RallyBaron  Samppasport

242 Turbo viritelmä

  • 54 Vastauksia
  • 29183 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
« Vastaus #45 : 11.05.2017, 20:20:33 »
Terve vaan kaikille. 242 tullut pajotettua sen minkä kerkiää ja jaksaa. Moottorinohjauksen osalta kaikki meni hyvin ja nyt pirssi pelaa jo ihan kohtalaisesti, toki vaatii vielä aika paljon säätöä. Sähköinen ahtopaineen ohajus vielä vähän kusee kun portissa liian löysä jousi jonka pakopaineet avaa. Sekventaalisena tuntuu muuten menevän paljon pienemmillä ve-arvoilla kuin, että kaikki suuttimet aukeasivat samaanaikaan. Nokan ajoitus tulee apuakselilta jossa M10 pultti jota lukee perus Honeywellin gt101dc hall anturi. Kampuralla fordin VR-anturi.


Penkiin vien kunhan kerkeän, pitää ylipaine alue ajella siellä, suorastaan vaarallista liikenteen seassa.:D Moottorinohjain, sulakerasia ja releet sijaitsevat nyt apukuskin jalkatilassa ja eivät siltä pahemmin silmille hypi kun on verhoilut paikallaan.


Sisustaa tuli kanssa vähän muutettua. Farkusta otin nahkapenkit tähän ja siihen orginaalit takaisin. Tuommonen kokonaisuutena nyt.


Isommat jarrut kanssa turasin tuossa yks ilta eteen. Tai vakiosatulat ja XC90 308mm takalevyt. Aika helppo ja nopea muutos, ajaa levystä sorvilla takapinnalta ilmeisesti käsijarrulle tarkoitetun ulokkeen pois ja tekee adapterin satulan ja tolpanväliin. Jarruista tuli herkemmät ja ulkonäkökin parani hieman.


Auto ei ulkoapäin ole muuttunut mihinkään ja on niin rapakossa, että ei kuvaa kehtaa ottaa.:D Tuore leimakin tuli haettua. Ainut hieman mietityttävä asia on tuon ZF:n resonointi moottorijarrutuksessa, kuulunee kai asiaan, pitää seurailla.:P




Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo viritelmä
« Vastaus #46 : 04.06.2017, 22:21:50 »
Kaikenlaista tässä taas tapahtunut ja vähän yrittänyt Volvojakin rassailla. 245 tuli eilen myytyä pois kun ei ole aikaa eikä rahaa toteuttaa kaikkia suuria suunnitelmia sen suhteen lähivuosina. Tulee kyllä aivan varmasti harmittamaan vielä monta kertaa sen myyminen.

Jatketaan siis 242:sen parissa. Ahtimen ja pakosarjan heitin vielä ristiin 245 kanssa ennen sen myyntiä. Eli tähän tuli nyt 40 Superi, tuntuu kyllä heräilevän hienosti ja kulkua on jo kohtuullisesti 0,8bar paineella kun sain ahtopaineenohjauksen kuntoon. Ari E:n kanssa säädeltiin pari viikkoa sitten jo ajoalueiden kartat melko hyväksi ja ensi lauantaina VRT: motorsportille kokeilemaan mitä sieltä koneesta lähtee.

Vihdoinkin sain myös perän vaihdon aloitettua. 1031 akseli löytyi kaverin heinikosta jossa sattui olemaan 3,31 välitys ja nimimerkiltä Eeni tuli hankittua modailtu kitkalukko jonka tänään laittelin akseliin valmiiksi. Ensi viiikonlopulle jäi siis akselin vaihto. Räikkälukko päätynee myyntiin. Alustaankin pitäisi saada vielä rutkasti parannusta, teho ja ajettavuus eivät kohtaa edes nyt, saati korkeammalla ahtopaineella. Pitänee soittaa rallyraceen ja tilata parempaa iskaria ja suunnata renkaat huolella. Muutenkin auto vaatisi järkyttävän paljon pientä viimeistelyä vähän joka paikkaan. Katsastuspyörätkin vielä alla ja Brockit odottaa puunattuna alle laittoa.   :nohnoh



Jatketaan... Jospa edes 450hv saataisiin lappuun.  ::)

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo viritelmä
« Vastaus #47 : 12.06.2017, 19:53:43 »
Volvoo ajeltiin penkissä viikonloppuna VRT-motorsportilla, vähän jäi hommat kesken kun imusarja otti ja repes. n 2,5h kuitenkin kerittiin autoa pyöritellä. Paikanpäällä ei edes keksitty miksi ei ahdot nouse kunnolla ja syytettiin Bilteman hukkista. Illemmalla sitten huomasin noin 15cm pitkän siistin halkeaman keskella hitsiä imusarjassa, korjailin TIGillä ja sunnuntain pikku ajojen perusteella ihan raikkaasti on vetoja.

Penkissä kuitenkin koko ajan olin hieman ihmeissäni miksi tuo paska ei tuota enempää tehoa... 1,4 - 1,5bar paineella oli lopussa n 400hv (6100rpm) / 500Nm (4500 rpm) mutta ei vissiin toi kansi virtaa paljoa mitään. Ehkä 3" Dp ja pakoputkikin ahdistaa ja onko #14 pakopesä myös jarruna. Teho kun pysyi lähes samana 4500rpm - 6500rpm. Sähköinen ahtopaineen ohjaus toimi erittäin nätisti ja turbon heräävyttä sai parannettua sillä.

Pientä viimeistelyä ja kun saisi tuon kannen/nokan pelaamaan nii irtoaisi kyllä paljon lisää. Kyllähän tuon kokoisella ahtimella pitää yli 500hv saada heittämällä.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 242 Turbo viritelmä
« Vastaus #48 : 12.06.2017, 21:55:52 »
Dp tuskin vielä suuremmin ahdistaa mutta kun 8v vinokkaasta halutaan 500 tai yli niin se kyllä vaatii isompaa pakopesää ja kannellekkin joutuu jo tekemään jotain jos alle 2 bar ahtopaineella sen aikoo saavuttaa.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo viritelmä
« Vastaus #49 : 13.06.2017, 18:54:35 »
Kyllä, näinhän se on. Ei se näköjän 500hv 8v punalohkosta ihan itsestään irtoa järkevillä paineilla.:D  Pitää kokeilla miten vaikuttaa kun vaihtaa #18 pakopesän.

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo viritelmä
« Vastaus #50 : 20.08.2017, 12:21:38 »
242:sta tullut hieman päivitettyä tässä kesän mittaan. Pakopesäks vaihtui 16 ja meno muuttui persdynolla selvästi raikkaammaksi yläkierroksilla enkä havainnut heräämisenkään huonontuneen. Oikeaan dynoon en ole saanut aikaiseksi mennä vielä... Kulkee nytkin jo kädettömälle ihan riittävästi, henki tuolla lähtee  :D

Räikkälukkoon kyllästyin ja tilalle tuli Opelin lukosta modailtu 75% kitkalukko, en vaihtaisi mistään hinnasta takaisin. Erittäin sivistynyt normiajossa ja tarpeen tullen pitää. Peräksi vaihtui samassa yhteydessä 1031 3,31 välityksellä, on passeli tuon 6v ZF:n kanssa.

Alustankin päivitin tuossa pari viikkoa sitten. BC Racingin DR alustan asentelin paikalleen ja pienten säätelyiden jälkeen ei voi olla kun tyytyväinen, erittäin jämäkkä mutta ei mikään pintakova. Pitkästä aikaa laittelin myös Brockit alle ja samalla totesin etuvanteen ottavan iloisesti jarrusatulaan kiinni tekemäni jarrupäivityksen vuoksi, eli paluu vakiolevyihin oli edessä. Pitää hankkia jotkut etuvedon satulat ja pikkuspacerit niin saa sopimaan...

Pientä viimeistelyä olisi vielä paljon jäljellä. Pari kuvaa lopuksi.






Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo viritelmä
« Vastaus #51 : 11.06.2018, 19:07:10 »
Eli lopeteaanpa hiljaiselo tämänkin projektin osalta. Viime syksy ja tämä kevät mennyt pitkälti oman alustadynon rakentelussa, eipähän tarvii lähteä enää muualle laitteita testaamaan ja rikkomaan. :D Kaikkeen virittelyynkin voi suhtautua nyt hieman erilailla kun ei tarvitse arvailla ja tuonut aivan erilaista mielekkyyttä tekemiseen.

242:sta tullut jonkin verran testailtua ja hyvin pelaa muuten mutta teho loppuu melko aikaisin, huippu teho tulee jo n.5500rpm. Uutta nokkaa ja kantta tulossa, uusille sataluvuille mennään että heilahtaa kun saa koneen hengittämään ja painetta (paljon) lisää.





Eli nyt oli lukemat takapyörältä 342 hv ja 470 Nm 1,5 bar. Häviöt hyvin tarkkaan 15%.
Vertailun vuoksi omasta vakiosta 940 Turbosta 138 hv takapyörältä.

Jatketaan...

Poissa TomBale

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • V70 2.4T
Vs: 242 Turbo viritelmä
« Vastaus #52 : 11.06.2018, 19:21:34 »
Hyvännäkönen paketti  O0

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo viritelmä
« Vastaus #53 : 11.06.2018, 19:46:52 »
Vaihda nyt ensimmäisenä tuo ahtimen imuletku, jos meinaat voimaa saada.

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo viritelmä
« Vastaus #54 : 11.06.2018, 22:28:01 »
Joo vaihdan, ja raportoin montako hevosvoimaa tuli lisää, mutta aivan varmasti tuo on jarruna. Meinasin jo viimeks kokeilla ilman koko putkee ja ilmanputsaria, mutta en viittiny ottaa riskiä että joku orava juoksee ahtimesta sisään. :D

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron