Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: HarPes - 05.08.2017, 22:24:55

Otsikko: Venäläisten harrastajia
Kirjoitti: HarPes - 05.08.2017, 22:24:55
Tuota jenkkien harrastajista vaan tuli mieleen että löytyykö venäläisten
(ryssien? ) harrastajia?
Ittellä joskus 70 luvulla oli Mosse Elite... Silloin Iisalmen halvin auto( kun oli saatava uusi peli alle kun kaveri ajoi Anglia pellolla Sonkajärvellä)  no en sitä kuitenkaan mitenkään harrastanut. .. ajoin niin pitkään kun kampura tuli kirjaimellisesti ulos Leinon kiskan kohdalla Suutarilassa...

No Zilin ostin vähän vahingossa... mutta oli sille käyttöäkin kun hain sillä useamman lavallisen koivuhalkoja perämettästä... mutta en  sitäkään harrasta...
Niin ... ja ex muija  oli syntyjään Siperiasta Komin tasavallasta... tosin tavatessamme Eestin kansalainen...   niin... ja en kai oikein tainnut harrastaa sitäkään....

(https://thumb.ibb.co/fZyunF/20170805_220120.jpg) (https://ibb.co/fZyunF)

upload pictures (https://fi.imgbb.com/)
Otsikko: Vs: Venäläisten harrastajia
Kirjoitti: Huikkoster - 05.08.2017, 22:48:27
En harrasta mutta Uaz jeeppi kiinnostaisi omistaa. Zilillä ja Uazilla tuli ajeltua intissä, ei ollenkaan huonoja muistoja :P. Zil kun oli käynnissä jonkun aikaa paikallaan niin maassa oli lammikko bensaa pakoputken alla :D. Todella karuja vehkeitä mutta samalla viihdyttäviä ajaa.
Otsikko: Vs: Venäläisten harrastajia
Kirjoitti: Kaziganth - 05.08.2017, 23:14:35
Ainoa venäläinen mitä on tullut harrastettua ja laiteltua on ollut ex-tyttöystävä :smoke:
Otsikko: Vs: Venäläisten harrastajia
Kirjoitti: HarPes - 05.08.2017, 23:47:44
Mulla on etsinnässä Lada Niva... ihan metsäkäyttöön... (ja vähän tietysti hupiin myös ) 
Ei tartte leimaa...katsastusta.. papereitakaan en  tartte. ... ruostekin ok jos koukku pysyy kiinni... rumakin saa olla mutta pitää liikkua eteen ja taakse omin voimin...
Hintaa max tonni... mutta kiven alla jossain tämän hintaluokan vehkeet on.
Otsikko: Vs: Venäläisten harrastajia
Kirjoitti: HarPes - 05.08.2017, 23:53:22
En harrasta mutta Uaz jeeppi kiinnostaisi omistaa. Zilillä ja Uazilla tuli ajeltua intissä, ei ollenkaan huonoja muistoja :P. Zil kun oli käynnissä jonkun aikaa paikallaan niin maassa oli lammikko bensaa pakoputken alla :D. Todella karuja vehkeitä mutta samalla viihdyttäviä ajaa.
Kyllähän se kai kuluttaa kaiken mitä tankkiin laittaa...

Otin ne isot tankit pois ja laitoin 20 kanisterin siihen kopin taakse.... ja tankkien kohalle tein lana auran jolla oon pitäny tota puolen kilsan mökkitietä puhtaana...
Otsikko: Vs: Venäläisten harrastajia
Kirjoitti: Kupru - 26.08.2017, 10:18:14
(https://thumb.ibb.co/cC8cE5/1498752161421.jpg) (https://ibb.co/cC8cE5)
Tuollainen ryssä on.


Otsikko: Vs: Venäläisten harrastajia
Kirjoitti: HarPes - 26.08.2017, 16:53:16
Kiva kesäpeli... mahtuu koko perhe mukaan... :)
Ural vai se toinen... Dnjepr vai mikä se ny oli...
Otsikko: Vs: Venäläisten harrastajia
Kirjoitti: Kupru - 26.08.2017, 23:01:19
Kiva kesäpeli... mahtuu koko perhe mukaan... :)
Ural vai se toinen... Dnjepr vai mikä se ny oli...
Dnjepr 650, pärinää ja pauketta riittää S*
Otsikko: Vs: Venäläisten harrastajia
Kirjoitti: Kupru - 26.08.2017, 23:06:44
Dnjepr 650, pärinää ja pauketta riittää S*
On mulla pari ryssä-haulikkoakin: Baikal tuplapiipuilla ja MC8 käsintehty rata-haulikko. Pyssy jossa sivu lukko Tula-supistajat yms. Ampumalla ei saa  ikinä rikki. Ko asetyypillä on ammuttu maailmassa eniten skeetissä täysiä 200 sarjoja..
Nyt on vaan
ampujasta kiinni... 8)
Otsikko: Vs: Venäläisten harrastajia
Kirjoitti: HammerDown - 24.09.2017, 20:54:15
Yhden kerran on tullut venäläistä "harrastettua" kun hommasin työmatka-autoksi 2105 Ladan vuosimallia '95.

Ehdottomasti huonoin puoli vuosimallista johtuva vähäpäästöisyys ja solenoidiohjattu Axtec-kaasutin. Hitonmoinen kikkailu saada päästölappu kerran vuodessa katsastukseen, muutenhan sen sai soveltamalla toimimaan käytössä. Viisain ois heivannu sen samantien Norjan yli Kuubaan ja vaihtanu normikaasarin, kuulemma toimivalla katilla ois silti menny päästöistä läpi.

Eikä ne käyttöominaisuudetkaan hääppösiä ollu, alkaen älyttömästä ISA-standardin (Italian Standard Ape) mukaisesta ajoasennosta. Ei sitä normimittaisen ja -vartaloisen selkä pitemmän päälle kestäny, yksi syy miksi jäi pois käytöstä kun työmatkaa ja ajopäiviä alko kertyä enemmän.

Ja se lämmityslaite, hukkalämpöä syntyi kyllä varmasti tarpeeks, mutta puhallus oli kuin lehmän henkäys. 1-asennossa syntyi lähinnä melua ja 2-asennossa vielä enemmän melua, hyvä jos -20 asteen pakkasessa jaksoi pitää kaikki puhallus lasilla tuulilasissa tähystysaukot auki, sivulaseilla ei tarvinnu vaivata päätään. Ja ainut kampe josta täytyi talvella skrapata lasit myös sisäpuolelta...

Ilmeet oli kyllä joskus näkemisen arvoisia, kun harva se kerta tankilla käydessä tuli joku sanomaan että nämä ne on kovia rautoja, eikö ookkin hyviä käynnistymään ja lämpimiä talvella jne? Ja siihen kun rehellisesti vakavalla naamalla vastas että minusta nämä on kyllä aika paskoja...

Tuli hävitettyä kun ensimmäisen kerran joutui leimalle tekemään remonttia, vaihtamaan yhden jarruletkun ja hitsaamaan kaks paikkaa. Ei ollut vaikee myytävä vaikka kovasti ostajaa varoittelin, kaippa sillä on joku vielä oppirahansa maksanut ja taivaspaikkansa lunastanut.
Otsikko: Vs: Venäläisten harrastajia
Kirjoitti: HammerDown - 24.09.2017, 20:57:43
Ural vai se toinen... Dnjepr vai mikä se ny oli...

Kaverin isällä on vanha neuvostopyörä merkiltään "K".
Otsikko: Vs: Venäläisten harrastajia
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 26.09.2017, 17:31:46
Ilmeet oli kyllä joskus näkemisen arvoisia, kun harva se kerta tankilla käydessä tuli joku sanomaan että nämä ne on kovia rautoja, eikö ookkin hyviä käynnistymään ja lämpimiä talvella jne? Ja siihen kun rehellisesti vakavalla naamalla vastas että minusta nämä on kyllä aika paskoja...
Tosiaan kyllähän noissa saattaa ohjaamo lämmetä tuulilasin yläpuolella, mutta jalat/kengät on aina jäässä. Eipä noita "kovia rautoja/lujaa lada laatua", näy nykypäivänä enää oikein missään ja ehkä parempi niin. Volvo 240 B19A koneellakin käynnistyy paremmin kuin lada pakkasella ja lämmityslaitteen puhalluksen saa ohjattua muuallekin kuin tuulilasille. Tuo lada ei todellakaan ole minkään kehujen arvoinen, eikä mikään kovinkaan kestävä todellisuudessa. Paras vaihtoehto ladalle on ostaa pelto/jääautoksi, koska ei ne "ajo-ominaisuudet" sovellu yleiselle tielle. Onneksi ladan moottorinlohko sentään painaa jonkin verran, niin saa romurautana paremman hinnan.
Otsikko: Vs: Venäläisten harrastajia
Kirjoitti: Slerbahuuli - 26.09.2017, 17:37:48
https://www.youtube.com/watch?v=AsDNAY3lsHE

 :2funny:
Otsikko: Vs: Venäläisten harrastajia
Kirjoitti: HarPes - 26.09.2017, 18:10:49
Kaveri osti... olikohan 80-luvulla ihan tuliterän Samaran... Toinen kaveri sanoi että pitäis jostain löytyy vanha suojeluskuntatakki että saisi sen ryssän hajun lätkittyä siitä sisältä pois... vaikka taisi vaan olla neuvostoliittolaista uuden auton hajua....
Otsikko: Vs: Venäläisten harrastajia
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 26.09.2017, 18:30:19
Näköjään Samaraakin yritetty tehdä halvalla vähäpäästöiseksi -90 luvulla, tuolla samalla tuhoon tuomitulla axtec-sähkökaasarilla. Vasta vuonna -95 veli venäläinen tajusi laittaa samaraan monipisteruiskun kaasaripaskan tilalle ::)

muistelen että nissan primerassakin oli aikoinaan samankaltainen sähköohjattu kaasutin ?
Otsikko: Vs: Venäläisten harrastajia
Kirjoitti: HammerDown - 26.09.2017, 20:51:27
Juurikin näin toveri Kovalchuck33, en keksi yhtäkään ominaisuutta jossa Lada voittaisi kardaanivolvon.

Ajo-omituisuuksista tuli mieleen, että ensimmäinen hankinta oli Maxi-Makasiinin ohjaustehostin, elikkäs urakkanuppi, eihän sitä muuten veivannut pirukaan yhdellä kädellä. Ja hankki hintansa useampaan kertaan, ilman ois tullu kiire ottaa kiinni kaikki luisut mitä se ois halunnu ottaa maantievauhdissa pintakaasulla sen enempää varoittelematta.

Ja sarjassamme ainoa vehje mistä piti kerran nousta takapenkkiläisten pois kyydistä että pääsi pienen ylämäen talon pihasta isolle tielle... Siinä ei ns. talvipainot toiminu.

Jos jotain yhtäläisyyksiä hakemalla hakee, niin voimalinja oli suht jyty kokoonsa nähden. Hallintalaitteet taas kaliiperia suolatikku, mitäpä muuta voi odottaa kun ryssä kopioi italialaista... :idiot2:
Otsikko: Vs: Venäläisten harrastajia
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 26.09.2017, 21:12:02
Voimalinjassa vain kardaani oli melko järeä ja muut osat melko kestämättömiä ja 5-vaihteisessa vaihdelaatikossa oli todella heikko 5-vaihde, joka alkoi vollottamaan/ei pysynyt päällä. 4-vaihteinen taisi kestää hivenen paremmin. Perän noista saa kans ääntämään nopeasti kun vähän polttaa kumia, eikä noihin ollut edes kummoisia välityksiä saatavilla vakiona ilmeisesti vain 4,1 ja 4,2 :D, tasauspyörästön lukosta puhumattakaan. Nuo välitykset on maantieajoon täysin sopimattomia, koska kone huutaa yli 3000rpm varmaan jo 80km/h nopeudessa. Kyllähän ne varmaan venäläisellä metsätiellä menevät, mutta auto tosin saattaa juuttua sinne metsään. Muuten moni 4-vetoinen maataloustraktorikin kääntyy, ilman jarruohjausta pienemmässä tilassa ympäri, kuin takavetoinen lada ja mukavampia ajaa maantiellä. Päästöongelmia katsastuksessa oli sähkökaasarin lisäksi myös huippumalli 2107/1700i:n GM ruiskussakin.

Noissa oli muistaakseni lisäksi melko surkea jarrutasapaino ja auto alkoi puoltamaan voimakkaasti, kun jarrut painoi lukkoon/jarrutti voimakkaasti.

Otsikko: Vs: Venäläisten harrastajia
Kirjoitti: HammerDown - 26.09.2017, 21:31:16
Neukkuvehkeistä muuten, ZILiä ehdin intissä tyypittämään ja sehän oli kuin olisi täysvetoista 50-luvun jenkkipikkaria ajanut. GAZ oli taas ergonomialtaan ihan omaa luokkaansa...  :facepalm:

UAZilla vedettiin ajoleirillä semmosia mäkiä kakkosella läppä lattiassa ylös mistä uudenkarheat Mersun Atecot tuli peruuttamalla pois. Tosin siihen ei paljoo vaadittukaan... Ei niitäkään ilman käsikaasua ois maantiellä pitkään jaksanu ajaa.

Vähän harmittaa että KrAZia ei päässy kokeilemaan, tais olla enää pioneerien käytössä... :-\
Otsikko: Vs: Venäläisten harrastajia
Kirjoitti: HarPes - 01.10.2017, 16:15:55
Ziliin sain vihdoin kytkinrempan valmiiksi... vuoden se sitä odotteli...parin päivän jumppa kokonaisuudessaan... joutui laatikon vielä käyttämään irti kun painelaakerin käyttövipstaakia ei saanutkaan paikalleen laatikon ollessa kiinni... on tuo melkoisen erikoinen viritys kaikenkaikkiaan...
No liikkeelle sain sen joka tapauksessa ja siirrettyä pois tallin oven edestä missä se on ollut haittana sen vuoden verran...
Tarkistin jäähdytysnesteet ja lisäsin pari litraa... tarkistin myös öljyt.... ja mitä viddua... harmaata... voi pkele...ittestäänkö siitä on kansipahvi tai jotain menny vuoden aikana seisoessaan... Laskin öljyt pois ja pitää uutta laittaa tilalle ja sitten alkaa tutkimaan mikä mättää...
Eli harrastamista riittää... :)


(https://thumb.ibb.co/ksHJwG/20171001_152247.jpg) (https://ibb.co/ksHJwG)

(https://thumb.ibb.co/hFZWGG/20171001_152223.jpg) (https://ibb.co/hFZWGG)

(https://thumb.ibb.co/gRe93w/20171001_150606.jpg) (https://ibb.co/gRe93w)
Otsikko: Vs: Venäläisten harrastajia
Kirjoitti: Kupru - 07.10.2017, 11:52:06
Ziliin sain vihdoin kytkinrempan valmiiksi... vuoden se sitä odotteli...parin päivän jumppa kokonaisuudessaan... joutui laatikon vielä käyttämään irti kun painelaakerin käyttövipstaakia ei saanutkaan paikalleen laatikon ollessa kiinni... on tuo melkoisen erikoinen viritys kaikenkaikkiaan...
No liikkeelle sain sen joka tapauksessa ja siirrettyä pois tallin oven edestä missä se on ollut haittana sen vuoden verran...
Tarkistin jäähdytysnesteet ja lisäsin pari litraa... tarkistin myös öljyt.... ja mitä viddua... harmaata... voi pkele...ittestäänkö siitä on kansipahvi tai jotain menny vuoden aikana seisoessaan... Laskin öljyt pois ja pitää uutta laittaa tilalle ja sitten alkaa tutkimaan mikä mättää...
Eli harrastamista riittää... :)


(https://thumb.ibb.co/ksHJwG/20171001_152247.jpg) (https://ibb.co/ksHJwG)

(https://thumb.ibb.co/hFZWGG/20171001_152223.jpg) (https://ibb.co/hFZWGG)

(https://thumb.ibb.co/gRe93w/20171001_150606.jpg) (https://ibb.co/gRe93w)
Mutta Zil on maastokuorma-autojen kuningas!
Otsikko: Vs: Venäläisten harrastajia
Kirjoitti: Volvomies89 - 10.11.2017, 08:15:07
Mitä mulla oli muutamat ladat aikanaan niin Jeesus että oli kuumia autoja talvella ja lasit pysyi sulana kyllä.
Paras kylmäkäynnistys tuli tehtyä - 33 pakkasesta, virta avaimesta kun käänsi sanoi vaan vooou, *hetken hiljaisuus* vooou, voou, voou, voou, vou, vou, voi ja tulille  :2funny: naapurien ilme oli näkemisen arvoiset kun Igor lähti tulille kadun varressa ilman roikkaa silloin.
Nappisilmän jouduin pari kertaa pistämään kammella käyntiin kun se välillä ei halunnut startata, sai hölmöjä katseita jälleen  ;D
Tekniikka kesti kyllä paitsi nappisilmään jouduin pakoventtiilit vaihtamaan kun paloi ja perän vaihtamaan venttiili remontin jälkeen kun voimaa tuli niin paljon lisää että kytkin pommilla meni pienen vetopyörästön rattaat muruiksi  :2funny:

Paskoja oli ajaa Mutta hauskaa noilla oli rällätä  ELK