Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Diesel-osio => Aiheen aloitti: N1ks - 24.01.2015, 19:22:29

Otsikko: Nakuttaa / räksytys ? -ratkastu-
Kirjoitti: N1ks - 24.01.2015, 19:22:29
Eli kone laitettii ekan kerran tänään käyntiin ( D5 commonrail) kyseessä, Lähtee avaimesta lähes heti käyntiin ja N. 800-1000rpm tyhjäkäynnillä mutta aivan kuin kävisi neljällä ja nakututtava / tollanen räksättävä ääni lähtee koneesta.. On nää Dieselit vähän vielä näissä vieraita mutta jos jotain vinkkejä saisi mikä tuon tekee.. Suutin ? kokeiltii sen verta käsin suuttimien juuresta että neljä oli lämpimiä ja yksi viileähkö  ??? oisko pimeenä
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: anssi68 - 24.01.2015, 20:54:21

Ehkä seuraavassa jotain:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=53987.0
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: N1ks - 24.01.2015, 21:04:14
Ainakin mitä noita videoita katsoin niin ääni on ihan erilainen, Lähtee tosin vaivattomasti heti käyntiin mutta kuulostaa siltä ku pistäis -20pakkases intin rasin käyntii eli melko karkea sellanen räksytys tms.... Pitää huomen kattoo uudestaa ja napata vaikka videoo sitten jos ei selviä
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: virkpe - 25.01.2015, 12:34:34
Pysyikö suuttimet alkuperäisessä järjestyksessä ja toimivatko ennen remonttia?
Omaani kun tein kone remontin, suuttimien järjestys muuttui, ja kun painoin kaasua reilummin niin alkoi kova metallinen kolkotus. Säikähdin sitä ja kone sammuksiin, ja uudelleen kone käyntiin, alkoi toimimaan en nyt muista kuinka nopeasti ääni hävisi.
Tietokoneen täytyy järjestyksen muuttumisen vuoksi säätää ruiskutus arvoja jonka jälkeen ne toimisi oikein.
Olet kuitenkin käyttänyt konetta pitempään kun suuttimet ovat ehtineet lämmetä?
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: N1ks - 25.01.2015, 13:12:15
no se täs vähä kummastuttaa kun toimivasta autosta otettu pois suoraan eikä ole suuttimiin tms koskettuka paitsi egr irrotettu  ::) juttelin just eilen tutunka kenen auto se oli mistä kone tuli niin sano itseki ettei mitää ylimääräsii äänii kuulunut.. Täytyy johtoja tutkii vielä ainakin ensimmäiseksi..

konehan on ollut kuitenkin 163hp ohjelmalla aikasemmin ja nythän sitä käytetää 130hp 2,4D ohjelmal et voiskohan joku anturi tehä kanssa tuota ?

E: Noin minuutin vähän päälle ollut yhtäjakosesti käynnissä pari kertaa kun yrittän paikallistaa, Sormin kun kokeilee niin huomaa sen lämpö eron eli on vain haaleat muttei kuumat ja yksi oli huomattavasti viileämpi.. ykkös pytyn.. tyhjäkäynti ollu sellast 1000rpm

Täristää niin mukavast ku kävis joku Deekun kone mis on ajotukset pieles  :D
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: JuHaU - 25.01.2015, 22:17:21
Onko sulla niitä sun omia vanhoja suuttimia enää tallessa? Jos niin laita ne kiinni kanteen samaan järjestykseen missä olivatkin. Ruiskuhan laskee jotain suutin kompemsaatiota ja tallettaa sen tuonne ruiskuboksiin.
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: N1ks - 25.01.2015, 22:37:00
Onko sulla niitä sun omia vanhoja suuttimia enää tallessa? Jos niin laita ne kiinni kanteen samaan järjestykseen missä olivatkin. Ruiskuhan laskee jotain suutin kompemsaatiota ja tallettaa sen tuonne ruiskuboksiin.

On kaikki tallessa, Ja lisätään tännekin video pätkä Linkki -> http://s640.photobucket.com/user/N1ks_2009/media/20150125_165507.mp4.html (http://s640.photobucket.com/user/N1ks_2009/media/20150125_165507.mp4.html)

Luetaan huomenna vikakoodit ja katsotaan mitä löytyy, jollei auta se tieto niin vaihdellaa vähän suuttimia sitten
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: virkpe - 25.01.2015, 23:17:25
Video jollain tavoin muistutti omani toimintaa kun alkoi kolkottamaan. Voisikohan olla ettei suuttimet toimi oikein?
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: N1ks - 25.01.2015, 23:25:36
sitä kans just mietin täs et kun ohjelma millä tuota käytetää on se 2,4d 130hv versio ja kun taas kone on ollut D5 163hp versiona niin voiskohan olla että suuttimissa jotain pientä eroa ? täytynee alkaa vaihtaa noita kun kerta on ehdotettu sitä
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: Xuppo - 26.01.2015, 03:28:07
Eli sulla on nyt D5 kone kokonaisuudessaan keukalla mutta 2.4d:n ohjainboksi?
Jos näin niin ei ihme jos kilisee nimittäin D5 ja 2.4d vauhtipyörissä on anturikehän puuttuvanhampaan kohta hieman eri paikassa joten ruiskutusennakko on pielessä.
Laita D5 oma ohjainboksi kiinni niin pitäisi alkaa toimimaan kuten pitääkin
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: N1ks - 26.01.2015, 07:26:15
Eli sulla on nyt D5 kone kokonaisuudessaan keukalla mutta 2.4d:n ohjainboksi?
Jos näin niin ei ihme jos kilisee nimittäin D5 ja 2.4d vauhtipyörissä on anturikehän puuttuvanhampaan kohta hieman eri paikassa joten ruiskutusennakko on pielessä.
Laita D5 oma ohjainboksi kiinni niin pitäisi alkaa toimimaan kuten pitääkin

Juurikin näin, Täytyy hakea se D5:n boksi seitenkympin penkiltä ja pistää kiinni.. jostain vain olin lukevinani et ajonesto alkais kiukuttelee mut sithän sen näkee ja kun tuo on helppo muuten sinne vaihtaa  :) Ei olis kyl heti arvannu tollast, kun muistelin et vain 163hp ja 185hp on noissa vauhtipyörän merkeissä eroa mut nähtäväst näinki pain  ???
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: virkpe - 26.01.2015, 17:47:03
130 ja 163 hp vauhtipyörä on samanlaiset vanhemmissa. Uudemmissa 185hp on ajoitus merkit eri kohdassa.
Suuttimissa on myös numerointi (1-4) joka pitää myös täsmätä kun vaihtaa alkuperäisen tilalle uuden.
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: N1ks - 26.01.2015, 22:47:38
130 ja 163 hp vauhtipyörä on samanlaiset vanhemmissa. Uudemmissa 185hp on ajoitus merkit eri kohdassa.
Suuttimissa on myös numerointi (1-4) joka pitää myös täsmätä kun vaihtaa alkuperäisen tilalle uuden.

No sitä itsekin tuossa pähkäilly et eihän näis sellast eroa pitäisi olla kun foorumia selaillu niin ainoastaan sattunut tuo 163hp ja 185hp vauhtiserot sen ajotuksen suhteen enkä kertaakaan törmännyt että näissä pienemmissä olisi tuota.. Mut kuitenki kokeilin tuota toisen ohjainlaitetta eikä edes luvannut sillä, liekö ajonesto pisti heti jarrua kun ei suostunut pariin kertaan edes starttia pyörittää ja sitten laitoin takas tuon oman niin lähti heti melkein ronksottaa  ??? Mut ei tuo isosta voi olla kiinni kerta lähtee niin helposti käymään kuitenki, toisaalta keskiviikkona tulisi tutulle valtraa lastuttaa äijä kilometrin päähän missä auto nyt on niin tuli mielee et jos se tuosta ohjelmasta on kiinni niin sehän sen samalla saisi korjattua ja ehkä vähän herkkuakin kaivettua  :D Kattelin vielä noita boksien numeroita

2,4D  Bosch L4.2 08677708 A
                             00000556685
                             02143

D5 163hp Bosch HT.2 08667710 A
                                    0000019333
                                    01311

Ja huomenna kysellä vielä kunnollista vikakoodin lukulaitetta että saisi tuosta koodit näkyville niin olisi astetta viisaampi sen sielun elämästä kun ei tuolla tutun lelulla tehny sitten mitään kun ei ole kuulemma aikasemminka tunnistan oikee autoja paitsi -04 ärrän se tunnisti kyllä  ;D
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: anssi68 - 27.01.2015, 10:05:59
Elekmalta löytynee lukulaite tuohon malliin..
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: N1ks - 27.01.2015, 10:13:50
Elekmalta löytynee lukulaite tuohon malliin..

Soitin aamulla tutulle kyläpajalle ja saan sieltä sen verta lainaa laitetta et saa koodit pihalle  :)
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: N1ks - 27.01.2015, 20:28:13
Noniin bsr ppc:llä pukkas koodia ulos jonki verran

ECM-2311 , 2 , 3 , 4 injector eli 4kpl suuttimia

ECM-2800 front HO2S, bank 1  tai fuel level Tai fuel pressure control valve antaa monta eri samalle koodille

ECM-2501 Fuel pressure too high

ECM-2502 alternator charge

CEM-1A52 Communication with DDM

CEM-1C02 L signal

ECM-1300 mass air flow (maf) sensor

Osa voi tietty olla vanhojakin mitä on tallentun autosalvan käyttelyn takia kun olivat puristuksia mittaileet ja vanha kone kävi kahdella, mut suuttimet tuli takas vaikka nollailin ja käytin n.5-10sec käynnissä autoa jotta näkis vähän mitä tallentuu joten suutin jumpalla alottaisi korjaamaan  :)
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: anssi68 - 27.01.2015, 21:31:28
DDM tulee kuljettajan puolen ovesta, vissiin peilin lämmitys.

Suuttimet vaihtoon..
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: N1ks - 27.01.2015, 22:07:56
DDM tulee kuljettajan puolen ovesta, vissiin peilin lämmitys.

Suuttimet vaihtoon..

Okei, hyvä tietää niin ei tarvitse tuota miettiä sitten.. ovessa kun ei taida toimia oikein mikään paitsi ikkuna sähköllä siis apparin puoli pimeenä
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: N1ks - 29.01.2015, 21:07:25
Vielä herjaa ecm-2800 front h02s bank 1 ja fuel pressure too high

Nyt nopeita vastauksia mitä antureita vaihtaa vielä kun satun olemaa autolla  ;D

Oon nämä jo vaihtan suuttimien lisäksi ja käynti parantun muttei anna yli 2000rpm jenkaa juurika ja punanen valo vieläki mittaris siis kolmio

-railin pumppuu se paine anturi

-jakotukin päähän anturi

Nämä siis vanhasta koneesta

Käy siis yllättävän tasasesti jo mutta vähän seilaa
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: virkpe - 29.01.2015, 23:05:26
Saatko nollattua vikakoodit, jos johtuu siitä ettei suostu ottamaan kierroksia?


Edit: viivakoodit muutettu vikakoodiksi, kiitos kännykän ennakoiva sanan valinta.
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: N1ks - 29.01.2015, 23:10:11
Kokeillu aina starttien välissä tuolla ppc:llä nollailla, ei herjaa muitaku tuota ecm-2800 front h02s bank 1 ja fuel pressure too high

käy muuten melko hyvin mutta kiekat jää kaasupohjassakin 2200rpm ja välillä kuuluu pientä räksytyst muttei silleen pahasti enää..

mitkähän anturit voisi olla vielä riippuvaisia ohjainlaitteelle että pitää olla numerot samat.. Vaikuttaako esim turbon imuputkessa oleva anturi ? se on kanssa seiskakympistä siirtynyt.. ja muualla mitään paineantureita kuin railin jakotukin päässä (termarin vieressä) ja itse pumpussa se pieni potikka.. ne olis ainekin vaihdettu
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: N1ks - 30.01.2015, 08:38:00
Tulipa tossa mieleen että voisko kaasuläppäkotelo aiheuttaa tuon front HO2S bank 1 koodin kun ei se ainakaan lambasta herjaa kun silloinhan se olisi oxygen tms  ::)

E: hehhe eipä täs taida edes olla ko kapistusta  :D
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: virkpe - 30.01.2015, 18:13:11
Onko kumi imuputkessa ennen turboa kunnossa, ettei ole liian löysä? Se saattaa estää kierrosten ottamisen kun imeytyy alipaineen takia kasaan. Tosin en usko että vika olisi siinä ja ei taida tehdä minkäänlaista vikakoodia.
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: N1ks - 30.01.2015, 18:23:52
Juu laitoin siihen sen seiskakympin imuputken kun oli paremmas kunnos, kasikympin oma oli revenny juuresta poikki...Mitäs toi anturi mikä on imusarjassa kiinni ?
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: janne81 - 30.01.2015, 20:08:47
Onko moottorintyynyt kunnossa ja muutenkin ettei ole alipainevuotoja?
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: N1ks - 30.01.2015, 21:18:30
Enpä usko että tyynyistä johtuu tollanen käyntihäiriö  :o Laittelen myöhemmin videon tähän minkä eilen otin, kertonee enemmän ku tuhat sanaa tähän välii ja perjantai viihdykettä samalla  :D kuhan tää nyt eka suostuis lataa nettii sen....
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: N1ks - 30.01.2015, 23:06:25
http://s640.photobucket.com/user/N1ks_2009/media/20150129_214321.mp4.html (http://s640.photobucket.com/user/N1ks_2009/media/20150129_214321.mp4.html) Siin olis pätkää miten nyt käy  ???
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: N1ks - 31.01.2015, 18:17:14
Tullu nyt vaihdeltuu noit antureit lisää, turbon imuputkes oleva ja imusarjas oleva anturi.. ei vaikutusta.

Sit huomannu et kun kierrokset on 1800rpm ja ahdin alkaa viheltää niin se pompauttaa kierrokset yli 2000rpm ja antaa nyt 2600rpm kiertää ? Menee vähän silleen töksähtäen tuossa kohtaan et ihan kuin joku pistäis vastaan siin kohtaa.. joku ehdotti facebookis et egr aiheuttaisi tuollaisen koodin ja vian voiskohan olla ?
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: janne81 - 31.01.2015, 19:03:57
Tullu nyt vaihdeltuu noit antureit lisää, turbon imuputkes oleva ja imusarjas oleva anturi.. ei vaikutusta.

Sit huomannu et kun kierrokset on 1800rpm ja ahdin alkaa viheltää niin se pompauttaa kierrokset yli 2000rpm ja antaa nyt 2600rpm kiertää ? Menee vähän silleen töksähtäen tuossa kohtaan et ihan kuin joku pistäis vastaan siin kohtaa.. joku ehdotti facebookis et egr aiheuttaisi tuollaisen koodin ja vian voiskohan olla ?
Enpä usko että tyynyistä johtuu tollanen käyntihäiriö  :o Laittelen myöhemmin videon tähän minkä eilen otin, kertonee enemmän ku tuhat sanaa tähän välii ja perjantai viihdykettä samalla  :D kuhan tää nyt eka suostuis lataa nettii sen....
Niin no jos on tarpeeks alipainevuotoa, ei esim. ahtimen ohjaus toimi kunnolla.
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: virkpe - 31.01.2015, 19:04:39
Minkälainen vaikutus jos egr on jumittanut auki?
Siihen voi laittaa peltilätkän, jolla voi testata onko vaikutusta.
kuva mihin kohtaan ja millainen, ja pellin voi tehdä itse
http://www.ebay.co.uk/itm/69-B-EGR-valve-blanking-plate-VOLVO-D5-2-4D-S60-S80-V70-II-XC70-XC90-1st-series-/181242586003
Otsikko: Vs: Nakuttaa / räksytys ?
Kirjoitti: N1ks - 31.01.2015, 22:48:25
Hehhe parkele, Kiitokset vois kuulua melkein tästäkin lystille porvoon siniselle.. Onkos alipaine pumpun paukulla tekemistä jos mitataan esim puristukset koneesta missä on jakosekasin ? No kuitenkin, olin lähös jo tallilt kotia kunnes tupakan mittanen tauko ja päätin ottaa vielä sulakepoksin tarkkailun alle ja mikäs siellä silmää pisti, "vacuum pump" kurkkasin kohan ja minkä kokonen, Vielä kuva siintä ja kävin seiskakympin pellin alla kattomas ja vertailemas no siellähän oli paukku paikallaa... joten sama kasikympille 15amp sulake sinne ja kone käyntii ! Se niistä vikakoodeista kaikki hävis sen siliän tien paitsi yksi ECM-130A melkein arvaankin mikä aiheuttaa tuon..

Maffin ja turbon välinen putki oli poissa kun sitä egr:ää tutkiskelin niin antaa herjaa varmaan se turboa lähempi oleva anturi ja lyö vikatilan vielä päälle eli ei anna 3000rpm enempää jenkaa.. Ensimmäisellä startilla kylläkin jos koodit nollaa niin antaa mennä tosi nätisti punarajalle nyt  :)

Edit:kun ei Bsr:n oma lista antanut tarkempaa tieto niin vähän Googlettelin äsken paremmin tuota ECM-130A koodia niin Air intake leakage joten sekin on nyt tiedossa mikä siel on, en ihmettele yhtää jos lyö vikatilan päälle jos ei esim maffi tunnista minkäälaista ilmavirtausta ja kone kiertää esim 5000rpm  :D joten huomen jos aurauksien ohessa kerkee niin paketti nippuu  ::)