Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: jahveli - 22.11.2011, 09:37:12

Otsikko: Fenix 240 ylösnousemus tapahtunut
Kirjoitti: jahveli - 22.11.2011, 09:37:12
Jatketaan tänne vanhalta foorumilta kun kiinni meni. Ollaan eletty hiljaisia aikoja päiväkirjan puolesta. Nyt ajattelin ruveta jatkamaan nykyisestä tilanteensa. Väliin jää kyllä pimeitä katkoja, mutta toivottavasti ymmärrätte, että kaikkea en pysty raportoimaan ajan vuoksi. :'(

Tuli hankittua 2008 kaverin kanssa yhteiseksi projektiksi tuomoinen heikossa hapessa oleva 240. Tekniikaltaan paikallaan oli B200 maahantuojan jälkiasentamalla alustasarjalla ja turbokitillä. Auto oli kyllä edellisten omistajien huonon kunnossapidon takia jo nähnyt parhaimmat päivät, mutta nyt niistä on tulossa uusi luku sinänsä. Itse autossa kyllä riittää tekemistä ja on jo tehtykin.

Auto oli ihan vakio tekniikalla mitä nyt turbokitin höysteillä on yritetty näpertää:

-B200
-turborömpsä
-T3 turbo
-intercooler
-alustasarja

Siinäpä ne mitä oli laitettu. Tuossa kuva alkuajoista.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/2184371_b_a6b3ecbc322fc6b8.jpg)

Suunnitelmissa on auton varalle:

-B230 pata
-isompi ahdin
-isompi cooleri
-mega ohjaamaan ruiskua
-600-1000 suuttimet
-jäykempi alusta
-alustasarja
-korisarja R-sport
-virtaavampi kansi 38mm pakoventtiileillä
-H-nokka-akseli
-jne.


Mutta projekti alkoi auton osalta totaalisella räjäytyksellä, eli kaikki irti mikä lähti johtosarjaa vaille. Tavoitteena auton suhteen oli että tehdään kaikki nyt mahdollisimman hyvin. Niin vältytään pahemmilta yllätyksiltä. Kuva kertoo paremmin:
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/14032009_006.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/14032009_004.jpg)

Auton kunnostus lähti liikenteeseen korin paikkaillulla ja hiekkapuhallutuksella. Siinä käsiteltiin korin etummaiset runkopalkit, joihin piti tehdä paikkauksia tyypillisen ruostumiskohdan vuoksi.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/16102009_004.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/18042009_001.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/18042009_002.jpg)

Edellinen omistaja olikin jo vaihtanut helmat kummallekin puolen niin siltä vältyttiin, pientä paikkaillua oli kuitenkin tiedossa:
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/07032009_001.jpg)

Auton etukulma oli ajettu johonkin, niin sen osalta piti miettiä mitä tehdä, ei kyl ole ainut volvo missä on ollu sama ongelma:
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/12022009.jpg)


Päätettiin sit tilata uusi lokasuoja ja toisella kerralla onnistu saamaan samanlainen.

Kontin kohdalla kanssa sai tehdä hommia, kun valojen välissä oli kunnon mätäpaise. Takavalojen välissä oleva 3 levyn sauma piti käydä kokonaan läpi että sai hyvän ja sen vuoksi hakusessa on heijastinpaneeli kilven alle. Mut kyllä katsomisen kestää ilman sitäkin:
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/21022009.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/21022009_011.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/24022009_001.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/24022009_006.jpg)

Tuo puskurin alle menevä suiru on pitänyt tehdä kokonaan uusiksi, mutta en nyt löydä tuoretta kuvaa.

Korin osalta on paljon tekemistä ja pääpaino on että suurin osa tehdään ite, jopa pintamaalaus jos onnistuu tällä hetkellä.

Korista peitetään kaikki ylimääräiset reijät, joita on joskus ylimääräisten listojen alta paljastunut. Ainuat listat mitä jätetään on autoa kiertävä krominen kylkilista ja puskurien päälle tulevat listat.
Eli nuo leveät ovien alalaidossa tyypillisesti olevat listat on tarkoitus heittää vitelikkoon ja reijät paikata.
Reikien paikkaus hoitui, että sisäpuolelle ovea hitsattiin levyn palat kunnon täpillä kiinni ja ulkopuolelta hitsattin reikä umpeen. Lisäksi ulkopuolelle metallikittiä päälle ja hiomakonetta.(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/08042009_004.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/08042009_005.jpg)
Kaikki ovet kokivat saman kohtalon. Lisäksi myös etulokasuojissa olevat leveiden listojen reijät on tarkoitus silottaa.

Autosta loppupeleissä päätettiin puhaltamisen yhteydessä puhaltaa melkein koko peräosa alhaalta päin ja samalla puhdistaa kaikki akseliston osat, mitä autosta löyty. Näin ollen saa parhaimman tuloksen maalille ja sen pysyvyydelle.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/21022009_001.jpg)

Kuvassa vielä akseliston osat puhaltamatta.

Konehuonetta putsailtiin moottorin poiston jälkeen harjalle ja kaiken maailman pesuaineilla, enimmäkseen polttoöljy ja liuottimet.
Putsaamisten ja puhaltamisen jälkeen maalailtiin kaikki pitkä eivät radikaalisti näy ulospäin ruosteenestomaalilla. Maalauksen kävi läpi sisusta, konehuone, alusta, akselit ja keulanosat.

Etuvakaaja:
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/26102009_005.jpg)

Keulapelti:
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/26102009_001.jpg)

Konehuone:
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/26102009.jpg)

Sisusta:
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/04102009_005.jpg)

Akselit:
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/04102009_003.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/04102009_004.jpg)

Pohja:
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/11022010_009.jpg)

Tankki:
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/17012010_002.jpg)


Passaa katsastusmiehen tökkiä raudalla, mutta ku ei töki tai minä tökin sitä ohimoon. Reikiä saa ettiä kyllä kissojen ja koirien kanssa jos niikseen tulee. Joku viisas jo on saattanut kuvista keksiä mitä nuo violetit pallukat on.

Eli alustan läpikäydessä samalla päivitettiin kaikki nivelet uusiin ja parempiin, eli kaikki puslat mitä on autossa on SUPERFLEX uretaanipuslia, muutamata vaille. Se poikkeus tulee etuvakaimen korikumista ja ne on Bilsteinin katalogista löytyneet mittojen mukaan haetut kumit. Alapallonivelet, raidetangon päät ym. kaikki on vaihdettu uusiin tarvikeosiin. Uretaanipuslat on tilattu Sporttiautolta.

(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/04102009_001.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/04102009.jpg)

Alustan päivitysvaiheessa tuli myös ajankohtaiseksi alustasarjan päivitys koska edelliset olivatkin jo ihan paskat, jousia vaille. Mutta uutta kaikki kerralla niin ei tarvii katua.

Havainnointikuva vanhasta:
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/21022009_014.jpg)

Eli alle asennettiin vanhojen tilalle GTS-alustasarja. 35mm oli toimittajan madaltavuus arvio ja asennuksen jälkeen perä kyllä näyttäisi olevan hyvä, mutta keulasta ei osaa vielä sanoa, kun kaikki rojut on vielä poikkeuksetta irti. Sarjasta ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta jospa se olisi odotusten mukainen.

Uutta ja kiiltävää:
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/17012010_012.jpg)

Samalla uusittiin pohjaanlyötikumit joka nurkkaan. Taakse ei enää tuntenut mikään varaosakuvasto moisia ja päätettiin tehdä omat ja kunnon kumit. Eli tuosta edellisestä kuvasta näkeekin, että kumit on noin 60mm halkaisialtaan, ostettu paikallisesta traktoriliikkeestä ja kiinnitys levy taivutettu 3mm alumiinista, johon kumi on kiinnitetty ja sitä kautta kiinnitetty runkoon.

Siinäpä alustan päivitys lyhyesti, kuvia selaamalla voi löytää lisää osviittaa. Perän päivitys tulossa tulevaisuudessa, jossa uusitaan laakerit samalla.

Juu ja kaikki jarrukilvet vaihdettiin uusiin odottamaan jarruosia tuonnempana.

Alustan jälkeen päätettiin laittaa vähän moottoria. Aihio hommattiin suunnitelma A:n mentyä mönkään mäntien takia purkaamolta. Lohko on B230, johon on tarkoitus laittaa vahvemmat 13mm kanget ja ET:n männät 3.6mm montulla.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/17012010.jpg)


Kaikki osat puhdistettiin vimosen päälle tai ainakin kovasti on yritetty. Lisäksi lohko sai uuden maalin pintaan.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/17012010_009.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/17012010_008.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/17012010_006.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/08022010_001.jpg)


Männät on std-koossa, jonka vuoksi lohko käytettiin kevyessä hoonissa. Kaikki laakerit vaihdettiin uusiin ja laitettiin uudet tiivisteet joka sopukkaan.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/05022010.jpg)


Lisäksi pistettiin uusi kytkinpaketti pottapyörään vanhan tilalle, jotta ei toivottavasti eka ajulla tarvitse aukoa pakettia. Tietysti tulee vielä eteen teräsvauhtipyörän ja paremman asetelman laitto getragin yhteydessä.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/17012010_011.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/17012010_010.jpg)


Lisäksi vaihdelaatikko putsattiin ja vaihdettiin öljyt. Vaihdelaatikko on M47 eli sillä kovalla vitosella. Samalla tehtiin lyhemmällä siirrolla oleva vaihdekeppi, että saadaan vaihtoa nopeutettua. Ohjeet muistaakseni löydettiin netistä ja toimivaksi huomattiin, mutta se selviää virallisesti vasta käytössä jahka sinne asti päästään. Samantien helpottamiseksi pultattiin alakerran perään kiinni.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/17012010_001.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/11022010.jpg)

Moottoriin hommattiin uudet tukikumit, jotka ovat vahvempaa tekoa.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/05022010_003.jpg)


Tämä paketti ujotettiin kokonaisena ilman kantta moottoritilaan yllättävän helposti, koska edestä oli otettu kaikki ylimääräiset pellit ja jäähdyttimet pois.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/26102009_003.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/11022010_002.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/11022010_003.jpg)


Vielä alhaalta:
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/11022010_006.jpg)

Levätköön vähän aikaa rauhassa.

Lisäksi uusi etulokasuoja asennettiin paikoilleen ja konepelti maalattiin sisältä päin.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/26102009_016.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/17012010_003.jpg)
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta
Kirjoitti: jahveli - 22.11.2011, 10:21:05
Suoritettiin talvella maalikokeiluja kontin luukulle. Perus ajatus on sininen, mutta kysymys herää mikä sininen.


Tuossa osviittaa väristä. Tarkoitus on vetää autoon pinta maali ennen juhannusta, mutta aikataulu voi kusta monestakin päästä. Hommattiin maalit autoon kesäkuun alussa "Mipa Brilliant Design Candy sininen" Nettimaalikaupasta. Saa nähdä onko maalista mihinkään. Huh?

(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/05042009_021.jpg)

Pohjia ollaan tehty pitkin kevättä ja korisarjaa asennettu paikoilleen, joka on R-sportin alkuperäinen. Olen itse yhden sarjan nähnyt paikoillaan 240 volvoissa, että ei taida monessa tulla vastaan. Tuon korisarjan kanssa on ollut melkoisesti ongelmia, kun on aurinko tehnyt 20 vuoden aikana tepposia muovihelmoille. No ei tässä uutta olla tekemässä, kuhan omaa silmää mielyttää.

Pakkelia ja lasikuitua on kulunu useampi satsi. Hiomapaperia ja lihasvoimia senkin edestä, on se sitten pölystä hommaa ilman asennusjuomia. Ja tuostahan on kiitosta saanut kuunnella jopa kotona asti pitkin kevättä Virnistää

Kuvia laitan korisarjasta, pohjista ja maalauksesta tuonnempana, kun saan kuvia kaverin koneelta siirrettyä.

Tässä nyt tulee aikataulullisesti vähän heittoa mitä on tullut tehty, koska kirjoittelen jälkeen jääneitä päivityksiä.

Kansi laitettiin työn alle Huhtikuussa ja saatiin paikoilleen Toukokuussa. Kansi on perinteinen 530-loppuinen.
Kanteen tehtiin moottorikoneistamon toimesta oikaisu, isommat venttiilit pakopuolelle ja kanavien muotoilu.
Kanteen vaihdettiin pakopuolelle 38 mm pakoventtiilit parantamaan kaasujen poistoa, joka tietojeni mukaan on turbomoottorissa tärkeempi tekijä. Materiaali on venttiileissä 21 4N SS terästä eli jos muistan oikein niin haponkestävää.
Kanavia hieman muitoiltiin parantamaan virtausta tarkoituksena pitää virtaus jouhevana koko venttiileiden liikkeen aikana. Mutta paremmin ne asiantuntijat sen tietäävät.

Tuossa kuvia kannesta ennen ja jälkeen koneistuksen:
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/05042009_016.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/16022010_002.jpg)

Ja yllätys ei sit muistettu ottaa kuvia imukanavasta ennen hiomista, mut jälkeen muistettiin kuitenkin:
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/16022010_003.jpg)

Lisäksi isommista venttiileistä:
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/11022010_007.jpg)

Palotilaakin vähän muokattiin poistamalla patti venttiileiden välistä.

Nokka-akseliksi laitetiin H-profiilin Volvon oma nokka ja säätölevyjä joutu vähän muuttamaan välyksien oikein saamiseksi nuiden uusien venttiileiden takia.
Vielä säädettävä nokkapyörä akselille ja kantta paikoilleen.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0424.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0423.jpg)

Nokkapyörästä kuva, joka on otettu koko kokoonpanon jälkeen. Pyörä on vanhasta tehty, eikä edes heitä.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/2011-11-24184022.jpg)
Kannen ja lohkon väliin pistettiin Cometic:n metallinen kannentiiviste paksuudella 3 mm, jolla laskeskeltiin, että saataisiin puristuksia 7.5 pintaan. Vesipumpulle jouduttiin tekemään jatkopala kannen ja pumpun väliin mistä virtaa jäähdytinneste kanteen. Alumiini rikka ja holkki. Holkki liiman kanssa pumpun uraan ja rikka tiivisteen alle. Uusi tiiviste siihen rikan päälle ja liimaa vähän väliin. Toivottavasti pitää. Lisäksi yläpään tiivistesarjalla kaikki tiivisteet uusiksi.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/19022010_001.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/19022010.jpg)

Niitti piti poistaa
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/19022010_002.jpg)
Kansi paikoilleen ja venttiilin koppa maalattuna kiinni:
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/16022010_001.jpg)


Eihän sitä sitten muistanu tukkia kannesta lähteviä vesikanavia, jotka menee kaasutin vehkeissä imusarjaan. No eihän niitä tulppia löytyny liikkeistä niin piti piirustella SolidWorksillä tulpat ja viedä sorvattavaksi koneistusfirmaan. Helpommalla olisi päässyt kun olisi muistanut hitsata ennen koneistusta ne umpeen. Mutta uudet tulpat saatiin ja tulpat reikiin niin tuli hyvä. Ensikerralla viisaampi ja tulppia jemmassa Virnistää

Sit eikun lasikuulapuhallettu ja puhdistettu FT-moottorin imusarja kiinni ja suunnittelemaan suutinosaston hankkimista ja bensapuolta.
Siitäkin lisätään kuva.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/16082010_004.jpg)

Valmiina hyllyssä odottaa Schwitzer/holset hydridi ahdin 58-59mm siivillä ja T3 laipalla. Uudemman mallinen turbon pakosarja ja downpipen laipat asennusta. Niistä kuvia kuhan saadaan paikoilleen.

Lisäksi on postissa tulossa tällä viikkoa Megasquirt paketti antureineen, johtosarjoineen ja trikkereineen. Siinä lisää miettimistä illan kuluksi ja pitäisköhän nyt viimestään niitä asennusjuomia harkita.

Kiva postimies muisti sitten hyvällä paketilla:
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0226.jpg)

Tietää vaan lisäopiskelua illaksi Iskee silmä

No nii pitkästä aikaa tänne taas tekstiä. Auto siirrettiin parempaan paikkaan vkl ja päästään laittelemaan palikkaa kiinni mitä on hommattu tuossa kesän aikaan. Kesän 2009 aikana saatiin auto maaliin. Eihän siitä tullut ammattilaisen tasoista, mutta mennään nyt tällä niin kauan kuin saadaan auto liikenteeseen ja kasvatettua rahakassaa sen jälkeen.

Kesän aikana ostettuja osia jotka odottavat laittoa paikoilleen.

-Turbo
-Mega
-B.pumppu
-öljycooleri
-jarrusatulat 4kpl
-levyt 4kpl
-palat
-asennussarjat
-ym pientä

Seuraavaksi pistellään maalausta varten irroitettuja palikoita paikoilleen kuten etuvalot, ikkunalistat, sivuikkunat ym.
Niiden jälkeen puretaan vähän laturi ja ohjaustehostinta moottorista laitellaan Megan triggeri paikkoilleen ja öljycooleria nokalle.
Tuossa suunnitelmia ja kuvia tulee myöhemmin osista ja asennuksista.

Tuossa vähän esimerkkiä miten ei kannata hioa autoa. Jos vaan voi ja ilmat antaa periksi niin hiominen kannattaa tehdä ulkona tai ainakin suojaimet päässä jos pölyää.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0227-1.jpg)


Sitten osista kuvia mitkä odottaa paikoilleen laittoa.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0264.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0265.jpg)


Ja kahden illan aikaiset saavutukset keulan osalta. Lisäksi tyhjäkäynti moottorin asennuksen suunnittelua, oven kahvojen paikalleen laittoa, tiivisteiden laittelua ym. Käytetyistä osista kiitos lähialueen landian kavereille.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0272.jpg)

Nyt taas pitkästä aikaa päivitystä puuhista, kun kiireiltä ehtii.

Tuossa on puuhailtu ylävesiletkun parissa. Lemmarit vielä puuttuvat ku ei jemmasta löytynyt, mutta pitää poiketa paikalliseen halpamarkettiin niiden tiimoilta pikapuoliin. Kyseessä on dieselin syyläri niin sen vuoksi lähdöt on väärin päin.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0042.jpg)

Lisää kuvia vesiletkuista. Syyläristäkin oli juttua vanhalla puolen, on joko dieselimallin tai 700 sarjasta  ::)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/16022010_016.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/21092010_001.jpg)

Sitten on päästy asentamaan öljynjäähdytin ja letkutukset paikoilleen. Alkuperäinenhän on samantapaisesti mutta toisessa laidassa.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0041.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0040.jpg)
Kuva edestä.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/16082010_003-1.jpg)

Puuhailtu on myös bensalinjan kanssa ja suodatin löytänyt tiensä pellin alle 10mm liitimien kera. Letkut odottavat vielä laittamista kuhan saadaan uusiputki pohjan alle.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0038.jpg)
Tämä on jo muuttanut kiinnitystapaa. Pöllittiin veljen 360 autosta oikea suodatin teline, joka asennettiin samaan paikkaan ::)

Peltipakosarjahan se on edellytyksenä nykyiseen kokoonpanoon ja siitä kuvia seuraavaksi. Koko hoito on tehty itse ja pulssituksista ei ole tietoo.
Tais olla 42/37 putkee ja valmis kollektori.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/08012011_002.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/08012011_001.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/08012011.jpg)

Tommonen hyrrä.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/06052010_006.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/06052010_005.jpg)

Lopuksihan se pitää lämpöeristää, että ei kaikki sula vierestä.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/27032011_004.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/27032011_002.jpg)

Hukkaportiksi tulee 40mm Synapsen kopio, ei köyhällä ole merkkituotteisiin vara :-\

Pakoputkea on väänetty pohjan alle. Suunnitelmissa on laittaa koko putki 3" yhdellä Simonssin vaimentimella.
Kuvaan on päässy alkupätkä ja loput oli auton alla pätkissä niin en kehdannu ryömiä sinne tällä kertaa.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0037.jpg)

Jarrut on laiteltu letkuja ja putkia vaille kiinni ja maalattu sopivalla maalilla.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0033.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0032.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/16082010_002.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/16082010_001.jpg)


Megan kytkentää on aloiteltu ja näyttää olevan hyvällä mallilla. Enää olisi irrallaan rele ja virta johdot, vasilämpöanturi ja puolan johdot odottavat liitintä toimittajalta. muuten alkaa olla moottorinohjaus paikoillaan.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0031.jpg)

(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0029.jpg)

(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0028.jpg)

(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0027.jpg)

(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0026.jpg)

Tuossa kuvaa johdutuksista etukulmaan. Perus juntti releitä ja johdotuksia. Johdot kaipaa vielä viimeistelyä, kuhan saadaan auto jekkasemaan.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/2011-11-24183932.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/2011-11-24183920.jpg)

Puola eksy tulipeltiin.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/19112010.jpg)
Johdotettuna
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/2011-11-24184131.jpg)

Tänään sitten oli vuorossa trikkerin asennusta ja anturin mallailua. Pyörälle on olake sorvattu hihnapyörän valuun lohkon puolelle ja kiekkoon sorvattu vastaava reikä jolla keinoin saadaan se keskitettyä. Pyörä on vielä irti ajoituksen vuoksi, kun löydetään oikea kohta niin pistetään kiinni hihnapyörään.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0036.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0035.jpg)

Tuossa anturin kiinnityslevystä kuva ja maali tietysti tulee vielä päälle.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0025.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0024.jpg)

(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/21092010_006.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/21092010_005.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/21092010_004.jpg)

Ja päivän lopuksi tuli laitettua maattojohto lohkon ja rungon väliin. Akku on tarkoitus laittaa konttiin, koska pellin alunen tulee täyteen muutenkin ahtoputkilla.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0039.jpg)

Akulle tuli tehtyä kiinnityslevy ja siihen akkulaatikko konttiin pyörän koteloon.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/2011-11-24184835.jpg)
Kontin alkuperäinen pohja vaneroitiin tasaiseksi ja päällystettiin samaisella huovalla mikä otettiin talteen pohjalta.

Vielä olisi hankinta listalla laajakaistalambdasarja, coolerin putkitukset ja suuttimet niin voisi ruveta kokeilemaan vehjettä käyntiin. Bensa pumppu odottaa vielä liitintä ja 10mm putkia maailmalta niin senkin voisi asenella paikoilleen.

Tuossa kuvia selventämään syylärin tilanne.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0052.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0050.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0051.jpg)

Tuossa tilanteet mihin jäin päiväkirjan pidossa ja tästä jatketaan nykyisestä tilanteesta.

Nykyinen ulkomuoto:
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0357.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20ja%20hiplattua/Kuva0358.jpg)

Lisää kuvia tulee moottorin puolelta ja sisustasta kun saadaan kuvia koneelle. Muutosta on tullut esimerkiksi seuraavia.

- Innovate laajakaista mittari
- 4kpl muita tärkeitä pikkumittareita (voltti,ö.paine,imu ja pakopaine)
- vakiota parempaa äänentoistoa
- 3" putkisto koko aiton mitalle
- Bosch 1000CC EV14 suuttimet
- ahtoputket
- huohotin linja
- peltipakosarja
- ulkoinen hukkaportti
- dumppi
- B.paineensäädin
- Takasivulasit tummennettu
- Sisusta koottu
- Akku konttiin ja verhoilut sinne.

- Mistan kimppatilausvalot odottaa postissa.
- Räikkälukko tulossa jenkeistä, katsotaan laakeroidaanko perä samalla vai mennäänkö vanhoilla.

No kaikkee ei voi muistaa, mutta odottakaa kuvia.
Eli tästä nyt 1.11.2011 jatketaan.

Pitkien vastoinkäymisien ja kaksien syttykivien jälkeen saatiin auto tulille 20.11. Eihän siinä menny ku kesä kiiressä tapellessa. Tyhjäkäyntiä ja kylmäkäynnistysrikastuksia säädellään vielä uudelleen, kun moottori jäähtyy. Sitten vuorossa on auton siirto montulle ja viimeistelyä, ennen kuin ruvetaan säätää urakalla. Säätö tapahtuu todennäiköisesti penkissä talven tullessa. Ajatuksena olisi saada auto ajokuntoon talvella ja keväällä leimalle ennen kevät kelejä.

Suunnitelmissa vielä tehdä tuplavakaajat autoon, jotka pistetään paikoilleen katsastuksen jälkeen. Tangot on jo valmiina, sovitteet puuttuu.
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta
Kirjoitti: KarstaMasa - 22.11.2011, 10:41:32
On se vaan hieno tuo R-sport korisarja, sitä ei oo joka pojalla! (paitsi mulla  ;))
Hyvää jälkeä muutenkin ja tätä tahtia tää on jo seuraavalla postauksella valmis.  :D
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta
Kirjoitti: Huikkoster - 22.11.2011, 10:52:34
Nyt tulee hyvä :P
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta
Kirjoitti: SanttuM - 22.11.2011, 10:58:08
Hieno peli ja mielenkiintoinen rojekti.

Miksi laitat vakaajat vasta katsastuksen jälkeen?
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta
Kirjoitti: jahveli - 22.11.2011, 11:00:32
Varmuuden vuoksi, että niistä ei jää kiinni. Meillä täällä on kahdenlaisia katsastajia ja toinen ei katso autoja harrastajan näkökulmasta.
Jos jollakin on kokemusta että menee muutoskatsastuksen ja normaalin leiman kanssa tuplavakaajat läpi niin kommenttia.
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta
Kirjoitti: JiiV70 - 22.11.2011, 12:01:23
Aina ilo katella ja lueskella kun joku näkee vaivaa!  O0
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta
Kirjoitti: Fileman - 23.11.2011, 21:25:05
Itsellä kans menossa megan laitto omaan 242:seen nii olisi kiva lukea tai nähdä lisää kuvia siitä.. esim mihin laitoit releet ymt :) hieno projekti!
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee/ei nouse kuolleesta, koittas nyt päättää
Kirjoitti: jahveli - 23.11.2011, 22:03:51
Juu. Laitellaan kuvia, kun ehditään. Kameran muistikortti ei käy koneeseen ja saatanan kattin paska ja tuleva rukkanen kohta söi kameran piuhan. Taas tuli pakkia hyvän nousun jälkeen. Kierreislukutieto hävisi sitten vuorostaan. Kone pyöri ihan hyvin lämpimäksi asti. Ruvettiin siirtämään tyhjäkäynnillä autoa montun päälle niin rupes käynti hiipumaan ja sammu. Sen jälkeen ei näkyny enää Megan kierroslukumittarissa mitään tietoa. Boksista meni ledit pimeeksi. Soittelin vielä illasta autotunelle.

Kokeiltiin trikkerin anturia miten reagoi irtaallan. Yleismittarilla pinneihin ja metalli anturin eteen niin saatiin vaihtuvia lukemia. Eli tietääkseni anturi toimii.
Onko tietoa, miten tuon kuuluisi pelata tai sitä paljonko sen mitäisi näyttää?

Eli kun ei kierrostietoa niin ei kipinääkään. Rupee vituttamaan tuo Mega jo heti alkuun.

Meillä on releet etukulmassa kuskin puolella siinä kiskossa, missä on liittimiä (musta litteä boksi) ja sulakkeet akun telineessä. Akku kontissa. Ei muuten ahtoputkisto sovi paikalleen. Kolme relettä, päärele, pumppu ja flekti. Kaikki johdutukset tulee auton haskalokerosta tulipellin reunaa kiertäen iskarikupin reiäistä kuvettapitkin etukulmaan. Maapiste siellä ja päävirtajohto tulee kontista samaan kulmaan. Puola on siinä kannen kohdalla tulipellissa ja johtosarjasta nousee johdot siihen. Oikealle puolen menee öljynpainemittarille ja laajakaistamittarin anturille piuhat.
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta
Kirjoitti: Biisoni - 24.11.2011, 10:26:32
Hyvältä näyttää! Lissää kuvia vain! :D
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: jahveli - 02.12.2011, 21:46:08
Jatketaanpa välistä jääneillä maalauskuvista. Auto maalattiin itse ja väristä muutama kuva, kun jokainen tietää miten maalataan. 8)
Puskurit maalattiin irtaallaan. Niihin kiinnittettiin ko alunperin nuo listat kiinni.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/17062010.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/17062010_001.jpg)

Vähän takapäätä.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/27072010_001.jpg)
Mestari ite puikoissa toinen paparatsina.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/27072010.jpg)
Konepeltiä
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/22062010_005.jpg)
Keulaa
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/22062010_001.jpg)
Ja kylkeä. Vinkkinä että älkää irroittako ovia jos ette halua vaikea säätöistä urakkaa. Kokemusta löytyy  ;D
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/22062010.jpg)

Maalaus suorittiin lainapaikassa, joka silloin oli helppojen kulkuyhteyksien sanelemana eduksi. Auto siirrettiin 2010 kesällä takaisin koti Rantsille tuoreella maalilla. Kuljetus kalustona onneksi jokin muu kuin saksan ihme.

(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/01082010_003.jpg)

Kieltämättä käänsi katseita liikenteessä. Vuorossa auton lasku talliin.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/01082010_006.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/01082010_004.jpg)

Auto omalla paikallaan.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/01082010_007.jpg)

Tummennettiin autosta itse takasivuikkunat irtaallaan. Muuten niitä ei kannata tehdä itse, jos haluaa hyvän jäljen.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/2011-11-24185037.jpg)

Ylös alas jumppaa on tehty melko monta kertaa, että menee jo unissaankin.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/21082010.jpg)

Jossakin välissä laitetiin Walbron bensapumppu alkuperäiseen jalkaan kiinni. Kanteen juotettiin 10mm letkulähtö, josta vedettiin auton alle 10mm alumiiniputkesta putki keulalle. Alkuperäistä 8mm linjaa käytetään paluulinjana. Ei perskuta, pitääpä muuten tarkistaa se 6mm lähtö että mitä sille tehtiin. :-[ Unohtuko tulpata. :idiot2:
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/21092010.jpg)

Alustaan laitettiin Gt-79 ostetut tuet, jotka on tehty rosterista.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/16042010_002.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/16042010_001.jpg)
Konehuoneen tuet näkyykin varmaan jo useissa kuvissa.

Pissapojan säilökin löysi paikan apukuskin etukulmauksesta. Säiliö on otettu vanhasta Nissanista, mutta ei huudella siitä. Sille tehtiin oma teline, joka kiinnitettiin kylkeen.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/2011-11-24184106.jpg)

Unohtunu kuva Megan asennuksesta hanskalokeroon.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/2011-11-24184451.jpg)

Auton kabiiniin laitettiin apumittareita jokaiseen alkuperäiseen reikään ja alimmaiseksi Lambda. Mittareita on pako ja imupaineelle, voltti ja öljynpaine sekä Innovaten xtr tai joku sinne päin oleva uudemmasta malli päästä.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/15012011_002.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/15012011.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/2011-11-24184635.jpg)

Pienempi ralliratti Volvon keskiöllä. Kiitos 240 nimimerkki.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/2011-11-24184659.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/05042011_001.jpg)

Maavara sopiva, jo pitää madaltaa lisää niin keulasta vähän pois.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/05042011_003.jpg)

Auto loisteessa. Pääsis jo kadulle...
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/05042011.jpg)

Konehuoneesta nykyisessä muodossaan. Ahtoputkia on laiteltu ja kaikki on reilassa, kun päästään vaan megan kans sujuiksi.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/13052011_002.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/13052011_001.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/2011-11-24184012.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/2011-11-20163345.jpg)

Tuossa nykyinen perä, jossa on 2x kirkkaat linssit. Poistuu pikapikaa.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/31122010.jpg)

Mistan kimppatilauksella hommasin 3x kirkkaat, jotka sopii tosi hyvin tuon heijastinpaneelin kanssa siniseen autoon.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/1322153281267.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/2011-11-24184800.jpg)

Itsenäisyyspäivän aikaan valoja kiinnittämään ja tarkoitus hoitaa johdotus suoraan polttimon kantaan, joka kiinnitetään takapaneeliin. Valoissa ei ole sitä piirilevyä.

Tuollainen odottaa asennusta, joka varmaankin tulee väärälle puolen pissapojan viereen.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/2011-11-24181206.jpg)

Pientä suojausta. Pakoputki saa kääreen kun päästään montun päälle, mutta kuumuudelta suojataan vielä konepelti. Katsotaan mitä tulee vai heitetäänkö vesilintua suojalla.

(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/2011-11-24190422.jpg)
On vielä keskeneräinen. ???

Tuossa vielä kuva mitä tuon pellin alta löytyy.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/05042011_005.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/2011-11-24184049.jpg)

Turbon Virgot löytyi edullisesti ja allehan ne piti heti laittaa, kun maalauksen on kerrankin ohi.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/2011-11-24184335.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/2011-11-24184314.jpg)

Paljon on tehty ja pahoittelen epäsotkuista stooria, mutta paljon on tehty välillä. Foorumin vaihto sattui pahaan paikkaan, kuten monella muullakin.
Jatkosta sen verran että tulossa on Spartan lukko perään ja nuo edellä mainitut osat paikoilleen. Megan kanssa tuskaillaan ja koodataan uudestaan. Se kun saadaan toimimaan niin siirretään auto montun päälle ja alkaa putkiston viimeistely, perä operaatio ja tuplavaikain työskentely. Osat pitää näin talven tullen maalailla pesuhuoneessa. Siirtäköön emäntä pyykit vaikka ulos vuorostaan.  :2funny:
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: viiksivallu - 02.12.2011, 22:09:05
Volvon alkuperäistä rattia paikalleen vaan  :idiot2: :2funny: Mistä näitä helmiä oikein löytyy?  :hello: Väri on mahtava, vanteet sopii, aivan kaikki! Hienoa työtä!
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: jahveli - 03.12.2011, 11:52:07
Näitä löytyy tallin perukoilta, joita ei ole vielä saatu liikenteeseen.
R-sportin ratti löytyy, mutta kehältä antanu ompeleet periksi. Paremmin tuo käy käteen, mutta alkuperäinen on paremman näköinen.
Pitää kahtoo jossain vaiheessa joku auton sisustusliike, jossa sais ratin korjattua.
Onneks tuossa on sentään volvon logo ;)
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: viiksivallu - 03.12.2011, 15:00:06
Näitä löytyy tallin perukoilta, joita ei ole vielä saatu liikenteeseen.
R-sportin ratti löytyy, mutta kehältä antanu ompeleet periksi. Paremmin tuo käy käteen, mutta alkuperäinen on paremman näköinen.
Pitää kahtoo jossain vaiheessa joku auton sisustusliike, jossa sais ratin korjattua.
Onneks tuossa on sentään volvon logo ;)
Hehe, tarkoitinkin tätä Volvon GT rattia  ;)
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: Elk - 03.12.2011, 15:24:37
Hehe, tarkoitinkin tätä Volvon GT rattia  ;)
siis 242GT:n susirumaa? ei nyt ainakaan sitä...
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: jahveli - 04.12.2011, 13:32:30
Joo ei tosiaan mitää GT.tä. Tuo pysyy ainakin siihen asti kun joskus saadaan uusi kehä uusittua siihen R-sporttiin.

Tuo pienempi istuu hyvin käteen ja on tilaa pöyritellä tehostimen kanssa.
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: Turbo 242 - 04.12.2011, 15:31:48
Pissapojan säilökin löysi paikan apukuskin etukulmauksesta. Säiliö on otettu vanhasta Nissanista, mutta ei huudella siitä. Sille tehtiin oma teline, joka kiinnitettiin kylkeen.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/2011-11-24184106.jpg)

Itsellä 242:ssa vähän samantapainen pissapojansäiliö, n. 1 litran vetävä Nissan Cherrystä. :juhau: Ei mahtunu isompaa.  :2funny:
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: Biisoni - 06.12.2011, 15:01:28
Jokos on takalamput kiinni?
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: jahveli - 06.12.2011, 18:53:32
On, mutta odottaa nyt vitutuksen multihuipentuman takia motivaatiota ottaa kuvat koneelle.
Ei tuo vitun mega rupea yhtään yhteistyöhön.
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: jahveli - 07.12.2011, 01:06:14
No nii jatketaampa näin yöllä päiväkirjanpäivittämistä. Tuli tuossa pyhien aikaan laiteltua uudet takavalot autoon, huohotinsäiliö eksyi pellin alle, kaijuttimia laiteltu sisätilaan ja yleistä paskaa tuon Megan kanssa. On tosilähellä nyt vaihtua tuo johtokirnu toiseen ohjaimeen. Ei sit millään mee koodi sisään ja sekin virheellisenä. Herää kysymys onko tuosta purkista jotakin muutakin menny kun koodi poikittain.

Mutta valoihin. Valothan tuli kimppatilauksena Virosta ja näkyvät käyvän paikoilleenkin hyvin. Aluperäinen suunnitelma oli juottaa johdot polttimon muovikantojen pesään, mutta kun irrottelin valot pöydälle niin huomasin että helpommalla pääsen kun vaihdan sen piirilevyn uusiin. Ainut varovainen kohta oli sen liittimen alusen irrottaminen liimasta. Muuten piirilevyt kävivät paikoillen hyvin. Joten vähemmällä pääsin.

(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/PB270089.jpg)

Valoissa alarivin keskimmäisessä polttimon reiässä oli jotain outoa. Ei sinne sitä poltinta saanu mitenkään päin kun oli keskeneräiseksi jäänyt.

(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/PB270090.jpg)

Kuvassa näkyy mikä oli syynä. No eikun puolipyöree viila käteen isontamaan reiät oikeankokoisiksi. Muovissa oli pienet jäljet siitä minkä kokoiset ne piti olla. Sen jälkeen lattaviila käteen ja polttimon kannan lukitus nastoille lovet. Tuollaiset tuli hiomalla. Eli ei tehdas jäljet, mutta riittää meikäläiselle ja polttimot pysyy kiinni ja lujasti.

(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/PB270091.jpg)

Aluperäiset tiivisteet pistin väliin ja umpiot kiinni. Heijastinpaneeli piti irroittaa valojen vaihdon tieltä, koska en uskaltanut vääntää valoja ja paneelia liikaa. Alarivin punaiset valot saa kaikki palamaan yhtäaikaa jos haluaa. Pistää vaan sumuvalot päälle  8)
Yläriviin pitää ostaa punaiset polttomot jarruvaloille. Jos nyt muistin valoruudut oikein. Eli jarruvalot on ylä ja sisin kulma. Sumuvalot niiden alla ja ulospäin menemällä on parkit ja takavalot. No ei väliä, pääasia että valot on omaan makuun.
Tuossa parit kuvat asennettuna.

(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/PB270092.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/PB270093.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/PB270095.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/PB270096.jpg)

Seinä on vastassa niin ei saa kohtisuoraan vielä yhtään kuvaa  :(

Muista ei tullu vielä otettua kuvia niin ei ole todisteita. :'( Mutta kuitenkin huohotinsäiliö löyti itselleen paikan moottorin oikealta puolen syylärin vierestä. Jos se ei siellä toimi niin katsotaan paikka sit muualta. Muualla ei oikein tilaa enää ole. Letkua joutuu kierrättämään, mutta pysyypähän enimmät öljyt koneessa. Eipähän rotjaa koneen kylkeä eikä mene koneeseen takaisin muuta kuin laittamalla.  ;D Pitää vaan muistaa katsella öljyn rajoja.

Tuon Megan kanssa nyt painitaan. Rupee vituttaa kun kone pyöri ja oltiin siirtämässä autoa montulle niin pimeni. :facepalm: Jos toimii muut niin tuo purkki sit ei ymmärrä yhteistyötä. Aina se jotain keksii ja kertaakaan ei ole vielä vika ollu väärissä kytkennöissä tai savunnu mikään oma kytkentä. Sytkäkivet eka paloi kahteen otteeseen ohjeistuksesta saaduilla oikeilla arvoilla ja sit kun kone saatiin käyntiin niin meni jotain siitä purkista. Koodi poikittain tai prossu. Ei saa ainakaan minulta kehuja. Sit ohjeiden avullakaan ei saada koodia päivitettyä. :tickedoff: :knuppel2: Pitäisköhän välillä ruveta ottamaan muutakin ku vettä. <Kippis>
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: Turbo 242 - 07.12.2011, 04:24:01
Muista ei tullu vielä otettua kuvia niin ei ole todisteita. :'( Mutta kuitenkin huohotinsäiliö löyti itselleen paikan moottorin oikealta puolen syylärin vierestä. Jos se ei siellä toimi niin katsotaan paikka sit muualta. Muualla ei oikein tilaa enää ole. Letkua joutuu kierrättämään, mutta pysyypähän enimmät öljyt koneessa. Eipähän rotjaa koneen kylkeä eikä mene koneeseen takaisin muuta kuin laittamalla.  ;D Pitää vaan muistaa katsella öljyn rajoja.

Eikai siihen huohotinletkuun tullu mihinkään kohtaan notkoa niin että siihen muodostuu ilmalukko tai ylipäätään notko johon öljy voi kerääntyä? ???
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: jahveli - 07.12.2011, 08:06:40
Ei tule letkuun notkoa. Joudutaan vaan nätisti se kierrättämään koneen etukulmasta yli.
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: Turbo 242 - 08.12.2011, 06:49:06
Ei tule letkuun notkoa. Joudutaan vaan nätisti se kierrättämään koneen etukulmasta yli.

O0 Kyllä pitäisi huurujen tuolla kulkea.
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: AtAi - 08.12.2011, 08:42:55
Valoissa alarivin keskimmäisessä polttimon reiässä oli jotain outoa. Ei sinne sitä poltinta saanu mitenkään päin kun oli keskeneräiseksi jäänyt.
Ei se ole keskeneräiseksi jäänyt, tuo on ihan normaalia jos on joku about noin vm.84 mallin takavalot, ILMAN sumuvaloja. Siitä vasta tuleekin huumoria kun toisella puolella tolla taustalla ja toisella puolella 88valo, niin ei voi laittaa ku sisimpiin valoihin polttimot koska muuten palaa oxx-xox  alarivissä  :2funny:
Eli ny selvis minkä ikäsen valoa käyttäneet mallina virossa.
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: Justus - 08.12.2011, 11:40:13
Ei se ole keskeneräiseksi jäänyt, tuo on ihan normaalia jos on joku about noin vm.84 mallin takavalot, ILMAN sumuvaloja. Siitä vasta tuleekin huumoria kun toisella puolella tolla taustalla ja toisella puolella 88valo, niin ei voi laittaa ku sisimpiin valoihin polttimot koska muuten palaa oxx-xox  alarivissä  :2funny:
Eli ny selvis minkä ikäsen valoa käyttäneet mallina virossa.

Nuo pystyy hyppyjohdoilla ja puukolla muuttamaan millaiseksi haluaa.
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: jahveli - 08.12.2011, 16:27:33
Joo no ite tein sillai että kummallakin puolen on sumuvalo. Saa kaikki alavalot palamaan punaisena jos haluaa. Jarruvalo on siinä peruutusvalon vieressä jos nyt oikein muistan.
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: TopiK - 08.12.2011, 16:41:23
Nuo pystyy hyppyjohdoilla ja puukolla muuttamaan millaiseksi haluaa.
Ei siihen välttämättä tarvi mitään hyppyjohtoja, järjestelee siitä liittimestä vaan ne metalli "abikot" siten, että halutut valot palaa. Kaikkein helpointa se ei näin ole, mutta eipähän tule kilometri kaupalla puuha piuhaa ja sataa kappaletta abikoja takavaloihin. ;)
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: Justus - 08.12.2011, 20:22:24
Ei siihen välttämättä tarvi mitään hyppyjohtoja, järjestelee siitä liittimestä vaan ne metalli "abikot" siten, että halutut valot palaa. Kaikkein helpointa se ei näin ole, mutta eipähän tule kilometri kaupalla puuha piuhaa ja sataa kappaletta abikoja takavaloihin. ;)

Hyppyjohdot on muutaman sentin pätkiä ja tinaamalla kiinni piirilevyyn, ei tuu yhtään abikoa, eikä tarvi sitä liitintä sekoittaa.
No kuikin tekee tyylillään.
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: puppet - 08.12.2011, 21:55:11
Oman 240 valoihin oli ''pakko'' tehä johdoilla valojen virrat, kun tuninki valojen piiri oli tehty miten sattuu, edellinen omistaja oli jo muokannut johtoja, sekä alkuperäinen kytkentälevy oli säpäleinä  :buck2:

E: sori OT, siistiltä näyttää, jatka samaan malliin  :pomo:
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: jahveli - 12.01.2012, 13:09:06
Päivitetäämpäs taas pitkästä aikaa. Ollaan painittu moottorin ohjauksen kanssa tai no oikeestaan jo vähän turhautuneita. Mutta sillä aikaa on kuitenkin edetty myös muuallakin auton rakentamisessa. Auton takapää on saanut tuplavakaimen ja konehuone lämpösuojausta lämpöhalvauksen varalta ja kiiltoa putkiin vuorossa on menossa etupään vakavoittaminen.

Takavakaajien rakentaminen alkoi vanhan irroittamisella ja tekemällä foorumilta löytyvien linkkien kautta sopivat sovitelevyt kahden vakaimen yhdistämiseksi. Näistä tuli kuvan mukaiset.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/2011-12-31125130.jpg)

Ja pultilla kiinni.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/2011-12-31130737.jpg)

Eikait siinä muuta kuin maalia pintaan ja paikoilleen. Alemman vakaimen pultin kannat hiottiin matalemmiksi.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/2012-01-08092551.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/2012-01-08092618.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/2012-01-08092607.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/2012-01-08092559.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/2012-01-08092632.jpg)

Seuraavaksi on siirrytty etuvakaimien tekoon. Yhdystangot auton alta irti ja en jaksa edes laskea monesko osa on jo kun uudestaan irroitetaan ::)
Yhdystangoista rikat pois ja patti hiomalla pois. joista tuli kuvan mukaisia.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/2012-01-08092359.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/2012-01-08092332.jpg)

Varaosakeskukselta kävin eilen hakemassa toiselle vakaimelle korikumit. Antovat sit sokotan korikumit, mut meneehän nuo. Joidenkin osien osalta on ole edes enää tarvikkeena mahdollisuutta saada  >:(

Mut palataan etuvakaimiin myöhemmin.

Sit konehuone. Tehtiin V70 uusista jarrukenkien metallirungosta turbon päälle kehikko. Jarrupinnat heivattiin pois. Tämän tarkoitus on toimia telineenä lämmön suoja pellille, joka tuohon kiinnitetään. pellistä tulee kuvia myöhemmin, kun on kaverin kameralla.

Mut tuossa telineestä.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/2011-12-31092247.jpg)

jonka jälkeen pakoputki sai lämpönauhan ympärilleen.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/2011-12-31102028.jpg)
menee auton alle vaihdelaatikon kupeelle asti.

Lisäksi kiillotettiin ahtoputket käsin hiomalla ja näistä kanssa kuvia tuonnempana. *kahvia->
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: jahveli - 20.01.2012, 22:10:14
Tuossa tuli ilta oltua etuvakainten kimpussa ja tuplathan sinne pohjan alle tuli. Kuten edellä on mainittu niin aikaisemmaa 21mm vakaimen korikumina toimii Bilsteinin kumit ja nyt nuo tuoreet 19mm tangolle on skodasta. Eli siellä on edessä nyt 21+19.
Vanhoista kiinnikkeistä heivasin ne sisävänkyrät poikkeen ja laitoin kumit päälekkäin raudan sisään. Vänkyrän tilalle tein 15mm lattaraudasta korokkeet että eivät hankaa koriin. Oli työ käsiporalla porata reiät läpi. Mutta onneksi oli bonssattuja poranteriä.
Seuraavaksi kuvia lattaraudan korokkeesta:
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/2012-01-20200040.jpg)

Sit yhdystankojen asemoinnista.
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/2012-01-20200020.jpg)

Lopuksi koko helahoito
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/2012-01-20195933.jpg)
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/240/uutta%20kuvaa/2012-01-20200031.jpg)

Nyt sit vaan odotellaan pikkuhilkettä ja että saadaan tuo moottoriohjausmurhe hoidettu kuntoon. Vielä olis kevään aikaina tehtävä listaa. Pitäisi perä laakeroida ja laittaa tuo hammaslukko paikoilleen, paremmat etupenkit laittaa ja sit säätöä ja kovaa ajoa. :3/4 jättää sen: Mutta sitä odotellessa :nälkä:
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: jahveli - 22.01.2012, 18:24:03
Nyt lopulta kuvia kiilotetuista ahtoputkista ja lämpösuoja pellistä turbon päältä.

(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/DSC01000.jpg)
Ensin ahtoputki irti

(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/DSC01002.jpg)
ja sit paikoillaan

(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/DSC01001.jpg)
Siinä on turbon puoleinen putki kiilotettu ja tehty lämpösuoja edellä mainittujen kiinnikkeiden päälle.

(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/DSC01003.jpg)
Lopuksi nykyinen näkymä konepellin alle. :smitten:
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: Jussi.L - 22.01.2012, 18:45:59
suoer helmi konehuone  S* koskas tämä on ajossa, kesälläkö?
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: jahveli - 22.01.2012, 18:50:40
Yritys on keväälle saada ajoon. Ainut ongelma mikä tässä on päällä enää niin tuon moottorin ohjaus megalla... Outoja henkimaailman vikoja joita ilmaantuu ilman mitään selkeää syytä
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: viiksivallu - 22.01.2012, 20:14:23
Pirtsakan värinen konehuone  :pomo:
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: SanttuM - 23.01.2012, 13:11:10
 P> Todella hyvää jälkeä. serantaan menee
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: Biisoni - 23.01.2012, 13:39:27
Nättiä!! Upea konehuone!
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: Turbo 242 - 24.01.2012, 09:02:01
(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/oivittu/DSC01003.jpg)
Lopuksi nykyinen näkymä konepellin alle. :smitten:

Komeeta jälkeä. O0
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: jahveli - 13.02.2012, 19:04:51
Löytyhän se tietotietokatkos. Ei menny ku parin kuukauden laittoillat saatanan D37 liittimen ongelmien paikantamiseen Megan kanssa.  :tickedoff:

No pitää vaihdella johtosarjaan liitin, jos sillä korjautuisi. Jos ei niin sit pitää vaihtaa koko paskaan paremmat liittimet.
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: jahveli - 23.02.2012, 20:27:55
No nii, nyt olis uus moottorinohjaus paketissa odottamassa asennus. Lauantaina hyvillä mielin aamulla liikenteeseen, MS1 otetaan autosta irti ja siirtyy hyllyyn odottamaan ostajaa tai jatkojalostusta. Elämä on ihanan kallista ja miehisiä heräteostoksia tai puhutaan nyt pakko-ostoksista.

Katsotaan saadaanko kuvia lauantain jälkeen... ::)
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
Kirjoitti: Fileman - 23.02.2012, 21:22:54
No nii, nyt olis uus moottorinohjaus paketissa odottamassa asennus. Lauantaina hyvillä mielin aamulla liikenteeseen, MS1 otetaan autosta irti ja siirtyy hyllyyn odottamaan ostajaa tai jatkojalostusta. Elämä on ihanan kallista ja miehisiä heräteostoksia tai puhutaan nyt pakko-ostoksista.

Katsotaan saadaanko kuvia lauantain jälkeen... ::)

Miks et vaan vaihtanut sitä db37 liitintä jos siinä oli vika? tai jos ei kolvi pysy kädes niin vieny jollekki joka vaihtaa tai tulee vaihtamaan? mikäs ohjaus nyt tulee?
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta, Uutta eloa aivoihin.
Kirjoitti: jahveli - 24.02.2012, 13:31:42
Kerran jo vaihdettu eikä se parantunut, muuttu vain toiseen. Vitutus käyrä sen verran korkealla sen vuoksi että ei jaksa pelleillä sen kanssa enää
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta, Uutta eloa aivoihin.
Kirjoitti: jahveli - 23.03.2012, 21:18:17
No nii kevät alkaa painaa päälle ja aikataulusta jäljessä. Olisi jo mukavaa että auto odottaisi leimasedän hyväksyntää, mut ei. Uusi moottorinohjaus on asennettu autoon ja otettu savut. Uusi ohjain on ATDrive, jos ei ole vielä tullu mainittua. Tyhjäkäyntiventtiilikin meni taas uusiksi, kun näkyy olevan nuilla käytetyillä taipumuksena loppua toimimasta kriittisimpään aikaan. No aamulla uusi venttiili kiinni letkujen väliin ja kahtomaan saako auton pyörimään niinkuin pitäisi. Pelkona on taas että jotain kusee käsille kuten yleensä. Hyllyssäkin odottaisi lukko, joka pitäisi laittaa kiinni heti kun saa auton liikkumaan ja vahvempia voimansiirron osia pahan päivän varalle.
Otsikko: Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta, Uutta eloa aivoihin.
Kirjoitti: jahveli - 06.05.2014, 23:14:38
Nyt on jääny paljon asioita välistä, mut päivitetään nykytila.

Auto käytettiin tuossa kiireen takia penkissä säädöissä ja saatiin kunnolliset asetuksen kadulle. Penkkilappu alustavasti 250 hv ja 330 Nm. Ahdot 0.8 ja kytkimen luistamiseen loppui lysti. Nyt pitäis muutoskatsastaa tää kottero katsastuslapuilla ja liikenteeseen. Penkistä jäi vielä jälkipuinteja kytkimen ja pakopaineiden osalle. Nämä pyritään ratkaisemaan pikapuoliin ja uudestaan säätöihin. Tod. näköisesti voimansiirto kokee päivityksen alkukesän aikana ja tehdään jotain pakopaineiden osalta. Mut yritetään jatkaa päivittämistä nyt vähän tarkemmin, kun on päästy takaisin harrastuksen pariin muilta kiireiltä.
Otsikko: Vs: Fenix 240 ylösnousemus tapahtunut
Kirjoitti: jahveli - 21.05.2017, 21:38:43
Taas on jäänyt pitkä väli kirjoitteluun. On tullu tässä kaikkee muuta kiirusta ja perheen lisäystä niin jostain ollu pakko luopua. Pikkuhiljaa on laiteltua autoja ja jätetty kesiä ajamatta, mutta nyt odottaa enää leimapäivä tulevalla viikolla.

Kone ja voimansiirto on kokenut muutoksia edellisten vastoinkäymisien jälkeen, jolloin nytkytin ja pakopaineet olivat vastuksina.

Pellin alle on laiteltu Turbobanditin RST-pakosarja vähän pienemmillä putkilla mitä edellinen. Kaveriksi Holsetin HX35 pienellä pakopesällä (10) oleva ahdin. Synapsen 50 mm hukkaportti. Pakoputkea 3.5" vaihdelaatikon tietämille. 3" menee perälle asti ja siitä loppuun 2.5". On sopivat äänet eikä anna liikaa viestiä kadulla. Kanteen laiteltiin KL-Racingin hiottu nokka-akseli ja jakopäähän pyöreällä hampeilla olevat hilut. Voiman siirtoon on laitettu Blinfactorin vauhtipyörä, Bemarin 240 mm SRE-asetelma ja orgaaninen kytkinlevy. Jatkeeksi tähän sovitettiin Bemarin 265 pitkällä 5-vaihteella ja muokattu kardaani. Volvon kytkin koppaan on tehty laajentavia muutostöitä, jotta edellä mainittu murkula sopii pyörimään.

Perään on eksyny hammaslukko, mutta en muista oliko siitä jo edellisissä viesteissä mainittu.

Viikonloppuna säätöä ja penkitystä tehtynä ja tuloksena oli 358 hv ja vääntöä 510Nm. Olipas kerrankin hyvä vkl. Sitä saatiin mitä haettiin kadulle. Ei mitään singerikierroskonetta vaan sopivasti alhaalta asti vääntävä katukone. Lähtee vetämään 2000 kierroksesta tehokkaasti ja huiput jo ennen 4500 r/min.

Pitää laittaa kuvia ja penkitystä näkösälle, kun saan aikaiseksi.
Otsikko: Vs: Fenix 240 ylösnousemus tapahtunut
Kirjoitti: jahveli - 21.05.2017, 21:39:41
Seuraava mikä kokee muutoksen pikapuoliin on perä, johon asennetaan ehkä kadulle miedommin käyttäytyvä murkula.
Otsikko: Vs: Fenix 240 ylösnousemus tapahtunut
Kirjoitti: jahveli - 27.08.2017, 15:24:19
Pientä päivitystä.

Tuli väsättyä poikkituki autoon, kun alko pelkät GT-raudat vääntymään kuormituksesta.


(https://thumb.ibb.co/m6RVmk/IMG_20170814_211532.jpg) (https://ibb.co/m6RVmk)

Lisäksi dumppi on tullu vaihdettua Tialin 50 mm kun edellinen ei pelannut mitenkään päin. Takapyörän laakerin vaihdon jälkeen  sadetta pidätellessä...

(https://thumb.ibb.co/fyAjCQ/IMG_20170826_111257.jpg) (https://ibb.co/fyAjCQ)

Lisäksi on tullu hommattua heräteostoksena toinen moottori, joka sisältää osat pitkäiskualakertaan Pentan akselilla ja SPM.n osilla, -531 kansi josta ei virtaus lopu heti ja pleniumia. Menee talvi varmaan mukavasti rakennellessa palapeliä  ::)
Otsikko: Vs: Fenix 240 ylösnousemus tapahtunut
Kirjoitti: jahveli - 23.12.2017, 18:43:42
Talviseisokki pidellessä on tullu puuhasteltua vaikka minkänäköistä. Loppu kesä menikin vaan ajellessa ilman pahempia kommervenkkejä.

Syksyllä tulikin hommattua tai pikemmin saatua jokapojan unelma talliin ;D
(https://thumb.ibb.co/bNuUFR/IMG_20171223_163753.jpg) (https://ibb.co/bNuUFR)

Tänään tuli sitten vahvistehitsattua alatukivarret ja ylätangot. Kaikki vahvistettu 3 mm levyllä. Oli näpsäkkä laittaa paikalleen valmiina leikkeinä.

(https://thumb.ibb.co/fYcc26/IMG_20171223_163726.jpg) (https://ibb.co/fYcc26)

(https://thumb.ibb.co/mDZUFR/IMG_20171223_163744.jpg) (https://ibb.co/mDZUFR)

image uploader (https://fi.imgbb.com/)

Samalla pukki kiikutti foorumin tontuilta kovan paketin vaikka pehmeitä aina toivoisi.

(https://thumb.ibb.co/hwM9FR/IMG_20171223_171337.jpg) (https://ibb.co/hwM9FR)
Ois säädettävät iskarit taakse.
(https://thumb.ibb.co/f2CYaR/IMG_20171223_171614.jpg) (https://ibb.co/f2CYaR)
ZF:n lukko lisälevyillä ja ramppikulmat muutettuna.

Tullu muutakin ilkeyttä puuhastellessa tallissa. Öljysumuja väsätessä moottoriin ja kasatessa sitä ruottinmiesten palikoilla. Tiedä mitä tästä vielä tuleekaan ::)

(https://thumb.ibb.co/nepJ9m/IMG_20171122_184520.jpg) (https://ibb.co/nepJ9m)

(https://thumb.ibb.co/jkDd9m/IMG_20171122_184538.jpg) (https://ibb.co/jkDd9m)

(https://thumb.ibb.co/cRRn26/IMG_20171122_184552.jpg) (https://ibb.co/cRRn26)

(https://thumb.ibb.co/iAod9m/IMG_20171122_194247.jpg) (https://ibb.co/iAod9m)

Pikkupiru olkapäillä kuiskutti korvaan, että ois terästakoakselissa 86 mm iskua, joka ois tuossa nyt paikallaan.

Otsikko: Vs: Fenix 240 ylösnousemus tapahtunut
Kirjoitti: Mursu - 29.12.2017, 22:44:28
puuttuuko tuosta veivistä pala tuosta keskeltä alhaalta vai kuuluuko siinä olla semmonen? O.o
Otsikko: Vs: Fenix 240 ylösnousemus tapahtunut
Kirjoitti: razori - 30.12.2017, 02:11:06
Kuuluu olla tuollainen
Otsikko: Vs: Fenix 240 ylösnousemus tapahtunut
Kirjoitti: jahveli - 30.12.2017, 13:51:07
Kyllä veivit on kondiksessa. Kolo kuuluu ominaisuuteen ja oisko voiteluun tai tasapainotukseen liittyvä asia.
Otsikko: Vs: Fenix 240 ylösnousemus tapahtunut
Kirjoitti: Huikkoster - 30.12.2017, 17:56:54
Voiteluun. Voitelee reunoja
Otsikko: Vs: Fenix 240 ylösnousemus tapahtunut
Kirjoitti: Mursu - 30.12.2017, 21:11:41
okei, aina oppii uutta...näyttää tuos kuvas vaan vähä epäsymmetriseltä niin näyttää kun olis osumaa ottanu :)
Otsikko: Vs: Fenix 240 ylösnousemus tapahtunut
Kirjoitti: jahveli - 21.02.2018, 19:56:43
No nii pitkästä aikaa taas päivitetään ajantappo viihdettä.

On tullu asennettu BMW:n kitkalukko räikkälukon tilalle perään ja samalla iskarit vaihtu Gazin säädettäviin sekä tukivarret vahvistettuihin. Olihan työ saada yksin tukivarret paikalleen, kun joka paikassa uretaania. Tukivarret hiekkapuhallettiin ja maalattiin kunnon maalilla, josta ei sit innostuneena tullu silmän lumetta kuvattua.

(https://thumb.ibb.co/fj4aAx/IMG_20171231_163410.jpg) (https://ibb.co/fj4aAx)

(https://thumb.ibb.co/jQh3Vx/IMG_20171231_163348.jpg) (https://ibb.co/jQh3Vx)

(https://thumb.ibb.co/bXhRiH/IMG_20171231_163458.jpg) (https://ibb.co/bXhRiH)
Lukkoon oli valmiiksi koneistettu tilaa nopeusmittarin kehälle niin täppäsin sen vaan helposti kiinni. Itellä kun ei ole sorvia niin joutuu käyttää toisten palveluja.

Sitten on tullu painittua moottorin kanssa. On tullu kasattua pata ihan simppeleillä osilla.
Enskesän kokoonpano koostuu seuraavista osista jos ei kuvista voi päätellä:
- Pentan 86 mm kampura.
- SPM:n männät 96,3 mm ja h-profiilit 152 mm.
- Uudet laakerit
- Metalli kanstiiviste
- 531 kansi
- 38 pakovenat
- 46 imuvenat
- Enem K15 turbo nokka
- Nokka säädetty ohjeiden mukaan 2.6 mm auki.
- Säädettävä jako pää vanhasta moottoristani.
- Moottorin tukikumit vahvemmat edellisestä edelleen.
- Öljyn paluu lohkoon.
- Kannen takapää tuettu nokka-akselin päätytulpan kohdalta.
- Lisähuohotus venakoppaan.
- Plenium, jauhemaalattu.
- KL-bensakisko ja 1000 suuttimet vanhasta kokoonpanosta.
- Puristukset 8,6 luokkaa.
- KN iiisoo suodatin.
- ja kaikkee mitä nyt puuttuu.


(https://thumb.ibb.co/er1DVx/IMG_20180217_184303.jpg) (https://ibb.co/er1DVx)

(https://thumb.ibb.co/eSH93H/IMG_20180217_184321.jpg) (https://ibb.co/eSH93H)

Sit on lähdössä kytkin tasapainotukseen ja samalla sintteri siihen. Nestenkytkin osat tilauksessa ja bemarin 37dz laatikko tulossa.
Ensviikolla pitäisi alkaa nakella osia takaisin pellin alle, että saisi lisätuen sommiteltua lohkon ja apumiehen puolen jousikotelon väliin.

Tuota huohotin putkee oon miettinä, maalatakko vai jättääks sinkkipinnalle. Eikun hei, saiskohan tuon jotenkin kromattua  ;D

Onko purukalla kokemusta mihin asti 2.5 alakerralla pääsee tuolla hx35 ahtimella vai meneeks sekin vaihtoon, jos 450 hv nyt alkuun pääsis  :nälkä:
Otsikko: Vs: Fenix 240 ylösnousemus tapahtunut
Kirjoitti: jahveli - 06.03.2018, 21:00:38
No nii, moottori olisi nostettu pellin alle ja kiinnitetty uusilla isommilla tukikumeilla. Alkais seuraavaksi lisätuen teko ja pieni ahtoputki muutos. Vaihdelaatikko odottaa MH.sta hakua ja kytkin on tasapainotuksessa. Kun saa laatikon alle niin alkaa muiden rojujen kiinnitys.

Mikshän puhelimella ei saa hifistelykuvaa lisättyä. Onko jollain modella asiasta tietoa?