Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Mixuha - 25.04.2018, 13:19:12

Otsikko: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A+öljynpaineet hukassa+kone kolisee.
Kirjoitti: Mixuha - 25.04.2018, 13:19:12
Hei!

Volvo S60 -06 2,4i (B5244S) Sytyttää EMC 640A vikakoodia (Säätyvä imunokka-akseli, heikko signaali). VVT-pyörä vaihdettu 250km sitten, entisen tullessa tienpäähän. Solenoidi irrotettu ja putsattu karstasta. Kokeiltu akulla naksutella ja hyvin naksuu. Solenoidin johtosarja näyttäisi olevan kunnossa ainakin solenoidin päästä! Öljyt vaihdettu 4000km sitten!

Vidalla tutkittu, että 36 ajokerran aikana vika ollut päällä 11 kertaa. eli satunnaisesti tulee ja menee! Kun vika ei päällä vedot kohdillaan, kun vika päällä puutuu alhaalta.  Edellisen nollauksen jälkeen 80km ilman vikavaloa ja sit se napsahti takaisin.

Tästä aiheesta on juttua aika paljon, mutta mistään en ole löytänyt säätyvän nokka-akselin raja-arvoja, mahtaako jollain olla tietoa, että saisi logattua ne. Tai muuta vinkkiä ks. vikaan.

Kiitos

Edit:
Kävin loggailemassa pyydettyä ja saatua nokka-akselin säätöarvoa. Kun vika ei ole päällä niin arvot liikkuu kutakuinkin 10 asteen sisällä toisistaan. 0-50asteen välillä. Kun vika ilmenee tippuu nokka-akselin realistinen säätöarvo 0 asteeseen ja vedot katoaa.
Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A
Kirjoitti: harald - 27.04.2018, 14:55:47
hei
mites tuo nokka akselin asentotunnistin,jos se ei toimi oikein niin varmaankin säädöt heittää melkoisesti,kannattaisi varmaankin tarkistaa myös sen toiminta,liitin ym.
,,,en tiedä onko tällä minun virityksellä mitään vaikutusta noiden kannessa olevien
antureiden + puolien+tulppien maadoitukseen,mutta jokaiseen kärryyni olen tehnyt
lisämaadoituksen syl kannesta suoraan moottorin maadoituspisteeseen.
,,,tuossa masinassa on syl kansi maadoitettu lapamatojohdolla kannen vas puoleisesta
päädystä runkoon,ja kun sitä omassa kärryssä tutkailin niin oli kyllä hyvin hapettunut
joten ei varmaankaan saanut kunnolla maita,jos tämän kautta pitäisi maadoitus toimia.
,,,muutenkin kaikki maadoituspisteet kannattaa käydä läpi ja putsailla kun ne joka tapauksessa hapettuu.





Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A
Kirjoitti: Mixuha - 29.04.2018, 17:08:51
Säätelin nokka-akselia ja sain arvot täsmäämään pyydetyn ja saadun välillä. 100km ilman vikavaloa, mutta sitten se taas tauluun pamahti. Lähdin taas loggailemaan tietoja ja vvtn saadut arvot ihan päin prinkkalaa. Hetkeä myöhemmin pamahti myös infforuutuun "öljynpaineet kadoksissa". No eikun talliin ja tutkimaan.

 Kannesta lähtevä huohotinletku kuudessa osassa ainakin. Osia odottelen nyt. Minne lie paineet karannut?
Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A+öljynpaineet hukassa+kone kolisee.
Kirjoitti: Mixuha - 03.05.2018, 19:34:56
Noniin. Laitoin öljypainemittarin paikalleen. Paineet kylmänä 3.2-5.0bar. 300m ajoa ja paineet hiipii kohti nollaa. Kierrokset ei enää nosta paineita vaan laskee ennemmin. Minuutin tauko ja paineet ok. 200m ja sama homma. Kone kolisee lämpimänä 2000-2500rpm kohdilla niinkuin kiertokanki vikainen, mutta kylmänä ja muilla kierrosalueilla ei. Oisko kellään vinkkiä?  :idiot2:

Koneella ajettu 277tkm.
Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A+öljynpaineet hukassa+kone kolisee.
Kirjoitti: harald - 03.05.2018, 19:48:52
Hei
Jos on ajeltu pitkillä öljynvaihtoväleillä+väärillä öljyillä niin ehkäpä voisi olettaa
että öljypumpun imupuolella on vikaa,jos öljypohjassa on sille sihti niin se voi olla tukossa,se selviää vain kun öp:avaa
,,,voihan siinä myös olla laakerivika,ei tuo kone kyllä saa kolistella missään vaiheessa!
Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A+öljynpaineet hukassa+kone kolisee.
Kirjoitti: TKG - 03.05.2018, 21:10:35
Onkos tässä samantapaisia oireita:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=95666.0 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=95666.0)
Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A+öljynpaineet hukassa+kone kolisee.
Kirjoitti: Mixuha - 03.05.2018, 21:52:22
Lueskelin jo aikasemmin tuon topicin. Vähän samantyylisiä oireita kyllä, mutta paineiden katoaminen on huomattavasti nopeampaa ja kone kolkattaa. Laakerivian luulisi kyllä kuuluvan kylmänä taikka lämpimänä tyhjäkäynnillä/muilla kierrosalueilla? Öljypohjan ajattelin purkaa kuhan aikataulu ja hermot sallii.

Siinäpä video öljynpaineista ja äänestä. Toivottavasti toimii

https://youtu.be/gMYN0iy0JXw
Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A+öljynpaineet hukassa+kone kolisee.
Kirjoitti: Mixuha - 04.05.2018, 19:40:08
Noniin, nyt on öljyt ja öljypohja pudotettu kera metallisälän. Vitosen kiertokangenlaakerit lähteny öljyn sekaan. Liekkö ollu joku öljynkiertohäiriö kun ei muissa vaikuttas olevan mitään vikaa.

Video:
https://youtu.be/NNY-foOyfqc
Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A+öljynpaineet hukassa+kone kolisee.
Kirjoitti: Mixuha - 06.06.2018, 12:35:09
Kone purettu atomeiksi. 4/5 kiertokangelaakeria loppu, 3/5 runkolaakerissa kuluma jäljet, nokka-akselin kaulat+nokka-akselin päät kuluneet ja 5-sylinterissä vähän pystysuuntaista naarmua. Ilmeisesti öljynkierron suunnalla ollut enemmänkin ongelmia..
Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A+öljynpaineet hukassa+kone kolisee.
Kirjoitti: Lankku - 06.06.2018, 14:25:32
Öljykarstan aiheuttama imusihdin tukkeutuminen voisi pidemmän päälle aiheuttaa moista. Öljynpaineanturi sytyttää valon kuitenkin vasta 0,5bar paikkeilla ja kierroksilla se on aivan liian vähän. Pitäisi olla kierroksien mukaan muuttuva varoitusraja paineesta kunnolliseen seurantaan.
Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A+öljynpaineet hukassa+kone kolisee.
Kirjoitti: Mixuha - 07.06.2018, 14:33:56
Imusihti ja öljupumpun o-renkaat on mitä ilmeisemmin vaihdettu äskettäin edellisten omistajien toimesta. Ilmeisesti sitten on karannut öljynpaineet-->halpa remontti tehty, mutta kerennyt laakerit kulumaan-->auto vaihtoon-->800km ajon jälkeen laukesi. Auto siis ollut minulla n.800km ajan. Karstaa oli joka paikassa reippaasti, esim huohotinkanava oli muurautunut umpeen. Ja tosiaan tuo volvon öljynpaineen "varoitusvalo" kertoo lähinnä sen, että on liian myöhäistä jo.  :-[
Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A+öljynpaineet hukassa+kone kolisee.
Kirjoitti: vikki - 07.06.2018, 16:01:19
Tässä hyvä esimerkki siitä, miksi aina toitotetaan laadukkaista öljyistä näihin koneisiin. Tuota karstaa alkaa tulee huonolla öljyllä ja siitä alkaa vähitellen tulla kaikenmaailman tuhoja, esim imusihti ja etenkin huohotin joka saattaa tukkeutuessaan tuhota koko koneen. Myös se, että onko matka, vai nurkka-ajoa vaikuttaa karstan määrään.
Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A+öljynpaineet hukassa+kone kolisee.
Kirjoitti: Lankku - 07.06.2018, 17:33:16
Ajotapa, jne. eniten tuntuu vaikuttavan. Bensakoneissa todella suuria vaihteluita täyttöaukossa olevan karstan määrässä samalla öljyllä ja suht samalla vaihtovälillä eri autoissa. Näkyy myös joissain autoissa isojakin kuonakertymiä suodatinkotelossa.
Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A+öljynpaineet hukassa+kone kolisee.
Kirjoitti: vikki - 07.06.2018, 21:33:28
Ajotapa, jne. eniten tuntuu vaikuttavan. Bensakoneissa todella suuria vaihteluita täyttöaukossa olevan karstan määrässä samalla öljyllä ja suht samalla vaihtovälillä eri autoissa. Näkyy myös joissain autoissa isojakin kuonakertymiä suodatinkotelossa.



Joo kyllä sitä karstaa tuppaa tulemaan suodatinkopan pohjalle, mutta syy taitaa olla juuri tuo kun on paljon nurkka ajoa kaupungissa. Gastrolin 5-40 täyssynteettisillä ei ole tullu karstaa mihinkään, tosin nykyään pelkkää lähiajoa ja vuoteen vain n. 15000 km. Gastrolin öljyistä muissa autoissa kylläkin hyvät kokemukset.
Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A+öljynpaineet hukassa+kone kolisee.
Kirjoitti: Mixuha - 11.06.2018, 11:23:33
Näin on. Kaukokiito kiikutti tänään 110tkm ajetun koneen tilalle, vieläpä 1v/20tkm takuulla. Tänään sitten vuotavan ohjausvaihteen korjaus ja jos hyvin käy, niin keskiviikkona savut pihalle uudesta koneesta..
Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A+öljynpaineet hukassa+kone kolisee.
Kirjoitti: Mixuha - 15.06.2018, 13:23:42
Tosiaan keskiviikkona oli auto ajossa. 40km ajelin ja vikakoodiksi pukkasi 902C sisäisen ohjausmoduulin luku- ja kirjoitusmuistin(RAM) virhe. Nollailin koodin nyt, katsotaan syttyykö uudelleen ajan kanssa. Ohjausvaihteen korjauksen jälkeen ohjaus oli hetken aikaa jäykkä, mutta samalla testilenkillä alkoi muotoutua pitkälti samallaiseksi kuin ennen, ja vuotokin lakkasi. Muuten paketti tuntuu pelaavan hyvin, ei väriä pakokaasuissa ja vedotkin tallella! Mukava päästä joskus ajamaankin, kun hajosi 1,5vko oston jälkeen.
Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A+öljynpaineet hukassa+kone kolisee.
Kirjoitti: harald - 16.06.2018, 12:52:17
Hi

Oli huonoa tuuria autokaupassa,mutta tämmöstä näiden vanhojen kärryjen kanssa on,,,kysyisin tuon vaihtokoneen hintaa kuljetuksineen sekä paljonko aikaa menee
koneen vaihtoon?

Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A+öljynpaineet hukassa+kone kolisee.
Kirjoitti: Mixuha - 18.06.2018, 00:14:51
Koneen hinta rahteineen ~1000e.. entisen koneen pois otossa meni ~5h ja uuden koneen paikalleen laitossa ~7h, mutta samalla vaihdoin vvtpyörän, jakopään yms hilppeet uuteen koneeseen. Eli jos innostusta riittää eikä mutkia tule matkaan niin päivässä vaihtaa. Tänään ajellessa palattiin taas projektin lähtövaiheeseen eli koodi ECM-640A pamahti tauluun. :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A+öljynpaineet hukassa+kone kolisee.
Kirjoitti: harald - 18.06.2018, 19:55:10
Kiitoksia tiedoista
Tuosta vikakoodista tuli mieleen,että jos moottorin ohjauksen päivittäisi uusimpaan versioon niin ongelma voisi ratketa jos kerran kaikki NA:n säätöpalikat on ok ja
sähköt kulkee oikein. 
( olen jostain lukenut tuosta päivityksestä,mutta en muista mistä )
Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A+öljynpaineet hukassa+kone kolisee.
Kirjoitti: Mixuha - 18.06.2018, 22:19:56
Sillon kun vaihdoin viallisen vvt:n ja putsailin solenoidin ja vikavalo syttyi uudelleen aina, selvitin siniseltä, että autossa on uusin ohjelmistopäivitys. Vvtn vikavalon sytytti ilmeisesti liian alhainen öljynpaine ja siitä johtuva vvtn toimimattomuus. Säädöt pitäisi olla kohdillaan ja muutenkin toimia. Nyt ajettu taas 100km ilman vikavalon syttymistä.
Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A+öljynpaineet hukassa+kone kolisee.
Kirjoitti: harald - 18.06.2018, 23:19:19
Oiskohan toi sitten  nyt vaan vetässyt sen vikakoodin "vanhasta muistista"
jos sitä nyt ei enää jatkossa ilmaintuusikaan.
Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A+öljynpaineet hukassa+kone kolisee.
Kirjoitti: Mixuha - 18.06.2018, 23:38:46
Nollailin koodit kyllä koneen vaihdon jälkeen. Eli ei pitäisi sieltäkään olla peräisin. Katsotaan mitä tuleman pitää..
Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A+öljynpaineet hukassa+kone kolisee.
Kirjoitti: Lankku - 19.06.2018, 14:12:51
Kokeile toisella VVT:n solenoidilla?
Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A+öljynpaineet hukassa+kone kolisee.
Kirjoitti: Mixuha - 19.06.2018, 14:22:00
Niin on tarkoitus tehdä, jos valo vielä syttyy. Solenoidin purin atoimeiksi,putsasin, hioin/kiillotin ja testasin toimivuuden. Ainakaan silloin en saanut solenoidia jumimaan, mutta onhan se mahdollista, että antaa satunnaisesti häiriötä.
Otsikko: Vs: Volvo B5244S ja koodi ECM 640A+öljynpaineet hukassa+kone kolisee.
Kirjoitti: Mixuha - 10.07.2018, 09:43:33
Nyt ei ole VVT:n valo syttynyt 3000km aikana, joten voisi olettaa sen olevan toistaiseksi kunnossa kaikin puolin!