoama data on hyödytöntä ja vertailukelvotonta toisiinsa nähden.

Jos joku haluaa minun avaavan tämän dokumentoinin toimintaperiaatteita enemmän, kerron asiasta mielelläni lisää. Koska xenonpolttimon valoteho on suoraan verrannollinen polttimolle korkeajännitejohtoja pitkin tulevaan tehoon, on tällä kohtuullisen helppo saada oleva todellinen teho selville.

Siis onko tuo samalla lampulla mitattu kaikki?

Eikö sen lampun elinikä tosiaan tuon enempää lyhene vaikka tuutataan noinkin paljon lisää valoa ulos?

Mulla pimeni 50W ballastilla halpislamppu alle vuodessa huomiovalojen kanssa, luulin että se on normaalia kun ajetaan yliteholla.. oli vissiin vaan paska lamppu.

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2264 : 13.01.2022, 21:26:22 »
Siis onko tuo samalla lampulla mitattu kaikki?

Eikö sen lampun elinikä tosiaan tuon enempää lyhene vaikka tuutataan noinkin paljon lisää valoa ulos?

Mulla pimeni 50W ballastilla halpislamppu alle vuodessa huomiovalojen kanssa, luulin että se on normaalia kun ajetaan yliteholla.. oli vissiin vaan paska lamppu.

Tossa taulukossa on käytetty samaa lamppua kaikissa lukemissa että mittaustulos pysyy tasalaatuisena (Cnlight 35W). Laadukkaan D-kantaisen xenonlampun (Osram/Philips) keskimääräinen elinikä on valmistajan mukaan 35 watilla ajettuna noin 1500-2000h - noi laskelmat mitä taulukkoon on merkitty on tehty mahdollisimman pessimistisesti (1000h), että mahdolliset huonolaatuisetkin lamput on huomioituna. Toki kaikki lamput on yksilöitä ja tämä on kaikki teoriaa, mutta uskoisin että käytännössä kokeiltuna kohtuullisen tarkasti suuntaa antava.

Arvioitu keskimääräinen käyttöikä tossa tiedostossa on laskettu kaavalla (lähtökohtainen keski-ikä)*(antotehon kerroin suhteessa 34W (arvioitu orggislaatuisen ballastin teho)).

Periaatteessahan tätä taulukkoa täyttäessä pitäisi käyttää Hellan 5DV 007 -ballastia, ne on kaikista autokäyttöön tehdyistä kaasupurkauslamppujen ballasteista tasalaatuisin, luotettavin sekä pitkäikäisin, ottavat sisään noin 42W ja polttoteho polttimolla on aina 35W.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2022, 21:34:23 kirjoittanut Rola »

EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

 

KL-varaosat  Race.fi