Ateho  Elekma

lohkolämmitintä ja lisäakkua

  • 21 Vastauksia
  • 7118 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
« Vastaus #15 : 08.09.2012, 16:46:22 »
Mulla on 240:ssä Sznajderin 70Ah AGM-akku. Vähän isompi mahtuis jos viittis kikkailla kiinnityksen kanssa, vakioklipsillä tuo on melkolailla maksimi.
Jäitä housuun!

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
« Vastaus #16 : 08.09.2012, 17:05:27 »
Joo kyllä mie tämän ymmärrän että voi varmasti asentaa mutta lisää työtä siitä tulee niin sillä sanoin noin  ;) Sitten tuo ko en ole vielä päässy hälyttinmen kanssa sinuiksi eli en ole saanu vielä pelittään. Ja onko tuossa volvon omassa ees lisäkanavia? Jos ei niin pitäis seki vaihtaa. Ja ei tuo oikein omasta mielestä tuota omaa tarkotusta palvele. No pitää nyt katella mitä laittaa vai laittaako mitään. Luultavasti kumminki tuo lohkolämppäri ja sisätilapistoke tulee ko kerkeää sinne asti. Joku sano että yks iso AGM-akku niin minkäs kokonen tuonne volvon koteloon sopii jotka on laittaneet ja mitä maksaa? En nyt kerkiä alkaa hintoja katteleen ja mittaileen niin sillä vain kysyin että jos jollaki on tuoreessa muistissa.
70Ah Bosch AGM löytyy täällä S90:pistä, leveämpää ei mahdu, jos ei joko sahaa runkoaisaa veke tai laita lokarin sisäpeltiä uuteen uskoon. Tosin tuolla akulla jo 6,0L 450hv vapari bensakone starttaa nätisti vaikka on -20ºc paukkupakkaset ilman lämmitystä. Normi akkuna samassa autossa 110Ah.

S90 löytyy defan letkulämppäri kytkettynä öljyjäähyn vesiletkuun koneen alla, 1400W defa termini sisälämppäri, molemmat kytketti defan 3A laturin kautta, ja kauko-ohjauksella saa "Carvox" kaukkarilla päälle. Näin pelittänyt jo jonkun 5v. Pitäis vielä tuo 5kW webasto jaksaa kytkeä samalle kaukkarille. Voin kertoa että näillä volvo lämpeää NOPEASTI vaikka miten pakastaa. -20ºc ulkona ja tinakutonen on lähes ajolämmin (=mittari sojottaa 1/3) 15min lämmityksellä :D

Viel ku sais vaihdelootan ja perän öljyille vastukset laitettua. :D

Autotalli tosin on jo tässä vaiheessa lähes samanhintainen ja paljon parempi vaihtoehto, vaik itellä onki autopressu autojen päällä lumiaikaan. ;D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa MatiasS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
« Vastaus #17 : 14.11.2012, 14:08:30 »
Semmosta tähän liittyen että minkä kokosen laturin tuohon mahtaa saada? Meinaan jossaki vaiheessa sen hupiakun laittaa tuohon, mutta siihen asti pitäs kärvistellä tuola yhelä. Mistä muuten selviää laturin koko? Laturin kyljestä en merkintöjä isommin löytänyt.
Volvo 945 2.3  -94

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
« Vastaus #18 : 15.12.2012, 21:55:10 »
Terve sähkömiehet!
Pistänpä lusikkani soppaan,ns.hupiakkuhan kai kytketään kelluvasti kohteisiin jotka ko. akkua käyttävät kun laturi ei pyöri,luulisin?
Mielestäni yksinkertaisin menetelmä on jakodiodin käyttö,tällöin akkujen välinen jännite-ero ei pääse tasoittumaan akusta toiseen.Latautuminen luonnollisesti,sähköhän menee sinne mihin helpoiten pääsee,tyhjempi akku ensin.
Ratkaisevaa on "kelluvuus" ei niinkään akkujen välinen kapasiteettiero.
Kautta aikojen on akkuja veneisiin rinnan asennettu,eri ikäisiä ja jopa kokoisia.
Sähköverkko on pitkälti kuin vesijohtoverkkokin jossa vedenpainetta voi verrata jännitteeseen ja letkun ahtautta vastukseen.pitäkää asiat simppelinä pääsette huomattavasti helpommalla ja halvemmalla,ja hermot pelastuuu.
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
« Vastaus #19 : 15.12.2012, 22:38:45 »
Tere vielä.
Mulla se lohkolämmitin on asennettu uutena tuohon 98 malliseen ja se on siinä yläpuolella heti ensimmäisessä ropussa ja hyvin pelaa,on varmaan paljon helpompi asentaa ei tarvitse pohjalevyä irrotella.
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa MatiasS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
« Vastaus #20 : 18.12.2012, 09:32:19 »
Tuo tieto helpottiki asiata paljon. Vielä en ole värkkejä ostanu ja varmaan jää se akku ainaki toistaseksi laittamatta. Lohkolämmittimen vis asentaa ko olishan se helppo pitää roikan päässä. Onko muuten väliä että laittaako kalixin vai defan lämmittimen? Jonku verran hintaeroa noissa tuntu olevan.
Volvo 945 2.3  -94

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
« Vastaus #21 : 18.12.2012, 11:40:55 »
Terve.
Kumpaako merkkiä enemmän markkinoilla,en tiedä mutta kannattaa katella näiltä foorumeilta ja muualtakin.
Käytetyt lisäosat,haarottimet sun muut sitten,helpompi löytää halvemmalla.
Itselläni 940 sarjasessa jo on,s80 on vielä ilman mutta irrotan kesäkuussa tosta
Bluepirtistä vm88 kun sen ajoaika loppuu ja menee naulatehtaalle.
Mulla ainakin kaikki on defoja.
Hyvässä lykyssä ei tartte ostaa kuin vastus uutena (kannattaakin ostaa se uutena)
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy