Autodiagnoosi  Carcom Oy

Automaatti ja öljynjäähdytin

  • 21 Vastauksia
  • 12638 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Automaatti ja öljynjäähdytin
« : 04.02.2012, 21:26:45 »
Tämmönen tuli mieleen että missä vaiheessa on järkevää laittaa lisäjäähdytin ja ohittaa alkuperäinen lämmönvaihdin syylärinpäädystä kun alkaa virittelemään? Mitä noiden vaihteistoöljyjen lämmön tulisi olla, vähintään ja maksimissaan?

Volvoltahan sai näihin sitä pikkuista lisäkennoa keulalle syylärikierron rinnalle , mikähän logiikka niiden asennuksessa on ollut kun jossain on ja jossain ei.

Mulla oli joskus vousia sitten 740 Turbo automaatti 0.9 paineilla ja ei se ainakaan temppuillut mitenkään kuumalla ilmalla vaikka miten vedätti.

Auto on 945 B230FK+AW71L tekniikalla ja suunnitelmissa on perus pikku viritykset eli sinne +200hv ja +350nm puolelle mennään.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2012, 21:30:11 kirjoittanut janne81 »

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
« Vastaus #1 : 04.02.2012, 21:33:16 »
Eikös noissa vanhoissa syyläreissä ole aina riski, että rupee vuotamaan ja sitten harmittamaan jos menee jäähdytysvesi automaatin rasvojen kanssa sekaisin. Eli ihan luotettavuuden kannalta se voisi olla jo viisasta eriyttää tuo tomaatin jäähdytys erikseen. Ainakin jos syylärillä on saman verran ikää kuin autolla.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
« Vastaus #2 : 04.02.2012, 21:43:44 »
Just joulun alla laitoin uuden syylärin  :) Eli ei pelkoa että iän takia sotkis kuset ja paskat.
Semmonen juttu tuli mieleen että on kai tuolla lämmönvaihtimella syylärissä myös öljyä lämmittävä ominaisuus, vai olenko ihan kujalla? Nyt jos tilalle laitetaan ulkoinen öljystä-ilmaan jäähdytin niin lämpeekö öljy edes tarpeeks?

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
« Vastaus #3 : 05.02.2012, 17:44:29 »
Se öljyn lisä jäähy on vain lisänä. Laatikko öljy kiertää syylärissä ihan normaalisti.
Vaihteisto öljy on kuumempaa kuin jäähdytys neste
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
« Vastaus #4 : 05.02.2012, 18:18:43 »
Kokemuksesta jos autossa on korotetut paineet niin silloin syylärinkierto tukkoon ja edes tuo  vakiojäähdytin sinne keilalle tai isompi.Yhdet kitkat poltettu

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
« Vastaus #5 : 05.02.2012, 18:38:39 »
Kokemuksesta jos autossa on korotetut paineet niin silloin syylärinkierto tukkoon ja edes tuo  vakiojäähdytin sinne keilalle tai isompi.Yhdet kitkat poltettu
Mites toimii näin talvella, lämpeekö liian hitaasti vai onko tuolla nestekierrolla edes mitään vaikutusta öljyn lämpenemisen nopeudelle ? Mulla kun on suurin osa tuota nurkka-ajoa jossa ei aina edes kerkeä moottorikaan saavuttaa normaalilämpöä niin haluaisin varmistua että vaihteistoöljy lämpee kunnolla.
Lisäkenno on jo mulla hankittuna Setrab 10-rivinen 75*330*50mm, onko tuosta mihinkään?
« Viimeksi muokattu: 05.02.2012, 19:05:05 kirjoittanut janne81 »

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
« Vastaus #6 : 05.02.2012, 19:14:15 »
En ole tutkinut tuota volvon omaa lisäjäähyä mutta musta tuntuu että se öljynkierto on ternostaatin takana niin kuin moottoriöljyn jääjyttimessä

Ite ajelen kanssa automaatilla muutaman kilometrin työ matkaa. Ei varmaan kerkeä loota öljy lämpeämään riittävästi. Veikkaan (lisää mutuilua) että öljyn kierrättäminen syylärissä nopeuttaa vaihteistoöljyn lämpenemistä
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
« Vastaus #7 : 09.02.2012, 21:25:36 »
Veikkaan (lisää mutuilua) että öljyn kierrättäminen syylärissä nopeuttaa vaihteistoöljyn lämpenemistä

Ei pelkästään mutua. Se on fakta.

Poissa migueli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
« Vastaus #8 : 10.02.2012, 17:31:50 »
Olisin joskus nähnyt kuvan, että tuo Volvon oma lisäjäähy tulisi ennen syyläriä. Eli öljy menee normaalisti ensin syylärin kautta ja öljyjen lämpötilojen noustua termostaatti aukeaa ja päästää öljyt lisäjäähyn kautta syyläriin josta takaisin laatikkoon. Voin hyvinkin olla väärässä  :) .

Mika

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
« Vastaus #9 : 10.02.2012, 19:10:46 »
Laatikossa ei ole termostaattia, eli jatkuva kierto päällä. Fiksuinta olisi hankkia erillinen ilmajäähdytteinen kenno, jossa termostaatti öljynkierrolle. Ja lämpökytkin sähköflektillä (kesähelteille hitaassa kaupunki kruisailussa/liikenne ruuhkissa).

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
« Vastaus #10 : 10.02.2012, 19:16:22 »
Ja se aski kyllä lämpenee aika nopeasti vaikka ei olisi glykolissa kiertämässä. Sitä paitsi syylärissä ei kierrä neste kun vasta kone on kuuma, eli vasta sitten kun moottori ajettu kuumaksi alkaa glykoli lämmittämään/jäähdyttämään vaihteistoöljyä.
Fiksuinta olisi se lämmönvaihdin saada jonnekin lämppärin paluuletkun väliin, eli olisi jatkuva kierto.
Mutta enemmän kiinnittäisin huomiota siihen, että öljyt pysyy viileänä, eikä lämpene mahd. nopeasti. Lämpö kun on se, joka noi laatikot hajottaa(+huollon puute).

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
« Vastaus #11 : 10.02.2012, 21:02:41 »
Olisin joskus nähnyt kuvan, että tuo Volvon oma lisäjäähy tulisi ennen syyläriä. Eli öljy menee normaalisti ensin syylärin kautta ja öljyjen lämpötilojen noustua termostaatti aukeaa ja päästää öljyt lisäjäähyn kautta syyläriin josta takaisin laatikkoon. Voin hyvinkin olla väärässä  :) .

Mika

Mun ysinelkyt purkuautossa on öljyn lisäjäähy lykätty syylärin eteen. Ternostaatista en tiedä

Ei ole (tai onhan se) amerikan temppu lisätä vaihteistoöljyn lämpömittari autoon
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa migueli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
« Vastaus #12 : 10.02.2012, 22:48:10 »
Mun ysinelkyt purkuautossa on öljyn lisäjäähy lykätty syylärin eteen. Ternostaatista en tiedä

Ei ole (tai onhan se) amerikan temppu lisätä vaihteistoöljyn lämpömittari autoon

Tarkoitin siis että öljynkierto ulkoiseille lisälauhduttimelle on otettu ennen syylärille menoa, jossa on vielä ternostaatti ohjaamassa kiertoa siten että öljy ei mene lisälauhduttimelle ennen kuin se on lämmenyt. Ja lisälauhdinhan ilmeisesti kannattais laittaa syylärin/coolerin/ilmastoinnin lauhdittimen ja maskin väliin?

Mika

Poissa Live

  • Aluevalvoja markkinapaikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
« Vastaus #13 : 10.02.2012, 23:20:12 »
Voi hyvin laittaa pelkän lisälauhduttimen ja ohittaa koko syylärin kierron ,itsellä ollut jo vuosia pelkkä erillinen lauhdutin käytössä.
Eikä se syylärissä kiertäminen lämmitä sitä öljyä juurikaan ennen kuin termari on auki ja nesteet kiertää syylärissä ...se siitä faktasta

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
« Vastaus #14 : 11.02.2012, 10:42:19 »
Voi hyvin laittaa pelkän lisälauhduttimen ja ohittaa koko syylärin kierron ,itsellä ollut jo vuosia pelkkä erillinen lauhdutin käytössä.
Eikä se syylärissä kiertäminen lämmitä sitä öljyä juurikaan ennen kuin termari on auki ja nesteet kiertää syylärissä ...se siitä faktasta

Kyllä se pakkasilla on apuna. :P


E: Jos paljon tyhjäkäyntiä P tai N asennossa.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2012, 11:27:56 kirjoittanut järviin »

 

Elekma  Autoracing