Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Niksa - 26.02.2015, 12:36:54
-
hajanaisesti löytyy tietoa, sieltä täältä.
Eli 1031 perän uudelleen laakerointi, mitä pitää ottaa huomioon
shimmilevyt vanhat.
mitenkäs pinion laakereiden vaihto ja kiristys? kardaanin laipan momentti?
tasauspyörästön, laakeripukkien kiristysmomentit?
laakereiden esijännityksen mittaus?
-
Lainaus vanhasta topikista. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2145.150 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2145.150)
Ennen vanhan tasauspyörästön irroittamista kannattaa mitata heittokellolla hammasvälys. Eli pitää kiinni kardaanin laipasta ja testaa kuinka paljon iso lautaspyörä liikkuu edestakaisin.
Iso lautaspyörä siirretään vanhasta murikasta lukolliseen murikkaan, kuten myös poskilaakerit. Laakerit on ehdottomasti laitettava samoille puolille takaisin mistä ne on irroitettu ja samoilla säätölevyillä.
Jos uusi osakokonaisuus on yhtä tiukka asentaa akseliin takaisin, mitä se oli ottaa irtikin, niin silloin laakerien esijännitykset ovat aika kohdallaan. Jos lukko menee paikalleen täysin ilman voiman käyttöä, niin silloin on syytä säätää laakerien esijännitystä ja samalla tarkastaa hammasvälyksestä, että kumman laakerin alle säätölevyjä laitetaan.
Lopuksi kannattaa tarkastaa, että hammasvälys on sama, mitä lähtötilanteessakin. Välyksen mittaamista helpottaa jo alussakin se, että pesee kaikki öljyt pois rattaista, jotta väluksen huomaa/tuntee paremmin.
Perän säätöohjeet audiovisuaalisena.
http://volvo1800pictures.com/video/bildband/Spicer%20Volvo%2030%2031%20Bakvaxeljustering%20TP%2070197.wmv (http://volvo1800pictures.com/video/bildband/Spicer%20Volvo%2030%2031%20Bakvaxeljustering%20TP%2070197.wmv)
Ja sama kuvin ja tekstein.
http://volvo1800pictures.com/document/Service_manual_jack/part_4_46_rear_axle_spicer/part_4_46_rear_axle_spicer.pdf (http://volvo1800pictures.com/document/Service_manual_jack/part_4_46_rear_axle_spicer/part_4_46_rear_axle_spicer.pdf)
-
melkoinen kasa erikoistyökaluja vaaditaan...
tuossa kans yksi ohjekirjanen http://www.volvotips.com/service-manual/volvo-240/Volvo-240-260-rear-axle-repair-manual.html (http://www.volvotips.com/service-manual/volvo-240/Volvo-240-260-rear-axle-repair-manual.html)
sama PDF:nä http://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/Filer%20240/Volvos%20gr%C3%B6na%201976-%20Bakaxel.pdf (http://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/Filer%20240/Volvos%20gr%C3%B6na%201976-%20Bakaxel.pdf)
-
melkoinen kasa erikoistyökaluja vaaditaan...
Onnistuu se vähemmilläkin, tuo peräkopan levitin on aika tarpeen mutta sen tekee itsekin aika helposti. Yksi hyvä ulosvetäjä riittävän ohuilla leuoilla tai varsinainen laakeriulosvedin on syytä olla, poskilaakerit on vaikeat irrottaa huonoilla välineillä.
-
Poskilaakerit on minun vehkeissä ollut jostain syystä ihan pirun tiukalla.
Nykyään rikon suosiolla sen laakerin ja rälläkällä hion sisäkoolin yhdestä kohtaa varovasti "puhki".
-
mitenkäs välyksien mittaaminen esim pinion? heittokello löytyy kyllä mutta noita muita keskitysapuvälineitä ei...
-
poskilaakerit on vaikeat irrottaa huonoilla välineillä.
Irtoaa se poskilaakeri markan työkaluillakin jos käyttää vähän mielikuvitusta ja väkivaltaa
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/T2/P1050094.jpg)
-
Jaa tuossa on noin paljon tilaa tuossa 30/31 perässä... Kyllä minun piti hakea paremmat vetimet että irtosi poskilaakeri Danan 44 kitkamurikasta tuolta vetopyörän puolelta.
-
Jaa tuossa on noin paljon tilaa tuossa 30/31 perässä... Kyllä minun piti hakea paremmat vetimet että irtosi poskilaakeri Danan 44 kitkamurikasta tuolta vetopyörän puolelta.
Kitkaperä oli muistaakseni se mikä on tosi tympee irrottaa, avoimesta lähtee varsin helposti.
-
Herätetääs vanha topikki henkiin.. Koitin tänään kapea leukasella ulosvetimellä saada poskilaakeria pois, ei sitten millään vaikka annoin lämpöä. Onko konkareilla hyviä konsteja jos vaikka ehjänä sais toisen ;D
-
Herätetääs vanha topikki henkiin.. Koitin tänään kapea leukasella ulosvetimellä saada poskilaakeria pois, ei sitten millään vaikka annoin lämpöä. Onko konkareilla hyviä konsteja jos vaikka ehjänä sais toisen ;D
murikka pakkasesta, vaikka sitten pakastimen kautta työn alle ja laakerille sopivasti lämpöä
-
ei sitten millään vaikka annoin lämpöä.
Lisää vain lämpöä, yllättävän paljon sietää mokoma. Putoaa nätisti syliin kun on lämpöä tarpeeksi
-
Yks vaihtoehto on jos tekee laakeriremppoja silloin tällöin niin alta satasen ulosvedinsarja ikh.lta, sellainen punainen salkku. Ei tarvinnu ite tuskailla ja lähti ehjänä irti ihan ilman mitään lämmityksiä.
-
Herätetääs vanha topikki henkiin.. Koitin tänään kapea leukasella ulosvetimellä saada poskilaakeria pois, ei sitten millään vaikka annoin lämpöä. Onko konkareilla hyviä konsteja jos vaikka ehjänä sais toisen ;D
Tässä keskustelua aiheesta:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=95698.msg1061299827#msg1061299827
-
Itelläkään ei lähtenyt normaalilla Facomin vetäjällä irti vaikka voimaa ja lämpöä annettiin. Töissä kokeilin mäntäulosvetäjällä, niin lähti ongelmitta. Tosin uusi laakerikaan ei mennyt ilman laakerinlämmitintä ja asennussarjaa paikalleen. Tiukat on sovitteet.