Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: The moose - 19.12.2010, 18:32:28

Otsikko: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: The moose - 19.12.2010, 18:32:28
Suuntaa antava ohje vanteen kääntöön.

Otetaan vaikka tavallinen pyöreä reikänen takavedon vanne, etuvetosen vannekkin käy. kannattaa käyttää vannetta jossa ei pistehitsejä.

Rälläköidään hitsisaumat pois keskiön ja kehän saumasta. Jos omistat prässin paina sillä, muuten joudut lekalla puun kanssa lyömään keskiön pois..  :tickedoff:

Hiotaan pikkasen keskiöstä ja kehästä hits saumoja, ettei ahista takasin laittaessa.

Tasaisella pöydällä tai lattialla asettellaan keskiö toisinpäin kehään, alle kannattaa laittaa akselin pätkä tai vastaava millä määrität haluamasi etäisyyden eli ET lukeman.. tosiasentaja tekee pyörän navasta jigin jolla tekee tuhat samanlaista käännettyä vannetta.

Heftataan kehä keskiöön muutamasta kohtaa. jos teit sen pyörän napa jigin, laita sen alle vaikka 20mm levy ja kokeile vanteen kehältä toisella 20mm levynpalalla heittoja. Kuparivasaralla tai kumi nuijalla kopautellaan heitot pois.

Tasapainotuskoneessa käsin pyörittämällä ja käyttämällä jalallista tikkua näkee myös erittäin hyvin heitot. Älä lyö vannetta painotuskoneessa, ellei se ole oma  S*

Hitsaa harkiten kappaleet toisiinsa, ja vasta sen jälkeen kun ne ovat varmasti suorat ja heitottomat.

yhteen vanteeseen ja kaikkiin työkaluihin yms jigeihin menee tekijästä riippuen oma aikansa, mutta kuka tunteja laskee kunhan itse tykkää siitä mitä tekee.  :)

tarkkuudella ja huolellisuudella voit saada suoremmat ja heitottomammat vanteet mitä alkuperäset.

(http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSvAQkggHoEqA5q5cvnMUlE2QjUB_M3j4rJe1E-9o8AEBZ4cQoDwQ)
(http://www.mese.fi/forum/userpix/3664_knnykk_125_1.jpg)
Näissä vielä lisäksi 2" soiro toisesta vanteesta

T: ELK


Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: janne81 - 29.12.2010, 17:15:49
Kannattaa muuten mitata ennen purkua tehtaan jäljiltä olevasta vanteesta heitto, voitte yllättyä kuinka vippaa.
Saumalla hitsatut purkaantuu nätisti sorvissa, tosin sellaista ei tietenkään kaikilla ole käytettävissä.

Pistehitsaamalla kasatut vanteet on pirullisempia purkaa kun ei saa rälläkällä hiottua/ sorvilla lastuttua saumoja pois.
Itse olen purkanut noita pistehitsattuja jyrsimällä otsaleikkaavalla jyrsintapilla isossa pylväskoneessa.
Kasaus on helppoa kun voi "tulppahitsata" vanteen sisältä, ei jää todistusaineistoa katsurille  :2funny:
(http://i47.photobucket.com/albums/f196/janne81/16pellit001.jpg)

(http://i47.photobucket.com/albums/f196/janne81/16pellit002.jpg)
Siinä valmiit käännetyt mondeon 16":set.


Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: niksude` - 07.01.2011, 01:20:10
Tervehdys tännekin !  :)

Pakko kysyä täällä nyt asiasta tietäviltä, kun tuohon omaan 240 Volvoon kovasti tahtoisin leveitä peltejä kesäksi laittaa alle.

Omistan siis 240 vakiopeltivanteet jotka ovat muistaakseni kokoa 5½x14" ja et 20 ellen aivan väärin muista.

Tallista löytyy myös Mazdan? samankokoiset pellit 5½x14". Onnistuuko levitys niin että molemmat vanteet halkaistaan esim. sorvissa niinikään että Volvon omat ovat keskiön osalta aivan ennallaan, ainoastaan kun Volvonkin vanne on halkaistu, liitetään Mazdan vanteesta toinen leveä puoli Volvon orkkisvanteeseen?

Kai selitin mahdollisimman epäselvästi? Tällöin siis ei tehdä keskiön kääntöä, vaan tehdään "halpa melkein kotikonstein" tapahtuva ulospäin levitys... ???

Mittailin tuossa vanteita, kun ne ilman kumeja lojuivat, että kun ottaa asialliset siivut molemmista ja yhdistää niin mahdollisuus ois 8,6" vanteeseen yhdistämällä...

Kellään kokemuksia, kertoa tietämättömälle???
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: j_tapio - 08.01.2011, 23:55:53
Tervehdys tännekin !  :)

Pakko kysyä täällä nyt asiasta tietäviltä, kun tuohon omaan 240 Volvoon kovasti tahtoisin leveitä peltejä kesäksi laittaa alle.

Omistan siis 240 vakiopeltivanteet jotka ovat muistaakseni kokoa 5½x14" ja et 20 ellen aivan väärin muista.

Tallista löytyy myös Mazdan? samankokoiset pellit 5½x14". Onnistuuko levitys niin että molemmat vanteet halkaistaan esim. sorvissa niinikään että Volvon omat ovat keskiön osalta aivan ennallaan, ainoastaan kun Volvonkin vanne on halkaistu, liitetään Mazdan vanteesta toinen leveä puoli Volvon orkkisvanteeseen?

Kai selitin mahdollisimman epäselvästi? Tällöin siis ei tehdä keskiön kääntöä, vaan tehdään "halpa melkein kotikonstein" tapahtuva ulospäin levitys... ???

Mittailin tuossa vanteita, kun ne ilman kumeja lojuivat, että kun ottaa asialliset siivut molemmista ja yhdistää niin mahdollisuus ois 8,6" vanteeseen yhdistämällä...

Kellään kokemuksia, kertoa tietämättömälle???

Kyllä sen levityksen voi noin tehdä. Volvon vanne katkaistaan ihan reunasta ja tilalle liitetään mahdollisimman leveä suikale toisesta vanteesta.
Pakettiautojen 6½ ja 7" leveitä vanteita kannattaa katella tällaisiin, niissä on sisäreunassa usein jopa 4" sitä matalampaa reunahuulta ja ilman pölykapseliuraa.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: tarmo - 09.01.2011, 00:48:59
olisko kellään innostusta käännellä sarja vanteita? yv!
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: j_tapio - 09.01.2011, 11:19:45
olisko kellään innostusta käännellä sarja vanteita? yv!

"vannepaja esa mäkelä"
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: niksude` - 10.01.2011, 17:09:22
Kuinka paksusta pellistä porukka on levitelly vanteita?

Itsellä ois tarkotus noista vakio 14" pelleistä levittää eteen tyyliin 8,5" ja taakse 9,5"  :o

Mahtuukohan takana pyörimään hyvin? Keskiö pidetään vakiokohdassa eteen tulee siis 3" levitystä ulos ja taakse 4". Vakiovanne on aloittaessa tuon 5½" leveä.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: The moose - 22.02.2011, 18:54:08
Kannattaa muuten mitata ennen purkua tehtaan jäljiltä olevasta vanteesta heitto, voitte yllättyä kuinka vippaa.
Saumalla hitsatut purkaantuu nätisti sorvissa, tosin sellaista ei tietenkään kaikilla ole käytettävissä.

Pistehitsaamalla kasatut vanteet on pirullisempia purkaa kun ei saa rälläkällä hiottua/ sorvilla lastuttua saumoja pois.
Itse olen purkanut noita pistehitsattuja jyrsimällä otsaleikkaavalla jyrsintapilla isossa pylväskoneessa.
Kasaus on helppoa kun voi "tulppahitsata" vanteen sisältä, ei jää todistusaineistoa katsurille  :2funny:
[img width=640 height=480]http://i47.photobucket.com/albums/f196/janne81/16pellit001.jpg[/img

[img width=640 height=480]http://i47.photobucket.com/albums/f196/janne81/16pellit002.jpg[/img
Siinä valmiit käännetyt mondeon 16":set.



minkäverran noissa on takamitta tai et ja vanteen leveys?? (eikai vain 8 tuumaa leveet??)

itelleni tais tulla aivopieru yksien vanteiden kanssa. tuli komee huuli ja et lukema 15, silti raapii pikkasen tolppaan  :-\
siis 740 pis.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: The moose - 22.02.2011, 19:05:04
pitänee mennä uudelleen mittaamaan vanteiden leveyttä.

edit: 9 tuumaa leveä vanne ja piti olla 7,5.. sen siittä saa kun koskee opel osiin..
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: mista - 22.02.2011, 19:37:23
olisko kellään innostusta käännellä sarja vanteita? yv!

Mulla olis tiedossa yksi jannu.. Jos kiinnostaa laita privaa.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: The moose - 06.05.2011, 17:33:06
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/225139_2039569350068_1269314227_2487888_6934994_n.jpg)
16 x 7 et 15
mitenköhän nuo maalais? huuli vaaleammalla ja keskiö tummalla vanne hopeella?
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: R-to - 06.05.2011, 21:57:59
16 x 7 et 15
mitenköhän nuo maalais? huuli vaaleammalla ja keskiö tummalla vanne hopeella?
Huulen jätät ton väriseksi, ja keskiö mustaksi! :))
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: The moose - 06.05.2011, 22:03:16
Huulen jätät ton väriseksi, ja keskiö mustaksi! :))

mäkelän vannepajan kuvis oranssi musta sekotus, sopii tietty thyyning tyyliseen autoon mut pitänee vaan koittaa.

volvon tummaa aluvanne maalia ja mersun vaaleamman sekotusta
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: 8-pätkä - 06.06.2011, 17:35:22
(http://i47.photobucket.com/albums/f196/janne81/16pellit002.jpg)
Siinä valmiit käännetyt mondeon 16":set.

Mulle kans!  S* Leveys?
Jollain kiinnostusta tehdä mulle tuollaiset?
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: niksude` - 06.06.2011, 23:32:18
Mistä kohdasta keskiöt on irroitettu noissa Mondeon pelleissä? Itselläni ois samanlaiset tallissa, ja mietin pitäskö kääntää keskiö... Peltejä on tullut kyllä levitettyä, mutta koskaan en ole keskiöön koskenut...  :idiot2: ???
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: j_tapio - 07.06.2011, 06:45:30
Mistä kohdasta keskiöt on irroitettu noissa Mondeon pelleissä? Itselläni ois samanlaiset tallissa, ja mietin pitäskö kääntää keskiö... Peltejä on tullut kyllä levitettyä, mutta koskaan en ole keskiöön koskenut...  :idiot2: ???

Eikös tuosta Jannen kuvasta selkiä miten ne keskiöt on irrotettu.

Itse olen purkanut noita pistehitsattuja jyrsimällä otsaleikkaavalla jyrsintapilla isossa pylväskoneessa.
Kasaus on helppoa kun voi "tulppahitsata" vanteen sisältä, ei jää todistusaineistoa katsurille  :2funny:
http://i47.photobucket.com/albums/f196/janne81/16pellit001.jpg

Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: The moose - 07.06.2011, 09:03:41
ite sorvasin pistehitsit pois ja hits saumat tuli näkyviin. tosin niin kun tekee noille mondeon vanteille ET tä ei saa isoksi, mut sehän on tarkoituskin.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: 8-pätkä - 09.06.2011, 21:03:45
Kun olette noita Mondeon kiekkoja laittaneet alle niin minkälaisella ET:llä sopii varmasti pyörimään edessä/takana että tulisi kuitenkin suht lähelle kaaria? (945) Eikös ne 7" leveät ole? Silloin kumiksi passaa varmaan aika hyvin 195/50/16. Kantit on varmaan kaarista pakko taittaa kun kevyt madallus on suunnitelmissa.

Ihan vain varmistelen kun olisi lähiaikoina aikomus teettää Mondeon vanteista kunnon kiekot Volvon alle niin tulee sitten sellaiset että sopii kanssa...
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: The moose - 10.06.2011, 00:21:11
mun mielestä noista mondeon pelleistä ei saa et 10 ollenkaan kun venttiili jää silloin tyhmään asentoon sinne väliin. ne mitä oon tehny on noin apauttiarallaa  et 0 ja + 10

volvon 17 tuumaset peltivanteet onkin sit ihan erilaiset käännettynä. niistä saa vaikka et 15
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: 8-pätkä - 10.06.2011, 23:17:41
Ei sulla sattuis kuvia olemaan vanteista auton alla? Täytyy vielä mittailla itsekin kun saa vanteet ensin tontille että miten sopii...
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: The moose - 10.06.2011, 23:33:09
onhan niitä kuvia, niistä mondeon 16"

v70 17 peltien kuvat on jossain kätkössä vanhassa luurissa

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=525.15#lastPost mondeon 16"
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: ReeVeeRee - 11.06.2011, 10:17:12
onhan niitä kuvia, niistä mondeon 16"

v70 17 peltien kuvat on jossain kätkössä vanhassa luurissa

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=525.15#lastPost mondeon 16"

mk1? Kaivappa kuvat sieltä luurista. :)
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: 8-pätkä - 11.06.2011, 12:05:09
onhan niitä kuvia, niistä mondeon 16"

Asiallisen näköiset, eiköhän sitä tuollaiset tule laitettua tilaukseen! Nuo siis ET:llä ~0 ja 10?
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: The moose - 11.06.2011, 20:42:24
Asiallisen näköiset, eiköhän sitä tuollaiset tule laitettua tilaukseen! Nuo siis ET:llä ~0 ja 10?

en tarkkaan muista kun noita tein 3 sarjaa eka et 0   toiset et +10 kolmas 2kpl et +5 2kpl et +10
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: 8-pätkä - 12.06.2011, 11:25:50
Juu, no helppohan tuo on onneksi mitata ja laskea kun saan aihiot pihaan niin sovittaa auton alle ja laskee tarvittavan ET:n että vanne istuu kunnolla.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Kökkö - 11.05.2012, 14:54:41
Nostetaas tätä hiukan...

Kokeilin noita mun V50:n vanteita kääntää, niin ei jumaliste, ei lähde keskiö irti! Sorvissa vedin saumat auki ja prässillä yritin painaa keskiöö irti ni ei mihinkään!

olisko jollain jotain vinkkiä, joka näitä on tehny?
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: janne81 - 11.05.2012, 15:00:26
Etsi sellaisia meistettyjä kohdistus pisteitä, joskus ne on kokoonpanossa lyöty sellaisella kasaan ennen hitsausta.

Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: AnttiR - 11.05.2012, 21:13:50
Ja joskus on myös piste-/tulppahitseillä kiinni kehä keskiössä.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: j_tapio - 11.05.2012, 21:16:30
Ja joskus on myös piste-/tulppahitseillä kiinni kehä keskiössä.

Yleensä ei kuitenkaan molemmilla hitsaustavoilla. Eli katsoo ne hitsipaikat auki ja sitten tampin kanssa hakkaa keskiön irti.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Kökkö - 12.05.2012, 12:32:29
Ongelmana on varmaankin se että keskiö on asennettu kuumaan kehään ja jäähtyessään supistunut joten kehän halkasija on isompi kuin kehän sisähalkaisija
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Masuli - 12.05.2012, 14:26:59
Ite kun ton yhden sarjan käänsin, niin totesin, että aika yksilöitä ovat. Löysin lähti 5t ja pahin tarvi yli 15t prässissä ennenkuin antautui.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Niksa - 12.05.2012, 22:26:08
rälläköin saumat irti lekalla hakkasin keskiön irti ja sorviin tein adapterin johon vanne pultataan kiinni ja heittokellon avulla kattoo suoruuden ja heftit vanteen ollessa sorvissa.  8)
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Sato| - 21.05.2012, 23:07:38
Tarkoitus olis tehdä 16" peltivanteista eteen 8" ja taakse 9" leveät 940 volvoon. Onko kukaan tehnyt vastaavia tai edes lähelle osuvia jotta saisin selville backspace-mitat noille vanteille kun ei mulla mee mitenkään jakeluun miten sen sais mitattua  :idiot2: meneeköhän noi etuveto peltivanteet taakse ilman että ottaa kiinni minnekkään ja lävettäisi vaan ulospäin vai pitääkö keskiötä siirtää?
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: wiile - 27.10.2012, 13:59:04
http://www.youtube.com/watch?v=h6hXvqE5w8Q&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=h6hXvqE5w8Q&feature=related)  :2funny:
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: wiile - 30.10.2012, 08:30:39
ei kukaan tietäiss linkkiä kunnon ohjeille miten tämä homma tapahtuu? olis ideana ite kokeilla
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: sjos - 30.10.2012, 15:52:19
ei kukaan tietäiss linkkiä kunnon ohjeille miten tämä homma tapahtuu? olis ideana ite kokeilla

E tuo mikään iso temppu ole.

Jos saumalla hitsattu keskiö ulkokehään, esim sorvilla sauma pois.
Vanne lattialle ja lekaa keskiöön.
Keskiö halutulle paikalle hitsaten.
Jos käännetään, uus venttilinpaikka poraten ja vanha hitsaten umpeen.

Jotkut keskiöt ot pistehitsattu, poralla pisteet veke.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: ässäarpa - 30.10.2012, 16:25:24
Tarkoitus olis tehdä 16" peltivanteista eteen 8" ja taakse 9" leveät 940 volvoon. Onko kukaan tehnyt vastaavia tai edes lähelle osuvia jotta saisin selville backspace-mitat noille vanteille kun ei mulla mee mitenkään jakeluun miten sen sais mitattua  :idiot2: meneeköhän noi etuveto peltivanteet taakse ilman että ottaa kiinni minnekkään ja lävettäisi vaan ulospäin vai pitääkö keskiötä siirtää?

Omasta mielestä etuveto ET vanteet ei mennyt eteen ku otti tolppaan kiinni, taakse taisi mennä ongelmitta.. Vanteen alkup. leveydestä riippuen

Ja pikku vinkkinä teille jotka käännätte niitä vanteita, niin ei niitä tarvii prässillä painaa kymmenientuhansien kilojen voimalla... Tähän hommaan ollaan todettu hyväksi paineilmataltta, vai mikä lie päristin :D  Ja ei ole yhtään vannetta jäänyt kääntämättä sen takia ettei olisi tuolla irronnut, kunhan päristin ei ole mallia honkong 9.90 e

Tämännäköinen:
(http://94.246.113.70/image/images/96/9678358593.jpg)
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Kökkö - 30.10.2012, 18:31:29
E tuo mikään iso temppu ole.

Jos saumalla hitsattu keskiö ulkokehään, esim sorvilla sauma pois.
Vanne lattialle ja lekaa keskiöön.
Keskiö halutulle paikalle hitsaten.
Jos käännetään, uus venttilinpaikka poraten ja vanha hitsaten umpeen.

Jotkut keskiöt ot pistehitsattu, poralla pisteet veke.
Minä olen tehnyt niin että alkuperäiset venttiilin paikat paikalleen jättäen, on vaan venttiilit takapuolella mutta mitä so wot.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: JJS - 30.10.2012, 21:20:32
Minä olen tehnyt niin että alkuperäiset venttiilin paikat paikalleen jättäen, on vaan venttiilit takapuolella mutta mitä so wot.
Tuolla tyylillä tulee siistimpi ulkopuoli  ;)

Ei tarvi käyttää kuin rälläkkää ja kumi/kovaa vasaraa, kunhan katsoo kummalta puolen lyö (parissa vanteessa ollut huomattava merkitys kumpaan suuntaa sitä yrittää irroittaa)
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: wiile - 30.10.2012, 22:53:30
oookoo ideana itelläni semmoinen ett leikkaan volvon omasta pellistä keskiön irti käännän ja lisään "huulta" toisen vanteen taka-osalla lisää.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: The moose - 31.10.2012, 19:48:49
eihä sitä tartte kääntää vaan lisää näkyvää huulta sillä toisen vanteen palalla. säilyy se originaali vanteentakamittakin.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: wiile - 01.11.2012, 07:53:49
totta! mutta jos teen 8" vanteen niin eihän siihen saa rengasta päälle?

 (pitää mitettiä jos tekisi  7,5")
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Masuli - 01.11.2012, 20:15:13
totta! mutta jos teen 8" vanteen niin eihän siihen saa rengasta päälle?

 (pitää mitettiä jos tekisi  7,5")

Miksei saa?  :o
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Kökkö - 01.11.2012, 20:56:36
Miksei saa?  :o
Ei veny rengas, vastareuna täytyy saada siihen keskiön kohdan syvennykseen ja levittäessä se menee liian keskelle.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Niksa - 01.11.2012, 21:30:21
hyvinhän ne saa venymään tässä pari "hyvää" tapaa maailmalta:

http://www.youtube.com/watch?v=8xx2e6R4jY4&feature=endscreen&NR=1 (http://www.youtube.com/watch?v=8xx2e6R4jY4&feature=endscreen&NR=1)

http://www.youtube.com/watch?v=n7jL7glWwMo&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=n7jL7glWwMo&feature=related)

taitaa mennä jo OT puolelle....

mutta tarkoitus olis itselläkin 4 peltivanteesta askarrella 2 levitettyä leikkaa ja kemppiliimaa periaatteella.


EDIT: niiin nyt mä hoksasin että miksi ei saa kumia päälle... mutta etupuoleltahan kumi yleensä asennetaan vanteelle niin jos etuosa jää taakse keskiön käännettäessä sen joutuu vaan kasaamaan väärinpäin eikö?
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: j_tapio - 01.11.2012, 21:39:21
hyvinhän ne saa venymään tässä pari "hyvää" tapaa maailmalta:

Tuossa edellisessä oli kysymys kumen venyttämisestä vanteen päälle, ei vielä ilman täyttämisestä.
Vanteen asennusura ei tosiaan saa jäädä yli 3" päähän reunasta tai muuten tulee ongelmia asennuksessa.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Niksa - 01.11.2012, 21:44:05
(http://www.tuningstudio.fi/ap-pics/vannepaja_3.jpg)
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Kökkö - 02.11.2012, 22:04:22
hyvinhän ne saa venymään tässä pari "hyvää" tapaa maailmalta:

http://www.youtube.com/watch?v=8xx2e6R4jY4&feature=endscreen&NR=1 (http://www.youtube.com/watch?v=8xx2e6R4jY4&feature=endscreen&NR=1)

http://www.youtube.com/watch?v=n7jL7glWwMo&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=n7jL7glWwMo&feature=related)

taitaa mennä jo OT puolelle....

mutta tarkoitus olis itselläkin 4 peltivanteesta askarrella 2 levitettyä leikkaa ja kemppiliimaa periaatteella.


