Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: jt4 - 16.06.2018, 22:48:03

Otsikko: Sisäreunasta kuluneet renkaat.
Kirjoitti: jt4 - 16.06.2018, 22:48:03
Keväällä vaihdoin alle kesärenkaat joissa oli kaikissa 3mm pintaa ja tasaisesti kuluneet.
Tänään sitten puhkesi rengas ja heti vararengasta laittaessa huomasi että kudokset näkyy sisäreunasta, tarkemmin kun katsoi niin kaikki renkaat oli kudoksilla sisäreunasta.
Kaikissa kuitenkin vieläkin se 3mm pintaa (renkaassa näkyy numero)
Eikai auraukset voi niin pielessä olla että yhtäkkiä 4 rengasta on kudoksilla?

Nokian hakka green 2 jotka ostettu keväällä 2016

(https://thumb.ibb.co/juqKSy/IMG_20180616_WA0014.jpg) (https://ibb.co/juqKSy)
Otsikko: Vs: Sisäreunasta kuluneet renkaat.
Kirjoitti: Lankku - 17.06.2018, 10:42:14
Normaalia vanhoissa nokialaisissa.
Otsikko: Vs: Sisäreunasta kuluneet renkaat.
Kirjoitti: Risto H - 18.06.2018, 00:02:28
Ei suinkaan ole normaalia rengasmerkistä riippumatta.

Nuohan on kuluneet sisäreunasta pitkältä kulutuspinnan ulkopuolelta. Vaikea sanoa että taustalla olisi joku yksittäinen syy vaan useampi näistä etenkin jos kuluma on samankaltainen molemmilla akseleilla:
1) Taka-akselin camber liian suuri. Tämä on näiden Volvojen tyyppivika ja tehtaalla on korjaussarja johon kuuluu hieman erimittaiset tukivarret. Tosin Suomessa tämän olemassaoloa ei tunnusteta. Onneksi camber-kittejä on tarjolla ja Mazda3:n kitti sopii.
2) Aurauskulmat harituksella. Tämä voi koskea sekä etu-että taka-akselia. Etuakselilla syylliset voivat olla lopussa olevat alatukivarsien puslat.
3) Liian alhaiset rengaspaineet.

Minulla on myös ollut Volvossa alla Nokialaisia ja on parhaillaankin. Taka-akselin camber on minunkin yksilössäni siinä ylärajalla ja se aiheuttaa kulumista sisäreunasta mutta ei mitään tähän verrattavaa vaan edelliset Nokian Line -renkaat säilyivät käyttökelpoisina 1,6 mm kulutuspintaan saakka eikä silloinkaan ollut lähellä tilanne että kudokset olisivat tulleet esiin. Ainoastaan Goodyearin renkailla sisäreunan kuluminen on aiheuttanut lievästi ennenaikaisen uusimisen.
Otsikko: Vs: Sisäreunasta kuluneet renkaat.
Kirjoitti: jt4 - 18.06.2018, 05:23:10
Vaikea vaan uskoa että kulmat olis pielessä molemmilla akseleilla.
Auto kuitenkin kulkee suoraan eikä vetele.
Muutamassa kuukaudessa kuitenkin kuluivat tohon kuntoon ja talvirenkaissa ei oo pientäkään merkkiä epätasaisesta kulumisesta.
No tänään rengaskauppaan ja kysytään sieltäkin mielipide kulumisesta.
Otsikko: Vs: Sisäreunasta kuluneet renkaat.
Kirjoitti: Risto H - 18.06.2018, 23:02:08
En minäkään usko että kulmat olisivat syynä molemmilla akseleilla. Onko alatukivarsia vaihdettu eteen ikinä? Paljonko ajettu?

Etualatukivarsien ongelma on salakavala sillä sitä ei yleensä huomata katsastuksessa - kumma kyllä. Silti se aiheuttaa rajuja kulmamuutoksia joko jarruttaessa tai vedättäessä tai molemmissa mutta tasakaasulla auto kulkee tasaisesti ja suoraan.
Otsikko: Vs: Sisäreunasta kuluneet renkaat.
Kirjoitti: jt4 - 19.06.2018, 00:13:19
Alatukivarret vaihdettiin 2 vuotta sitten kun mittarissa oli n. 200 000km
Silloin kolahteli jarruttaessa ja vetelikin jo ajossa, katsastuksesta eivät löytäneet mitään syytä vaikka erikseen mainitsin.
Siitä sitten carcomille niin heti tiesivät sanoa että puslat loppu.
Otsikko: Vs: Sisäreunasta kuluneet renkaat.
Kirjoitti: Lankku - 19.06.2018, 01:01:08
Ei ole juurikaan muissa merkeissä tullut vastaan kuin Nokialaisissa. Ollut yksi, kaksi tai kaikki aivan sisäreunasta kaljuja, osa jopa kankailla vaikka muuten pinta on kulunut tasaisesti. Riippumatta siitä onko ne olleet näissä tai vaikka V70II/S80/60.
Otsikko: Vs: Sisäreunasta kuluneet renkaat.
Kirjoitti: anssi68 - 19.06.2018, 07:08:59
Edellisessä autossa ajoin eturenkaat loppuun kesän aikana ja kyseessä juurikin nokian renkaat. (S60 D5)
Eikä takarenkaat nähneet seuraavan kesän juhannusta kun vaihtoon menivät..

Eli nokialaisissa ilmeisesti haetaan kulutuskestävyyden kannalta huonointa vaihtoehtoa kun yritetään saada hiljaisempi rengas..

Tämä vain omakohtainen kokemus.
Otsikko: Vs: Sisäreunasta kuluneet renkaat.
Kirjoitti: A85 - 21.06.2018, 16:05:06
Sama vika täällä. Meni yksi uusi kesärengas kesän aikana sisäreunasta kaljuksi.

Syynä kuluneet alatukivarren takahelat ja säätöä kaipaavat aurauskulmat.
Otsikko: Vs: Sisäreunasta kuluneet renkaat.
Kirjoitti: Vulva man - 04.10.2018, 00:40:11
Talvirenkaiden vaihdon yhteydessä huomasin eturenkaiden olevan kuluneet kankaille sisäreunasta. Kulutuspintaa urissa 2mm, käytin auton suuntauksessa ja kulmat oli OK. Renkaina goodyear efficent grip.
Otsikko: Vs: Sisäreunasta kuluneet renkaat.
Kirjoitti: gRaggi - 04.10.2018, 07:59:10
Ite jouduin parisen viikkoa sitten laittaa uudet kesärenkaat ku olivat edelliset Pirellit sisäreunasta kankaalle edessä, muuten oli 4-5mm renkaissa.

Jotain näissä "sekasikiö" volvoissa näitä renkaita syö koska ite vaihdoin 2017 marraskuussa kaikki alustapuslat, takapyörän laakerit, koiranluut ja autossa säädettiin aurauskulmat. Talvi meni hyvin eikä syönny sisäreunat mutta kesärenkaat tää on syönny. Nyt ku laitettiin uudet kesärenkaat niin aurauskulmat säädettiin taas ja olivat ihan päin .ittua. Talvirenkailla ajettiin noin 8tkm viime talvena ja nyt ajettu noin 10tkm kesärenkailla.
Otsikko: Vs: Sisäreunasta kuluneet renkaat.
Kirjoitti: Jukka79 - 04.10.2018, 18:35:41
Mulle aikoinaan jossain liikkeessä sanottiin, että V50:sten yksi ongelma on "elävät" puslat: ne eivät välisty, mutta ne elää ja varsinkin jos autolla ajetaan paljon ja mukana kulkee myös kuormaa.

Auton reippaan 3,5 vuotisen meillä olon aikana auto on käynyt ehkä neljä kertaa kulmien säädössä eikä ikinään kukaan säätäjistä kertonut että olisi pusliä väljinä. Kunnes ite vaihdoin hiljattain etualatukivarret (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=101670.0), en ollut ite huomannut mitään ihmeellistä eikä katsurikaan koskaan niistä mitään maininnut. Rattihan meni monta astetta oikealle vinoon, eli kulmat oli päin peetä. Ainut asia, joka on jäänyt pois, on vain todella äkäisessä (siis todella äkäisessä) jarrupolkimen painalluksessa kuulunut klonksahdus: sitä ei ole kuulunut etualatukivarsien vaihdon jälkeen.

Jotta yhdyn gRaggin mielipiteeseen, että jostain syystä näissä V50:ssä kulmat muuttuvat ajan kanssa - varsinkin jos pirssi nielee metrejä. Itellä odottaa taka-aksilan puslat läpikäyntiä - vaikkei sieltä mitään kolinoita kuulu.
Otsikko: Vs: Sisäreunasta kuluneet renkaat.
Kirjoitti: gRaggi - 04.10.2018, 19:51:32
Noin 30tkm vuodessa tulee kilsoja meillä, iso osa niistä motaria.

Omassa kuului pieni kolaus aina ku ajoi johonkin monttuun tai hidasteitten yli. Kun aloin tutkia vika niin luulin että iskarin ylätuet olis olleet loppu, kyllä ne aika huonossa kunnossa olivat mutta ei yhtä loppu ku pusla pitkittäis tukivarressa. Niistä oli se "lattarauta" ruostunu irti kumista. Ja samalla ku mulla oli kaikki irrotettu niin vaihdoin kaikki muutkin puslat ku oli aika monessa päässy ruostumaan metallin ja kumin väliin.
Otsikko: Vs: Sisäreunasta kuluneet renkaat.
Kirjoitti: Vulva man - 06.10.2018, 07:58:42
Noin 30tkm vuodessa tulee kilsoja meillä, iso osa niistä motaria.

Omassa kuului pieni kolaus aina ku ajoi johonkin monttuun tai hidasteitten yli. Kun aloin tutkia vika niin luulin että iskarin ylätuet olis olleet loppu, kyllä ne aika huonossa kunnossa olivat mutta ei yhtä loppu ku pusla pitkittäis tukivarressa. Niistä oli se "lattarauta" ruostunu irti kumista. Ja samalla ku mulla oli kaikki irrotettu niin vaihdoin kaikki muutkin puslat ku oli aika monessa päässy ruostumaan metallin ja kumin väliin.
Mulla kyllä kuuluu/tuntuu hienoinen kolahdus korotuksiin ajettaessa, nimismiehenkiharassa se lisääntyy. 170tkm kohdalla vaihdettiin alatukivarren takapuslat ja niillä on nyt ajettu 100tkm. Jos vaihtais uudet tukivarret ja raidetangonpäät, niin mitä muita puslia siellä on jotka vois vaihtaa, purkais koko etupään kerralla.
Otsikko: Vs: Sisäreunasta kuluneet renkaat.
Kirjoitti: gRaggi - 06.10.2018, 09:39:09
Mulla kyllä kuuluu/tuntuu hienoinen kolahdus korotuksiin ajettaessa, nimismiehenkiharassa se lisääntyy. 170tkm kohdalla vaihdettiin alatukivarren takapuslat ja niillä on nyt ajettu 100tkm. Jos vaihtais uudet tukivarret ja raidetangonpäät, niin mitä muita puslia siellä on jotka vois vaihtaa, purkais koko etupään kerralla.

Ei siellä oo ku koiraluut ja iskarin ylätuet enää mitä voi vaihtaa. Ja ite iskari jos on ihan loppu.

Takana on sit paljon puslia, olisko 7kpl per puoli, plus iskarin ylätuet.
Otsikko: Vs: Sisäreunasta kuluneet renkaat.
Kirjoitti: v-femtio - 29.10.2018, 08:56:45
Takana on sit paljon puslia, olisko 7kpl per puoli, plus iskarin ylätuet.

Onko ne sitten nuo takapään puslat jotka menee seuraavana vaihtoon kaikki? Omalla ajettu 270tkm, keväällä vaihdettu etuiskarit ja alatukivarret (toiseen kertaan) kun oli tuttuja oireita. Mutta ei auttanut, renkaita kuluttaa sisäreunasta, välillä kolahtelee ja on vähän vempula ajaa. Pitkittäisurissa ja töyssyissä on rauhaton ja ohjaustunto ja palautus puuttuu keskialueella. No jos kävis suuntauttamassa ensitöikseen, halvempaa sekin kuin ostaa 500€ rengassarjoja joka vuosi.
Otsikko: Vs: Sisäreunasta kuluneet renkaat.
Kirjoitti: JukkaI - 29.10.2018, 09:32:56
Näyttää ominaisuus periytyvän suvussa...

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=91588.new#new

Jukka
Otsikko: Vs: Sisäreunasta kuluneet renkaat.
Kirjoitti: gRaggi - 30.10.2018, 08:36:45
Onko ne sitten nuo takapään puslat jotka menee seuraavana vaihtoon kaikki? Omalla ajettu 270tkm, keväällä vaihdettu etuiskarit ja alatukivarret (toiseen kertaan) kun oli tuttuja oireita. Mutta ei auttanut, renkaita kuluttaa sisäreunasta, välillä kolahtelee ja on vähän vempula ajaa. Pitkittäisurissa ja töyssyissä on rauhaton ja ohjaustunto ja palautus puuttuu keskialueella. No jos kävis suuntauttamassa ensitöikseen, halvempaa sekin kuin ostaa 500€ rengassarjoja joka vuosi.

Onko etu vai takarenkaat kuluuneet nopeasti?
Otsikko: Vs: Sisäreunasta kuluneet renkaat.
Kirjoitti: v-femtio - 30.10.2018, 19:40:58
Onko etu vai takarenkaat kuluuneet nopeasti?

No tuota taitaa olla molemmat, mutta ne on saattaneet kertaalleen olla molemmilla akseleilla niin paha sanoa tarkasti.