KL-varaosat  Race.fi

Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2

  • 245 Vastauksia
  • 59112 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #90 : 09.10.2020, 09:39:57 »
Heh. Luinpahan läpi tämän. Kyllä tämä B20 koneen kanssa eläminen on tosiaan vähintäänkin mielenkiintoista ::) Tiedän kokemuksesta.. Mutta samoilla linjoilla, ei ole suunnitelmissa vaihtaa sitä mihinkään. Jokin siinä vaan kiehtoo. Miten F-nokka muuten toimi ?

Enpäs ollut huomannut, että tähänkin oli kirjoitettu jotain kun en itse ole juurikaan päivitellyt syystä, että auto tälläkin hetkellä makaa tallissa. Ensi keväänä sitten toivottavasti uudella moottorilla taas entistä ehompana liikenteessä. Nyt on mennyt jo kaksi kesää kun tämä ei ole ollut kunnolla liikenteessä :-\

Tuohon F-nokkaan liittyen niin oman kokemuksen mukaan tälläiseen katukäyttöön oikeinkin erinomainen. Omassa kokoonpanossa veto lähtee n. 2500-3000rpm ja henkeä tuntuisi riittävän ihan hyvin rajoittimelle asti joka oli 7000rpm. Itse valitsin tuon F nokan R sijasta sen takia, koska F nokassa asteita 300 kun R on 287. Nostoa on kuitenkin vain 0,2mm vähemmän.
« Viimeksi muokattu: 10.04.2021, 20:06:47 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #91 : 09.10.2020, 20:05:38 »
Myös noissa nokkakulmissa aika radikaali ero, lähinnä se juuri että miten se alhaalla toimi.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker + RE85
« Vastaus #92 : 10.04.2021, 20:02:34 »
Still alive!

Kevät herättää tunteita ja tämäkin on saanut taas lisää huomiota. Täytyy edes joku näistä harrastepeleistä tehdä kesäksi kuntoon. Viime juhannuksesta lähtien odottanut katoksessa parempia päiviä.



Pitkään olin stroker moottorin tähän halunnut tehdä ja foorumin kautta sain tähän viime viikolla hankittua 85mm iskulla kampiakselin, kiitokset kaupoista luchadorelle.
Akseli on siis vakio 8-bolt akseli joka on hiottu 5mm sivuun b2xx 49mm kauloille. Suunnitelmana oli käyttää std mittaista b2xx H-profiiliveiviä. Männät vielä hiukan auki mitä käyttäisi. Lensulta saisi myös hiukan lyhyempiä veivejä joka tarjoaisi hiukan enemmän mäntävaihtoehtoja.





Siitä samantien kotimatkalla soittelin kaverille kiinnostaisiko kannen viilaus ja kiinnostihan se, joten samantien uudet venttiilit sekä muuta romua KG-Trimningiltä tilaukseen. Ensi viikolla voisi todennäköisesti kannen viedä koneistamolle. Ensin ajetaan ”aloitus” uusille venttiileille jonka jälkeen kanavien työstä ja sitten seetien teko ja ohjureiden laitto, suoristus ym.

Venttiileiksi valikoitui 46/40mm. Pakoventtiilit tilasin kiilloitetut. Imuventtiilit ainakin ostan tavallisina maanantaina. Saa nähdä miten mahtuu tuo 46 imu. Tiukkaa tekee tuon kuvassa olevan 44/40 yhdistelmänkin kanssa, mutta kylläpä näitä ennenkin on laitettu. Laskujen mukaan mahtuu vierekkäin, mutta ohjureiden on syytä olla hyvät :idiot2: venttiilit on terästä. Ohjurit tilasin uudet myöskin. En tiedä pitäisikö ne holkittaa k-lineilla tms vai meneekö tuollaisenaan, täytyy keskustella asiantuntijan kanssa. Ainakin rosterivenojen kanssa k-linea on käytetty, mutta joidenkin lähteiden mukaan volvon ohjurit eivät välttämättä kestä halkeamatta asennusta. Tähän palataan vielä.
Muuta hankittua tuli
- S-nokka (12.9mm nostoa ja 300 astetta)
- tuplajouset ja alumiini retainerit
- pako & imuventtiilin ohjurit









44/40 ”koesovitus”


Eli summa summarum tällä kertaa olisi suunnitelmissa seuraavanlainen kokoonpano:

- RE85
- 2260cm3 iskutilavuus (isku 85mm, poraus 92mm)
- 46/40mm venttiilit
- tuplajouset + alu retainerit
- kanavat ja palotilat työstettynä
- puristussuhde 11 - 12 väliin (lopullinen mäntä ja veiviratkaisu ja palotilan lopullinen koko vaikuttavat vielä)
- S-nokka
- chevyn nostajat + putkitönärit
- b2xx H-profiiliveivit + (?) männät
- 123 tune BT kärjetön jakaja
- 2x weber dcoe 45 (vaihdetaan ehkä 48)
- KG-Trimning typ 2 peltipakosarja
- 2.5” putki alusta loppuun 2x läpivirtaavalla vaimentajalla
-teräs vauhtipyörä (4.4kg)

Yhtenä kysymysmerkkinä on vielä keinuvipupukki, siitä jo laitoinkin asiaa tappikoneen viritys osioon. Eli täytyisi joku parempi keinuvipupukki tähän keksiä, pelkästään shimmaus ja jousien vaihto putkiin ei taida riittää. Ainakin 10mm kierteet voisi koneistaa pukeille. Öljykanava on myöskin käytännössä jo kiinni keinuvipujen kiinnityspinnassa, tätä ei varmaan voi enää madaltaa(?)


Yhtenä vaihtoehtonahan olisi vakio keinuvipuakseli, kg-trimningiltä järeämmät pukit, ja keinuvipujen shimmaus ja putkien teko jousien tilalle. Sitten jää vaan arvoitukseksi miten itse keinuvivun käy, vaikka ei nuo jouset/nokka nyt niin järeä ole, mutta aiempiin havaintoihin perustuen 7500-8000rpm nurkilla rupeaa kaikki hajoamaan käsin mikä ei ole hyvää, vahvistettua jne.

Näillä mennään tällä kertaa, toivottavasti olisi kesällä ajossa ilman taas yhtä katastrofia, mutta taas on lukijoille tiedossa hykertelyä yhden autoteollisuuden suurimpien saavutusten: volvo b20 moottorin ja vapaastihengittävän nimeen vannovan kotivirittäjän kanssa.








« Viimeksi muokattu: 11.04.2021, 23:32:15 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker + RE85
« Vastaus #93 : 10.04.2021, 23:27:48 »
 O0  ( :'() Laitahan livekuvaa kun kone on kasassa, tuosta tulee juuri semmoinen mitä minä kovasti yritin tehdä. Itsellä puhaltaa nyt uudet tuulet suunnitelmien kanssa, kiitos nämä lakilievennykset ::)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker + RE85
« Vastaus #94 : 11.04.2021, 19:37:20 »
O0  ( :'() Laitahan livekuvaa kun kone on kasassa, tuosta tulee juuri semmoinen mitä minä kovasti yritin tehdä. Itsellä puhaltaa nyt uudet tuulet suunnitelmien kanssa, kiitos nämä lakilievennykset ::)

Täytyypä laittaa, sitten joskus kun saa loputkin osat haalittua kasaan, pitäisi tulla ihan sopivan räyheä kadulle sunnuntai ajeluun :buck2:

Pitäisipä se itsekin perehtyä tuohon uuteen lakiin, tietäisi sitten mitä tästäkin pitää loppuviimen muutoskatsastaa, expressistä puhumattakaan, mutta niistä myöhemmin ;)
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker + RE85
« Vastaus #95 : 25.04.2021, 16:42:30 »
Ehdotan, että laitat RVS mömmöt koneeseen ja laatikkoon.  Ei hirtä ihan heti kiinni, jos sattuu taas öljyt lirahtamaan ulos.

Itselle tuttu aine lähes 20 vuoden ajalta jo. Jokaiseen moottoroituun kulkuvälineeseen joita taloudessamme ollut sinä aikana + metallisorveihin ja jyrsinkoneisiin, kompuraan, moottorisahaan, mopoon ym laitteisiin.
Lisäksi käytän RVS yleisöljyä kaikenlaiseen, kuten ampuma-aseisiin, inhottavien aineiden kuten rst, hst ja kulutusteräs poraöljynä. Hintava yleisöljy,mutta paljon olen säästänyt terien hitaamman tylsymisen ansiosta.

Moottorin kasaamisessa olen noiden geeliä laittanut sellaisenaan laakeripintoihin ja injektioruiskulla esim peräkärryn pyöränlaakereihin suoraan laakerikuulien väliin rasvan sekaan.  Esim peräkärryn laakerit on nyt kestäneet jo 3x pidempään, kuin 2 edellistä käsittelemätöntä laakerisatsia, jotka leikkasivat kiinni ekalla kerralla Puolassa ja toisella kertaa Tsekeissä moottoritiellä.   


Olet kyllä ihan uskomattoman hienoa työtä tehnyt autosi kanssa.  Iso respekti   P> P>

« Viimeksi muokattu: 25.04.2021, 16:44:15 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker + RE85
« Vastaus #96 : 27.04.2021, 23:34:22 »
Ehdotan, että laitat RVS mömmöt koneeseen ja laatikkoon.  Ei hirtä ihan heti kiinni, jos sattuu taas öljyt lirahtamaan ulos.

Itselle tuttu aine lähes 20 vuoden ajalta jo. Jokaiseen moottoroituun kulkuvälineeseen joita taloudessamme ollut sinä aikana + metallisorveihin ja jyrsinkoneisiin, kompuraan, moottorisahaan, mopoon ym laitteisiin.
Lisäksi käytän RVS yleisöljyä kaikenlaiseen, kuten ampuma-aseisiin, inhottavien aineiden kuten rst, hst ja kulutusteräs poraöljynä. Hintava yleisöljy,mutta paljon olen säästänyt terien hitaamman tylsymisen ansiosta.

Moottorin kasaamisessa olen noiden geeliä laittanut sellaisenaan laakeripintoihin ja injektioruiskulla esim peräkärryn pyöränlaakereihin suoraan laakerikuulien väliin rasvan sekaan.  Esim peräkärryn laakerit on nyt kestäneet jo 3x pidempään, kuin 2 edellistä käsittelemätöntä laakerisatsia, jotka leikkasivat kiinni ekalla kerralla Puolassa ja toisella kertaa Tsekeissä moottoritiellä.   


Olet kyllä ihan uskomattoman hienoa työtä tehnyt autosi kanssa.  Iso respekti   P> P>

:hg:
Tuota RVS:ää tunnutaan kyllä mainostavan, mutta toistaiseksi en ole itse luottanut vielä mihinkään lisäaineisiin. Yrittänyt vaihtelevalla menestyksellä pitää moottorin hengissä perinteisin keinoin V:>

Päivitellään nyt tämänkin osalta kuulumisia. Kannen vein koneistamolle jo viime viikolla ja sieltä tuli tuomio. 46/40mm venttiilit eivät mahdu liikkumaan toistensa kanssa. Mahtuvat kyllä paikoillensa, mutta pikkusen hinkkaavat toisiinsa niin täytyy kumastakin venttiilistä ottaa näillä näkymin hieman pois, luokkaa 0.25mm, jotta saadaan pieni rako väliin.
Kokonaan uuden kannen joudun myöskin sinne viemään, sillä kolme vuotta siten kun oli suunnitelmat hiukan eri laitettiin pakopuolelle vain 39mm seetirenkaat. 40mm venttiilille saisi kyllä ajettua siihenkin renkaaseen periaatteessa seetipinnan, mutta sitten kanavan suuta ei pysty suurentamaan riittävästi 40mm venttiilille tai muuten seetirengas käy niin ohueksi, että muodostuu uhkaksi sen irtoaminen.
Eli summa summarum tällä viikolla täytyy viedä uusi kansiaihio koneistamolle ja sen kanssa katsotaan uudestaan kuinka venttiilit ottavat yhteen ja miustä otetaan ja paljonko. Samalla tähän uuteen aihioon tulee suuremmat seetirenkaat. Myös aiemmin mainituista K-Lineista oli keskustelua useankin kanssa ja loputulokseen päädyttiin, että laitetaan.

Kohta tulisikin sitten myyntiin oikeastaan koko tämän auton aiempi piristetty moottori, joka on täysin toimiva. Viimeisimmän "moottori"rikon syyksi kun paljastuikin lopulta sohlo vauhtipyörä ja sen löystyminen.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker + RE85
« Vastaus #97 : 07.08.2021, 21:22:21 »
Kovasti on toiveita vielä päästä tänä vuonna maistamaan sulaa asfalttia, mutta kiireellä ei silti niputeta kasaan.

Opiskelut hiukan hidasti harrastamista kevään ja alkukesän osalta, mutta ei tässä nyt aivan hiljaiseloa ole ollut. Kansia pyöriteltiin useampia ja lopulta löytyi hyvä aihio ja linja jolla mennään.
 
Ensin oli tarkoitus laittaa seetirenkaat ainakin pakopuolelle. Kuitenkin edelliseen viestiin viitaten, että jos seetirengasta lähdetään suurentamaan niin näin suurilla venttiileillä se pakopuolen seetirengas tulisi osittain imupuolen seetin päälle. Tällöin imuventtiili olisi osittain teräksisen renkaan päällä ja osittain valuraudan päällä - ei hyvä. Jos imu- ja pakoventtiileille olisi laittanut renkaat olisi kumpikin rengas mennyt venttiilien välistä todella ohueksi/mahdottomaksi - ei hyvä. Lopputuloksena nyt siis se, että kanteen ei tule seetirenkaita ja käytetään lyijynkorviketta. Lyijynkorvikkeesta tosin täytyy selvittää yhteensopivuus E85 kanssa. Jos ne eivät sekoitu keskenään niin sitten ajetaan 98:lla.

Kansiaihio kun oli löytynyt vein sen koneistamolle, jossa ensin lasikuulapuhalsivat kannen ja koneistivat näille 46/40 venttiileille pienen kanavan lähdön, josta näki kuinka paljon kanavan suuta pystyy snurraamaan suuremmaksi, ettei tule seetien puolelle. Sen jälkeen kävin pudottamassa kannen kaverin työkse, joka hiukan noita kanavia ja palotiloja muotoili ja samalla nakutteli uudet ohjurit paikoilleen. Seuraavaksi kansi lähtee seetien tekoon, ja kun venttiilit on sovitettu kanteen täytyy laskea vielä palotilan koko ja paljonko kannesta höylätään, jotta saadaan tavoiteltu puristussuhde.









Poraukseksi kun tulee tuo 92 ja kampiakseli on 8 pulttinen niin hain sitten lohkoaihioksi tuttuun tapaan lähes uudenveroisen 8 pulttisen alakerran miljoonalohkolla.


Noh, olihan siinä pikkuvikaa mm. 2 ja 3 sylinterin männät on ruostuneet kiinni yms. mutta tämähän onkin aihio  ;)

Uusia osia on tullut myös tilailtua. Matkalla on vielä uudet nostajat, stefakopat, kun joku onneton oli ne vaihtanut huovallisiin ja alumiini jakopää.

Eilen vastaanotin KG-Trimningiltä kaikkea yleishyödyllistä. Tuli hankittua uudet kansipultit, nokka-akselin laakerit, uusi volvo öljypumppu, 3 asteinen ajoituskiila nokalle, nokalle teräksinen päätylevy, billetti keinuvipupukit ja -30mm jouset.
Alustapäivitystä on tulossa myös ainakin bilsteinin iskareiden muodossa ja joskus tulevaisuudessa sitten täytyy vielä ne ipd paksut vakaajat ostaa.





Ostoslista mitä vielä tarvitsee on kilometrin mittainen, mutta täytyy naksutella lisää romua tulemaan taas kun ehtii.

Toisessa osiossa ja topicissa jo keskusteltiin eri mäntäratkaisuista ja nyt näyttäisi siltä, että männiksi tulee takomännät mittatilauksena. Firmaa en ole vielä päättänyt. JE, ROSS, CP ja Wiseco kaikki tekevät tilauksesta. Ainoa ongelma noissa vaan on toimitusaika, mutta kai se on odotettava. Veiviksi tulee perus b2xx h-profiili.

Näillä jatketaan -H-

« Viimeksi muokattu: 08.08.2021, 02:59:18 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Jarza-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker + RE85
« Vastaus #98 : 18.08.2021, 00:05:54 »
Tämän valmistumista odottellessa, maukkaan oloinen tekniikka tulossa.