EDIT: niiin nyt mä hoksasin että miksi ei saa kumia päälle... mutta etupuoleltahan kumi yleensä asennetaan vanteelle niin jos etuosa jää taakse keskiön käännettäessä sen joutuu vaan kasaamaan väärinpäin eikö?
Kaikki huulivanteet kasataan väärinpäin, ei se mitenkään ihmeellisetä ole, mutta kyllä pitää paikkansa
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: tomimikael - 04.11.2012, 19:34:38
hyvinhän ne saa venymään tässä pari "hyvää" tapaa maailmalta:

http://www.youtube.com/watch?v=8xx2e6R4jY4&feature=endscreen&NR=1 (http://www.youtube.com/watch?v=8xx2e6R4jY4&feature=endscreen&NR=1)



Valehteleeko kuva vai jääkö toi kulutuspinta aivan helevetin pallolle?
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: wiile - 14.11.2012, 22:03:32
tänään kokeilin kääntää vanne :D ihan hyvin onnistu muuten mutta ET-luku on helvetillään ei pysty levittämään yhtää ulospäin

(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/532143_517512651594381_1452094712_n.jpg)

(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/28002_517512821594364_1585836215_n.jpg)

(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/402549_517512861594360_1619039942_n.jpg)

enss kerralla vannetta enemmän sisään päin ja huulta lisää
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: juziman - 01.12.2012, 16:51:19
Ei nyt ihan sovi tänne mutta sivuaa aihetta...

Tarkoitus olisi saada huulilvitetyt vanteet kaksneliskanttiin ja mielessä on pyörähtänyt vakiota paljon pienemmät, ehkä noin 10" vanteet. Mitenköhän on jos levittelisi vararenkaan (sen pienen) vanteita ja löis kunnon kumit päälle? Kestäisikö normaalia ajoa? Ideoita?
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Kökkö - 01.12.2012, 17:39:18
Siis halkaisija 10"? Eihän se mahdu, kun jarrut on jo isommat. Yleensähän ne vararenkaat on jotain 17", enkä lähtis niitä kyllä levitteleen
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Sawo - 01.12.2012, 19:40:54
Ei nyt ihan sovi tänne mutta sivuaa aihetta...

Tarkoitus olisi saada huulilvitetyt vanteet kaksneliskanttiin ja mielessä on pyörähtänyt vakiota paljon pienemmät, ehkä noin 10" vanteet. Mitenköhän on jos levittelisi vararenkaan (sen pienen) vanteita ja löis kunnon kumit päälle? Kestäisikö normaalia ajoa? Ideoita?
Minkä helvetin takia sinne pitäs jotku kottikärrynpyörät laittaa, kun leveet 14" tai 15" vanteetkin näyttää jo liian pieniltä, varsinkin matalilla kumeilla :idiot2:
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: juziman - 01.12.2012, 20:43:55
Jaa-a Jaa-a, semmonen viehättäis meikän silmää  ;). Mutta on tuolla yhdet 14" vanteet missä on päällä sakkokesäkiekot, siitä aihiot vanteisiin. Vaan kääntääkö ja levittääkö vai pelkästään levittääkö?
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: JoonasH - 03.12.2012, 02:04:38
hyvinhän ne saa venymään tässä pari "hyvää" tapaa maailmalta:

http://www.youtube.com/watch?v=8xx2e6R4jY4&feature=endscreen&NR=1 (http://www.youtube.com/watch?v=8xx2e6R4jY4&feature=endscreen&NR=1)

http://www.youtube.com/watch?v=n7jL7glWwMo&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=n7jL7glWwMo&feature=related)

taitaa mennä jo OT puolelle....

mutta tarkoitus olis itselläkin 4 peltivanteesta askarrella 2 levitettyä leikkaa ja kemppiliimaa periaatteella.


EDIT: niiin nyt mä hoksasin että miksi ei saa kumia päälle... mutta etupuoleltahan kumi yleensä asennetaan vanteelle niin jos etuosa jää taakse keskiön käännettäessä sen joutuu vaan kasaamaan väärinpäin eikö?
ei liity tähän mutta kertokaapa vähän tuon jätkän tukasta   :D ;D :D ;D :D ;D :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Sami K. - 03.12.2012, 02:10:05
ei liity tähän mutta kertokaapa vähän tuon jätkän tukasta   :D ;D :D ;D :D ;D :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:

Muutamia vaihtoehtoja: Fanittaa Elvistä, Psykobillyä ja/tai 60-luvun Jenkkejä.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: The moose - 03.12.2012, 16:30:48
leningrad cowboy.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Motörshed - 08.01.2013, 20:06:08
Ite sain viimeinki muokattua tuon Arposelta ostamani jarrusorvin peltivanteen levityskoneeks, ekat vanteet hiukan kiireessä tekasin yhteen kilpuriin niin tuli tänään positiivista palautetta.. Suorat vanteet tuli vaikken heittokellolla niitä hipostellutkaa. Saumoihi suosittelin sikamassaa vaikka kokopäivätyönä tulee kolvattua saumaa, ei totellut muttei myöskää vuotanu.

Seurauksena sain äsken taas sarjan verstaalle samalta kaverilta :D

Mutta itse asiaan, tyhmänä kysymyksenä heitän: Kumpaan suuntaan keskiö lähtee helpommalla irti?  :-\ ekat kääntöoperaation vaativat vanteet eikä kokemusta noista keskiönirroituksista.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Viltsu - 09.01.2013, 03:00:24
Mutta itse asiaan, tyhmänä kysymyksenä heitän: Kumpaan suuntaan keskiö lähtee helpommalla irti?  :-\ ekat kääntöoperaation vaativat vanteet eikä kokemusta noista keskiönirroituksista.

Sisäänpäin painamalla/lyömällä on täällä ainakin lähteneet omasta mielestä parhaiten.  Voi tietenkin vanteen mallista riippuen lähteä toiseenkin suuntaan paremmin.  ;)
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Juzi - 09.01.2013, 03:17:09
Duttiin käänsin just yhden sarjan chryslerin 15" peltei.. Kiva rälläköiminen oli  :buck2:.
Muutama vanne jäi jopa ihan vähän vipottaan, vaikka kuinka koitti mittailla ja heppailla.
Noh jos ne nyt tuol alla menis, nii sais normi levyset renkaat alle.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Motörshed - 16.01.2013, 12:51:06
Joutuu ehkä kaarta vähän muokkaamaan.. :P
(http://topeksi.kuvat.fi/kuvat/rojua/20130116_124253.jpg?img=smaller)
Otsikko: keskiön kääntö+levitys
Kirjoitti: exclusive - 31.01.2013, 17:27:01
mitenkäs ootte pellivanteen keskiöitä ottanu irti?? tänään rupesin noita 16" vanteista ottamaa keskiötä irti ja saumojen rälläköinnin jälkeen prässillä koitin painaa keskiötä pois mutta muuta tapahtunu ku vanne vääntyy, keskiö ei liikahdakkaan. Jääpirssiin joskus tein käännetyt pellit ja siinä 7kg lekalla hakkasin keskiön pois, tässä ei viittisi noin ronskeja keinoja käyttää kun tarvis vanteista saaha siistit.

-Tero-
Otsikko: Vs: keskiön kääntö+levitys
Kirjoitti: ärrä t5 - 02.02.2013, 15:08:30
sorvillahan nuo helpostilähtee.
Otsikko: Vs: keskiön kääntö+levitys
Kirjoitti: exclusive - 02.02.2013, 19:58:31
sorvillahan nuo helpostilähtee.
niinhän ne lähtis..vaan kun ei ole kärkikorkeutta kun max.15" vanteeseen. CNC jyrsimellä teen keskiön kohdistuksen ja kehän puolituksen.
Otsikko: Vs: keskiön kääntö+levitys
Kirjoitti: Viltsu - 02.02.2013, 20:04:32
Lämmitä sitä vanteen kehää toholla ja paina samalla prässillä :)
Otsikko: Vs: keskiön kääntö+levitys
Kirjoitti: exclusive - 02.02.2013, 20:49:12
Lämmitä sitä vanteen kehää toholla ja paina samalla prässillä :)
toi tuli siinä mieleen kun prässillä koitin keskiötä pois mutta ajattelin että vanne vetää kieroksi. Pillit koulussa kyllä olis, kaippa niitä vanteita hiukan kärsii lämmittää
Otsikko: Vs: keskiön kääntö+levitys
Kirjoitti: j_tapio - 02.02.2013, 22:31:44
Vanne tasaiselle lattialle (kovalle alustalle) ja tampin/katkaisumeisselin kanssa raskaalla vasaralla lyöntejä sinne kehälle, vuorotella joka puolelle. Silleen ne vähäiset hitsijämät murtuu sieltä poikki.
Prässillä näissähommissa ei yleensä tee kuin hallaa. Keskiöstä jos lähtee painamaan niin voimaa ei tarvi montaakaan sataakiloa kun keskiön vääntää mutkalle.
Otsikko: Vs: keskiön kääntö+levitys
Kirjoitti: exclusive - 03.02.2013, 11:26:31
Vanne tasaiselle lattialle (kovalle alustalle) ja tampin/katkaisumeisselin kanssa raskaalla vasaralla lyöntejä sinne kehälle, vuorotella joka puolelle. Silleen ne vähäiset hitsijämät murtuu sieltä poikki.
Prässillä näissähommissa ei yleensä tee kuin hallaa. Keskiöstä jos lähtee painamaan niin voimaa ei tarvi montaakaan sataakiloa kun keskiön vääntää mutkalle.
juu..100kg voimalla painoin ja vanne antoi periksi, joten luovutin..tarvii vanhaan malliin vaan mäiskiä keskiö pois, hiukan siinä enemmän tulee kittaamista.lähteekö se keskiö molempiin suuntiin pois? kaveri vaan puheli että fiatin vanteet on kartiot, joten keskiö ei lähde kuin sisäänpäin pois.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Niksa - 04.02.2013, 10:37:54
Itse rälläköin saumat pois ja lekalla paukutin saumojen puolelta julkisivuun päin hyvin irtosi.

yhestä vanteesta jouduin myös kanttari osuman oikaisemaan niin heppasin vanteet laaniin kiinni ja sen jälkeen lämpöä ja moskaa  ;D
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Motörshed - 08.02.2013, 18:38:52
Huomasin saman tuon prässihomman kanssa, taipuu helposti. Ratkasin ongelman 25mm vanerilevyllä, minkä laitoin vanteen alle. Vanha jarrulevy toimi mulla hyvin keskittämään voiman vähän laajemmalle alalle. Helpoiten lähti antamalla pieni paine keskiölle ja sitten pajavasaralla kevyesti naputellen.

Volvon 16" vs. bmw 15", volvon keskiöt lähtee eri suuntaan ja on jämäkämmät lähtemään pois. Bemarin vanteista lähti keskiö irti ilman mitään ongelmia.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Diudi - 14.02.2013, 19:53:22
Onko mitään hyviä tapoja naamioida levitettyjä ja käännettyjä peltejä sillee, että ne näyttäis mahdollisimman "tehdastekosilta"... kenties vaikka vois väittää niiden olevan jenkeistä peräsin..?  ::) tulossa eteen 8x16" ja taakse 9x16" semmosella et:llä, että tulee 240:ssä kaaren tasalle suunnilleen.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: exclusive - 14.02.2013, 22:46:09
Onko mitään hyviä tapoja naamioida levitettyjä ja käännettyjä peltejä sillee, että ne näyttäis mahdollisimman "tehdastekosilta"... kenties vaikka vois väittää niiden olevan jenkeistä peräsin..?  ::) tulossa eteen 8x16" ja taakse 9x16" semmosella et:llä, että tulee 240:ssä kaaren tasalle suunnilleen.
kemiallinen metalli ja lopuksi viimeistelykitti, korkeapaineruiskulla pohjamaali ja tavallisella pari kerrosta pintaväriä ja lakkaa. Noin ainakin yhet puhalletut alut fiksasin ja hyvät tuli.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: exclusive - 14.02.2013, 22:48:41
Huomasin saman tuon prässihomman kanssa, taipuu helposti. Ratkasin ongelman 25mm vanerilevyllä, minkä laitoin vanteen alle. Vanha jarrulevy toimi mulla hyvin keskittämään voiman vähän laajemmalle alalle. Helpoiten lähti antamalla pieni paine keskiölle ja sitten pajavasaralla kevyesti naputellen.

Volvon 16" vs. bmw 15", volvon keskiöt lähtee eri suuntaan ja on jämäkämmät lähtemään pois. Bemarin vanteista lähti keskiö irti ilman mitään ongelmia.
mihin suuntaan nuo volvon keskiöt lähtee? mulla on tuo homma jäissä kun ideat loppuu. pitää tuota vaneria koittaa.

Onko mitään hyviä tapoja naamioida levitettyjä ja käännettyjä peltejä sillee, että ne näyttäis mahdollisimman "tehdastekosilta"... kenties vaikka vois väittää niiden olevan jenkeistä peräsin..?  ::) tulossa eteen 8x16" ja taakse 9x16" semmosella et:llä, että tulee 240:ssä kaaren tasalle suunnilleen.
kemiallinen metalli ja lopuksi viimeistelykitti, korkeapaineruiskulla pohjamaali ja tavallisella pari kerrosta pintaväriä ja lakkaa. Noin ainakin yhet puhalletut alut fiksasin ja hyvät tuli.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Diudi - 14.02.2013, 22:56:38
kemiallinen metalli ja lopuksi viimeistelykitti, korkeapaineruiskulla pohjamaali ja tavallisella pari kerrosta pintaväriä ja lakkaa. Noin ainakin yhet puhalletut alut fiksasin ja hyvät tuli.

Kiitän, mites nuo keskiön saumat vanteen takapuolella? Jos onnistuu MAGilla hyvin niin kannattaako tehä mtn vai suosiolla silottaa saumat ja siistii ne vaikka lamellilaikalla?
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: exclusive - 14.02.2013, 23:40:17
Kiitän, mites nuo keskiön saumat vanteen takapuolella? Jos onnistuu MAGilla hyvin niin kannattaako tehä mtn vai suosiolla silottaa saumat ja siistii ne vaikka lamellilaikalla?
ehkä itte tekisin niin että ekaks hakisin hyvät virrat ja hitsausnopuden johonki 3mm palikoihin ja sitte vasta vannetta hitsaamaan. Pitävin saumahan tulee niin että pieni sauma tulee toiselle puolelle.
Itte meinasin väsätä sellasen pöydän/telineen mihin vanteen saa pyörimään ja muuntaja verkkovirtaan ja virralla säädetään pyörimis nopeus..sitte vaa vanne pyörimään ja kolvaamaan :)
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Motörshed - 15.02.2013, 09:38:58
mihin suuntaan nuo volvon keskiöt lähtee?

Taaksepäin, saumat saatava hiottua aika hyvin pois. Armottoman tiukassa oli ainakin mulla, ruoste tekee vielä oman lisänsä jos on siellä välissä.

Ja hitsaushommiin voisin oman mielipiteeni hitsarina antaa; Hyvä puikkokone ja 2mm puikko. Menee sopivilla virroilla nätisti läpi, ei tule paljoa roiskeita ja saumoista tulee jouhevat ja kestävämmät kuin mag:lla. Tig on sitten asia erikseen jos sellainen vaan tallista löytyy. Paljon tietysti riippuu siitä, kuka sitä kolvia käsittelee.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: exclusive - 15.02.2013, 13:02:12
Taaksepäin, saumat saatava hiottua aika hyvin pois. Armottoman tiukassa oli ainakin mulla, ruoste tekee vielä oman lisänsä jos on siellä välissä.

Ja hitsaushommiin voisin oman mielipiteeni hitsarina antaa; Hyvä puikkokone ja 2mm puikko. Menee sopivilla virroilla nätisti läpi, ei tule paljoa roiskeita ja saumoista tulee jouhevat ja kestävämmät kuin mag:lla. Tig on sitten asia erikseen jos sellainen vaan tallista löytyy. Paljon tietysti riippuu siitä, kuka sitä kolvia käsittelee.
ok..tarvitsee siis yrittää vielä.

Puikkokonetta enimmäkseen taidetaan käyttää
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Niksa - 17.02.2013, 10:43:21
ite poltin 3-piikin puikolla keskiöt kiinni ja huomattavasti pitemmällä saumalla kuin alkuperäiset.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Diudi - 24.02.2013, 21:45:51
Kuinka pahasti tollanen vanne vetelee, kun hitsaa keskiötä takasin paikalleen? Totta kai heppailee lyhyitä 1-2cm saumoja ympäri vannetta aina vastakkaiselle puolelle aluksi, mutta tuo lopullinen pitkä sauma..riittäneekö vaan jos hitsaa 10cm matkan aina ja sitte vaihtaa toiselle puolelle ja antaa jäähtyä vai tartteeko suurempaa tarkkuutta lämpökäsittelyn suhteen? Vai kärsiikö vaan vetää pitkän sauman koko matkalle heppailujen jälkee..? Itellä ei oo kotosalla mitään uunia, kaasutoho löytyy kyl...ja infrapuna-lämpömittari, jolla voi lämpötilaa tarkastella jos tarssee..

Hitsauskoneena mieluiten käyttäisin MAG:ia sillä siitä on kokemusta eniten..mutta kyl vanha Walliuksen puikkoki löytyy jos niikseen tulee. Puikkoa lukemiseni perusteella ilmeisesti suositellaan.

Olisin kiitollinen neuvoista! :)
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Niksa - 25.02.2013, 09:36:44
itse heppasin sorvissa julkisivun puolelta n.5 heftillä että sai suoraan.

sen jälkeen heftit takapuolelta ristiin saumojen päistä ja sitten kerralla se n 15cm sauma ja vastapuoli sitten, vähän sama periaate kuin pyörän pulttien tiukkaus. ja ei tuo vanne mahdottomia vetele.

kävin vielä vanteen joka kehältä näytti sorvissa että vähän vipottaa niin rengasliikkeessä tasapainotuskoneessa kattomassa niin 0 ja 10 näytti tarvitsevan painoja.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Lankku - 26.02.2013, 00:46:08
Aina tullut tyrkättyä keskiöt ulospäin pois. Ei ne kovin tiukassa ole olleet käsipelissä pois lyödessä kunhan vaan kaikki hitsit on auki. Joutuu hetken toki naputtelemaan, että lähtee. Viimeksi 16" etuvedon pelleistä kehää siirtäessä vedin neljällä ristikkäisellä hepillä keskiön paikoilleen, tarkastin suoruuden ja vedin saumat ilman lisäheppauksia. Ei vedellyt mihinkään suuntaan.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: mass3 - 08.04.2013, 22:13:50
Pienoinen onkelma ois

Löytys vanteiden tekijä, mutta pitäs saada mitat. 15" meinasin teetättää , mutta backspace mitasta ei ole mitään hajua  ??? mikä lie vakio 940 vollessa? tai sopiva?
Minkälaisella ET lukua kannattas lähteä hakemaan noihin ?  2x8" & 2x9" leveät ois tulossa.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: 8-pätkä - 09.04.2013, 06:57:40
Pienoinen onkelma ois

Löytys vanteiden tekijä, mutta pitäs saada mitat. 15" meinasin teetättää , mutta backspace mitasta ei ole mitään hajua  ??? mikä lie vakio 940 vollessa? tai sopiva?
Minkälaisella ET lukua kannattas lähteä hakemaan noihin ?  2x8" & 2x9" leveät ois tulossa.

8" et voisi olla edessä jotain 5-10 vois olla aika passeli. 9" takana about 10-15. Kannattaa hetki mittailla ihan rullamitan kanssa auton kaaria niin saa aika hyvä kuvan. ;)
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: mass3 - 26.04.2013, 20:35:56
Saiha ne vanteet valmiiksi ja kesäkiekot alle

Tosin ei tullu käännettyä vaa perus levitys. 850:n vanteista tehty 15"/8" & 15/9" - backspace 13cm. Taakse meni mainiosti , eessä lyömäpainot kopsutteli etutolppaa joten piti laitella 5mm spaceri väliin.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: N1k5u - 19.07.2013, 20:36:39
Minkä tavan ihmiset on todennu parhaaksi kun pitäis saada keskiökäännetyistä vanteista heitto pois?
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Kökkö - 19.07.2013, 21:13:26
sorvissa tai jos ei oo sorvia niin teet vaikka vanhasta tolpasta ja heittokellosta semmottisen
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Diudi - 20.07.2013, 16:44:40
sorvissa tai jos ei oo sorvia niin teet vaikka vanhasta tolpasta ja heittokellosta semmottisen

Riittävän suorat saa ilman heittokelloaki, 2-3mm toleranssiin pääsee kyllä. Joku "seuraaja" niinku esim. ite laitoin kierretangon, jota voi ruuvata.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Kökkö - 20.07.2013, 17:24:48
Riittävän suorat saa ilman heittokelloaki, 2-3mm toleranssiin pääsee kyllä. Joku "seuraaja" niinku esim. ite laitoin kierretangon, jota voi ruuvata.
totta!
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Joni- - 25.07.2013, 03:44:06
Riittävän suorat saa ilman heittokelloaki, 2-3mm toleranssiin pääsee kyllä. Joku "seuraaja" niinku esim. ite laitoin kierretangon, jota voi ruuvata.
Noin paljoko saa olla heittoa? Ei omia tullu mitattua ennen purkamista et mitä oli. Etuvanteisiin tais jäädä 0,4mm ja taakse 0,8mm heitto jos en väärin muista, ei ainakaa kauheesti painoja tarvinnu laittaa (5-15g per vanne) :)
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Diudi - 25.07.2013, 06:31:44
Noin paljoko saa olla heittoa? Ei omia tullu mitattua ennen purkamista et mitä oli. Etuvanteisiin tais jäädä 0,4mm ja taakse 0,8mm heitto jos en väärin muista, ei ainakaa kauheesti painoja tarvinnu laittaa (5-15g per vanne) :)

Vannepajanki toleranssi on 2mm, et kyllä saa. Itellä ei ainakaa auttanu vaikka käännössä heitot on ~2mm luokkaa, vanteiden levittäjä oli levittämällä saanu niihin mukavasti eroa sisä ja ulkokehille sekä jonkin verran selkäheittoa, tästä syystä painoja joutui laittaa paljonki ainaki yhteen vanteeseen. >:(
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: j_tapio - 25.07.2013, 06:48:18
Reunojen sivuheittona tuo 2...3mm ei ole mitään jos kehät on suorat kuitenkin. Tuollaisia heittoja on uusissakin peltivanteissa, ja usein näkee harrastajien tekemiä peltejä jotka on suorempia kuin uudet tarvikevanteet.
Jos reunat on väännelty mutkille ni sitten tarvii reilummin painoja. Sen kanssa usein pystytään elämään.
Mut jos vanteessa tulee pystyheittoa eli keskiö on hiottu liian pieneksi ja hitsattu laitaan ni sitä ei korjaa mikään tasapainotus, vaikka kone näyttäis 0g.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Diudi - 25.07.2013, 08:38:47
Reunojen sivuheittona tuo 2...3mm ei ole mitään jos kehät on suorat kuitenkin. Tuollaisia heittoja on uusissakin peltivanteissa, ja usein näkee harrastajien tekemiä peltejä jotka on suorempia kuin uudet tarvikevanteet.
Jos reunat on väännelty mutkille ni sitten tarvii reilummin painoja. Sen kanssa usein pystytään elämään.
Mut jos vanteessa tulee pystyheittoa eli keskiö on hiottu liian pieneksi ja hitsattu laitaan ni sitä ei korjaa mikään tasapainotus, vaikka kone näyttäis 0g.

Totta. Itellä ei täristä kyllä kumet yhtään..vaikka ajais 140km/h. .toki ei sitä pystyheittoakaan oo ku korkeintaa 2-3 milliä jossain vanteissa.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Volvo745D - 21.04.2014, 20:31:00
Nostellaas tätäkin toppaa jos joku viel sattuu lukemaan näitä. Itellä ois nyt 16" monkelin peltivanteet käännettynä alla, vaan tulpatuista (entisten) pistehitsauksien kautta fuskaa mikroreijjistä ilmat veks. Migillä ei niin tarkkaan saa etteikö se jostain huokosesta pihise pikkuhiljaa. Onko oikeasti otettava renkaat irti ja sikafleksillä sisältä rinki vai mitä neuvoja annetaan?`Ei meinaan toi tinaus oo ihan tuttu laji että kokeilis ensimmäisenä..

Ps. kokemuksia pitää jakaa. keskiöiden hitsauksessa käytettiin vatupassia, työntömittaa, ja kuminuijjaa. Tuli suorat, eikä oo käyny vielä tasapainotuksessa. Eikä vipota  ;)
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Miuzo - 20.10.2014, 22:26:48
Mäiskein tänään parista volvon 16" peltivanteista keskiöt pois ja käänsin. Ajatus olis harrastaa ja vielä levittää noita. Mitä porukka yleensä laittaa levitykseksi? Toinen sarja peltejä ja sieltä silppoo vai jotenkin muuten?

Sitten kun tollanen levityssoiro on käsissä niin miten vanteen saa kasattua ilman että syntyy ylös-alas heittoa --> epäkeskoa?

Käytännön vinkkejä otetaan vastaan  :hello:
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: The moose - 20.10.2014, 22:43:22
8 samanlaisesta vanteesta saa ihan hyviä levitys aihioita ja sarjan niistä saa ja ylikin jää vähän.. Suoraan kun leikkaa tai katkoo eli sorvissa niin on helvetin paljon helpompaa laittaa yhteen kun esim puukkosahalla tai pikkurälläkällä katkottuja kehiä.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Miuzo - 21.10.2014, 09:33:35
Olen nyt kääntänyt nuo eli sisäpuoli on ulos päin. Jos nyt halkasen vanteen nykyisen sisäpuolen ja liitän siihen alkuperäsen sisäpuolen niin vanne levenee huomattavasti, mutta asennusura jää kovin kauas reunasta jolloin tulee ongelmia(?). Tietty voisin liittää toisesta vanteesta sen asennusuran näihin mutta pitää mittailla paljonko tollasella uralla on leveyttä. Näitä pitäs levittää 1-3/4" tai 2" ja tulevat eteen. Taakse en ole vielä tutustunut mutta oletus olis että varmaan 3" levitys muttei taida ihan joka vanteessa noin syvää asennusuraa olla?
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Tuntsa - 27.10.2014, 08:43:36
Tollaset opelin pellit tuli levitettyä ysiin ens kesäks. Speksit on edessä 9.5"x16" ja takana 10.5". Noihin sitten luultavasti 205/40r16 ja 215/40r16 rengastus. Pitää vielä hitsata nuo ympäri.(http://oi57.tinypic.com/24xgm15.jpg)

Sitten tuli kans talvivanteet tekastua. Etuvedon 15" pellit, jotka levitin edestä 8.5" ja takana 10.5". Noihin tulee ihan perus 195/65r15 nastat :D
(http://oi57.tinypic.com/mrqsrb.jpg)

Joistakin vanteista tullu parempia mitä alottaessa ja joissakin heittoa vähän molempiin suuntiin. Lähtee soiro taipumaan heftatessa aika helposti vinoon, jos ei ole kunnolla mankeloitu. Itse halkaisin vanteet rälläkällä tasapainotuskoneessa ja mankeloin soirot vanhalla peltivanteella...
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Pas(i)kiainen - 15.11.2014, 22:54:39
E. Eipä enää mitään, löytyi jo peltikierros, kokeilen tehdä 8:sta vanteesta neljä levitettyä. Soirot siis neljästä ja sitten liittää ne niihin toiseen neljään ulkopuolelle.

Migillä kasaan.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Beris - 30.05.2015, 23:19:27
Nostellaas ylös.. Kuka mahtais Turun seudulla näitä vielä tehdä? Vannepajalle en mielelläni veisi, ei ole viime aikoina kamalan positiivisia kokemuksia kuulunut siltä suunnalta..
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: HammerDown - 30.07.2015, 07:16:56
Minä olen tehnyt niin että alkuperäiset venttiilin paikat paikalleen jättäen, on vaan venttiilit takapuolella mutta mitä so wot.
Jos meinaa leimalla käydä, niin viimeistään tuosta inssi näkee että on käännelty ja hitsailtu.

Vanteen asennusura ei tosiaan saa jäädä yli 3" päähän reunasta tai muuten tulee ongelmia asennuksessa.
Poijjat oli joskus näppäränä hitsanneet kaksista ooppelin vanteista sisäpuolet yhteen. Jäipä kumit laittamatta.

hyvinhän ne saa venymään tässä pari "hyvää" tapaa maailmalta:

http://www.youtube.com/watch?v=8xx2e6R4jY4&feature=endscreen&NR=1 (http://www.youtube.com/watch?v=8xx2e6R4jY4&feature=endscreen&NR=1)
Itseasiassa normikäytäntö, noin ne teidänkin helvetin venykumit paineistetaan.  ::)
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Kökkö - 30.07.2015, 18:15:34
Jos meinaa leimalla käydä, niin viimeistään tuosta inssi näkee että on käännelty ja hitsailtu.
No itseasiassa auto leimattiin niillä. Kyllä se inssi jo vähemmästäkin tajuaa onko käännetty. Itse kysyin vaan suoraan että säästetäänkö multa se vaiva, että käyn kotona vaihtaan renkaat, kun alle noi kuitenkin menee. Homma kävi inssille. Paikkaa en luonnollisestikaan kerro...
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: TVS - 30.07.2015, 20:11:39
Samansuuntainen kokemus, oli kyllä venttiilinreiät tulpattu mutta silti, en puhunu mitään ja papereita tehdessään jutteli "Musta kyllä hiukan näyttäis että ihanko noissa takavanteissa ois keskiö jotenkin kääntyny väärtepäin, mut kai se täytyy olla vaan kuvitelmaa kun eihän niin saa tehdä  ;)". Joutu toteaan "Ei tietenkään, mistäs sitä tietää mitä ne ruottalaiset on kasannu, ja sitäpaitsi sehän ois laitonta  ;)". Ihan inssistä se on kiinni miten ne asiaan suhtautuu, nuokin on tehty ihan asiallisen olosesti ja on suorat jne.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: HammerDown - 31.07.2015, 10:17:19
Paljonko tulee takavedon vanne ulommaksi jos keskiön pyöräyttää sijoillaan ympäri?
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Elno - 24.01.2016, 09:54:54
mun mielestä noista mondeon pelleistä ei saa et 10 ollenkaan kun venttiili jää silloin tyhmään asentoon sinne väliin. ne mitä oon tehny on noin apauttiarallaa  et 0 ja + 10

volvon 17 tuumaset peltivanteet onkin sit ihan erilaiset käännettynä. niistä saa vaikka et 15

Olisin kiinnostunut 17" peltivanteista. Onko niitä joku tehnyt? Ja onko Volvoon ollut jossain vaiheessa tarjolla 17" peltivannetta? Pikaisesti katsottuna Peugeot C6 vm. 06--> peltivanne voisi olla hyvä aihio.

Kokemuksia?
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: remes - 24.01.2016, 10:06:15
Olin kiinnostunut 17" peltivanteista. Onko niitä joku tehnyt? Ja onko Volvoon ollut jossain vaiheessa tarjolla 17" peltivannetta? Pikaisesti katsottuna Peugeot C6 vm. 06--> peltivanne voisi olla hyvä aihio.

Kokemuksia?
Mulla oli, koko oli 7x17 tai 7,5x17 et45 tai 43, sjos voi vahvistaa mitat koska hänelle ne myin. Taitavat olla S80 tai XC90 alunperin.

Tuossa pari kuvaa: http://s89.photobucket.com/user/muurala1/media/V70N/2013-10-12175323_zps06bf8155.jpg.html (http://s89.photobucket.com/user/muurala1/media/V70N/2013-10-12175323_zps06bf8155.jpg.html)
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: sjos - 24.01.2016, 13:02:28
7.5x17" et43 nuo pellit on, tosin toinen pari on jo käännetty ja et on ~ -30.
Toinen pari pitäisi vielä levittää 10"seksi.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: FASTDOHC - 02.03.2016, 13:44:36
Hei pikainen kyssäri tänne osastolle :)

Paljonko noissa pitää yleensä olla painetta? Jos on 215 leveä kumi 10" ja 205 leveä 9" ??
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Masuli - 02.03.2016, 13:46:49
Ei välttämättä mitään erityisen kovia. Itellä oli 215/35 9.5" leveellä vanteella ja siellä oli koko kesän ~2,8-3bar.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: FASTDOHC - 02.03.2016, 13:51:26
Ei välttämättä mitään erityisen kovia. Itellä oli 215/35 9.5" leveellä vanteella ja siellä oli koko kesän ~2,8-3bar.

Tämä tieto auttoi, kiitoksia  O0
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö ja levitys
Kirjoitti: anttj - 29.09.2016, 10:05:44
Osaako joku vinkata, kuka tekisi seinäjoen lähellä hyvää jälkeä ja saisi vanteet jopa suoraksi?
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: HammerDown - 26.11.2017, 16:39:44
Olis suunnitelmissa levittää takapotkun 15-tuumasta abauttiarallaa tuuman verran.

Ensin kävi mielessä, löytyskö jotain vannetta, jossa olis samankokoinen asennusura ja vielä tuuman verran enemmän ulkohuulta, eli vaihtas lipan leveämpään.

Mutta tarkemmin ajatellen, taitaisi olla jo viisaampi ettiä valmiiks leveemmät kehät ja vaihtaa Volvon keskiöt haluamalleen kohdalle? ???
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: HammerDown - 02.12.2017, 21:17:34
Olikos tuo vakiovanne 6 vai 6,5"?
Muistelisin jälkimmäistä mutta 6:nkin putkahtelee joistain lähteistä esiin.

Taitaa olla yksi vanne ilman kumia ja sekin 15 km päässä...
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: L4NDe - 14.12.2017, 09:52:56
Vähän aihetta sivuava kysymys.
Saako auton katsastettua jos alla on käännetyt, keskiövaihetut tai levitetyt vanteet? Sakottaako virkavalta rengasratsioissa jos on alla muokatut pellit? Ajatuksena on kohtuudella levitetyt pellit ja hyvin istuvat renkaat talveksi.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: karppineen - 14.12.2017, 10:43:41
lailliset ne ei ole muutostöiden jälkeen.
 virkavaltaa ei täälläpäi ole kiinnostanut kuhan ei ihan överit ole  ja pysyy kaaren sisällä.

jotkut saanu leimasta läpi, mutta se mahtaa olla tuurista kiinni.

  kuhan on kunnolla tehty, viimeistelty saumat ja uutta maalia päälle nii  ei maha muita ku katsuria kiinnostaa jos kiinnostaa
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Jambo - 14.12.2017, 14:38:20
Sisäpuolelle jätetty venttiili voi aiheuttaa hieman mulkoilua katsurilta  ::)
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Kökkö - 09.01.2018, 16:19:18
itse sanoin suoraan heti insinöörille, että säästetäänkö multa se vaiva, että kävisin leiman ajaksi vaihtaan toiset pyörät, koska noi tuonne alle kuitenkin tulee/jää
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: tonttu96 - 10.03.2018, 13:32:41
Ootteko minkä paksusta peltiä käyttäny levitykseen?
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Jambo - 10.03.2018, 15:09:32
Ite en oo levittäny mut kaverille mankeloin töissä 1.5mm soirosta levipalat
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Kulmamies - 11.03.2018, 10:06:55
Ite en oo levittäny mut kaverille mankeloin töissä 1.5mm soirosta levipalat

Taitaa olla aika huono kaveri? Eihän tuo 1,5mm riitä mihinkään. Vanteen materiaalivahvuus lienee alunperin jotain 3mm luokkaa? Vanhemmissa autoissa vielä enemmän.
Otsikko: Vs: Peltivanteiden kääntö.
Kirjoitti: Jambo - 11.03.2018, 11:11:12
Taitaa olla aika huono kaveri? Eihän tuo 1,5mm riitä mihinkään. Vanteen materiaalivahvuus lienee alunperin jotain 3mm luokkaa? Vanhemmissa autoissa vielä enemmän.

Tuuman leveä soiro 13" vanteelle. Ihan hienosti kestänyt pari talvea...

Niin olishan se ollut fiksua mainita että levitettävän vanteen materiaalivahvuus on ihan hyvä nyrkkisääntö.

Noi mun levipalat tuli C-Kadettiin ja levitettävän vanteen ainevahvuus oli kuulemma ~2.2mm. Kaverilla luokat voimassa ja pyörittimes hitsas noi niin en näkis ongelmana