Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: volvotdi - 03.12.2015, 13:28:13
-
Muistakaapa tankata XC60 kuskit:
http://m.iltalehti.fi/autot/2015120320772960_au.shtml
-
Olisi kiva tietää myös, että mikä yhtiö on ollut kyseessä jos kerran kaikkiin on tankattu saman firman talvilaatua.
-
Eräs hinausauton kuljettaja kerto, ett kaikki joita oli tuon takia hinaillu, olivat Nesteellä käynyt.
-
Niin justiin. Saa nähdä mikä paljastuu syyksi.
-
Huh, mulla on vanhempi Volvo mutta aina käyn Nesteellä kun tankkaan. :o Mutta 2-lohkoinen tankki näissäkin on.
-
Nesteellä sitä tulee itekkin aina käytyä. Nyt toki Volvon tiedotus puoli meinailee, että niitä olisi tapahtunut muuallakin päin maailmaa.
http://www.iltalehti.fi/autot/2015120320773330_au.shtml (http://www.iltalehti.fi/autot/2015120320773330_au.shtml)
-
Jotain vuosia sitten taisi Nesteen gasot olla viimeksi uutisissa. Kun koneita hajosi.
Pro-diesel?
-
Onkohan asioilla yhteyksiä, kun eilen V60 jätti lumimyrskyyn kun jäljellä olevaa matkaa dashboard näytti 65km? Bilian päivystelevä mekaanikko vaan illasta totesi, että samat on tankit Vssä XCssä... Jos todella näin, niin eikö kohtuullista kohta olisi viestiä asiasta muutakin kuin sanomalehtien juttujen kautta. Ainankin varoittaa mahdollisesta riskistä. Tilanteeni ei ollut mikään herkullinen päätien mäkeen jäädessäni. Liikenne perjantai-iltana yllättäen vilkasta ja raskastakin kalustoa oli liikenteessä. Onneksi yksikään yhdistelmä ei joutunut pysähtymään, koska siihen olisi jäänyt. Turvaliivi päällä siellä vaan varoituskolmiolla sai liikennettä ohjata, ettei nokkakolareita tullut. Nyt 25tkm ajettu D4 AWD 2015 odottaa jälleen Falckia, kun safe modea tms. ei kotikonstein pois saakaan. Toki nyt tiedän, että valon syttyessä pitää välittömästi hakeutua tankille tai jerrykannua ajattaa mukana. Ennen vaan kun olen aina ajellut 'viivoillakin', eikä tielle ole jääty. Nyt on osaltani kuudennen Volvon kohtalot katkolla.
-
Onkohan asioilla yhteyksiä, kun eilen V60 jätti lumimyrskyyn kun jäljellä olevaa matkaa dashboard näytti 65km? Bilian päivystelevä mekaanikko vaan illasta totesi, että samat on tankit Vssä XCssä... Jos todella näin, niin eikö kohtuullista kohta olisi viestiä asiasta muutakin kuin sanomalehtien juttujen kautta. Ainankin varoittaa mahdollisesta riskistä. Tilanteeni ei ollut mikään herkullinen päätien mäkeen jäädessäni. Liikenne perjantai-iltana yllättäen vilkasta ja raskastakin kalustoa oli liikenteessä. Onneksi yksikään yhdistelmä ei joutunut pysähtymään, koska siihen olisi jäänyt. Turvaliivi päällä siellä vaan varoituskolmiolla sai liikennettä ohjata, ettei nokkakolareita tullut. Nyt 25tkm ajettu D4 AWD 2015 odottaa jälleen Falckia, kun safe modea tms. ei kotikonstein pois saakaan. Toki nyt tiedän, että valon syttyessä pitää välittömästi hakeutua tankille tai jerrykannua ajattaa mukana. Ennen vaan kun olen aina ajellut 'viivoillakin', eikä tielle ole jääty. Nyt on osaltani kuudennen Volvon kohtalot katkolla.
Vahva veikkaus, että kyse ei ole samasta asiasta. Ajotietokone laskee suht reaaliaikasta jäljellä olevaa matkaa ja jos takana on tasaista maantieajoa vaikkapa 4 litran keskikulutuksella, niin teoriassa tankissa on polttoainetta enää noin 2,5 litraa. Ei se isoa mäkeä tarvitse, kun se kaikki polttoaine on ihan väärässä paikassa. Näin siis teoriassa, onhan siinä toki laskettu jotain varmuuskertoimia mukaan, mutta kuitenkin.
Mitä tulee tähän uutiskynnyksen ylittäneeseen polttoaineen loppumiseen, niin se on kyllä kerrassaan outoa, koska samaisilla autoilla on monasti ajettu tankki niin tyhjäksi, että merkkivalo on syttynyt. Siksi etsisin syyllistä jostain muualta kuin itse autosta, vaikkakin aika herkkä systeemi on, jos esim. polttoaineen laatu aiheuttaa moisen episodin.
-
Vahva veikkaus, että kyse ei ole samasta asiasta. Ajotietokone laskee suht reaaliaikasta jäljellä olevaa matkaa ja jos takana on tasaista maantieajoa vaikkapa 4 litran keskikulutuksella, niin teoriassa tankissa on polttoainetta enää noin 2,5 litraa. Ei se isoa mäkeä tarvitse, kun se kaikki polttoaine on ihan väärässä paikassa. Näin siis teoriassa, onhan siinä toki laskettu jotain varmuuskertoimia mukaan, mutta kuitenkin.
Mitä tulee tähän uutiskynnyksen ylittäneeseen polttoaineen loppumiseen, niin se on kyllä kerrassaan outoa, koska samaisilla autoilla on monasti ajettu tankki niin tyhjäksi, että merkkivalo on syttynyt. Siksi etsisin syyllistä jostain muualta kuin itse autosta, vaikkakin aika herkkä systeemi on, jos esim. polttoaineen laatu aiheuttaa moisen episodin.
Näitäpä tässä on myös tullut mietiskeltyä. Outoa se vaan näillä Volvo-kokemuksilla on, että moisilla kilometriäjäljellä-luvuila, lukuisia kertoja kyseisiä mäkiä ajaneena meno stoppaa. Jokin ei nyt mittaamisessa ja menneen kulutuksen perusteella laskennassa täsmää. Mitään normaalista poikkeavaa ei kuormauksessa, ajotavassa ollut. Lisälämmitinkään ei ole automaatilla, vaan käsikäytöllä. Tämä siis suhteessa kokemuksiini, kuten ex-listasta näkyy. No, kiitos kuitenkin pohdinta-avusta tässä tyrmistyksen tilassa.
-
Onkohan asioilla yhteyksiä, kun eilen V60 jätti lumimyrskyyn kun jäljellä olevaa matkaa dashboard näytti 65km? Bilian päivystelevä mekaanikko vaan illasta totesi, että samat on tankit Vssä XCssä... Jos todella näin, niin eikö kohtuullista kohta olisi viestiä asiasta muutakin kuin sanomalehtien juttujen kautta. Ainankin varoittaa mahdollisesta riskistä. Tilanteeni ei ollut mikään herkullinen päätien mäkeen jäädessäni. Liikenne perjantai-iltana yllättäen vilkasta ja raskastakin kalustoa oli liikenteessä. Onneksi yksikään yhdistelmä ei joutunut pysähtymään, koska siihen olisi jäänyt. Turvaliivi päällä siellä vaan varoituskolmiolla sai liikennettä ohjata, ettei nokkakolareita tullut. Nyt 25tkm ajettu D4 AWD 2015 odottaa jälleen Falckia, kun safe modea tms. ei kotikonstein pois saakaan. Toki nyt tiedän, että valon syttyessä pitää välittömästi hakeutua tankille tai jerrykannua ajattaa mukana. Ennen vaan kun olen aina ajellut 'viivoillakin', eikä tielle ole jääty. Nyt on osaltani kuudennen Volvon kohtalot katkolla.
Tere tulemasta foorumille varsinkin, kun pitemmän aikaakin on ollut Volvoja omistuksessa. Ilmeisen hyvin on edelliset Vollet pelannut, kun ei aikaisemmin foorumilla ole tullut vierailtua 8)
-
Tere tulemasta foorumille varsinkin, kun pitemmän aikaakin on ollut Volvoja omistuksessa. Ilmeisen hyvin on edelliset Vollet pelannut, kun ei aikaisemmin foorumilla ole tullut vierailtua 8)
Kiiitosta vaan. Ei ole mitään semmoista vikaa tai vikamäärää vastaan tullut, että linjasta olisi tarvinnut poiketa. Lähellä oli viimeisen V70 kohdalla, mutta V60 tuli sopivasti hätiin. Todellakin toimintavarmaa menoa on ollut. Ja olisihan tuota tänne voinut eksyä paremmissakin fiiliksissä, mutta joskus näin!
-
Kiiitosta vaan. Ei ole mitään semmoista vikaa tai vikamäärää vastaan tullut, että linjasta olisi tarvinnut poiketa. Lähellä oli viimeisen V70 kohdalla, mutta V60 tuli sopivasti hätiin. Todellakin toimintavarmaa menoa on ollut. Ja olisihan tuota tänne voinut eksyä paremmissakin fiiliksissä, mutta joskus näin!
Ilmoittele, jos löytävät autosta vikaa. Minkä firman löpöä muuten tankkasit?
-
Ilmoittele, jos löytävät autosta vikaa. Minkä firman löpöä muuten tankkasit?
Veikkaan, että Göteborgista tiedottelevat. Sen verran kaarevat on huollon vastaukset aiheesta tällä hetkellä. Neste ProDiesel. Nesteen dieselillä ajanut kaikilla kolmella D-Volvolla.
-
Ajattelin ensin että kulutanpa tämän tankillisen melkein tyhjäksi, että mahdollinen jäljellä oleva kesälaatu poistuisi Nesteen talvilaadun tieltä mahdollisimman perusteellisesti.
Mutta edellä olevien kokemuksista päätellen ei näköjään ihan loppumetreille tankkausta kannatakaan jättää. Odotellaanpa tietoa mitä malleja ongelma koskee ja mikä on ratkaisu.
Kai se kesälöpö sieltä lähtee pikkuhiljaa vaikkei ihan täysiä tankkeja talvilaatua ottaisikaan. Ja mikäs tässä, kun pakkasiakaan ei liene tänne etelään vielä(kään) tulossa.
-
Tuo ennusteeseen pohjaava polttoaineen määrän mittari on pari kertaa tehnyt minulle tukalan olon. Tuossa ylempänä juuri kuvattiin tilanne kun olet esim. ajellut 80-aluetta cruisella ja tulet moottoritielle - yhtäkkiä nopeus onkin 120+ ja ilmanvastus huomattava. Hetkessä tyhjenee mittarin mukaan tankki ja alkaa tulla hätä huoltoaseman löytämiseksi. Olen kyllä ajanut omani alle 50km jäljellä lukemiin jonkun kerran ja päässyt tankille saakka.
-
Kesällä tuli ajettua reilu 1100km tankillisella niin alkoi jännittämään, kun ajotietokone näytti 20km jäljellä. Onneksi oli kesälaatua tankissa :D
-
http://www.iltalehti.fi/autot/2015121120819369_au.shtml
Ongelma ratkennut. Taas rukataan ohjelmistoa. Tulee ihan mieleen oma XC70, kun ohitustilanteessa hävisi vedot kiitoksia 2.0 päivityksen, joka rikkoi partikkelisuodattimen lämpötila-anturin. Kiitoksia forumilaisille ja parille kaverille jotka vihjasivat, että heillekkin oli sattunut samallalailla.
-
Mulla mittari näyttää mitä sattuu. 200km saa ajaa, että täydeltä tankilta miittari edes alkaa pudota. Punaselle asti ei uskalla edes yrittää, sammuu ennen, eikä pa valo pala. Olis kiva kyllä, jos näyttäis oikein. >:( :hello:
-
http://www.iltalehti.fi/autot/2015121120819369_au.shtml
Ongelma ratkennut. Taas rukataan ohjelmistoa. Tulee ihan mieleen oma XC70, kun ohitustilanteessa hävisi vedot kiitoksia 2.0 päivityksen, joka rikkoi partikkelisuodattimen lämpötila-anturin. Kiitoksia forumilaisille ja parille kaverille jotka vihjasivat, että heillekkin oli sattunut samallalailla.
Onneksi ei ole noin tuoretta auto ;D
-
Varmaan kutsuntojen jälkeenkin kannattanee välttää mäkisiä teitä ko malleilla vajaalla tankilla ajaessa. Ei haukka ilmaa siten. Tämmöistä diagnoosia tähän ongelmaan tarjoiltiin aivan Volvon ammattilaisten keskuudestakin. No, onhan nämä niin vaikeita selvittää, saati siten mahdollisia riskiautoja ajavia ennalta varoitella. Tyytyväinen täytyy olla, että turvallinen auto lumimyräkässä mäkeen jäätyään ei aiheuttanut isoa turmaa muille tiellä liikkujille.
-
Varmaan kutsuntojen jälkeenkin kannattanee välttää mäkisiä teitä ko malleilla vajaalla tankilla ajaessa. Ei haukka ilmaa siten. Tämmöistä diagnoosia tähän ongelmaan tarjoiltiin aivan Volvon ammattilaisten keskuudestakin. No, onhan nämä niin vaikeita selvittää, saati siten mahdollisia riskiautoja ajavia ennalta varoitella. Tyytyväinen täytyy olla, että turvallinen auto lumimyräkässä mäkeen jäätyään ei aiheuttanut isoa turmaa muille tiellä liikkujille.
Eli ei mahda ihan pelkällä ykkösellä ja nollalla korjaantua.
-
Että koodilla lisää kierroksia satulan pumppuun 8)
-
Että koodilla lisää kierroksia satulan pumppuun 8)
Ja muuttuu tankin muoto ;)
-
Että koodilla lisää kierroksia satulan pumppuun 8)
Ja muuttuu tankin muoto ;)
Ihan selvästi kokemusta ohjelmoinnista :idiot2:
Jos tuo softalla korjataan niin siellä muutetaan raja-arvoja. Helpoin ratkaisu on se että tuota kilometrejä jäljellä arvoa korjataan softalla. Jos ennen oli vaikka 50km jäljellä niin päivityksen jälkeen se on 0 km. Tai sitten sivistyneempi on että anturien arvoja tarkennetaan ja sen perusteella ohjataan pumppuja, jne.. paremmin. Mutta veikkaisin tuota ekaa vaihtoehtoa.
-
Volvo Car Corporation on päättänyt toteuttaa takaisinkutsun rajoitetulle määrälle vuosimallin 2015 Volvo S60, V60, XC60, V70, XC70, S80 sekä vuosimallin 2016 S60, S60 Cross Country, V60, V60 Cross Country, XC60, V70 ja XC70 autoja, joissa on viisisylinterinen dieselmoottori.
Volvo on havainnut mahdollisen riskin polttoainejärjestelmässä. Sen seurauksena voi olla polttoaineen loppuminen vaikka polttoainemittari näyttää tankissa olevan kolmanneksen jäljellä. Analyysien mukaan satulamallisessa polttoainesäiliössä polttoainetta ei kaikissa ajo-olosuhteissa siirry passiivipuolelta aktiivipuolelle liian heikon virtauksen takia.
Mitä teidän tulee nyt tehdä?
Väliaikaisena toimenpiteenä kunnes ajoneuvo on korjattu, polttoainetta kannattaa pitää tankissa mittarin mukaan vähintään kolme palkkia, eli noin kolmannes.
Pahoittelumme, että joudutte tankkaamaan tilapäisesti hieman normaalia tiheämmin.
Työstämme parhaillaan virallista takaisinkutsukirjettä toimintaohjeineen ja se postitetaan Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tietojen perusteella mahdollisimman pian.
Tämä ennakkoviesti on lähetetty Volvo Car Finlandin asiakasrekisterin tietojen perusteella. Mikäli teillä ei ole hallussanne kampanjaan kuuluvaa ajoneuvoa, voitte jättää tämän viestin huomiotta.
Ystävällisin terveisin
Petri Castrén
-
Aftonbladet: Volvo vetää takaisin 30 000 autoa Ruotsissa
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1451386551381.html
Vähän isompi takaisinkutsu.
"Takaisinvedon piirissä ovat Volvon 60-, 70- ja 80-sarjan autot, joissa on viisisylinterinen dieselmoottori ja jotka ovat vuosimallia 2015 tai 2016."
-
Kyllä tämä polttoaineen loppuminen on ollut ogelmana 2002 vudesta lähtien on vaihettu paljon koholaitteita joissa on ollut aina pumppu vika ja tämmävika niissä on edelleen ei ne ojelmalla parane
-
Kyllä tämä polttoaineen loppuminen on ollut ogelmana 2002 vudesta lähtien on vaihettu paljon koholaitteita joissa on ollut aina pumppu vika ja tämmävika niissä on edelleen ei ne ojelmalla parane
Pikkuisen on tapahtunut muutoksia pumppujen toimintaperiaatteessa 2002--2015 välillä, joten suhtautuisin tuohon ajatukseen varauksella.
Vika saattaa ilmetä samalla tavalla, mutta johtuu täysin eri syistä.
-
Minulla loppui polttoaine yllättäen moottoritielle v70 d3 -12, hinuri vei lähimmälle asemalle ja tankkiin mahtui vain 50 litraa polttoainetta. Olen aiemmin ajanut hyvinkin kuivaksi eikä mitään ongelmia, mutta nyt oli pakkasta ollut koko viikon -20-30 välissä, jotenkin tuo lämpötila voisi myös vaikuttaa asiaan. Ongelma ei koske pelkästään 14-16 vuosimalleja.
-
Tervehdys foorumille ensimmäisen postauksen myötä!
Mulla on ajossa V60 D4 2013 (5-syl 163hp), ja tällainen sattumus kävi itsellekin viime viikolla. Ajotietokone näytti vielä 120km tyhjään tankkiin ja siihenpä se meno tyssäsi, pyytämättä ja yllättäen. Onko kellään tietoa mitä tälle vaivalle on Volvolla konkreettisesti tehty kampanjan myötä ja kannattaako tästä ulista maahantuojalle vielä?
-
Tervehdys foorumille ensimmäisen postauksen myötä!
Mulla on ajossa V60 D4 2013 (5-syl 163hp), ja tällainen sattumus kävi itsellekin viime viikolla. Ajotietokone näytti vielä 120km tyhjään tankkiin ja siihenpä se meno tyssäsi, pyytämättä ja yllättäen. Onko kellään tietoa mitä tälle vaivalle on Volvolla konkreettisesti tehty kampanjan myötä ja kannattaako tästä ulista maahantuojalle vielä?
Taisi koskea tiettyä sarjaa 2015 mallin Volvoja. Toki tuota kannattaa kysyä Volvolta, että onko tuon ikäisissä ollut ongelmaa. Tosi tuo vika taisi ilmetä lähes välittömästi tietyn sarjan Volvoissa. Tuo sun on 5v. vanha, niin ei se ainakaan softavika voi olla ::)
Onko auto ollut hiljattain huollossa tai jossain päivityksessä?
-
Taisi koskea tiettyä sarjaa 2015 mallin Volvoja. Toki tuota kannattaa kysyä Volvolta, että onko tuon ikäisissä ollut ongelmaa. Tosi tuo vika taisi ilmetä lähes välittömästi tietyn sarjan Volvoissa. Tuo sun on 5v. vanha, niin ei se ainakaan softavika voi olla ::)
Onko auto ollut hiljattain huollossa tai jossain päivityksessä?
Kiitos vastauksesta! Auto kävi hiljattain öljynvaihdossa ja jarrupalat uusittiin, mutta ei pitänyt softaan koskea. Ei ollut merkkihuolto. Vakio laite täysin ja 140tkm ajettu.
-
Tervehdys foorumille ensimmäisen postauksen myötä!
Mulla on ajossa V60 D4 2013 (5-syl 163hp), ja tällainen sattumus kävi itsellekin viime viikolla. Ajotietokone näytti vielä 120km tyhjään tankkiin ja siihenpä se meno tyssäsi, pyytämättä ja yllättäen. Onko kellään tietoa mitä tälle vaivalle on Volvolla konkreettisesti tehty kampanjan myötä ja kannattaako tästä ulista maahantuojalle vielä?
Tuossa on Trafin takaisinkutsu listat katso siitä onko tuo mainittu?
https://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=Henkil%C3%B6auto&mark=Volvo&model=
-
Tuossa on Trafin takaisinkutsu listat katso siitä onko tuo mainittu?
https://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=Henkil%C3%B6auto&mark=Volvo&model=
Kiitos, pitääpä tutkia!
-
Vanha aihe, mutta itselle ajankohtainen.
2008 XC60 D5 AWD jäänyt nyt kahdesti tien varteen.
Onkos kellään tietoa, onko näissä vanhemmissa ilmennyt vastaavaa vikaa, tai onko tuolla polttoaineella merkitystä ihan aikuisten oikeesti? Nuo lehtijututhan kosi paljon uudempia vempeleitä.
Molemmat tapaukset on kyllä nyt käynyt talvilaadun dieselillä ja aikasten varma olen, että Nestettä on ollu tankissa (siellä tulee tankattua lähes aina).
Ajotietokone näyttää keskikulutukseksi 7,8 l/100 ja todellinen on luokkaa 8,8 l/100 (näähän ny hiettelee).
Eka kerta kun jäi tielle, niin menis vielä... Näytti rangeksi enää 30km ku simahti (vaikka monella muulla autoilla on voinut kuivemmaksikin vetää).
Toinen kerta, range oli luokkaa 120km, motarilta pois, polttoainevalo syttyi, range yht äkkiä luokkaa 80km, siitä noin 2km ja auto jäi siihen. Tankki tyhjä. Ei ihan normaalia????
-
Ei kuullosta normilta. Itellä liikkuu 0 rangella vielä ainakin 10km, muutaman kerran tullu todistettua.