Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15782 Vastauksia
  • 3280344 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15225 : 30.10.2021, 15:03:54 »
Tulpista en edes tiedä koska tuohon olisi viimeeksi niitä vaihdettu.  :D Tuossa pitäisi ilmeisesti purkaa imusarja päältä pois että saa tulpat vaihdettua.

Ainut ohjelma itellä joka on käytössä Torque lite ja ELMin lukija.

Edit: https://youtu.be/o5tDcABsUW8 Youtube on kyllä kätevä paikka.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2021, 15:14:02 kirjoittanut Teemu- »

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15226 : 30.10.2021, 17:30:07 »
Mistäpä halvimmalla downpipen jälkeinen pakoputken pätkä seuraavalle pöntölle . Mk 1 V70 -00 193hv eli sen ekan vaimentimen sisältävä pätkä .
Koitin hakea sen autodocin linkin kautta, mutta ei ollut kovin helppoa. Mistähän saisi kko putkiston linkin downpipeltä sinne ulostuloon asti sopivan , jos pistäis koko putken uusiksi, vaikka rosterisena
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15227 : 30.10.2021, 19:49:48 »
Tulpista en edes tiedä koska tuohon olisi viimeeksi niitä vaihdettu.  :D Tuossa pitäisi ilmeisesti purkaa imusarja päältä pois että saa tulpat vaihdettua.

Ainut ohjelma itellä joka on käytössä Torque lite ja ELMin lukija.

Edit: https://youtu.be/o5tDcABsUW8 Youtube on kyllä kätevä paikka.
ELM 327?
https://www.e-ville.com/fi/3045309-obd2-bluetooth-ja-wifi-lukijat/13969-elm327-bluetooth-vikakoodinlukija-obd2.html?gclid=CjwKCAjw2vOLBhBPEiwAjEeK9tuuYqgFh35AQeWttyqvpnCm3NL0vi6bSMgp82e9RXh0o6B50YF2GhoCficQAvD_BwE

Ainakin tuossa kerrotaan, että pystyy livedataa katsomaan. STFT / LTFT (tai short term fuel trim / long term fuel trim) on ne mitä tarkoitan korjausarvoilla.
Samalla näkee myös lämpötilatunnistimien näyttämät arvot (imuilma / vedenlämpö).
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 447
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15228 : 31.10.2021, 16:48:49 »
Vinokoneessa ajoittain käyntihäiriötä ja mittailin lambdaa, menee ajoittain vähän yli voltin jännite, johtuuko yleismittarista? Nykii ja sammuu, saattaa toimia viikon ilman vikaa.  :(

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15229 : 31.10.2021, 17:56:29 »
Et sinä muuta näe kuin että jotain tapahtuu, eli lambda? On.

Vaikka olisi optimista poikkeavaa lukemaa (jota ei pysty näkemään yleismittarilla), siitä ei pysty sanomaan johtuuko lukema viallisesta anturista vai pielessä olevasta seoksesta.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15230 : 31.10.2021, 22:31:34 »
Boschilta on lambdan testailuun perusohje https://www.boschaftermarket.com/xrm/media/images/services/downloads/parts_14/pag_lamba_sensor_diagnostic_brochure_en_80794.pdf

Oskilloskooppejakin saa nykyään halvalla, varsinkin kevyemmillä ominaisuuksilla. Tommosen laitoin eilen tilaukseen, joskin se mennee kaikenlaiseen muuhun kuin autopuuhasteluun https://youtu.be/7IonDhAPvY0
« Viimeksi muokattu: 31.10.2021, 22:40:13 kirjoittanut jpajula »
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15231 : 06.11.2021, 13:42:23 »
Huohottimen letkulle varaosanumeroa löytyiskö keneltäkään vai soitanko maanantaina Volvolle? S40 2006 2,4i B5244S4



Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15232 : 06.11.2021, 13:47:35 »
ELM 327?
https://www.e-ville.com/fi/3045309-obd2-bluetooth-ja-wifi-lukijat/13969-elm327-bluetooth-vikakoodinlukija-obd2.html?gclid=CjwKCAjw2vOLBhBPEiwAjEeK9tuuYqgFh35AQeWttyqvpnCm3NL0vi6bSMgp82e9RXh0o6B50YF2GhoCficQAvD_BwE

Ainakin tuossa kerrotaan, että pystyy livedataa katsomaan. STFT / LTFT (tai short term fuel trim / long term fuel trim) on ne mitä tarkoitan korjausarvoilla.
Samalla näkee myös lämpötilatunnistimien näyttämät arvot (imuilma / vedenlämpö).
Nyt oli iCarsoft lainassa, tyhjäkäynti arvoja kylläkin..






Muistinkohan edes katsoa oikeita ::)

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15233 : 06.11.2021, 14:32:56 »
Äkkiseltään vaikuttaisi, että lambdakorjaus on poissa käytöstä koska STFT on noin vähän.

Vaihteliko ekan lambdan (B1-S1) jännite?
Jos pysyi tuolla noin 0mA kieppeillä, niin siellä ei juuri mitään tapahdu ja ite laittaisin iha ekana lambdan vaihtoon sen perusteella ja sit jos ei muutosta tapahdu niin alkaa ihmettelemään enemmän.. JOS ei turhan kallis se uusi lambda.
 Tuo toki näyttää vaan keskiarvon signaalista, mut kertoo riittävästi jos jännite ei vaihtele tai vaihtelu on vain ihan nimellistä.

Huohottimen letku kyllä laitettava kans kuntoon, aiheuttaa aika varmasti jotain käyntihäiriöitä.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15234 : 06.11.2021, 14:46:05 »
Äkkiseltään vaikuttaisi, että lambdakorjaus on poissa käytöstä koska STFT on noin vähän.

Vaihteliko ekan lambdan (B1-S1) jännite?
Jos pysyi tuolla noin 0mA kieppeillä, niin siellä ei juuri mitään tapahdu ja ite laittaisin iha ekana lambdan vaihtoon sen perusteella ja sit jos ei muutosta tapahdu niin alkaa ihmettelemään enemmän.. JOS ei turhan kallis se uusi lambda.
 Tuo toki näyttää vaan keskiarvon signaalista, mut kertoo riittävästi jos jännite ei vaihtele tai vaihtelu on vain ihan nimellistä.

Huohottimen letku kyllä laitettava kans kuntoon, aiheuttaa aika varmasti jotain käyntihäiriöitä.
Ei se muistaakseni tuota ihmeemmin jännitettä vaihdellut (0.040-0.065), latasin kaikki muutkin kuvat noista arvoista tänne, jos haluat vilkuilla.

Huohottimen letkulle etin varaosanumeron ja soittelen maanantaina Volvolle, uudet tulpatkin vaihdoin tuohon autoon niin kaikki oli samanvärisiä.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15235 : 06.11.2021, 15:18:08 »
Joo siellä näkyykin STFT olevan +24-26% ja LTFT:kin +18%.. eli korjaa aika reippaasti seosta rikkaammalle lambdatiedon perusteella.
Käytännössä ~maksimiarvoissa nuo.
 Joissakin ohjainlaitteissa se luopuu lambdasäädöstä kun x ajan on em. arvot tapissa.
Esim. Siemensin jotkut ohjainlaitteet tekee näin. Silloin STFT ja LTFT menee nollille.

Lambda uusiksi siis, kun aika suurella todennäköisyydellä vika siinä.
Huohottimen letku toki samalla kertaa uusiksi, ettei tarvitse lambdan vaihdon jälkeen käyntihäiriöitä ihmetellä uudestaan. :)
« Viimeksi muokattu: 06.11.2021, 15:19:53 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15236 : 06.11.2021, 15:21:44 »
Joo siellä näkyykin STFT olevan +24-26% ja LTFT:kin +18%.. eli korjaa aika reippaasti seosta rikkaammalle lambdatiedon perusteella.
Käytännössä ~maksimiarvoissa nuo.
 Joissakin ohjainlaitteissa se luopuu lambdasäädöstä kun x ajan on em. arvot tapissa.
Esim. Siemensin jotkut ohjainlaitteet tekee näin. Silloin STFT ja LTFT menee nollille.

Lambda uusiksi siis, kun aika suurella todennäköisyydellä vika siinä.
Huohottimen letku toki samalla kertaa uusiksi, ettei tarvitse lambdan vaihdon jälkeen käyntihäiriöitä ihmetellä uudestaan. :)
Huohottimelle etsin osanumeron vielä ja tilaan uuden, samalla myös pitää laittaa lambda tilaukseen jostain. Samalla katson kumpi noista lambdoista Skandixilla oli nyt se oikea, ellen käy liittimestä tarkistamassa volvon luona.  :D

Kiitos myös siulle avusta -H-

Kätevä kyllä tuo iCarsoft kyllä käyttää, mukavampi kuin torque ja elm.

Edit: Äkkiä katsottuna Skandix tarjoaa tälläistä

https://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-repair/crankcase-breathing/hose-crankcase-breather/1025695/
« Viimeksi muokattu: 06.11.2021, 15:29:57 kirjoittanut Teemu- »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15237 : 06.11.2021, 16:09:22 »
Tuo 0,1V lambda jännite kertoo tietokoneelle että kone käy laihalla, eli seosta rikastetaan reilusti. Jos lambdan johdon irroittaa ja ecu ei enää saa tuota lambda tietoa se palaa suunnilleen oletus seokselle.. tai ainakin shot term menee nollille.

Jos toiminta paranee, niin moottori ei oikeasti käy laihalla, vaan lambda raportoi väärin -> syynä on todennäköisesti viallinen lambda tai johtosarjavika.

Jos toiminta heikkenee, seos on oikeasti laiha, eli siellä on silloin joko imuvuoto, tai esim imm raportoi väärin.

Tuon huohotinputken vaikutusta voi ensiapuna testata vetämällä siihen jesaria tms, joka värhentää tuota vuotoa merkittävästi, vaikkei mikään pysyvä ratkaisu olekaan.

Poissa Jameson73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15238 : 07.11.2021, 18:54:38 »
Laitoin CTEK-laturin pikaliittimeen sopivat johdot konepellin alle. Onnistuin paskomaan sen ulomman akkukotelon kannen lukitussysteemin, jota käännetään ristipääruuvarilla 90-astetta avattaessa ja suljettaessa. Mahtaakohan sitä lukitusvipua saada vaihdettua vai pitääkö ostaa koko kansi?

Näyttää olevan se toinenkin, sisempi kansikin vähän jo ottanut hittiä. Lisäksi se on liian matala tuon autossa olevan Yuasan akun kanssa käytettäväksi ja jää irvistämään etureunastaan.
XC60 AWD 2,4 D4 Momentum -14  a.k.a "Konjamiini"
"Mutta älä huolehdi äläkä valvo, rahat on loppu, mutta rahat on loppu, mutta myydään Volvo."

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1013
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15239 : 07.11.2021, 19:31:59 »
Eikö se ole se sisempi kansi, jossa tuo ristipäälukitus, ainakin jos katsotaan kuskin paikalta ja ainakin tässä Xc70:ssä? Jäähän siihen se tiivistegummelo pitämään kantta paikoillaan eli tuskin se sieltä karkaa. Ja tähän on saatavilla siniseltä kaiketikkin korkeampaa etummaista kantta, itelläkään ei se vakio mahdu kunnolla kiinni, kun vaihdoin isomman 315mm pitkän akun, ap taitaa olla jotain 278mm tai jotain sinne päin.

 

KL-varaosat  Race.fi