Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Jopas_Jotakin - 24.09.2018, 11:36:50
-
Niin, olen rakentelemassa turboVolvoa, kun alkoi nuo etuvetoiset kyllästyttämään, mulla oli 3.0 24valve mondeo, nyt rakennan vanhasta 244 sesta tehokkaampaa versiota.
Muuten moottoriin tulee takomännät ja uudet h-profiilikiertokanget, joten ne kestää kyllä.
Kansi on portattu 530 ja nokaksi tulee joku sopiva kig-trimmingiltä. Mikähän olisi sopiva nokka koneeseen, josta max tehot halutaan noin 6500+ rpm kohdille, onko ehdotuksia nokaksi, sen verran kireä sen täytyy olla että sen kuulee moottorin käyntiäänestä, tehoalue olisi 3000-7000rpm.
Koneen osat tasapainotetaan. Noin 300hp olisi hakusessa, ahtimeksi tulisi gt35.
Mutta niin, paljonko kampura kestää ottaa tehoa/kierroksia.
-
Paha sanoa absoluuttisia lukuja, mutta eipä vakiot akselit mitään heikkoja ole. Kyllä kait se vähintään 700hv kestää. Jos koneessa on M-merkityt veivit niin nekin kestää enemmän kuin tehotavoite on, eikä mäntiäkään olis tarve noilla lukemilla vaihtaa.
-
Okei, hyvä juttu. Kiitoksia nopeasta vastauksesta.
-
Minkä ihmeen takia huipputeho pitää saada noin ylös jos ei oo tarkotusta kierrättää kuin 500rpm enemmän? Nuo 300hv tehot kestää alkuperäiset osat aivan kivutta.
-
Noin 300hp taitaa B21A olla soiva alakerta sellasenaan. Volvon omista nokista vaikka VX3 530 kannen kaveriksi ja puhallin kylkeen.
-
Niin, olen rakentelemassa turboVolvoa, kun alkoi nuo etuvetoiset kyllästyttämään, mulla oli 3.0 24valve mondeo,
Totaalisen OT, mutta tuli seurattua Mondeo projektia mielenkiinnolla, mutta lopetit päivättimisen vähän kesken? Saitko toimimaan/dynottua tms?
-
Projekti jäi rahanpuutteessa kesken, ja tämä projekti toteutetaankin myymällä mondeon koneen osat ebayssä, josta niistä saa melkein maksetun hinnan.