Futurez  Kulkukoira

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15782 Vastauksia
  • 3280325 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15270 : 03.12.2021, 10:58:28 »
Lämpösestä tallista lähti ku palmun alta.

Koitetaa huomenna ulkona ilman lämmitystä.

12 pakkasta ja 1 hehkutus ilman mitään lämmityksiä. Ei huomannu mitään lähti ku kuuluukin käyntiin. Lisälämmittimen kyllä nakkasin päälle heti kun koneen käynnistin.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15271 : 03.12.2021, 11:03:42 »
Eli se lämmittää anturia tehokkaammin kuin muuta moottoria.

Vaihtaisin vesipumpullisen letkulämmittimen. Lämpee tasaisesti joka puolelta.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15272 : 03.12.2021, 13:47:42 »
Eikös joistain dieseleistä ole ollut puhetta, että "väärin" sijoitettu lämppäri kuumentaa lämpötila-anturia liikaa koneeseen nähden ja sotkee moottorinohjauksen tms?

No, niin ne sanoi äijän Sportagestakin, ettei siihen voi letkulämppäriä laittaa eikä tuu toimimaan. Hienosti rokannut jo puolenkymmentä vuotta... ::) Varsinkin kun noihin kiikkuihin ei ole saanut uutena kuin säteilylämmitintä öljypohjaan. :idiot2:

Linjattiin vaan vähän alavesiletku(j)a uusiksi, että lämmitin on nousevassa linjassa termarille, eikä vaakatasossa kuten orgisletku.

Kyllähän tuo antureiden väärä data aiheuttaa ongelmia myös bensakoneissa. Vanhemmat autot lähti käyntiin, kun se kylmäkäynnistysrikastus oli sen verran ronski eikä niitä seoksia niin tarkkaan vahdittu, mutta nykyään autot ei saa käryttää mitä vaan, joten kun anturi näyttää väärää arvoa se ei toimi oikein, ja jos se lämmitysvastus on siinä anturin kupeessa niin sekaisinhan se menee.

Sinänsä varsinaiselle lohkolämmittimelle ei kyllä nykyään ole muutenkaan tarvetta, koska se seoksen muodostus ja kipinä on niin tehokkaat että se kyllä käynnistyy. Säteilylämmittimellähän lämmitetään lähinnä öljyä, josta on moottorille palon enemmän apua kuin sen lohkon lämmittelystä. Käyttäjän kannalta taas olennaisinta olisi sen sisätilan lämmitys..

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15273 : 03.12.2021, 14:15:56 »
Sinänsä varsinaiselle lohkolämmittimelle ei kyllä nykyään ole muutenkaan tarvetta, koska se seoksen muodostus ja kipinä on niin tehokkaat että se kyllä käynnistyy. Säteilylämmittimellähän lämmitetään lähinnä öljyä, josta on moottorille palon enemmän apua kuin sen lohkon lämmittelystä.

Kyllähän romun kuin romun pitäisi kunnossa ollessaan tulille lähteä, mutta varmaan siitä plokin lämmittelystä olisi silti pitemmässä juoksussa hyötyä. Ehkei merkitys ole näissä kertakäyttökierrätyskikkareissa niin suuri.

Em. Kiassa on nyt aika toimiva combo, kun molemmat lämmittimet on käytössä, orgis rasvakeitin tosiaan notkistaa öljyn, ja letkulämmitin kierrättää koneen lämpimäksi, jopa ilman kiertovesipumppua.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15274 : 03.12.2021, 14:37:53 »
Joo siis tämähän tuli hankittua lisälämmitin vikasena mutta tähän oli letkulämppäri lisätty em syystä kun johtosarja löyty jo valmiiksi defa akkulaturin takia. On säikähdetty varmaa tota huonoo käynnistyvyyttä lämmitettynä. Lisälämppärin kiertovesipumppu oli loppu.

Poissa svolvo40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • Volvo for life
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15275 : 05.12.2021, 19:18:34 »
Kysytään nyt tietäviltä, että kyseleekö (muistaakseni) HU-603 koodia jos ottaa akun kengän pois? -04 mk2 V70 kyseessä. Mikäli kyselee nii saaneeko tiskiltä tuon koodin seteliä vastaan?
'2020 Volvo XC40 T3 Business
'2004 Volvo V70 2.5T

Poissa merkku

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • Volvo V70 & XC70 D4 AWD -15
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15276 : 05.12.2021, 20:01:51 »
Ei kysele, ja akunkenkä kannattaakin irroittaa, sillä muuten tulee SRS-vikavalo virrat päällä, kun ilmastoinnin panelin joutuu irroittamaan tieltä.

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15277 : 06.12.2021, 01:10:46 »
Onko noissa d2 v70 joitakin eteläversioita ku näyttäis ilmanputsarille ottavan vain suoraan ulkoa ilman.

93 saabissa fiiatin 1.9 tdissä oli lämpöpatruunalla talvisin konehuoneesta lämpösempää ilmaa. Ja 2.0 tdi octaviassa

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15278 : 06.12.2021, 13:24:05 »
Onko noissa d2 v70 joitakin eteläversioita ku näyttäis ilmanputsarille ottavan vain suoraan ulkoa ilman.

93 saabissa fiiatin 1.9 tdissä oli lämpöpatruunalla talvisin konehuoneesta lämpösempää ilmaa. Ja 2.0 tdi octaviassa
Turbokone toimii tehokkaammin mitä kylmempää imuilma on. Sitähän suorastaan jäähdytetään ahtamisen jälkeen välijäähdyttimessä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15279 : 06.12.2021, 14:16:12 »
Turbokone toimii tehokkaammin mitä kylmempää imuilma on. Sitähän suorastaan jäähdytetään ahtamisen jälkeen välijäähdyttimessä.
Kai tuota esilämmitystä joissain autoissa käytetään siksi ettei putsari vedä jäähän. Ilmeisesti se on mahdollista jos kunnolla kostean kelin jälkeen menee pakkaselle.

Perinteinen kaasarin jäätyminen ei ole enää nykyään ongelma, tosin dieseleissä se ei ole ollut sitä koskaan.

Poissa Tomave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15280 : 06.12.2021, 17:36:26 »
On nämä Volvot kyllä varsinaisia talviautoja.

-16vm V40cc, v***u että menee hermot kun lukot jäässä kokoajan pakkasella kuin pakkasella. Tänäänkin sai kontista mennä sisään ja yhden takaoven sai sisäkautta auki. Kuskin ovi lähti sulattelujen jälkeenkin vasta mekaanisella avaimella. Hetken käytin lämpimässä tallissakin, silti vänkärin ovi pysyy lukossa. Ei vielä yhtään pakkaskeliä, että olis kaikki ovet toimineet. 

Sinisellä tiedostettiin ongelma ja lukot kuulemma 450€/kpl, sen enempää ei otettu kantaa. Harmi on, jos joutuu autosta luopumaan tämän takia. Kellään mitään ideoita?

Toinen kysymys: tietääkö joku tai onko jossain taulukkoa, montako ampeeria vaikka -20'C pakkasella akku kykenee ottamaan vastaan 10A ylläpitolaturista?
« Viimeksi muokattu: 06.12.2021, 17:39:07 kirjoittanut Tomave »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15281 : 06.12.2021, 20:33:35 »
Jäätyvät lukkekanismitkin tokenee kun ottaa oven auki, kuivattaa lukostot ja lopuksi järjetön latinki öljyä joka paikkaan.


Toinen kysymys: tietääkö joku tai onko jossain taulukkoa, montako ampeeria vaikka -20'C pakkasella akku kykenee ottamaan vastaan 10A ylläpitolaturista?

Kai tuo johtuu akustakin, joskus perineisellä muuntajalaturilla ei mennyt yli 2A, mutta bentonin iso älylaturi pystyi lataamaan 10,?A kun se ymmärsi jostaa jännitettä. Kesällä tuo bentonkin olisi kai työntänyt aluksi sen maksimin 25A mikä siitä lähtee.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15282 : 07.12.2021, 08:46:57 »
Kai tuo johtuu akustakin, joskus perineisellä muuntajalaturilla ei mennyt yli 2A, mutta bentonin iso älylaturi pystyi lataamaan 10,?A kun se ymmärsi jostaa jännitettä. Kesällä tuo bentonkin olisi kai työntänyt aluksi sen maksimin 25A mikä siitä lähtee.
Nykyisillä älylatureilla menee n. 1A akkuun pakkasella. Tarvii nostaa jännite yli 16 voltin, jotta latautuu tehokkaasti kylmässä. Monikaan laturi ei osaa niin tehdä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Tomave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15283 : 07.12.2021, 18:23:27 »
Nykyisillä älylatureilla menee n. 1A akkuun pakkasella. Tarvii nostaa jännite yli 16 voltin, jotta latautuu tehokkaasti kylmässä. Monikaan laturi ei osaa niin tehdä.

Kiitos vastauksista. Oma Defa nostaa jännitteen esim -18 pakkasessa n. 14,5V. Jospa se jotain sisään puskee?

Ajon jälkeen akun luulisi olevan huomattavasti lämpimämpi, jos tolpasta siis saa 2h virtaa, olisiko se raadin mielestä järkevin aika ottaa virtaa, vai ajoittaa virranotto lähtöhetkeen, kun Webasto käyttää sähköä? Toki molempi parempi, mutta jos pitää toinen valita?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15284 : 07.12.2021, 18:41:21 »
Lataa silloin, kun webasto käy. Webasto ottaa silloin sähkönsä laturilta eikä akusta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo