Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Raid - 17.02.2018, 17:40:21
-
Elikkä likan S60ses oli ongelmaa kuskin puolen takajarrupalat laahasi niin kuumaksi että kanamunaa olis paistanut.
Ongelma poistui uusila paloilla n 3viikoksi kunnes taas yht. äkkiä, niin julmetusti laahaamaan että savu kävi.
Tänään vaihdoin uuden sylinterin (Mätänetistä tehdaskorjattu Brembo Volvo-osalla) samat palat takaisin koska eivät olleet juurikaan kuluneet.
Taas testiä, 10km ajon jälkeen ja usean jarrutuksen ,muutaman kerran kuivalla asfatilla nahkoineen, laikkaa voi koskea sormin , eli ei vaihteeksi laahaa. Jarruletkun tarkistin ulkoisesti ja jarrupaineella ei minkäälaisia murroksia tjsp eli se on kunnossa.
Noh, tänään tapahtu sitten jotain mystistä, tuolla FWD-AWD osiossa kerroin että oltiin ns. hangessa, josta kotiin tullessa omassa autossa myöskin vasen takajarru niin jumissa 10km ajon jälkeeen että ämpärillinen lunta suli hetkessä. Annoin jäähtyä rauhassa kunnes tunnin päästä koeajolle 10km lenkki eikä mitään ongelmia vaikka muutaman kerran ,ns lukkojarrutuksia kuten aikaisemmin likan s60sellä. Mistä ihmeestä tuolaiset jumit voi johtua. Omassa n 10thkm ajetut laikat ja palat takana (siis melkein uudet) ja vika iskee kuin salama kirkaalta taivaalta ja häviää kanssa. Ajoin vielä aamula n 80km lenkin kun kävin vaihtamassa tuon likan S60sen sylinterin. siitä seuraavaksi...
Kun ostin tuon sylinterin Mätänetistä niin pyysin tiskiltä KUSKIN puoleisen takasylinterin niin myyjä olikin myynyt meikäläiselle oikean puoleisen :facepalm:.. Hätäpäissäni kun en heti tarkistanut kun vasta kotona. Eiku takaisin 80km lenkki sen takia. Meinasin kysyä myyjältä että postiautolako ajelet?
-
Voiskohan ABS jumia jotenkin eli virtaukset ei kulje oikein ?? Aika mystinen äkkiseltään.
-
Mä herkistelin/putsailin mäntää tarpeeksi monta kertaa ja epäilin että letku ei päästäisi paineita takas tms. mutta kyllä se vaan koko takasatulan vaihto uuteen satasella korjasi nämä ongelmat.
-
Sama tarina kun Mustalaatikolla, yritettiin jumpata, turhaan. Satulan kun vaihtoi niin ongelmat poistui.
-
Mä herkistelin/putsailin mäntää tarpeeksi monta kertaa ja epäilin että letku ei päästäisi paineita takas tms. mutta kyllä se vaan koko takasatulan vaihto uuteen satasella korjasi nämä ongelmat.
Ite oon aina samalla vaihtanut letkun uuteen, kun satula vaihtuu. Maksaa sen ~15€ motonetissä.
-
Eihän vain aloittajalla ole ikäloput jarrunesteet? Imee itseensä vettä se neste ja kun neste kuumuu (ja vesi höyrystyy?) niin tiedä mitä seuraa. Ainakin korroosiota edistää se vesi. Kannattaa vaihtaa koko järjestelmän nesteet perusteellisesti muutaman vuoden välein.
Ikinä mulla ole letkut pullistunu niin että ois jarrut laahannu. Kyllähän nesteet kuumetessaankin lämpölaajenee. Ajaa -20 asteisen auton +22 asteiseen parkkihalliin niin jarrujenhan tulis silloinkin laahata kun on auto ja nesteet lämmenny. Sitä ”nestetankoa” kun on siellä metritolkulla
-
Itse juuri vaihdatin vasemman takasatulan, kun se alkoi laahata sen verran, että vannekin jo kuumeni. Aluksi yritin putsata, rasvata ja herkistellä, mutta auttoi vain vähän.
Näin on käynyt aiempienkin autojen kanssa, eli lopulta satulat ovat menneet vaihtoon ja ongelmat loppuneet siihen. Putsailu ja rassailu antaa kyllä lisäaikaa vähän. Levyjarrut takana eivät vain oikein sovellu normaaliajoon Suomen olosuhteissa.
Satulan voi kyllä vaihtaa helposti itse, mutta itse vaihdatin satulan ja samalla jarrunesteet koko järjestelmästä hintaan 159e, joten ei maksanut vaivaa.
-
Itse juuri vaihdatin vasemman takasatulan, kun se alkoi laahata sen verran, että vannekin jo kuumeni. Aluksi yritin putsata, rasvata ja herkistellä, mutta auttoi vain vähän.
Näin on käynyt aiempienkin autojen kanssa, eli lopulta satulat ovat menneet vaihtoon ja ongelmat loppuneet siihen. Putsailu ja rassailu antaa kyllä lisäaikaa vähän. Levyjarrut takana eivät vain oikein sovellu normaaliajoon Suomen olosuhteissa.
Satulan voi kyllä vaihtaa helposti itse, mutta itse vaihdatin satulan ja samalla jarrunesteet koko järjestelmästä hintaan 159e, joten ei maksanut vaivaa.
Minä olen vaihtanut/ vaihdattanut yleensä molemmat satulat "samalle akselille" samaanaikaan niin ovat sitten yhtä herkät kumpikin.
-
3 kpl mk2 V70:jä ollut itellä, 7 kpl jarrusatuloita vaihdettuna tähän mennessä. Aluksi koitin nysvätä ja herkistellä mutta sittemmin mennyt suoraan vaihtoon ku alkaa tarttuilemaan.
Eli ihan yleistä eikä nuo motonettisatulat paljoo maksa. Ja hyvin on toiminut
-
Samoin Bilteeman, eikä tarvi palauttaa vanhaa, niinkuin motonetissä.