KL-varaosat  Carwist

Kebakon 142 Sport | 2021: stroker

  • 132 Vastauksia
  • 27590 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3953
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker + RE85
« Vastaus #120 : 10.11.2021, 08:30:55 »
Ai että! Tämä on vaan niin karamelli S*
Forester XT -06 Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa kebakko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker + RE85
« Vastaus #121 : 11.11.2021, 17:29:51 »
Ai että! Tämä on vaan niin karamelli S*
Kiitos paljon. Motivoi kyllä paljon kun muutkin arvostavat -H-

Pakko laittaa vielä yksi ruutu autosta. Vaikka on siinä paljon mikä voisi olla paremmin niin pikkuhiljaa rupeaa itseäkin miellyttämään S*


Kiitos hyvän tukiverkon olen saanut tehtyä myös oletettavasti viimeiset merkittävät osahankinnat.

Tosiaan, aloin järkeilemään, että kun kerta nostajatkin ovat jenkkikoneesta niin voisikohan myös työntötangot löytyä sieltä puolelta. Hyvä tuuri kävi, sillä us-partsilla oli juuri yksi comp camsin setti 9” pitkiä 5/16” aihioita ja yksi setti 5/16” kuppeja. Aiemmat tangot olivat juurikin samoilla mitoituksilla eli 5/16” halkaisijalla ja toisessa päässä 5/16” kuppi ja toisessa saman koon pallo. Näissä vaan seinämävahvuus on paksumpi, eikä ole varmasti pahitteeksi. On jykevää tavaraa. Sitten näistä vain pätkii sopivat ja prässää toiseen päähän tuon kupin ja homma rokkaa. Olivat muuten 16kpl setteinä niin riittääpä sitten tulevaisuutta varten, tai harjoitteluun :2funny:



Myöskin toinen hyvin oleellinen asia tuli hankittua nimittäin laajakaista lambdalla toimiva seosmittari. Päädyin johtuen helposta kytkennästä (ei bokseja tai vast) ja muutenkin tunnettujen harrastelijoiden keskuudessa kohtuullisen hyvään maineeseen nousseeseen AEM:än mittariin. Eikä ollut loppuviimein edes kallis omasta mielestä siihen nähden miten paljon tuo tulee auttamaan säätämisessä ja muutenkin siinä, ettei sulata koko moottoria. Kylläpä kaasutinmoottorin nyt ennenkin olen saanut säätöihin ilmankin, mutta hienosäätö kaikilla kierrosalueilla tulee olemaan hiukan helpompaa, jotta saa maksimaalisen tehon ja myös taloudellisuuden (senkin vähäisen mitä voi) kohdalleen.



Viikonloppuna jos saisi ensisavut!
Volvo 142 sport -70           
Volvo 145 Express-71          Volvo 244 L - 77      
Volvo 240 GL Diesel -91      Volvo 850 T5 -94
Volvo 940 Turbo -95.           Volvo 740 Turbo -90

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5562
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker + RE85
« Vastaus #122 : 11.11.2021, 20:03:51 »
Viikonloppuna jos saisi ensisavut!

Sitä odotellessa  :nälkä:

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7798
  • Recycle Racing #01
    • Juhan Volvosivut

Poissa kebakko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker
« Vastaus #124 : 13.11.2021, 22:22:03 »
Noniin, jonkinlainen merkkipaalu saavutettu.

Perjantai alkoi ensimmäisenä tuolla seosmittarin kytkemisellä. Pakko sanoa, että sen puolesta aivan mahtava tuote nimittäin ei tarvinut paljoa miettiä kun lambdaholkki oli jo valmiina autossa ja muuten mittarin kytkentä oli käytännössä + , - ja liittimet kiinni. Hyvin toimi ja on kompakti. Sille tein telineen ratin vasemmalle puolelle, kuva tästä kyllä jäi ottamatta, mutta eiköhän sellainenkin jossain vaiheessa irtoa.

Seosmittarin jälkeen kävin työntötankojen kimppuun. Olipahan työmaa. Tangon sisäreikä oli todella pieni verrattuna kupissa olevaan tappiin, vaikka olivat samaa merkkiä ja sarjaa ja juuri yhteen käytettäväksi tarkoitetut. Muutama tikku meni pilalle kokeilun takia kun koitin prässätä ja hakata, hioa, porata ja sadetanssia jotta saisin tangon ja kupin naitettua yhteen mutta ei millään.  Lopulta löysin ratkaisun. Tikkua kun lämmitti reilulla kädellä siltä matkalta minkä se päähän tuleva kuppi uppoaa tangon sisälle jonka jälkeen kohtuu isolla moukarilla vanhaa nostajaa apuna käyttäen takoi tikun paikoilleen niin homma toimi. Tällä metodilla sain kaikki tangot tehdyksi ja kaikki olivat vielä ehjiä ja suoria. Kiillotin yhden tangon pinnan ja tarkistin ettei siihen ollut tullut murtumia tai muita vaurioita prosessissa ja eihän siihen. Samoten painoin sitä 5t prässillä länään ja tanko taipui ja palasi takaisin muotoonsa niin uskalsin ne tiputella paikoillensa.

Sen jälkeen kun venttiilikoneisto oli kunnossa välykset säädettynä ym. Ruuvailin venttiilikopan paikalleen ja rupesin johtotehtäviin. Vuorossa oli siis sähköflektin asentaminen. Aiemminkin tässä on sellainen ollut, mutta sen olen jotenkin todella erikoisesti toteuttanut. Releitäkin oli kaksi enkä oikeen edes ymmärtänyt toisen niistä funktiota. Nyt tuli siis yhdellä releellä ja siten, että flekti voi joko pakko-ohjata hytistä tai sitten se lähtee päälle automaattisesti 95 asteessa.
Flektin anturiksi valitsin jonkun 2 napaisen anturin M14x1.5 kierteellä ja 95-90 asteen välille. Lähtee siis käyntiin 95 ja sammuu 90. Tuo M14 kierre oli kriittinen, sillä sille kierteelle sai kierretappeja helposti ja toiseksi se mahtui hyvin tuohon vesiletkun anturiadapteriin. Biltemasta saa kyllä suoraan valmiiks flektin anturille sopivia anturikoteloita, mutta eipä saa 32mm letkulle. Porasin tuohon koteloon vain 13mm reiän ja pehmeään alumiiniin sai väännettyä helposti siihen 14mm kierteen.




Termostaatti tässä on 87 asteinen, joten valitsin tuon 95 asteessa käyntiin lähtevän anturin tähän siksi. Ajattelin, että jos valitsee vähääkään kylmemmän lopputuloksena on se, että se vehje huutaa niin kauan kunnes termostaatti sulkeutuu. Seuraava vaihtoehto olisi ollut sitten 87-83 asteinen muistaakseni.

Sittenhän alkoi ne varsinaiset johtohommat. Koitin vetää kaiken mahdollisimman siististi, mutta siten, että kaikkiin liittimiin on tosiasiallinen mahdollisuus päästä käsiksi. Noh, olisihan sitä kai voinut siistiä ja ostaa myös pieniä mustia nippusiteitä, mutta kaikki ne on epäolennaista niin kauan kun auto ei toimi.




Lopuksi testasin kaiken ja jopa flektin anturin upottamalla sen kiehuvaan veteen, toimii! Ei muuta kuin jäähdytinnesteet sisään.

Sitten oli bensalinjojen viimeistely. Samalla kun hain paikallisesta varaosaliikkeestä sitä flektin anturia tulin kysyneeksi olisiko heillä tarjota polttoainesuodatinta ja mahdollisimman isoa 8mm letkujen väliin. Onneksi varaosamyyjällä oli heti sanoa jostain japsivehkeestä peräisin oleva oikeasti kunnon suodatin. Eikä ollut kuin vajaa 20 euroa koko roska. Saahan niitä kiinalaisia muovisia toki halvemmalla, mutta tässä vaiheessa nyt voi varmaan pari kymppiä käyttää polttoainesuodattimeen.
Väkersin suodattimelle tuollaisen kiinnityspannan, jonka vielä maalasin mustaksi.



Bensalinjat ja sähköjä


Sitten tankkasin autoon 20 litraa bensaa (98E5) johon lisäsin lyijynkorviketta. Tuosta E85+lyijynkorvike yhdistelmästä en ole löytänyt pitkäikäisempiä kokemuksia niin pudotetaan otsikosta se pois ainakin toistaiseksi.

Tässä välissä ruuvasin takakonttiin pitkittäiseen runkopalkkiin munapussin viereen telineen ja 2kg sammuttimen. Ihan vaan varuiksi, että sellainen kulkee aina mukana.

Sytytyksen ” nollakohdan ” eli 1syl ykk ja jakajan ledin kanssa sytytyksen ajoituksen katsoin kohdalleen ja ajoin luurilla vanhan ennakkokäyrän jakajaan sisään pienillä muutoksilla. Laitoin nyt max ennakoksi vain 32 aiemman 34 tilalle. Laitetaan sitten enemmän jos kestää, varmaan kyllä kestää.

Laskin free-technicsin kaasutinlaskimella suuntaa-antavat arvot kaasuttimille joka antoi pääsuuttimiksi 162. Porasin pääsuuttimet kokoon 170 ja katsotaan miten toimii. Helppo säätää kun on repullinen noita pikku teriä ja voi aina tinata ja porata suutinta ja sitten kun sopivat palikat löytyy ostaa moiset ihan kaupasta.

Lopuksi vielä öljyt sisälle ja sitten ensin startilla öljynpaineet koneeseen jonka jälkeen jakaja takaisin kiinni. Myönnetään, syke oli korkealla ja kylmä hiki valui otsalta. Melkein tuntui ettei edes halua käynnistää, kun ollut vähän liikaa huonoa tuuria tämän vekottimen kanssa.
Pyöröytin avaimesta ja sehän per**** hörähti käymään. Ja hyvin kävikin! Aika makeat soundit kyllä. Sydäntä lämmittää kuulla kierrosherkän tappikoneen ääni tuplawebereiden ja 2.5” putkiston kanssa S* 
Kuitenkaan en viitsinyt käyttää autoa kuin pari sekuntia, nimittäin öljynpainemittari on sökö. Aiemmin oli jo ongelmia sen kanssa mutta nyt se oli vetänyt aivan mykäksi. Tarkistin johdot ja kaikki mutta ei vaan toimi. No öljynpainetta kuitenkin on kun öljy kiertää ja sentään auton alkuperäinen öljynpaineanturi- ja valo toimii, mutta kun ei ole tarkkaa tietoa en viitsi huudattaa laitetta turhaan. Tässä vaiheessa olisi aika kiusallista tuhota koko vehje sen takia, että ei ollut toimivaa ö-painemittaria. Uusi on tänään hankittu, asennusta vailla.

Nyt ollaan tässä. Jonkinlaista videomateriaalia voisi olla luvassa kun päässe kunnolla käyttämään ;)


Tuo syylärin eteen tuleva pelti vaatii kohtuu paljon leikkelyä ja hitsaamista jotta saa sen sopimaan takaisin. Täytyy se tehdä, kun saa auton muuten toimimaan. Parempikuntoinen konepelti odottaa myös, että maalaisi korin väriin.
Niin ja akku täytyy hankkia eri värinen..

« Viimeksi muokattu: 13.11.2021, 22:28:56 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70           
Volvo 145 Express-71          Volvo 244 L - 77      
Volvo 240 GL Diesel -91      Volvo 850 T5 -94
Volvo 940 Turbo -95.           Volvo 740 Turbo -90

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3885
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker
« Vastaus #125 : 14.11.2021, 07:04:05 »
 S* upeaa työtä ja onnittelut savuista.
Mulla on amazonissa joku musta tarvike akku josta revin vaan tarrat pois, mukavan kliinin näköinen.

Poissa kebakko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker
« Vastaus #126 : 25.11.2021, 01:36:57 »
Edellisen päivityksen jälkeen sain sen uuden öljynpainemittarin ja anturin käsiini ja kytkin ne paikoilleen. Niiden kytkemisen jälkeen käynnistin auton ja öljynpainetta oli hyvin. Ensimmäisenä käyttelin mootoria välillä vaihtaen 1500-2000-2500-3000rpm välillä n. 20min ajaakseni nokan sisään. Samalla tuli katsottua vuodot ja testattua jäähdytysjärjestelmän toimivuus. Kannelle menevän lämppärinletkun vaihdoin, muuten ei vuotoja ilmennyt. Pienehkö valkoinen savu tuli heti käynnistäessä, mutta järkeilin sen johtuvan lähinnä kasaamisessa käytetystä reilusta öljystä ja kasausrasvasta.

Sen jälkeen sitten maantielle kokeilemaan. Ensin 1/4 kaasu vetoja. Sitten puolikaasulla…sitten hetken 3/4 ja lopulta ihan kunnon vetoja, jotta saa männänrenkaat oikeasti ajettua sisään sen lyhyen hetken kun sylinterin seinämät on vielä hoonauksen jäljiltä karheat. Öljynä tosiaan tuo aiemmin mainittu amsoilin mineraali pohjainen break in oil.
Ja kyllähän siitä vetoja löytyy herranjestas. Tuntui aivan mielettömän hyvältä aiempien moottorien jälkeen. Ja 195 kumi kyllä sulaa alle itsellään, kun antaa vähän enemmän jenkaa. Ja se webereiden murina ja kierrosherkkyys S*

AFR pyöri ajon aikana kaikilla kierrosalueilla siinä 12-13.2välillä, mikä on oikeinkin hyvä tälläiselle kaasutinmoottorille. 14.7 afr / 1.0 lambda on turhan laihalla kyllä webereille.

Kerta seokset oli ainakin hyvin lähellä oikeaa annoin niiden olla ja keskityin siihen sisäänajoon enemmän. Otin vetoja n.100km verran jonka jälkeen palasin tallille. Tallille tullessa putkesta tuli jo glykolia ja valkoista savua kohtuullisen suuri pilvi. Eihän sitä niin havainnut pimeällä kun ajeli. Jäähdytinnestettä oli mennyt läpi reilu litra. Ei muuta kun kansi irti ja tutkailemaan. Pahvissa ei mitään ulkoisia vaurioita ilmennyt, mutta 3syl palotila oli selkeästi peseytynyt. Olin kuitenkin lopulta näkevinäni jotain vuotojälkiä kannen ja kannentiivisteen välistä, joten järkeilin, että tiiviste on vain pettänyt jostain syystä.




Onneksi ei ollut sekoittunut öljyihin yhtään jäähdytinnestettä ja mittailin kaikkien mäntien korkeudet niin nekin oli vielä ok, ettei ollut tullut mitään nestepuristusta tai vastaavaa katastrofia.

Tiivisteenä oli siis elringin valmistama kynsitiiviste. Tästä johtuen ajattelin, että koitetaan uudella tiivisteellä. Tilailin samanmoisen tiivisteen, jonka viime viikonloppuna ruuvailin paikoilleen. Nyt lähes mielenvikaisen tarkasti katsoin asennuksen, ettei vahingossakaan tule mitään asennusvirhettä. Eliminoin kaikki mahdolliset vikakohteet. Puhdistin kannenpulttien kierteet ja kierteiden pohjat ja vesipumpunkin irroitin kannen asennuksen ajaksi. Sitten kun kaikki oli valmista valuttelin vielä nuo break in oilit pois ja laitoin synteettisen z-rodin tilalle. Sitten vehje käyntiin ja taas se sama hirvittävä valkoinen pilvi. Järkeilin, että koitetaan käyttää hetki jos onkin vaan vielä vaimentimien villat märät glykolista. Hetken aikaa lämmittelin autoa pihassa ja tyhjäkäynnillä tuntui pikkusen hiipuneen savutus. Tarkistin tulpat ja siinä vaiheessa niissä ei ollut mitään. Kävin ottamassa pari vetoa ja eiköhän taas ollut maailma täynnä savua ja kolmosen tulppa vihreä glykolista.

Helv***i.

Seuraavaksi täytyy koeponnistaa kansi. Ei siinä taskulampulla silmäiltynä ollut mitään halkeamia tai mistään puhki, mutta eihän pieniä halkeamia ja virheitä valussa näe. Pahaa pelkään, että kansi on sökö. Mutta ei voi tietää ennenkuin testaa. Toki puristuspaineitakin on aika komeat lukemat 16bar joka sylinterissä ja se yhdistettynä 8000rpm kierroksiin niin en nyt täysin sulje pahvin kestonkaan rajallisuutta. Jos kannesta ei löydy vikaa niin pakko ostaa cometicci, ehkä kympin paksumpana kuin tuo nykyinen 1.2 ja sen kaveriksi ARP:in studit. Cometicin olisin tähän alkujaan ostanutkin, mutta kun toimitusajat aivan mielettömän pitkät tällä hetkellä ja todella monesta paikasta loppu tai sitten on yhtä paksuutta joka on tähän projektiin väärä.

Missään vaiheessa tosiaan ei päässyt nakuttamaan ainakaan omaan korvaan eikä männissäkään ollut nakutuksen jälkiä. Pikkusen vain nokea laessa joka sekin lähti pyyhkimällä.

Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä, mutta jatketaan harjoituksia!
« Viimeksi muokattu: 25.11.2021, 02:12:15 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70           
Volvo 145 Express-71          Volvo 244 L - 77      
Volvo 240 GL Diesel -91      Volvo 850 T5 -94
Volvo 940 Turbo -95.           Volvo 740 Turbo -90

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5562
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker
« Vastaus #127 : 25.11.2021, 15:25:05 »
Voi hyvä tavaton :( Tsemppiä vianhakuun.

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker
« Vastaus #128 : 30.11.2021, 11:43:00 »
Katselin kannen tiivistepinnan kuvaa ja aika huulille jää liekkirengas kolmospytyssä palotilan ja vesikanavien väliin?
Volvo 242 -82 B23ET+HX40+M400, talviauto Volvo 240 -90 GLT B230F+M47, Harley shovelhead ´77 84"stroker ja ikuisuusprojekti 142

Poissa Nappis244

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker
« Vastaus #129 : 30.11.2021, 15:01:08 »
Pitäisikö näissä lohkoissa olla kohdistustapit kannelle?

Poissa kebakko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker
« Vastaus #130 : 30.11.2021, 15:54:15 »
Katselin kannen tiivistepinnan kuvaa ja aika huulille jää liekkirengas kolmospytyssä palotilan ja vesikanavien väliin?

Tätäpä itsekin veikkaan, että nuo vesikanavat aiheuttaa ongelmia. Toisaalta kuvittelisi sillä logiikalla se vuotaisi myös jostain muualtakin, kun joka sylinterissä vesikanava tulee turhan lähelle. Taitaa näitä B20 kansia olla erilaisia valuja, sillä aiemmasta kannesta otettiin 3mm pois ja silti vesikanavat jäivät paljon pienemmäksi. Nykyistä kantta höylättiin 2mm.
Tässä vertailuksi vanha kansi:


Kuitenkin eilen kun kävin sylintereihin suihkimassa vähän säilytysainetta kun ei ehdi vasta kun reilu viikon päästä purkamaan huomasin tulpanreiästä, että kun pyöräytin moottoria niin jommasta kummasta kanavasta valui glykolia männän päälle. Joko vanhoja kanavaan päätyneitä tai sitten jossain on halkeama tms.

Turha kuitenkaan spekuloida ennenkuin purkaa ja koeponnistaa kannen. Sitten tietää oikeasti. Jos kannessa ei ole missään mitään vikaa on vika varmasti tuossa edellä mainitussa.

Pitäisikö näissä lohkoissa olla kohdistustapit kannelle?
Ei ole B20 kohdistustappeja. Alkuperäiset kohdistustapit laitetaan pultinreikiin jonka jälkeen ne nostetaan erikoistyökalulla pois ennen kun kansi kiristetään lopullisesti. Mulla on köyhän miehen kohdistustappeina 4 kannenpulttia joista on kanta katkaistu. Ne kun ruuvaa paikoilleen ensin ja sitten nostaa kannen päälle ja laittaa kaikki muut pultit hollille siten, että tiiviste pysyy paikoillaan, jonka jälkeen ruuvaa ”kohdistustapit” irti ja laittaa pultit tilalle. Sitten kiristys.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2021, 15:59:40 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70           
Volvo 145 Express-71          Volvo 244 L - 77      
Volvo 240 GL Diesel -91      Volvo 850 T5 -94
Volvo 940 Turbo -95.           Volvo 740 Turbo -90

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker
« Vastaus #131 : 30.11.2021, 16:13:12 »
Eihän kannenpultit pääse pohjaamaan?

Poissa kebakko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2021: stroker
« Vastaus #132 : 30.11.2021, 18:10:58 »
Eihän kannenpultit pääse pohjaamaan?

Ei pohjaa. Periaatteessa alkuperäisen mittaiset pultitkin olisivat toimineet juuri ja juuri, mutta otin varman päälle ja lyhensin kaikkia muutaman millin ettei vahingossakaan pohjaa.
Volvo 142 sport -70           
Volvo 145 Express-71          Volvo 244 L - 77      
Volvo 240 GL Diesel -91      Volvo 850 T5 -94
Volvo 940 Turbo -95.           Volvo 740 Turbo -90

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy