Kulkukoira  Proturbo

Yksityinen pysäköinninvalvonta

  • 266 Vastauksia
  • 99580 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #180 : 08.03.2016, 18:53:37 »
Helppo vaihtoehto on myös asettaa auton tiedot salaisiksi. Näkevät muistaakseni auton mallin ja omistajan nimen mutta eivät mitään yhteystietoja. Eipä ole itselle kuulunut kyselyjä lapusta jonka eräpäivä taisi olla 2014 lokakuussa  O:-)
Missä tuon auton tiedot voi tehdä salaiseksi?
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi

Diaz

  • Vieras
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #183 : 04.04.2016, 23:01:36 »
Toi tietojenluovutuskielto ei sitten futaa kaikkien firmojen kanssa. Monella on sopimus perintäyhtiön kanssa, joka pääsee maksumuistutuksen tekaisemalla käymään trafin rekisterissä nuuskimassa auton omistajan osoitetiedot. Kyselin asiaa trafilta ja vastaus oli varsin ympäripyöreä, seuraavaan mailiin eivät edes vastanneet. Eli ilmeisesti on olevinaan laillista touhua.

Paikalla TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5968
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #184 : 04.04.2016, 23:09:59 »
Toi tietojenluovutuskielto ei sitten futaa kaikkien firmojen kanssa. Monella on sopimus perintäyhtiön kanssa, joka pääsee maksumuistutuksen tekaisemalla käymään trafin rekisterissä nuuskimassa auton omistajan osoitetiedot. Kyselin asiaa trafilta ja vastaus oli varsin ympäripyöreä, seuraavaan mailiin eivät edes vastanneet. Eli ilmeisesti on olevinaan laillista touhua.

Ihan uutta minulle ja kysyinkin piruuttaani juuri heiltä samaa asiaa.
Laitan tänne mitä vastaavat.

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #185 : 06.04.2016, 10:23:26 »
Sain joskus viimevuonna APV:n uhkailumailin , ja siihen se jäikin  :D:

Yleinen ja luonnollinen lähtökohta onkin se, että auton haltija on myös auton käyttäjä ja kuljettaja. Tästä johtuen valvontamaksu osoitetaan auton haltijalle. Mikäli auton haltija ei ole kuljettanut autoa, hänellä on kuitenkin tieto siitä, kuka hänen autoaan on kuljettanut. Mikäli auton haltija ei kykene ilmoittamaan, kuka hänen autoaan on kuljettanut, lienee selvää, että kuljettaja on ollut auton haltija. Mikäli valvontamaksun periminen etenee oikeudelliseen perintään, valvontamaksun perintäasiaa käsitellään tuomioistuimessa. Tuomioistuinkäsittelyssä auton haltijaa tullaan kuulemaan asiasta ja hänen on lain mukaan pysyttävä tuomioistuimessa esittämässään kertomuksessa totuudessa. Näin ollen auton kuljettajatieto tullee selviämään viimeistään tuomioistuinkäsittelyssä.

Edellä mainituin perustein edellytämme, että maksatte valvontamaksun itse tai ilmoitatte meille totuudenmukaisesti autonne kuljettajan tiedot yhteystietoineen, jolloin voimme osoittaa valvontamaksun hänelle. Mikäli ette maksa valvontamaksua tai ilmoita autonne kuljettajaa, tulemme perimään valvontamaksun asiasta syntyvine perintäkuluineen tarvittaessa oikeudellisen perinnän kautta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #186 : 06.04.2016, 10:41:09 »
Sain joskus viimevuonna APV:n uhkailumailin , ja siihen se jäikin  :D:

Yleinen ja luonnollinen lähtökohta onkin se, että auton haltija on myös auton käyttäjä ja kuljettaja. Tästä johtuen valvontamaksu osoitetaan auton haltijalle. Mikäli auton haltija ei ole kuljettanut autoa, hänellä on kuitenkin tieto siitä, kuka hänen autoaan on kuljettanut. Mikäli auton haltija ei kykene ilmoittamaan, kuka hänen autoaan on kuljettanut, lienee selvää, että kuljettaja on ollut auton haltija. Mikäli valvontamaksun periminen etenee oikeudelliseen perintään, valvontamaksun perintäasiaa käsitellään tuomioistuimessa. Tuomioistuinkäsittelyssä auton haltijaa tullaan kuulemaan asiasta ja hänen on lain mukaan pysyttävä tuomioistuimessa esittämässään kertomuksessa totuudessa. Näin ollen auton kuljettajatieto tullee selviämään viimeistään tuomioistuinkäsittelyssä.

Edellä mainituin perustein edellytämme, että maksatte valvontamaksun itse tai ilmoitatte meille totuudenmukaisesti autonne kuljettajan tiedot yhteystietoineen, jolloin voimme osoittaa valvontamaksun hänelle. Mikäli ette maksa valvontamaksua tai ilmoita autonne kuljettajaa, tulemme perimään valvontamaksun asiasta syntyvine perintäkuluineen tarvittaessa oikeudellisen perinnän kautta.


Noitahan ne lähettelevät... :D

Bisnesmalli kun perustuu siihen, että riittävän moni maksaa kun kuulostaahan tuo äkkiä pelottavalta ja moni ajattelee että eihän se valvontamaksu ole kuin jokusia kymppejä, maksetaan pois ettei vaan joudu käräjille.

Totuus kuitenkin on, ettei noi firmat ikinä lähde käräjille jonkun yksittäisen maksun takia. Riski on oikeasti noilla firmoilla, nimittäin hyvin todennäköisesti oikeus päätyisi yksittäisen maksun kohdalla tilanteeseen, että kuljettajaa ei ole kyetty osoittamaan toteen ja tästä muodostuisi ikävä ennakkotapaus ettei noita tarvikaan maksaa.

Meillä esimerkiksi on tilanne, että perheen kaksi autoa ovat aika aidosti ristiin molempien puolisoiden käytössä. Viimeksi vastasin noille jotenkin siten, että "autoa on todennäköisesti ajanut joko vaimoni tai minä, mutta en pysty sanomaan kumpi juuri tuossa tilanteessa. Lisäksi on mahdollista, että autoa on ajanut joku muukin henkilö. En aio teidän puolesta selvittää kuljettajaa, sillä se on teidän eikä minun tehtävä. Vastaan tarvittaessa asiaan vain oikeudessa"

Olivat ton jälkeen pistäneet vielä perintäfirmalle tuon lapun. Perintään ilmoitin, että tämä saatava on riitainen, en maksa ennen oikeuden päätöstä. He lopettivat perinnän. Ilmoitin myös parkkifirmalle, että jos vielä jatkavat asiassa perintätoimia, teen tutkintapyynnön tai rikosilmoituksen nimikkeellä petoksen yritys.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #187 : 06.04.2016, 11:26:56 »
Sain joskus viimevuonna APV:n uhkailumailin , ja siihen se jäikin  :D:

Yleinen ja luonnollinen lähtökohta onkin se, että auton haltija on myös auton käyttäjä ja kuljettaja. Tästä johtuen valvontamaksu osoitetaan auton haltijalle. Mikäli auton haltija ei ole kuljettanut autoa, hänellä on kuitenkin tieto siitä, kuka hänen autoaan on kuljettanut. Mikäli auton haltija ei kykene ilmoittamaan, kuka hänen autoaan on kuljettanut, lienee selvää, että kuljettaja on ollut auton haltija. Mikäli valvontamaksun periminen etenee oikeudelliseen perintään, valvontamaksun perintäasiaa käsitellään tuomioistuimessa. Tuomioistuinkäsittelyssä auton haltijaa tullaan kuulemaan asiasta ja hänen on lain mukaan pysyttävä tuomioistuimessa esittämässään kertomuksessa totuudessa. Näin ollen auton kuljettajatieto tullee selviämään viimeistään tuomioistuinkäsittelyssä.

Edellä mainituin perustein edellytämme, että maksatte valvontamaksun itse tai ilmoitatte meille totuudenmukaisesti autonne kuljettajan tiedot yhteystietoineen, jolloin voimme osoittaa valvontamaksun hänelle. Mikäli ette maksa valvontamaksua tai ilmoita autonne kuljettajaa, tulemme perimään valvontamaksun asiasta syntyvine perintäkuluineen tarvittaessa oikeudellisen perinnän kautta.


APV ei muuten vastannut kolmeen ensimmäiseen sehköpostiin mitään kun laitoin kuvan ja selostuksen että heidän autonsa usein pysäköity taloyhtiön vieressä olevalle pelastustielle. Työntekijä kävi ilmeisesti syömässä kotonaan ja pysäköi aina oven eteen. Saatoin kirjoittaa "melko" vihjailevasti että luulisi "pysäköintivalvojien" osaavan säännöt hyvin.
Neljännen kerran lähetin sähköpostin jossa ilmoitin laittaneeni kuvan nettiin jakoon. Tuli HV vastaus että asiasta keskusteltu työntekijän kanssa ja pyyntö poistaa kuva, en poistanut.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #188 : 06.04.2016, 18:20:38 »
Sain joskus viimevuonna APV:n uhkailumailin , ja siihen se jäikin  :D:

Yleinen ja luonnollinen lähtökohta onkin se, että auton haltija on myös auton käyttäjä ja kuljettaja. Tästä johtuen valvontamaksu osoitetaan auton haltijalle. Mikäli auton haltija ei ole kuljettanut autoa, hänellä on kuitenkin tieto siitä, kuka hänen autoaan on kuljettanut. Mikäli auton haltija ei kykene ilmoittamaan, kuka hänen autoaan on kuljettanut, lienee selvää, että kuljettaja on ollut auton haltija. Mikäli valvontamaksun periminen etenee oikeudelliseen perintään, valvontamaksun perintäasiaa käsitellään tuomioistuimessa. Tuomioistuinkäsittelyssä auton haltijaa tullaan kuulemaan asiasta ja hänen on lain mukaan pysyttävä tuomioistuimessa esittämässään kertomuksessa totuudessa. Näin ollen auton kuljettajatieto tullee selviämään viimeistään tuomioistuinkäsittelyssä.

Edellä mainituin perustein edellytämme, että maksatte valvontamaksun itse tai ilmoitatte meille totuudenmukaisesti autonne kuljettajan tiedot yhteystietoineen, jolloin voimme osoittaa valvontamaksun hänelle. Mikäli ette maksa valvontamaksua tai ilmoita autonne kuljettajaa, tulemme perimään valvontamaksun asiasta syntyvine perintäkuluineen tarvittaessa oikeudellisen perinnän kautta.


No joo, perusperiaate on näillä se, että alueelle pysäköivä tekee sopimuksen pysäköinnistä.
Mitään yleistä ja perustavaa olettamusta, että ajoneuvon omistaja tai haltija olisi automaattisesti aina sen kuljettaja, ei ole olemassa.

Parkkifirman asia on selvittää sopimuskumppani, ei ajoneuvon omistajan/haltijan.

Oikeudessa ei saa valehdella, mutta aina voi sanoa totuudenmukaisesti ettei muista tai tiedä kuka autoa on valvontamaksun aikaan käyttänyt.
Edelleen se on valvontamaksun antajan asia selvittää kuka on sopimuskumppani, ei auton omistajan/haltijan.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #189 : 06.04.2016, 22:18:07 »
Viimeksi vastasin noille jotenkin siten, että "autoa on todennäköisesti ajanut joko vaimoni tai minä, mutta en pysty sanomaan kumpi juuri tuossa tilanteessa. Lisäksi on mahdollista, että autoa on ajanut joku muukin henkilö. En aio teidän puolesta selvittää kuljettajaa, sillä se on teidän eikä minun tehtävä. Vastaan tarvittaessa asiaan vain oikeudessa"

Melkoista "rajalla elämistä"  ;)
Itse kiistin jyrkästi, että en se minä ollut. En olisi noin rohkeasti uskaltanut edes ehdottaa sitä mahdollisuutta. Ihmettelin hieman, että eivät tiedä oman sopimuksensa hyväksyneen henkilöllisyyttä(meillä saisi kenkää moisesta), mutta joviaalina ehdotin kyllä, että voin heidän puolestaan selvittää kuljettajan ja selvitystyöstä laskutan jokaiselta alkavalta tunnilta vain 70 euroa/h. Eivät lämmenneet ajatukselle, vaan tuli aika hapan vastaus, johon liitetty ihan tuota samaa APV:n huttua, vaikka oli qparkki kyseessä. Höh, yritin auttaa onnettomia ja suuttuivat...  ::)

Vaikka koko yksityinen pysäköinninvalvonta vähän hämmästyttää, pakko silti todeta, että ainakin qparkista on kyllä kohtuu hyviä kokemuksia. Ei se ainakaan pahin huijari noista ole. Monen taloyhtiön pihan pysäköintiperseilytkin on historiaa noiden jäljiltä(tämän sanon tosin vähän varauksella). Eikä se kohtuuton "sakotus" välttämättä aina ole sen pysäköinninvalvojan vika, vaan valvonnan tilannut osapuoli ei ole osannut sanella järkeviä ehtoja valvonnalle. Työpaikan parkkipaikoilla on vähän juurikin tuota vikaa.

Nykyinen kauhun tasapaino tuntuu ihan hyvältä vaihtoehdolta, kun valvonta kuitenkin tehoaa melko hyvin. Etenkin, kun itse tietää, miten noilta laskuilta voi tarvittaessa välttyä.  :)

Diaz

  • Vieras
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #190 : 06.04.2016, 22:20:37 »
Juu, ei kannata tarinoida pätkän vertaa. Toteaa että en tiedä kuka oli kuski, selvittäkää itse. Seuraaviin uhkailuihin voi vastata että asianajaja ottaa yhteyttä, jos uhkailu jatkuu. Koska sitähän ne satuilut ja täysin irrelevantteihin oikeuden päätöksiin viittailut ovat.

Q-parkista on senverta kokemuksia että muuttokuormaa purkaessa (lihalaatikot käsissä) kysyin pirkolta mitä se tekee. Sakkoa kirjoitti kuulemma. Kysyin tiiätkö mitä nää on, ja heilutin niitä laatikoita vähäsen. "varmaan muuttolaatikoita" "-niin, MUUTTOlaatikoita."

Ei ymmärtänyt ämmänräppänä vinkkiä, niin annoin sitten kirjoittaa sen "sakkonsa".  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 06.04.2016, 22:22:39 kirjoittanut Diaz »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #191 : 06.04.2016, 22:28:33 »
Melkoista "rajalla elämistä"  ;)
Juu, ei kannata tarinoida pätkän vertaa.

En nyt oikein ymmärrä. :)

Enhän minä yhtään mitään sellaista todennut, mikä ei olisi oikeastaan itsestään selvää jo muutenkin. Ja samalla pelaan itselleni uskottavan puolustuksen JOS jostain kumman syystä joutuisin oikeuteen asti selittämään asiaa.

Nimittäin kovin uskottavaa ei ole sekään, että omistajalla/haltijalla ei olisi mitään tietoa kuka autoa mahdollisesti on ajanut. Kannattaa lukea se KKO:n päätös jonka nojalla nämä firmat nykyisin toimivat.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #192 : 06.04.2016, 22:40:28 »
Nimittäin kovin uskottavaa ei ole sekään, että omistajalla/haltijalla ei olisi mitään tietoa kuka autoa mahdollisesti on ajanut. Kannattaa lukea se KKO:n päätös jonka nojalla nämä firmat nykyisin toimivat.

Perimmiltään ei ole kysymys siitä että tietääkö auton omistaja kuka autoa on ajanut vaan siitä että parkkifirman kuuluu tietää se.

Kysymys on sopimusoikeudesta, autoa ajanut on tehnyt sopimuksen ja sitten auton omistajalla olisi jokin selvitysvelvollisuus yksityisen yrityksen puolesta selvittää kuka on yrityksen sopimuskumppani.
Ei ole, jos yritys ei tiedä kuka sen sopimuskumppani on niin kenelläkään hiukankaan ulkopuolisella ei ole velvollisuutta selvittää sitä.

Kuten monta kertaa on todettu niin kyseessä ei ole rikos, rike tei mikään muukaan rangaistustoimenpide vaan sopimus ja siihen liittyvä seuraamus.

« Viimeksi muokattu: 06.04.2016, 22:42:30 kirjoittanut Volv0 S80 »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #193 : 06.04.2016, 22:44:46 »
Perimmiltään ei ole kysymys siitä että tietääkö auton omistaja kuka autoa on ajanut.

Kysymys on sopimusoikeudesta, autoa ajanut on tehnyt sopimuksen ja sitten auton omistajalla olisi jokin selvitysvelvollisuus yksityisen yrityksen puolesta selvittää kuka on yrityksen sopimuskumppani.
Ei ole, jos yritys ei tiedä kuka sen sopimuskumppani on niin kenelläkään hiukankaan ulkopuolisella ei ole velvollisuutta selvittää sitä.

Kuten monta kertaa on todettu niin kyseessä ei ole rikos, rike tei mikään muukaan rangaistustoimenpide vaan sopimus ja siihen liittyvä seuraamus.

Kyllä kyllä, tiedän varsin hyvin että kyse ei ole rikoksesta.

Kannattaa kuitenkin lukea sen KKO:n tuomion perustelut. Se nojasi siihen, että omistaja oli todennäköinen kuljettaja (pysäköinnit asuintalonsa pihassa) eikä kyennyt esittämään mitään uskottavaa muuta vaihtoehtoa. Ei siinäkään aukottomasti sopimuskumppania selvitetty, vaan nojattiin siihen mikä on uskottavaa ja mikä ei.

Joten ei se ihan noin suoraviivaisesti mene kun esität, perusteluna tuo ennakkotapaus.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #194 : 06.04.2016, 23:21:08 »
Kyllä kyllä, tiedän varsin hyvin että kyse ei ole rikoksesta.

Kannattaa kuitenkin lukea sen KKO:n tuomion perustelut. Se nojasi siihen, että omistaja oli todennäköinen kuljettaja (pysäköinnit asuintalonsa pihassa) eikä kyennyt esittämään mitään uskottavaa muuta vaihtoehtoa. Ei siinäkään aukottomasti sopimuskumppania selvitetty, vaan nojattiin siihen mikä on uskottavaa ja mikä ei.

Joten ei se ihan noin suoraviivaisesti mene kun esität, perusteluna tuo ennakkotapaus.

Eikös tuossa nimenomaisessa tapauksessa auton omistaja/haltija oli myöntänyt ajaneensa auto alueelle ja kiisti sen myöhemmin?
Jos ja kun ensimmäisestä kontaktista lähtien kiistää olevansa sopimuskumppani niin tuota tapausta ei voi käyttää ennakkotapauksena.


Edit:
Omassa tapauksessani ilmoitin valvontamaksun antaneelle taholle olleeni todistettavasti valvontamaksun antamisen aikaan aivan muualla.
Kukaan ei koskaan kysynyt että kuka on autoa tuolloin ajanut mutta täytyy ihan rehellisesti sanoa etten sitä olisi tiennytkään kun en ole ollut näkemässä kuka ajoi.
Ja niin olisin toki vastannutkin kysyttäessä.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2016, 23:54:02 kirjoittanut Volv0 S80 »

 

Futurez  Kulkukoira