Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: IceSun - 13.10.2011, 22:06:14
-
En nyt vastaavaa topicia nähnyt niin laitetaan yks pystyy. Eli spacereita tai levikepaloista keskustelua ja sovittamista.
Eli ajatus on istutettu mieleen, että S:stä pitäis takarenkaita tuoda vähän ulospäin. Eturenkaat onkin suht nätisti linjas eikä ota kaareen kiinni missään tilanteessa.
Nythän vanteet ovat 8.5" leviät 45ET:llä, jos en ihan väärin muista. Kuvittelisin ja epämääräisesti mittaillen 10mm palat pitäis taakse mennä vielä ettei rengas/vanne ota muoviin / kaareen kiinni eli 35ET:llä.
Muutamat millit pitäisi tai voisi jäädä tilaa ennen muovia kaares.. vai mitä kokeneemmat sanovat?
En ajatellut kaaria muokata yhtään. Perä on sen verran korkealla et ~1.5cm on joustovaraa ennen pohjaanlyöntikumeja eli rengas ei ihan kokonaan ole kaaren 'alla', kun sivusta katsoo. Jonkun verran fillarit sisäänpäin kääntyy kuitenkin, kun perä painuu alaspäin eli ne pari milliä tilaa riittäisi.
-
Kokeilemallahan se selviää. Biltemasta niitä halpoja 5mm kiekkoja väliin ja mittomaan. Joskus on sovituksessa käytetty ihan prikkojakin pyöränpulteissa, mutta ajamaanhan tällaisella viritelmällä ei pidä lähtä.
-
Itekki hain kasan noita 3mm ja 5mm bilteman spacereita just sovittamiseen yms.. Taisivat maksaa 5e/pari tjms.
Tarkkanahan noissa saa olla kun oikein viralliset spacerit laittaa, että olisivat mieluiten keskittävät ja pultattavat. Ei vaan 10mm paksuseina ole mahdollista.
-
Tarkkanahan noissa saa olla kun oikein viralliset spacerit laittaa, että olisivat mieluiten keskittävät ja pultattavat. Ei vaan 10mm paksuseina ole mahdollista.
Yritetään ainakin olla. :)
Kaveri oli löytänyt 11mm paksut ja keskittävät spacerit kolopalloon sopivina.
Meinasin tänään käydä samasta liikkeestä kysymässä, ihan rengasliike. Toisena vaihtoehtona olisi tietysti teettäminen, jos ei oikeanlaisia löydy.
-
Yritetään ainakin olla. :)
Kaveri oli löytänyt 11mm paksut ja keskittävät spacerit kolopalloon sopivina.
Meinasin tänään käydä samasta liikkeestä kysymässä, ihan rengasliike. Toisena vaihtoehtona olisi tietysti teettäminen, jos ei oikeanlaisia löydy.
prkl meinasin kirjoittaa sun viestiis.. ;D
Oliko oikein pultattavatkin? Näissä tuppaa olemaan se ongelma, että jos on pinnat navoissa niin 10mm spaceri ei ole tarpeeksi korkea, että pinnapultit jää spacerin pinnan alle. Ja jos on taas pultit navoissa niin sitten täytyy olla toodella pitkät pultit, jotta yltää läpi sekä vanteesta, että spaceristä.. Kun ei niin matalakantaisiakaan pultteja taida olla, että saisi ensin spacerin kiinni napaan ja sitten vasta vanne kiinni spaceriin. Saatikka, että kestääkö 10mm aluspaceri vanteen kiinnitystä suoraan siihen.. :P
-
Oliko oikein pultattavatkin? Näissä tuppaa olemaan se ongelma, että jos on pinnat navoissa niin 10mm spaceri ei ole tarpeeksi korkea, että pinnapultit jää spacerin pinnan alle. Ja jos on taas pultit navoissa niin sitten täytyy olla toodella pitkät pultit, jotta yltää läpi sekä vanteesta, että spaceristä..
Saatikka, että kestääkö 10mm aluspaceri vanteen kiinnitystä suoraan siihen.. :P
Eivät olleet pultattavat, ihan perus pulteilla.
Nuo omat pultit on 5cm pitkiä (päästä päähän), kierre osuus joku ~3cm, B13 / 10.9, oiskohan kierre 12.5 paksu?
Jäävät vanteen sisään 5-6 kierrosta helposti. Kuvittelin, että 6cm pitkillä pulteilla (kierre 4cm) oltais ns. selvillä vesillä. ???
Oli joskus pikku pökötissä 27mm keskittävät spacerit ja pitkät pultit niin ne ainakin meni alla ja pysyi kiinni.
Tulivat vanteiden mukana OZ racingilta joten, jos nämä 10mm olis myös hyvää / kovaa tavaraa niin niin.. kai ne kestää myös?
-
kirjoitan tähän siksi että muistan seurata aihetta....
mutta sanon myös sen että jossain tämänvuoden GTI lehdessä oli juttua ET laskukaavoista ja siitä miten vanne kannattaa mitoittaa kaaren lähelle. jos joku muistaa tämän GTI lehden numeron niin kertokoot, ite koitan illalla kotona muistaa myös katsoa, ja editoin tähän viestiin sitten.
projektiin tulee myös spacerit, vanteet tilasin juuri eilen ruotsista. täytyy myös ensin ostaa noita halppis pikku spacereita että saa selville sen virallisen koon
-
Noista pyörän pulteista sen verran, että M12 ja 1.75 nousulla ei kukaan valmista pidempiä kuin volvolla on tarjota. Itse tarvisin 40mm pitkällä kierre osuudella. Jos joku löytää, niin halun tietää... :)
-
Noista pyörän pulteista sen verran, että M12 ja 1.75 nousulla ei kukaan valmista pidempiä kuin volvolla on tarjota. Itse tarvisin 40mm pitkällä kierre osuudella. Jos joku löytää, niin halun tietää... :)
No jos tuosta vaikka olisi apua:
http://www.ebay.com/itm/RAD-German-wheel-LUG-BOLT-M12x1-75-45mm-shank-cone-seat-/370521476724?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item5644cd0e74
-
No jos tuosta vaikka olisi apua:
http://www.ebay.com/itm/RAD-German-wheel-LUG-BOLT-M12x1-75-45mm-shank-cone-seat-/370521476724?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item5644cd0e74
Onhan siitä. Kiitos. 8)
-
Mitä nyt olen katsonut, kysynyt niin aika moni sanoi "ei oota" mutta sain vinkin, että Eibachilla voisi olla tarjolla sopivia. Vielä TUV hyväksyttyjä, jos sillä olisi joku merkitys. ::)
Ainakin parin nettikatalogin mukaan olisi 10mm keskittäviä spacereita tarjolla omaan volleen. Maanantaina saa maahantuojalta lisäinfoa, onko varastossa vai joutuuko tilaamaan.
Pultit löytyi heti, ihan rengasliikkeestä. Alkaa olemaan sellainen vauhti päällä et 10mm tilataan.. ihmetellään myöhemmin miten tulevat mahtumaan.
ei se mitää sovitelua tarvii
-
No niin.
Selvisi ettei 10mm spacerit tarkoita: 2kpl 10mm spacereita vaan 2kpl 5mm spacereita.
Noh ei kyl myyjäkään. Tuli siis 5mm palat. Sovittiin et sovitan niitä ja, jos ovat liian kapeat ku 10mm kuitenkin haettiin ni vaihdetaan ja tilataan uudet tilal.
Sovituksessa huomasin et 10mm per puoli sopii, eikä tarvi kaarta tai muoveja muokata.
Jää pari milliä pelivaraakin. ;)
-
Tuon näköiset kiekot sieltä tuli.
Suht pätevän tuntuiset vaikka eivät alla olekkaan, 'jarrulevynruuvi' tjs jää myös pultinreikään sopivasti.
(http://img.photobucket.com/albums/v626/Terrordr/3fa755eb.jpg)
-
minulla on samanlaiset 8)
-
Mitä nyt olen katsonut, kysynyt niin aika moni sanoi "ei oota" mutta sain vinkin, että Eibachilla voisi olla tarjolla sopivia. Vielä TUV hyväksyttyjä, jos sillä olisi joku merkitys. ::)
Ainakin parin nettikatalogin mukaan olisi 10mm keskittäviä spacereita tarjolla omaan volleen. Maanantaina saa maahantuojalta lisäinfoa, onko varastossa vai joutuuko tilaamaan.
Pultit löytyi heti, ihan rengasliikkeestä. Alkaa olemaan sellainen vauhti päällä et 10mm tilataan.. ihmetellään myöhemmin miten tulevat mahtumaan.
ei se mitää sovitelua tarvii
Mikä rengasliike myi pultteja? Millä mitoilla ja mihin hintaan? :)
-
muistanko ihan väärin vai oliko jossain rengasliikkees myytävänä irtokartioita. eli ostaa vaan tavallisia m12 10,9 kovia pultteja ja laittaa ne kartiot kannan alle. m12x1,75 on ihan vakiokierteinen pultti.
-
muistanko ihan väärin vai oliko jossain rengasliikkees myytävänä irtokartioita. eli ostaa vaan tavallisia m12 10,9 kovia pultteja ja laittaa ne kartiot kannan alle. m12x1,75 on ihan vakiokierteinen pultti.
Olen Tampereella kiertänyt jokaisen ison ja hieman pienemmänkin rengasliikkeen, ja kellään ei ole tarjota 40mm pitkällä kieretellä olevaa M12x1.75 pulttia. Myös tuota kartiota olen kyselly, mutta kukaan ei ole kuullutkaan...
Ainut on nyt tuo ebay...
-
itellä on irtokartioita lootassa 16kpl mut ne on M10 pultille.
-
itellä on irtokartioita lootassa 16kpl mut ne on M10 pultille.
Mistä olet niitä hankkinut? Jos niitä saisi vaikka M12 pultille... :P
-
Race.fi Eibach Taper-Head-Bolt 60 M12
taper-head 60 m12x1,75x27 sw19 2.34€
taper-head 60 m12x1,75x35 sw19 2.34€
taper-head 60 m12x1,75x45 sw19 2.45€
taper-head 60 m12x1,75x50 sw19 3.15€
(http://www.race.fi/media/wheel_bolt_taper_head.jpg)
-
Mistä olet niitä hankkinut? Jos niitä saisi vaikka M12 pultille... :P
rengasliikkeestä. euromaster tai vianor. aikapäivää sitten.
-
Mikä rengasliike myi pultteja? Millä mitoilla ja mihin hintaan? :)
Rengas Turku, löytyi heti hallinpuolelta. Joitakin kymppejä ne maksoi, en tarkkaalleen muista.
-
Race.fi Eibach Taper-Head-Bolt 60 M12
taper-head 60 m12x1,75x27 sw19 2.34€
taper-head 60 m12x1,75x35 sw19 2.34€
taper-head 60 m12x1,75x45 sw19 2.45€
taper-head 60 m12x1,75x50 sw19 3.15€
Oliko nämä siis irtokartiolla? Hitto ku ois tienny puol vuotta sitten... :)
-
Oliko nämä siis irtokartiolla? Hitto ku ois tienny puol vuotta sitten... :)
mahtaa olla irtokartiolla. ainakin minun pulteissa on.
-
Täytyy varmaan ruveta sorvailemaan noita irtokartioita iltapuhteena, kun tuntuvat olevan kivenalla.
Täällä ainakin tuntuisi olevan kysyntää...
-
ei varmaan toimi 20mm ei keskittävä speiseri takana?
-
ei varmaan toimi 20mm ei keskittävä speiseri takana?
Miksi ei toimisi?
Sehän toimii, kun pysyy kiinni ja tuo vannetta ulospäin. Tehnyt tehtävänsä.
Vai mitä oikein tarkoitit? ::)
-
Tänään tuli liikkeessä spacerit tilattua C30:seen. Eteen 30mm satsi ja taakse 40mm, saa Volvon vannetta vähän paremmin esille :p
Jos jotain erikoisempaa pulttia tai muuta kaipaa autoonsa, niin ei voi muutaku PKS-seudulla asuville suositella tuota DRW Partium-Trading Oy:ta. Sieltä sai asiallista ja ammattitaitoista palvelua!
-
Hölmö kysymys mutta.... Onko ET luku milleissä? Jos haluaa takavedon 25ET vanteen korvata etuvedon 45ET vanteella, niin 20mm spacerin tarvii joka pyörään? Jos joku viisaampi kertois tyhmälle... ;D
-
Hölmö kysymys mutta.... Onko ET luku milleissä? Jos haluaa takavedon 25ET vanteen korvata etuvedon 45ET vanteella, niin 20mm spacerin tarvii joka pyörään? Jos joku viisaampi kertois tyhmälle... ;D
Pittääpi paikkansa :)
Tänään tuli liikkeessä spacerit tilattua C30:seen. Eteen 30mm satsi ja taakse 40mm, saa Volvon vannetta vähän paremmin esille :p
Jos jotain erikoisempaa pulttia tai muuta kaipaa autoonsa, niin ei voi muutaku PKS-seudulla asuville suositella tuota DRW Partium-Trading Oy:ta. Sieltä sai asiallista ja ammattitaitoista palvelua!
Komppaan tätä, pari alustasarjaa ja vanteet täältä tullut hommattua, asiallinen palvelu.
-
Pittääpi paikkansa :)
Kerrankin tämä tyhmä onnistui päättelemään jotain oikein! :D :D
-
S60 AWD:ssa nyt 10mm palat takana, 8.5" levee vanne, ET35 nyt.
Perä ylhäällä tulee selvästi ulos kaaresta.
(http://img.photobucket.com/albums/v626/Terrordr/b921dd93.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v626/Terrordr/dc8370fe.jpg)
Perä alhaalla menee taas Camperit kohdilleen.
(http://img.photobucket.com/albums/v626/Terrordr/7bab729f.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v626/Terrordr/55aa8f8f.jpg)
Hienokseltaan jää tilaa vielä ennen muovikaarta ET35 kanssa.
(http://img.photobucket.com/albums/v626/Terrordr/78dd1c57.jpg)
Eteen voisi 5mm palat helposti laittaa. ET olisi silloin 40.
Jos vetäis jäykäksi alustan niin voisi vieläkin reilusti ottaa ulospäin sen +20mm eli ET15 tuolloin ja eteen sopisi 10-15mm palat ET olisi tuolloin 30-35 luokkaa (Stance kohdilleen).
Nyt siis ei kosketa/muokata kaarta eikä lokereita.
-
Mikä mahtaa olla kapeimman mahdollisen jaonmuutosadapterin/spacerin paksuus? Sokotasta jäi nyt noi BBS:t 112-jaolla, offsetti vaan on jo valmiiksi 43... ja siis V70N:ään pitäisi testaa alle. Tai sit jätän suosiolla kakkosneloseen ???
-
Mikä mahtaa olla kapeimman mahdollisen jaonmuutosadapterin/spacerin paksuus?
Tommis Billet ilmoittaa 20mm minimiksi vanneadapteriin.
-
Omni competition ilmoittaa myös minimiksi 20mm. Eipä niitä tosiaan paljon pienempiä taida ollakkaan.
-
S60 AWD:ssa nyt 10mm palat takana, 8.5" levee vanne, ET35 nyt.
Perä ylhäällä tulee selvästi ulos kaaresta.
(http://img.photobucket.com/albums/v626/Terrordr/b921dd93.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v626/Terrordr/dc8370fe.jpg)
Perä alhaalla menee taas Camperit kohdilleen.
(http://img.photobucket.com/albums/v626/Terrordr/7bab729f.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v626/Terrordr/55aa8f8f.jpg)
Hienokseltaan jää tilaa vielä ennen muovikaarta ET35 kanssa.
(http://img.photobucket.com/albums/v626/Terrordr/78dd1c57.jpg)
Eteen voisi 5mm palat helposti laittaa. ET olisi silloin 40.
Jos vetäis jäykäksi alustan niin voisi vieläkin reilusti ottaa ulospäin sen +20mm eli ET15 tuolloin ja eteen sopisi 10-15mm palat ET olisi tuolloin 30-35 luokkaa (Stance kohdilleen).
Nyt siis ei kosketa/muokata kaarta eikä lokereita.
eikös olekkin jännä yrittää kuvata tuota takapään camper kulmaa :)
paljaalla silmällä näkee selvemmin :-\
-
Tommis Billet ilmoittaa 20mm minimiksi vanneadapteriin.
Omni competition ilmoittaa myös minimiksi 20mm. Eipä niitä tosiaan paljon pienempiä taida ollakkaan.
Okei kiitokset, jotain tuota luokkaa ajattelinkin. Täytyy piruuttain mallata alle ja laskeskella, mut ehkä et23 alkaa olla liian ulkona + ajettavuus saattaa muuttua eitoivottuun suuntaan. Kaverilla olis vielä ylimääräisenä mun S40:n vanha 18" sarja, mutta mustaan autoon mattamustat vanteet niin...
-
voisko vanteesta sorvata keskiötä ohuemmaksi ???
-
En mä viitti alkaa noita BBS:iä pilaamaan kun ei tiedä mitä tapahtuu kantavuudelle/kestävyydelle. Jätän sitten odottelemaan varastoon sitä kun tuo lankku ehkä joskus tällä vuosikymmenellä saadaan ajokuntoon, siihen ainakin mahtuu kunnon lätty väliin.
Olis vaan toi hypersilver (tjms toi väri oli) sopinut hyvin mustaan autoon.
-
Kerrankin tämä tyhmä onnistui päättelemään jotain oikein! :D :D
Tämä pitää paikkansa vain jos vanteet ovat yhtä leveät!
Muistakaa että se et lasketaan vanteen kiinnityspinnasta / keskiviivasta.
http://www.handen.us/caprice/offset1.gif
-
S60 AWD:ssa nyt 10mm palat takana, 8.5" levee vanne, ET35 nyt.
Perä ylhäällä tulee selvästi ulos kaaresta.
(http://img.photobucket.com/albums/v626/Terrordr/b921dd93.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v626/Terrordr/dc8370fe.jpg)
Perä alhaalla menee taas Camperit kohdilleen.
(http://img.photobucket.com/albums/v626/Terrordr/7bab729f.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v626/Terrordr/55aa8f8f.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v626/Terrordr/78dd1c57.jpg)
Eteen voisi 5mm palat helposti laittaa. ET olisi silloin 40.
Jos vetäis jäykäksi alustan niin voisi vieläkin reilusti ottaa ulospäin sen +20mm eli ET15 tuolloin ja eteen sopisi 10-15mm palat ET olisi tuolloin 30-35 luokkaa (Stance kohdilleen).
Nyt siis ei kosketa/muokata kaarta eikä lokereita.
Hemmetin hyvältä näyttää! Omat spaceritki saapu eile liikkeesee, pitänee huomenna noutaa ja kiskasta kiinni :p
Edit:
(http://img718.imageshack.us/img718/6898/002gqn.jpg)
Tollaset tuli tosiaa haettua. 30mm eteen, 40mm taakse.
-
Nyt pitää kysyä viisaammilta, kun ei itsellä leikkaa. Eli olisi tarvis S40 M:ään saada 10mm spacerit, mielellään keskittävät ja niitähän näkyykin löytyvän.
Mutta miten ne tulee kiinni, ko. autossahan on pyörät kiinni muttereilla? Eli pitääkö autoon vaihtaa pidemmät pultit? Millainen homma auton pulttien vaihto on? Spacereita ei olisi tarvis käyttää kuin puolet vuodesta, toinen rengassarja ei niitä tarvitse. Eli ei taas toisaalta kiinnostaisi keväällä ja syksyllä vaihdella autoon niitä pulttejakaan. Onko tämä mahdoton yhtälö vai mitenkä?
-
kuinka paljon et:luku voi muuttua 850volvossa suuntaan tai toiseen, kun vakio et on 43???
-
kuinka paljon et:luku voi muuttua 850volvossa suuntaan tai toiseen, kun vakio et on 43???
Tuohan on kiinni ihan vanteen leveydestä. Tuossa yksi ihan hyvä ohjelma pyöritellä noita eri levyisiä vanteita ja ET:tä: http://www.willtheyfit.com/
-
en saa tota sivuu auki... vanteet on 7.5" leveet ja ET on kuulemma 35-40! luulis sopivan kasipätkään kun ei kovin paljoa ET-luku muutu tuosta 43:sta?
-
Mutta miten ne tulee kiinni, ko. autossahan on pyörät kiinni muttereilla? Eli pitääkö autoon vaihtaa pidemmät pultit?
Itseasissa tämä asia kiinnostaa myös, jos jollain on infoa jakaa.
Miettisin juuri samaa asiaa 960:sen kanssa, että mites tämän kanssa, jos haluaa spaceria laittaa niin miten pultteja/kierteitä saa navoista pidemmäksi tai vaihdettua vai saako ollenkaan?
-
en saa tota sivuu auki... vanteet on 7.5" leveet ja ET on kuulemma 35-40! luulis sopivan kasipätkään kun ei kovin paljoa ET-luku muutu tuosta 43:sta?
Et 40 menee vakio alustalla jopa 225 renkaalla, 215 jo hyvin.
Et 35 vaatii sitten jo ehdottomasti tuon 215 mutta 205 ois varmaan hyvä.
Tuossa 7,5" ja et40, 225 renkaalla miten menee edessä. 215 meni jo ihan hyvin.
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1988550.jpg)
Itseasissa tämä asia kiinnostaa myös, jos jollain on infoa jakaa.
Miettisin juuri samaa asiaa 960:sen kanssa, että mites tämän kanssa, jos haluaa spaceria laittaa niin miten pultteja/kierteitä saa navoista pidemmäksi tai vaihdettua vai saako ollenkaan?
Jos siinä on pultit niin pidemmät pultit vaan.
Tollasta 10mm spaceria kun ei oikeen saa pultattuakaan kunnolla.
Mutta onkos 960:ssä muttereilla? Jos on, niin sitten se sais pultattuakin jos spereihin saa pinnapultit kiinni.
-
Nyt pitää kysyä viisaammilta, kun ei itsellä leikkaa. Eli olisi tarvis S40 M:ään saada 10mm spacerit, mielellään keskittävät ja niitähän näkyykin löytyvän.
Mutta miten ne tulee kiinni, ko. autossahan on pyörät kiinni muttereilla? Eli pitääkö autoon vaihtaa pidemmät pultit? Millainen homma auton pulttien vaihto on? Spacereita ei olisi tarvis käyttää kuin puolet vuodesta, toinen rengassarja ei niitä tarvitse. Eli ei taas toisaalta kiinnostaisi keväällä ja syksyllä vaihdella autoon niitä pulttejakaan. Onko tämä mahdoton yhtälö vai mitenkä?
Meikäläisen kuvapostauksesta löytyy ratkaisu ongelmaasi:
Itsellä C30nen ja palloilin hiljattain useamman päivän saman asian kanssa ja paras ratkaisu löytyi ostamalla spacerit jossa on pinnapultit.
Eli josset tarvitse kuin kesävanteille spacerit, niin paras vaihtoehto ilman muuta ostaa keskitettävät/pultattavat spacerit.
Tosta mun spacer -kuvasta voit kattella miltä näyttää kyseiset pinnapultilliset spacerit.
(http://img718.imageshack.us/img718/6898/002gqn.jpg)
EDIT:
Tuli tässä mieleen, jos joku meinaa vastaavanlaisia spacereita hommata..
Kannattaa tsekata, että vanteen takaosassa (koloissa) tarpeaksi syvyyttä, jotta navasta tulevat pinnapultit eivät hinkkaa vanteen takaosaan. Varsinkin näissä ohuimmissa spacereissa voi olla se vaara, että navasta tuleva pinnapultti ottaa kiinni vanteen takaosaan.
Ainakaan 17" Volvon orkkisvanteilla ei hinkaa navasta tuleva pinnapultti, vaikka välissä 15mm spacer. Talvivanteeni takaosaan navasta tuleva pinnapultti otti kiinni vastaavanlaisella kokoonpanolla.
-
Ok kiitos, asia selveni. Tosin ongelma ei tainnut poistua, eli pinnapultillisia (=H&R:n DRM) löytyy 15mm ylöspäin ja se on liikaa, 10mm olisi ylärajoilla. Ja 10mm ohuita taas ei ole pultattavia. Eli ainut vaihtoehto on siis laittaa sen verran ohuet, että auton omilla pulteilla saa pyörään vielä kiinni, mikäli ei halua askarrella auton pulttien vaihdon kanssa keväällä ja syksyllä? H&R:n sivuilla taisi olla maininta, että 5mm olisi siinä tapauksessa max. Näin se taitaa mennä..?
-
Ok kiitos, asia selveni. Tosin ongelma ei tainnut poistua, eli pinnapultillisia (=H&R:n DRM) löytyy 15mm ylöspäin ja se on liikaa, 10mm olisi ylärajoilla. Ja 10mm ohuita taas ei ole pultattavia. Eli ainut vaihtoehto on siis laittaa sen verran ohuet, että auton omilla pulteilla saa pyörään vielä kiinni, mikäli ei halua askarrella auton pulttien vaihdon kanssa keväällä ja syksyllä? H&R:n sivuilla taisi olla maininta, että 5mm olisi siinä tapauksessa max. Näin se taitaa mennä..?
Jees, ainakaan H&R:ltä ei tosiaan löydy ohuempaa spaceria tolla setupilla. Itse kokeilin tohon 10mm pelkkää keskitettävää spaceria ja oli vähän siinä ja kintaalla uskaltaisko jättää kiinni.
Tuolta liikkeestä mistä kävin spacerit hommaamassa, kaveri sanoi ettei tohon kannata yli 5mm spacereita laittaa ilman että on pultattavat ja suositteli myös että spaceri kun spaceri, niin aina oltava keskitettävä.
Ootko varma ettei toi 15mm menis? Takana kuitenkin camberkulma vähän muuttuu, näissä tosin nää marginaaliset erotkin vaikuttaa :D
-
Pakko myöntää, että kävin jo pimeessä ulkona mittailemassa :pomo: Mut taitaa alkaa lokarin kaaret tekemään liian läheistä tuttavuutta GoodYearien kanssa... Tai sitten pitää käydä kaaria työstämään...
Ajattelin käydä Bilteman kautta ja latoa kokeilumielessä 5mm paloja väliin, jotta tietää uskaltaako laittaa 15mm palat tilaukseen. SCC:llä taisi olla 6mm keskittävät, ne taitaa olla sitten seuraava vaihtoehto.
-
Miksi ei toimisi?
Sehän toimii, kun pysyy kiinni ja tuo vannetta ulospäin. Tehnyt tehtävänsä.
Vai mitä oikein tarkoitit? ::)
sitä vaan että jos vannetta ei ole keskitetty muilla kuin pulteilla niin tuntuu että vois alkaa ravistelemaan aika pahasti, sittä eikös se ole aina se keskireikä joka vanteen napaan kohdistaa, pulttien reijät kun sattaa olla vähän missä sattuu :idiot2:
-
sitä vaan että jos vannetta ei ole keskitetty muilla kuin pulteilla niin tuntuu että vois alkaa ravistelemaan aika pahasti, sittä eikös se ole aina se keskireikä joka vanteen napaan kohdistaa, pulttien reijät kun sattaa olla vähän missä sattuu :idiot2:
Jos on ehjä vanne ja maltillisesti kiristelee niin kyllä ne hyvin menee.
-
Mulla olis tarkotus laittaa 240 volvoon 850:sen 15" aluvanteet (et 42), minkälaiset (kokoiset) spacerit sopivat kyseisen setin kanssa? Mistä saa Suomesta halvalla spacereita?
-
PERRRRhanan perhana! mistä löytys jaonmuutos lätyt eli tommoset 5x108--> 4x100? vai lienekö mahollista edes toteuttaa mitenkään päin
-
Pitää tehdä tupla-adapteri. Eli vaihdat yhden pinnapultin pidempään ja ensin 5x108 -> 4x108 adapteri ja siihen vielä kiinni 4x108 -> 4x100 adapteri :D
-
Tai sit jotain tommosta http://juhi.kuvat.fi/kuvat/BMW+e30+M-tech+II/DSC03872.JPG/medium (http://juhi.kuvat.fi/kuvat/BMW+e30+M-tech+II/DSC03872.JPG/medium)
täältä niitä saa, kannattaa kysyä onnistuuko juuri sulle tommoset http://www.epytec.de/ (http://www.epytec.de/)
-
Jos on 25mm ja 30mm spacerit niin kummat laitetaan takavetoisessa eteen? ja mitä tarkoitetaan keskittävillä spacereilla mitenkä eroaa? Ja jos spacereiden kanssa vipottaa mikä neuvoksi?
-
Tai sit jotain tommosta http://juhi.kuvat.fi/kuvat/BMW+e30+M-tech+II/DSC03872.JPG/medium (http://juhi.kuvat.fi/kuvat/BMW+e30+M-tech+II/DSC03872.JPG/medium)
täältä niitä saa, kannattaa kysyä onnistuuko juuri sulle tommoset http://www.epytec.de/ (http://www.epytec.de/)
Ei vida! antaa olla! keksin jotain muuta... ja rausku, yleensä laitetaan paksummat taakse ja ohuemmat eteen.. keskittävä spaceri on semmoinen lätty jotka keskittyy napaan ja sitten vanne keskittyy speisseriin, jos keskitykset on oikeissa mitoissa ei ala vipottamaan ::)
-
Millainen spaceri olisi hyvä 945, vanteen ET on 35?
Tietenkin vanne saisi tulla mahdollisimman "ulos" ;)
-
Millainen spaceri olisi hyvä 945, vanteen ET on 35?
Tietenkin vanne saisi tulla mahdollisimman "ulos" ;)
Vanteen leveyden tietäminen auttaisi asiaa aika paljon? Takana luonnollisesti pitäisi käyttää vielä pienempää ET:tä jos haluaa vanteet yhtä lähelle kaarta kuin edessä.
-
Vanteen leveyden tietäminen auttaisi asiaa aika paljon? Takana luonnollisesti pitäisi käyttää vielä pienempää ET:tä jos haluaa vanteet yhtä lähelle kaarta kuin edessä.
Oho unohtu. 8" on leveys.
-
Kertoisitko ystävällisesti vanteen leveyden vielä?
niin voin yrittää mielessäni mallailla oikean paksuisen spacerin sulle ;)
Edit: OHO! mitä viddua eipä tieto päivittynytkään riittävän ajoissa
-
Oho unohtu. 8" on leveys.
945:een aika näppärä olisi tuolla vanteella eteen n. ET 10 ja takana joutuu menemään aikalailla nollaan jos meinaa saada lähelle kaaren reunaa. Takana voi kyllä tulla ongelmia kaaren pokkauksen kanssa.
Eli jos alkuperäinen ET on 35, niin 25mm spacerilla saadaan ET 10.
-
945:een aika näppärä olisi tuolla vanteella eteen n. ET 10 ja takana joutuu menemään aikalailla nollaan jos meinaa saada lähelle kaaren reunaa. Takana voi kyllä tulla ongelmia kaaren pokkauksen kanssa.
Eli jos alkuperäinen ET on 35, niin 25mm spacerilla saadaan ET 10.
Ok. kiitos tästä :hello:
-
Itsellä oli 700 sarjassa vanteen et -10 edessa ja -15 takana 17x8 vanteella, elikkäs pakkasen puolella mentiin.. vanteen laita jäi silti muutaman millin sisään.
-
Itsellä oli 700 sarjassa vanteen et -10 edessa ja -15 takana 17x8 vanteella, elikkäs pakkasen puolella mentiin vanteen laita jäi silti muutaman millin sisään.
Onko kuvia?
-
(http://i4.aijaa.com/b/00871/10078593.jpg) (http://aijaa.com/0087110078593)
-
mistä mahtais saada halvimmalla adapterit volvon 5x108 jaosta vanteen 5x114.3 jaolle
-
ja mistäköhän saisi halvimmalla spacerit V50 volvoon ;) ??
20 tai 25 mm keskittävät ja pultattavat spacerit ...
-
mistähän sais 15mm paksuja pultattavia ja mielellään keskittäviä spacereitä 945:seen? tahtoo olla vähissä, vannetukussaki min 22mm pultattava.. jollain sivulla oli nuo h&r pinnapultilliset, mistäs nuita saa?
-
mistähän sais 15mm paksuja pultattavia ja mielellään keskittäviä spacereitä 945:seen? tahtoo olla vähissä, vannetukussaki min 22mm pultattava.. jollain sivulla oli nuo h&r pinnapultilliset, mistäs nuita saa?
Mahtaako lähelle osua?
http://www.modificars.fi
FK-spacer - 5/108mm - 58,1mm - M12x1,25 - Paksuus 15mm - Pultattava
-
Mahtaako lähelle osua?
http://www.modificars.fi
FK-spacer - 5/108mm - 58,1mm - M12x1,25 - Paksuus 15mm - Pultattava
jahas, kiitän! koittanu kattoa tuolta muttei näköjään oo osunu silmään.. mitenhän tuo keskitys, napahan on 65,1mm, tuossa spacerissä 58,1mm? :S
e. löyty sittenki sama 65,1 keskiöllä, ois voinu tietenki selata alemmas...
-
Seuraavaa löytyy tutusta paikkaa:
Spacereita väliin. Universal
5mm 20e pari
10mm 23e pari
19mm 44e pari
Keskittäviä:
16mm 63e pari
20mm 69e pari
keskittävä ja pultattava:
30-50mm 220e-250e pari
Spessu pultteja löytyy myös esim.M12 1,75 50mm ja paljon muita pulttikokoja.
Rallyracefin.fi tai 0405656899
P.s myös jaon muutos spacereita tilauksesta.
-
Tässä pari kuvaa vannetukun ei keskittävistä 25mm 5x108/5x108 adaptereista.
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/WP_000429_zps3c666dd3.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/P11S1/media/WP_000429_zps3c666dd3.jpg.html)
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/WP_000428_zps4ba0bf89.jpg) (http://s1358.photobucket.com/user/P11S1/media/WP_000428_zps4ba0bf89.jpg.html)
-
Ok kiitos, asia selveni. Tosin ongelma ei tainnut poistua, eli pinnapultillisia (=H&R:n DRM) löytyy 15mm ylöspäin ja se on liikaa, 10mm olisi ylärajoilla. Ja 10mm ohuita taas ei ole pultattavia. Eli ainut vaihtoehto on siis laittaa sen verran ohuet, että auton omilla pulteilla saa pyörään vielä kiinni, mikäli ei halua askarrella auton pulttien vaihdon kanssa keväällä ja syksyllä? H&R:n sivuilla taisi olla maininta, että 5mm olisi siinä tapauksessa max. Näin se taitaa mennä..?
ratkaisuehdotus: vaihda 5-15mm pidemmät pinnapultit napaan ja ei pultattava spaceri väliin, toisilla renkailla spacerit pois välistä ja samoilla pulteilla kiinni. ilman spaceriä kierrettä tulee hieman enemmän näkyviin mutterin ulkopuolelle joten jos se häiritsee niin sitten voi hommata pitkät umpinaiset mutterit niin sekin ongelma poistuu :D
-
mikäli ei halua askarrella auton pulttien vaihdon kanssa keväällä ja syksyllä?
Ilmeisesti niitä pystyy vaihtamaan napaan mutta homma jotain muuta kuin BoltOn. :P
-
Luulisi uudemmista autoista irtoavan pinnapultin ihan vain lekalla ( mutteri päähän ennen lekaa )
Mutta vanhemmissa tarvitsee jo prässiä, et irtoaa navasta ?? ELK
-
Luulisi uudemmista autoista irtoavan pinnapultin ihan vain lekalla ( mutteri päähän ennen lekaa )
Mutta vanhemmissa tarvitsee jo prässiä, et irtoaa navasta ?? ELK
Irtoaa se vanhastakin ihan lekalla.
-
Osaaks joku heittää lonkalta, et mistä saa 240:n (etu)napaan sopivia pitkiä pinnapultteja? Ja paljonkohan pitempi pultin pitäis olla, jos tulee n. 20mm spaceri? ???
-
Osaaks joku heittää lonkalta, et mistä saa 240:n (etu)napaan sopivia pitkiä pinnapultteja? Ja paljonkohan pitempi pultin pitäis olla, jos tulee n. 20mm spaceri? ???
20mm ???
Rallipuljuista noita saa, esim. rallyrace.
-
20mm ???
Rallipuljuista noita saa, esim. rallyrace.
Niin, no se 20mm riittää varmasti. Jotenkin vaan semmonen mielikuva, että tuo vakiokin on kohtuupitkä, että joku 10-15 milliäkin vois ehkä riittää ???
Tarviipa mitata, kun on sen aika.
-
20mm spacerin jo mielellään tekis pultattavana...
-
20mm spacerin jo mielellään tekis pultattavana...
Spaceri tulee varmaan oleen 15mm
-
Huh....onpa kalliita nuo pinnapultit....4.95/kpl....Eli loppuhinta on sama...pistääkö satasen pultattavat spacerit, vai hommaako pitkät pinnapultit ja laittaa läpikiristettävät :D
-
Kuinkas suuri merkitys pultattavalla spacerilla on? Eikö keskittävä riitä?
Koska pultattavaa ei pysty käyttämään pinnapulttien takia, kun tarve on 20-25mm spacerille.
-
Jos jollain on kokemuksia pelkästää keskittävistä spaceriesta, niin mielelläni kuulisin niistä. :) -H-
-
Hakusessa edulliset 5x100 jakoon sopivat 5mm keskittävät ...keskireikä 57,1 ...
-
Hakusessa edulliset 5x100 jakoon sopivat 5mm keskittävät ...keskireikä 57,1 ...
Noin ohueen tuskin keskityshuulta mahtuu mukaan. Ohkasimmat keskittävät lienee 15mm:n luokkaa (?).
-
Noin ohueen tuskin keskityshuulta mahtuu mukaan. Ohkasimmat keskittävät lienee 15mm:n luokkaa (?).
10mm lienee viimeinen keskittävä, mallia ei edullinen tosin.
-
Ei kai siin huulta tarvita , olis vaan keskireikä jämpti ?
-
ET 42 vanne niin tarviiko eteen laittaa spaceria ? Taakse täytyy mutta entäs eteen ? sopiiko eteen ilman spaceria,Taakse tulee 25mm pultti spacerit
Kiitos etukäteen :)
-
Ei kai siin huulta tarvita , olis vaan keskireikä jämpti ?
Sä kirjoitit että keskittävät pitäisi olla. Jos Skodassa on navassa tarpeeksi sitä huulta, eihän silloin spacerin tarvitsekaan olla keskittävä. Vai mitä tarkoitit tuolla keskittävällä?
ET 42 vanne niin tarviiko eteen laittaa spaceria ? Taakse täytyy mutta entäs eteen ? sopiiko eteen ilman spaceria,Taakse tulee 25mm pultti spacerit
Kiitos etukäteen :)
Sulla taisi jäädä mainitsematta mikä kulkuneuvo olisi kyseessä ;)
-
Jos jollain on kokemuksia pelkästää keskittävistä spaceriesta, niin mielelläni kuulisin niistä. :) -H-
Eikö kellään ole ollut pelkästään keskittäviä 20-30mm spacereita? ???
-
Eikö kellään ole ollut pelkästään keskittäviä 20-30mm spacereita? ???
Ei sillä kiinnitystavalla kait merkitystä ole ??? Ainakaan jos on ns. molempiin suuntiin keskittävä. Noi vannetukun spacerit keskittää kyllä napaan, muttei vanteeseen.
Mulla on nyt edessä paikallaan 15mm läpipultattavat molempiinsuuntiin keskittävät paikallaan, mutta en oo päässyt ajamaan vielä, nii en osaa kommentoida.
-
Ei sillä kiinnitystavalla kait merkitystä ole ??? Ainakaan jos on ns. molempiin suuntiin keskittävä. Noi vannetukun spacerit keskittää kyllä napaan, muttei vanteeseen.
Mulla on nyt edessä paikallaan 15mm läpipultattavat molempiinsuuntiin keskittävät paikallaan, mutta en oo päässyt ajamaan vielä, nii en osaa kommentoida.
Voisin kuvitella että tarvis olla molempiin suuntiin keskittävä että toimisi ilman täristyksiä yms muuta ylimääräistä. Jos siis ei ole pultattava ???
Ja pistätkö sitten kokemuksia kun oot päässyt kokeilemaan? :)
-
Voisin kuvitella että tarvis olla molempiin suuntiin keskittävä että toimisi ilman täristyksiä yms muuta ylimääräistä. Jos siis ei ole pultattava ???
Ja pistätkö sitten kokemuksia kun oot päässyt kokeilemaan? :)
Voi mennä ens vuoteen :D
-
Voi mennä ens vuoteen :D
Eih :D
-
Sä kirjoitit että keskittävät pitäisi olla. Jos Skodassa on navassa tarpeeksi sitä huulta, eihän silloin spacerin tarvitsekaan olla keskittävä. Vai mitä tarkoitit tuolla keskittävällä?
Juu tarpeeksi huulta , mutta kyllä sen minusta pitäis silti keskittyä , kun joskus isän autoon laitettiin bilteman ohuet lätyt niin kyllä tuli tärinää, ne kun eivät olleet jämptit ...
ja koko muistaakseni 3mm ? Ainakin pulttijako sais olla vain omaan sopiva , niin ehkä se sitten pysyis kiristäessä tarpeeks keskellä... ?
-
Sulla taisi jäädä mainitsematta mikä kulkuneuvo olisi kyseessä ;)
[/quote]
No hitto,Siis kyseessä -91 945 :)
-
Kuinkas suuri merkitys pultattavalla spacerilla on? Eikö keskittävä riitä?
Koska pultattavaa ei pysty käyttämään pinnapulttien takia, kun tarve on 20-25mm spacerille.
Itse laitoin juuri 945:seen ns.pultattavat/mutteroitavat jotka tulivat pinnapultteihin kiinni ja joista tuli uudet pinnapultit joihin vanteet sitte muttereilla kiinni tilasin ne ruottista spacer.se sivuilta
-
Itse laitoin juuri 945:seen ns.pultattavat/mutteroitavat jotka tulivat pinnapultteihin kiinni ja joista tuli uudet pinnapultit joihin vanteet sitte muttereilla kiinni tilasin ne ruottista spacer.se sivuilta
Kuinkahan paksut? Itellä kun on 44mm pitkät pinnat niin täytyy olla vähintään sen paksuset lätyt... ::)
-
ok. Mulla vaan 20mm
-
Juu tarpeeksi huulta , mutta kyllä sen minusta pitäis silti keskittyä , kun joskus isän autoon laitettiin bilteman ohuet lätyt niin kyllä tuli tärinää, ne kun eivät olleet jämptit ...
ja koko muistaakseni 3mm ? Ainakin pulttijako sais olla vain omaan sopiva , niin ehkä se sitten pysyis kiristäessä tarpeeks keskellä... ?
Tuo johtuu siitä että keskireikä on aivan mitä sattuu eikä pultinreijät ole jämptit. Ei siis voi mitenkään keskittyä mihinkään.
Laitappas Japoff yv:tä niistä 5mm 5x100, 57,1 spacereista. Ehkä voin auttaa :hello:
-
Onko tietoa/kokemusta:
Autossa on pinnapultit, ja jos laittaa pultattavat spacerit niin pinnapulttien päät tulevat läpi spacerista (ohut lätty ja pitkät pinnapultit). Vanteita kun katsoo niin siellä on takapuolella, pultinreikien välissä kolot, joten meniskö noi pinnapulttien päät noihin vanteiden koloihin?
Näin ei tarvisi katkoa pinnapulttien päitä lyhyemmäksi. Vanne kiinnittyis spaceriin pulteilla.
-
Menee jos jako on edes lähelle sama ja pinnapultit ei ole törkeesti liian pitkät.
-
Jako on sama, ja esim. 25mm spacerilla pinnapultti tulee noin 5mm ulos spacerista. Pitäsköhän tuo sit kokeilla, netistä kun tilaa niin voihan ne toki sit palauttaa.
Kiitän infosta.
-
Jako on sama, ja esim. 25mm spacerilla pinnapultti tulee noin 5mm ulos spacerista. Pitäsköhän tuo sit kokeilla, netistä kun tilaa niin voihan ne toki sit palauttaa.
Kiitän infosta.
5mm varmaankin menee, tosin se riippuu vanteista. Joissan vanteissa olen nähnyt jopa 40mm koloja. :o
Mutta mittaamallahan se selviää paljon vanteissa on tilaa.
Ja jos on juuri se 5mm kolossa syvyyttä, niin en itse en laittaisi enään kiinni kun vanne ei mene välttämätttä aivan "pohjaan".
-
Kävin mittaamassa ja karkea tulos on se että kolojen syvyys on noin 20-22mm, ja leveys kapeimmillaankin samaa luokkaa. Eli jos mutteritkin tulevat vähän ulos spacerista niin nekin mahtunevat kolosiin :)
-
Onko kukaan vaihtanut pinnapultteja spacereihin? Kävi niin että yksi heilahti poikki mutteria irrottaessa ja mietin että noihan on ilmeisesti jotkut kartiot joissa ehkä pitkittäisrivotus? Ei ainakaan ihan noin vaan lyömällä lähtenyt, heitin nyt kokeeksi pakkaseen jos jelppais. Vai onkohan noissa joku lukiteliisteri...
Eli alumiinia, mallia tällaiset:
(http://i89.photobucket.com/albums/k218/muurala1/sekalaista/20140205_170837_zpsb4da6449.jpg) (http://s89.photobucket.com/user/muurala1/media/sekalaista/20140205_170837_zpsb4da6449.jpg.html)
(http://i89.photobucket.com/albums/k218/muurala1/sekalaista/20140205_170728_zps85a15e4e.jpg) (http://s89.photobucket.com/user/muurala1/media/sekalaista/20140205_170728_zps85a15e4e.jpg.html)
Lisäkysymyksenä vielä että mistä noita kannattaisi kysellä? Autotekissä eivät tunnustaneet omaavansa moisia.
-
Samallalailla ne noista irtoaa kuin ihan pyörannavastakin eli moskalla/pajavasaralla lyöden ulos jos ei prässiä omista.
(http://www.hepetrading.fi/product_pictures/big/1626-2515-1473166-1.jpg)
-
No noin mä ajattelinkin että pitäisi olla vastaavat. Eli eikun isompaa mailaa, prässiä ei tosiaan ole.
-
No noin mä ajattelinkin että pitäisi olla vastaavat. Eli eikun isompaa mailaa, prässiä ei tosiaan ole.
Minä melkein vaihtaisin kaikki noi kiinapojan 4.8 pultit joihinkin oikeisiin. :)
-
Minä melkein vaihtaisin kaikki noi kiinapojan 4.8 pultit joihinkin oikeisiin. :)
Merkintä on 10.9, eikös toi L40 ole pituus kannasta eteen päin, ainakin mauserin perusteella. Tosin helvetin pehmeän tuntuisia jenkoja, 130nm ja pultti poikki...
Noh, lähti se kuitenkin äsken irti, uskon puutetta kun ei ollut varma kiinnitystavasta.
Mistä näitä voisi tilata, otan kyllä koko setin koska hieman on epäilyttävät.
-
Merkintä on 10.9 Tosin helvetin pehmeän tuntuisia jenkoja, 130nm ja pultti poikki...
Kaveriltakin paukahti china lätystä pulttipoikki ihan normi kiristyksen yhteydessä.
Tulee mieleen joku youtube video missä punaisesta corvetesta (tms.) lähtee kaikki pyörät kävelemään kesken mutkan. :2funny:
-
Kaveriltakin paukahti china lätystä pulttipoikki ihan normi kiristyksen yhteydessä.
Tulee mieleen joku youtube video missä punaisesta corvetesta (tms.) lähtee kaikki pyörät kävelemään kesken mutkan. :2funny:
Joo nyt loppui leikkiminen näillä. Kokeilin äsken vielä piruuttain alle noita, samasta josta jo oli pultti poikki meni myös viereinen. Avaimeen oli asetettu 115nm ::)
Pitää jostain ettiä uudet pinnapultit, nyt takana et49 vanteet niin näyttää "hieman" perverssiltä...
-
Mistäs ootte tilaillu näihin pultattavia ja keskitettäviä spacereitä? (Ja mieluiten mahdollisimman halvalla ;D)
-
minäkin etsisin 740 volvoon 20mm spacereita,et mistä saisi ku pitäis saad volvo v70sessä olleet 17 tuuman alut käymään 740 volleen
-
spacer.se on halpa ja luotettava paikka ;)
-
spacer.se on halpa ja luotettava paikka ;)
Samaa voin sanoa minäkin.
-
Niin joo, voihan tähän vielä mainita tuosta omasta keissistä että Keravalta RallyRacesta hain uudet pinnapultit. Sopivan pituisia ei löytynyt hyllystä mutta laikalla poikki jne... Eli taas alla ja rakkulakin istuu siedettävällä leveydellä.
-
Pulteista ja spacereista sen verran että, kuinka paksu lätty menee 900 srj:n alkuperäisillä pinnapulteilla?
-
Pulteista ja spacereista sen verran että, kuinka paksu lätty menee 900 srj:n alkuperäisillä pinnapulteilla?
mulla 32mm vai onks täs ny vaan semmoset väliin tulevat lätyt kysees?
-
mulla 32mm vai onks täs ny vaan semmoset väliin tulevat lätyt kysees?
Mulla on nyt vaan 5mm:set jotka kaiketi menee alkuperäisillä. Mutta taakse olis mielessä paksumpi. Ja sitä vaan mietin että kuinka paksu saa olla että pärjää alkuperäisellä mitalla. Eli lähinnä 10-15mm ei pultattavat.
Onko sulla muka nuo 32:set alkuperäsillä? :pomo:
-
Mulla oli kynätolppien takia edessä 10mm lätyt vakiopulteilla supereiden kanssa ja yhtään enempää en kyllä uskaltais laittaa. Alkoi olla jo aika vähän mutteri kierteellä, mutta toki tuo riippuu myös vanteesta.
Tälle kesälle pitemmät pultit, 20mm spaceri ja kierrettä riittää... ;)
-
Mulla on nuo Azevit et30, ja 5mm lätyt. Mutta mietin tosiaan taakse paksumppia jotta tulis ulommas takana. Rengas on 225 levee ja jotain madallusta on tulossa, niin kaikki pitää miettiä. :idiot2:
Mutta nuo mun vanteet tulee epäkesko muttereilla, niin epäilen että ei enää orkkis pinnapultti riitä jos on 10mm lätty.
-
Mulla on nuo Azevit et30, ja 5mm lätyt. Mutta mietin tosiaan taakse paksumppia jotta tulis ulommas takana. Rengas on 225 levee ja jotain madallusta on tulossa, niin kaikki pitää miettiä. :idiot2:
Mutta nuo mun vanteet tulee epäkesko muttereilla, niin epäilen että ei enää orkkis pinnapultti riitä jos on 10mm lätty.
Kokeilemallahan se selviää. Itelle tais jäädä eteen ET -2 ja taakse 15... :D
-
Mulla on nyt vaan 5mm:set jotka kaiketi menee alkuperäisillä. Mutta taakse olis mielessä paksumpi. Ja sitä vaan mietin että kuinka paksu saa olla että pärjää alkuperäisellä mitalla. Eli lähinnä 10-15mm ei pultattavat.
Onko sulla muka nuo 32:set alkuperäsillä? :pomo:
tosin joo mulla on pultattavat spacerit ja niissä on sit vanteille viel omat pinnapulti :)
-
Muistakaa, että kun laitatte niitä eipultattavia levikepaloja niin vanne tai lähinnä sen rakenne vaikuttaa myös iha helvtisti siihen miten pultin pituus riittää.
Esim. joihinkin halpisvanteisiin ei voi laittaa mitään lättyjä kun tuntuu, että pinnapultti ei riitä muutenkaan. Mutta peltivanteen kanssa voi laitella vaikka 15mm paksut. (en suosittele :D)
Sulle pomo suosittelen pidempiä pinnapultteja tai vaihtoehtoisesti pultattavaa spaceria. Itse valitsisin jälkimmäisen. :pomo: :pomo:
Jos vanteidesi ET on 30mm, niin itse ottaisin sut tietäen eteen 20mm paksut ja taakse 25-30mm paksut. (vanteen leveyttä tietämättä)
-
7,5 tuumaset ne on. Mutta nyt alkuun ne laitetaan ihan vaan noilla 5mm lätyillä ja keskitytään muuten tarpeellisemppan säätöön. ::)
-
Kellään kokemusta näistä vannetukun SteyrTek merkkisistä spacereistä?
Esim tuollaaset http://www.vannetukku.fi/adapteri-levikepala-22mm-5x1085x108-p-13611.html (http://www.vannetukku.fi/adapteri-levikepala-22mm-5x1085x108-p-13611.html)
-
Spacer.se:lle pisteet kotiin. 4arkipäivää ja spacerit oli perillä, paketissa oli kaikki tilattu ja jopa pieni extra ilmaiseksi.
-
Kellään kokemusta näistä vannetukun SteyrTek merkkisistä spacereistä?
Esim tuollaaset http://www.vannetukku.fi/adapteri-levikepala-22mm-5x1085x108-p-13611.html (http://www.vannetukku.fi/adapteri-levikepala-22mm-5x1085x108-p-13611.html)
On halvat, ja halvalla ei saa hyvää, tosin ajaa asiansa.
-
Spacer.se:lle pisteet kotiin. 4arkipäivää ja spacerit oli perillä, paketissa oli kaikki tilattu ja jopa pieni extra ilmaiseksi.
Paljon oli rahtikulut?
-
Paljon oli rahtikulut?
Tasan 250 kruunua paketille jossa 4spaceriä ja pyöränmutterit. DHL kuljetusmuotona (en tiiä lähettääkö noi suomeen ees muulla tapaa).
-
Osaa olla arvossaan tommisbilletilläkin muutoslätyt, 342 euroa 40mm paksut lätyt 108->120.
The Moose leipoi minulle jokuvuosi sitten 30mm paksut lätyt tuplajaolla 108 & 112 ja perkele että on hyvät, eikä tarvinnu maksaa kuin jottai 40e kappale. Sekuntiakaan en ole katunut.
-
Kuinkas paksua lättyä uskaltaa laittaa ilman pidempiä pultteja?
Tällä hetkellä 5mm, mutta tarvisi varmaankin olla se 10mm että rupeisi istumaan. Silmämääräisesti näyttää kyllä jo ettei tarpeeksi mene kierteille..
Autona siis 740 jos mitään sillä tiedolla tekee.
-
En tuomitse noita läpipultattavia lättyjä, mutta toivon todella, ettette ainakaan minua vastaan moisilla 10mm kötöstyksillä tule.
-
Minimissään kolme täyttä kierrosta pitäis pultin ottaa kierteelle.
-
Itselle mallasin jotain 10mm lättyjä ja juuri tuon 3kierrosta taisi pyörähtää, mutta oli kyllä niin hurjan näköinen viritys, etten uskaltanut tunkkia alas pudottaa saatika, että oisin ajamaan lähtenyt.
-
Sitä mäkin vähän kattelin silmämääräisesti. Pitää tyytä noihin ja kattoa joskus kunnon vanteita :-\
-
Itselle mallasin jotain 10mm lättyjä ja juuri tuon 3kierrosta taisi pyörähtää, mutta oli kyllä niin hurjan näköinen viritys, etten uskaltanut tunkkia alas pudottaa saatika, että oisin ajamaan lähtenyt.
Itsellä oli melkein koko viime kesän 10mm per puoli etupyörissä vakiopulteilla. Tälle kesälle vaihtui pitkät pinnapultit ja keskittävät 20mm läpipultattavat.
-
Mistä kannattas ettiä pidempiä pyöränpultteja V50 tarkotuksena pistää max 10mm spacerit.
-
;) spacereitä hamuavat kannattaa käydä ainaki Kotkassa kysymässä Ekamilta Karhulan "aikuispuolelta" jos sorvaisivat. Kävin kyselees vanne muutoksia sieltä niin niihin ei suostuneet mut spacereitä tai pulttijaonmuutosadapterit oisivat mulle valmistaneet n.20€ kpl. Halvat ? :P
-
On ainakin mun mielestä halvat, jos ovat laadukkaat.
-
Niin, olikos tällä foorumilla joku, kuka noita jaonmuutos lättyjä tehtailli ?
;)
-
Tulipa hommattua hieno ensimmäinen volvo (940 farkku) ja hienot vanteetkin tuli laitettua perään. Vanteet oli 960 volvosta, ajattelin että tottakai ne passaa kun melkeen samanlaiset volvot kyseessä.
No ei mennyt nappiin. Eli omassa volvossa se ET 25 ja vanteissa 43.
Eli spacereita pitäs alkaa etsimään. Helpompi olisi varmaan etsiä uudet sopivat vanteet, mutta ostetut on mieluisat ja jos spacerit saisi jostain olisi valikoima tulevaisuudessakin parempi isommilla ET luvuilla.
Onko jollain faktaa kertoa millaset spacerit tarvin? Renkaat on 16” 205 leveät.
Tämän ketjun selailin läpi, mutta en suoraa vastausta löytänyt.
Jos pelkkiä ET lukuja tuijottaa, niin pitäisi olla kai 18mm, vai????
Budjetti on tiukka joten mahd. halvalla pitäisi selvitä. Turvallisuutta kuitenkaan yhtään verottamalla, perheauto kuitenkin kyseessä.
Riittääkö pelkkä ”fylli” pala vanteen ja jarrulevyn väliin jossa on läpireiät pyörän pulteille? Kuinka paksu? Täytyykö olla alumiinia?
Tälläinen olisi mahdollisuus värkätä töissäkin laserleikkaamalla. Sorvattuakin saa kyllä jos haluaa keskittävät niistä.
Oliko niin että jos alle 10mm riittäisi niin menisi vielä vakiomittaisilla pyörän pulteilla?
Kalliimpi vaihtoehto tilata tietenkin netistä. Spacer.se saanut tässä ketjussa kehuja. 1500kr olisi sarja pultattavia 4kpl ja siihen postit päälle. Eli alle kahden huntin tulisi kotiin. Tämä toki se epämiellyttävämpi vaihtoehto, kun talous on tiukka.
Eli tuollaiset:
http://butik.spacer.se/sv/produkter/volvo/volvo-paket-4st-till-240-740-940/volvo-25mm-5108-651-x-5108.html
Kolmas vaihtoehto olisi kyllä värkätä töissä tuollaiset pultattavat versiot. Löytyy sorvit ja jyrsimet ja pienellä suostuttelulla tekijätkin. Onko kellään tälläisestä kokemuksia? Hyviä kuvia tai ohjeita?
Kiitos.
-
Omalla kokemuksella voin sanoa että niin edessä kuin takanakin pyöränpultit on ihan hilkulla 10mm spacereillä. Siitä ylöspäin ehdottomasti pultattavat spacerit tai pitkät pinnapultit napoihin. Itsellä edessä 20mm keskittävät ja ei-pultattavat lätyt pidempien pinnapulttien kanssa ja hienosti rokkaa.
ET-lukuhan riippuu vanteen leveydestä mutta noin arviolta heitettynä 10 ja 20 välissä ei mene pahasti metsään. Eli esimerkiksi eteen 25mm ja taakse 30mm spacerit. Pultattavat on helpoin vaihtoehto koska ei tarvitse vaihdella pinnapultteja, joka on ainakin absillisessa eteen aika pain in the ass-homma... :-\
-
Willtheyfit.com on kätevä paikka. Offset (ET) muuttuu saman verran, mitä spaceri on paksu.
Esim. 8" vanne et45, pulttaat 20mm spacerin kiinni. Uusi ET on 25.
Vannetukku on halpa. Mulla maksoi 150eur sarja 25mm lättyjä muttereineen.
-
Offset (ET) muuttuu saman verran, mitä spaceri on paksu.
Esim. 8" vanne et45, pulttaat 20mm spacerin kiinni. Uusi ET on 25.
Ei kai se ihan näin kuitenkaan mene? ???
-
Ei kai se ihan näin kuitenkaan mene? ???
Menee
-
Menee
Totta, pakko se oli tarkistaa. :facepalm: Tietty olis voinu tarkistaa ennen edellistä kommenttia :D
-
Tuo 25mm edessä ja 30mm takana tuntuu olevan aika yleinen setti etuvetovanteiden kanssa takavetoon. Ei ole ainakaan kaukana. Toki takanakin voi käyttää 25mm lappua mutta tuolla 30mm saa takarengasta vähän ulommaksi ettei näytä niin hoopolta.
-
940 jäykällä perällä on tuo 30mm takana ihan ok, koska akseli kapeampi.
Mut esim. tuos omassa 960 multilinkillä on akseli itseasiassa reilusti leveämpi ku etuakseli, joten 25mm rupee oleen aika maksimi etuvetovanteilla jos et halua mankeloida/leikellä kaaria.
850/x70 vanteiden ET tuppaa pyöriin siellä 40-45, jotain tais olla jopa 49.
Ja vannetukusta on tullu tilattua useampi sarja näitä pultattavia vanneadaptereita. Muuten ovat toimivia ja siistejä, mut keskittävä kaulus niistä puuttuu.
Eipä tunnu hirveesti 5-pulttisessa haittaavan.
-
Vannetukun peiserit tuli kaverinkin ysiin. Ei valittamista. Pultitkin on niissä 10.9 luujuusluokkaa. Siihen tuli eteen ja taakse 25mm, mutta todettiin että taakse olis hyvin tosiaan mennyt se 30mm lättykin.
-
Mielestäni spacer kiinnitetään auton omilla ja tuossa mukana tulee sitten ne millä vanne kiinnitetään. Ja kierre on juuri tuo.
Tuo puolen tuuman kierrehän on 100 ja 200 sarjoissa.
Tarttis kans oikeen itekkin tilata pahan päivän varalle. ::)
-
Öö, eikäs tää menny just niin päin, että spacereiden mukana tulee mutterit jolla pulttaat ne autoon ja sitten spacereihin pistetään ihan auton omilla pyöränmuttereilla vanteet kiinni. Eihän monet vakio pyöränmutterit edes mahtuisi mitenkään spacerin ja vanteen väliin.
-
Pultattavien spacereiden mukana tulee omat mutterit, joilla saa specerin kii auton omaan napaan.
-
Ja sitten kun speiserit pulttaa sinne ruosteiseen napaan/jarrulevyyn niin kannattaa laittaa vaikka porakoneeseen teräsharja laikka kiinni ja yrittää hioa suurin osa ruosteista pois ja kun speiseri on hetken aikaa alla pyörinyt niin tehdä jälkikiristys.
-
Pikainen varmistus vielä, olen laittamassa tuon ysisatkun alle 2007 vuosimallisen v70:n vanteita alle, onhan niissä nyt sama keskireikä että ei tarvitse muutakuin spacerit niin saa istumaan tuon 940 alle? :o
Jos se on rehellinen -07 malli niin eikös siinä ole vielä 65.1 keskireikä. -08 mallissahan tais olla jo 63.8.
-
Mistä saisi 700/900 sarjaan pidempiä pinnapultteja taka-akselin navoille? Tarkoituksena olisi laittaa 10mm spaceria. Muuten laittaisin pultattavan adapterin mutta sitten menee liian isoksi lätty.
-
RallyRace, J.Junnikkala tai Lautamäki, niiltä luulis löytyvän.
-
RallyRace, J.Junnikkala tai Lautamäki, niiltä luulis löytyvän.
Kiitoksia, pitänee katsella ja kysellä jos löytyisi. :)
-
Samalla tavalla, mitä aluvanteita kiristelis. Käsivoimin kiristelin, itse "sopivaan momenttiin". Eli sen mitä käsistä lähti 30cm räikän kanssa.
-
Nyt on speisserit kiinni, vähän jäi mietityttämään että kun spacereiden mukana tulleet mutterit eivät tykänneet mennä auton navan pinnapultteihin, eli laitoin nyt niin että speisserit autoon kiinni auton omilla muttereilla ja vanteet kiinni spacereiden omilla, onkos tästä ratkaisusta jotain haittaa? Vanteina toimii volvon omat Thor vanteet. :-\
-
Mistä ihmeestä ootte löytäny m12*1.75 pitkiä pultteja?
Ois tarvetta 60mm pitkällä pyöränpulteille. . Mut aikani tässä ehtiny ni ei tärppää.. käyty kysymässä rengasliikkeestäki. . Löytyy vain m12*1.50 tai 1.25..
-
12x1,75 on tavallinen M12 kierre, eli rautakaupasta.
10.9 tai 12.9 kuusiokolokannalla ja irtokartiot väliin.
Kyllä rengaliikkeet saa tilattua oikeat pyöränpultit normaalia pidemmillä kierteillä.
-
Mietin tässä pitäisköhä talvivanteille tilailla. Mitähän mahtaisi olla suosituksia Volvo S40 -04:een. 5x108 ja olikos se keskireikä 63.3/63.5?
Tuohon siis pitäisi jotku pultattavat levikepalat hommailla.
Eteen varmaan menisit helposti 20mm per puoli.
Taakse 25-30mm per puoli.
Ehdotuksia?
-
Mietin tässä pitäisköhä talvivanteille tilailla. Mitähän mahtaisi olla suosituksia Volvo S40 -04:een. 5x108 ja olikos se keskireikä 63.3/63.5?
Tuohon siis pitäisi jotku pultattavat levikepalat hommailla.
Eteen varmaan menisit helposti 20mm per puoli.
Taakse 25-30mm per puoli.
Ehdotuksia?
Leveyksistä en osaa sanoa, mutta jos mieteit paikkaa mistä hommata, niin omalla kohtaa ainakin spacer.se toimi moitteetta ja lätyt oli asialliset.
-
Leveyksistä en osaa sanoa, mutta jos mieteit paikkaa mistä hommata, niin omalla kohtaa ainakin spacer.se toimi moitteetta ja lätyt oli asialliset.
Kiitosta, laitetaampa harkintaa. :) Ruotsi tosin ei mitenkään hyvin taivu, mutta kyllä tuosta jotain selvää sai kun vaikeimmat käänteli Googlella. :D
Vaihtoehto ois tietenkin ostaa käytety vanteetkin kyllä kun kumien vaihtokin olisi ajankohtanen. Näyttäs olevan tuolla 2 x 20mm + 2 x 30mm ( 2400kr ) + toimitus? Tulisi siis reilut 250e + toimitus.
Alkaisi sillä siis jo käytettynä jonkilaista vannetta saada laitettua, tietenki kumit taas kalliimmat kun koko kasvaisi. Vaikeita valintoja.
-
Kiitosta, laitetaampa harkintaa. :) Ruotsi tosin ei mitenkään hyvin taivu, mutta kyllä tuosta jotain selvää sai kun vaikeimmat käänteli Googlella. :D
Vaihtoehto ois tietenkin ostaa käytety vanteetkin kyllä kun kumien vaihtokin olisi ajankohtanen. Näyttäs olevan tuolla 2 x 20mm + 2 x 30mm ( 2400kr ) + toimitus? Tulisi siis reilut 250e + toimitus.
Alkaisi sillä siis jo käytettynä jonkilaista vannetta saada laitettua, tietenki kumit taas kalliimmat kun koko kasvaisi. Vaikeita valintoja.
Kyllä sinne spacer.se:lle voi kirjoittaa ihan hyvin myös englantia, itselläni oli hieman tilauksen kanssa ongelmia johtuen omasta typeryydestäni, mutta loppujen lopuksi palikat tulivat ja vieläpä oikean malliset ;)
-
Kyllä sinne spacer.se:lle voi kirjoittaa ihan hyvin myös englantia, itselläni oli hieman tilauksen kanssa ongelmia johtuen omasta typeryydestäni, mutta loppujen lopuksi palikat tulivat ja vieläpä oikean malliset ;)
Joo, tämäpä selvä! Tullia + veroja näistähän ei tietenkää tarvi maksaa kun EU-alueelta tulee? Ainakaan ei korisarjaan tullut mitään ku Ruotsista tuli.
-
Joo, tämäpä selvä! Tullia + veroja näistähän ei tietenkää tarvi maksaa kun EU-alueelta tulee? Ainakaan ei korisarjaan tullut mitään ku Ruotsista tuli.
juu ei ainakaan itselläni tullut.
Aika tasan 200 eurua tuli maksamaan koko lysti ;)
E: siis eteen 25mm ja taakse 30mm speisserit eli perus 4 kpl setti
-
Varmistetaas vielä että meniskö 20mm spacerilla suht samalle kohden talvivanteet mitä kesävanteet oli?
Eli kesäkiekot 19" 8,5" et 40 ja talvi 17" 7,5" et 49? Volle S60 -01
-
willtheyfitin mukaan asettuu 1,7mm ulommas kun kesäkiekko. Eli eiköhän se tarpeeks lähelle oo :D
-
Löytysköhän mistään 5x108 -> 4x108 adaptereita? Ei vihtia ruveta teettämään ku tulee niin kalliiksi. :/
-
Löytysköhän mistään 5x108 -> 4x108 adaptereita? Ei vihtia ruveta teettämään ku tulee niin kalliiksi. :/
Taitaa olla vähän harvinainen muutos, sen takia että pultinreijät tulee aika lähelle toisiaan.
Mahtaakohan tulla ongelmia siinä kun pitäisi pultit pistää kiinni ettei osu toisiinsa?
Jos yrität, niin ei varmaan heti läheltä löydy.
-
Tollasessa kun pulttijakokehä on sama molemmissa ja puttimäärä muuttuu ni yhteen reikään vedetään pitkä pinnapultti tai käytetään pitkää irtopulttia. Pulttijakojen sopivuus ristiin ei ole ongelma.
Suurempana ongelmana näkisin tuon viispulttisesta nelipulttiseksi muuttamisen, sitä en ainakaan itselle tekis... Toisinpäin 4->5 näitä adaptereita varmasti löytyy valmiitakin.
(http://www.ultratuning.com/upload/products/34899/Cales-Smart.jpg)
-
Kukas täällä foorumilla oli se heppu joka noita spacereita värkkäili? Tuntuu olevan ihan jäätävät toimitusajat suomalaisilla valmistajilla...
Tarvis kahta 10mm keskittävää lättyä 65,1mm navalle ja 73mm keskireiälle
Paiskatkaa vaikka YV:llä ken tietää?
-
Kuinka paljon ajettavuus muuttuu ET:n myötä? Olisi 17x7et43 titanit tulossa 244 alle, ja kokeilujen perusteella takana pyörii ilman mitään lättyjä mutta näyttää hirveältä. Edessä vaati 10mm että mahtui pyörimään ja pinnapultit loppuu kesken. Mutta jos laittaisi 23mm pultattavat spacerit, saisi ET:n alkuperäisvanteiden ET:tä vastaavaksi, mutta jäis vanne aika sisälle vieläkin, enkä ole varma mahtuisiko suunnitteilla oleva 225/45 koon rengas tuolla ET:llä ilman, että ottaa kiinni jousilautaseen. Eli kannattaako eteen hankkia 23mm spaceri, jotta ET asetuu kahteenkymppiin, vai suoraan joku 30-35 spaceri? Taakse tulee 45-50mm spaceri koska ei varmaankaan ajettavuuteen takapään ET vaikuta juurikaan, ja paljon paremman näköinen kun vanne ei ole niin julmetun sisällä kaaressa.
-
Mitäs mieltä porukka on, pultattavat vai keskittävät spacerit taakse? (Etuveto auto, ja paksuus 20-25mm)
Ja tuommosia kattellut...
http://www.vannetukku.fi/adapteri-levikepala-22mm-5x1085x108-p-13611.html
http://www.ebay.com/itm/20mm-VOLVO-Wheel-Spacer-PAIR-5x108-Spacers-65-1mm-CB-S60-S80-V70-LONGER-BOLTS-/201333120572?hash=item2ee0639e3c&vxp=mtr
-
Siis tärkein asiahan on, että ne keskittyvät napaan ja vanne niihin. Vähemmän tärkeä seikka ovatko ne läpipultattavat (eli pidemmillä pyöräpulteilla) vai kiinni napaan pultattavat ja vanteelle erikseen pultinreiät/pinnapultit.
Molemmilla ne pysyy kiinni, mutta keskitys ei saisi puuttua koska se pitää vanteen ja spacerin siellä missä pitääkin ja välrytään tärinöiltä yms haitoilta.
-
RallyRacesta tilaat, mun mielestä myös pultattavat ovat keskittäviä. Taisivat olla n. 50eur/pari.
Itsellä yhdet 20mm kiinalaiset pultattavat ja just Rallyracesta 16mm pidemmillä pulteilla.
-
RallyRacesta tilaat, mun mielestä myös pultattavat ovat keskittäviä. Taisivat olla n. 50eur/pari.
Itsellä yhdet 20mm kiinalaiset pultattavat ja just Rallyracesta 16mm pidemmillä pulteilla.
Mitäs meinaat kuinka pitkät pultit noihin 20mm paksuihin pitäisi ottaa jos rallyracesta katsoo?
Ihan hyvän hintainen, ja toivottavasti myös kestävät kiekot...
EDIT: Ja niin, pitäskö tähän väliin mainita pinnapulteista jotain tuossa paksuudessa?
-
20mm taitavat olla kaikki jo pultattavia eli spacerissa pinnapultit tuossa paksuudessa. Olikos Ceen navoissa pinnapultit? Silloin on katsottava että vanteessa on upotukset, läpi pultattava malli taas vaatii ehkä jo pidemmät pinnapultit napaan.
-
On noita 20mm ihan ei-pultattaviakin, itsellä yhdet oli. Tässä tapauksessa voisi olla jopa parempi. Etuvedoissahan on navassa kierre ja pyörä kiinnitetään pulteilla, hyvä nyrkkisääntö lienee mitata alkuperäinen pyöränpultti ja kysellä rengasliikkeistä spacerin paksuuden verran pidempiä? 850 ja x70 mk1 on vähän hankala tuo harva kierre pyöränpulteissa, mutta eiköhän niitäkin löydy. (M12x1,75)
-
Kyselin vannetukun asiakaspalvelusta, niin nuo 22mm paksuiset ovat pulttikeskittävät, eli meinaavat että kartiopultit keskittävät itse spacerin sekä vanteen. Keskireikänapaa ei siis ole.
Eikös se vanne yleensä pulttien varassa olekkin pääasiassa eikä keskireiän?
Heillä on myös toista mallia missä on keskireikä jolla keskitys tapahtuu, mutta pulttien pitää niissä olla taas tasaiset.
Tuolta rallyracesta koitin vastaavia katsoa muttei oikein löytynyt. Jotenka, hoitaisivatko nuo vannetukun pulttikeskittävät kiekot hommansa hyvin?
-
Mä en laittaisi spacereita jotka ei keskireijästä keskitä vannetta. Sehän on sama kuin laitat liian suurella keskireijällä olevat vanteet, täristää melko varmasti. Tai jos ajat terävään koloon niin pysyykö paikallaan..
Sinne Rallyraceen kannattaa soittaa tai mennä käymään, on pätevä ukko tiskin takana.
-
Itse yllätyin kun firman Hiaceen kävin Vianorilla vaihdattamassa eturenkaat (vuotava kamelinpaska-paikka toisessa niin ajo oli "mukavaa").
Huuli moponrenkaalla katteltiin rengasukon kanssa että tännehän mahtuis norttiaski kantillaan keskitysnavan ympärille, ja vieläkään ei vanteeseen osuis :idiot2:
Eipä ne mitään täristäneet vielä 80km/h vauhissakaan. Kait ne muttereitten kartiot päti vanteeseen senverta hyvin... ???
-
Nyt puhutaankin volvoista.
Ei tarvitse kuin sovite rengas jättää vanteesta pois, niin taatusti täristää.
Ainakin jos puhutaan uudemmista.
Suosiolla kannattaa ostaa ne keskiöstä keskittävät lätyt.
-
Mulla on noi vannetukun 22mm spacerit tällähetkellä tossa mk1 v7kympissä ja ei ainakaan vielä 180km/h vauhdissa ravista.
Vanhat kiinantinat kyllä ravisti ilman spacereitäkin, jos ei ollut keskitysrenkaat paikoillaan, että kai tuo riippuu monesta asiasta.
-
Mistä sais hommattua spacereille mutterit 240 volvoon. Spacer.se ainakin myy mutta saako suomesta jostain?
-
Mistä sais hommattua spacereille mutterit 240 volvoon. Spacer.se ainakin myy mutta saako suomesta jostain?
Kaippa joku rengasliike semmosia myy, jos ei varastosta löydy niin varmaan ainakin tilaamaan pystyvät.
-
eiköhän pyöränmuttereita/pultteja saa lähes jokaisesta autotarvikeliikkeestä vähintäänkin tilaamalla jos ei hyllyssä ole tai vaikka biltemasta..
itse ostin ei keskittävät vannetukusta, niissä tulee pinnapultit ja mutterit mukana ja auton omilla muttereilla vaan spaceri napaan kiinni. pinnapultit tais olla m12x1.5 kierteellä eli eivät edes sovi ristiin volvon omien kanssa (200srj)
-
Ysikantissa tokaa vuotta speiserit jotka keskittää vain napaan. Eivät siis omaa huullosta vannetta varten. Ei minkäänlaisia ravistuksia tai tärinöitä havaittavissa. Viispulttinen on helppo kun kirraa vaan tasaisesti, niin keskittää kyllä itsensä. Nelipulttisessa voi sitten olla jo vähän haasteita enempi.
-
Ameriikkalaisissa käytetään tuota 1/2" mutteria/pulttia.
Eli kysy jenkki tarvike liikkeistä jos muista ei meinaa löytyä.
http://m.motonet.fi/fi/varaosat/651/autot/volvo/240-242-244-245-1974-1993?vuosimalli=1975&tuoteryhma=269
-
Mistäs porukka on tilaillut ja kuinka "sopivaan" hintaan spacereita ja pidempiä pultteja? Tuohon omaan v70 olen taakse ajatellut tilata 10mm tai 15mm keskittävät lätyt ja pultit.. ::)
-
Uppaillaas tätä.
Takaveto Volvot, takavedon omat vanteet ja spacerit. Esim 240 alle käy omasta mielestä parhaiten geminit, mutta spacereiden kanssa yhdistelmästä saattaisi tulla entistä pornompi. Voi olla väärä topic, mutta olisi kiva nähdä kuvia 2/7/9- sarjalaisista omilla vanteilla. Jonkun virgo/240 yhistelmän olen joskus nähnyt :(
-
740 tulossa kesäksi 18x8 ET42 vanteet. Tilasin juuri taakse 51mm spacerit. Eli niillä tulisi ET-9. Onko liikaa? Noh, kohtahan sen näkee ja tarvittaessa varmaan onnistuu sorvissa kaventaminen...
Eteen tuli 25mm ja tarvittaessa bilteman 5mm spacerilla lisää. Kesää odotellessa :3/4 jättää sen:
-
Takaa menee aika liki kaarta, mutta jää sisään. Etupäässä voi tehdä tiukkaa. Mulla oli 8.5" leveä ET43, 55mm paksu adapteri välissä jolloin ET -12 ja sekin oli aika liki coilitolpan kans vaikka onkin jonkin verran ulompana kuin tuo edellämainittu setti.
-
Takaa menee aika liki kaarta, mutta jää sisään. Etupäässä voi tehdä tiukkaa. Mulla oli 8.5" leveä ET43, 55mm paksu adapteri välissä jolloin ET -12 ja sekin oli aika liki coilitolpan kans vaikka onkin jonkin verran ulompana kuin tuo edellämainittu setti.
Täytyy katsoa mahtuuko eteen tolla 25mm(+mahdollisesti 5mm) adapterilla. Jos ei mahdu, niin tilataan isompaa spaceria.
-
Mulla oli joskus seiskassa 8x18 et:42 niin ihan 22mm spacereilla ja sopi hyvin paikalleen. Takana olis saanu olla vähän paksummat lätyt niin olis näyttäny paremmalta. Edessä jäi iskaritolppaan rakoa.
Tässä kuvassa kyseinen setti: http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/WP_001006_zpsougew0gw.jpg
-
Vakiotolpalla se tosiaan saattaa mennä helpommin. Mullahan oli jousi sen verran alhaalla, että vanteen reuna meni sinne jousen "väliin" :2funny:
-
Mulla oli joskus seiskassa 8x18 et:42 niin ihan 22mm spacereilla ja sopi hyvin paikalleen. Takana olis saanu olla vähän paksummat lätyt niin olis näyttäny paremmalta. Edessä jäi iskaritolppaan rakoa.
Tässä kuvassa kyseinen setti: http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/WP_001006_zpsougew0gw.jpg
Kiitokset kuvasta! Oliko takanakin 22mm lätty? Aika hyvältä näyttää ET edessä.
-
Joo oli takana samat kuin edessä. Jos nyt laittaisin niin eteen 25mm ja taakse 30mm.
-
Spacerit saapuivat. Huomasin etteivät ne ole keskittävät. Onkos tuosta nyt jotain haittaa?
-
Hyvin nuo ei keskittävät on ainakin ravistamatta/ilman muitakaan ongelmia itsellä pelannut.
-
Spacerit saapuivat. Huomasin etteivät ne ole keskittävät. Onkos tuosta nyt jotain haittaa?
Jos ne lätyt on läpiporatulla 65 sisäreiällä ( ja 51mm paksut) ni sorvauta 65mm putki/tangonpätkät keskitykseen. Ne voi tehdä vaikka muovista. Samalla jos tulevissa vanteissa on isompi kr. ni ulkopuolet voi sorvata suoraan vanteelle sopiviksi. ;)
-
Morjens! Oon ollu kauan pois foorumeilta ja ajattelin taas aktivoitua. Kyselisin, että mistä päin kannattaa lähteä ettimään spacereita vuoden 2001 Volvo s60 T5:een? Kesällä tulee korisarja autoon niin olis kiva saada renkaita vähän ulommaksi.
-
Moi
Mulla on v70 mk2:ssa 8"x19" et43 r-replicat 225/40 renkailla. Käytössä on pyöränpultit, joissa kierteen osuus 33mm (25mm paikallaan)
Aattelin laittaa 5mm spacerit, joten kiinniottavan kierteen osuus olisi 20mm, onko riittävä vai pitäisikö hommata pidemmät pultit?
Kiitti. -H-
-
Riitää
-
Moro!
Olis tarkotuksena laittaa itelle 960:seen tuommosen uuemman Volvon vanteet 17x7 et 52.5. Kuin leveet spacerit kestää laittaa että tulis aikalailla kaarelle? kun nyt ottaa edestä iskariin ja takaa epäilen että osuu vanteen sisäkehä pohjaanlyöntikumeihin kun perä joustaa.
