Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: hadek80 - 03.05.2015, 11:41:08
-
Hei
Moottorin ja kytkinkopan välistä valuttaa öljyä.
Onnistuuko kampiakselin tiivisteen vaihtaminen ilman moottorin irroittamista?
Jos pudotan vaihdelaatikon ja kytkinkopan pois niin pääsenkö vaihtamaan sinne tiivisteen?
Mikä tiiviste sinne pitäisi hankia vai onko siellä stefa?
Onko jotain tärkeää mitä tulisi tietää kun korjauksen tekee?
-
Kyse siis amazonista.
-
Ja sit vielä kytkin ja vauhtipyörä veks, niin homma onnistuu.
Siellä on orggiksena ollut huopatiiviste, voitu matkan varrella vaihtaa uudempaan stefa-malliin. Näkee vasta kun purettu.
Kannattaa miettiä kytkimen mahdollista uusimista, kun kerran on aukikin..
-
Suuret kiitokset.
Pitää huomenna purkaa niin pääsee näkemään.
-
Ja samalla kun tommosen operaation tekee , niin varmaan kannattaa laittaa se stefa sinne ? Mä ottaisin melkein moottorin veks , mun mielestä melkein helpompi ?
-
Kannattaa merkata paineasetelma vauhtipyörään ja vauhtipyörä kampiakseliin ,saa osat samaan asentoon takasin .
Silmälaakeri on helppo tarkastaa myös kun osat on irti .
Jos irrotat sen tiivistepitimen /takakopan ,ole varovainen öljypohjan tiiviste katkeaa helpolla ,jos sieltä löytyy huopatiiviste ,sen saa vaihdettua paikallaan ,tarvike huovat on vaan niin huonoja että ne ei kovin kauan pidä . Alkuperäinen huopatiiviste jos on laittaa takasin ,se pitää kohtuullisesti .
Jos stefapesällistä osaa tarvit ,VANTAALTA löytyy . ( YV )
-
Moro
Laatikko irroitettu. Mistä kaikkialta tuonne voi öljyä päästä? Öljypohjan tiivisteen välistä?
Eikö tuossa näy tuo stefa minkä välistä se voi tulla?
Osaako joku sanoa mistä tuon stefan saisi? Onko motonetissä olisi tuossa vieressä?
Joku tiiviste siellä näyttäs olevan mutta en tiedä sopiiko se tuohon.
Paineasetelmaa en tajunnut merkata mutta pitää katsoa voisiko asennon päätellä jotenkin.
Mihin momenttiin pitää laitaa vauhtipyörä ja paineasetelman pultit?
(http://s9.postimg.org/khkvunodn/WP_20150504_19_54_21_Pro.jpg) (http://postimg.org/image/khkvunodn/)
(http://s9.postimg.org/tdvnylezv/WP_20150504_19_54_47_Pro.jpg) (http://postimg.org/image/tdvnylezv/)
-
Oli muuten vain kuudella pultilla kiinni laatikko koneessa.
Eli alimmat reiät eivät kohtaa :).
Tässä kuva vaihdelaatikko paketista.
Onko tuossa se loikkari tuossa paketissa?
Ei ole toiminnassa ollut.
Olen aloitteleva amazon harrastaja niin siksi kyselen ehkä hieman "tyhmiä"
(http://s30.postimg.org/w0fcx943x/WP_20150504_19_54_11_Pro.jpg) (http://postimg.org/image/w0fcx943x/)
-
Joo D-type loikkarilaatikko on kuvassa (m41).
Tuossa moottori-kuvassa näyttäisi sinulla olevan huopatiiviste tuossa, eli se kampuran ympärillä oleva "rautalanka"-sokka vedät sen pois ja tuollainen iso prikka lähtee sen perässä, siellä alla on huopatiiviste -rengas. Suosittelen lämpimästi vaihtamaan takakopan stefalliseen, kuten eke ehdottikin. Rupeaa kytkinkoppa ihmeellisesti pysymään kuivana :D
-
Tarkista samalla, että koneen sivulla oleva huohotin kotelo ei ole tukossa.
Siinä ei auta mikään tiivisteenvaihto (huopa tai stefa) pysäyttämään öljyvuotoa
-
Miten tuo takakopan vaihto tapahtuu ja mistä saisi stefallisen mallin?
Miten sein huohotin irtoaa? Lähteekö vaan vetämällä irti lohkosta vai pitääkö pyöritellä johonkin asentoon?
-
Availee nuo kuvassakin näkyvät kuusi pulttia, ja muistaakseni pari kopan kohdalle sattuvaa öljypohjan pulttia, niin koppa lähtee irti. Irrottelee varovasti, niin saattaa jäädä öljypohjan tiiviste ehjäksi siltä kohdalta. Stefallisia koppia näkyy välillä myynnissä tuolla foorumin markkinapalstalla. ekehän tuossa sinulle jo sellaista tarjottelikin ;D
Huohotin on kiinni yhdellä pultilla, joka sijaitsee huohottimen alapuolella. Se irti, ja sittenpä huohotin lähteekin vetämällä pois.
Pienoista mutuilua, mutta olikohan jossain vinokoneessa samanlainen takastefa? ??? Niitä luulis ainakin saavan motonetistä.
-
Amanssi mutuilee oikein, se on vinokoneen takastefa.
-
Ei tuo takalaippa sovi suoraan vinokoneesta? Vinokoneen laipassa on kyllä ne kaksi tapin reikää, mutta sopiiko pulttijako?
-
kyllä käy vinokoneen stefakoppa, kaks oon jo laittanut B20seen.
Ainut asia on että öljyn pohjan kaks ruuvia pitää vaihtaa millisiin.
Siis ne jotka kiristää öljypohjan siihen stefakoppaan
Ja oliko niin että ne tapit piti jättää pois.
-
"Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään."
Nojoo, itellä on tuo miljoonalohko B20 koneremontti työnalla ja ajattelin takapään huopatiivisteen korvata stefallisella.
Eli vinokoneen takakoppa siis käy suoraan, ilman muokkailuja?
Pitääkö olla kymppisarjasta, vai onko B2xx vinokoneessakin sama?
-
Kaikissa vinokoneissa on sama takakoppa ja käy suoraan tappikoneeseen.
-
Kaikissa vinokoneissa on sama takakoppa ja käy suoraan tappikoneeseen.
Kiitos tiedosta! :)
-
tarvis vähän neuvoa aiheesta. löyty romutorilta takakoppa (volvo 418238) ja siihen pitäisi sovittaa stefa (motonet nro 27-1711) mitat 92x110x10. jos tuon kopan koneistaa tuohon 110 leveyteen niin ei kyllä reunoille paljoa jää tavaraa. samoin 10 korkeus tulee yli. vai pitääkö koneistus tehdä syvemmälle kun missä huopa on ollut? ei siinäkään paljoa varaa ole...
-
Koneistuksen voi (tai pitää) tehdä syvemmälle. Vinokoneen kopassa ei ole stoppari stefan takana reunaa kuten tappikoneen kopassa.
vinokoneen koppa (http://www.ebay.ie/itm/Rear-Main-Seal-Housing-Volvo-Penta-4-Cylinder-OHC-/401352367121?hash=item5d72771c11)
tappikoneen koppa (https://www.ebay.com/p/Crankshaft-Main-Seal-Housing-418238-Volvo-Penta-Inboard-STERNDRIVE/655674995)
-
Mullakin on juuri koneistettuja vaikka todella ohuelta näyttääkin nii hyvin on kestänyt.
-
kiitti vastauksista. tuossa vinokoneen kopassa näköjään reikä läpi asti. tuosta vanhemmasta voi siis hyvin poistaa sen huopastefan laipan, mitä sillä siinä tekeekään. pitäiskö kuitenkin jättää se öljyreikä näkyviin? jos siihen asti koneistaa niin pitäisi riittää syvyys ja jäis pykälä ettei mene liian syvälle. en tiedä silti vuotaako vanha huopa, tuntuis et öljyä tulee vähän huohotin putkesta. ei tikussa mitään huomaa mut pohja aina märkä. etupäähän vaihdoin talvella huovan ja se pitää ainakin jotenkin. sitä ei ollut ikinä vaihdettu vaikka kone -63 b18. eikä vieläkään paljoa vuotanut mut kuitenkin....
-
Omasta mielestä siihen takalaippaan on hyvä jättää valumareikä niin öljyä ei "pakkaannu" tiivisteen taakse ja siten valu tiivisteen huulen ohi. Sehän muistuttaa taas vuotoa ajan kanssa kun hiljaa vuotaa. Ja jos on männänrenkaissa ohivuotoa eli kulumaa niin sisäinen paine saa öljyn vuotamaan melkein kaikista paikoista, riippuen kuinka suuri on paine ja kuinka notkeaa öljyä käyttää. Näissä vanhoissa tappikoneissa vuoto ei ole niin kauhea asia, itse saan säikyn pahiten jos ei vuoda mistään, silloin tulee se tunne että öljyt ovat loppuneet ;D ;D
Ihan on oma ratkaisusi kuinka tiiviiksi koneesi haluat, en usko että mikään ratkaisu olisi väärä. Huopa tai stefa, ainahan nää tuppaa jostai huohottamaan.
-
joo, työmaan koneistaja isonsi sen reijän just siihen valumareikään asti. ihan hyvän olonen siitä tuli. vaihdetaan sit joskus jos kytkimelle tarvii jotain tehdä... ajattelin et jos kokeeksi jatkais sitä huohotinputkea letkulla ja pyyhkis isommat pois öljypohjasta ni näkis ehkä mistä se öljy tulee. 10w40 oon käyttänyt...