Futurez  Kulkukoira

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 878055 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2835 : 03.12.2017, 15:03:40 »
Nyt täytyy sanoa, että ensi viikolla vaihtuu nastat alle. Kitkoille tuo loskapaska on yhtä myrkkyä, jos alla on vielä jäätä ja joudut jarruttamaan jolloin lamellit täyttyvät loskasta, niin pulkkana jatkuu matka. Kyllä kitkoilla pärjäisi, mutta haluaako vain pärjätä, niin kiitos ei.

Aika paskaa ennakointia tuolla kelillä jos joudut jarruttamaan :)


Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2836 : 03.12.2017, 15:51:43 »
Aika paskaa ennakointia tuolla kelillä jos joudut jarruttamaan :)

Kyllä todella paskaa ennakointia,;kun kolmion takaa pukataan eteen. Tervetuloa keski-suomeen katsomaan keliä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1686
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2837 : 03.12.2017, 16:36:39 »
Juuri äsken vaihtui omat kitkat nastoihin. Goodyear UG2 sai väistyä Hankook iPike RS w419 tieltä.
Seuraavan kerran tosin tarvitsen kuukauden päästä, mutta vaihdoin jo nyt.
Torstaina ennen lämpimään lähtöä ostan vaimon autoon uudet nastat. (Mennään sillä kentälle) Nyt alla neljä vuotta vanhat Venäjän misukat.
Eilen tultiin kylästä pikkutietä ja sai ajaa hitaasti kun asfaltti aivan jäässä. Misukoissa pintaa vielä vaikka kuinka ja nastojakin hyvin tallella, mutta ei pitoa. Ostan samanlaiset kuin omat nastat on.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2838 : 03.12.2017, 18:38:54 »
Kyllä todella paskaa ennakointia,;kun kolmion takaa pukataan eteen. Tervetuloa keski-suomeen katsomaan keliä.

Kyllä ainakin täällä on käytännössä ajettava niin, että jos kolmion takaa tuleva ei selvästi hidasta, pitää varautua että ajaa sieltä alle. En nyt sano sen tarkemmin minkänäköisiä kuskeja usein joutuu varomaan.

Eli todella surkealla kelillä saa ajaa todella varovaisesti.

Suurin osa ei tietenkään näin aja ja sitten saadaankin lukea mm. Lahdenväylällä usein ketjukolareista.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2839 : 03.12.2017, 19:22:26 »
Kyllä ainakin täällä on käytännössä ajettava niin, että jos kolmion takaa tuleva ei selvästi hidasta, pitää varautua että ajaa sieltä alle. En nyt sano sen tarkemmin minkänäköisiä kuskeja usein joutuu varomaan.

Eli todella surkealla kelillä saa ajaa todella varovaisesti.

Suurin osa ei tietenkään näin aja ja sitten saadaankin lukea mm. Lahdenväylällä usein ketjukolareista.

Jännä miten sulla menee ihon alle nuo kokemukset kitkoista. Toisaalta Stadissahan pärjää vaikka kesärenkailla. Tänäänkin ajeltiin 35-38km/h 50 rajoituksella vaikka vain vettä tuli taivaalta.

Oulussa kun lähtee käymään on hyvä ajaa nastat sisälle ja kokeilla miltä ne kuulostaa vrt kitkat.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2840 : 04.12.2017, 18:57:42 »
Jännä miten sulla menee ihon alle nuo kokemukset kitkoista. Toisaalta Stadissahan pärjää vaikka kesärenkailla. Tänäänkin ajeltiin 35-38km/h 50 rajoituksella vaikka vain vettä tuli taivaalta.

Oulussa kun lähtee käymään on hyvä ajaa nastat sisälle ja kokeilla miltä ne kuulostaa vrt kitkat.

Taitaa jollain muulla mennä ihon alle se, että ilmasto muuttuu ja nastarenkaita käyttäviä aletaan katsoa kieroon. Käy kuten tupakoinnille. Tupakoinnissa muuttui asenneilmasto ja puolueettomat tutkimukset tulivat kansalle näkyviin.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2841 : 04.12.2017, 19:47:07 »
Taitaa jollain muulla mennä ihon alle se, että ilmasto muuttuu ja nastarenkaita käyttäviä aletaan katsoa kieroon. Käy kuten tupakoinnille. Tupakoinnissa muuttui asenneilmasto ja puolueettomat tutkimukset tulivat kansalle näkyviin.

Miten tupakointi ja nastarenkaat liittyy milläänlailla toisiin? Ei siis mitenkään!

Tänään sai kokemuksia taas kitkoista jotka vahvistaa miksi vaihdan nastarenkaat alle. Eilinen vesi/räntäsade oli sitten muuttanut JKL:n sivutiet luistinradoiksi. Joku sanoi ettei kitkoilla kuule, että on liukasta, niin voin sanoa, että kuulee. Aamulla kun lähti liikenteeseen, niin jopa risteyksissä huomasi, että nelivetokaan ei lähde yhtä iloisesti, kuin lumella. Pari kertaa vaikka oli kunnon turvaväli mentiin pulkkana. Edellisen kerran sama fiilis ollut stadissa, kun olin nastarenkailla vastaavalla kelillä ratikkakiskojen päällä ja pitoja ei ollut.

Loppu päivä menikin sitten nastoilla ja vastaavaa yllätystä ei tullut. Toki ilonestovalo vilkkui iloisemmin, kuin nelivedolla.

Ai niin kaksi autoa oli tuolla matkalla metsähallituksen puolella ja kumpikaan niistä en ollut minä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2842 : 04.12.2017, 21:16:38 »
Eräs kaveri valittaa aina, ja on valittanut jo pitkään, että miten hänenkin eteen aina tungetaan niin että pitää jarrutella reippaastikin.

Joskus sitä ihmettelinkin kun itsellä ei juuri sellaisia kokemuksia ole.

Asia selvisi joskus kun olin hänen kyydissään, tämä kun ajoi hyvin reippaasti välillä kohtuullisen reipasta prosentuaalista ylinopeutta varsinkin taajamissa.
Vaikka taajamanopeuksilla 20 km/h ei ole paljoa ylinopeutta niin se on sen verran ettei muut tienkäyttäjät sellaiseen varaudu ja siksi tuntuu että kaikki koko ajan tunkevat eteen ja joutuu jarruttelemaan.

Täydelliset ihmiset eivät tietenkään tällaiseen sorru, se saataneen kuulla seuraavassa vastauksessa...

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2843 : 04.12.2017, 22:12:09 »
Eräs kaveri valittaa aina, ja on valittanut jo pitkään, että miten hänenkin eteen aina tungetaan niin että pitää jarrutella reippaastikin.

Joskus sitä ihmettelinkin kun itsellä ei juuri sellaisia kokemuksia ole.

Asia selvisi joskus kun olin hänen kyydissään, tämä kun ajoi hyvin reippaasti välillä kohtuullisen reipasta prosentuaalista ylinopeutta varsinkin taajamissa.
Vaikka taajamanopeuksilla 20 km/h ei ole paljoa ylinopeutta niin se on sen verran ettei muut tienkäyttäjät sellaiseen varaudu ja siksi tuntuu että kaikki koko ajan tunkevat eteen ja joutuu jarruttelemaan.

Täydelliset ihmiset eivät tietenkään tällaiseen sorru, se saataneen kuulla seuraavassa vastauksessa...

Kaverillasi on paha asenneongelma ja todennäköisesti kerännyt myös pikavoittoja. Minä en taajamissa kaahaa vaikka ajan niiden ulkopuolella, JOS keli sallii sen 5-8% ylimääräistä. Tuo myös miten liikenteessä ajetaan on paikkakunta kohtaista.

Se taas, että kun tulee liukkaat kelit eikä tiet olekkaan enää sulat yllättää yllättävän monen vajaavetoisen kuskin, kun luullaan että eteen keritään kuten kesäkelillä.

Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa COPTABALA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2844 : 04.12.2017, 23:24:13 »
Crossclimatella mennään vieläkin, Keski-Suomessa.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2845 : 05.12.2017, 17:09:31 »
Tänään tuli keski-suomessa ajettua pari sataa kilometriä ja selvisi miksi siihen eteen turataan ja se johtuu ilmeisesti liian pitkästä turvavälistä. Ilmeisesti pitää telakoitua persekärpäseksi possujunaan polkemaan jarruvaloa, niin ei tule kukaan viemään mun vuoronumeroa
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4397
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2846 : 05.12.2017, 17:38:54 »
Muiden ajotapaan liittyvät viestit vaikka munakuskitopikkiin, kiiitos  :)

Omalla kohdalla renkaiden "tarve" vaihtui samalla kun työpaikka. Ennen, kun kilsoja tuli enemmän ja piti olla liikenteessä aamuyöllä ja illalla säässä kuin säässä, olin ehdottomasti nastojen kannalla. Nyt tulee lähinnä käytyä kaupassa ja moikkaamassa kavereita. Jos tilanne ei muutu, niin seuraavaksi taidan laittaa kitkoja taas.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2847 : 08.12.2017, 07:58:27 »
Klo 15 tänään tulee alle uudet nastakumit. Niin kauan kun on lähdettävä kelissä kuin kelissä ajoon 00.30-01 ja menee klo 04-06 niin muita vaihtoehtoja en edes harkitse alle.

Autoissani abs- jarrut ainut ns moderni apuvaruste niin lumessa niilläkin kyllä kitkoilla ajas muttei peili- tai vesijäällä jyrkästi kallistetuilla sivu- ja yksityisteillä missä hiekotuksestakaan ei tietoakaan moneen päivään.

38v kortti ollut niin ajanu riittävästi (taka- ja etuvetoja sekä ollu yksi neliveto) jotta olosuhteisiin talvellakin osaa varautua omien kaluston ja käyttötarkoituksen mukaisesti.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2848 : 08.12.2017, 18:58:28 »
Continental:n contiicecontact 2:t. Kyllä on harvinaisen rauhalliset sekä loistavat talvirenkaat (Nastat). Toinen kierros näitä menossa ja ei ole ikävä nokialaisia. Äänekkyyteen ei voi sanoa mitään, koska tie oli pottupelto  ;D ;D ;D.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2849 : 16.12.2017, 19:44:27 »
Ajattelin tänne kirjoittaa havaintoja, kun ei viitsi tuota talvirengas-topicia sotkea.

Minulla ollut nyt 2-3kk välikelin renkaina -15 paistetut Nokian Hakkapeliitta 7:t joissa pintaa ~7mm muttei nastoja. Nyt näyttäisi kelin painuvan pakkaselle "pysyvästi", joten ajattelin laittaa varastossa olevat samanlaiset nastalliset alle.


Hämmentävän hyvin nuo pitää! :o Jäällä/kuuraisella asfaltilla tietenkin pito on heikko, mutta lumella sitä on ihmeellisen paljon. Ja varsinkin soralla.

Minusta tuntuu, että edelliset HKPL5:t eivät pitäneet noin hyvin, vaikka ostin ne kaksivuotiaina ja 2000km ajettuina (7.5mm/rengas). Kehitys taitaa edetä edelleen, vaikka tuo seiskakin on jo "vanha rengas".


Ihan jo tämän kokemuksen perusteella ne kitkat kiinnostavat vieläkin enemmän, koska tiedän niiden pitävän noita "välikelipyöriä" paremmin... ::)

 

Futurez  Kulkukoira