Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: samisalama - 14.02.2011, 17:19:44

Otsikko: B230FT
Kirjoitti: samisalama - 14.02.2011, 17:19:44
No niin,

Tuli hommattua tuollainen moottori. Olen käyttänyt hakua, mutta tieto on niin pirstaleina, että ajattelin kysyä asioita kaiketi x:ttä kertaa mitä täällä tai ex-foorumilla on ko. motista kyselty.

1. Tässä on kaiketi ne ohuemmat kiertokanget? Paljonkos ne paksummat oikeasti kestävät?

2. Männät on kaiketi valumännät? Paljonkos niiden kestoon uskaltaa luottaa?

3. Missä rajoissa vakioahtimen sietokyky kulkee? Entäs suuttimien tuoton riittävyys?

4. Kuinka rajua nokkaa voisi tuonne laittaa?

5. Vakiopakosarjan ja imusarjan riittävyys/riittämättömyys, milloin tulee rajaa vastaan?

6. 530 Kansi lähtee kohtapuolin laittoon, hyväksi havaitulla reseptillä muotoillut kanavat ja isot venttiilit. Venttiilinjousisuosituksia?

Kiitos ja kumarrus.  :P

Otsikko: Vs: B230FT
Kirjoitti: usu - 14.02.2011, 17:29:47
1. Riippuu koneen vuosimallista. n.90-91 on tullut vahvat kanget.

2. Männät on valua, kesto on oikeilla säädöillä +400hv.

3. Vakio ahdin on tapissa n.1bar paineilla, jolloin koneessa on tehoa n. 200-220hv. Vakio suuttimet samoissa.

4. Nokka ei kannata ensimmäisenä uusia jos on vakio ahdin. Toki A;n voi heittää vakio T;n tilalle, alavääntö kärsii hieman, yläpäässä vähän lisää virkeyttä. Jos muu on vakiota, niin pysy T;ssä.

5. Vakiopakosarjan rajaa en osaa sanoa, jos siihen sopivaa ahdinta lykkää niin +300hv lienee ihan mahdollinen, ei se niin huono ole, vaikka huono onkin.
Vakio imusarjalla on otettu +400hv tehoja

6. Vakio jouset riittää jos ei nokalla hullutella ja konetta ei laulatella vakiota juuri ylemmäs. Yllä olevilla vehkeillä se ei kannata.
Otsikko: Vs: B230FT
Kirjoitti: hevonen - 14.02.2011, 17:39:25
1. Volvon omat paksummat kanget kestää ainakin 350hp.

3. Vakiosuuttimilla saa 250hp mutta kaiken muun pitää "saletisti natsata"... Ei oikeen järkevää, jos muutenkin virittää. Vakioahtimellahan tuo ei toteudu niinkuin usu sanoi, vakioahtimella voi hyvin laulattaa 1.1 bar, jos on viileä keli tai kunnon cooleri. Tehot on silloin n. 225-230 hp. Tuo viimeinen kymmenys paineennostossa ei tee kovin autuaaksi, eikä kesäkuumilla ole kovin järkevää.
Otsikko: Vs: B230FT
Kirjoitti: JuHaU - 14.02.2011, 17:56:28
Tässä yksi FAQ listaus

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=91.0
Otsikko: Vs: B230FT
Kirjoitti: samisalama - 14.02.2011, 18:03:40


3. Vakio ahdin on tapissa n.1bar paineilla, jolloin koneessa on tehoa n. 200-220hv. Vakio suuttimet samoissa.



Mulla on tuo tikkukoneeseen tarkoitettu Schwitzer s2b 53/60 siivillä. Jos sen laittaisi, niin suutinkoko? 750-1000?
Onko vakiopakosarja silloin tulppana? Cooleriksi löytyy helvetin iso kiinalainen.

Niin, ja moottorinohjaus on megasquirt, eli ei viking-lastuja minulle.
Otsikko: Vs: B230FT
Kirjoitti: JuHaU - 14.02.2011, 18:07:47
Mulla on tuo tikkukoneeseen tarkoitettu Schwitzer s2b 53/60 siivillä. Jos sen laittaisi, niin suutinkoko? 750-1000?
Onko vakiopakosarja silloin tulppana? Cooleriksi löytyy helvetin iso kiinalainen.

Kannattaa vaikka aloittaa tuolla vakiosarjalla. Tuo ahdin piisaa todennäköisesti noin 350 hv jopa ylikin. Vakiosarja voi muodostua tulpaksi tuossa setissä.
Otsikko: Vs: B230FT
Kirjoitti: hevonen - 14.02.2011, 18:19:48
Mulla on tuo tikkukoneeseen tarkoitettu Schwitzer s2b 53/60 siivillä. Jos sen laittaisi, niin suutinkoko? 750-1000?
Onko vakiopakosarja silloin tulppana? Cooleriksi löytyy helvetin iso kiinalainen.

Niin, ja moottorinohjaus on megasquirt, eli ei viking-lastuja minulle.
Olisit tuon heti kertonut, olis säästänyt multa turhaa naputtelua, stna. :nohnoh
Otsikko: Vs: B230FT
Kirjoitti: samisalama - 14.02.2011, 18:38:32
Olisit tuon heti kertonut, olis säästänyt multa turhaa naputtelua, stna. :nohnoh

 :-[ Sorry man, Ajattelin jos vakioturbo ei olisi ollut noin onneton, niin olisin säästänyt s2b tikkukoneeseen...  ELK
Otsikko: Vs: B230FT
Kirjoitti: samisalama - 27.02.2011, 10:00:41
No, kysäistään lisää tietäjiltä:

Mikähän nokkavalinta olisi tuohon sovelias?

http://www.uusitorppa.fi/korjaamo/nokka_akselit2.htm

Entäs volvon kirjainnokista?

Käyttöhän olisi kesäautotyyppistä, ei varmaankaan ruuhka-ajoa eikä todellakaan talvikäyttistä olla tekemässä. Siis mielummin potkua kuin vaivatonta ajoa, muttei nyt ihan 100% kisakonekaan...
Otsikko: Vs: B230FT
Kirjoitti: usu - 02.03.2011, 14:16:37
Jos isompaa ahdinta laitat, niin Volvon K on hyva aloitus.
Noille "vakioahtimille" se T tai A on jees.

Eli jos Switse tulee niin aloita K-nokalla.