Proturbo  Autodiagnoosi

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3080 Vastauksia
  • 893007 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2925 : 30.11.2017, 20:36:46 »
No ei varmasti sovi 4-syl nestepää kutoskoneeseen, siitähän puuttuu kaksi lähtöä.

Pyörimissuunta määrää ainoastaan sen, missä järjestyksessä tavara tulee nestepäästä ulos mistäkin suutinlähdöstä. Voi käyttää kumpaa vaan, jos vetää suutinputket uusiksi. Vakiojärjestys ei tietenkään käy jos otetaan väärinpäin pyörivä nestepää.

Väittäisin että "td40" ei tarkoita tuossa garaget.orgin jutussa mitään x/v40 turbodieseliä, vaan jotain volvon 6-syl dieseliä esim. traktorista, tai sitten merimoottoria. En ole varma vihertääkö tuo, mutta tiedän yhden d24 pumpun johon on laitettu volvon merimoottorin 12mm nestepää, ja se on vihreä väriltään.

EDIT: ois pitäny googlata ensin. https://www.youtube.com/watch?v=sCHRu8iwgZM
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2926 : 30.11.2017, 20:40:29 »
Ainakin osassa noissa volvon raskaammissa TD koneissa on Bosch rivipumppu. Tosiaan tuossa on voitu tarkoittaa oikeasti noita Volvon teollisuusmoottoreita.

edit: Tuollaisesta koneesta taitaa olla TD40 maininnassa kyse. Kyllähän tuossakin näkyy VE6 pumppu olevan. Pöyrimissuunta on eri kuin D24 versioissa. Mikäli ei rakentaja ottanut tuota huomioon niin ensimmäisessä startissa tulee mukava yllätys :D



Ellei tuota nestepäätä ole jostain romukoneesta saatu ilmaiseksi, niin mielummin olisi laittanut samalla vaivalla sen 12mm nestepään.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2017, 20:48:59 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2927 : 30.11.2017, 21:07:07 »
Ellei tuota nestepäätä ole jostain romukoneesta saatu ilmaiseksi, niin mielummin olisi laittanut samalla vaivalla sen 12mm nestepään.

Aito boschilainen voi olla paljonkin laadukkaampi. Väljäksi jo uutena koneistettu kiinalainen ei välttämättä anna samalla tavalla syöttöä, kun tavaraa vuotaa ohi takaisin pumpun koteloon. Ei siis välttämättä, mutta varmasti boschin omat ovat tasalaatuisempia...
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2928 : 30.11.2017, 21:41:25 »
Nuo Volvon neljälitraiset TD4x-kutosdieselit on ainoita raskaan kaluston moottoreita missä on VE-jakajapumppu. Viisilitraisissa ja siitä isommissa on MW-rivipumppu.

Ja tuo TD4x:n jakajapumpun nestepää on kyllä 11mm, ja sen kyllä huomaa. Eihän siinä vakiona olekaan juuri deekua enempää tehoa :D Yhden millin lisä ei ihmeitä saa aikaan. Eri asia jos vakionestepää olisi 9mm tai pienempi, niinkuin pienissä henkilöautojen nelosdieseleissä on.

Yhdellä hepulla oli juurikin tuollainen TD40-moottorin vihreä nestepää itserakentamassaan mekaanisessa pumpussa, joka oli Audin 2.5 V6 Tdi:ssä.

Mulla oli tuollainen TD41-moottori tulossa erääseen toiseen projektiin, mutta myin sen pois juuri siksi kun jakajapumpusta ei saa tarpeeksi kakkua ulos ja iskutilavuus oli muutenkin liian pieni. Ostin tilalle TD61B:n.

Niin, ja VE-pumpun tyyppinumeron viimeinen kirjain kertoo pyörimissuunnan, L tai R. En nyt ihan tarkalleen muista, mutta D24:n pumppu on L-pumppu, kuten on myös TD4x:n pumppukin.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2929 : 30.11.2017, 22:20:33 »
Ainakin 5,8-litraisessa ivecon (fiat 110-90 traktorissa), on kanssa tuollainen Bosch VE6 jakajapumppu.

Aito boschilainen voi olla paljonkin laadukkaampi. Väljäksi jo uutena koneistettu kiinalainen ei välttämättä anna samalla tavalla syöttöä, kun tavaraa vuotaa ohi takaisin pumpun koteloon. Ei siis välttämättä, mutta varmasti boschin omat ovat tasalaatuisempia...
Joskus oli juttua kiinanpäistä jotka olivat valmiiksi niin väljiä, ettei tullut yhtään "puristustakaan"/suuttimille painetta, vaan falskasi kaikki takaisin pumpun sisälle. Tosin onhan noilla kiinanpäilläkin saatu d24 ulos 230-260hv.

Ja tuo TD4x:n jakajapumpun nestepää on kyllä 11mm, ja sen kyllä huomaa. Eihän siinä vakiona olekaan juuri deekua enempää tehoa :D Yhden millin lisä ei ihmeitä saa aikaan. Eri asia jos vakionestepää olisi 9mm tai pienempi, niinkuin pienissä henkilöautojen nelosdieseleissä on.
Taisi kyllä sitten mennä tuo askartelu nestepään kanssa vähän hukkaan. Tai mikäli pumppu pyöri samaan suuntaan niin olisi vaihtanut koko pumpun samantien, ellei pumpun hihnapyörässä ollut kiinnityksessä sitten eroja. Saattaa kyllä olla jotain muitakin eroja tuossa teollisuuspumpussa sisuskaluissa, kun kierrokset rajattu max. 2500-3000rpm tuollaisissa moottoreissa.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2017, 23:23:50 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2930 : 30.11.2017, 22:25:01 »
Kun halkaisija kasvaa millin, tulee pinta-alaa äkkiä laskien noin 21% lisää. Samaten syöttöä, mikäli isku ei muutu.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2017, 22:27:18 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2931 : 30.11.2017, 22:33:26 »
Joskus -80 luvun alkupuolella oli moottoritekniikan opettajalla passatti na dieseli, jossa oli joku pikku pösön(205?) pumppu, kulki oikeasti mukavasti(ja otti kierroksia reippaammin, muistaakseni :D)

Esimerkkinä vain, että yhteensopivuuksia löytyy, joissa on enemmän puhtia  ;D

Silloin volvoihin laitettiin mitsun td koneita, ja niitä oli monta 240:stä
« Viimeksi muokattu: 30.11.2017, 22:38:34 kirjoittanut Orlov »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2932 : 30.11.2017, 22:33:51 »
Kun halkaisija kasvaa millin, tulee pinta-alaa äkkiä laskien noin 21% lisää. Samaten syöttöä, mikäli isku ei muutu.
Vakio 10mm nestepää tuottaa noin 45mm3, prosenttilaskurilla katsottuna tuo 11mm nestepää lisää tuottoa vain 9,45mm3, eli tuotto nousisi vain 54,45mm3 paikkeille. 12mm nestepäällä saadaan tuotto yli 100mm3 lukemaan ainakin.

Jos tässä nyt laskettu että syöttö nousee 21%...

Kyllä tuossa laskennassa joku mättää, koska teoriassa tuolla kaavalla 12mm nestepään pitäisi tuottaa vain 70mm3, jos 1mm lisäys nestepään halkaisijaan, nostaisi tuottoa vain 9,45mm3. Pumppupenkin mukaan taas tuotto on yli 100mm3 helposti. Luulen että 11mm nestepään tuotto olisi oikeasti 70-90mm3 väliltä.

Joskus -80 luvun alkupuolella oli moottoritekniikan opettajalla passatti na dieseli, jossa oli joku pikku pösön(205?) pumppu, kulki oikeasti mukavasti(ja otti kierroksia reippaammin, muistaakseni :D)
Kierroksia saa VE pumppuun governorjousta kiristämällä ja samoin vetoja yläkierroksille.

Silloin volvoihin laitettiin mitsun td koneita, ja niitä oli monta 240:stä
Jos tuo on se mitsun 2,3 tai 2,5 TD kone, mikä ollut pajeroissa ja galantissa, niin se on jopa D24 konetta surkeampi kestoltaan. Viritettäessä hajoaa vieläkin nopeammin, eikä vakiona ole sitäkään määrää hevosia mitä D24T tai D24TIC koneissa. Kansi on virtaukseltaan noissa mitsuissa yhtä surkea, ellei surkeampikin, kuin D24 kansi ja halkeaa se kansi noista mitsuistakin. Noissa on myös VE pumppu, joka valmistettu Denson lisenssillä.

mitsun koneesta on volvon korissa enemmän haittaa kuin VW dieselistä

Esimerkkinä vain, että yhteensopivuuksia löytyy, joissa on enemmän puhtia  ;D
Jos tavoite on saada vähän puhtia oikeasti  volvon korissa, niin paras kone taitaa olla siihen sovitukseltaan yms.. mersun OM606. Tuo määritelmä pitäisi tarkentaa että miten oli enemmän "puhtia" ja missä. Koneessa hevosia vai kiihtyvyys ripeämpi, persdyno tulos ei oikein ole luotettava mittaus. Tosin esikammidieselit ovat kaikki ominaisuuksiltaan sellaisia että ei ne paikaltaan lähde mihinkään. TDI koneethan vetävät alakierroksiltakin ihan eri tavalla. D24 ei kannenkaan puolesta ole mikää paras aihio huipputehoon tuon jakajapumpun lisäksi.

Jakajapumpulla tulee myös nopeammin raja vastaan, oli se missä moottorissa kiinni tahansa...

tosin ei nuo mitsun koneet ja 205 pumpulla olevat paskatit liity enää yhtään mitenkään d24 viritykseen mielestäni...
« Viimeksi muokattu: 01.12.2017, 22:32:13 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2933 : 30.11.2017, 23:50:33 »
Ainakin 5,8-litraisessa ivecon (fiat 110-90 traktorissa), on kanssa tuollainen Bosch VE6 jakajapumppu.
Joo, on. Ja Perkinsissä, Sisudieselissä yms., mutta tarkoitin nyt pelkästään Volvon koneita.
Tai mikäli pumppu pyöri samaan suuntaan niin olisi vaihtanut koko pumpun samantien, ellei pumpun hihnapyörässä ollut kiinnityksessä sitten eroja. Saattaa kyllä olla jotain muitakin eroja tuossa teollisuuspumpussa sisuskaluissa, kun kierrokset rajattu max. 2500-3000rpm tuollaisissa moottoreissa.
TD40:ssä on ratasjakopää, niin ei aivan helpolla passaa hihnavetoon. Ja samaten tuo säädin on aikalailla erilainen kun henkilöautoversiossa.

Merseedeksen 6mm elementeillä oleva rivipumppu tööttää jotakin ~80mm3 kakkua, joten vakiopumpusta tulee varmaan jotakin 50-60mm3. 7mm3 elementeillä olevan pumpun tuotot alkaa siitä satasen pinnasta, ja sillä pääsee varmaan jonnekin 300hp:n tietämiin. 12mm VE-pumpun tuotto alkaa olemaan tässä vaiheessa jo tapissa, ja rivipumppuun saa vielä millin isommat elementit.
En tiedä millä ruiskutusmäärillä nimimerkki -hh-:n 8mm pumppu kulkee, mutta se tuntuu riittävän ainakin 600hp tehoihin :)

Mutta kukin tavallaan. Isompi on aina isompi, vaikka vaan vähän.
Myöskin D24:n muut ominaisuudet loppuu kyllä jo kesken tuolla 12mm VE-pumpullakin :D
« Viimeksi muokattu: 30.11.2017, 23:52:45 kirjoittanut Pekko-poika »
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2934 : 30.11.2017, 23:57:00 »
Tuo oli joskus ihan pumppupajalla mitattu vakion VE6 ja 10mm tuotto 45-50mm3 ja 12mm nestepäällä mittasivat muistaakseni 120-130mm3 paikkeille muistaakseni. Tuo hh:n 8mm rivipumppu taitaa tuottaa 220-230mm3 muistaakseni. Noissa vaan meinaa tulla raja vastaan esikammiossa, että se löpö ei pala enää koneessa kunnolla, minkä pumppu jaksaa tuottaa yläkierroksilla

Ainakin -90 luvun valmet/sisudieseleissä oli stanadynen jakajapumppuja/bosch rivipumppu ja vanhemmissa 411/611 koneissa bosch tai minimec rivipumppu. Vanhemmissa perkinseissä oli myös CAV-jakajapumppua. En ole ikinä nähnyt valmet/sisudiesel konetta VE-pumpulla.

Myöskin D24:n muut ominaisuudet loppuu kyllä jo kesken tuolla 12mm VE-pumpullakin :D
Oman kokemuksen mukaan 2.5TDI vääntää suunnilleen samalla tavalla kuin 12mm nestepäällä oleva D24TIC.

Jakajapumpuissa on vielä sellainen ominaisuus, että tuotto laskee kovemmilla kierroksilla rajummin, kuin rivipumpulla. Tuonkaan takia siitä ei kovia lukuja oteta helposti.
« Viimeksi muokattu: 01.12.2017, 22:32:50 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2935 : 01.12.2017, 10:15:50 »
Lainaus
Väittäisin että "td40" ei tarkoita tuossa garaget.orgin jutussa mitään x/v40 turbodieseliä,
Näin minäkin ymmärsin

Mites oli löytyikö tuo 11mm pää myös wolkkarin Lt koneista? Mulla sellainen hämärä muistikuva

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2936 : 01.12.2017, 17:05:25 »
Varmaan ollutkin esillä, tuolta garageorgista jotain selailin, niin tuli esiin. S/40 TD nestepää on kai hiukan isompi ja sopii näihin td koneiden pumppuun?  ???
Tuosta viestistä vaan sai ensin käsityksen, että X40 sarjan dieselkone olisi ollut kyseessä. Lähempi tarkastelu sitten osoitti että kyseessä olikin oikeasti tuo Volvon TD40 teollisuusmoottori.

Mites oli löytyikö tuo 11mm pää myös wolkkarin Lt koneista? Mulla sellainen hämärä muistikuva
Jos olisi tiedossa tuon 11mm nestepään sarjanumero, niin googlellahan se selviää, missä pumpuissa/moottoreissa tuo nestepää on ollut.
« Viimeksi muokattu: 01.12.2017, 17:10:05 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2937 : 01.12.2017, 23:58:44 »
Ainakin -90 luvun valmet/sisudieseleissä oli stanadynen jakajapumppuja/bosch rivipumppu ja vanhemmissa 411/611 koneissa bosch tai minimec rivipumppu. Vanhemmissa perkinseissä oli myös CAV-jakajapumppua. En ole ikinä nähnyt valmet/sisudiesel konetta VE-pumpulla.
Joo ei Boschin jakajapumppua, vaan se Stanadyne. Ja sitähän oli aika pitkään Valmeteissa. Vasta kymmenisen vuotta sitten alkoi tulemaan common rail -koneita.

Oman kokemuksen mukaan 2.5TDI vääntää suunnilleen samalla tavalla kuin 12mm nestepäällä oleva D24TIC.
Näin voi olla. Mutta siihen se melkein tuolla D24:llä sitten jääkin. Vaikka etukammiokoneeseen mättäis millä tahansa ämpärillä soppaa, niin ei se kovasti siellä enää pala, niinkuin totesitkin.
2.5Tdi varmaan vielä siitä jatkaisi, jos saisi jollakin enemmän soppaa sisään...
Ja toinen on että siellä alkaa tulemaan muiden osien mekaaninen kestävyys vastaan, vaikka palamista olisi kuinka.
« Viimeksi muokattu: 02.12.2017, 00:01:10 kirjoittanut Pekko-poika »
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2938 : 02.12.2017, 00:21:17 »
Alkaa vähän lämpöä tuottamaan liikaa esikammiokoneet, viritettäessä. Mersunkaan kapeakantinen 12v kone OM603 ei kuuleman mukaan kestä 8mm pumppua sulamatta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2939 : 05.12.2017, 19:12:56 »
TD40:ssä on ratasjakopää, niin ei aivan helpolla passaa hihnavetoon.

Tuon takia se pyörimissuuntakin lienee sama vaikka pumppu on toisinpäin koneen kyljessä.

 

Proturbo  Autodiagnoosi