Samppasport  Futurez

2.5 TDI ei lämpeä..

  • 43 Vastauksia
  • 17826 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jarham

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
« Vastaus #15 : 08.12.2012, 01:38:56 »
Lämmityslaitteen kennokin saattaa olla tukkoinen jolloin vesi virtaa sen läpi liian heikosti ja kabiinissa ei riitä lämpö... Onko lämmitysjärjestelmää koskaan huuhdottu / vaihdettu uusia nesteitä?

Poissa Akusti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
« Vastaus #16 : 08.12.2012, 10:46:36 »
Sen verran että termostaattia vaihtaessa vaihdoin uudet nesteet sisään. jos kääntäs kennon letkut toisin päin niin lähtisköhän paska irti?

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
« Vastaus #17 : 08.12.2012, 15:00:48 »
Sen verran että termostaattia vaihtaessa vaihdoin uudet nesteet sisään. jos kääntäs kennon letkut toisin päin niin lähtisköhän paska irti?
Voi olla että paskat irtoaa, mutta mihin ne ajat ? johonkin pitäs olla vapaa pääsy paskoille koneesta ulos.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
« Vastaus #18 : 08.12.2012, 18:39:06 »
Moinen huuhtelu on aivan humpuukia. Kennon sisäpintaan kertyy vuosien myötä vain talma joka ei lähde millään huuhtelulla irti vaan vaatisi kunnon myrkyillä liottamisen.
Voisi kuvitella, että tässä tulisi se hyöty eteen jos nekut vaihdettaisiin aika ajoin.
Olen kuullut käytettävän puhdistukseen ainakin lipeää ja teollisuuskäyttöön tarkoitettua lattianpesuainetta.

Kohta samalla vaivalla sinne vaihtaa sen kennon kuin käyttää lutraamiseen.
EGR: tulppaus ei näissä heikennä lämpeämisnopeutta kuin nimeksi.

« Viimeksi muokattu: 08.12.2012, 18:46:18 kirjoittanut Masked Jackal »
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
« Vastaus #19 : 08.12.2012, 19:11:42 »

EGR: tulppaus ei näissä heikennä lämpeämisnopeutta kuin nimeksi.

Voisitko kertoa mittaustuloksesi?

Kun ulkona on -20 astetta, ei moottorin lämpötila koskaan nouse termostaatin avautumislämpötilaan nopeudella 80 km/h, jos EGR on tukittu. Kun venttiili toimii, lämpö nousee ja sitä riittää ohjaamoonkin ihan asiallisesti. Juuri tuli asia edellisviikolla taas testatuksi: 50 km ajon jälkeen aina vain oli kylmää autossa, moottorin lämpötila näytti olevan alle 80 astetta. Oli jäänyt EGR-kytkin väärään asentoon. Kun kytkintä käänsi, ei mennyt kuin muutama minuutti, niin piti jo kääntää lämpötilansäätönuppeja pienemmälle ja moottorin lämpö oli noin 88 astetta. EGR-venttiilillä on iso vaikutus kaupunkiajossa ja alle satasen maantieajossa. Kaasu pohjassa-ajettaessa sillä ei ole merkitystä, koska silloin moottorinohjain pitää venttiilin tukossa.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
« Vastaus #20 : 09.12.2012, 19:40:29 »
Empä mitannut mutta mielestäni ero ei perstuntumalla ollut mitenkään merkitsevä kun moisella autolla ajelin yhden talven EGR:n kera ja sen jälkeiset ilman kun em. toiminto poistettiin ohjelmallisesti "lastutuksen" yhteydessä.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
« Vastaus #21 : 09.12.2012, 20:02:09 »

Jos EGR-venttiili on tukittu, kylmentää se merkittävästi moottorin lämpötilaa ja sisäänpuhalluslämpöä pakkasilla.
Selitäppä nyt tuo pointti, ihan kunnolla, miten EGR:n tukkiminen jäähdyttäisi moottorin, ja sisäilman lämpötilaa.  8)
Itte olen aikoinani tulpannut 855Tdi:n egr:n ja tulppaus ei vaikuttanut koneen lämpenemiseen mitenkään, eikä myöskään sisätilojen lämpenemiseen, ainoa hyöty siitä on, että ei paskasta imusarjaa  8)
EGR on venttiili, joka kierrättää pakokaasut uudelleen imupuolelle, tämä ei vaikuta moottorin lämpenemiseen/sisätilojen lämpenemiseen mitenkään, ja jos vaikuttaa, niin ilmiö on minimaalinen.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2012, 20:11:10 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
« Vastaus #22 : 10.12.2012, 11:01:02 »
Selitäppä nyt tuo pointti, ihan kunnolla, miten EGR:n tukkiminen jäähdyttäisi moottorin, ja sisäilman lämpötilaa.  8)
Itte olen aikoinani tulpannut 855Tdi:n egr:n ja tulppaus ei vaikuttanut koneen lämpenemiseen mitenkään, eikä myöskään sisätilojen lämpenemiseen, ainoa hyöty siitä on, että ei paskasta imusarjaa  8)
EGR on venttiili, joka kierrättää pakokaasut uudelleen imupuolelle, tämä ei vaikuta moottorin lämpenemiseen/sisätilojen lämpenemiseen mitenkään, ja jos vaikuttaa, niin ilmiö on minimaalinen.

Miksi sitten bensa-autoissa on imuilman esilämmitys? Talvella ilma imetään pakosarjan päältä, jotta se olisi lämpimämpää ja moottori lämpeäisi nopeammin. Sama juttu dieselissä, kun moottori imee sisuksiinsa kuumaa pakokaasua. Toki sen egr:n tarkoitus ei ole ainostaan lämmittää moottoria, mutta kyllä se siitä huolimatta jossain määrin tekee.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
« Vastaus #23 : 10.12.2012, 15:16:08 »
Miksi sitten bensa-autoissa on imuilman esilämmitys? Talvella ilma imetään pakosarjan päältä, jotta se olisi lämpimämpää ja moottori lämpeäisi nopeammin. Sama juttu dieselissä, kun moottori imee sisuksiinsa kuumaa pakokaasua. Toki sen egr:n tarkoitus ei ole ainostaan lämmittää moottoria, mutta kyllä se siitä huolimatta jossain määrin tekee.
Mikä esilämmitys  :) mitä viileempää ilmaa tulee ruuville, sen parempi.  :D
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
« Vastaus #24 : 10.12.2012, 19:38:09 »
Miksi sitten bensa-autoissa on imuilman esilämmitys? Talvella ilma imetään pakosarjan päältä, jotta se olisi lämpimämpää ja moottori lämpeäisi nopeammin. Sama juttu dieselissä, kun moottori imee sisuksiinsa kuumaa pakokaasua. Toki sen egr:n tarkoitus ei ole ainostaan lämmittää moottoria, mutta kyllä se siitä huolimatta jossain määrin tekee.
No, niinkuin tuolla kirjoittelin, niin ei ainakaan tuossa -97  855Tdi:ssä tuota EGR:n tulppaamista huomannut mitenkään muuten, kun savutuksen vähenemisenä, auto lämpes ihan yhtä hitaasti, kun ennen tulppaamista.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
« Vastaus #25 : 10.12.2012, 20:10:33 »
..ja minä kun olen aina ollut siinä uskossa, että se bensavehkeitten imuilman esilämmitys on liittynyt pikemminkin vanhojen kaasarikoneiden kurkkujen aukipitämiseen kuin moottorin lämmittämiseen :)

Onhan semmoisia kurkkuletkuja toki esim. vanhoissa S/V 40 sarjalaisissakin joissa on jo ruisku.
Pitääkö tällekin uhrata nyt peräti kokonainen ajatus :)?

Kyllähän se varmaan niinkin on, että esilämmitetty (pakokaasuilla) oleva ilma saadaan puristamalla kuumemmaksi kuin mitä ilman mutta taas toisaalta:luulisi palotapahtuman olevan huonompi (matalampi lämpötila) kun happea ei ole niin hyvin saatavilla?
Eikös EGR:n ajatuksena olekin pienentää typen oksideja tiputtamalla palamislämpötilaa?

Anyway, omat empiiriset kokemukset TDI+(EGR ja ilman sitä) eivät tue kyllä sitä käsitystä, että tällä olisi olellinen merkitys lämpeämiseen/lämpimänä pysymiseen.
« Viimeksi muokattu: 10.12.2012, 20:45:26 kirjoittanut Masked Jackal »
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Akusti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
« Vastaus #26 : 17.12.2012, 19:14:55 »
Ongelma ratkaistu.
Sen kummemmin asiaa tutkimatta motonetistä uusi lämppärinkenno (90€) ja vaihtohommiin.
Nyt piisaa lämpöä kabiinissa.  ;)

Poissa Akusti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
« Vastaus #27 : 18.12.2012, 19:30:02 »
Ja tänään huomattua.....
Alavesiletku on aivan jääkylmä pitkänkin ajelun jälkeen.
Auto kylläkin lämpeää nyt sisältä erittäin hyvin ja lämmöt pysyy mittarin mukaan normaalissa koko ajan.

Sinälläänhän tuo ei nyt minua haittaa kun kabiinissa on lämpöä mutta ei liene ihan normaaliakaan.
Syyläri tukossa? Ilmaa järjestelmässä? vaikka eikös näiden pitäisi ilmautua itsestään?

Paikalla -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
« Vastaus #28 : 18.12.2012, 19:54:14 »
Toihan on ihan normaalia, että alavesiletku on kylmä, eihän se mikään jäähdytin muuten olisikaan, ja jos mittari näyttää normaalilukemia, niin kaikki ok.
Jos ylävesiletku on lämmin tai siis kuuma, niin vesi kiertää termostaatin auetessa.
Näillä pakkasilla nämä uudemmat dieselit eivät tahdo lämmetä ollenkaan, kun lämppärinkenno luovuttaa kaiken lämmön kabiinin puolelle ja ylävesiletkukin on kylmä.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
« Vastaus #29 : 18.12.2012, 21:39:26 »
Viima suojaa sinne noukalle. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

 

Samppasport  Futurez