Proturbo  Autodiagnoosi

Amazon -69

  • 561 Vastauksia
  • 241423 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #435 : 25.09.2017, 21:59:04 »
Mennyt aika nyt enimmäkseen harrastetilojen muutossa, alkaa olla jo jotenkuten kaikki kamat oikeilla paikoillaan.

Amazoniin nyt hirveämmin liity, tai no toisinaan kyllä... Tuli hommattua oma hitsauskone, Kemppi Minarcmig Evo200, sille piti tehdä tietysti oma kärry huonekaluputkesta ja 8mm tangosta  ;D Kylläpä on mainio laite, ilo hitsata!




Tuunasin vararenkaan, se kun on melko näkyvä osa kontissa. Melko nuhjuinen oli:


Mustaa mastonia, puskurivahaa ja kromihilppeet niskaan:


Takakontin näkymä nyt, subbarikoteloa väsäillyt pienen tauon jälkeen. Leikkelin elementin asennusrinkulan ja suuntasin sen lattaraudan ja pyörötangon avulla. Päälle pingotella seuraavaksi kangas, sitten lasikuitua: (venttiilien johdot vähän räjähtäneinä tällä hetkellä)


Laturikin tuli Justukselta jo pitemmän aikaa sitten, en ole vaan kerennyt perehtyä siihen tarkemmin  :-\


Alkaapi olla pimiää jo, vaan taidanpa ajella taas ihan suolauksiin asti:


Jäi Turun miitti väliin, pitkän matkan ja kehnon sään yhdistelmä kannusti pysymään kotona.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Amazon -69
« Vastaus #436 : 26.09.2017, 06:48:19 »
Laita sitten paksua kaapelia laturilta akulle, vakio naru on ihan onneton. Itselläni oli muistaakseni 25mm2 ja sit vielä laitoin erillisen maajohdon laturin rungosta auton runkoon.
16mm2 hienosäikeinen kaapelikin on kyllä ihan riittävää.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Amazon -69
« Vastaus #437 : 26.09.2017, 07:06:44 »
Tuo miggi oli kyllä nappiostos, itsellä samanlainen nyt vuoden päivät palvelleena eikä voi kuin kehua. Menee kaikki puolimillisestä räkäraudasta taka-akselin 5mm paksuihin kiinnikkeisiin :)

Ja on muuten vähän perkeleen komea amazoni. Edelleen.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #438 : 17.10.2017, 19:33:56 »
Laita sitten paksua kaapelia laturilta akulle, vakio naru on ihan onneton. Itselläni oli muistaakseni 25mm2 ja sit vielä laitoin erillisen maajohdon laturin rungosta auton runkoon.
16mm2 hienosäikeinen kaapelikin on kyllä ihan riittävää.

Joo, alkuperäinen oli aika alimitoitettu. Vaihdoin keväällä 25mm2 hitsauskaapelit tilalle (laturi --> akku --> startti). Laturin rungosta maihin ei ole lisämaadoitusta, saattas olla ihan hyödyllinen.

Talvella vois ehkä siirtää akun konttiin varapyörän taakse, mittailin että sopis sinne. On vähän ruma tuolla konehuoneessa tuollainen muovinen möhkäle, ja kun ei edes istu kunnolla paikalleen (onkohan akut olleet 60-luvulla pienempiä?)

Tuo miggi oli kyllä nappiostos, itsellä samanlainen nyt vuoden päivät palvelleena eikä voi kuin kehua. Menee kaikki puolimillisestä räkäraudasta taka-akselin 5mm paksuihin kiinnikkeisiin :)

Ja on muuten vähän perkeleen komea amazoni. Edelleen.

Kiitosta! Ei kyllä itselläkään pahaa sanottavaa Evosta, automaattisäädöllä sattuu säädöt kohdalleen aika mukavasti. Paksua rautaa en ole vielä päässyt hitsaamaan, mutta mm. akseleihin pääsee itsekin talven aikana kokeilemaan. Kokeeksi pitää ostaa rosterilankaa pieni kela.

Lauantaina pesin Aman kunnolla, pohjaa ja konehuonetta myöten. Sen jälkeen talliin ja liikennekäytöstä poisto.


Lähiaikoina nykäisen koneen ja lootan irti. Etu- ja taka-akselille pitää myös tehdä pienet muutokset...


Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #439 : 02.12.2017, 16:30:55 »
Tulikin otettua vanha kesäauto, Kadett B työn alle. Mennyt sitä hitsaillessa. Ajatuksena oli laittaa siihen viikko sitten hommaamastani seiskanelikympistä tekniikka, vaan eipä sitä sinne vissiin saa laittaa  >:(  Opelilta tilaamassani todistuksessa lukee vertailumoottorin tehona 90hv, ja FIAn todistuksessa tehokkain kone 106hv. Katsastusasemalla sanottiin, että tuon 90hv:n + sallittu 20%:n lisäyksen mukaan saa tehdä, fian lappusilla saa pyyhkiä pyllyn. FIAn lapuilla tiedän muualla leimatun monta beekadettia, on nämä jänniä juttuja...

