Autoracing  KL-varaosat

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730019 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2055 : 31.12.2017, 00:44:12 »
Tonilla oli Aw70 B19FT (!) perässä ja se alkoi luistaa aika pian kun laite saatiin nippuun.

Seuraava tulee sanomaan, että se on ihan normaalia ja AW71 kestää jopa 600hp!  :2funny:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2056 : 31.12.2017, 23:27:21 »
Olis muuten oikeesti mielenkiintonen tietää, miten se 4HP22 kestää voimaa nuihin 71 verraten, kilsojahan nuo setäffät on tupannu kestämään huonosti, mutta kaiken eniten voimaa/vääntöä olevissa versioissahan on aina ollut ZF, veikkaisin että siihen on joku syy.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2057 : 01.01.2018, 02:19:09 »
Olis muuten oikeesti mielenkiintonen tietää, miten se 4HP22 kestää voimaa nuihin 71 verraten, kilsojahan nuo setäffät on tupannu kestämään huonosti, mutta kaiken eniten voimaa/vääntöä olevissa versioissahan on aina ollut ZF, veikkaisin että siihen on joku syy.

Sille on myös tainnut olla syy ettei sitä enää olla käytetty myöhemmissä malleissa, sekä missä tehokkaimmissa malleissa se on ollut? B204FT? B230ft turbo+?
940:ssähän syystä tai toisesta ZF:ää oli aikalailla vain vapareitten ja diisseleitten perässä jotka ei tehoa eikä vääntöä tuota paljoa.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2058 : 01.01.2018, 14:23:52 »
Sille on myös tainnut olla syy ettei sitä enää olla käytetty myöhemmissä malleissa, sekä missä tehokkaimmissa malleissa se on ollut? B204FT? B230ft turbo+?
940:ssähän syystä tai toisesta ZF:ää oli aikalailla vain vapareitten ja diisseleitten perässä jotka ei tehoa eikä vääntöä tuota paljoa.

Volvon piheys varmaan...  :D

4HP22 on kestävä aski, tuttu purki yhen Volvon että sai Rangen askiin osia. Pikkulaitolla ei kummallisia ongelmia 33" pyörillä mettässä.

https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_4HP22_transmission
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2059 : 01.01.2018, 19:53:02 »
Sille on myös tainnut olla syy ettei sitä enää olla käytetty myöhemmissä malleissa, sekä missä tehokkaimmissa malleissa se on ollut? B204FT? B230ft turbo+?
940:ssähän syystä tai toisesta ZF:ää oli aikalailla vain vapareitten ja diisseleitten perässä jotka ei tehoa eikä vääntöä tuota paljoa.
Ainaki 740 B230ET oli.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2060 : 01.01.2018, 20:25:47 »
Sille on myös tainnut olla syy ettei sitä enää olla käytetty myöhemmissä malleissa, sekä missä tehokkaimmissa malleissa se on ollut? B204FT? B230ft turbo+?
940:ssähän syystä tai toisesta ZF:ää oli aikalailla vain vapareitten ja diisseleitten perässä jotka ei tehoa eikä vääntöä tuota paljoa.
Afaik B230ET on tehokkain 8v vinokone, siinä oli pelkistään ZF, ja TDIC on käyttöalueen vääntönsä puolesta siellä tehokkaampien joukossa, vaikka ylempänä maksimivääntöä FT:ssä parikymppiä enempi onkin. 16v turbon askista en tiedä sanoa kun ei ole semmosia ikinä tullut vastaan omalle kohdalle  :P. Lisäksi 4HP22 on ollut esim M30B35 perässä bemarilla, ja rangen kasin perässä, niissä on molemmissa tilavuutta se 3.5L ja vääntöäkin kolmensadan korvilla.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2061 : 04.01.2018, 21:31:21 »
Afaik B230ET on tehokkain 8v vinokone, siinä oli pelkistään ZF, ja TDIC on käyttöalueen vääntönsä puolesta siellä tehokkaampien joukossa, vaikka ylempänä maksimivääntöä FT:ssä parikymppiä enempi onkin. 16v turbon askista en tiedä sanoa kun ei ole semmosia ikinä tullut vastaan omalle kohdalle  :P. Lisäksi 4HP22 on ollut esim M30B35 perässä bemarilla, ja rangen kasin perässä, niissä on molemmissa tilavuutta se 3.5L ja vääntöäkin kolmensadan korvilla.

B230FT+ sai 780:ssä tehtaalta. Vanhempi generaation tosin tais saada ZF:llä, uudemman (joka tuotti myös enemmän vääntöä) AW:lla. D24:n vääntö nyt on.. mitä on, tosin onhan se muutaman sataa kierrosta alempana kuin B230FT:n maksimi, tais olla vielä että B230FT tuotti yhtäpaljon tosin jo vääntöä samoilla kierroksilla kuin D24tic.

Mutta edelleen, hiemanhan nuo autovalmistajat tuppaa kustomoimaan noita laatikoita omiin tarkoituksiinsa, joten huono taas verrata mitä muissa autoissa on.

Paikalla Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2062 : 05.01.2018, 07:34:42 »
Näitä on muuten ihan turha tuijottaa, koska esimerkiksi volvolta tulleet askit eivät ole 100% identtisiä tuon kanssa. Kitkapakkoja on kustomoituja määriä jnejne. Myös muistakaa että 71≠70.
Myös jopa r-sportilta sai settejä joilla pystyi tehonkestoa kasvattamaan laatikkoon.

Kuuntelen mielelläni, jos sinulla on tarkempaa omakohtaista kokemusta.

AW30 osalta voin kuitenkin sanoa aika varmaksi, että speksi pitää paikkansa. Volvo ja monet monet muut käyttävät normiversiota tästä lootasta, jolle pätee 450 Nm. Sitten on erikseen Suprat ja pelit ja pensselit, joissa saattaa olla lisälevy kitkapakassa. On kuitenkin myös huomioitava, että Volvon ja Lexuksen käyttämissä versioissa on tuotoltaan tehokkaampi öljypumppu ja korkeampi linjapaine vakiona.

 
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2063 : 05.01.2018, 12:57:40 »
Olikohan 240 Intercooler-lisäsarjassa maininta AW:n preppaamisesta Volvon sarjalla. Varaosanumerokin löytyi.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2064 : 05.01.2018, 18:46:19 »
Kuuntelen mielelläni, jos sinulla on tarkempaa omakohtaista kokemusta.

AW30 osalta voin kuitenkin sanoa aika varmaksi, että speksi pitää paikkansa. Volvo ja monet monet muut käyttävät normiversiota tästä lootasta, jolle pätee 450 Nm. Sitten on erikseen Suprat ja pelit ja pensselit, joissa saattaa olla lisälevy kitkapakassa. On kuitenkin myös huomioitava, että Volvon ja Lexuksen käyttämissä versioissa on tuotoltaan tehokkaampi öljypumppu ja korkeampi linjapaine vakiona.

500nm ei tuota 960 AW30-40 askille ongelmaa pienellä shift kitillä. Ei nostata lämpöjä, eikä ole moksikaan kahden vaihteen burniksista. Tein kaikkeni rikkoakseni sen (öljypumppuhan siinä huusi alusta asti) jottai saisi vähän dataa miten kestää tuleville...

Supran ykkösessä ja kakkosessa taisi olla lisälevy, joka tapauksessa niissä myöskin eri venttiilipöytä ja ne luistavat shift kitillä tai ilman yleensä 600nm kohdalla.

Aika lähelle toisiinsa askit kuitenkin yleisesti on pieniä muutoksia pakka tai venttiilipöytä muutoksia lukuunottamatta.
Kukaan valmistaja lähde tekemään 450nm askia 150nm autoon tai 600nm autoon.

Tinakoneissa uusi ecu mahdollisti vain sähköisen askin (turhaa päivittää vinokonetta eculla elinkaaren lopussa) ja Aw30 ollut varmasti halvin/järkevin vaihtoehto. Tai liekkö pakollinen jos jotain sopimuksia Aisinin kanssa tehty.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2065 : 05.01.2018, 19:27:06 »
Alkaa taas vähän karkaamaan aihe  ::)

Poissa Allux

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2066 : 15.01.2018, 14:07:39 »
Minkä mittaset kampikaselin runkopukkien pultit?(en pääse itse mittailemaan) M12x80?
242 Turbo 78

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2067 : 29.01.2018, 15:07:24 »
Mitä immua porukka suosittelee seuraavaan kokoonpanoon?
-std b230ft kellari
-531 std hattu
-enem v15 nokka
-hx35
-1000cc ev14
Tuota kiinan 012 immua vähän vierastan mutta toimisiko esim 025 960 volvosta? Tai tunnetaanko muitten immujen linearisointikäppyrää?
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2068 : 29.01.2018, 18:17:59 »
025 toimii kyllä, melko varma olen että aiheuttaa eri muotoisen kartan kuin oikealla 012, mutta parissa autossa on 012 käyrillä 025 immu ja kartat ajettuna näyttävät ihan järkeviltä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2069 : 01.02.2018, 18:25:39 »
Haulla en löytänyt äkkiä vastausta mutta miten menee alkupään ysin polttoainepumpun päivitys. Kyseinen auto on kahdella pumpulla,  tankissa ja kuskin lattian alla.

Riittääkö jos päivitän sen kuskin lattian alla olevan pumpun, esim 044? Käsittääkseni se on se pääpumppu ja tankin sisäinen vaan auttaa.
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

 

Futurez  Kulkukoira