Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Sasos - 14.07.2017, 19:36:47

Otsikko: Remmiahdin pohdintaa
Kirjoitti: Sasos - 14.07.2017, 19:36:47
Niin, tosiaan. Vuoden verran olen haaveillut, miettinyt ja tutkinut remmiahtimia, mutta omat tietotaidot autojen kanssa ovat vähän heikot. Kärrynä on 850 T5, jossa on Stage 3 lastu jne hauskajännää. Jotenkin välillä (aina) harmittaa, kun kiihdytyksessä ahtoja ja tehoja alkaa olemaan vasta 3k rpm jälkeen. Tästä pääsemmekin itse aiheeseen: remmiahtaminen. Joskus luin jostain britistä(?), joka oli tuupannut terttufemmaan remmin, mutta ei ollut sen enempää kertonut, kuin että oli heittänyt ilmastoinnin kompuralla vesilintua ja laittanut remmiahtimen tilalle. Miten tuo sitten käytännössä tapahtuu? Tarvitaanko moottorinohjaukseen muutoksia? Mihin remmiahtimen tuottama ilma ohjataan? Onko tuollaisessa remmiahtimessa edes mitään järkeä? Nopea googlaus kertoo, että esim. Eaton M62 tuottaa 2k rpm noin 10hv, eli ei mitään. Joku voisi vähän valaista minua ja kertoa faktoja.

Olen googlannut ja tutkinut asiaa melko paljon, mutta tuntuu olevan aika ristiriitaista tietoa noista remmiahtimista ja niiden versioista. Tarkoituksena olisi saada alakierroksille edes vähän lisää tehoa, mutta kymmenen hevosvoiman takia en lähde harrastelemaan.
Otsikko: Vs: Remmiahdin pohdintaa
Kirjoitti: Lankku - 15.07.2017, 16:02:23
Alakierroksilla ei voi tuijottaa hevosvoimaeroa, vaan vääntöä. Ja sitä tulee. Remmin kanssa käyttöalue on laajempi kuin pelkällä turbolla ja toki vääntöhuippukin tulee alempana. Jos veivejä ei ole vielä vaihdettu, viimeistään remmin kanssa ne on hyvä vaihtaa. Samalla tietysti turboa isommaksi, ettei toiminta-alueet mene kovin paljoa päällekäin :P

Moottorinohjaus on tottakai säädettävä paketin mukaisesti.
Otsikko: Vs: Remmiahdin pohdintaa
Kirjoitti: Wehgi - 15.07.2017, 21:38:28
Vääntö tosiaan kasvaa alakierroksilla pienillä tehonlisäyksillä reilusti.
Kaavalla Τ=P/ω saataisiin 2000 kierroksella 10hv lisäyksellä 35Nm lisää vääntöä.