Samppasport  Futurez

500+ hv moottorin rakentaminen

  • 31 Vastauksia
  • 23402 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
500+ hv moottorin rakentaminen
« : 21.02.2011, 18:11:18 »
Terve!

Eli olen rakentamassa autooni jotain virikonetta ja tehotavoitteena on 500+ hv. Auto johon tekniikka olis tulossa on 505 turbo pösö. Eli kyseessä on takavetonen vanha patonki ja siihen ois tarkotus "päivittää tekniikkaa" Eli tarkotuksena vaihtaa myös laatikko, perä, vetarit/akseli ja navat. Mutta ennen tätä pitää valita sopiva kone/laatikko yhdistelmä joka kestää, johon saa osia ja joka on suht edullinen kasata. Auto on tulossa kilpiin ja tässä hieman rajoitteita:

Moottorin maksimi tilavuus 2,15l * 1,25 = 2,7l
Maksimi teho lapussa =192 hv
Auto on -84, joten mitään sen kummempia päästörajoja ei oo.

Mietin mistä aihiosta sen tekisin ja kaveri ehdotti Volvon konetta. En ole perehtynyt volvon tekniikkaan älyttömästi, mutta perusjutut on hanskassa. Nykyisinki pösön koneessa on B21ET Mahlet sisässä :)

Eli kestääkö seuraavanlainen kokoonpano 500hv tehon
- B230ET/FT lohko. (Onko noilla muute jotai eroa?)
- B234F 16V kansi (Vai pitääkö kansi olla 16V turbomallista eli B204FT moottorista?
- Nokat? Riittääkö vakio GLT nokat turbokäytössä?
- Jotkut takomännät, esim CP pistons
- Joku kunnon kansipahvi
- karmeen kokone kiinacooleri
- esim. Holset HX40 Super
- 800-1000ml suuttimet
- Megaruikku 2
jne.

Jos tuo kone on kerta hyvä, niin löytyykös Volvolta siihen sopivaa kestävää laatikkoa järkevään hintaan.
Ja sit toinen "pikku" juttu on perä. Kestääkö esim 940 turbon perä? Sit kolmas juttu, pösössä on takakynkät ja Volvot taitaa olla kaikki jäykkä akselisia? Mitähä herra katsastusmies sanoo jos vaihtaa vollesta taka-akselinki... :pomo:

Aika paljon tuli juttua, mutta toivottavasti joku jaksaa vastailla ees joihinki..  :)

Niin joo, vielä sellanen juttu.. että en oo ostamassa 240/740/940 volvoo ja virittämässä sitä. Eli ei kiitos kommentteja "työnnä se patonkis suoho ja osta volvo ni pääset helpommalla." Jos haluaisin päästä helpolla ni ajasin civicillä.

-Tama
« Viimeksi muokattu: 21.02.2011, 18:13:22 kirjoittanut Tama »

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #1 : 21.02.2011, 19:01:36 »
Toi B230ET/FT/FK alakerta päivitettynä H-profiilikangilla riittää alakerraks. Sit joko perus portattu 8v kansi tai jos rahaa haluaa enemmän laittaa ni B234 kansi GLT:n nokilla. Imu/pakosarjat tehä, iso kuuleri ja sopiva ahdin niin siinä 500 nurkilla ollaan. Niin lisäyksenä vielä et 1000cc suuttimilla ei pääse vielä tavoitteisiis, 1600 ruiskut kannattaa jo suosiolla alusta asti.

Askiksi jos helpolla meinaa niin M90 tai sit joku iso Getrac. Paremoiakin vaihtoehtoja olisi mut sit hinta pompsahtaa niinku aina aftermarket kisaosilla.

Peräks en ehkä laittas volvon erillisjousitettua akselia vaan kattelisin suosiolla jonku M5 Bemarin perän.

Noin itse lähtisin tekemään, omassa matalapuristeisessa koneessa vakio B234 kansi ja vakio GLT nokat riitti 480hv tehoille ja kehitystyötä jatkamalla ja etsimällä ahistanu kohta ois varmaan päässä pitemmällekkin.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2011, 19:03:25 kirjoittanut 144 »

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #2 : 21.02.2011, 19:06:33 »
Luonnollisesti tämä ketju kannattaa tsekata: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14.0 Peetun Volvossa tuo 500hv ylittyy ihan reilusti.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa Tama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #3 : 21.02.2011, 19:36:25 »
Luonnollisesti tämä ketju kannattaa tsekata: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14.0 Peetun Volvossa tuo 500hv ylittyy ihan reilusti.

Kiitoksia tiedosta! Pitääkin lukasta tuo tarkemmin läpi ja tottakai kattoa virittäjät ohjelma :)

btw. mikä on Pentan kampura?

-Tama

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #4 : 21.02.2011, 19:41:50 »
volvon merimoottorissa oleva pidemmän iskun omaava kampura.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Tama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #5 : 21.02.2011, 20:43:05 »
volvon merimoottorissa oleva pidemmän iskun omaava kampura.
Aivan.. No nimihän siihen viittaaki :)

Paljos tällä kampuralla tulee tilavuutta? Milläs mäntä/kanki setillä tätä käytetään? Onks tähän olemassa ihan omat männät esim CP pistonsilla vai laulaako sorvi?

-Tama

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #6 : 22.02.2011, 00:25:40 »
Aivan.. No nimihän siihen viittaaki :)

Paljos tällä kampuralla tulee tilavuutta? Milläs mäntä/kanki setillä tätä käytetään? Onks tähän olemassa ihan omat männät esim CP pistonsilla vai laulaako sorvi?

-Tama
Vakio 152mm pituiset kanget kelpaa, 3mm pienemmällä puristuskorkeudella olevat männät tarvitaan kompensoimaan 6mm pidempi isku. Tilavuus muuttuu 96mm porauksella 2316->2489ccm. Männiksi kelpaa 3mm sorvatut FT/ET männät tai sitten aftermarket männät 36,7mm puristuskorkeudella ja sopivalla kuopalla.

Pidempi iskuisia akseleita saa esim. sten parner motorilta about 600e hintaan, samaan hintaan saa yleensä käytettyjä 86mm venemoottoriakseleita...

Kanneksi B234F kansi, siinä on 96mm poraukselle toimivat venttiilit, B204 kansi toimii 89mm porauksella ja isommille porauksillekkin, tosin ei virtaa yhtä hyvin kun B234 kansi. B234F vakio nokat riittäävät 600hv todistetusti.

Vaihdelootaksi joko volvon M90 tai sitten 6vaihteinen Getrag V162 MKL4 suporasta tai M5/540i E39:stä tai 730/740/750 bemarista, ne ovat 1000e nurkilla.

1000ccm suuttimet riittävät mainisti 500hv jos ajat ihan bensalla. E85:llä ajaessa on nipin napin. Tosin 1600ccm kannattaa valita suoraan, koska hinta on sama ja toiminta kans.

Harkitse myös käyttäväsi volvon 6-konetta jos mahtuu pituudeltaan, 2,5L lohko ja 3,0L kampura ni tulee jotain 2,7L ja on paljon modernimpi ja tasaisemmin käyvä kone kun nuo traktori 4.koneet. Harkitsemisen arvoinen on kanssa 5-pyttyinen kone. Kummastakin näistä saa yli 1000hv irti oikeilla osilla, vakio osillakin 500hv (paitsi kanget), vaihdelootaksi tähän sopii myös samat kun edelliseen, tosin tähän koneeseen om omalla kaavelilla oleva M90. Tähän koneeseen saa myös AW30 automaattilootaa takavetoiseen, joka kestää vakiona yli 400hv. Ja turbovehkeitä saa kans helposti 5 ja 6 koneeseen ihan bolt-on periaatteella.

Taka-akseleita löytyy 760/960/S/V90 volvoista multilinkkejä 1988-1998, paitsi farmari on vasta 1995-> multilink. Tosin väittävät että nämä perät eivät paljoa päälle 500hv kestä?
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Tama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #7 : 22.02.2011, 15:38:35 »
Kiitos sjs hyvästä vastauksesta!

"Harkitsemisen arvoinen on kanssa 5-pyttyinen kone" Eli tarkoittaa ilmeisesti T5 konetta esim 850 volvosta?

Tämä vaihtoehto kiinnostaa myös erittäin paljon.

Voiko tollasen koneen rakentaa vaparikoneesta vai pitääkö olla T5 kone josta lähtee rakentamaan?

Sit tulee tietty sellanen mieleen, että mikäli vanhaan autoon laittaa noin uuden koneen, pitääkö siihen tehä kaiken maailman hiukkasmittaukset ja katti kiinni vai meneekö päästörajat siltikin auton korin mukaisesti?

-Tama

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #8 : 22.02.2011, 15:49:20 »
Sit tulee tietty sellanen mieleen, että mikäli vanhaan autoon laittaa noin uuden koneen, pitääkö siihen tehä kaiken maailman hiukkasmittaukset ja katti kiinni vai meneekö päästörajat siltikin auton korin mukaisesti?

-Tama

päästövaatimukset kulkee korin mukana, eli ei tartte katilla pilata  ;)

Poissa Tama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #9 : 22.02.2011, 17:14:39 »
päästövaatimukset kulkee korin mukana, eli ei tartte katilla pilata  ;)
Mahtavaa! :)

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 622
  • www.vrcf.fi
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #10 : 22.02.2011, 23:20:19 »
Jossain oli kerrottu päästörajojen  "vuosimallit " kuukauden tarkkuudella ,en löytänyt niitä , APUVA !
Mikä on koriltaan "helpointa vuosikertaa" vapaampaan koneenrakenteluun?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #11 : 22.02.2011, 23:26:07 »
Jos autossa ei ole katalysaattoria ja rekisteriotteessa ei lue vähäpäästöinen niin helpottuu huomattavasti. 1992 ja uudemmat on lähes aina vähäpäästöisiä ja näitä et voi turbottaa ilman runsasta rahamäärää jolla tehdään vtt testit :).
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #12 : 22.02.2011, 23:38:11 »
Jossain oli kerrottu päästörajojen  "vuosimallit " kuukauden tarkkuudella ,en löytänyt niitä , APUVA !
Mikä on koriltaan "helpointa vuosikertaa" vapaampaan koneenrakenteluun?

Eikös se ollut suurin piirtein, niin että 78 ja vanhemmat ei päästörajaa. Seuraava steppi tais olla 1.7.87.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #13 : 22.02.2011, 23:41:06 »
Jossain oli kerrottu päästörajojen  "vuosimallit " kuukauden tarkkuudella ,en löytänyt niitä , APUVA !
Mikä on koriltaan "helpointa vuosikertaa" vapaampaan koneenrakenteluun?

jos volvosta puhut niin alle vm87, niin ei tarvitse panikoida. itse tein juuri tuommoisen siirron. pelasin vaan vielä varmemmin ja hommasin vm85 :)

E: oho, taas jäi juhaun kommentti lukematta. no siinä se nyt tuli tuplana

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #14 : 23.02.2011, 15:58:26 »
Juu, T5/T5R koneesta tai T6 kannattaa alottaa. Näissä on 81mm poraus, PAITSI T6 2002?-> jossa sama 83mm poraus kun vapareissa. Tosin kuulemma tuo uudempikin T6 kestää kovasti löylyä. Sitten lä

Itse valitsisin 6koneen jos vaan mahtuu pituudeltaan ja tilavuudeltaan (sulla tais olla 2,15x1,25 = 2,678L, ja T6 on muistaakseni jotain 2,78L), mutta on tuo 5konekin vahva luu, ja saa helpommin viripalikkaa ehkä kun T6. 6kone vaan käy tasaisemmin ja nätimmin kun on omaa 6koneella olevaa S90 volvoa ja esim. 850/V70 verrannut joissa 5kone.

6koneesta löytyy kans 2,5L vapariversio 960 volvon keulalta 1995-1997 väliltä, ja usein M90 manuaaliaski kaverinaan, sellanen paketti vois kans olla kätevä, siihen ahdin kylkeen ni mennään kovaa.

Päästöistä sun ei tarvitse hirveästi välittää kun kori on 1984, eli HC pidät alle 1000, onnistuu esim. megasquirtillä ja 1600ccm suuttimilla, itellä tällanen paketti 340 1985/86 volvossa

Päästörajat menee kutakuinkin näin: (vedän nyt ulkomuistista)
1978 ennen tätä ei ole pakokaasutestejä eikä päästörajoja
1978-1985 HC 1000 02 5,00% CO 4,5%
1986-1.7.1987 HC 600 02 5,00% CO 4,5%
1.7.1987-> HC 100 Lambda 0,97-1,03 CO2 = 15% CO 1,5% = kattikone, muuten edelliset arvot
1993-> Edelliset arvot KAIKILLE autoille = kaikki autot kattikoneita käytänössä
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron