Elekma  Autoracing

Tarvikemallin keskuslukituksen kauko-ohjauksen asennus Volvo 850

  • 8 Vastauksia
  • 18099 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Lainaus käyttäjältä: juhani46 Volvolandia
Aiheena keskuslukituksen kauko-ohjauksen (tarvike) asennus olemassaolevaan keskuslukitukseen.Autona Volvo 850 vm.- 96, jossa keskuslukitus ILMAN alkuperäistä kauko-ohjausta tai turvalukitusta.
Asennettu laite on tyyppiä JK-361, hankittu www.osaverkko.com ,jonka luvalla käytän alempana olevia lainauksia asennusohjeesta.

Laite on toiminut moitteettomasti yli kuukauden em. autossa, mutta kuten on tapana sanoa,en ota vastuuta että toimii kenenkään muun autossa. Eli kytkennät omalla vastuulla ja tarkistus aina mittaamalla.

Asennusohjeen ja Alfamerin korjausoppaan mukaan Volvon k.lukko ohjaa tässä mallissa maadoitusta, valitsemme siis miinus ohjauksen mukaisen kytkennän ohjausjohdoille.Tässä ensin yleinen ohje:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Miinus ohjaus:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Sitten onkin aika aloittaa kytkennät.Sarjan mukana tullut Volvo-ohje kertoo sopivat johdot löytyvän kuskin jalkatilasta kick panelin takaa, avaus harmaa/pun, kiinni sininen/pinkki.(Pitävät paikkansa myös Alfamerin mukaan.)
Koska autossani kaikki lukot ohjaavat keskuslukitusta, voisi ohjausjohdot periaatteessa kytkeä mihin lukkoon tahansa, paitsi takaluukun lukko ei ohjaa sisävaloja päälle, ainoastaan sammuttaa lukitessa,joten tämä vaihtoehto ei ollut mahdollinen.Myös asennus kokonaan oven sisälle olisi ollut mahdollista koska ovessa olevaan valoon tulee jatkuva virta. Haittapuolena tässä melkoisen hankala vilkkujen ohjausjohtojen vetäminen.Koska tarkoitus oli ohjata myös vilkkuja,sarjan mukana tulleesta ohjeesta poiketen valitsin oikean etuoven johdot suuremman asennustilan toivossa.Oikea alapaneeli ja hanskalokero poistamalla asennustilaa tuleekin melko mukavasti.

Koska kytkentäkaavion mukaiset värit(sin/pinkki,kelt/harmaa) oikean etuoven sisältä tulevassa johtosarjassa eivät aiheuttaneet minkäänlaista elonmerkkiä auton keskuslukossa maadoittamalla testatessa päätin avata etuoven verhoilulevyn ja tutkia johdot "paikanpäällä":

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kuten kuvakin kertoo, värit ovat oikein.Ongelma olikin siinä, että lukittaessa ovi avaimella kel/harmaa johto maadottuu pysyvästi kunnes lukko käännetään auki asentoon.Tällöin taas sin/pinkki maadottuu kunnes avainta käännetään.Ja kun jompikumpi ohjausjohdoista on maadottunut, niin ei-maissa olevan johdon maadoitus testijohdolla ei saanut minkäänlaista elonmerkkiä auton oman keskuslukon releeseen.

Seuraava vaihe oli pistokkeen avaaminen ja johtojen testaus maadottavalla testijohdolla ja kas: k-lukko toimii kuten pitääkin.Sitä en tiedä onko joka 850:ssä sama ongelma vai liekö vain omassa autossani oleva vika/ominaisuus. Tämänhän voi ja täytyy jokaisen asentajan mitata.

Lyhyen ja vähäisen järkeilyn jälkeen päättelin vaihtoehtoja olevan kaksi: joko välireleitä käyttämällä säilytän alkuperäisen ohjauksen oik.etuovessa tai katkaisen johdot ja liitän kauko-ohjauksen johdot niihin.Ensimmäinen vaihtoehto olisi vaatinut niin paljon työtä ja johdotusta että homman mielekkyyttä sopii vähintäänkin epäillä  ;D . Siispä valinta kallistui vaihtoehto kakkoseen.Haittapuolena tässä on se että k-lukko ei enää toimi apukuskin ovesta. Itse en ole kaivannut tätä ominaisuutta sarjan asennuksen jälkeen  :)
Ja homma jatkuu,johdot poikki ohjaamon puolelta:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kaken ohjausjohtojen tinaus auton ohjausjohtoihin ja ovesta päin tulevien katkaistujen johtojen eristys ja kiinnitys johtosarjaan

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Sähköt ja maa:  +12 V löytyy lähistöltä (on muistaakseni lämppärin puhaltimen täyspuhalluksen releelle menevä johto) samoin auton oma maapiste

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Seuraavaksi vilkkujen ohjaus, hätävilkku/vilkkurele varovasti kampeamalla pois, liitetään kaken ohjausjohdot.Helpoin tapa lienee "pudottaa" johdot katkaisijan aukosta ja poimia ne kuljettajan jalkatilasta.Vaatii tosin alapanelin irrotuksen.Auton alkuperäisten johtojen värit joihin kake liitetään ovat vihreä ja sininen/vihreä.Tarkistus mittaamalla ja huolellinen eristys.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Johdot nippuun:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Boxi kiinni, löytyi sopivasti joku "ylimääräinen" kiinnike

(Kuva poistettu lainauksesta.)


Ja vielä kerran, tämä on vain yksi tapa kytkeä kauko ohjaus, ei välttämättä paras eikä helpoinkaan.
En myöskään kajoa lisäominaisuuksiin kuten tavaratilan avaus tai lasien sulku autoa lukitessa, jokainen kytkeköön kiinnostuksensa mukaan.Samoin muut kuin ohjausjohtojen kytkennät jätin vähemmälle huomiolle, jokainen hommaan ryhtyvä varmaan osaa vetää piuhat vilkuille samoin etsiä plussat ja miinukset sekä kytkeä ne oman laitteensa ohjeen mukaan.Ja eikun kytkemään...

Edit. 1.  10.12.09 etsitty kadonneet kuvat

Edit. 2.  12.02.10 X70 sarja poikkeaa ainakin johtojen värien osalta, tässä linkki alkuperäiseen kirjoitukseen jonka jatkona olevassa keskustelussa asiaan liittyvää tietoa : LINKKI KULKI VOLVOLANDIAAN, LISÄSIN KYSEISEN KESKUSTELUN LAINAUKSENA ALLE.

Lainaus käyttäjältä: seiskakymppitdi Volvolandia
Moi. S70:ssä Esen mukaan eri värit. Mitkä ne värit ovat? Olisin itsekin halukas vaihtamaan volvon alkuperäisen lähisäätimen tarvikesäätimeen. Autohan on V70 TDI -97
Lainaus käyttäjältä: jasse08 Volvolandia
Kiinni/auki napille tulevat harmaa/punainen ja kelta/harmaa.Niihin miinus käskytystä"tulevalta"ohjaimelta(boksilta) ;)
Ja toimii salpalukituskin sen jälkeen :) Piuhat löytyy kuljettajan jalkatilasta :) paikka on ahdas,mutta varovasti terävällä
esim.mattoveitsen terällä johdon eristettä nirhaamalla,niin saapi kuorta rikki tarpeeksi,että voi boksilta tulevat johdot
juottaa niihin :)

Poissa Kuppi_kahvia

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Olisiko mahdollista saada vinkit/ohjeet alkuperäisen kaukosäätöisen keskuslukituksen asennukseen. Kuulemma yksinkertaisempi kuin tarvike osa. Kysymys kuuluu että onko noissa valmiina liitin joka laitetaan mahdollisesti autossa olevaan liittimeen?  Esitteessä: Kauko-ohjattu keskuslukitus
850 93– 1) 2)
Eurooppa excl. GB 9134 177-6
4-DRS Ch 1* –355008
4-DRS Ch 2** –355000
5-DRS Ch 2** –275000
Järjestelmä toimii radiotaajuudella, jolla voidaan ilman avainta
hallinta ovien ja takaluukun lukkoa.
Asennus-ajan säästämiseksi johtimet ovat asennettu paikoilleen jo
tehtaalla.
Autoissa, joissa on tehtaassa asennettu hälytin, käytetään
kaukohallintaa myös aktivoimaan hälytin ja kytkemään se
toiminnasta.
Kantavuus 3-5 m autosta.
Sarjaan sisältyy kaksi koodattua kaukohallintalaitetta

Viite: http://vccs.volvocars.se/AccessoriesWeb/AccessoriesWeb.mvc/fi-FI/FI/800/all/all/all/all/Details tuolta Turvallisuus ja sivu 53 of 73

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Itseäkin rupesi kiinnostamaan tuo kauko-ohjaus tuohon keskuslukkoon. Minkähän hintainen mahtaa olla tuo alkuperäinen kauko-ohjaus? Tuo alkuperäinenhän olis näppärä varmasti asentaa jos johdotkin on valmiiksi paikallaan.

