Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: Henq_ - 15.12.2011, 15:07:33

Otsikko: tappikone kaasareilla vai ruiskuksi?
Kirjoitti: Henq_ - 15.12.2011, 15:07:33
Elikkäs tässä on nyt pohdiskeltu, että onko mitään järkeä lähteä muuttamaan b20a:ta ruiskuksi (Onko töitä aivan kauheaksi ja maksaako mansikoita, mustikoita ja omenoita)? Vai onko älykkäämpää lähteä esimerkiksi hommaamaan tuplia ym. strömpän tilalle? Tehoja olisi tietenkin kiva saada maltillisesti puristettua koneesta.. :buck2: kaikki vinkit ja ideat on tervetulleita
Otsikko: Vs: tappikone kaasareilla vai ruiskuksi?
Kirjoitti: jkjh940 - 15.12.2011, 15:42:59
No itsellä veneessä sama b20 mosa niin päätin lähtä jalostamaan siintä ruisku konetta paremman hyötysuhteen merkeissä. Samalla tulee sitten harjoiteltua toi mega samalla ja sitten myöhemmin varmaan ahdinta.Kyllä noi tuplat kävi mielessä mutta ei nekään ilmaisia ole.
Otsikko: Vs: tappikone kaasareilla vai ruiskuksi?
Kirjoitti: InlineFour - 15.12.2011, 17:14:02
Kaasutin on aina tyylikkäämpi.

Sitten ihan OT:na, kun aina puhutaan "megan" opettelemisesta.
Väitän että nuorisolla ( mm. minä) on kelkka kääntynyt jo toiste päin,
eli kaasareitten opiskeluksi. Kerran oli yhden harmittavan rahallisen
takaiskun päässä laittaa mega erääseen autoon, että sitä
oli tutkittu aikasta paljon monet illat ja viikonloput, ja piirrelty
valmiit kaaviot miten valmistaa adapterilevyt alkuperäiselle johtosarjalle,
ja miten muuttaa piuhoja ym. että sen saa toimimaan, ja miten
mikäkin toimii ja mihin vaikuttaa.
Niin valehtelematta se oli minulle selkeämpää, kuin kaasuttimet :idiot2:
 Kun tutkinut nyt niitä, niin minulle ne taas vaikuttaa paljon vaikeampiselkoisilta.
Aikansa kutakin ;)
Otsikko: Vs: tappikone kaasareilla vai ruiskuksi?
Kirjoitti: leka - 15.12.2011, 18:19:12
Pistä siihen k-jet ruisku.
Otsikko: Vs: tappikone kaasareilla vai ruiskuksi?
Kirjoitti: o_j - 16.12.2011, 15:03:24
Pistä siihen k-jet ruisku.

K-jetiks muuntaminen pitäs sujua melko näppärästi, jonkun verran noita alkuperäisiä ruiskun osia pyörii myynnissä. Miksei d-jetkin, siinä vaan taitaa olla enemmän hajoavia osia että ehjän löytäminen voi olla työlästä. Pystyykö k-jetin kanssa hyödyntämään 240:n osia kuinka pitkälle (imusarja nyt ainakin on erilainen, muuten voi olla aika bolt-on juttuja)?

Toisaalta jos tehotavoite on maltillinen, pystyy ihan b20a:lla etenemään pikku muutoksin. http://volvo.tonit.org/ ja sieltä 142tic, alussa on juttua b20a:n kevyestä piristämisestä jolla vakiokoneesta saatiin 135hv. Tulos ois varmaan vielä parempi kun strömbergin vaihtais esim. weber dgv:hen?

Ruiskutekniikkaa ei sinällään kannata pelätä, aika kunnioitettavasti tuo d-jetkin tuntuu aikaa kestävän. :hello: Pikainen arvio on että ruiskuksi muuttaminen on halvempaa kuin tuplakaasarilliseksi, kaasarit alkavat olla siinämäärin hyvissä hinnoissa.
Otsikko: Vs: tappikone kaasareilla vai ruiskuksi?
Kirjoitti: Henq_ - 16.12.2011, 15:46:45
Jos tuota rupeaa ruiskuksi jalostamaan, niin eikös bensatankkikin pitäisi vaihtaa / tehdä muutoksia? Ilmeisesti 140 sarjan tankki ei käy amazonin tankin tilalle? Lähiaikoina saan b20e kannen ja jotain hilppeitä kätösiini :P
Otsikko: Vs: tappikone kaasareilla vai ruiskuksi?
Kirjoitti: lucky74 - 16.12.2011, 16:09:19
Erittäin hyvä aihe.Tarkoitus kanssa päivittää strömpän tilalle ruisku. L-jetronikki olis hyllyssä, onkos kenelläkään sellaisen laitosta kokemusta b20 koneeseen? Idea olisi kanssa saada hyötysuhdetta parannettua eikä sen isommin virittää. K-jetti sekä d-jetti kun tuntuvat vähän "antiikkisilta" niin ei ne oiokein kiinnosta? Megan laitosta amazoniin lienee joku tehnyt lopputyön vaasan ammattikorkeessa? Liekö täällä kirjoitteleva henkilö?
Otsikko: Vs: tappikone kaasareilla vai ruiskuksi?
Kirjoitti: o_j - 16.12.2011, 16:55:58
Jos tuota rupeaa ruiskuksi jalostamaan, niin eikös bensatankkikin pitäisi vaihtaa / tehdä muutoksia? Ilmeisesti 140 sarjan tankki ei käy amazonin tankin tilalle? Lähiaikoina saan b20e kannen ja jotain hilppeitä kätösiini :P

Mikäli ei halua vetojen katoavan alle puolella tankilla mutkan jälkeen, tarvis jotenkin estää loiskuminen. Joko loiskelevyt tankkiin tai sitten erillinen siirtosäiliö mihin pumppu puskee ainetta.

http://www.bluebrickracing.mysite.com/ d-jettiä käytetään rapakon takana jonkun verran kilpa-ajoonkin, noita ITB-sarjan 142e:tä löytyy youtubestakin muutama.
Otsikko: Vs: tappikone kaasareilla vai ruiskuksi?
Kirjoitti: leka - 16.12.2011, 21:57:41
Mulla on kokemusta 140-srj b20 d-jet, k-jet ja megasquirt ruiskuista.
K-jet on noista ylivoimaisesti helpoin laittaa.
Kyllä perustankillakin pärjää kun kääntyy aina vasemmalle kun on bensaa alle neljäsosatankki...
Mulla oli ms+edis b20 käyttöautossa jo vuonna 2004. :)
Otsikko: Vs: tappikone kaasareilla vai ruiskuksi?
Kirjoitti: Henq_ - 21.11.2013, 19:04:24
Juolahti mieleen, että voiko kaasarimallin kannesta muokata ruiskun kannen, eli porata paikat suuttimille?  :idiot2:
Otsikko: Vs: tappikone kaasareilla vai ruiskuksi?
Kirjoitti: harriveikko - 21.11.2013, 19:11:15
Miksei se kannen ehostaminen onnistuis,tosin ei henkilökohtaisesti kokemusta,mutta kaveri ainakin toiotaan teki kyseisen operaation.
Otsikko: Vs: tappikone kaasareilla vai ruiskuksi?
Kirjoitti: masi_71 - 22.11.2013, 22:08:41
Tarvii olla viimeisen mallin B20A kansi, siinä on valussa valmiina kohdat johon suuttimen jalat tulee, ( siis koneistaa ne silti pitää mutta valuun on lisätty vahvennus) Samalla saa bonuksena saman kokoiset venttiilit kuin oikeassa E kannessa
Jos ei ole sellaista kantta lienee helpompi modata suuttimet imusarjaan kiinni.
Otsikko: Vs: tappikone kaasareilla vai ruiskuksi?
Kirjoitti: juhal - 27.11.2013, 15:46:25
Ite justiin vaihdoin 45mm weberien tilalle megan. Käynnissä on ollu, mutta ei säädöissä vielä.

Mega hukkakipinällä n.500e
Bensapumppu ja välisäiliö n.100e
Suuttimet ja paineensäädin toistaiseksi jostain vinokoneesta. Bensakisko omavalmiste.
B20 ruiskun imusarja johon hitsattu suutinholkit, kaasuläppäanturille adapterilevy.
Bensalinjat joutuu rakentelemaan.

VS


45mm weberit n.500
Imusarjan ostin uutena 200e
Kunnon pumppu 120e
Säädin 40e

Molempiin vielä päälle perus letkut/nippelit.

Mulla ainakin makso tuo ruiskun laitto aikalailla saman verran ku kaasarienkin. Jos tyylillä ei oo väliä, mä suosittelisin kyllä ruiskua.
Otsikko: Vs: tappikone kaasareilla vai ruiskuksi?
Kirjoitti: jahu - 01.12.2013, 18:08:27
multa löytys hyvä ruiskunkansi ni ei tartte turhaan jumpata  :)
Otsikko: Vs: tappikone kaasareilla vai ruiskuksi?
Kirjoitti: 142 - 02.12.2013, 11:39:54
Laita oikean kokoiset kaasarit.
Otsikko: Vs: tappikone kaasareilla vai ruiskuksi?
Kirjoitti: 1st - 31.07.2017, 05:55:00
Nostellaanpas vanhaa threadia :)

Mielessä pyörinyt visio "sivistyneesti" käyvästä tappikoneesta, eli sähköruiskulliseksi muuttamista ::)

Onko kukaan rakennellut ruiskulaitteita jostain muusta autosta näihin?

Mulla jää ehkä jossain vaiheessa 400-sarjan Volvo varaosiksi, siinä ois Bendix nelipisteruisku. Oiskohan ihan tolkuton homma sitä alkaa väsäämään Amaan, vai helpompi laittaa esim. Bosch le/lu(eli se 360i:ssa oleva) tai lh2.4?
Ajatuksena siis budjettiratkaisu, mitään megaa ei ole tarkoitus alkaa väsäämään..

Autosähköhommat ei parasta osaamisalaani ole, mutta siinäpä sitä lie oppisi tekemisen lomassa ::)
Otsikko: Vs: tappikone kaasareilla vai ruiskuksi?
Kirjoitti: estate - 31.07.2017, 09:38:19
Jos purkuautosta ruiskua meinaa adoptoida niin 240:n lh on helpoin kun sen johtosarja on kokonaan erillään muista sähköistä. Muissa joutuu perkaamaan sähköjä enemmän.
Tappikonetta en ole ruiskuttanut, mutta pari muuta vanhempaa konetta kyllä. Kaasarit tulevat lopulta halvemmaksi ja helpommaksi. Ruiskuun kun joutuu kaikki anturit laittelemaan, suuttimille paikat, triggeri, sähköjä vetää jne. Kaasarien asennus on illan homma, ruiskun kanssa menee helposti viikko kun etsii ja tekee osille paikat, metsästää osia ja säätää.
Otsikko: Vs: tappikone kaasareilla vai ruiskuksi?
Kirjoitti: 1st - 31.07.2017, 22:04:57
Jos purkuautosta ruiskua meinaa adoptoida niin 240:n lh on helpoin kun sen johtosarja on kokonaan erillään muista sähköistä. Muissa joutuu perkaamaan sähköjä enemmän.
Tappikonetta en ole ruiskuttanut, mutta pari muuta vanhempaa konetta kyllä. Kaasarit tulevat lopulta halvemmaksi ja helpommaksi. Ruiskuun kun joutuu kaikki anturit laittelemaan, suuttimille paikat, triggeri, sähköjä vetää jne. Kaasarien asennus on illan homma, ruiskun kanssa menee helposti viikko kun etsii ja tekee osille paikat, metsästää osia ja säätää.
Aikahan ei olisi ongelma, talvisin on aikaa rakennella kesäautoa  ...ja joskus myös kesät ;D
Eli lh2.4 vois olla "helpoin" vaihtoehto toteuttaa, 240:n johtosarjalla?
Nykyisessä koneessa kun on kasipulttinen kampiakseli, niin olen siinä ymmärryksessä että siihen kävisi vinokoneen vauhtipyörä eli triggeriä ei välttämättä tarviis viritellä?

Suuri työhän tossa swapissa toki olisi.
On vaan tosiaan mielessä pyörinyt ajatus hyötysuhteen parantamisesta ja mahdollistaisihan se vaikka ahtamisenkin, kaasariturboja kun kukaan enää suosittele edes harkitsemaan.
Tämän homman toteutumisesta en sano mitään, älkää odotelko turhaan projektipäiväkirjaa ;D
Otsikko: Vs: tappikone kaasareilla vai ruiskuksi?
Kirjoitti: JoniSa - 12.08.2017, 10:33:21
http://www.retroturbo.com/?product=kit-volvo-b18-or-b20
Onko kukaan tollasta käyttäny? Ei ois kauheen pahan hintane. Rupesin ihan vskavasti miettimään..
Otsikko: Vs: tappikone kaasareilla vai ruiskuksi?
Kirjoitti: Lankku - 12.08.2017, 12:00:39
Kuvauksen mukaan tulee jenkeistä eli tuohon tulli 2,7% ja alvi päälle, niin alkaa hintaa olemaan. Sitten vielä suuttimet, moottorinohjaus, jne. Itse tekisin imusarjan ja hommaisin moottoripyörän läppärungot. Niitä saa suuttimineen aika kohtuulliseen hintaan. Siihen sitten haluttu moottorinohjaus kaveriksi.
Otsikko: Vs: tappikone kaasareilla vai ruiskuksi?
Kirjoitti: JoniSa - 12.08.2017, 15:42:46
Ei oikee multa toi imusarjan teko onnistu.. Täytyis teettää jollain. Pärrän läppiä eilen mietinki mut en vaa keksiny miten saisin ne ton tappikoneen kylkeen.
EDIT: tai eihä se vaadi ku laipat ja neljä putken pätkää?
Otsikko: Vs: tappikone kaasareilla vai ruiskuksi?
Kirjoitti: fender - 30.08.2017, 19:41:55
Ääni kaasareille
(https://thumb.ibb.co/kntrU5/IMG_20170820_214206.jpg) (https://ibb.co/kntrU5)
Otsikko: Vs: tappikone kaasareilla vai ruiskuksi?
Kirjoitti: luchadore - 30.08.2017, 22:36:43
+1

(https://pic.paa.li/qZolg.jpg) (https://paa.li/image/qZolg)