(Tuplien poksuntaa  S*)
Volvo 940 Turbo

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker + RE85
« Vastaus #99 : 25.08.2021, 19:25:23 »
Kansi on ollut pari viikkoa koneistamolla, kiirettä pitää sieläkin päässä. Sillä välin on tullut haalittua lisää osia.  ;)









KL-racingiltä tuli tilattua tuo alumiininen 140-sarjaan tarkoitettu syyläri. Päädyin moiseen ratkaisuun kun olin sovitellut 4-5 erilaista syyläriä keulalle ja mikään niistä ei olisi sopinut järkevästi ilman ylimääräistä leikkomista tai siististi. Kenno on alkuperäistä paksumpi ja kyllä se 50v vanhaan verrattuna virtaa varmasti aika hyvin. Letkulähdöt ovat kyllä alkuperäistä pienemmät, kiinalainen kun on... liekö sitten tehty vanhempien b18 letkulähdöille jostain syystä.

Samaan tilaukseen tuli laitettua b2xx 154mm mittaiset veivit. Muuten sopii oikein mukavasti tähän, mutta eipä sitten tullut etukäteen tiedusteltua kuinka vaikeaa onkaan löytää pultit näille. Vaatii ainakin KL-racingin mukaan 7/16x1.600” pultit. On käytetty joissain jenkkikoneissa tms, mutta aiheuttaa taas ylimääräistä päänvaivaa. Kun sopisi edes 1.5” pitkät niin löytyisi melkein mistä vaan :facepalm: noh jenkkeihin tilaus vetämään ja jännityksellä odottaa paljonko tulee tulleja..

Männiksi loppuviimein päädyin hankkimaan wössneriltä takomännät. Olivat ihan listalta alunperin 2.0l ford pinto moottoriin tarkoitetut ”long rod” männät. Sopivat tähän oikein hyvin, varsinkin kun tuo pinto on myöskin ikivanha rautalohko :D 92mm poraukselle, 24mm tapilla ja 34.15mm puristuskorkeudella. Eli kyseisellä veivi+mäntä kokoonpanolla ei tarvitse höylätä dekistä kuin 0.75mm, että saa männät 0.4mm yli dekin ja paljeraoksi 0.8mm. Rajotin kun tulee olemaan 8000rpm.

Veivien yläsilmät tosin vaativat työstöä, mutta elämä on. Eipä tälläiseen vanhaan maamoottoriin löydy tälle iskulle valmista ratkaisua. Veivin yläsilmän holkki menee varmaankin turhan ohueksi, jos tuon nykyisen pronssiholkin ajaa 24mm. Vaatii varmaan uuden, isomman holkin ja yläsilmän koneistusta suuremmaksi. Täytyy vielä keskustella koneistamon kanssa.

Loppuviikosta voikin käydä pudottamassa taas peräkontillisen romua sinne. Lohko poraukseen ja nokka-akselin laakereiden vaihtoon ja kampiakselin voisivat vielä tarkastaa oikeilla mittavälineillä, että on varmasti suora.
« Viimeksi muokattu: 25.08.2021, 19:27:38 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker + RE85
« Vastaus #100 : 03.09.2021, 22:09:44 »
Hommat etenee pikkuhiljaa. Osahankintoja on tullut tehtyä.

Alumiinijakopää


Stefallinen jakopäänkoppa. Takapäähän löytyykin jo entuudestaan stefakoppa.


Vauhtipyöräksi tuli tuollainen 5.5kg teräslätty Lautamäeltä. Vakio 215mm kytkimelle tietty. Toki tuohon tulee vielä starttikehän paino lisäksi, mutta on kyllä kevyt alkuperäiseen valumorkulaan verrattuna. Kiikutin sen samantien sorvattavaksi, kun tuossa on 0.8mm rappu. Tähän tulee ihan vakio massalevy, joten kytkimen pinta täytyy vetää tasaiseksi.




Vakio kytkimen pitävyydestä kun ei ollut varmaa tietoa oli pakko keksiä jotain muuta. Olisi ollut suorastaan kiusallista, kun on tasapainottanut kaikki moottorin pyörivät osat ml. asetelman pakettina ja sitten vasta toteaa, että asetelma lähtee vaihtoon kun kytkin luistaa. Asetelmaksi hankin lopulta tuon Sachsin SRE 766. Kytkinlevyksi tulee uusi, aivan normaali massalevy. Sillekin luvataan väännönkestoa tuon 766 kanssa 310nm, joten eiköhän tuo riitä kaikkeen mitä vapaastihengittävänä saa irti ;) sulakkeena välissä on vielä
Sitten m40 ;D lienee syytä joskus vaihtaa :idiot2: taka-akseli on edelleen 1031 kitkalukolla, karpiolan ristitapeilla ja 3.71 välityksellä. Täytyisi etsiä käsiin 3.9…



Samalla kun kiikutin sen vauhtipyörän vein koneistamolle myös ne veivit, kun niiden 23mm yläsilmät täytyy sovittaa noille 24mm männäntapeille ja alapää täytyy niistä mitata, mutta sen voi tehdä vasta kun saan käsiini ne veivin pultit, jotka tulevat varmaan ensi viikolla. Samalla vein sinne myös aiemmin unohtuneet nokan laakerit.

Lohko oli porattu 1 & 4 sylinterin osalta ja hoonattu kevyesti, että mäntä mahtuu sylinteriin. Ideana on siis kun veivit on valmiina mitata vielä varuiksi heittokellolla kuinka korkealle männät tulevat, että varmasti tulee oikea puristussuhde ja männät ylittävät dekin oikeasti sen 0.4mm. Tällöin paljeraoksi jää se 0.8mm 1.2mm pahvilla. Sen jälkeen lohko lähtee takaisin ja kaikki sylinterit porataan, jonka jälkeen lohkon pinnasta oikea määrä siivua pois ja sitten lopullinen hoonaus. Samalla kun nokan laakerit asennetaan odottaessa veivien pultteja myös runkolaakeripesät tarkastusmitataan.

Jotain osaa tuli myös takaisinpäin… hetkeksi. Kanteen oli asennettu k-line holkit ohjureihin, istukat oli tehty ja venttiileihin lisäviisteet. Nuo 46/40 venttiilithän eivät sellaisenaan mahdu kanteen. Mitään ohjureiden siirtoa tms naurettavaa en yhden millin takia lähde tekemään, vaan venttiilien halkaisijasta otettiin pikkuisen pois. Alkujaan oli tarkoitus ottaa kummastakin venttiilistä vähän, mutta koneistamo oli katsonut parhaaksi kanavien lähdön ja istukoiden yhteensovittamisen kannalta ottaa imuventtiilistä pelkästään. Venttiilien sovitus oli kyllä tuskaa niin annoin sen puolesta vapaat kädet. Nyt siis imuventtiilit 45mm. Venttiilit oli saatu kivasti lähes täysin palotilan tasolle, kun lautasesta oli ylimääräistä paksuutta otettu pois. No eipä tuossa b20 kannessa lähtökohtaisesti imun virtaamisessa ongelmia olekaan. Nyt täytyisi laskea vielä palotilan koko, jonka perusteella puristussuhde ja paljonko kannesta otetaan siivua. Sitten takaisin koneistamolle, jossa samalla keinuvipupukkien kierteeksi tehdään m10x1.25









Ei muuten ole paljoa välissä, mutta tarpeeksi :D


Kampiakselin sain myös takaisin. Sen suoruus ja laakerikaulat tarkastettiin ja kaikki sen osalta ok. Vaikka onkin sivuun hiottu ja STD kauloilla. Hyvä niin. Monesti vain kuullut, että on jouduttu hiomaan alikokoon.

Muita juttuja mitä on tullut tehtyä niin tänään ostin kk-laakereiksi ACL race mallit, tosin vakio välyksellä. Runkolaakereiksi tulee varmaan ihan perus Glycot. Nostajat on tilattu kyllä, mutta olleet matkalla varmaan jo kuukauden. Pikkuhiljaa rupeaa palaset loksahtamaan paikoilleen, vaikka jossain vaiheessa kyllä tuntuikin että nyt on niin paljon liikkuvia osia ja irrallisia kokonaisuuksia käsillä tämän moottoriprojektin tiimoilta :buck2: ei vaan enää viitsi tehdä sellaisia väliaikaisia(heikkoja) ratkaisuja.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2021, 22:22:28 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker + RE85
« Vastaus #101 : 08.09.2021, 22:31:23 »
Mielenkiinnolla odotan mitä lukemia tulee :) ainakin 0-100 kiihdytys. Omassa pienen budjetin b20 reilu 9 sekuntia Amazonin korissa (vakio alakerta, 40 tuplat, peltisarja, r nokka, 38,5/44 itse hierottu kansi)
Tuo vauhtipyörä siis käy vinokoneesta? Katselin lautamäen sivuja ja en mainintaa b20 löytänyt suoraan.


Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker + RE85
« Vastaus #102 : 09.09.2021, 06:39:54 »
Tuo vauhtipyörä siis käy vinokoneesta? Katselin lautamäen sivuja ja en mainintaa b20 löytänyt suoraan.

8 pulttiseen kampiakseliin käy vinokoneen vauhtipyörä.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker + RE85
« Vastaus #103 : 09.09.2021, 19:12:19 »
Kytkinlevyksi tulee uusi, aivan normaali massalevy. Sillekin luvataan väännönkestoa tuon 766 kanssa 310nm, joten eiköhän tuo riitä kaikkeen mitä vapaastihengittävänä saa irti ;) sulakkeena välissä on vielä
Sitten m40 ;D lienee syytä joskus vaihtaa :idiot2: taka-akseli on edelleen 1031 kitkalukolla, karpiolan ristitapeilla ja 3.71 välityksellä. Täytyisi etsiä käsiin 3.9…

Suosittelen kyllä vahvasti vaihtamaan tuon sulakkeen tuolta välistä samoilla lämmöillä. Vähintään tuo M45-47. Keljuttaa vaan myöhemmin kun annat kenkää niin loota paukkuu heti, itse noita rikoin 3 ennenkuin uskoin ettei ne vaan kestä. Eikä minun koneet ole mitään tuon sinun tuloilla olevan rinnalla. Laitoin M46 kiinni ja se kestänyt kaiken kengän mitä olen sille antanut.

Kytkimenä minulle riittänyt saabin turbon asetelma sekä volvon turbon levy (m46 lootan booreilla tietenkin). Kannattaa kalastaa se turbon levy niin siltä osin ei jää kiinni ainakaan. Turbon levyä myydään samalla numerolla kun vaparia, joutui vähän aikaa selvittämään ja kaivelemaan että sieltä alkoi oikea turbon levy sitten löytyä.
« Viimeksi muokattu: 09.09.2021, 19:14:51 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker + RE85
« Vastaus #104 : 09.09.2021, 21:57:58 »
Kytkimenä minulle riittänyt saabin turbon asetelma sekä volvon turbon levy (m46 lootan booreilla tietenkin). Kannattaa kalastaa se turbon levy niin siltä osin ei jää kiinni ainakaan. Turbon levyä myydään samalla numerolla kun vaparia, joutui vähän aikaa selvittämään ja kaivelemaan että sieltä alkoi oikea turbon levy sitten löytyä.

Ei noita 215mm näytetä myyvän missään turboon erikseen, kun tehtaan turboissa tainnut olla aina pottapyörä ja 228mm levy. Rohkenen kyllä epäillä, että tästä koskaan voisi niin paljoa saada irti (yli 310nm), että rupeaisi luistamaan tuolla SRE + massalevy yhdistelmällä. Massalevy se turbossakin on mutta missä lie sitten ero?

Olisihan sitä m46 laatikko hyllyssä, mutta hiukan ärsyttää jo valmiiksi ajatus siitä, että tekee tunnottoman vaihdevivusto hässäkän laatikon kannen päälle, jos se ei pitkäkeppisenä nyt jo valmiiksi ole. Vaihteiston tunnelia en todellakaan teurasta tästä. Pitkäkeppinen sen olla täytyy.

Tonninkopan ostoilmoituskaan ei ole tuottanut tulosta. Jos tuon tonninkopan löytää niin voisi kokeellisesti askarrella vaihteensiirtoviviston tuolle M46:lle. Samalla kun saisi sen yhden pykälän matka ajoon voisi laittaa järkevämmän (lue:hauskemman) eli tiheämmän perävälityksen. Mutta niin kauan kun sitä tonninkoppaa ei ole mennään m40 ja pidetään niitä hyllyssä kun kerta ovat halpaa kuin saippua.

E: B19ET kanssa ilmeisesti käytetty tasaista vauhtipyörää ja 215mm kytkintä.

« Viimeksi muokattu: 09.09.2021, 22:39:12 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo