Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: s8975 - 14.12.2015, 16:54:42

Otsikko: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: s8975 - 14.12.2015, 16:54:42
Moro.
Oli pakko kirjoittaa kertoakseni autoni vioista kommenttejanne varten.
Auto on siis vm 2007, V70, D5, AWD, Automaatti. Ostin auton 5000km ajettuna v.2007, nyt ajettu 110000km ( siis vain satakymmenen tuhatta).
Matkan varrella on esiintynyt tosi lapsellisia vikoja joiden valossa otsikon kysymys on perusteltu.
Vikoja:1:  40tkm kohdalla moottorin tehot katosi, syy: ahtimen putken kiinnikkeet poikki, jonka seurauksena putki irronnut  2: Samaan aikaan ilmennyt että imusarjan läppäjärjestelmän vipu irtoilee!!!! Nivel KULUNUT!!  3: Pakoputki on kyllä ruostumaton, mutta, mutta: Takakannake on ruostuvaa patarautaa!! Ruostui siis poikki 70000km kohdalla. 4: Nyt 110tkm kohdalla alkoi luistonesto/abs valo palaa ajoittain. Syy: molempien etummaisten abs-tunnistimien hammaskehät poikki!!!   Nämä kaikki on mielestäni lapsellisia suunnitteluvikoja.
Onko autoni ainoa laatuaan vai onko nämä yleisempiäkin vikoja?? Kommenttejanne odotellen.
Tapio
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: TapioR - 14.12.2015, 16:57:43
Läppävika ja takakannake vakiovikoja. Toinen Tapio.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Kulmamies - 14.12.2015, 17:12:12
Viat ovat tällaisissa Volvoissa varsin yleisiä, mutta noista varsinaiseksi tyhmäksi suunnitteluvirheeksi tunnustaisin vain sen läppien säätötangon irtoilemisen.

Koska autosi alkaa olla jo kohta 8 vuotta vanha, mutta ajettu kuitenkin vain noin vähän, niin laittaisin sen piikkiin ruostuneen pakoputken kannakkeen ja ne abs-kehät, jotka niin ikään katkeavat ruostumisen takia. Sanotaan, että auto tykkää, kun sillä ajetaan ja noita vikoja tuskin olisi, jos autolla olisi ajettu enemmän (mahdollisesti pidempiä taipaleita kerrallaan)

Ahtoputken kiinnikkeet ovat toki heikot, mutta tuskinpa hajoavat ilman jotain mystistä ulkopuolista voimaa. Toisin sanoen riittää, että ajaa johonkin jääkokkareeseen tjms. jolloin kiinnikkeet katkeavat. Tämäkin on mielestäni perusteluta, koska jos putki olisi tukevasti kiinni, niin samainen kolaus saattaisi halkaista koko putken, jolloin matkanteko katkeaisi siihen paikkaan.

Kirjoituksestasi pääteleen olet kenties hieman tuohtunut autoasi kohdanneiden vikojen takia? Mielestäni tuon ikäinen auto on aivan loistava, jos on ollut noin pieniä vikoja. Jonkun muun merkkisissä autoissa on ollut noilla kilometreillä jo paljon kalliimpiakin vikoja.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: o_j - 14.12.2015, 18:24:36
Vähillä on munkin mielestä päästy.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: sjos - 14.12.2015, 18:54:08
Omasta näkökulmasta, ilmaisia kilometrejä.

Eli, itse kun kaiken tekee, niin noi kaikki osat vajaa 50€:a.
8 vuotta ja 100tkm, niin halvalla on menty.

Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: s8975 - 14.12.2015, 19:04:38
Hei.
Kiitos asiallisista vastauksista ja kirjoituksista. Oikea päätelmä on että olen lievästi sanottuna tuohtunut.
Olen aikaisemmin omistanut amerikkalaisia, saksalaisia, japanilaisia autoja. Enemmänkin ajettuja ja vanhempiakin, mutta ei niissä missään ollut tällaisia lapsellisia "tyyppivikoja".
Maininta että olen "vähällä päässyt" hiukan ihmetyttää. Olisiko vielä jotain muutakin voinut hajota 100000km ajetussa Volvossa?
ABS hammaskehät eivät  olleet mitenkään erityisen ruosteessa ja eihän ne ole missään rasituksessa. Niiden katkeaminen täytyy olla suunnitteluvirhe. Esim. liian suuri asennus/puristustiukkuus joka aiheuttaa kehässä liikaa jännitystä.
Ahtimen putkeen tai auton pohjaan ei ole osunut mitään erityisempää. Pohjalevy on naarmuton.
Pakoputken rakennetta.. ruostumaton putki..patarautakiinnikkeellä pidän suurena suunnitteluvirheenä....ja se imusarjan läppätanko voi korjaamon mukaan aiheuttaa niiden läppien hajoamisen jolloin rojut menee koneeseen jne...
Kolmella japanilaisella ainoat viat oli palaneita polttimoita, jarrupaloja ja pyyhkijän sulkia.
Tapio
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Spoileri - 14.12.2015, 19:21:32
Olen aikaisemmin omistanut amerikkalaisia, saksalaisia, japanilaisia autoja. Enemmänkin ajettuja ja vanhempiakin, mutta ei niissä missään ollut tällaisia lapsellisia "tyyppivikoja".
Maininta että olen "vähällä päässyt" hiukan ihmetyttää. Olisiko vielä jotain muutakin voinut hajota 100000km ajetussa Volvossa?
Kolmella japanilaisella ainoat viat oli palaneita polttimoita, jarrupaloja ja pyyhkijän sulkia.

No olisi siitä voinut porsia vaikkapa kylmästöinnin kompura tai pyöränlaakerit, ainakin sikäli, mikäli ovat mitään sukua S80:n vastaaville. Tervetuloa vaan tälle vuosituhannelle, kyllä tuo nykypäivän mittapuulla mahottoman pienellä laitolla on mennyt. Japseista nyt tietysti on autojen yhteydessä turha puhua, nehän ovat ns. kehonsiirtimiä, eivät autoja. Sisäpaisti, tuossa pihalla seisoo lava-Nussin D22 vm. 2005, jossa ei yks sun toinen sähköhimmeli - mm. lämppärin puhallin - toimi ja runko alkaa olla kohta läpilaho.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Kulmamies - 14.12.2015, 20:44:49
se imusarjan läppätanko voi korjaamon mukaan aiheuttaa niiden läppien hajoamisen jolloin rojut menee koneeseen jne...

Tämä ei pidä Volvon kohdalla paikkaansa. Koskee lähinnä ainakin Bemareita.

Mitä tulee siihen pakoputken kannakkeeseen, niin Volvo on tunnustanut sen suhteen tyhmyytensä, koska varaosana myytävä kannake on ruostumatonta.

Sä olet vaan tottunut liian hyvään, jos nuo nykyiset viat tuntuu isoilta, tai tyhmiltä :D
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: LaitinenP - 14.12.2015, 21:05:31
Vertailun vuoksi listaan tähän oman käyttiksen ylimääräiset huollot. Meillä on ollut arkikäytössä (päivittäinen työmatka 30-40 km) Audi A3, vuosimalli 2007. Kilometrejä on kertynyt jotain 140 tkm. Tähän mennessä normaalien huoltojen lisäksi on pitänyt tehdä seuraavaa:

- etujarrulevyt ja palat jouduttiin vaihtamaan syksyllä (oli kulunut anturi esiin ja varoitusvalo alkoi palamaan)
- yksi suihkutussuutin vaihdettu (kallis kun mikä)
- kuskin oven johtosarja vaihdettu (oire: takaovi ei mennyt lukkoon)
- turvavyön merkkivalon kytkimessä on kulumaa tai kosketushäiriötä kun vilkuttaa merkkivaloa silloin tällöin

Autossa on ollut tähän asti long-life-huolto-ohjelma aivan järjettömän pitkällä öljynvaihtovälillä. Toisaalta vagin 1.6-litrainen bensiinimoottori vie öljyä sen verran että öljyt tulevat vaihdettua vaihtovälin aikana varmaan kerran tai pari. Seuraavassa huollossa vaihdan huolto-ohjelman normaaliin.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Ribbe - 14.12.2015, 21:05:59
Tähän voisi laittaa esimerkiksi nykyisen auton huoltokirjan välistä löytyneen kuitin parin vuoden takaa. Autolla oli ikää silloin 6v ja ajettu 160tkm. Korjaamolasku oli vaatimattomat 4600€. Siihen nähden ajoittajalla ollu halpaa ajoa :)
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: vee40td - 14.12.2015, 21:16:52

ABS hammaskehät eivät  olleet mitenkään erityisen ruosteessa ja eihän ne ole missään rasituksessa. Niiden katkeaminen täytyy olla suunnitteluvirhe. Esim. liian suuri asennus/puristustiukkuus joka aiheuttaa kehässä liikaa jännitystä.

Työkaverilla halkesi erimerkkisestä abs hammaskehä kun piti autoa tallissa ja ajoi sitten pakkaseen.
Vesi meni johonkiväliin jonka pakkanen sitten jäädytti ja halkas kehän.
Ainakin sellasen selityksen oli tänään keksineet korjaamolla.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Dave - 14.12.2015, 21:48:46
Siis onko kyse nykyisestä vai edellisestä mallista? Kumpaakin oli 2007 tietääkseni.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Ribbe - 14.12.2015, 21:53:03
Siis onko kyse nykyisestä vai edellisestä mallista? Kumpaakin oli 2007 tietääkseni.
kolmos koppaiset taitaa olla 2008 mallia.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: desire. - 14.12.2015, 22:14:51
Itselläni on vm. 2006 S40, jolla olen tässä viimeisen 2,5 vuoden aikana ajanut aika tarkalleen 50 tkm. Tänä aikana siihen on vaihdettu rikkoutuneen tilalle
-Akku
-Laturi
-Kaasuläppäkotelo ja sen magneettiventtiili (eri kerrat)
-Etuiskarit
-Toisen etupyörän laakeri
näin tälleen nopeasti muistellen. Tällä hetkellä on kontissa osat taka-akselin alempien puslien vaihtoon, ja toisessa etukulmassa kolisee vielä en-tiedä-mikä.

(Merkki)Korjaamollakin aiemmin työskennelleenä mielestäni kuulostaa myös hyvin vähäiseltä nuo autoosi tehdyt korjaukset. Sun auto on ensi vuonna yhdeksän vuotta vanha, siis melkein kymmenen. Kyllä ihan oikeasti siihen aikaan, ja sataan tuhanteen ajokilometriin, voi jo olettaa että vika jos toinenkin tulee. Ja tosiaan, seisominenkin syö autoa yllättävän paljon - varsinkin vaihtareista huomasi, jos ne olivat seisseet pitkään.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Kaldonia1 - 15.12.2015, 07:51:42
Autoissa on eroja ja Volvoissakin on eroja.

Nykyinen S80 D 2,4 vm. -03 automaatti on aiheuttanut harmaita hiuksia ja nykimistä naamalihaksissa jonkin verran. Esimerkiksi kallis jarrutehostin (pääsylinteri, tms.) meni pari kesää sitten. Ei ole ennen mennyt mistään autosta 36 vuoteen. Lisäksi mittaristo piti huoltaa ja vaikka mitä. Silti tykkään autosta kovasti. Nyt on mittarissa hilkun vajaat 373 tkm ja hyvin huollettu peli.

Vertailun vuoksi pikkuvaimolla on nyt 431 tkm ajettu V70 2,5 TDI vm. -99 manuaali, jolla hän on ajanut neljään vuoteen 110 tkm. Ne ovat olleet todella halpoja kilometrejä! Autoon ei ole laitettu kuin vähän jarruja aina katsastukseen, valokatkaisin, sisäpuhaltimen moottori ja etuiskarit. Isoin ja kallein huoltokorjaus oli nyt syyskesällä noin 600 euroa kustantanut jakohihnan + vesipumpun + syöttöpumpun hihnan + kiristimien + yhden tappiosan vaihto.

Tietysti jos näin rupeaa luettelemaan ja muistelemaan, niin onhan tuohon kaikkea mennyt. Autoilu ei ole halpaa. Eikä varsinkaan Volvoilu!  8) 8)
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: s8975 - 15.12.2015, 08:30:06
Hei.
Aloittaessani keskustelun tarkoitukseni oli tuoda esiin huonon suunnittelun aiheuttamia harmeja. Mielestäni hintavalta autolta voi ja pitääkin vaatia enemmän kuin puolta halvemmalta kauppakassilta.
Kirjoitusketjussa on hämmästyttäviä kertomuksia kanssaveljien/siskojen kokemuksista autoistaan.
Tuntuu kuin auton suunnittelija olisi sinne tänne sijoittanut heikkoja lenkkejä pitääkseen jälkimarkkinat tuottavina.
Kaldonia1 sanoo hyvin:" autoilu on kallista.. varsinkin Volvoilu"!
Tapio
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: riisikippo - 15.12.2015, 11:14:49
Kirjoitusketjussa on hämmästyttäviä kertomuksia kanssaveljien/siskojen kokemuksista autoistaan.
Tuntuu kuin auton suunnittelija olisi sinne tänne sijoittanut heikkoja lenkkejä pitääkseen jälkimarkkinat tuottavina.
Kaldonia1 sanoo hyvin:" autoilu on kallista.. varsinkin Volvoilu"!

Mutta oman kokemuksen mukaan volvoiluakin kalliimpaa on ihka-aidolla japanilaisella hondailu. Aiemmista japsikokemuksista (Toyota ja Nissan) rohkaistuneena menin sellaisen ostamaan lähes 10v ja melkein 100tkm vanhana. Se auto oli oikeasti joka suhteessa loppu siinä vaiheessa. Sitä ei vaan ostaessa tajunnut. Tuota kokemusta lukuunottamatta kieltämättä itseäkin vähän ihmetyttää, miten suopeasti täällä suhtaudutaan vasta 100 tkm ja alle 10 vuotta vanhan auton vikoihin. Edes Volvo-kokemukseni ei kyllä ollut tuollainen...

Itselläni on ollut vain yksi 850 Volvo jo kauan sitten ja kieltämättä se jäi viimeiseksi omaksi Volvoksi osin juuri vikoihin kyllästyttyäni. Mutta silläkin sai sentään jonnekin 120-130 tkm nurkille työntää, ennen kuin alkoi korjattavaa löytyä enemmän. Ja niistäkin vioista iso osa oli ihan ikään nähden hyväksyttävää kulutusosaa. Luovutin itse 200tkm nurkilla, jonka jälkeen auto jäi vielä sukulaiselle seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi hyvin vähäiseen käyttöön tosin. Mutta siihen noin 20 vuoden ja 250 tkm ikään mennessä siihen ei esim. jouduttu iskareita vaihtamaan. Alustasta muutenkin vaihdoin itse joskus ehkä 150tkm kohdalla ulomman raidetangon pään ja sukulainen jossain 200+ tkm kohdalla eteen tukivarret. Muuten alusta oli täysin koskematon, vaikka tuohon aikaan Volvojen alustalla huono maine olikin kestävyyden suhteen. En allekirjoita.

Ja silti sillä Volvolla oli aina parempi työntää pitkää maantietaivalta kuin vähän myöhemmin hankkimallani Avensis mk2:lla. Avensiksella ajelu oli kyllä halpaa ja huoletonta. Ajoin sillä välin 150-250tkm ja ikää autolla oli melkein 10 v, kun luovuin siitä. Polttimoiden ja sulkien lisäksi siihen oli vaihdettu yksi keskuslukon moottori(saatoin tosin aiheuttaa vian omilla "huoltotoimilla") ja pakoputken takaosan suojapelti sekä tietenkin jonkun kympin hintainen vesipumppu(tyyppivika). Että jos aloittaja ihmettelee Volvoon "suunniteltuja" vikoja, niin itse ihmettelen Toyotiin "suunniteltua" ajettavuutta. Jos osaa tehdä teknisesti varman auton, miten hemmetin vaikeaa voi olla tehdä autosta vakaa ajettava?

Täytyy kyllä silti sanoa, että jos nyt pitäisi valita noiden kahden väliltä, kallistuisin silti siihen Toyotaan. Paremmasta vakaudesta maantiellä voi toki jotain "maksaa", mutta rajansa kaikella. Kyllä sillä vanhalla Avensiksellakin tuli useampi 3tkm:n Lapin keikka heitettyä ja vain ko. yksilöstä puuttunut cruise rasitti. Volvon penkkien ja ajon vakauden puute ei sitten lopulta ollutkaan niin suurta, kuin etukäteen kuvitteli.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: KalleKyy - 15.12.2015, 16:48:57
Okei, siis kahdeksan vuotta ja muutaman kerran maailman ympäri ajettu auto ja suurimmat viat ovat hammaskehät, läppäakseli ja pakoputken kannake.  Näistä läppäakseli on toki tunnettu tyyppivika ja abs-kehiä taitaa mennä vähän joka autosta, joissa niitä on, eli nykyään kaikista ja pakoputken kannakehan on, kuten todettua, suunniteltu jo uudelleen ja paremmaksi.

Samaan aikaan toisen merkkisellä, saman ikäisellä ja suunnilleen saman verran ajetulla autolla ajeleva tuttava on ihan tyytyväinen autoonsa, vaikka katalysaattorit (2kpl) pitäisi uusia, pyöränlaakereita on vaihdeltu ja nahkapenkitkin ovat muovia ja kuskin penkki halkeilee. "Onhan sillä jo ikää ja kilometrejä takana" sanoo hän.

Autohan on muutenkin sata tonnia ajettuna ja melkein kymmenvuotiaana jo paalausiässä ja aika vaihtaa uuteen, mikäli pikku remontteja pelkää
Joku ankea japsi toki kuljettaisi ikuisesti paikasta paikaan tappavan tylsään tapaansa vuodesta toiseen vaatimatta mitään ja antaen vielä vähemmän, samalla imien kaiken elämänilon kuljettajastaan. :D
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: o_j - 15.12.2015, 18:38:34
Autohan on muutenkin sata tonnia ajettuna ja melkein kymmenvuotiaana jo paalausiässä ja aika vaihtaa uuteen, mikäli pikku remontteja pelkää
Joku ankea japsi toki kuljettaisi ikuisesti paikasta paikaan tappavan tylsään tapaansa vuodesta toiseen vaatimatta mitään ja antaen vielä vähemmän, samalla imien kaiken elämänilon kuljettajastaan. :D

Jep. Nykyinen s80 on vaatinut selvästi enemmän hellyyttä reilun 60tkm aikana kuin aikanaan omistamani e-carina. Kilometrit asettuvat vielä aika tarkasti samaan ajomäärään, ikääkin autoilla on suurinpiirtein saman verran. Ei kyllä ole siltikään yhtään ikävä niitä juuttikankaasta tehtyjä muodottomia penkkejä, helvetin epämääräistä ajettavuutta ja hillitöntä melua. Tai "muotoilua". :idiot2:

Tän takiahan niitä autoja on useempaa merkkiä ja mallia, ostajat arvostaa eri asioita. Laske huviksesi mitä tuolla volvolla ajaminen on maksanut näinä vuosina. Uudet autot pyörii kestotesteissä yleensä siellä reilussa 30 sentissä/km(?). Tämä toki on nelivetoinen ja tehokkaalla koneella, joten kilometrin hintakin saa olla vähän kovempi.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Kaldonia1 - 15.12.2015, 20:42:43
Mielenkiintoisia kommentteja.

Olen nyt hieman vajaaseen kymmeneen vuoteen ajanut kahdella Volvolla - ensin vm. -98 V70 TDI ja nyttemmin vm. -03 S80 D 2,4 - yhteensä noin 274 tkm. Ensimmäisellä menopelillä oli halpaa ajoa, korjausta ja huoltoa kautta linjan.

Päivääkään en vaihtaisi pois! Tai no, muutaman huoltamo- ja korjaamoreissun toki kummaltakin jättäisin pois.

Meno on ollut äärimmäisen miellyttävää, tasaista, mukavaa ja perhettäkin viihdyttävää. Vanhemmalla autolla kävin esikoisen ja kavereiden kanssa Puolassa ja Tsekissä asti. Loistoreissu.

Volvoilu on mukavaa!  8) 8)
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Hakke - 16.12.2015, 15:12:19
Ostin Skodan Superb:n vuosimallia 2010, eli kyseessä ei mikään aivan ilmainen kauppakassi, joskaan ei myöskään V70 hintainen menopeli. Ostettaessa kilometrejä n. 120 000. Ehdin ajaa sillä puolisen vuotta ja 20tkm, siinä ajassa mittaristo viihtyi korjattavana kaikkiaan kuukauden, parkkitutkaa ei useista korjausyrityksistä huolimatta saatu kuntoon, ja kun 20tkm ajettuani laskeskelin lisäilleeni moottoriöljyä kahdeksisen litraa, vaihtui auto, ja sen valmistanut konserni.

Miustakin kuulostaa tuo aika huomioiden että melko pienellä on aloittaja autonsa kanssa päässyt. Monessa yhteydessä on jo todettu, että nykyautoja ei niinkään tapa kilometrit, kuin aika.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: puppet - 16.12.2015, 15:56:21
Juuri tuossa kuuntelin kun hierojan johtotähdestä (E320 vm. 201x) oli 110tkm ajettuna mennyt vesipumppu, ja päälle oli tokaistu että täähän on ihan normi juttu. Parkkipaikalla saa katsoa kun pyöräkaaren ympäristöt "johtotähdistä" kukkii. Niin kauan kun ihminen suunnittelee/tekee niin jossain kustaan. Pieni tyyppivika minusta on joku pakoputken kannake verrattuna esim kaasuläppäkotelo vikaan (1000€ vaihdettuna, mk1 ja 2 bensa volvot)
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: -karppa- - 16.12.2015, 17:57:51
UUtena ostettu XC70 D5 AWD volvo (Vm10 malli). 13 kertaa takuuhuollossa 37tkm matkalla ja kolme vuotta. Uusittuna seuraavat osat:

- Edessä parkkitutka
- Kaasujouset takaluukkuun (Ei pysynyt ylhäällä)
- Moniurahihna
- Suuttimien ajoitus
- Edestä vetoakselin suojakumi. Rupesi vuotamaan öljyä pihalle
- Etuiskarit + pohjaanlyöntikumit
- Kuskin puolen etuikkunaa eivät saaneet ikinä ihmeöljyllä toimimaan oikein (Paras kommentti oli, että ikkunan välissä ollut jäätä ja tämän vuoksi vääntynyt. Noh sinä vuonna Makedoniassa ei ollut lunta eikä jäätä yhtään).
- Viimeinen oli partikkelisuodattimenlämpötila-anturi, joka aiheutti sen, että rekkaa ohitettaessa veti moottorin vikatilaan ja tehot hävisi.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2874.msg62954#msg62954
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=47.msg899165#msg899165

Seuraava omistaja kertoi (67tkm mittarissa ja ikää viisi vuotta)

- Viidestä hehkusta kolme pimeänä
- Jakolaatikosta joku stafa vuoti
- Etupyöränlaakeri vaihtokunnossa.

Ja sitten tutun V70 D5 Geartronic vm 08.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=70355.msg1061000801#msg1061000801

- Vaihdelaatikko 130tkm (Öljyt vaihdettu 70tkm kohdalla vaikka ei tarvista).
- Kansiremontti 132tkm, kun yksi venttiili poikittain. Ei kuulemma ole tuollaista tapahtunut aikaisemmin (Hämeen autovaruste JKL)

Toisella tutulla V70 D5 Geartronic (VM10)

- Lohkohalki 78tkm ja hieman vajaa kolme vuotiaana.

Opetti minulle sen mitä premium tarkoittaa käytännössä.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: rampe13 - 16.12.2015, 20:48:55
Meikä ei usko noita juttuja ikävä kyllä
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: -karppa- - 16.12.2015, 21:16:41
Meikä ei usko noita juttuja ikävä kyllä

Kenen juttuja?
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: D5GT - 16.12.2015, 23:33:37
Mikäs noissa, kaikki mahdollisia, mutta erittäin harvinaisia..
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: kempula - 17.12.2015, 11:23:43
Aloittajalla kannattaa testata seuraavaksi, vaikka vag tuotteita. Noilla kilometreillä olisi jo toinen 1.4tsi moottori ja dsg vaihteisto menossa. 1.8tfsi ja 2.0tfsi moottoreihin olisi lisätty jo puoli tynnyriä öljyä. Mersu voisi kanssa olla kokeilemisen arvoinen. 9v vanhassa mersussa saattasi olla ruostetta jo muuallakin kuin pakoputken kannakkeessa.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: TVS - 17.12.2015, 11:49:37
Hyvä pointtihan aloittajalla on siinä, että tavallaan hassuja vikoja huolimatta että tosi monella muulla menee paljon huonommin. Ei ole peruste olla tekemättä virheetöntä jälkeä viakka muut tekisivätkin virheitä selkeästi enemmän. Vaikka myönnän kyllä, että en olisi harmissani jos tuommosella korjausmäärällä pääsee 10v ja yli 100tkm, se vaan on niin että remonttia tehdään aina, toisiin enempi toisiin vähempi.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Kaldonia1 - 17.12.2015, 16:08:17
Kyllä minuakin on jurppinut ja pahasti, kun mittari piti huoltaa (noin 250,- euroa), jarrusylinteri vaihtaa (osa yli 320,- e + työt 180 e) ja muuta kiusallista, mutta ei ehkä niin kallista. Silti tykkään Volvostani edelleen!

Kieltämättä olisin odottanut tai toivonut, että S80 -mallinen autoni kestäisi vähintään yhtä hyvin kuin vanhempi V70 -mallinen 2,5 TDI traktoriksikin haukuttu auto. Ero on iso ja tietysti uudemman tappioksi. Ensimmäisenä kahtena vuonna S80 vei multa ylimääräistä noin 2.000 euroa! Entisellä ajoin 188 tkm eikä ylimääräistä mennyt oikeastaan euroakaan. Toki kuluvia osia, mutta vähän niitäkin.

S80 on ollut hienoinen pettymys, vaikkakin loistava ajaa.

Pahin ja suurin homma oli venttiilikopan vuotaminen heti kohta kun auton ostin. Se tuntui ihan painajaiselta. Juuri ostetussa laatuautossa tämmöisiä vikoja, ajattelin ja noiduin ihan ääneen niin liikkeessä kuin kavereillekin.

Silloin piti merkkiliikkeen kanssa keskustella napakasti ennenkuin sain todella ison remontin "puoliksi" autoliikkeen kanssa sovittua. Vuoto oli kastellut jakopäänhihnan ja lisäksi piti uusia suuttimia ja ties mitä. Mulle jäi maksettavaa muistaakseni yli 600 euroa ja auto oli kahteen otteeseen korjattavana merkkiliikkeessä pitkiä aikoja. Uusi koppa piti tilata oikein Ruotsista asti. Huolto venyi ja venyi. Silloin v.tutti.  >:( >:(
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: remes - 17.12.2015, 19:29:46
Aloittaja on minunkin mielestä päässyt aika vähällä. Ymmärrän kyllä kyseiset pointit koska auto on ostettu käytännössä uutena. Itse kun omaani olin hankkimassa -12 alkuvuodesta niin kyseiset "ominaisuudet" oli jo tiedossa. Kuukauden sisällä hankinnasta oli mennyt varmaan pari tonnia perusostoihin joista osa tosin ei ollut sillä "korjataan jos jotain hajoaa"-linjalla. Mutta kuitenkin kuluvia osia vajaa 180tkm ajettuun autoon. Nyt on mittarissa n. 312tkm ja alustan osalta alkaa olla uusi kierros alkamassa, ei hätää koska ongelma on tiedossa ja osia hankittu taas pikku hiljaa tarjouksista jne. Ei tarvitse sitten kerralla tappaa taas paria tuhatlappusta.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: s8975 - 17.12.2015, 21:01:15
Ketjun aloittajana minua kyllä nyt hiukan hävettää kuinka "vähällä olen päässyt".  Monella muulla Volvon omistajalla on mennyt jopa TUHANSIA euroja samoissa kilometreissä!
Minä en kuitenkaan pidä harmittomana vikana esim. abs tunnistimen hammaskehän katkeamisia. Tyyppivika sanoi joku.
Tapahtui nimittäin niin että moottoritiellä sateessa ajettaessani syttyi ensin oranssi abs/luistonestovalo, sitten valot muuttui punaiseksi ja tuli ilmoitus: pysähdy varoen. No moottoritiellä on huono pysähtyä edes varoen. Sitten moottorin tehot meni hätäkäytölle ja vauhti hyytyi. Onneksi tajusin kääntää virrat hetkeksi pois ja takaisin päälle niin tehot palautui ja meno jatkui.
Mielestäni on turha verrata tässä tapauksessa vaikka Avensiksen ajo-ominaisuuksia, penkkien säkkikankaita tai alustan toimintaa Volvon vastaaviin. Ne auton ominaisuudethan on helppo selvittää ennen ostoa koeajolla ja vaikka katsomalla penkkien kankaita. Sitten voi päättää onko penkkien kangas riittävän laadukasta. Vaikeampi kuitenkin on ymmärtää että ruostumattomaksi mainostetun pakoputken kannake ei sitten olekaan ruostumaton. Puhumattakaan että abs-hammaskehät katkeilevat tai imusarjan läppävivusto kuluu 30tkm ajossa.
mot.
ps.(en osaa noita hymiöitä oikein käyttää)

Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Ristus - 17.12.2015, 21:06:21
vikoja on ollu ja niitä on korjattu mutta mulla tulee laatu vastaan kun joku paska-aivo päättää tulla keulaan, uskon tulevani kirjoittamaan kalliista ylläpitää volvostani tänne että kävi näin sattuu mutta olen elossa. Mikään remontti ei harmita kun itse ja lapset on elossa. ja näitä tarinoita riittää. en tätä tarkoita aloittajalle kritiikkinä vaan noin yleisenä heittona tuohon laatuun.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: desire. - 18.12.2015, 00:13:16
Siis se on ihan totta mitä TVS sanoi, että ei ole syy tehdä sutta ja sekundaa vaan koska muutkin tekevät. Kuitenkin auton valmistus on bisnes, jossa ei ole myöskään kustannustehokasta tehdä niistä liian kestäviä ;) Lastentaudit on toki inhottavia, samoin ne viat jotka tulevat just isoissa nopeuksissa tai riskitilanteissa. Toisaalta niitäkään ei voi ennustaa, jos voisi niin kaipa ne korjattaisiinkin. Itsellänikin on kokemus siitä kun automaattilatikko lyö tyhjää rekanohitustilanteessa ja vastapuolen kaistalle kääntyy yllärimä joltain peltotieltä pusikon keskeltä harmaa auto ilman valoja...

Mutta tarttee muistaa että nää on kulutustavaroita. Museo- ja näyttelyautot on erikseen.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Kaapeli - 18.12.2015, 02:37:05
Aika karua luettavaa on nämä kommentit. En tiedä onko se Volvolle mikään puolustus, että muut ovat yhtä surkeita tai huonompia, mutta niin se tuntuisi olevan kun kuuntelee tarinoita ja kauhutarinoita. Itselleni on sattunut kohdalle vain Volvoja, joiden laatua en voi moittia tai sanoa niiden tarvinneen normaalia enemmän huolenpitoa ja siksi edelleen samaa merkkiä oleva kuljetin alla. Viimeisimmässä valinnassa luotettavuus, ergonomia, kulutus ja turvallisuus ratkaisivat pelin Volvon eduksi. Muutoin olisin ostanut Mersun tai Audin.

Kokemuksia Volvojen ratista vuosien varrelta:

Volvo 740 '92, jolla ajoin sen kilometrilukemat 220tkm - 418tkm vaati kansipahvin (koska syylärin pääty halkesi 360tkm) ja vaihdelaatikon (koska en vaihtanut tukikumia ja loota makasi tukipalkin päällä täristen ja takastefa päästi lopulta 2v jälkeen öljyt ulos). Parinkymmenen ratapäivän jarrusetit on sitten laskettu eroon tästä...

Volvo 940 '98, jolla ajoin n.180 - 520tkm hajotti itsestään kansipahvin 410tkm kohdilla ja vaihdelaatikko koki vitosen hajoamisen erään moottorikerhon talvirallissa. Puhaltimen moottori tuli vaihdettua 510tkm kohdalla. Tämä auto on lisäksi saanut rata-ajoa osakseen noin 20tkm ja sen aiheuttamat jarrukulut on erikseen.

Nyt on alla V70 D5 '05 jonka ostin 151tkm ajettuna kesäkuussa ja nyt on 190tkm mittarissa ilman ongelmia. Jarrulevyt sekä palat ajattelin vaihtaa eteen ja sen jälkeen pelkästään ajaa seuraavat about 100tkm. Mikäli ongelmia ilmenee tämän viestiketjun mukaisesti, niin olympiarenkaat kutsuvat aika voimakkaasti...
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Ribbe - 18.12.2015, 07:34:08
Omasta mielestä autoista puhuttaessa on kahdenlaista laatua. Laatu on sitä ettei tarvi olla joka välissä pajalla. Tässä mm. japanilaiset on hyviä. Toinen laatu on laadun tunne. Tässä monet eurooppalaiset on hyviä, tästä laadusta käytetään myös termiä premium. Nämä kaksi laatua ei kulje käsikädessä :)
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: o_j - 18.12.2015, 08:25:52
Mielestäni on turha verrata tässä tapauksessa vaikka Avensiksen ajo-ominaisuuksia, penkkien säkkikankaita tai alustan toimintaa Volvon vastaaviin. Ne auton ominaisuudethan on helppo selvittää ennen ostoa koeajolla ja vaikka katsomalla penkkien kankaita. Sitten voi päättää onko penkkien kangas riittävän laadukasta. Vaikeampi kuitenkin on ymmärtää että ruostumattomaksi mainostetun pakoputken kannake ei sitten olekaan ruostumaton. Puhumattakaan että abs-hammaskehät katkeilevat tai imusarjan läppävivusto kuluu 30tkm ajossa.
mot.
ps.(en osaa noita hymiöitä oikein käyttää)

Olet oikeassa että sisustaan ja ajettavuuteen ym. liittyvät ominaispiirteet selviää koeajolla. Tässä tulee esiin erot ostokäyttäytymisessä. Ostamani autot on ollut pääsääntöisesti 10-15v vanhoja, jolloin pienellä foorumilla roikkumisella selvittää paljon ko. mallien ominaisuuksista. Olen esimerkiksi tietoinen noista läppävioista vaikken ole koskaan ko. moottorilla olevaa autoa edes harkinnut.

Mutta tää nyt on ehkä vähän offtopic, ei siitä sen enempää.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Titari - 18.12.2015, 08:35:07
Omasta mielestä autoista puhuttaessa on kahdenlaista laatua. Laatu on sitä ettei tarvi olla joka välissä pajalla. Tässä mm. japanilaiset on hyviä. Toinen laatu on laadun tunne. Tässä monet eurooppalaiset on hyviä, tästä laadusta käytetään myös termiä premium. Nämä kaksi laatua ei kulje käsikädessä :)

Autot ovat varmaan aika paljon tosiaan yksilöitä nekin. Se yksilöllisyys taas voi riippua paljolti siitä, miten hyvin alihankkijat ja niiden toimittama kama pystytään valvomaan, että tulee mahdollisimman tasalaatuista. Alihankkijoita on ymmärtääkseni eurooppalaisilla paljon (mutu). Japanilaisien merkkien alihankkijoiden määrästä ei kyllä ole mitään mielikuvaa. 

Aikoinaan 244L:stä jäi mieleen fiiberipyörän hajoaminen, joka jätti tietysti tielle. 740 automaatilla ajoin toistakymmentä vuotta (200tkm) ja siinä ei muuta ihmeempää ollut kuin että pakkasi ruostumaan.

Primeralla myös automaatti ajoin about samat lukemat kuin 740:llä, siinä ei ihmeitä ollut.
X-Trailista meni molemmat etujarrusatulat 150tkm kohdalla, ei muuta hälyttävää.

Nyt mennään taas Volvolla, ja kyyti on kyllä mukavaa. Toivottavasti kestää!
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Rodion - 18.12.2015, 11:59:56
Eiköhän sekin vaikuta miten autolla on ajettu ja millaisessa ympäristössä. Siis jos käytetyn ostaa.

Kun on itse ostanut uutena, tietää tasan tarkkaan miten ja missä on ajettu. Ja jos ajaa siististi, sen pitäisi näkyä auton kuluvien osien kestossa. Jos ei näy, on surkeaa valmistuslaatua.

Meillä on kuluvia osia vaihdettu toistaiseksi tasan nolla, auto on kohta neljä vuotta vanha ja 73 000 km kohta mittarissa. Näinhän sen pitääkin mennä. Vain huoltoja ja takuukorjauksia (noh, parempi jos näitäkään ei olisi).

Seuraavan huollon yhteydessä keväällä varmaan tulee vaihdattua takajarrupalat, ensimmäinen kuluva osa, joka menee vaihtoon. Etupaloilla ajaa vielä 100 000 km ajotietokoneen mukaan.

Alustan osista en osaa sanoa, ei ainakaan vielä mikään kolise.

Toiset huutelevat, että alustan osia menee jo alle 50 000 km ajettuna... itse sanoisin, että katsokaa peiliin miten ajatte (tai missä), jos jatkuvasti pitää alustan osia vaihdella.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Kaide - 18.12.2015, 12:19:50
Luovuin joku kuukausi sitten 140 000 ajetusta V70:stä joka oli ainoastaan käynyt 4 kertaa normaalihuollossa neljän vuoden kuluessa . Pyyhkijät taidettiin kerran vaihtaa kuluvista osista, muistaakseni, ei edes remmejä vielä näillä metreillä vaihdettu.


Mutta suunnittelusta , Volvohan ei itse suunnittele näitä aloituspostauksen rikkimenneitä laitteita , vaan ne tulee alihankkijoiden linjalta joita Volvo tilaa ja maksaa kun jaksaa.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: mulugren - 21.01.2018, 22:15:55
Mutta suunnittelusta , Volvohan ei itse suunnittele näitä aloituspostauksen rikkimenneitä laitteita , vaan ne tulee alihankkijoiden linjalta joita Volvo tilaa ja maksaa kun jaksaa.

Volvo (kuten kaikki muutkin autonvalmistajat) kuitenkin ja nimenomaan määrittelee komponenttien vaatimukset ja ennenkaikkea ne laatuvaatimukset. Valitsee ja muodostaa suhteet näihin kumppaneihinsa ja niin poispäin. Parhaimmillaan suhde on kuin hyvä avioliitto ja pahimmillaan..noh, kuin huono avioliitto johon oleellisesti kuuluu riitely muun muassa rahasta, mustasukkaisuutta jne ;D Japanialaiset ovat erityisen hyviä verkostoitumisessa tai ainakin olivat. Tulokset puhuvat puolestaan. Ei heillä kuitenkaan ole mitään taikajuomaa vaan kaikki loppuviimeksi syntyy kovalla kurinalaisella puurtamisella. Siis hirvittävällä työmäärällä. Soisipa Volvonkin käyttävän vähän enemmän tunteja viimeistelyyn. Onhan se nyt mahdotonta että noihin muovihilppeisiin ei saada valittua materiaaleja ja suunniteltua niin että ne ei nirskuisi. Mulla on XC60 vuodelta 2014 ja tuntuu että mihin vain muovipaneeliin kun tökkää sormella niin ”NIRSK”

Laadun varsinainen määritelmähän on se että kuinka hyvin tuote täyttää asiakkaan odotukset. Tämä realisoituu sitten siinä vaiheessa kun asiakas on seuraavan kerran valitsemassa tuotetta. Valmistajat vahtaavat haukan lailla mittareita jotka kertovat merkkiuskollisuudesta. Jos merkkiuskollisuus on heikko loppu on lähellä.. Ensimmäisen Volvoni muovit nirskuivat ja oli muutakin riesaa mutta ajoin 5 vuotta ja 150tkm ja vaihdoin sen lopulta samanmerkkiseen uudempaan Volvoon.

Otsikko: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: alspe - 22.01.2018, 00:03:18
Minulla ollut työn alla päivittää nykyinen autoni tälle vuosituhannelle, hienommaksi ja varustellummaksi jne. Lähinnä S60/V60 mielessä kuten sen osion ketjusta huomaakin. Myös S80 ja ehkä V70 myös vaihtoehtoja. Kiikarissa diesel ja automaatti, ehkä myös bensa tulee kysymykseen koska ajot vähän 30tkm alle. D5 Summum AWD olisi tietysti se millä saisi eniten hankinnalle vastinetta koska nykyinenkään VW Passat `02 pumppusuutin TDI, tiptronic ja Highline (alcantranahat) ei aivan susipaska ole.

Kävin katsomassa yhtä S60 D3 etuveto momentum kangaspenkeillä ja ajatus jäi, että miksi vaihtaa vain uudempaa ja eri merkkiin...

Laatuautoa toki haetaan ja laatua vähän niinku odotetaan merkin maineen takia (taksissa näkyvä merkki). Kestävyys pitäisi olla kunnossa vaikka autokuumeessa haetaankin fiiliksiä ja tunnetta.

Nykyisellä Passatilla olen ajanut 2009-2017 välillä 230-470tkm ajot. Alustaan olen vaihtanut etupäähän kaikki kerran, iskarit ja jouset coilover-madallussetin (halpa JOM-sarja), jarrulevyt-/palat kerran pari. Laturi ja starttimoottori on vaihdettu, ilmastoinnin kuivain puhkesi kun kylmäaineputki napisi kuivaimen kylkeen reiän. Yksi pyörän laakeri neljästä on vaihdettu ja nyt katsastussetä kertoi, että coilover-sarjan iskareista yksi valmis (alkuperäiset kestäisi varmaan enemmän, tosin 200tkm nämäkin meni). Lisäksi vaihtoon jarruletkut eteen, yksi alatukivarsi eteen ja taka-akselin kannatinpuslat. Automaattilaatikkoon on vaihdettu öljyt 60tkm välein, koneeseen Teboil Diamond Dieselit 15000km välein ja jakopäätä 90tkm välein. Ahtopaine-anturi on vaihdettu ja ahtoputki turbolta repesi halki ( nyt korjattuna jääkiekkoerkalla tiiviiksi [emoji4] ). Kaksi kertaa on jättänyt 2017 vuonna tielle, vika löytyi koodilla; ykköspytyn pumppusuuttimeen johto on vähän löysä - korjattu liitintä taivuttelemalla.

Jotain pientä siis ollut, käsittääkseni aika pientä tosiaan. Moottori, laatikko, ilmastointi ja turbo mm. ovat kaikki alkuperäisiä ja avaamattomia. Suuttimia ja hehkujakaan en ole muistanut vaihdella :) .
Tonnin auto ja toimii jokapäivä. Kuljettaa suht rivakasti hintaan nähden nahoilla ja automaatilla varustettuna. Ulkomuoto tietysti antiikkinen ja ikä alkaa tehdä mm. muoviosien yms kautta kuluman ja iän tuntua. Mahdollisesti kaikkea pientä tulossa tasaiseen tahtiin.
Nyt kun vaihtaa 20000€ kalliimpaan, saa toki hienon AWD Volvon yli 200hp D5-koneella jossa kiva käyntiääni jne. Mutta jos noin 150tkm ajetussa tulisi jotain harmia, varsinkaan laatikon porsimista tai vastaavaa niin aika pahasti menisi hermot. [emoji4] Ei näitä järjellä voi perustella vaikka välillä ajattelen, että ”nyt olisi JÄRKEVÄÄ vaihtaa uuteen autoon”. Toivottavasti kestää jos Volleen vaihdan. [emoji4]
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Kojontti - 22.01.2018, 01:21:15
Jaa, volvolla on ajettu jotakin +500tkm(eri malleilla, kaikki enemmän käytettyjä jo tullessaan) ja mersun lisäksi nämä ovat olleet ainoat jotka eivät ole koskaan jättäneet lähtemättä tai hyytyneet totaalisesti kesken matkan. On ollut japsia ja jenkkiä ja muutama jatkekin mutta volvo on ollut luotettava kaveri. Se mersu oli W115 diesel...
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Kraft - 22.01.2018, 08:17:26
Volvo (kuten kaikki muutkin autonvalmistajat) kuitenkin ja nimenomaan määrittelee komponenttien vaatimukset ja ennenkaikkea ne laatuvaatimukset. Valitsee ja muodostaa suhteet näihin kumppaneihinsa ja niin poispäin. Parhaimmillaan suhde on kuin hyvä avioliitto ja pahimmillaan..noh, kuin huono avioliitto johon oleellisesti kuuluu riitely muun muassa rahasta, mustasukkaisuutta jne ;D Japanialaiset ovat erityisen hyviä verkostoitumisessa tai ainakin olivat. Tulokset puhuvat puolestaan. Ei heillä kuitenkaan ole mitään taikajuomaa vaan kaikki loppuviimeksi syntyy kovalla kurinalaisella puurtamisella. Siis hirvittävällä työmäärällä. Soisipa Volvonkin käyttävän vähän enemmän tunteja viimeistelyyn. Onhan se nyt mahdotonta että noihin muovihilppeisiin ei saada valittua materiaaleja ja suunniteltua niin että ne ei nirskuisi. Mulla on XC60 vuodelta 2014 ja tuntuu että mihin vain muovipaneeliin kun tökkää sormella niin ”NIRSK”

Laadun varsinainen määritelmähän on se että kuinka hyvin tuote täyttää asiakkaan odotukset. Tämä realisoituu sitten siinä vaiheessa kun asiakas on seuraavan kerran valitsemassa tuotetta. Valmistajat vahtaavat haukan lailla mittareita jotka kertovat merkkiuskollisuudesta. Jos merkkiuskollisuus on heikko loppu on lähellä.. Ensimmäisen Volvoni muovit nirskuivat ja oli muutakin riesaa mutta ajoin 5 vuotta ja 150tkm ja vaihdoin sen lopulta samanmerkkiseen uudempaan Volvoon.
Sisustan muovit ovat kyllä volvon akilleen kantapää, ei ole yhtäkään volvoa tullut vastaan missä ei sisusta naksuisi milloin mistäkin, sen kanssa oppinut elämään.. Ja huopateipin kanssa.  :D Johtunee lähinnä siitä että Volvo taitaa kaikista autovalmistajista käyttää eniten kierrätysmuovia, mikä ei ole lähelläkään uuden muovin laatua.

Muuten kyllä ovat lujia autoja, lämpimiä ja mukavia ennenkaikkea. Ja mitä laatuun tulee niin oma mielipide on kyllä että P2-korien jälkeen kun rupesi kaikki olemaan noita "Fordeja" niin laatu meni entistä alemmaksi, saa nähdä miten nämä uudet 90-sarjalaiset pärjäävät tulevaisuudessa.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: paku97 - 22.01.2018, 11:19:14
Pojan lapset 7v. ja 6v., tapaavat sanoa,että papalla ei ole autoa, papalla on VOLVO. ;) :2funny:
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: mulugren - 23.01.2018, 12:46:00
Nyt kun vaihtaa 20000€ kalliimpaan, saa toki hienon AWD Volvon yli 200hp D5-koneella jossa kiva käyntiääni jne. Mutta jos noin 150tkm ajetussa tulisi jotain harmia, varsinkaan laatikon porsimista tai vastaavaa niin aika pahasti menisi hermot. [emoji4] Ei näitä järjellä voi perustella vaikka välillä ajattelen, että ”nyt olisi JÄRKEVÄÄ vaihtaa uuteen autoon”. Toivottavasti kestää jos Volleen vaihdan. [emoji4]

Valitse auto huolella. Siihen saat apuja täältä palstalta. Volvoja korjataan todella paljon itse (enemmän kuin yleensä?) ja monet ongelmat ovat korjattavissa pikkurahalla ja tosiaan jopa itse kiitos tämän palstan. Luonnollisesti pitää olla harrastuneisuutta ja kiinnostusta autoihin niin hyvä tulee.  Jos ei ole kiinnostusta autoihin ja haluaa vain vaivatonta autoilua niin silloin joku toinen kuin paljon ajettu Volvo voi olla parempi vaihtoehto. Jonkun hansikaslokerosta (Ribbe?) oli löytynyt 4600Eur korjaamolasku ja auto ei ollut ollut vanhakaan. Runsaasti varusteltu, paljon ajettu ja "merkkihuollettu" (=minimalistisesti huollettu) Volvo ja omistaja ei muuta tiedä kuin merkkihuollon osoitteen niin have a nice day sanon minä :P

Autoa valitessa harkitse tarvitsetko oikeasti AWD, säädettävä jousitus jne jne. Valitse hyväksi todettu moottori. 40/50-sarjan pikkudieselien kanssa ilmeisesti vallan mahdoton se dpf/egr souvvi kun taas ison vanhan liiton dieselin dpf kestää loputtomiin
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: mulugren - 23.01.2018, 13:01:23
Sisustan muovit ovat kyllä volvon akilleen kantapää, ei ole yhtäkään volvoa tullut vastaan missä ei sisusta naksuisi milloin mistäkin, sen kanssa oppinut elämään.. Ja huopateipin kanssa.  :D Johtunee lähinnä siitä että Volvo taitaa kaikista autovalmistajista käyttää eniten kierrätysmuovia, mikä ei ole lähelläkään uuden muovin laatua.

Kierrätysmuovit ovat vanha asia. En tiedä mutta ihmeenä pitäisin jos  Volvo olisi edelläkävijä niiden käytössä semminkin kun saksa on muoviteollisuudessa aika merkittävä tekijä ja erittäin tiiviissä yhteistyössä autoteollisuuden kanssa. Johtuipa narinat mistä tahansa niin ne tulisi premium autoissa ehdottomasti saada kuriin kun muutkin saavat ja käyttävät kierrätysmuoveja ehkä jopa enemmän kuin Volvo
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Ribbe - 24.01.2018, 11:26:27
Valitse auto huolella. Siihen saat apuja täältä palstalta. Volvoja korjataan todella paljon itse (enemmän kuin yleensä?) ja monet ongelmat ovat korjattavissa pikkurahalla ja tosiaan jopa itse kiitos tämän palstan. Luonnollisesti pitää olla harrastuneisuutta ja kiinnostusta autoihin niin hyvä tulee.  Jos ei ole kiinnostusta autoihin ja haluaa vain vaivatonta autoilua niin silloin joku toinen kuin paljon ajettu Volvo voi olla parempi vaihtoehto. Jonkun hansikaslokerosta (Ribbe?) oli löytynyt 4600Eur korjaamolasku ja auto ei ollut ollut vanhakaan. Runsaasti varusteltu, paljon ajettu ja "merkkihuollettu" (=minimalistisesti huollettu) Volvo ja omistaja ei muuta tiedä kuin merkkihuollon osoitteen niin have a nice day sanon minä :P

Autoa valitessa harkitse tarvitsetko oikeasti AWD, säädettävä jousitus jne jne. Valitse hyväksi todettu moottori. 40/50-sarjan pikkudieselien kanssa ilmeisesti vallan mahdoton se dpf/egr souvvi kun taas ison vanhan liiton dieselin dpf kestää loputtomiin
Joo mun S80 hanskalokerosta löytyi. Auton mittarissa oli ollut 163tkm silloin, mutta korjaamon lasku oli 4xA4   :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Wehgi - 24.01.2018, 13:45:03
Joo mun S80 hanskalokerosta löytyi. Auton mittarissa oli ollut 163tkm silloin, mutta korjaamon lasku oli 4xA4   :idiot2:

On saattanut edellinen omistaja nielaista kaksi kertaa kun on laskun nenänsä eteen saanut  :buck2: ; :D
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Ribbe - 24.01.2018, 14:39:25
On saattanut edellinen omistaja nielaista kaksi kertaa kun on laskun nenänsä eteen saanut  :buck2: ; :D
3500€ kohdalla oli lappujen mukaan oltu omistajaan yhteydessä kun piti vielä jarrut tehdä ympäri asti. Jarruista oli saanut hyvät alennukset kun töineen oli kaikki levyt sekä palat 1100€. Autossa oli kaksi vikaa jotka töineen oli yli tonnin. Polttoainepumppu sekä haldexin pumppu. Noiden lisäksi oli nuo jarrut, parit puslat sekä 160tkm huolto, laatikkoöljyt, nokkaremmit, jne...
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: remes - 24.01.2018, 15:30:17
3500€ kohdalla oli lappujen mukaan oltu omistajaan yhteydessä kun piti vielä jarrut tehdä ympäri asti. Jarruista oli saanut hyvät alennukset kun töineen oli kaikki levyt sekä palat 1100€. Autossa oli kaksi vikaa jotka töineen oli yli tonnin. Polttoainepumppu sekä haldexin pumppu. Noiden lisäksi oli nuo jarrut, parit puslat sekä 160tkm huolto, laatikkoöljyt, nokkaremmit, jne...
Hieman offtopikkia mutta levyt+palat töineen alennuksilla yli tonnin? Onko jollain isommilla laikoilla, tuohon hintaan mun mielestä laittelee jo esim. EBC:n Turbogrooveja ja äkäisiä paloja. Tai jopa edullisemmin...
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Ribbe - 24.01.2018, 20:40:41
Hieman offtopikkia mutta levyt+palat töineen alennuksilla yli tonnin? Onko jollain isommilla laikoilla, tuohon hintaan mun mielestä laittelee jo esim. EBC:n Turbogrooveja ja äkäisiä paloja. Tai jopa edullisemmin...
Volvon orkkis osilla siis tuo hinta. Muistaakseni levyt oli luokkaa toista sataa kappale.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: alspe - 29.01.2018, 21:51:26
Valitse auto huolella. Siihen saat apuja täältä palstalta. Volvoja korjataan todella paljon itse (enemmän kuin yleensä?) ja monet ongelmat ovat korjattavissa pikkurahalla ja tosiaan jopa itse kiitos tämän palstan. Luonnollisesti pitää olla harrastuneisuutta ja kiinnostusta autoihin niin hyvä tulee.  Jos ei ole kiinnostusta autoihin ja haluaa vain vaivatonta autoilua niin silloin joku toinen kuin paljon ajettu Volvo voi olla parempi vaihtoehto.

Autoa valitessa harkitse tarvitsetko oikeasti AWD, säädettävä jousitus jne jne. Valitse hyväksi todettu moottori. 40/50-sarjan pikkudieselien kanssa ilmeisesti vallan mahdoton se dpf/egr souvvi kun taas ison vanhan liiton dieselin dpf kestää loputtomiin

On kiinnostusta autoihin ja kaiken pyrin itse korjaamaan mitä omakotitalossa tunkin kanssa pystyn tekemään. Alustahommat on tietysti hankalia koska alle ei viitsi könytä tunkin kanssa, eikä oikein mahdukaan. Jarrut ja raidepäät vaihtaa itsekin varmasti sekä kaikki yleisimmät tekniikan apulaitteet, anturit ja sähköjutut kunhan saa hommattua kunnollisen vikatesteri joka näyttää vikoja ja tekniikan arvoja. Vastaava kuin VW:n VAG-COM/VCDS-ohjelma.

AWD-mallia tuskin tarvitsee kuumeisesti, mutta ainahan se talvella on mielessä. Ruotsin kautta kun auton uittaisi niin voisi saada D5 AWD:n melkein vastaavalla hinnalla kuin D3 etuvedon Suomesta. Ehkä tässä vaiheessa olen kuitenkin taipumassa perus Suomiautoon, ehkä jopa liikkeen hinnalla jotta saa jotain alun turvaa virhevastuun muodossa. S60/V60 2010-2014 siis hakusessa.
D2/DRIVe-koneisia löytyy muutama hyvinkin pienillä ajomäärillä, miten noissa on kestävyyden odotus? Kuoleentuuko ostoetu jossain vaiheessa ja kestääkö sitä tehottomuutta ikinä?
D3 5-sylinterinen taitaa olla aika hot spot jos ajattelee luotettavuutta, tarjonnan määrää, tehoa, kulutusta ja äänimaailmaa? Saako 2.0 D3 5-sylinterisestä järkevästi edullisesti lisätehoja ohjelmilla? Toisaalta 400Nm vääntöarvot jo hyvin matalilta kierroksilta vaikuttaa olevan käytännössä hyvin riittävät...
Toisaalta BMW F10 520d autoa alkaa saada samassa hintaluokassa kuin hieman vähemmän ajettuja S60:ia, mutta se onkin eri merkin auto ja asia kokonaan.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Kraft - 31.01.2018, 15:26:54
Kierrätysmuovit ovat vanha asia. En tiedä mutta ihmeenä pitäisin jos  Volvo olisi edelläkävijä niiden käytössä semminkin kun saksa on muoviteollisuudessa aika merkittävä tekijä ja erittäin tiiviissä yhteistyössä autoteollisuuden kanssa. Johtuipa narinat mistä tahansa niin ne tulisi premium autoissa ehdottomasti saada kuriin kun muutkin saavat ja käyttävät kierrätysmuoveja ehkä jopa enemmän kuin Volvo
Volvo ja Toyota kulkee käsikädessä näiden natinoiden kanssa omien kokemuksien perusteella. Huyndaista/Kiasta ei sitten tietoa.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: mulugren - 31.01.2018, 21:56:46
Volvo ja Toyota kulkee käsikädessä näiden natinoiden kanssa omien kokemuksien perusteella. Huyndaista/Kiasta ei sitten tietoa.