Poissa Kuppi_kahvia

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Minkähän hintainen mahtaa olla tuo alkuperäinen kauko-ohjaus?
Vajaa vuosi sitten 237-238e riippuen paikasta. (Kajaanin Wetteri, Iisalmen Avain vaunu sekä Bilian nettikauppa).

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vajaa vuosi sitten 237-238e riippuen paikasta. (Kajaanin Wetteri, Iisalmen Avain vaunu sekä Bilian nettikauppa).
Kuulostaa ihan normaalilta sinisen tiskin hinnalta. Täytynee kopaista tuollainen tarvike ensin.

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
onkos toi hinta niinku asennettuna vai miten?

Poissa Kuppi_kahvia

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
onkos toi hinta niinku asennettuna vai miten?
Tuo alkuperäisen hinta sisältää vain osat. Asennus tulee vielä päälle.

Poissa Pavo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Löytyykö sinulta vielä toimivat kuvat? Alkaisi olla ajankohtaista asennushommat :nälkä:

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 259
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Anteeksi kun nostan mutta itse kävin tämän läpi myös ja haluan tuoda lisää sisältöä ja selvennän (tai pahennan) asiaa jos joku erehtyy myös virittelemään kiinni.



Lainaus
"Kuten kuvakin kertoo, värit ovat oikein.Ongelma olikin siinä, että lukittaessa ovi avaimella kel/harmaa johto maadottuu pysyvästi kunnes lukko käännetään auki asentoon.Tällöin taas sin/pinkki maadottuu kunnes avainta käännetään.Ja kun jompikumpi ohjausjohdoista on maadottunut, niin ei-maissa olevan johdon maadoitus testijohdolla ei saanut minkäänlaista elonmerkkiä auton oman keskuslukon releeseen."
Ei ihan niin nopeasti...

Keskuslukituksen ohjaus oikeastaan toimii vain yksittäisellä johdolla, joka on kytketty ohjauksen hoitavan "master"-lukon ja keskuslukon ohjauksen välille (paluu johto, joka menee useampaan, ei tarvitse välittää). Eikä täten alkuperäisen toiminnon säilyttämiseen tarvitavaikeita rele viritelmiä, koska esim. universaali kauko-ohjaus yksikön sisällä on vaihtoreleet (ja odotan että arvokkaimmissa yksiköissä on myös) joista voi rakentaa suoraan "viritelmän" kytkemällä johdot oikein hyvin yksinkertaisesti kun saat pointin tajuttua ;)



Koska ohjaus toimii pelkästään yksittäisen johdon pulssittamisella maihin. -->


===============

Ohjausyksikkö ja väärin piirretyt relemerkinnät (tarpeeks lähelle kun huomannu et mokoma olikin vaihtokärkinen.. ennen kuin aukaisin)




Aloittajan viestissä lainatun henkilön mukainen myös Normi keskuslukituksella oleva 5-ovinen.
(Kytkentäkaavio löytyy joko TP3917201 tai TP3911202 dokumenteista mutta molemmissa on pieni virhe, jos pilkkua viilataan.. mutta ei koske meitä nyt)



GN-BN (Vihreä-Ruskea), johto kuskin jalkatilassa on yksi kolmesta vaihtoehdosta*.

*Vaihtoehdot mitä jalkatilasta löytyy:
GN-BN (pulssi takaluukulta)
GR-R (pulssi etuovi - kuski? - VASEN)
BL-P (pulssi etuovi - apukuski? - OIKEA)


Valitsemasi johdon jos vedät katki niin ohjaus vetää lukkoon
(koska minulla niin teki kun olivat auki (oven salpa kiinni). Huomasit jo miten laittaa lukkoon!


