Kulkukoira  Proturbo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882691 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2865 : 19.12.2017, 13:21:45 »
Tässä taannoin, kun on noita rengastestejä katsellut niin taidan laittaa keväällä tilaukseen nuo Hankookin Winter I*Pike RS+. Nykyiset talvirenkaat 5v vanhoja ja taakse laitoin nastakatoiset renkaat. Muutenkin pitoraja aika lailla terävän oloinen.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2866 : 19.12.2017, 13:28:48 »
Onko kokemuksia Contin viking contact 6:sta? Nehän voitti uusimman kitkatestin mutta mietin että onko millainen malli historia näillä. Itsellä alla nuo mutta paistoleima 2014 niin puhutaankohan samasta renkaasta vaikka mallista niin voisi päätellä?
Toki  jotain päivityksiä tekevä renkaisiin, vaikka malli pysyisikin samana. Tuossa TM testiä katsoin 2014 vuodelta, niin CVC6 asfaltti ominaisuuksia märällä moitittiin. Tämän vuoden testissä oli muistaakseni viiva tuossa huonoa kohdassa.
Itsellä on CVC6 tuossa V60 hybridin alla 235/45/17 koossa ja hemmetin hyvin on toiminut alla. Hakkapeliitan R2 oli veltommat alla.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2867 : 19.12.2017, 16:59:10 »
6mm/7.5mm (huonoin/paras) nastattomat Nokian Hkpl7:t vaihtuivat tänään 6mm/7.5mm nastallisiin vastaaviin.

En tiedä sanoa vielä mitään. Ei tuntuisi pitävän juuri mitenkään paremmin, mutta vaikia sanoa 10km:n kaupunkinussutuksen perusteella. Huonommat meni taakse.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2868 : 19.12.2017, 17:26:09 »
6mm/7.5mm (huonoin/paras) nastattomat Nokian Hkpl7:t vaihtuivat tänään 6mm/7.5mm nastallisiin vastaaviin.

En tiedä sanoa vielä mitään. Ei tuntuisi pitävän juuri mitenkään paremmin, mutta vaikia sanoa 10km:n kaupunkinussutuksen perusteella. Huonommat meni taakse.

Vastaava kokemus täällä, tosin ei samaa merkkiä  :D 225 leveät Hercules kitkat alla leikin vähän aikaa jäisellä firman pihalla.
Sen jälkeen vaihdoin alle 205 leveät pari vuotta vanhat goodyearin nastat. Pois ajaessa pyörittelin 960 vähän lisää ja tuntui että liukui paljon enemmän sivuttain kuin kitkoilla.

Se oli ensimmäinen kerta kun pystyin ajamaan heti perään nasta vs kitka samalla autolla, samalla pinnalla.

Nastat silti pidän 960 alla, varsinkin kun emäntä sillä ajelee kun saabin saa hukattua. Ärrän kanssa pidän kitkat, huomaa hyvin että säätää ajotapaa paljon auton/sään mukaan, varsinkin kun tulee ajettua takaveto/etuveto/neliveto autoilla, parhaimmillaan kaikilla samana päivänä. Töissä taas uusi Transit missä nastat alla.. Ja ihan karsea ajaa liukkaalla, ei ainakaan liukkaammaksi saa kitkoilla  :D

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2869 : 19.12.2017, 17:47:19 »
Vastaava kokemus täällä, tosin ei samaa merkkiä  :D 225 leveät Hercules kitkat alla leikin vähän aikaa jäisellä firman pihalla.
Sen jälkeen vaihdoin alle 205 leveät pari vuotta vanhat goodyearin nastat. Pois ajaessa pyörittelin 960 vähän lisää ja tuntui että liukui paljon enemmän sivuttain kuin kitkoilla.

Se oli ensimmäinen kerta kun pystyin ajamaan heti perään nasta vs kitka samalla autolla, samalla pinnalla.

Nastat silti pidän 960 alla, varsinkin kun emäntä sillä ajelee kun saabin saa hukattua. Ärrän kanssa pidän kitkat, huomaa hyvin että säätää ajotapaa paljon auton/sään mukaan, varsinkin kun tulee ajettua takaveto/etuveto/neliveto autoilla, parhaimmillaan kaikilla samana päivänä. Töissä taas uusi Transit missä nastat alla.. Ja ihan karsea ajaa liukkaalla, ei ainakaan liukkaammaksi saa kitkoilla  :D
Jos olisi mahdollista, menisin heti jonnekkin maaradalle testaamaan. Oma mieto perstuntuma on, ettei kierrosajassa olisi edes sekunnin eroa.
Tosin, riittävän monen kierroksen jälkeen alkaisi nastattomat olemaan hitaampia, koska mutkat ja niiden ulostulot alkaisivat kiillottumaan. Tosin kuuraisella asfaltilla ei taida se nastakaan pitää sen kummemmin mitä kumi (varovainen arvio kokemani perusteella).

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2870 : 20.12.2017, 17:42:52 »
Tänään satanut vettä ja sivutiet lumipolanne/vesijäällä.

Siellä huomaa kyllä sen nastan tuoman lisäpidon. Joo, auto kyllä luistaa ja liitelee nopeuden kasvaessa, mutta tuntuu kuin pyörät "raapisivat" (niinkuin tekevätkin) pyörimis-suuntaansa.

Eli esimerkiksi liikkeelle lähtiessä kyllä sutii hiljalleen, mutta liikkuu eteenpäin kiihtyen.


Tosin se nastojen ropinan "varoittava turvallisuus" on ihan puhdasta paskapuhetta. Alkavat ropisemaan/kohisemaan suunnilleen samointein, kun pyydetään voimaa johonkin suuntaan. Jarruttaessa esimerkiksi ei olla todellakaan lähelläkään luiston rajaa, kun kuuluu jo ihan hirveä kohina/ropina. Liikenneympyrässä sama juttu.


Jos suoraan sanon, vituttaa tuo ropina. Nastattomat piti todella hyvin, eivätkä nuo nastalliset ole tähän mennessä olleet paremmat kuin edm. vesijäällä. Tosin, uudet kitkarenkaat pitäisivät noitakin paremmin, joten... :buck2:

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2871 : 20.12.2017, 21:16:53 »
Minä kova kitkarengas-fani menin pariviikkoa sitten ostamaan uudet GY:n nastat  :facepalm:
Misukan kitkoissa oli toinen pari vaihtokunnossa niin pakko oli mennä rengaskauppaan.

Pitoa on kyllä, mutta tottuukohan tohon ääneen ollenkaan.. kai se on ostettava vaimennusmattoa semmonen 100e paketti vielä ja lätkittävä ainakin konttiin ja oviin sitä.

Poissa COPTABALA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2872 : 20.12.2017, 22:16:27 »
Vuodenvaihteen jälkeen ajokilometrit tuplaantuu ja painottuu enemmän kaksi- ja kolmenumeroisille teille. Lopetin Crossclimateilla nautiskelun ja alle meni auton mukana tulleet uuden veroiset Goodyear-nastat, pintaa yli 9 mm. Rengaskoko säilyi samana, joten oli kerrankin helppo tehdä jäisen tien vertailua.

Mitähän sanoisin... liikkeellelähdössä suttaa ihan yhtä paljon, mutta jäinen jarrutuspito toki parempi. Jäisellä mutkatiellä tulee ajettua huomattavasti kovempaa ja aloinkin miettimään olenko siltikin turvallisempi autoilija crossclimatella ennakoiden?

Nastaropina nyt on päivänselvä juttu, ei nyt mikään sietämätön asia, mutta tuntuu jotenkin vanhanaikaiselta nykyautossa.

Kyllä kitkauskovaisuus pysyy edelleen vallalla mutta ropistellaa nuo nyt loppuun. Climatet menee kyllä heti alle kun aurinko taas nousee.

Poissa L4NDe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2873 : 21.12.2017, 08:59:59 »
Kovasti harkitsen ensivuodeksi kitkoja. Turun seudulla kun lähinnä tulee ajettua kaupungissa ja suolattuja teitä pitkin. Tuntuu, että nastat menee aivan hukkaan täällä. Toisaalta ne kelit kun sattuu, että on jäinen märkätie niin kitkat ja takaveto kuulostaa aika hurjalta yhdistelmältä. Onko foorumilaiset ajellu vanhoilla takavedoilla kitkoilla vastaavissa olosuhteissa? Onko kitkojen ja nastarenkaiden välillä suuria eroja märällä asvaltilla? Ajotapa toki vaikuttaa mutta täälläki tuntuu, että heti kun jättää sen sopivan turvavälin seuraavaan niin kohta siihen on jonkun pakko puskea.

Poissa COPTABALA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2874 : 21.12.2017, 11:44:23 »
Kovasti harkitsen ensivuodeksi kitkoja. Turun seudulla kun lähinnä tulee ajettua kaupungissa ja suolattuja teitä pitkin. Tuntuu, että nastat menee aivan hukkaan täällä. Toisaalta ne kelit kun sattuu, että on jäinen märkätie niin kitkat ja takaveto kuulostaa aika hurjalta yhdistelmältä. Onko foorumilaiset ajellu vanhoilla takavedoilla kitkoilla vastaavissa olosuhteissa? Onko kitkojen ja nastarenkaiden välillä suuria eroja märällä asvaltilla? Ajotapa toki vaikuttaa mutta täälläki tuntuu, että heti kun jättää sen sopivan turvavälin seuraavaan niin kohta siihen on jonkun pakko puskea.

Edellinen auto oli Mersu Michelinin kitkoilla 225/45-17. Ei muita ajoavustimia kuin esp. Hieno laite hienoilla renkailla ja vaimo jatkaa samalla vehkeellä ja renkailla tänäkin päivänä.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2875 : 21.12.2017, 16:48:57 »
Kovasti harkitsen ensivuodeksi kitkoja. Turun seudulla kun lähinnä tulee ajettua kaupungissa ja suolattuja teitä pitkin. Tuntuu, että nastat menee aivan hukkaan täällä. Toisaalta ne kelit kun sattuu, että on jäinen märkätie niin kitkat ja takaveto kuulostaa aika hurjalta yhdistelmältä. Onko foorumilaiset ajellu vanhoilla takavedoilla kitkoilla vastaavissa olosuhteissa? Onko kitkojen ja nastarenkaiden välillä suuria eroja märällä asvaltilla? Ajotapa toki vaikuttaa mutta täälläki tuntuu, että heti kun jättää sen sopivan turvavälin seuraavaan niin kohta siihen on jonkun pakko puskea.
Huikkoster ajaa nyt vissiin kolmatta/neljättä talvea takavetokitkoilla.

En ole hältä kuullut isompaa valitusta. Kerran meinannut lipsahtaa, osin kelin osin itsensä takia.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2876 : 21.12.2017, 20:30:39 »
Kolmas talvi juu ja kitkoilla jatkan tulevaisuudessakin kun kaupungissa asun.

Yhden kerran toivoin nastoja kun viime keväänä ajoin pikku kinttupolkua nimeltään valtatie 13. Aivan peilijäässä ja peräkärryn kanssa. Piti pudottaa ajonopeus 60km/h ja olla tarkkana.

Kaksi lipsahdusta. Risteysalue olikin kiillottunut ja liian reippaasti kanttasin. Penkan reunasta pitoja. Toinen oli kiillottunut liikenneympyrä. Tähän ajoin mielestäni riittävän hiljaa mutta ehkä vauhtisokeus iski 40km valtatieajon jälkeen. Kevyt luisu ja taas penkasta pitoja. Nastoilla olen ojaankin asti kerran ajanut.

Jos vaikka vähän kertais auto/rengas historiaa.

Volvo 245. Pinnoitetut lähes loppuunajetut nastat. Liukkaat kaikissa olosuhteissa, hyvät luisutteluun kaikissa olosuhteissa :D.

Vw Golf IV. Edessä hkpl 2 ja takana Nokian NR09. Perä lähti irti kaasullakin eikä takana puuttuvaa jarrusatulaa huomannut mitenkään.
Ostin uudet BF Goodrich 195/65R15 nastat. Lumella ja asfaltilla ihan ok mutta jäällä liukkaat kun nastat olivat renkaan ulkoreunoilla. Tällä ojaan kun lumen alla oli yllättävästi jäätä vaikkei edellisen 10km aikana ollut.

Volvo 960. Siirsin BFG nastat tähän. Ajettavuus epämääräistä huojuntaa ja vaeltamista. 3vk jälkeen ostin uudet 195/65R15 Michelin Xice kitkat. Näillä ajoin tyytyväisenä 2 talvea. 95% ajosta oli kitkoille sopivaa keliä. 5% piti ajaa varovaisemmin. -15c pakkasella 170hv ei riittänyt sutimiseen jäisellä tiellä.

940: 205/55R16 kitkat. Tukevammat ajaa kuin 15" mutta loskassa huonommat. On noillakin tiellä pysytty ilman jännitystä.

 Jos on osaava kuljettaja ja tunnokas auto niin kitkat alle vaan. Hyvät kitkat on paremmat kuin huonot nastat esim nuo BFG:t. Vaatii kitkat kuljettajalta enemmän tien pidon tiedostamista ja ennakointia mutta aivan tautisen hyvä pito kaikkialla muualla paitsi vetisellä jäällä.

Märällä asfaltilla parempi pito kuin kesärenkaalla alle +10c lämpötiloissa. Tätähän se meidän talvi enimmäkseen on eikös?
« Viimeksi muokattu: 21.12.2017, 20:34:40 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2877 : 21.12.2017, 20:50:59 »
Eipä nuo Ice Contact 2:t oikein ääntä edes pidä, sekä ei oikein paremmin pitävää talvirengasta löydykkään, ihan hyvä kompromissi tuo vähän ääntä sekä paljon pitoa, ainoa miinus että pitkäikäsiä ei ole (tosin eipä millään talvirenkaalla kannata kovin pitkään ajella).

Mutta täytyy sanoa että saa olla aika susihuono kesärengas että märällä asfaltilla löytyy enemmän pitoa talvirenkaalla.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2878 : 21.12.2017, 20:56:01 »
Eipä nuo Ice Contact 2:t oikein ääntä edes pidä, sekä ei oikein paremmin pitävää talvirengasta löydykkään, ihan hyvä kompromissi tuo vähän ääntä sekä paljon pitoa, ainoa miinus että pitkäikäsiä ei ole (tosin eipä millään talvirenkaalla kannata kovin pitkään ajella).
Eilen perässäsi ajaneena, en ihmettele yhtään jos eivät ole pitkäikäisiä. ;D

Mutta täytyy sanoa että saa olla aika susihuono kesärengas että märällä asfaltilla löytyy enemmän pitoa talvirenkaalla.
Huikkoster tarkoitti vissiin kylmällä kelillä märällä jiällä...

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2879 : 21.12.2017, 21:11:15 »
Tälläinen normaali rengas kuin michelin energy saver, paistoleima 2015. Jos keli oli alle +10c ja märkä asfaltti, sai renkaat sutimaan ripeissä lähdöissä. Samassa kelissä kitkaa ei saanut luistamaan.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Carcom Oy  Ateho