Terve, olisi tarkoitus vaihtaa muutaman vuoden palvellut vapari 940 ahdettuun malliin. Mitä pitäisi ottaa huomioon ostettaessa, esim. onko joku tietty vuosimalli jota ennen, tai jonka jälkeen tehdyt mallit on "parempia" syystä X tai muuta vastaavaa?
Eikö B230FT ja B230FK ole muuta eroa kuin ahtopaine? Eli ei olisi mitään väliä kumpaan päätyy jos FK:n ahdot nostaa sinne FT:n tasolle?
Löytyy yksi "ylimääränen" FB yläkerta, eli 531 kansi ja VX3 nokka. Kuinka tuo käyttäytyy esim. FT:n päällä? Onko ylipäätään järkeä edes vaihtaa?
Tavoitteena on siis käyttis, jossa maltilliset tehot, mutta kuitenkin jotain tapahtuu kun painaa kaasua.
Hommaisin 95 tai uudemman koska
-Manuaalissa m90 laatikko joka huomatavasti kestävämpi kuin vanhoissa oleva m46(m90 tyyppivika 3 vaihteen synkrot ja m46 ei kestä tehoa kovinkaan paljoa)
-uudemmissa Varmuudella öljyruiskut(pidempi ikäinen kone)
-uudemmissa 75 litranen tankki(vanhoissa 60l) ja muovinen tankkilaite(vanhoissa peltisissä tyypillistä että ruostuu puhki)
-uudemmissa sähköflekti
-uudemmat yleisemmin enemmän varusteilla(G80 liikkeellelähtölukko, ilmastointi, s-lasit jne mutta ei aina)
-ainakin ilmastoiduissa on isompi välijäähy ja syyläri(mutta muovipäätyisiä nekin, suosittelen vaihtamaan ne mallikohtaisiin alukennoihin esim do88, myös do88 letkut tuntuisi olevan laadukkaampia kuin alkuperäiset,maksaa aika paljon mutta suosittelen aikalailla bolt on ja kun laittaa mustat letkut ja maalaa välijäähyn päädyt niin niitä ei edes katsastuksessa huomaa)
Ft ja fk erot on ahtopaine kello sen vaihtamalla saa samat tehot(ft 0,5bar ja fk 0,3bar).
Fk:ssa ei myöskään tainut olla ahtopainemittaria mittaristossa(tästä en ihan satavarma ole).
Ajonesto taisi tulla joskus 96 paikkeilla mutta sen voi ohittaa vaihtamalla lastun tai ohjain boksit mutta ei kannata liian vanhoja bokseja laittaa koska niissä ei välttämättä ole sähköflektille ohjausta.
Jos autossa on egr niin senkin voi poistaa ja lastulla tai eri boksilla saa vikavalon sammumaan.
Uudemmissa ei myöskään ole sitä vanhanaikaista diagnostiikka purkkia vaan vikakoodit joutuu lukemaan ledillä hyppyjohdonkanssa odb pistokkeesta(ei käy obd lukija).
531 kansi on varmasti hyvä päivitys mutta vx3 voi olla vähän liian "raju" nokka vakio ahtimen kanssa eli menee vaan tukkoon.
Vakio ahtimen kanssa T tai A-nokka on ihan hyvä, itsellä 530 kansi ja A-nokka paikoillaan, T-nokkaan verrattuna vähän huonompi alavääntö mutta jaksaa vetää melkein viiteen tonniin ennenkun menee tukkoon ja pakosarjan saa punahehkuun kohtuu nopeasti.
Jos haluaa vähän lisää tehoa niin varmaan kannattaa etsiä joku etuvetoisen ahdin esim 16t,19t tms, ovat äkkiseltään samannäköisiä niin leimalla tuskin tulee ongelmia,downpipen joudut vain muokkaamaan ja säätää kannattaa jossei konetta halua rikkoa.