-->
Säilyttääksesi valitsemasi lukon toiminnan niin tarvitset NC (vakiona kärjet kiinni) releen kärjen avataksesi "maa" lenkin kyseisestä johdosta, jotta ovet menee lukkoon mutta ei häiritse alkuperäisen lukon toimintaa (NC releellä tehdään tämä lukituskäsky eli avataan lenkki).
Alkuperäinen sähköpiiri säilyy silloin kun (NC on aina vakiona kiinni eli ehjä sähköpiiri) kiinan rimpula ei tee mitään .


-->
Avaaminen tapahtuu kun tuodaan maadoitus hetkellisesti kyseiseen johtoon silloin ovet on lukossa. Tämä luodaan NO (vakiona kärjet auki) releellä / releen kärjellä.


Huom. universaali kauko-ohjain setin moduulissa on kaksi kappaletta vaihtoreleitä lukon ohjaukseen eli NC ja NO kärjet löytyy siitä suoraan. Huomaa köyhästi piirtämäni releitten koskettimet manuaaliin kuvasta.




Esimerkki kuvaus eli johdon katkaisu ja yksikön liittäminen väliin. Saapuva vasemmalta on tulossa lukon suunnalta.
Sitä käyttämällä maihin ei tapahdu mitään enään jos ei yhteyttä keskulukituksen ohjaus moduuliin.

######                                         GND
######                                           |
######                                         W/BL
######                                           |      *NO Kärki (komennolla sulkeutuu)     
######                                            / 
######                                          Y/BL
######                                           |
GN-BN  ---> O  __/|__ W  -----+------> GN-BN (jatkuu)
##                         *NC kärki (komennolla avautuu)

Kuvailtuna:

Pulssi johto katkaistaan (GN-BN) ja liitetään lukolta tuleva pää ->
"Kiinni" releen (NC) koskettimen Oranssiin johtoon (O - W johdot), joka lukitsee lukot (painat nappia niin lenkki katkeaa) ->
"Kiinni" releen (NC) koskettimen W johtoon liitetään aikaisemman katkaistun johdon toiseen päähän (GN-BN) eli ohjausmoduulille menevään päähän..

W johtoon tuodaan rinnalle ... ->
"Auki" releen (NO) koskettimen kautta (W/BL - Y/BL johdot) GND eli maadoitus, joka painamalla Aukaisu nappia lukot aukeaa kun saa pulssin.


..Valmis!

   


Suomennoksia:
GND = Maa/miinus napa/Runko
GN-BN = Vihreä-Ruskea
O = Oranssi
W = Valkea
W/BL = Valkea/Musta
Y/BL = Keltainen/Musta

NC = Avautuva kosketin (kun saa virrat, signaalin - avautuu)
NO = Sulkeutuva kosketin (kun saa virrat, signaalin - sulkeutuu)
Vaihtorele = Vaihtokosketin rele eli CO ("joka sisältää molemmat edellisenä mainitut").
..









Alla oleva on "esitelmä" missä tilanteissa seuraava tilanne on tosi.

____________________
GN-BN  |  GR-Y |  Lukko
   x       |     x    |   Auki
            |     x    |   Auki
   x       |           |   Kiinni




En osaa suomea  :idiot2:



P.S. Jos lukitset ovesta lukkoon. Ainakaan tämä minun 30e universaali ei sisällä mitään sisään menevää signaalia mistä se tajuaisi että ovet menivät lukkoon, joten siksi ei sen aukaisu nappi toimi ilman että painat ekana lukitse nappia. Kuulet kun se naksuttaa releitä 3 kertaa -- eikä edes yritä avata vaan näyttää sinulle valoja että olen täällä hölmö ovet on auki kun niin jätit  >:( -- kyseessä toiminto joka manuaalin mukaan pitäisi löytyä vain lukitus napista mut whatever.

P.S.2 Jos haluat vetää takaluukun aukaisuun tarvittavan solenoidille johdon niin harkitse jos haluat yksinkertaisesti vain laittaa CO releen GN-BN johdolle ja kytket sen solenoidille sieltä luukun lukolta.. eli ei yhtään johdon vetämistä aijai kun olen laiska S*

Päivitys: Yritetty tehdä paremmin ymmärrettäväksi ja pilkkuja lisäilty
Tässä lisää pilkkuja niitä tarvitseville jos vielä puuttuu --> [,,,,,,,,,,,,,,,,,]
   ;D
« Viimeksi muokattu: 05.04.2019, 22:56:02 kirjoittanut Xanthe_ »
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

 

RallyBaron  Samppasport