Kävikin mielessä, että josko tuosta seiskasta ottaisi sitten Amazoniin koneen (B230F jos olen oikein tulkinnut, ei lukenut rek. otteessa tehoa). Kilometrejä on melko reilusti, yli 600tkm, mutta purettua ja rakennettua se tulis sitten kuitenkin  :D Vinoon tulis vissiin laitettua, kun ei ole ainakaan vielä ajatus turbottaa. Sopisko jarrutehostin yms. olemaan omalla paikallaan jos vinoon laittaa? Amazonissa tehorajan pitäisi riittää, ja kun on jarrut ja muut systeemit tehokkaimman mallin mukaan jo valmiiksi tässä kuusysissä.

Tämä nyt tämmöistä pähkäilyä, toisaalta tykkään tuosta tappikoneestakin, mutta miksipä ei vinokonetta, kun olisi valmiina helposti suoraan purkuun menevästä autosta, saisi aikalailla kaiken tarvittavan siitä.

Pari kuvaa seiskasta, vielä vajaa kuukausi leimaa jäljellä niin voi ajaa vikoja ulos  ;D






Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #440 : 03.12.2017, 15:09:44 »
Sopisko jarrutehostin yms. olemaan omalla paikallaan jos vinoon laittaa?
Mitens tuollainen "siirtosysteemi". Tämä on vanhoissa Vauxhalleissa joissain malleissa vakiona, kun kone on voimakkaasti kallistettu ja tilaa ei tehostajan limpulle muutoin jäisi.
Koetin havainnollistaa parilla kökkösellä kuvalla, Vauhallista en valitettavasti parempaa tähän hätään löytänyt.
145 -70, 240 -89, V70 -99

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Amazon -69
« Vastaus #441 : 03.12.2017, 15:46:25 »
Samaten vanhoissa takaveto-Fiateissa on jatkettu tuota tehostimen jalkaa joissain tapauksissa tilan puutteen vuoksi.

Tosin siitäkin oli muistaakseni olemassa jokin sääntö...

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #442 : 04.12.2017, 09:55:30 »
Ykköskorisessa Escortissa tehostin on jäähdyttimen luona pitkän jalan päässä.

Pitäisihän se 106 heppanen käydä Kadettiin vertailumallina kun tehdasmallina on ollut 1900 Rallye Sprint.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #443 : 04.12.2017, 15:19:45 »
Mitens tuollainen "siirtosysteemi". Tämä on vanhoissa Vauxhalleissa joissain malleissa vakiona, kun kone on voimakkaasti kallistettu ja tilaa ei tehostajan limpulle muutoin jäisi.
Koetin havainnollistaa parilla kökkösellä kuvalla, Vauhallista en valitettavasti parempaa tähän hätään löytänyt.


Pitänee kaivella lisää tietoa tämmösestä systeemistä, kiitoksia!

Samaten vanhoissa takaveto-Fiateissa on jatkettu tuota tehostimen jalkaa joissain tapauksissa tilan puutteen vuoksi.

Tosin siitäkin oli muistaakseni olemassa jokin sääntö...

Jotenkin tuntus, että Amazoni tapauksessa pidentäminen vain pahentaisi tilannetta? Tai sitten sen jalan pitäisi olla todella pitkä. Ehkä jalan lyhentäminen saattaisi olla parempi, että tehostimen saisi lähemmäs tulipeltiä? Hankala arvioida  ???

Ykköskorisessa Escortissa tehostin on jäähdyttimen luona pitkän jalan päässä.

Pitäisihän se 106 heppanen käydä Kadettiin vertailumallina kun tehdasmallina on ollut 1900 Rallye Sprint.

Maahantuojalta tuli 90hv:n laput, ja laitoin sinne pyynnön että josko sais nuo 106hv:n paperit. Ei ole kuulunut sieltä mitään. Jostain kun saisi nuo 106hv:n paprut niin homma onnistuisi "helposti", 106*1,2=127,2hv, 1897*1,25=2371,25cm3. Tietysti lisäksi vielä isot akselit, jarruhommat yms. muutokset, mutta kyllä niitäkin osia välillä näkyy myynnissä, saisi vain selvyyden noihin lupa-asioihin. Tietysti jostain b200:sta sais rakenneltua tuohon 90hv+20% rajoihin, mutta sitten pitäs taas hommata lisää elimenluovuttajaromua nurkkiin, ja ei välttämättä kiinnostas. Kadetissa nyt etulattiapellitykset menossa, ois kätevä samalla tehdä kardaanitunneli, tulipelti yms. muu tarvittava suurennustyö samalla.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #444 : 07.12.2017, 05:33:08 »
Eilen tuli sen verran sinivalkoinen olo, että piti ottaa aman subjumputinkotelo taas työn alle (kävi Kadetin hitsaaminen ärsyttämään, ja piti keksiä muuta tekemistä...)