-
Moro!
Olis tarkotuksena laittaa itelle 960:seen tuommosen uuemman Volvon vanteet 17x7 et 52.5. Kuin leveet spacerit kestää laittaa että tulis aikalailla kaarelle? kun nyt ottaa edestä iskariin ja takaa epäilen että osuu vanteen sisäkehä pohjaanlyöntikumeihin kun perä joustaa.
Et:stä päätellen on 63.4 keski reiällä.
Tarkista tämä tieto, sillä 960 on 65.1 napa.
-
Et:stä päätellen on 63.4 keski reiällä.
Tarkista tämä tieto, sillä 960 on 65.1 napa.
Mutta kun tarkoituksena laittaa ne speicerit niin jos 20mm tai yli kärsii laittaa niin eikai se keskityskaulus yllä enää niin keskittää sitten pulteilla ja keskireikä oli 63.4
-
Mutta kun tarkoituksena laittaa ne speicerit niin jos 20mm tai yli kärsii laittaa niin eikai se keskityskaulus yllä enää niin keskittää sitten pulteilla ja keskireikä oli 63.4
Mä en ainakaan ole nähnyt lättyjä missä olisi 63.4 vanteelle keskitys.
Mutta sorvissahan tuo hoituu.
-
Mä en ainakaan ole nähnyt lättyjä missä olisi 63.4 vanteelle keskitys.
Mutta sorvissahan tuo hoituu.
Tarkoitin pulttikeskitettäviä spacereita kun ne joutuu kumminkin kyseisille vanteille laittamaan
-
Minkä paksuset lätyt voi laittaa että vakipultit ylettää vielä hyvin. Autona siis Volvo s60 -07.
-
Minkä paksuset lätyt voi laittaa että vakipultit ylettää vielä hyvin. Autona siis Volvo s60 -07.
5mm
-
Volvo 240 ja Virgot.
Taakse laitoin 25 mm spacerit ja takapää on nyt bueno.
Eteen tarttis laittaa myös kai jotain. Osaako kukaan sanoa kuinka paljon saa spacerilla olla leveyttä edessä,
jotta Virgot istuu katu-uskottavasti kaarelle ;). Lähinnä tässä askarruttaa, se että pystyisikö käyttämään
pultattavia ja keskittäviä spacereita edessä. Pultattavissa ohuimmat taitaa olla luokkaa 15 mm?
-
Ajattelin tilata V50 1,6 Driveen
ixion replicat. 7,5 x 18 ET49 olis tarjolla. Kumeiksi 225/40R18.
Tarkoitus olisi tietty saada vanteet suht. lähelle kaaria, joten mietin tarviiko nuihin laittaa palikkaa väliin.. jos, niin minkäkokoista suosittelette? Vaikuttaako nuo spacerit merkittävästi ajettavuuteen?
-
Mistähän löytäisi Volvoon sopivia 12x1,75 pultteja vähintään 45 mm kierrepituudella?
-
http://www.rallyracefin.fi/
Lieköhän tämä firma vielä olemassa? Viikon ajan pommittanut puhelimella, mutta ei vastausta.
-
Juuri pari viikkoa sitten soittelin, eivät vastanneet. Soitti itse tunnin päästä takaisin. On pystyssä, ellei kahden viikon sisällä ole kaatunut
-
Juuri pari viikkoa sitten soittelin, eivät vastanneet. Soitti itse tunnin päästä takaisin. On pystyssä, ellei kahden viikon sisällä ole kaatunut
Hyvä tietää. Täytyypä vielä sitten yrittää soitella. :)
-
Tilasin tuolta juuri puslat. Ei vastannut ekaan puheluun, soitti itse vähän päästä takaisin. Moni suomessa toimiva pulju saisi ottaa tuosta liikkeestä mallia :)
-
Tilasin tuolta juuri puslat. Ei vastannut ekaan puheluun, soitti itse vähän päästä takaisin. Moni suomessa toimiva pulju saisi ottaa tuosta liikkeestä mallia :)
Hyvä, jos näin. Itse vaan soitin viikolla +10 kertaa, eikä tullut takaisin soittoa.
-
Hyvä, jos näin. Itse vaan soitin viikolla +10 kertaa, eikä tullut takaisin soittoa.
Tekstiviestillä sain lopulta kiinni ja sen jälkeen homma toimikin hienosti.
-
Tuleeko rallyracen spacereissa pultteja/muttereita mukana?
-
Muistaakseni pultattavissa tuli mutskut mutta läpipultattaviin piti ostaa pultit. Tietysti pitäähän siinä tietää mikä jenga jne.
-
Muistaakseni pultattavissa tuli mutskut mutta läpipultattaviin piti ostaa pultit. Tietysti pitäähän siinä tietää mikä jenga jne.
Pultattavat tulossa. Pultattavissahan ei niin väliä mikä jenka jos spacerin laittaa kiinni auton omilla ja vanne spaceriin niillä mukana tulleilla.
Pitänee pirauttaa tuonne ja tilailla parit puslat samalla
edit: spacereitä ei ollut kuin kahdessa koossa ja paksuin oli 20mm. Myy varastoa pois, eikä lisää ole tulossa, eikä saa teetettyä kun hovitekijä joutui lyömään hanskat tiskiin.
-
Osaakos kukaan kertoa, että meneekö vannetukun 25mm spaceri 740:n omilla pinnapulteilla kiinni siten, että vannekkin menee vielä kiinni? Suomeksi tarviiko lyhyempiä pinnapultteja?
-
Osaakos kukaan kertoa, että meneekö vannetukun 25mm spaceri 740:n omilla pinnapulteilla kiinni siten, että vannekkin menee vielä kiinni? Suomeksi tarviiko lyhyempiä pinnapultteja?
Riippuu vanteista mahtuuko. Pinnapultit siis tulee ulommas kuin spaceri. Mulla ei mahtunut, niin heitin spacerin ja navan väliin sellasen bilteman 5mm spacerin. Sen jälkeen meni vanteet hyvin kiinni.
-
Mistähän saisi hankittua Volvo V70 mk3:een keskittävät ja noin 10 mm levittävät spacerit?
-
Jos ei muualta niin spacer.se saat mitä vaan ja järkihintaan.
-
Mistähän saisi hankittua Volvo V70 mk3:een keskittävät ja noin 10 mm levittävät spacerit?
Ainakin Point S ketjun myymälöistä Jyväskylästä ostin itse oli ihan hyllyssä
-
Ostin 240 sedaniin 16x7 vanteet 42 et:llä ja niihin steyrtekin olikohan ne nyt 22mm vai 25mm pultattavat spacerit. Lättyjen mukana tulleita muttereita en saanut millään volvon pinnapultteihin kiinni enkä myöskään vanteiden mukana tulleita, volvon mutterit meni vähän matkaa spacereiden pultteihin ja jäi siihen.
Onko spacereissa siis eri kierteet, onko ne eri kokoa vai teenkö jotain väärin?
-
Ostin 240 sedaniin 16x7 vanteet 42 et:llä ja niihin steyrtekin olikohan ne nyt 22mm vai 25mm pultattavat spacerit. Lättyjen mukana tulleita muttereita en saanut millään volvon pinnapultteihin kiinni enkä myöskään vanteiden mukana tulleita, volvon mutterit meni vähän matkaa spacereiden pultteihin ja jäi siihen.
Onko spacereissa siis eri kierteet, onko ne eri kokoa vai teenkö jotain väärin?
240:ssä pinnapulttien/muttereiden kierre oli joku 1/2" UNF mikäli muistan oikein. Noi spacereiden kierteet lienee M12x1.5mm
-
240:ssä pinnapulttien/muttereiden kierre oli joku 1/2" UNF mikäli muistan oikein. Noi spacereiden kierteet lienee M12x1.5mm
Joo näin selvis tänää, oikeenlaista mutteria ei tänään kaupoilta löytynyt kun pitäis olla tarpeeks matala että mahtuu sitten vanne, oisko kellään tietoa että mistä löytyis vai miten ootte asian ratkassu?
-
No yks vaihtoehtohan on Biltemasta aluvannemutterit 240:n tuumakierteillä ja ne lyhentää sopiviks, suosittelen myös käymään hylsyyn hepatulla kierrepakalla pinnapulttien kierteet läpi.
Toinen tapa on vaihtaa pinnapultit M12x1.5 jenkasiks jolloin mutterivalikoimaa on enemmän. :)
-
Suosituksia 25 mm pultattavista ja mielellään keskittävistä lätyistä 700/900-sarjalaiseen?
E: SteyrTekithän sitä tuli hommattua.
Noissa on ilmeisesti riittävä viiste, ettei jää kantamaan auton pinnapulttien juuresta? Ei jaksa muistaa, tuliko pinnapultin leveämpi osuus jarrulevyn ulkopuolelle...
Riippuu vanteista mahtuuko. Pinnapultit siis tulee ulommas kuin spaceri. Mulla ei mahtunut, niin heitin spacerin ja navan väliin sellasen bilteman 5mm spacerin. Sen jälkeen meni vanteet hyvin kiinni.
Muistaako joku orgis pinnapultin pituuden? Mittilöin tuossa viikolla, että peltivanteessa on reilu 4 mm tilaa spacerin läpi ylettyvälle pultinpäälle, joten yllekirjoitetun perusteella vois mahtua ilman rälläkkää?
-
Itselleni vastaten, Vannetukun spaceri toppaa taka-akselilla pinnapultteihin, eli vaatii hieman lisätilan kairaamista pultinreikiin.
Samalla tuli nopeasti todettua, että mukana tulleet mutterit ovat kartioltaan varsin käymättömät spaceriin, vaikka paksuudeltaan sisään mahtuvatkin. Muuten varsin mainionmalliset mutterit esim. peltivanteiden kanssa käytettäviksi ja miksei käypäsiin aluihinkin.
Pinnapultin pituus jarrulevystä jotain 32 mm, eli vanteesta riippuen sopivuus millipeliä. Pelivaraa saa aika kivasti hiomalla pinnapultin päistä kierteettömän osan pois.
-
Itselleni vastaten, Vannetukun spaceri toppaa taka-akselilla pinnapultteihin, eli vaatii hieman lisätilan kairaamista pultinreikiin.
Samalla tuli nopeasti todettua, että mukana tulleet mutterit ovat kartioltaan varsin käymättömät spaceriin, vaikka paksuudeltaan sisään mahtuvatkin. Muuten varsin mainionmalliset mutterit esim. peltivanteiden kanssa käytettäviksi ja miksei käypäsiin aluihinkin.
Pinnapultin pituus jarrulevystä jotain 32 mm, eli vanteesta riippuen sopivuus millipeliä. Pelivaraa saa aika kivasti hiomalla pinnapultin päistä kierteettömän osan pois.
Mielenkiintoista. Mulla on ysissä tollaset edessä ja takana etuvedon alujen kaverina. Ei ollut pultinreikien eikä muttereiden kanssa mitään murheita. Voikohan levyjen paksuudessa oila sitten eroja. ???
-
Mielenkiintoista. Mulla on ysissä tollaset edessä ja takana etuvedon alujen kaverina. Ei ollut pultinreikien eikä muttereiden kanssa mitään murheita. Voikohan levyjen paksuudessa oila sitten eroja. ???
En tietä. Tai sitten noissa lätyissä on vain olemattomampi viiste selässä.
Tuo vois jäädä hätäsemmältä huomaamatta, kun silmämääräisesti lätty istuu navalle, mutta levy pääsee silti pyörimään hupia navan ja limpun välissä. No bueno.
Tuossa vielä kuvatus.
(https://i.ibb.co/584281y/20211107-124750.jpg) (https://ibb.co/584281y)
-
Voikohan levyjen paksuudessa oila sitten eroja. ???
Tän kanssa on itekki tullu painittua. Joten mitä toden näkösemmin paksuuksissa on eroja :o