Omat kokemukseni Toyotasta ovat täysin päinvastaiset. On ollut uutta ja vanhaa.

Volvo on ikävä kyllä ylivoimaisesti nirskuvin auto (ja kallein auto) mitä minulla on koskaan ollut ja on ollut saksalaisia, japanilaisia, korealaisia ja jopa skoda (minkämaalainen se nyt sitten onkaan). Hämmästyttävää että se keskikonsolikin on pikkuhiljaa alkanut nirskua jarrutettaessa (!). Volvosweden:ltä löytyy youtube video jossa kyseinen nirskunta korjataan. Purki koko hökötyksen ja veti kauttaaltaan liimalla ne paneelit yhteen :o Sattuuhan sitä tekevälle mutta kun tästä laitoksesta on aika vasta (eli keväällä 2014) maksettu yli 70Keur..
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Kraft - 31.01.2018, 22:32:29
Volvohan käyttää huopateippiä noiden natinoiden korjaukseen, ja itsekin olen käyttänyt erittäin hyvällä menestyksellä. Ja juurikin nämä "Fordit" eli vuodesta 2008 -> eteenpäin olevat V70/S80/S60 niin ovat pitäneet eniten ääntä noiden 850/S/V/C70 sarjalaisten lisäksi. (Teipin varaosanumero: 9511072)

Liikaa irrallisia hienoja paneeleita ja listoja mitä muilla ei ole, sehän sitä kitinää aiheuttaa + suoraan sanottuna surkeat materiaalivalinnat sisustoissa. Voin vain kuvitella tunnetiloja kun on tuollaisen summan autoonsa laittanut ja sisusta möykkää kuin viimeistä päivää.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: alspe - 01.02.2018, 08:45:28
Ja juurikin nämä "Fordit" eli vuodesta 2008 -> eteenpäin olevat V70/S80/S60 niin ovat pitäneet eniten ääntä noiden 850/S/V/C70 sarjalaisten lisäksi. (Teipin varaosanumero: 9511072)
Onko siis näin, että uusi 60-sarja ja S80 myös on ei-Ruotsin valmistusta ja jotenkin matalamman laatutason tuote? Aiemmin elin siinä käsityksessä, että selkeästi 40- ja 50-sarjat on ford/renault-alustan kanssa yhteneviä ja jossain muualla kuin Ruotsissa tehtyjä.
Totta on, että ovipaneelin äänekkyys kummastutti kun kävin koeistumassa S60 2010:ia. Vi*uttaa kun mukava D5:n murina ja sisustan laadukkuus ei voi yhdistyä samassa autossa.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Ribbe - 01.02.2018, 08:53:38
Onko siis näin, että uusi 60-sarja ja S80 myös on ei-Ruotsin valmistusta ja jotenkin matalamman laatutason tuote? Aiemmin elin siinä käsityksessä, että selkeästi 40- ja 50-sarjat on ford/renault-alustan kanssa yhteneviä ja jossain muualla kuin Ruotsissa tehtyjä.
Totta on, että ovipaneelin äänekkyys kummastutti kun kävin koeistumassa S60 2010:ia. Vi*uttaa kun mukava D5:n murina ja sisustan laadukkuus ei voi yhdistyä samassa autossa.
Eipä sillä valmistusmaalla ole merkitystä kun samoista osista tehdään. C30/s40/V50/C70 on tehty Ford Focuksen kanssa samalle alustalle, kun taas S60/V60/XC60/V70/XC70/S80 mallit jakaa alustan ja tekniikkaa Ford mondeon/S-max/Galaxyn kanssa. Toisaalta samalle alustalle on tehty myös Land rover Freelander jota on saanut jopa volvon 3.2 litraisella kutoskoneella.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Kraft - 01.02.2018, 09:08:54
Volvollahan on yleensä ollut se linja että "isot" volvot tehdään Ruotsissa, ja "pikkuvolvot" jossain muualla. Enkä minäkään jaksa uskoa että se valmistusmaa vaikuttaa millään tavalla tuohon laatuun, kyllä ne on ne suunnittelukukkaset ja materiaalivalinnat mitkä siihen laaduttomuuteen vaikuttaa.

Joku uuden 90-sarjan omistaja voisi tulla kommentoimaan onko mennyt yhtään laatu ylöspäin, vaikea uskoa.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: alspe - 01.02.2018, 09:51:44
Juu ei suoranaisesti valmistusmaalla vaan sitä meinasin, että onko siinä 50- ja 60-sarjan välissä jonkinlainen laatukuilu? Joskus silloin kun mk1 V40 tuli markkinoille niin kaverilla oli T4 "nahkapenkeillä". Oli meinaan niin onnetonta nahkaa, että ei mitään rajaa ja auto muutenkin laadun irvikuva. Olisko ollut jostain lepakosta tai esi**hasta tehty penkit, sen verran ohutta materiaalia, että pelkäsin päällisten repeävän ihan just.  :2funny:
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: mulugren - 04.02.2018, 21:03:30
Onhan se selvä että halvempaan tuotteeseen valitaan halvempia materiaaleja ja komponentteja silloin kun se on mielekästä ja tuottaa oikeita säästöjä. Mutta ei niitä nyt lähtökohtaisesti suunnitella ”heikkolaatuisiksi”. Itseasiassa voluumimallit tulisi nimenomaan suunnitella huippuhyvin koska valmistuksen tulisi olla erittäin sujuvaa ilman mitään hieromisia ja minimaalisilla jälkikorjauksilla/takaisinkutsuilla. Yksi kunnon kämmi ja koko tuote tekee persnettoa kun kate on ohut(ohuempi).

Hankala laji tuo edullisten autojen valmistus. Joku voi olla siinä hyvä mutta ei sitten oikein loista premiumeissa ja päinvastoin. Mitä sitten onkin shoppailemassa niin kannattaisi miettiä että missä ne valmistajan vahvuudet oikeasti piilee.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 08.02.2018, 17:45:22
Tämä puhukoon nykyisten Volvojen laadun puolesta!  https://www.is.fi/autot/art-2000005558369.html :D ;D >:( :( :D
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: -karppa- - 08.02.2018, 18:00:29
Tämä puhukoon nykyisten Volvojen laadun puolesta!  https://www.is.fi/autot/art-2000005558369.html :D ;D >:( :( :D

Kertooko myynnin määrän lisääntyminen ja liikevoitto laadun parantumisesta?
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Kraft - 08.02.2018, 18:05:19
Ei, vertauskohtana Volkswagen AG.

Myyntimäärät kasvaa mutta laatu laskee. (Tai pysyy vähintään yhtä huonona)
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 08.02.2018, 18:06:43
"Kertooko myynnin määrän lisääntyminen ja liikevoitto laadun parantumisesta? "
Ei vaan toteutuneesta voiton tavoittelusta, kunhan laitoin "laatusyötin" matkaan ja siihen jäi joku heti hetkeksi kiinni? :2funny:
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: -karppa- - 08.02.2018, 18:15:23
Ei, vertauskohtana Volkswagen AG.

Myyntimäärät kasvaa mutta laatu laskee. (Tai pysyy vähintään yhtä huonona)

Tässä ollaan asian ytimessä! Mä olen pitkään miettinyt, kuinka idiootteja kuluttajat oikeasti on  ;).

Ja kyllä toinen ajoneuvo vag:nen.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Kraft - 08.02.2018, 19:41:49
Meilläkin aikoinaan oli parikin tuollaista volkkaria, nytkin on vielä yks, mutta se on oikeasti halpa ja huono.  ;D (Kupla)

Työautonakin tuo Volkswagen joten on sieltäkin kokemusta, yksi minkä volkkari oikeasti osaa on penkinlämmittimet, lämpenee sekunnin sadasosassa ja on tulikuuma.

Mutta kun aktiivisesti tulee selailtua myös tuota Volkswagenin foorumia, niin kyllä siellä tuntuu olevan PALJON enemmän ongelmaa kuin täällä, ja varsinkin uusissa/vähän ajetuissa autoissa, tämäkin lueskelu on vaan vanhoja peruja kun tuo auto oli vielä talossa, ei ole enää eikä tule.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: mulugren - 08.02.2018, 21:38:38
yksi minkä volkkari oikeasti osaa on penkinlämmittimet, lämpenee sekunnin sadasosassa ja on tulikuuma.

Tuo on muuten totta. Tosin en ole tainnut koskaan istua VW nahkapenkeillä. Ne varmaan lämpenee hitaammin
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: alspe - 17.02.2018, 18:56:03
Ei, vertauskohtana Volkswagen AG.

Myyntimäärät kasvaa mutta laatu laskee. (Tai pysyy vähintään yhtä huonona)
Minkä merkin laatu on noususuunnassa ylipäätään?
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Kraft - 19.02.2018, 15:47:58
Jos pitäisi heittää arvio millä merkillä, niin luultavasti Huyndai tai Kia.  :D
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: mulugren - 19.02.2018, 20:17:27
Tesla ja muut haastajat. Alhaalta kun aloittaa niin 100% parannus asiakastyytyväisyydessä ei ole temppu eikä mikään ;D Perinteisillä merkeillä on sitten hankalampaa se parantaminen kun on vuosia (vuosikymmeniä) sitten tehty valintoja joita ei hetkessä muuteta
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: plyman - 05.06.2018, 10:41:37
Oma Volvo ollut varsinainen paskakasa. Kyseessä v40 d3 vuosimalli my16 rekisteröity loppuvuodesta 15 eli kone uudempaa mallia.
 Ensimmäisen vuoden auto toimi ok. Toisena vuotena alkoi ongelmat. Ovien lukot alkoivat reistaamaan pakkasella välillä osa lukoista ei auennut ollenkaan moneen päivään, ja seuraavaksi ovet eivät kestäneet lukossa tai ylipäätään kiinni, etenkin kuljettajan puolen ovet temppuilivat.
Toisen huollon  29500km jälkeen alkoi turbo viheltämään aluksi vaimeasti koko ajan kuitenkin ääni koveni. Korjaamolta tuli tuomio turbo vaihtoon.
37000 km kohdalla turbo vaihdettiin+ kaikkien ovien lukot. Volvolle pisteet siitä että, maksettavaa ei itselle tullut mitään vaikka takuu oli jo ummessa.
Nyt 45000km kohdalla auto alkoi nyhtämään vaimeasti kun kierroksia oli 1700-2000, muutaman päivän jälkeen tuli ilmoitus nokisuodatin tukkeutumassa.
Auto nyt huollossa ja kauhulla odotellaan riittääkö Volvon goodwill vai tarjotaanko korjaamolta laskua kouraan.
Taisi osua omalle kohdalle kunnon maanantaikappale. >:( :(
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: mulugren - 05.06.2018, 19:46:57
Auto nyt huollossa ja kauhulla odotellaan riittääkö Volvon goodwill vai tarjotaanko korjaamolta laskua kouraan.
Taisi osua omalle kohdalle kunnon maanantaikappale. >:( :(

Siitä on lähdettävä että reilu 2v vanha 45tkm ajettu on jonkinlaisen takuun piirissä olipa se sitten nimeltään good will, virhevastuu tai mikä lie.

Voi olla että saavat hiukkasloukun pakkopoltolla auki. Omankin Volvon pöntön saivat. Eri auto mutta silti. Onko auto 2-litrainen vai mikä?
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: plyman - 05.06.2018, 20:35:10

"Siitä on lähdettävä että reilu 2v vanha 45tkm ajettu on jonkinlaisen takuun piirissä olipa se sitten nimeltään good will, virhevastuu tai mikä lie.

Voi olla että saavat hiukkasloukun pakkopoltolla auki. Omankin Volvon pöntön saivat. Eri auto mutta silti. Onko auto 2-litrainen vai mikä?"


Kyseessä 2-litranen kone. Huollosta soittelivat että joku lämpöanturi olisi vikaantunut ja siitä johtuen auto ei olisi "osannut" käynnistää hiukkassuodattimen polttoprosessia. Tilaavat uuden anturin ja pakkopolttaavat suodattimen auki. Toivottavasti vika olis siinä.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: mulugren - 05.06.2018, 22:26:29
Jahka saat autos ajoon niin ajele välillä vähän maantietä vaikka 20km lenkki. Käytä normaalia pienempää vaihdetta että saa kierroksia. Vaihda öljyt 20tkm välein tai kerran vuodessa. Esilämmitä webastolla jo syksyllä eikö vasta talvella. Ohjekirjakin jo neuvoo esilämmittämään että pönttö eli hiukkassuodatin toimisi normaalisti kylmillä/viileillä keleillä.

Näin tehden ei pitäisi karstoittua niin paljoa eikä pönttö mene jatkuvasti tukkoon. Diesel ei oikein sovi nurkkapyöritykseen
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: -karppa- - 07.06.2018, 15:28:33


Kyseessä 2-litranen kone. Huollosta soittelivat että joku lämpöanturi olisi vikaantunut ja siitä johtuen auto ei olisi "osannut" käynnistää hiukkassuodattimen polttoprosessia. Tilaavat uuden anturin ja pakkopolttaavat suodattimen auki. Toivottavasti vika olis siinä.

Partikkelisuodattimen (DPF) lämpötila-anturi, joka menee paskaksi.  Mulla teki sen 2.0 päivityksen jälkeen. Yrittivät alle kolmi vuotiaassa ja 37tkm ajetussa maksattaa minulle ensin kokonaan, sen jälkeen asennusta, mutta sanoin, että en maksa senttiäkään. Enkä maksanut.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: plyman - 07.06.2018, 17:19:46
Partikkelisuodattimen (DPF) lämpötila-anturi, joka menee paskaksi.  Mulla teki sen 2.0 päivityksen jälkeen. Yrittivät alle kolmi vuotiaassa ja 37tkm ajetussa maksattaa minulle ensin kokonaan, sen jälkeen asennusta, mutta sanoin, että en maksa senttiäkään. Enkä maksanut.

Kyseisen anturin lisäksi löytyi riekä ahtoilmaputkesta. Maksettavaa tuli 10 prosenttia remontin hinnasta eli 69e, maksoin kitisemättä kun hintaan sisältyi öljynvaihto jonka olisin muutenkin teetättänyt. Samoilla öljyillä olen ajanut max 20 tuhatta kilometriä, tähän kysessä olevaan yksilöön öljyt vaihdettu 15 tuhannen km välein, kun oli tarkoitus pitää autoa pitempään. Nyt tosin alkaa vaikuttamaan siltä että auto vaihtuu lähiaikoina eikä uusi ole Volvo merkkinen.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: s8975 - 19.05.2020, 08:47:41
Lisää vikoja aikaisempaan listaa. Nyt ajettu 140000km:
Vetoakseli rutisee, moottorin ohjausyksikön rele sammutti auton ajossa. Matka jatkui hinurilla.
Tapio
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Korppi - 19.05.2020, 11:07:26
Lisää vikoja aikaisempaan listaa. Nyt ajettu 140000km:
Vetoakseli rutisee, moottorin ohjausyksikön rele sammutti auton ajossa. Matka jatkui hinurilla.
Tapio

Siis 2015 ja heti perään 2020?
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Scraab - 19.05.2020, 14:25:54
Suolaa haavoille, jos niin voi sanoa:

"Pakoputki on kyllä ruostumaton, mutta, mutta: Takakannake on ruostuvaa patarautaa!!"

Lukaisin ketjua läpi, ja tämä pakoputki tuli esiin suunnittelun kukkasena.

Heitänpä retorisluonteisen kysymyksen: Onko Volvon suunnittelija vahingossa/kehnouttaan valinnut kannakkeen materiaalin väärin? Omassa S70 kannake ruostui, sama "vika" esiintyi jo kasipätkässä. Vosiko "tyyppivika" toistua vuodesta toiseen, vai oliko materiaalin valintaan joku syy? Muu, kuin varaosakaupan boostaaminen? Annan vihjeen: Materiaali oli tietoinen valinta.

Omaani rakensin uuden kannakkeen, kun alkuperäinen tuli tiensä päähän. Yhdistelmällä päästiin putken loppuun asti, eli viime vuoteen, jolloin keskipönttö antautui yläpuolelta. En viitsinyt paikata  22 vuotiasta putkea, kun ei siihen oikein päässyt katkaisematta käsiksikään. Vähän siellä sisäkalutkin helisivät.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: R70AWD - 19.05.2020, 14:45:40
Kyllä se niin on että viimeiset VOLVOT valmistettiin -90 luvulla...2000-luvulle siirryttäessä on vain valmistettu Volvon-merkillä varustettuja kulkuneuvoja. Nämä nykyiset ovat ihan puhdas vitsi :2funny:

960/ S/V90 oli se viimeinen mohikaani, tavallaan se on Volvon tarinan "Kruunu", no ehkä S/V70 R vuonna 2000 joidenkin mielestä.
Joskus vannoin etten osta koskaan autoa jonka vuosimalli alkaa numerolla 2, no sen verran olen joutunut nöyrtymään että nykyinen on niinkin uusi kuin 2009. Täytyy sanoa että vaikka se onkin ihan kiva, niin kaipaan edelleen noita vanhempia, etenkin 960:sta :'(

Isäukon 170tkm ajetulla -98 940 Classicilla ajellessa tulee aina se fiilis "Nyt ajan Volvolla", jota ei voi millään saavuttaa näissä nykyisissä vispilöissä kaikkinen ihme vikoineen  8)
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: puliukk0 - 19.05.2020, 15:55:20
Mullaki alko lotisee toinen orkkis etuiskari. Saako goodwilliä enään?
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: D5GT - 08.08.2020, 08:16:21
Kyllä se niin on että viimeiset VOLVOT valmistettiin -90 luvulla...2000-luvulle siirryttäessä on vain valmistettu Volvon-merkillä varustettuja kulkuneuvoja. Nämä nykyiset ovat ihan puhdas vitsi :2funny:

Historiassa
740x2 / 940 / 850 / V70 II / V70 III / XC70 III - ehdottomasti laadukkain näistä on ollut tuo viimeisen sukupolven V70, kakkosena toisen sukupolven V70 2005.. Fiiliksestä en tiedä, jos se on mittarina - jokainen tyylillään.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: Dimefield - 23.08.2020, 22:28:43

Olen aikaisemmin omistanut amerikkalaisia, saksalaisia, japanilaisia autoja. Enemmänkin ajettuja ja vanhempiakin, mutta ei niissä missään ollut tällaisia lapsellisia "tyyppivikoja".
Kolmella japanilaisella ainoat viat oli palaneita polttimoita, jarrupaloja ja pyyhkijän sulkia.

Luotettavia tai ei niin sitten jos sattuu se tilanne että oikeasti kolahtaa liikenteessä niin voi olla iloinen että ympärillä on muutakin kuin metallinhohtomaalia, vikavalot ja muut on pikkujuttuja jos auton pitää oikeasti kestää.
Otsikko: Vs: Volvo "laatuauto"
Kirjoitti: mulugren - 23.08.2020, 22:47:21
jos sattuu se tilanne että oikeasti kolahtaa liikenteessä niin voi olla iloinen että ympärillä on muutakin kuin metallinhohtomaalia

Myytti, johon kyllä tykkään itsekin uskoa :)