Puuraamit suurinpiirtein valmiina ja vähän sinnepäin ruuvattuna kasaan, pitää kuidutella monessa eri osassa, eli helpottaa kun on puurunko purettavissa osiin:


Lokaria myötäilevään osioon venyvä kangas niittailtu kiinni:


Suojailua pakkausteipillä, että ei hartsi naksahda kiinni lokariin. Tuon päälle vielä laitoin varuilta jätesäkkiä palasen (folio olisi ollut parempi, mutta unohdin ottaa kämpiltä mukaan):


Häkkyrä laitettu koloonsa:


Sitten kuiduttelua:


Tjoo vanerien saumat törröttää miten sattuu jne, mutta eipä sen väliä, kuitu tulee kuitenkin niskaan niin siitä ne kolot ja rakoset täyttyy. Osa puuosista lähtee kokonaan pois hartsin kuivamisen jälkeen, ovat pitelemässä vaan tuota pingotettua kangasta paikallaan. Tarkoituksena olisi tuo kotelon taka- ja etuosa kuidutella erikseen, ja kun molemmat osat on kuidutettu, liimailen/kuiduttelen ne lopuksi kiinni toisiinsa. Hiekkahartsihommaa pitää vielä opiskella, semmosta muussia en olekaan vielä käsitellyt, vinkit ovat tervetulleita jos tämän sattuu joku hifi-pena lukemaan  ::)

Konttia pällistellessä huomioni kiinnittyi rekisterikilpeen, onkohan joku vankilan maanantaikappale vai mikä lie  ??? 2012 hommattu kilpi ja tälleensä kohoumista maali lähtenyt keulimaan:

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #445 : 07.12.2017, 11:03:03 »
Konttia pällistellessä huomioni kiinnittyi rekisterikilpeen, onkohan joku vankilan maanantaikappale vai mikä lie  ??? 2012 hommattu kilpi ja tälleensä kohoumista maali lähtenyt keulimaan:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Taitaa olla tarraa eikä maalia nuo kirjasimet ja musta tausta. Itselleni osui joskus vajaa kymmenen vuotta sitten tarroitettu kilpipari mutta sen jälkeen on tullut ihan maalattuja.

Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Amazon -69
« Vastaus #446 : 07.12.2017, 19:47:50 »
Eipä siinä hartsihiekassa ole mitään ihmeellistä. Muistaakseni maksimimäärä hiekkaa taisi olla jotain 2/3 hartsiin nähden että sekoittuu vielä kunnolla, ja sekin hieman riippuu miten karkeata hiekkaa käyttää, karkeampaa voi laittaa suhteessa enemmän. Mihinkään se ei sieltä kotelon sisältä kuitenkaan näy, niin pinnan rosoisuus tuskin on ongelma... Päinvastoin kumoaa seisovia aaltoja, joita nyt muutenkaan noin monimuotoisessa kotelossa ei tule :D

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #447 : 07.12.2017, 20:51:39 »
Eipä siinä hartsihiekassa ole mitään ihmeellistä. Muistaakseni maksimimäärä hiekkaa taisi olla jotain 2/3 hartsiin nähden että sekoittuu vielä kunnolla, ja sekin hieman riippuu miten karkeata hiekkaa käyttää, karkeampaa voi laittaa suhteessa enemmän. Mihinkään se ei sieltä kotelon sisältä kuitenkaan näy, niin pinnan rosoisuus tuskin on ongelma... Päinvastoin kumoaa seisovia aaltoja, joita nyt muutenkaan noin monimuotoisessa kotelossa ei tule :D

Lähteekö hiekkahartsi miten helposti "ryömimään" alamäkeen jos pensselillä sutii sitä tuonne kotelon sisälle? Vai pitääkö lurauttaa vähän enemmän kovetinta että ei kerkiä valua?  :D

Kävin tallilla taas puuhastelemassa. Ensitöikseni nappasin tekeleen pois kontista, hyvin oli suojaukset pitäneet, ei tarttunut kotelo koriin kiinni. Lokarista jäi muodot talteen:




Sitten loput vaneriosat koteloon kiinni ja kangasta päälle:


Kuitua pari kerrosta:




Huomenna pitää halkaista kotelo ja lisätä sisäpuolelle muutama kerros kuitua, sitten hiekkahartsit. Elementti vaatisi 31,15 litraisen kotelon, pitänee täyttää vedellä ja tarkistaa miten lähelle osui  :D

Poissa juha-vallin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #448 : 07.12.2017, 22:32:12 »
Sillain on joskus tehty et on sudittu hartsit koteloon ja sit vasta hiekat perään.. ja sen jälkeen imuroitu ylimääräiset pois. Sillain on ainakin toiminu

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Amazon -69
« Vastaus #449 : 08.12.2017, 19:00:03 »
Kyllä se hartsihiekka aika herkästi valuu, tasoittuu. Tuota pyöränkotelon muotoako meinasit vahvistaa? Itse ehkä laittaisin ihan vaan lasikuitumattoa ja hartsia sinne muutamia kerroksia, aika nopeasti silläkin saa jäykän rakenteen.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron