Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Petteri - 09.03.2011, 20:44:05

Otsikko: 850 Suuttimet
Kirjoitti: Petteri - 09.03.2011, 20:44:05
850 2.0 T-5 Mihin Hv määrään asti orkkis suuttimet riittää? Koneessa kiinni olevat on 0 280 150 785.Selventäkää joku kiitos!
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: sjs - 11.03.2011, 19:05:43
Googlesta löytää suutinten numerolla hakemalla heti että suuttimet ovat 308ml/min tuotoltaan.

Tästä laskemalla sinulla on 5x308ml/min = 1540ml/min x60min = 92,4L/h, bensiini painaa noin 0,7kg/L, eli sinulla on 64,68kg/h bensiinä käytettävissä JOS suuttimet ovat 100% auki, ja hyvin ideaali ottomoottori (vaikka tämä bensaturbo) ottaa 273g/h tuottaessaaan 1hv, eli jaetaan tuo 64,68kg/h 0,273kg/h = 236,92hv on lopputuloksena.

Eli tämä tarkoittaa erittäin positiivisessa mielessä noin 240hv maksimissaan, tosin sillon on jo suutinten aukioloaika lähellä 100%, mikä ei ole hyvä tai järkevä JA moottorin pitää toimia todella optimaalisesti tuolla alueella, eli seokset eivät saa olla mitään tyyliin lambda 0,8, eli sikarikkaalla, vaan ollaan aika lähellä lambda=0.
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: Petteri - 13.03.2011, 18:09:40
Erittäin paljon kiitoksia vastauksista! Eikös tässä tuotteessa ole vakiona 211hv? + siihen lisätään Vikinglastu n.20-30hv niin ollaan suuttimien puolesta limiitillä?
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: 252R - 13.03.2011, 20:42:05
ollaan jos ei koske bensapaineeseen ja laskeskelee vaan nuita kaavoja
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: Petteri - 14.03.2011, 19:48:47
Eli riittääkö 391cc/420cc vakio paineella jos otetaan koneesta n.300hv Ja mitä olis viisainta tehdä ECU:lle?
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: ZuluR - 14.03.2011, 19:57:42
Volvo 850 Turbo/T5 20V ***BOSCH 0 280 150 785 *** Oranssit 310cc/min 3.8 bar

eli perus 850 t-5 suuttimet.

BSR ja Autotech stage 1&2 antaa noilla noin 280hv (jos kone muuten on kunnossa).

sit kun haluat stage 3 (300hv).
niin atech laittaa sinisel 391cc/min suuttimet ja BSR vaihta 1:1.2 bensanpainesäätimen paikalleen.

normivolvo
tyhjäkäynti bensanpaine 3 bar
0 ahdoilla 3.8 bar bensapaine
1bar ahdot 4.8 bar bensanpaine.

eli lineaarinen bensanpainesäädin.
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: ZuluR - 14.03.2011, 20:03:50
Eli riittääkö 391cc/420cc vakio paineella jos otetaan koneesta n.300hv Ja mitä olis viisainta tehdä ECU:lle?

Atechilla on noille sinisille suuttimille lastu.

toinen on progressivinen bensanpainesäädin

kolmas on 850R man, valkoiset 350cc/min suuttimet ja joku 850R man lastu.
sen stage 3 pitäisi periaatteessa & teoriassa riittää 300hv.
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: Petteri - 14.03.2011, 20:43:53
Mielipiteitä seuraavanlaisesta paketista:Atech/391cc,polven päällä väännelty 3"putki edestä perään ja solmu vaihtoehtoina löytyy 16T ja 18T molemmissa muistaakseni 7#pakopesä. Niin ja putkeen on tietenkin 3"kisakatti ja pari eri vaimenninta.Sana on vapaa!
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: ZuluR - 14.03.2011, 21:08:05
Mielipiteitä seuraavanlaisesta paketista:Atech/391cc,polven päällä väännelty 3"putki edestä perään ja solmu vaihtoehtoina löytyy 16T ja 18T molemmissa muistaakseni 7#pakopesä. Niin ja putkeen on tietenkin 3"kisakatti ja pari eri vaimenninta.Sana on vapaa!

tuo on hyvin sama kun Don :illa oli REIlu vuosi sitten.
312hv 500+nm oli lopputulos.

googlaa doninmaailma

16t ja 18t löytyy suoralla 6 pakopesällä ja vinolla 3" seiskalla
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: 252R - 14.03.2011, 21:09:06
ja suoralla seiskalla.
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: ZuluR - 14.03.2011, 21:20:56
ja suoralla seiskalla.

tuota en tiennytkään... oisko sulla siitä kuva sellaisesta kun en ole suoraa seiskaa ikinä nähny
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: 252R - 14.03.2011, 21:24:02
ei ikävä kyllä ole, vaan oli itellä 18t suoralla seiskalla. ja muistaakseni juhau:lla oli samoten tuommonen pesä
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: Petteri - 14.03.2011, 21:27:34
Kävin katsomassa ja 16T on suoralla seiskalla.
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: Petteri - 14.03.2011, 21:29:29
Siis 16T on 3" suora seiska.
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: Petteri - 16.03.2011, 19:38:23
Hienosti on Donin auto rakennettu.Näkee että aikaa vaivaa ja rahaa on uhrattu mutta uskoisin että loppu tulos palkitsee.

Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: supa87 - 16.03.2011, 20:35:36
ei ikävä kyllä ole, vaan oli itellä 18t suoralla seiskalla. ja muistaakseni juhau:lla oli samoten tuommonen pesä
Just ostin juhau:lta 18t suoralla 7 pesällä :D
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: ZuluR - 16.03.2011, 21:23:10
Kun kerran offtopicilla ollaan :D


Vino "seiska", suora kutonen, ja 15g mallin kartio pakopuoli.
(http://www.ezpixs.com/UserImages/14536.jpg)

2x 3" Dp

suora kutonen, ja vino seiska.
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/CIMG3665.jpg)

ylempi = kutonen, alempi on seiska.
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/CIMG3667.jpg)

Samanlaisia ne on... Paiitsi kun tilaat DP:nm seiskan pakopuolella niin tulee tuo vino malli.
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/CIMG3666.jpg)

Jotain mitä turboja volvoissa on. (lista ei ole 100% oikein ja kattava koska se on USA markkinoilta)
VOLVO 850 T5 2.3L P 93-96 TD04HL-15G-7
VOLVO 850 T5 2.3L P 96-97 TD04HL-15G-7
VOLVO 850 T5 ~ 96 - TD04HL-15G-7
VOLVO 850 T5 R 2.3L P 96-97 TD04HL-16T-7
VOLVO 850 T5 R 2.3L P 96-97 TD04HL-16T-7
VOLVO 850 TDI 2.5L D 96-97 K14
VOLVO 940SE 2.0L P 90-94 TD04H
VOLVO C70 2.0L P 00-05 TD04L-12T-8.5
VOLVO C70 2.3L P 97-05 TD04HL-16T-7
VOLVO C70 2.5L P 99-00 TD04HL-13G-7
VOLVO S40 ~ ~ TD04L-12T-8.5
VOLVO S40 AUTO ~ ~ TD04L-14T
VOLVO S40 MANUAL ~ ~ TD04L-14T-6
VOLVO S40/V40 2.0L P 97 - TD04L-14T-6
VOLVO S40/V40 2.0L P 97 - TD04L-12T-8.5
VOLVO S40/V40 2.0L P 00 - TD04L
VOLVO S40/V40 2.0L P 00 - TD04L
VOLVO S40/V40 1.9L D 96-99 TB0293
VOLVO S40/V40 1.9L D 99 - TB0293
VOLVO S40/V40 1.9L D 98 - GT15
VOLVO S40/V40 2.0L P 97 - TD04L-12T-8.5
VOLVO S40/V40 2.0L P 00 - TD04L
VOLVO S40/V40 ~ 97 - TD04L-12T-8.5
VOLVO S40/V40 ~ 98 - TDO04L
VOLVO S40/V40 - 102HP 1.9L D 01 - GT1549S
VOLVO S40/V40 - 115HP 1.9L D 01 - GT1749V
VOLVO S60 2.4L P 00- TDO4HL
VOLVO S60 2.4L D 01- GT2052V
VOLVO S60 2.4L D 01 - GT2052V
VOLVO S60 T5 2.3L P 00- TD04HL-18T
VOLVO S60R 2.4L P 03- K24
VOLVO S70 ~ 97 - TD04HL-15G-7
VOLVO S70 ~ 98 - TD04HL-13G-7
VOLVO S70 ~ 97 - TD04HL-16T-7
VOLVO S70 ~ 98 - TD04HL-13G-6
VOLVO S70 ~ 98 - TD04HL-16T-6
VOLVO S70 ~ 99 - TD04HL-16T-7
VOLVO S70 ~ ~ TD04HL-16T-7
VOLVO S70 ~ 99 - TD04HL-13T
VOLVO S70 ~ 99 - TD04HL-18T
VOLVO S70 ~ ~ TD04HL-19T
VOLVO S70/V70 2.3L P 98 - TDO4H
VOLVO S70/V70 2.4L P 98 - TD04HL-18T
VOLVO S70/V70 2.5L P 97 - TD04HL-13G-7
VOLVO S70/V70 2.5L D 97 - K14
VOLVO S70/V70 ~ 99 - TD04HL-16T-7
VOLVO S70/V70 ~ 98 - TD04HL-18T-7
VOLVO S70/V70 2.5L P 00 - TD04H
VOLVO S80 2.4L D 01 - GT2052V
VOLVO S80 2.4L D 06- GTB2056VL
VOLVO S80 T6 2.8L P 99- T6
VOLVO S80 T6 2.8L P 99- T6
VOLVO V70 2.3L P 00- TD04HL
VOLVO V70 D5 2.4L D 02- GT2052V
VOLVO V70 T5 2.3L P 00- TDO4HL
VOLVO V70/S70/S80 ~ 99 - TD04
VOLVO V70R 2.5L P 98 - TD04HL-18T
VOLVO V70R 2.4L P 03- K24
VOLVO X COUNTRY -210HP ~ ~ TD04HL-13T
VOLVO XC 70 AWD 2.4L P 02- TD04HL
VOLVO XC 70 AWD 2.5L P 02- TD04HL
VOLVO XC 70 AWD 2.4L P 00- TD04HL-13G-7

Elikkä tuossa mun kaikki kokemus seiskan ja kutosen pakosarjasta.
Ja nyt pitäisi kuulemma olla olemassa suora 7 pakosarja joka on 72mm reiällä.

Kiinnostaisi kovasti nähdä kuva suorasta seiskan pakopuolesta...

jä tässä lisää luettavaa jos englanti taipuu..
http://www.wothrline.com/Cars_engine/HW/turbocharger.htm
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: Petteri - 17.03.2011, 20:18:49
Komeita piippuja on ukko nysvänny!Onko toi 3:nnen kuvan seiskan laippa tigattu sisältä ?
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: ZuluR - 18.03.2011, 07:39:39
Komeita piippuja on ukko nysvänny!Onko toi 3:nnen kuvan seiskan laippa tigattu sisältä ?

ne on näitä.
http://www.jt-tuning.se/shop/

kuvassa 2 koske ne lähetti ensin väärän ja sitten oikean, ja pari päivää oli molemmat.
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: volvos70 - 18.03.2011, 10:27:46
http://www.turbomeck.se/TD04-19T

näyttää saavan suoralla seiskalla myös.( Finns att få med 3 olika turbinhus, rak med fast fläns, vinklad eller med kona. Alla är med 7:ans storlek.)

Mahtaako ton halvemmalla saada 19t suomesta?
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: Petteri - 18.03.2011, 23:05:10
Ei ainakaan uutta!Mä puhalsin sen 16T:n pakopesän puhtaaks ja kannaksen molemmin puolin löytyi halkeemat.Onko kokemusta rymppääkö palasiks siitä huolimatta vaikka toimii niin kun valun kanssa kuuluu?
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: ZuluR - 19.03.2011, 08:18:05
Ei ainakaan uutta!Mä puhalsin sen 16T:n pakopesän puhtaaks ja kannaksen molemmin puolin löytyi halkeemat.Onko kokemusta rymppääkö palasiks siitä huolimatta vaikka toimii niin kun valun kanssa kuuluu?
Mitsun turbojen pakopuolet on valettuja joten niissä oon lähes poikkeuksetta aina halkeamia ;)

Eli enemmän normaalia kun epätavallista...

omassa 19t:ssä on halkeama ja on kestäny yli vuoden ilman sen kummempia ongelmia.
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: T.K - 26.03.2011, 08:21:23
Onko mitään järkeä laittaa isompia suuttimia kuin mille on tarvetta?

Eli periaatteessa tulevaan kokoonpanoon varmaan riittäisi nuo siniset 391cc/min(?) suuttimet, jotka tulisi vähän reilulle 300 hv, mutta olisiko järkeä hankkia n. 550cc/min (onko tuolle koolle mitään väriä) kokoluokan suuttimia, koska melko varmasti tehon nälkä tulee kasvamaan vähän myöhemmässä vaiheessa?
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: ZuluR - 26.03.2011, 09:05:12
Onko mitään järkeä laittaa isompia suuttimia kuin mille on tarvetta?

Eli periaatteessa tulevaan kokoonpanoon varmaan riittäisi nuo siniset 391cc/min(?) suuttimet, jotka tulisi vähän reilulle 300 hv, mutta olisiko järkeä hankkia n. 550cc/min (onko tuolle koolle mitään väriä) kokoluokan suuttimia, koska melko varmasti tehon nälkä tulee kasvamaan vähän myöhemmässä vaiheessa?

310cc= oranssit
350cc = valkoiset
391cc = siniset
456cc = vihreät

valkoiset riittää jo 300hv. viispyttyisessä turbossa.

ja jos paineilla kikkailee saa noi oranssit melkein riittämään
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: MjH - 26.03.2011, 19:49:42
Sinisten nelireikäisten suuttimien virtaus ilmoitettu 3,8bar. Virtaa 3bar paineella käytännössä saman kun valkoiset 350cc.
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: ZuluR - 26.03.2011, 23:03:45
Sinisten nelireikäisten suuttimien virtaus ilmoitettu 3,8bar. Virtaa 3bar paineella käytännössä saman kun valkoiset 350cc.

Mikäli  tuotto on lineäärinen paineeseen nähden.
Enkä osaa tuohon kantaa..

esim vihreät menee näin.

444 cc/min @ 3 bar
465 cc/min @ 3.8 bar

Eli ne ei ole lineäärisiä siinä suhteessa että pelkällä jakolaskulla selvisi...
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: T.K - 27.03.2011, 07:20:22
Ok, eli onhan niille värikoodit olemassa, ilmeisesti ne on ihan universaalisesti käytössä eikä vain volvon suuttimissa?

Ja edelleen jäi mietityttämään noiden isompien suuttimien hankinta..  Eli tuleeko bensaa sitten kokoajan liikaa tarpeeseen nähden? Valaiskaa tietämätöntä  :-[
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: ZuluR - 27.03.2011, 12:41:34
Ok, eli onhan niille värikoodit olemassa, ilmeisesti ne on ihan universaalisesti käytössä eikä vain volvon suuttimissa?

Ja edelleen jäi mietityttämään noiden isompien suuttimien hankinta..  Eli tuleeko bensaa sitten kokoajan liikaa tarpeeseen nähden? Valaiskaa tietämätöntä  :-[

Isommat suuttimet vaativat lastun joka niitä ymmärtää... tai custom lastun.
Eli jos sulla ei ole sitä niin unohda noi suuttimet.

toinen tapa on suurentaa IMM samalla % kuin suuttimet alkuperäisiin suuttimiin nähden.

Lastu olettaa että sillä on tietyn kokoiset suuttimet.
ja säätää on/off periatteella kuinka kauan suuttimet on auki ja antaa bensaa...

Eli jos sulla on oranssit 310cc ja heitätä sinne siniset 400cc niin lastu pitää suuttimet auki edeleen yhtä kauan kuin ennen. ja saat jotain +33% liikaa bensaa. eli IMM pintaala pitää saman verran surentaa jos haluaa että kone ei kävisi sikarikkaalla ja ilman vikakoodeja.

noi värit on nyt vaan mitä värejä ne suuttimet sattuu olemaan, eli ei mikään yleinen standardi.
esim siemensin "decat" on mustia. oli ne sit 630, 760tai 1650cc/min.

noi värit käytetään nyt volvofoorumeilla koska se on helppo tapa tunistaa noita volvo alkup. Bosch suuttimia. :D
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: ZuluR - 27.03.2011, 12:45:44
Ja edelleen jäi mietityttämään noiden isompien suuttimien hankinta..  Eli tuleeko bensaa sitten kokoajan liikaa tarpeeseen nähden? Valaiskaa tietämätöntä  :-[

Ei tule... ohjaus säätäää bensan lamdabn mukaan ja IMM lukemien mukaan.

imusarjassa ja palotilassa pitää bensan ja ilman ehtiä sekoittua kunnolla.

jos laitat ISOT suuttimet niin suuttimien aukioloaikak on pieni.

pienemmät suuttimet taas joutuu ruikuttamaan sitä bensaa pidemmän ajan ja pitäis mun mielestä sekoittua paremmin ilman kanssa.
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: järviin - 27.03.2011, 13:41:17
Mitä suuremmat suuttimet, sitä suurempi pisarakoko.
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: MjH - 27.03.2011, 14:40:43
Esim. tuolta löytyy joitain laskureita http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm

Tuolta löytyvällä kaavalla laskettuna "siniset" virtaavat 348cc @3bar ja "vihreät" 413cc @3bar.

Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: hevonen - 27.03.2011, 14:57:51
Eikö tuo moottorinohjaus muka mukaudu noin pieniin suuttimen tuottoeroihin? (310-400ccm)
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: ZuluR - 27.03.2011, 18:55:15
Esim. tuolta löytyy joitain laskureita http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm

Tuolta löytyvällä kaavalla laskettuna "siniset" virtaavat 348cc @3bar ja "vihreät" 413cc @3bar.

Nonhan se on laskuettuna mutta..
http://lmgtfy.com/?q=green+giants+cc%2Fmin+flow+3+bar&l=1

Eikö tuo moottorinohjaus muka mukaudu noin pieniin suuttimen tuottoeroihin? (310-400ccm)

Ei.

sain kerran 310cc suuttimille tarkoitetun lastun ja laitin sen omaani jossa on 350cc.

Auto kulki hyvin... kun sai bensaa mutta vikavalo syttyi heti.

Kyllä moottorinohjaus vähän osaa korjata mutta ei noin paljon ;(

Onko tämä vielä topicilla vai onko tämä pahasti offtopicin puolella ;D
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: MjH - 27.03.2011, 19:57:59
Omassa ohjelma tehty alkuperäisille oransseille suuttimille. Vaihdoin siniset ja hyvin toiminut ilman vikakoodeja.. Toki muutakin pientä muutettu :)
Ajotietokone näyttää kulutuksen hieman väärin luonnollisesti.
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: Juke-Maza - 21.10.2011, 11:42:03
Ostin siniset 395cc/3,8bar suuttimet ja ajattelin laittaa ne 850 T5:een. Ymmärsinkö oikeen että minulla on 3 vaihtoehtoa saada suuttimet pelaamaan oikein?

1. vaihtoehto:
Suuttimet paikalleen ja isompi IMM

2. vaihtoehto:
Suuttimet paikalleen ja lastu paikalleen joka on tehty 350cc/3bar tai 395cc/3,8bar suuttimille

3. vaihtoehto
Suuttimet paikalleen ja johonkin puljuun teettämään lastu

Toimiiko nuo 395cc/3,8bar suuttimet myös käytännössä 3bar paineilla jolloin niistä sais n.350cc tuottoa?
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: dera - 21.10.2011, 13:55:34
Tuo maffikoon kanssa hölmöily ei sitten vaikuta käynnistysbensoihin millään tavalla, eli siellä saattaa olla ongelmia tulossa.
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: hevonen - 21.10.2011, 19:03:22
Ei.

sain kerran 310cc suuttimille tarkoitetun lastun ja laitin sen omaani jossa on 350cc.

Auto kulki hyvin... kun sai bensaa mutta vikavalo syttyi heti.

Kyllä moottorinohjaus vähän osaa korjata mutta ei noin paljon ;(

Onko tämä vielä topicilla vai onko tämä pahasti offtopicin puolella ;D
Lh-2.4 (940 tbo) on sitten paljon parempi, vaikka on vanhempi. Juu, täysin OT. Korjausikkuna riittää hyvin tuollaiseen.
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: Juke-Maza - 20.12.2011, 08:13:05
Tuli tuossa pähkäiltyä hieman että mites nuo isommat esim. nelireikäiset 395cc/3,8b suuttimet lastun kanssa vaikuttaa kulutukseen ja ennen kaikkea kulutusmittarin näyttämään 850 T5:ssä?

Ja miten tuo suutinten reikämäärä vaikuttaa? 850 T5 vakio suuttimet taitaa olla yksi reikäiset ja nuo siniset on neljä reikäiset.
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: TTracing - 20.12.2011, 12:47:06
Tuli tuossa pähkäiltyä hieman että mites nuo isommat esim. nelireikäiset 395cc/3,8b suuttimet lastun kanssa vaikuttaa kulutukseen ja ennen kaikkea kulutusmittarin näyttämään 850 T5:ssä?

Ja miten tuo suutinten reikämäärä vaikuttaa? 850 T5 vakio suuttimet taitaa olla yksi reikäiset ja nuo siniset on neljä reikäiset.

noin litran vääristää alas tuo tietokone. moottori vastaa paremmin noilla 4 reikäsillä.. itse kulutus on samaa luokkaa normi ajossa ilmeisesti pitelee sitä lambda arvoa siinä 1 pinnassa ja menee päästöistä komeesti läpi mulla oli CO 0 HC 2 tosin mulla on koneena B5204T3 mutta paremmin pitäs toimii tolla sun koneella  ;)
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: hyvoneju - 22.12.2011, 09:37:05
Googlesta löytää suutinten numerolla hakemalla heti että suuttimet ovat 308ml/min tuotoltaan.

Tästä laskemalla sinulla on 5x308ml/min = 1540ml/min x60min = 92,4L/h, bensiini painaa noin 0,7kg/L, eli sinulla on 64,68kg/h bensiinä käytettävissä JOS suuttimet ovat 100% auki, ja hyvin ideaali ottomoottori (vaikka tämä bensaturbo) ottaa 273g/h tuottaessaaan 1hv, eli jaetaan tuo 64,68kg/h 0,273kg/h = 236,92hv on lopputuloksena.


Entäs mitä kertoimia käytetään etanolin kanssa  ???
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: usu - 22.12.2011, 12:15:02
Tuli tuossa pähkäiltyä hieman että mites nuo isommat esim. nelireikäiset 395cc/3,8b suuttimet lastun kanssa vaikuttaa kulutukseen ja ennen kaikkea kulutusmittarin näyttämään 850 T5:ssä?

Ja miten tuo suutinten reikämäärä vaikuttaa? 850 T5 vakio suuttimet taitaa olla yksi reikäiset ja nuo siniset on neljä reikäiset.
Jos softa on tehty noille suuttimille, niin eipä siinä toiminnassa ole ihmeitä. 4-reikäisyys vain tekee vain hienomman seoksen, jolloin palotapahtuma on ehkä vähän tasaisempi.
Kulutusnäyttö pitäisi pysyä kohdalaan, jos softa on vain oikea?
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: kasipätkä t5 - 17.04.2015, 06:41:02
mitä muuta muutettu ku oranssit vaihettu sinisiin?
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: TTracing - 17.04.2015, 10:00:50
Ajotietokone ei ole softaan sidoksissa laskee suuttimien aukiolo ajasta kulutuksen eli menee poskelleen kun suurentaa suuttimia.
Otsikko: Vs: 850 Suuttimet
Kirjoitti: nikketee - 21.06.2017, 03:21:04
Semmosen topikin heittäisin että kuinka rikkaalla auto saa käydä kiihytyksessä? Vekotin on 850 t-5 2.3. Turbona toimii garrett gt2860rs ahtaen 1.1bar ja suuttimet BOSCH 0280150431 350cc/3bar. Lämä tiskissä kun painaa menemään niin laajakaistan mukaan seos tippuu parhaillaan 10 niin miten tuota sais vähän korjattua. Ei vissiin oikeen tee hyvää koneelle? Pelkällä bensalla ajettu mutta minkälaisella 98/e85 suhteella tuota pystyisi ajamaan? Ja jos tuonne etanolia lykkää niin millaisia lukemia pitäisi laajakaistan antaa tyhjäkäynnillä/kiihdytyksissä ettei käy rikkaalla/laihalla. En aivan ole perillä tuon seoksen lukemisesta etanolin kanssa.