Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Kökkö - 25.12.2010, 20:44:32

Otsikko: Mikä akku..
Kirjoitti: Kökkö - 25.12.2010, 20:44:32
.. diesel moottorilla varustettuun autoon jossa käytetään eberiä? Ja selvennykseksi vielä että kyseessä on VW Golf 2.0TDI eikä volvo mutta sillä asiallahan nyt ei pitäisi olla merkitystä tässä asiassa.. Jostain luin että jopa AGM-akku mut en nyt tiedä sitten, jerkkuahan siinä sais olla!
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: t.kemppa - 26.12.2010, 22:08:30
Itsellä v70 2.5 TDI -99 5.0kw eberillä.

Akuksi hommasin 2008 lokakuussa Optima Yellow Top 55Ah akun ja ei oo tarvinut pelätä virran loppumista sen jälkeen!
Talvella arkipäivinä eberi käytössä 2 kertaa päivässä n.20-30min jonka jälkeen työmatkaa n. 30min, jolloin akku kerkee latautumaan täyteen.

Entisellä akulla oli ongelma jos kattovalot jäi yöksi vahingossa päälle ja eberi kerkes lämmittää vielä 20min aamulla niin ei mitään mahdollisuuksia käynnistyä. Toisin kun taas optimalla sekin onnistuu.. :)

Hintaahan akulla tais olla hieman päälle 200€ mut eipähän tarvi joka vuosi olla vaihtamassa! Itse ainakin ollut tosi tyytyväinen!!

Eli tämmönen:
http://www.akkunetti.fi/product_info.php?cPath=165_237&products_id=13376
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Kökkö - 26.12.2010, 23:50:00
tiedän kyseisen akun, tuolla hifi puolellahan niitä paljon käytetään ja kylhän siitä pitäs virtaa irrota. Täytyy huomenna mennä kysyyn liikkeestä...
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: VT86 - 26.12.2010, 23:53:54
tiedän kyseisen akun, tuolla hifi puolellahan niitä paljon käytetään ja kylhän siitä pitäs virtaa irrota. Täytyy huomenna mennä kysyyn liikkeestä...

varmista liikkeestä kuitenkin "weba" käyttöön soveltuvuus. Nimittäin osa Geeliakuista ei toimi siinä käytössä kovin pitkään. Virran purkukyky/nopeus on niin suuri että saa akun vainaaks suht nopeasti. Chryslerillä alkuperäiset geeliakut vaihdetaan normiakkuun jos autossa on webasto.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Kökkö - 27.12.2010, 00:01:03
varmista liikkeestä kuitenkin "weba" käyttöön soveltuvuus. Nimittäin osa Geeliakuista ei toimi siinä käytössä kovin pitkään. Virran purkukyky/nopeus on niin suuri että saa akun vainaaks suht nopeasti. Chryslerillä alkuperäiset geeliakut vaihdetaan normiakkuun jos autossa on webasto.
Hyvä tietää! Käyn huomenna akkusalolla niin eiköhän ne osaa sieltä oikeenlaisen antaa!
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Silverfang - 05.01.2011, 18:27:43
Hyvä tietää! Käyn huomenna akkusalolla niin eiköhän ne osaa sieltä oikeenlaisen antaa!

Millainen akku tarttui matkaan?

Meinasin jo itsekin akkukaupoille lähteä mutta taitaakin joku purkaa akkua, huono kontakti tms? Virtaa ottaa vastaan ja latauksen jälkeen jännite ok sekä laturinkin jännite kohdallaan. Muutaman päivän seisonnan jälkeen jännite tipahtanut 11V paikkeille! Kellään samaista ongelmaa ilmennyt?
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: VahuJ - 05.01.2011, 18:36:30
Optimalta löytyy hyviä jos raaskii vaan maksaa. 55ah on kyllä dieseliin aika pieni varsinkin poltto-ainelämmittimellä varustettuun? Toimii ehkä uutena mut mites pidemmän päälle? Minkä käkoinen akku golffiin mahtuu? Ainakin 88ah perusakut on aika pienikokoisia eikä maksa maltaita. Kaverilla on 2.5tdi Volvossa 88ah Banner ja toimii hyvin. Maksoi kai ~90e pari vuotta sitten.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Volvo-car - 05.01.2011, 18:55:34
Mulla on V70 D5 -02 Bosch S6 akku ja olen ollut tyytyväinen virtojen riittävyyteen. Voisin laittaa esimerkin tuon toiminnasta;
Olimme pohjoisessa reissussa ja käytin ardicia päivittäin 3-4 kertaa kun oli muutaman tunnin välein pieniä siirtymiä ja tätä tehtiin 5 päivää peräkkäin eli ardic oli päällä yhteensä 15-20 kertaa noina päivinä, eli ajallisesti ehkä n. 15h ja vastaavasti itse ajoa tuli erittäin vähän, siis noin 5 km per lämmityskerta, tosin taisi jossain välissä olla jopa 2-3 kertaa sellanen 10-15 km lenkki/lämmityskerta, mutta kuitenkin ajoaikaa/akunlatausaikaa yhteensä VAIN n. 3-5h, siis max. Ja tälläisestä testistä huolimatta akun virta riitti mielestäni erittäin hyvin. Alkuun kyllä epäilin että miten mahtaa akku selvitä tuollaisesta testistä, mutta hyvin se selvisi. Oli minulla akkulaturi varalla mukana, mutta sitä ei tarvittu kertaakaan.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: käppänä - 05.01.2011, 18:56:16
Jos ostaa ihan normaaliakun ja vähän ylimitoitetun, ei kai se heti petä?
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Silverfang - 05.01.2011, 21:20:12
Jos ostaa ihan normaaliakun ja vähän ylimitoitetun, ei kai se heti petä?

No mulla on 100 Ah akku, kolmisen vuotta vanha ja varaustila alhainen vähän väliä, saa pitää laturissa tosi usein. Ei ne Ah:t takaa kestoa tai oikeestaan mitään muutakaan.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: VahuJ - 05.01.2011, 23:11:47
No mulla on 100 Ah akku, kolmisen vuotta vanha ja varaustila alhainen vähän väliä, saa pitää laturissa tosi usein. Ei ne Ah:t takaa kestoa tai oikeestaan mitään muutakaan.

Joo ei auta amppeerit jos akku on muuten paska... mut ehjässä akussa todellakin auttaa. Akkujen kesto-ikä nykyisin on muuten sen 3-5 vuotta että sun akku voi hyvinkin olla jo vainaa. Ei saa enää niitä akkuja jotka kestää 20 vuotta.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Timo_R - 05.01.2011, 23:14:24
Joo ei auta amppeerit jos akku on muuten paska... mut ehjässä akussa todellakin auttaa. Akkujen kesto-ikä nykyisin on muuten sen 3-5 vuotta että sun akku voi hyvinkin olla jo vainaa. Ei saa enää niitä akkuja jotka kestää 20 vuotta.


Näissä on kyl kauheita eroja. Työkaverilla on -99 Mondeossa ensiasennusakku....eikä mitään ongelmia.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: VahuJ - 05.01.2011, 23:35:46

Näissä on kyl kauheita eroja. Työkaverilla on -99 Mondeossa ensiasennusakku....eikä mitään ongelmia.

Ilmeisesti bensa?

E: Ja nyt puhutaan siittä akusta mikä on parhaimmillaan. Tokihan se 20 vuotta vanhakin akku voi toimia kesällä jossain 1.6 litrasessa bensa-autossa...
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Timo_R - 05.01.2011, 23:39:34
Ilmeisesti bensa?


Juu...ja syy siihen miks kestää, nii sillä ajetaan n.30km työajoa, eikä pätkäajoa juuri lainkaan.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: hevonen - 06.01.2011, 01:24:44

Juu...ja syy siihen miks kestää, nii sillä ajetaan n.30km työajoa, eikä pätkäajoa juuri lainkaan.
No tässähän se syy miksi kestää. Ei mikään akku pakkasilla kestä 1km pätkäajoa koko talvea.
Muijan autossa on joku 12v vanha akku, autolla ajetaan ehkä kerran viikossa joku pieni pätkä ja aina vaan veivaa, oli pakkasta tai ei. Ei käsitä.
Oon oottanu että kypsyis ja pääsis ostaan uuden mutta kun ei vaan millään. :knuppel2:
Tarvii varmaan kattoo sen akun merkki ja pitää mielessä... :uglystupid2:
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: VahuJ - 06.01.2011, 01:46:44
Väittäis oikein että sen 5-6 vuottakin kestäis mutta kyllä aika maksimi on... paras latinki loppuu jo ennen :)

http://www.hs.fi/artikkeli/Akun+kesto/1135225815128 (http://www.hs.fi/artikkeli/Akun+kesto/1135225815128)
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Timo_R - 06.01.2011, 01:48:36
Jos joku merkki pitäis sanoo, nii Genoliteä en ostaisi. Varta:sta on hyviä kokemuksia. Vissiin Hankook on hinta-laatusuhteeltaan myös ok.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Silverfang - 07.01.2011, 08:07:42
Joo ei auta amppeerit jos akku on muuten paska... mut ehjässä akussa todellakin auttaa. Akkujen kesto-ikä nykyisin on muuten sen 3-5 vuotta että sun akku voi hyvinkin olla jo vainaa. Ei saa enää niitä akkuja jotka kestää 20 vuotta.

Ei auta ei mutta ei sovi myöskään sekoittaa ampeereita ja ampeeritunteja, ne kun ei mene mitenkään käsi kädessä. Ampeeritunnit ei auta jollei akku jaksa antaa paljon virtaa ulos nopeasti.
Tiedä mikä keston nykyään "kuuluu" olla mutta kolme vuotta on selkeesti liian lyhyt. Volvo käyttänee Vartan akkua ja se tuntuu kestävän. Laatu ratkaisee.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Ristus - 07.01.2011, 08:44:15
Muistaahan kaikki että se akku tarttee virtaa siitä laturista latautuakseen.... disel vs. bensa vastaavat mallit on yleensä eritehosilla latureilla ainakin ennen sotia oli. Jos bensaan istuttaa diiselillekkin ison akun niin saa ajaa pitkiä työmatkoja että se saa takaisin startissa menetetyn virran. toisaalta diiselissä pieni akku taasen saa virrat lyhemmälläkin ajolla takasin.

Eli teoriassa jos ajaa diiselillä tolpalta tolpalle lyhyttä ajoa niin se 55Ah akku riittää mainiosti ja kestääkin varmana tuplat siihen 90Ah mutta tuolla 55Ah ei isoa diiseliä pakkasella montaa kierrosta startata ellei ole joku yber akku.

tää vaan näin yleisesti... omassa 74Ah ja tuntuu että ei tuu ikinä täyteen mutta luovuttaa kyllä virtaa pitkään...
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Silverfang - 07.01.2011, 09:51:43
Muistaahan kaikki että se akku tarttee virtaa siitä laturista latautuakseen....

Toi on hyvä muistaa!

Osaakos kukaan sanoo millä jännitteellä tulee herja "akun jännite alhainen"?
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: D5GT - 07.01.2011, 10:02:24
Vanhemman V70 D5 -05:n akku eli moitteetta 6v, ennenkuin alkoi näyttää merkkejä väsymisestä. Kolme ekaa vuotta kärsi pätkäajosta n.4km työmatkaa + pidempiä satunnaisesti. Sen jälkeen normikäyttöä..

Tilalle Akkupalvelu V.Häkkiseltä joku 100a, olisko ollut Trane? Suositus oli että laitetaan isoin mahdollinen.

Silverfangin kysymyksen lisäksi viisaammat voisi kertoa, kauan dieselin startin vaatimaa virtaa lataa takaisin. Esim -20 / normi virrakuluttajat päällä. Vaikuttaako kierrokset latauksen määrään/onko erolla merkitystä?
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Ristus - 07.01.2011, 10:06:30
Ainoa mihin osaan vastata on että kierrokset vaikuttavat lataukseen (uusissahan tietty on sitten niin hienot säätimet että siihen vaikuttaa jo kuun asentokin) vanhemmissa... mutta se kun ajetaan 2000-2500rpm niin pitäs jo antaa laturista täyden vongun...
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: yvk - 07.01.2011, 11:05:14
Jos bensaan istuttaa diiselillekkin ison akun niin saa ajaa pitkiä työmatkoja että se saa takaisin startissa menetetyn virran. toisaalta diiselissä pieni akku taasen saa virrat lyhemmälläkin ajolla takasin.
Tuota logiikkaa en nyt kyllä ymmärtänyt. :idiot2:

Autoa startatessa sähköä kuluu vaikkapa 2,5Ah (30 sek starttaus, starttimoottorin virrankulutus 300A). Tuo sama määrä kuluu, onpa akku sitten suuri tai pieni. Vastaavasti kylmä akku ottaa vastaan vaikkapa 20A, jolloin starttauksessa kulutettu sähkömäärä saadaan ladattua takaisin 7,5 minuutissa. Edelleen ihan sama aika, oli akku sitten suuri tai pieni.

Hyvin harvoin akun vajaavaraukseen vaikuttaa se, etteikö laturissa olisi varaa ladata enemmänkin. Syynä on se, että auton latausjärjestelmä toimii vakiojännitteellä ja akkujen ominaisuuksista johtuen eroja virranvastaanottokyvyssä on huikeasti. Joku akku ottaa puolityhjänäkin vain 5-10A latausvirtaa toisen kyetessä vastaanottamaan yli 40A. Akku kestää sitä paremmin, mitä lähempänä 100% varaustaso on. Puolityhjät akut pilaantuvat varsin nopeasti.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Ristus - 07.01.2011, 11:21:22
Tuota logiikkaa en nyt kyllä ymmärtänyt. :idiot2:

Autoa startatessa sähköä kuluu vaikkapa 2,5Ah (30 sek starttaus, starttimoottorin virrankulutus 300A). Tuo sama määrä kuluu, onpa akku sitten suuri tai pieni. Vastaavasti kylmä akku ottaa vastaan vaikkapa 20A, jolloin starttauksessa kulutettu sähkömäärä saadaan ladattua takaisin 7,5 minuutissa. Edelleen ihan sama aika, oli akku sitten suuri tai pieni.

Hyvin harvoin akun vajaavaraukseen vaikuttaa se, etteikö laturissa olisi varaa ladata enemmänkin. Syynä on se, että auton latausjärjestelmä toimii vakiojännitteellä ja akkujen ominaisuuksista johtuen eroja virranvastaanottokyvyssä on huikeasti. Joku akku ottaa puolityhjänäkin vain 5-10A latausvirtaa toisen kyetessä vastaanottamaan yli 40A. Akku kestää sitä paremmin, mitä lähempänä 100% varaustaso on. Puolityhjät akut pilaantuvat varsin nopeasti.
Joo logiikka ontui ajattelin että diiselin laturi antaa nopeemmin virtaa kuin bensa vehkeen laturi... siihen toi mun hajatelma oli...
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Kökkö - 07.01.2011, 14:19:18
Millainen akku tarttui matkaan?

Meinasin jo itsekin akkukaupoille lähteä mutta taitaakin joku purkaa akkua, huono kontakti tms? Virtaa ottaa vastaan ja latauksen jälkeen jännite ok sekä laturinkin jännite kohdallaan. Muutaman päivän seisonnan jälkeen jännite tipahtanut 11V paikkeille! Kellään samaista ongelmaa ilmennyt?
En ostanut vielä mutta kävin kyselemässä akkusalolla ja tarjosivat 77Ah exideä. Sanoin et tartten akun jolla voi käyttää eberiä tunnin 25c pakkasella ja vastaus oli ettei sellasta oo olemassakaan!

Kyl toi voi akku vika olla silti, jos se purkaa itseään varsinki näin pakkasella...
Joo logiikka ontui ajattelin että diiselin laturi antaa nopeemmin virtaa kuin bensa vehkeen laturi... siihen toi mun hajatelma oli...
Nii ja tiisseli vie starttauksessa enemmän sähköö ku bensa
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: yvk - 07.01.2011, 14:30:20
En ostanut vielä mutta kävin kyselemässä akkusalolla ja tarjosivat 77Ah exideä. Sanoin et tartten akun jolla voi käyttää eberiä tunnin 25c pakkasella ja vastaus oli ettei sellasta oo olemassakaan!

Kyl toi voi akku vika olla silti, jos se purkaa itseään varsinki näin pakkasella...Nii ja tiisseli vie starttauksessa enemmän sähköö ku bensa

Omaani ostin Motonetista Sznajder-AGM akku 95Ah/780A P35xL18xK19cm, 150€, ja tyytyväinen olen ollut. Parinkymmenen asteen pakkasilla lämmittelin Ardicilla parikin kertaa sen tunnin (lähtö viivästyi jokusia tunteja) ja käyntiin lähti vielä iloisesti. Päivän pätkäajoissa Ardic päällä useita kertoja eikä mitään ongelmia sähkön suhteen.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Silverfang - 07.01.2011, 22:26:18
En ostanut vielä mutta kävin kyselemässä akkusalolla ja tarjosivat 77Ah exideä. Sanoin et tartten akun jolla voi käyttää eberiä tunnin 25c pakkasella ja vastaus oli ettei sellasta oo olemassakaan!

Kyl toi voi akku vika olla silti, jos se purkaa itseään varsinki näin pakkasella...Nii ja tiisseli vie starttauksessa enemmän sähköö ku bensa

Todellisia myyntimiehiä siis  :D No hyvä, että joskus myyjät kertoo totuudenkin. Kyllä varmaan ihan laadukkaana akkuna Exideä voi pitää. Sellanen lohkolämmityksen yhteydessä akun lataava systeemi olis akun kestoiän kannalta ihanteellinen. Sitten taas jos käyttää polttonestelämmitintä eikä ole lisävirtaa saatavilla... Ja ajaahan monet niinkin vuosikausia. Eiköhän hehkutulpat jonkun verran tosiaan virtaa imase startissa.

Onkos Volvon alkuperiset akut Vartan tekosia? Tuntuu täällä olevan porukka niihin varsin tyytyväisiä.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Kökkö - 07.01.2011, 23:05:42
Eiköhän hehkutulpat jonkun verran tosiaan virtaa imase startissa.

Ja moottorin korkeammat puristukset vaativat tehokkaamman starttimoottorin...
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: VahuJ - 08.01.2011, 09:15:38
Ja moottorin korkeammat puristukset vaativat tehokkaamman starttimoottorin...

Hehkut vie, korkeampi puristussuhde vie ja jäykemmät öljyt vie. Dieseliä, minkään moista ei huonolla akulla käynnistellä... pikku-bensat tosiaan saattaa käynnistyä millä vaan vielä jos on notkeat, hyvät öljytkin sisällä.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: -PENA- - 08.01.2011, 09:40:36
Edellisessä diesel Bemarissa oli Vartan 95 ah AGM akku. Maksoi vuosi sitten yli 300 €, mutta oli se sen väärti. Sai polttaa Eberiä ihan huoletta ja virtaa riitti. Harmittaa vieläkin pirusti, kun akku jäi autokauppojen yhteydessä entiseen autoon.  >:( Volvossa on tällä hetkellä joku Exiden akku ja hyvin on tähän asti vielä virtaa riittänyt.  :)

Siinä suuntaa antava kuva Vartan AGM akusta, mikä minulla oli:
http://www.carbatteryshop.co.uk/i-595901-Varta-AGM-Ultra-Dynamic-VRLA-Car-Battery-12V-95Ah-Short-Code-G14-Varta-DIN-595-901-085-I4368.html
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Silverfang - 09.01.2011, 14:25:18
AGM akku on hyvä hankinta jos ei tuo hintapuoli haittaa. Paras Vartan malli taitaa olla kyseessä... Ei sitä kyllä mielellään seuraavalle omistajalle uudehkoa monen sadan akkua lahjottais. Mitenkäs mahtaa nykyautoissa olla sopivuuden kanssa, onko suhteellisen standardikokoa?
Volvo näyttää siirtäneen akut takakopasta taas eteen. Musta takakopassa oli ihan hyvä paikka...
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: JJ-Race - 10.01.2011, 11:55:47
Viime talvena sijoitettiin S80 D5 2008:n etukoteloon Vartan silver 85 Ah. Alkuperäinen kypsyi siis parissa talvessa. Tälle talvelle laitoin vielä defan akku-lataussarjan (n 150,-) niin on kylminä aamuina ollut kainalot kuivat starttia painaessa...
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Silverfang - 10.01.2011, 12:36:03
Viime talvena sijoitettiin S80 D5 2008:n etukoteloon Vartan silver 85 Ah. Alkuperäinen kypsyi siis parissa talvessa. Tälle talvelle laitoin vielä defan akku-lataussarjan (n 150,-) niin on kylminä aamuina ollut kainalot kuivat starttia painaessa...

Eikö jaksanut pyörittää enää vai millä tavalla kypsyi?
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: VahuJ - 10.01.2011, 12:44:44
Viime talvena sijoitettiin S80 D5 2008:n etukoteloon Vartan silver 85 Ah. Alkuperäinen kypsyi siis parissa talvessa. Tälle talvelle laitoin vielä defan akku-lataussarjan (n 150,-) niin on kylminä aamuina ollut kainalot kuivat starttia painaessa...

Juu kyllä tuntuu akku olevan meilläkin kovilla dieselissä missä on webasto.

Onneksi ajo on suuremmin osin matkaa mutta huomaa heti jos on muutema päivä pelkkää nurkka pyöristystä missä paljon kylmäkäynnistyksiä ja lyhyttä pätkä-ajoa niin selvästi akun varaus laskee. Vielä ei oo loppunut mutta huomaa että paljon laiskemmin kone pyörähtää käyntiin eikä varmaan sahausta kestäisi ollenkaan. Akkuna 100ah Varta. Mallia en muista ja ikä ei ole tiedossa...
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: JJ-Race - 10.01.2011, 19:49:00
Joo se alkoi kuolemaan pikkuhiljaa, eli startti tuli vaikeammaksi ja vaikeammaksi kovemmilla pakkasilla. Sitten otti kerran itseensä kun weba oli huutanut 30 min ja ei lähtenyt käyntiin enää... sen jälkeen yritin Ctek-laturilla avustaa ajoittain ja taistella, mutta kyykkäsi muutaman kuukauden päästä uudelleen ja akku meni vaihtoon. Tuo Silverkin ottaa virtaa vastaan aivan erilailla kuin vakioakku. Hinta oli luokkaa 200,-

Nyt joka yö Defassa kiinni niin akku on aina täysi. Laturi mahtui juuri ja juuri akkukotelon etureunaan kun piuhat toi pohjasta sisälle ja porasin vielä sille ledille 5 mm reiän akkukotelon kanteen niin näkyy ulospäin mikä lataustila on kyseessä. Laturina tuo sarja http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=970 . Otin sen motonetistä suunnilleen samaan hintaan ja pistokkeen asennus Volvon ohjeiden mukaan kuskinpuoleoseen alareunaan otti tunnin verran. Suurin aika meni etsiskellessä laturille paikkaa, mutta kun se löytyi niin loppu meni aivan avot...
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Silverfang - 11.01.2011, 08:11:57
Joo se alkoi kuolemaan pikkuhiljaa, eli startti tuli vaikeammaksi ja vaikeammaksi kovemmilla pakkasilla. Sitten otti kerran itseensä kun weba oli huutanut 30 min ja ei lähtenyt käyntiin enää... sen jälkeen yritin Ctek-laturilla avustaa ajoittain ja taistella, mutta kyykkäsi muutaman kuukauden päästä uudelleen ja akku meni vaihtoon. Tuo Silverkin ottaa virtaa vastaan aivan erilailla kuin vakioakku. Hinta oli luokkaa 200,-

Nyt joka yö Defassa kiinni niin akku on aina täysi. Laturi mahtui juuri ja juuri akkukotelon etureunaan kun piuhat toi pohjasta sisälle ja porasin vielä sille ledille 5 mm reiän akkukotelon kanteen niin näkyy ulospäin mikä lataustila on kyseessä. Laturina tuo sarja http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=970 . Otin sen motonetistä suunnilleen samaan hintaan ja pistokkeen asennus Volvon ohjeiden mukaan kuskinpuoleoseen alareunaan otti tunnin verran. Suurin aika meni etsiskellessä laturille paikkaa, mutta kun se löytyi niin loppu meni aivan avot...

Kyllä liian nopeesti alkuperäinen uupui. Mulle kävi samalla tavalla aikoinaan. Muistatkos millä arvoilla alkuperäinen akku oli? Ctek:iä olen joutunut ahkerasti käyttämään itsekin tänätalvena. Täyteenhän se lataa mutta ei tunnu lataus pitkään kestävän. Harmi ettei ehtinyt pukilta toivomaan Vartaa  :D

Tuollanen defan kaltainen laite pitäis joka autossa olla suomessa. On vaan ilmaa tuon laturin hinnassa aika lailla jos vertaa vaikka Ctek:in vastaavan tehoiseen ja varmaan yhtä toimivaan laitteeseen. Kalliita liittimiä! Olisko Calixilla yhtään edullisempaa...
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: JJ-Race - 11.01.2011, 11:22:55
olisko alkuperäinen ollut 75 Ah... Mutta se suurin ero tuli siinä, että starttivirta on Vartassa jotain luokkaa 850 A ja alkuperäisessä oli luokkaa 700 A... Calixin lataussysteemi oli muistaakseni samaa hintaluokkaa... jos on jo johtosarjat olemassa niin pelkkä irtolaturi ei ole pahan hintainen.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Silverfang - 11.01.2011, 13:54:20
olisko alkuperäinen ollut 75 Ah... Mutta se suurin ero tuli siinä, että starttivirta on Vartassa jotain luokkaa 850 A ja alkuperäisessä oli luokkaa 700 A... Calixin lataussysteemi oli muistaakseni samaa hintaluokkaa... jos on jo johtosarjat olemassa niin pelkkä irtolaturi ei ole pahan hintainen.

Eihän 700 A mahdottoman huonokaan ole mutta numerot ei kerro sinänsä akun laadusta mitään. Mulla on ehkä virheellinen käsitys, että Volvo käyttää tai on käyttänyt Vartaa... Satasen luokkaa näyttää olevan Calixin ja Defan pelkät laturit (vaatii lisäksi haaroituksen). Onhan siinä helposti puolet lisää pelkästään sen takia että on sopivat liittimet mutta mikäpäs vähänkään speciaali ei maksaisi nykyään! Ei silti välttämättä maksa vaivaa askarrella yleislaturia kiinteästi autoon. Siitähän onkin hyvät ohjeet kuvineen toisessa keskustelussa täällä...
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: terotero - 06.07.2016, 14:18:53
Mikä optiman yellow top- malli menisi volvo v70. 2005 farkkuun ns. Heittämällä?  2.5 turbo on moottori

Mallia ja jos on linkkiä mistä edullisimmin.

55ah ilmeisesti näissä riittää?
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Jortsi - 06.07.2016, 17:42:07
Mikä optiman yellow top- malli menisi volvo v70. 2005 farkkuun ns. Heittämällä?  2.5 turbo on moottori

Mallia ja jos on linkkiä mistä edullisimmin.

55ah ilmeisesti näissä riittää?

Ihan "heittämällä" ei mikään, mutta 55ah sinne taitaa olla ainut järkevä. Webastoa/ardicia tuskin on, eli ah määrällä ei niin isoa virkaa ole. Optimaan saa semmosen alakiinnikehärpäkkeen, mutta helpoin taitaa olla laittaa akun ja peltikiinnikkeen väliin jotain.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: terotero - 07.07.2016, 09:28:19
Optima YellowTop YT U 4.2 12V 55Ah

Mahtaakohan tuollainen jossa on myös sivussa navat, mennä ja onko siinä jotakin huonoa normaalinapaiseen nähden?  Saisi hyvällä hinnalla

Ei oo lämmittimiä autossa
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Jortsi - 07.07.2016, 17:21:22
Optima YellowTop YT U 4.2 12V 55Ah

Mahtaakohan tuollainen jossa on myös sivussa navat, mennä ja onko siinä jotakin huonoa normaalinapaiseen nähden?  Saisi hyvällä hinnalla

Ei oo lämmittimiä autossa

Ei oo sivunavoista haittaa, kunhan suojaat plussan asianmukaisesti. Ne on jenkkiautoja ajatellen olemassa ja jos on humppavehkeitä, niin niistä on hyvä vetää kaapelit.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Lapinmies - 03.10.2016, 08:01:20
Moro!

Olen vähä vihreä näissä akkuhommissa, niin vinkkejä kaipaisin. Autona V70 vm.11, Drive.

Eli viime talven lopussa ajotietokone alkoi ajoittain herjaamaan, että webasto ei lähde päälle, "alhainen akun lataus". Epäilisin, että akku alkuperäinen, niin vaihdon aika alkaisi olla.

Asun lapissa, eli pakkasta piisaa. Haluaisin satsata akkuun, että ongelmilta vältyttäisiin. Mikä on "maksimi" akku tähän volvoon kooltaan ja lataukseltaa. Oisko suosituksia?
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Pepo - 17.01.2017, 21:02:28
http://www.aku24.net/img/cms/bilbatterier_tabell_2013.jpg
http://www.aku24.net/img/cms/bilbatterier_tabell_2015.jpg

Pari ruotsalaistestiä v.2013 ja v.2015. Tuo Boschin S4 on varmaan brändätty Varta Blue Dynamic kun näkö on sama ja Speksit lähellä toisiaan: latausnopeus, vedenkulutus.
Itse hankin 80Ah Bannerin Uni Bullin kun Power Bull ei kait olisi mahtunut 944:een, tiedä sitten onko se sen huonompi.
Ainakin starttia pyörittää aika vinhasti.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: jaskajokunen - 23.01.2018, 22:25:29
Varmaan kohta akku hankintaan. Snajder motonetistä 2 vuoden takuulla
(http://puu.sh/z83If/bf6af01bb2.png) vai
Bilteman  (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Akku/BATTERI-12V-74AH-2000038652/) 4 vuoden takuulla oleva.

Snajzerista ei ole kokemusta, joitain kauhujuttuja ollut tälläkin forumilla. Bilteman akkuja on jo kahdessa autossa ja ei ole pahaa sanottavaa ollut.

Niin ja tuohon dieseli-v40 se olis tulossa.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: The moose - 23.01.2018, 23:06:32
Varmaan kohta akku hankintaan. Snajder motonetistä 2 vuoden takuulla
(http://puu.sh/z83If/bf6af01bb2.png) vai
Bilteman  (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Akku/BATTERI-12V-74AH-2000038652/) 4 vuoden takuulla oleva.

Snajzerista ei ole kokemusta, joitain kauhujuttuja ollut tälläkin forumilla. Bilteman akkuja on jo kahdessa autossa ja ei ole pahaa sanottavaa ollut.

Niin ja tuohon dieseli-v40 se olis tulossa.

Hae biltemasta.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Eempex - 23.01.2018, 23:41:25
Mulla hajos snajder vuodessa. Sen jälkeen ollut exide agm ja koskaan ei ole startannut yhtä hyvin. Motonetistä sain ainakin itse -10% alennusta tänään, tammikuun ajan oli joku kuponki voimassa. :)
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: jaskajokunen - 24.01.2018, 08:03:14
Takuuasia on kyllä yksi mikä ratkaisee, ja se kääntyy kyllä motonetin eduksi. Se, että ostokuittia ei tarvitse säilöä on iso plussa. Edellinen omistaja oli ostanut biltemasta akun tuohon v70 , vuotta ennen kuin se mulle siirtyi, ei saanut vaihdettua, kun ei ollut kuittia. Numerosarjasta akun kyljessä olisi osaava/haluava myymäläpäälikkö sen kyllä selvittänyt, mutta ei vaan kiinnostanut,
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Slerbahuuli - 24.01.2018, 08:53:12
Takuuasia on kyllä yksi mikä ratkaisee, ja se kääntyy kyllä motonetin eduksi. Se, että ostokuittia ei tarvitse säilöä on iso plussa. Edellinen omistaja oli ostanut biltemasta akun tuohon v70 , vuotta ennen kuin se mulle siirtyi, ei saanut vaihdettua, kun ei ollut kuittia. Numerosarjasta akun kyljessä olisi osaava/haluava myymäläpäälikkö sen kyllä selvittänyt, mutta ei vaan kiinnostanut,
Pitää pintansa niin saa vaihdettua. Akun numerokoodi tosiaan kertoo myyntipäivän, varastointipäivän, valmistusajankohdan...

Snajderista kuullut niin paljon pahaa sanottavaa, etten semmoista ostanut vaikka olisi ollut saman hintainen hiukan isompi, kuin mitä tuo Bilteman 62Ah.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: jaskajokunen - 24.01.2018, 19:51:44
Snajderin laitoin varoituksista huolimatta, katotaan nyt montako akkua pitää vaihtaa. Mulla oli vielä joku 10€ hyvitys eli hinnaksi jäi 99€.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: JiiV70 - 25.01.2018, 08:30:31
62ah snajder laitettiin emännän autoon neljä vuotta takaperin. Satunnaista ajoa ja eberin käyttöä, ei ole vieläkään kyykännyt.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Slerbahuuli - 25.01.2018, 08:34:18
62ah snajder laitettiin emännän autoon neljä vuotta takaperin. Satunnaista ajoa ja eberin käyttöä, ei ole vieläkään kyykännyt.
Vielä pitää virtaa ja kestää kuormaa?

Minulla on rellussa reilun vuoden vanha 62Ah snajder. Täyteen ladattuna kestää kyllä starttailla jonkinaikaan, mutta sitten ykskaks kaikki mykäksi (virta loppuu kuin seinään).
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: jaskajokunen - 25.01.2018, 09:13:11
Kun kysyin Motonet in myyjältä, niin snjeidereita on kyllä vaihdeltu enemmän takuuseen kuin muita. Ei posa kestänyt ostaa AGM-akkua.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: JiiV70 - 25.01.2018, 12:39:54
Vielä pitää virtaa ja kestää kuormaa?

Minulla on rellussa reilun vuoden vanha 62Ah snajder. Täyteen ladattuna kestää kyllä starttailla jonkinaikaan, mutta sitten ykskaks kaikki mykäksi (virta loppuu kuin seinään).

Kyllä ja kyllä.

Pitää se varmaan kohta vaihtaa että kerkee ennekun lopahtaa.
Ja tarvii sähköperämoottoriin akun niin snajder saa siinä kivasti jatkoaikaa  :D
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: jaskajokunen - 04.02.2018, 13:36:57
Välijuttuna akkukeskusteluun.
Mulla on tuossa yksi "Volvo" merkkinen akku, tuli joskus 2006 850:n kylkiäisinä, heppu jolta sen ostin oli saksasta ostanut sen vuosi aiemmin kun toivat autoa suomeen. Siihen ostin uuden akun kun en huomannut, että oli akunkenkä löysällä. 850:n jälkeen akku siirtyi V70 akun tilalle ( ei mennyt bilteman akku takuuseen, kun ei ollut kuittia näyttää ).

Muutama vuosi sitten ostin varmuuden vuoksi uuden akun v70 :seen ja sen jälkeen se on pyörinyt muissa autoissani milloin missäkin.

Viimeksi oli vladdessa, mutta kyykkäsi kun oli toista kuukautta käyttämättömänä.

Ctekillä latailin viikko sitten elvyttävällä latauksella ja taas tuntuis toimivan ihan ok. Napajännite oli äsken 12,79V.

Tuo mainitsemani uusi akku oli Midac, se ei enää toivu edes elvyttävällä latauksella.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: JiiV70 - 05.02.2018, 06:57:12
Tuo nykyinen auto on kärsinyt koko mullaoloaikansa erittäin laiskasta startista. Kylmänä turha koittaa, lämmitettynä paremmin muttei räjähtämällä.
Autoon ostin sillon ensitöinä 92ah bannerin agm-akun. Säännöllisen epäsäännöllistä ylläpitolatailua saanu vuosien aikana. Lataus katottu, kaikki ok. Kerran jätti starttaamatta kokonaan kun porsi startti. Vähän aikaa paremmin käyntiin (ehkä) kunnes asettu taas.

Nyt sitten putos ensin ardic pois päältä ajastimella, eikä lähtenyt sitten enää napistakaan. -10c pakkasta ja ihan viimesillä virranrippeillä käymään.

Akkukauppaan. Mukaan lähti halvin 100ah fixus......
Tästä on nyt kuukausi aikaa eikä tuo volvo ole ikinä pyörittänyt startilla konetta noin nätisti.


Tämä ei ole kehu fixukselle, ei oo yhteinen taival vielä niin pitkä.
Mikä sitä Banneria riivas? En mää uskonu että se voi johtua akusta, viikon oli auto vanhalla akulla mulla ennen kun ton ostin. Aattelin että kun akku oli uusittu, hehkut uusittu, startti uusittu ja lataus katottu niin pyöritäppä miten pyörität, kunhan pyörität.

Seurataan tilannetta.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: JS88 - 05.02.2018, 08:13:43
Itse vaihdoin reilu 2v sitten uuden akun ja päädyin Boschin S5 agm malliin 80ah versiona. Hyvin on pelannut, akku oli irti kun vaihdoin tt-thermoa hiljattain ja napajännite oli 12,79V.
Luulin että orkkis akku kyykkäsi vain 290tkm ajettuna, mutta sieltähän paljastui vain löysä liitos. Olin ollut huolimaton edellisessä remontissa.. Tokihan mahdollista että akku oli vaihdettu kun vanha taksihan tämä.. Hyvin on pelannut volvo originaali edelleen, kun lahjoitin sen työkaverille..

Pätkäajoa, webastoa, mutta myös laturia ja pidempiä pätkiä kaveriksi. Hyvin vörkkii akut :)
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: Yksi Volvomies - 07.02.2018, 20:58:28
Täytyy tässä itsekkin antaa ääni Volvon alkuperäiselle akulle. Muutaman vuoden ollut käytössä nyt tämä 70ah:n akku ja oikein hyvin on toiminut. Tässä kun viimeksi ulkoilutin harraste-Volvoa noin kuukauden seisomisen jälkeen kylmässä autotallissa niin yllätyin ihan miten ylös volttimittari hyppäsi kun laitoin virrat päälle. Myös sitten itse käynnistys sujui varsin reippaasti. Moottori oli kyllä esilämmitetty, mutta sehän ei vaikuta akun jännite-tilanteeseen. Myös Vartan "Blue" akusta minulla on positiivisia kokemuksia.
Otsikko: Vs: Mikä akku..
Kirjoitti: kupari s40 - 08.02.2018, 19:12:51
Exide 74ah/640a joka ollut uudesta vuodesta asti entisen 65a/540a midac hyydyttyä kyllä potkii ihan eri tavalla etenkin kylmästartissa ilman lämmitystä kun auto seisonut -15 kaksi vuorokautta..
Piuha kiinni ei kerkeä oikein avaintakaan kääntää kun jo tulilla.
Laturiksi vaihtui 120a hajottua 140a kun oli fixuksella jostain syystä halvempi kuin tuo pienempi.

Jätin motonetistä snajderin tai Boschin hakematta ku Fixus myi tuon exiden 88€ hintaan, säästi samalla myös 70km hakubensankin.

Saabis on calix integroitu laturi niin lähtenyt vaikka seisos kk talvella ja akku ollu mun ajan 4,5v kokoajan kiinni, välillä lämmittänyt niin lataa akkua samalla.