Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Jarrujen parantaminen => Aiheen aloitti: sjos - 08.01.2014, 20:07:01

Otsikko: Uritetut jarrulevyt.
Kirjoitti: sjos - 08.01.2014, 20:07:01
Onko mitään käytännön hyötyä/merkitystä, kuinka päin urat laittaa.

Myötäpäivään vs Vastapäivään?

Mutuilua-
Vastapäivään, jäähdyttää paremmin, ajaa pölyt keskiöönpäin.
Myötäpäivään, ajaa pölyt vanteeseenpäin.

...
..
.

Otsikko: Vs: Uritetut jarrulevyt.
Kirjoitti: Turbo 242 - 08.01.2014, 20:14:31
Onko mitään käytännön hyötyä/merkitystä, kuinka päin urat laittaa.

Myötäpäivään vs Vastapäivään?

Mutuilua-
Vastapäivään, jäähdyttää paremmin, ajaa pölyt keskiöönpäin.
Myötäpäivään, ajaa pölyt vanteeseenpäin.

...
..
.

Tuossa urat on vähän molempiin suuntiin. :juhau:

(http://www.ate-brakes.com/www/linkableblob/ate_de_en/8698552/data/marginal_powerdisc_uv-data.jpg)
Otsikko: Vs: Uritetut jarrulevyt.
Kirjoitti: TPK1980 - 08.01.2014, 20:53:09
EBC Turbogroove-levyissä oli ainakin merkitty kummalle puolelle pitää lätty laittaa.
Otsikko: Vs: Uritetut jarrulevyt.
Kirjoitti: sjos - 08.01.2014, 20:59:12
EBC Turbogroove-levyissä oli ainakin merkitty kummalle puolelle pitää lätty laittaa.

Niissä on kyllä, mutta kaikissa levyissä ei.

Se kyllä kiinnostaisi, että mitä merkitystä, hyötyä on, kumminpäin ne laittaa?
Otsikko: Vs: Uritetut jarrulevyt.
Kirjoitti: jaskajokunen - 08.01.2014, 21:07:25
Ajtko sä oikeesti niin paljon niin lujaa, että jäähdytys olis tärkeempää kuin urien puhtaus, vanteet on helpompi puhdistaa  :pomo:
Otsikko: Vs: Uritetut jarrulevyt.
Kirjoitti: sjos - 08.01.2014, 21:13:46
Ajtko sä oikeesti niin paljon niin lujaa, että jäähdytys olis tärkeempää kuin urien puhtaus, vanteet on helpompi puhdistaa  :pomo:

En aja en ???

Yleensä vain näyttäneet olevan vastapäivään asennettu.

Eikä tulevat palat taida juurikaan aiheuttaa jarrupölyä, = redstuffit.
Otsikko: Vs: Uritetut jarrulevyt.
Kirjoitti: remes - 13.01.2014, 18:19:32
Olisko noissakin jäähdytystä tärkeämpi ominaisuus levyn ja palan puhtaana pitäminen/lasittumisen ehkäiseminen? Just viime vkl:na laitettiin tuohon mun pappadiisseliin Turbogroovet + Redstuffit ja kaverin kanssa katsottiin että jos levyn laittaisi niin että urat veisivät sisään päin, itse jäähdytysrivat jäisivät väärin päin eivätkä "haukkaisi" ilmaa edestä päin. Eli itse jäähdytys on varmaan kuitenkin tarkoitus hoitaa sillä rivoituksella.
Otsikko: Vs: Uritetut jarrulevyt.
Kirjoitti: Teuwo - 14.01.2014, 19:25:07
Ahem tuota, jäähdytetty jarrulevy on keskipakopumppu.
Eli ilman on tarkoitus virrata levyn keskeltä kohti ulkoreunaa niitä kanavia pitkin.

Elleivät kanavat ole säteittäiset levyn asentaminen väärälle puolelle huonontaa huomattavasti sen jäähtymistä.

Otsikko: Vs: Uritetut jarrulevyt.
Kirjoitti: remes - 15.01.2014, 18:50:13
Ahaa, nyt mää hokasin  :D Pitääpä vilkaista uudestaan noita rimoja kun seuraavan kerran on pyörä pois paikaltaan, ainakin otettiin kyllä "right side" ja "left side"-levyt oikeille puolille valmiiksi ennen asennusta.
Otsikko: Vs: Uritetut jarrulevyt.
Kirjoitti: AnttiR - 15.01.2014, 21:30:02
Minun käsittääkseni se riippuu autosta jäähtyykö levyt keskeltä ulospäin vai päinvastoin!?
Otsikko: Vs: Uritetut jarrulevyt.
Kirjoitti: järviin - 15.01.2014, 22:44:25
Minun käsittääkseni se riippuu autosta jäähtyykö levyt keskeltä ulospäin vai päinvastoin!?
Totta. Jäähdytetyssä levyssä ilmavirta jäähdyttää puhaltimen tavoin levyä myös "sisältä", mutta jäähdyttämätön jäähtyy vain ulkopinnoiltaan.
Otsikko: Vs: Uritetut jarrulevyt.
Kirjoitti: Teuwo - 16.01.2014, 19:38:59
Esimerkiksi tuosta:
core.kmi.open.ac.uk/download/pdf/370373.pdf
Voi perehtyä aihetta sivuavaan tutkimukseen.

Keskipakopumppu on keskipakopumppu autosta riippumatta - jäähdyttämätön levy ei toki ole minkäänlainen pumppu.