Samppasport  Futurez

K-Jetronic ahdetussa moottorissa

  • 34 Vastauksia
  • 28061 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« : 12.05.2013, 14:41:03 »
Päätin nyt laittaa K-jetille oman ketjunsa ylös, kun kuitenkin kaikki tehtaalta tulleet 240 turbot ja alkupään 740 turbot on tällä varustettu. Eli tavoteena olis siis keskustella k-jetin käytöstä, riittävyydestä ja muutenvaan mutuilla. Olis plussaa jos ketju ei lipsuisi sähköruisku hypetykseksi, vaan voitaisiin oikeasti puhua "asiaa".  :)



Alkuun lyödään parit linkit:

http://www.k-jet.org/
-Paljon hyödyllistä infoa vaikka painottuukin enemmän jenkkien saastemalleihin ja Constant Idle System -moottoreihin.

http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/
-Edelliseltä sivulta poimittu korjaamokäsikirjat. Löytyy mm. vianhaku, osanumerot, testaus ja huolto.

http://www.volvoturbo.net/AT2.pdf
-Tehokkaimman tehdasmoottorin B21ETL:n muutosnivaska

K-Jetin toimintakaaviot:


Bensapuoli:


"Sähkis":




Kuvat isompina http://s1275.photobucket.com/user/LiimatainenRacing/library/K-Jetronic?sort=3&page=1 En tiedä miks tulivat tuollain pienenä. Photobucketilla taas jotain ongelmia... Greenbookeista löytyvät myös.


Laitetaan pallo liikkeelle: Motako heppaa on saatu penkissä kojetilla ulos? Suurin ahtopaine mitä kojetin kaverina on käytetty ilman laihalle vetoa? Myös kiinnostaisi tietää mitä muokkauksia on tehty jos on ajeltu viinalla.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2013, 14:42:45 kirjoittanut Kalamies »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #1 : 31.05.2013, 13:01:52 »
Hyvää kamaa  :) K-jetronic toimiessaan on hieno laite, mutta temppuillessaan saanut monet luovuttamaan ja siirtymään kaikenmaailman sähköruiskuihin.

Niitä 8-pyttysen määräjakajia ne on käyttäneet tehokkaimmissa malleissa ja niitä löytyy mm. Porsche, Mercedes Benz jne. vanhemmista useampisylinterisistä koneista.

Poissa Pepper

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #2 : 20.08.2013, 13:02:36 »
Yhtään k-jettiä en ole käynyt penkittämässä, mutta legendan mukaan se riittää n.220hp tehoille.
Kokemuksien mukaan voi pitää paikaansa. Yli 1bar alkaa mennä laihalle ilman lisäruiskutusta yli 5500rpm kierroksilla B21ET:llä ja B23 alakerralla n.5000rpm.
Toimiessaan on kyllä käytökseltään nopeampi kuin motronic.
LH-jetistä ei ole kokemuksia kuin vaparista, mutta jos se FT on yhtä nuhanen reagoimaan mitä vapari niin lyö K-jet sen 100-0.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #3 : 20.08.2013, 13:42:05 »
Jossain amerikkalaisella VW-foorumilla oli mitattu 240 Turbo K-Jetin tuotto, tai se oli Boschilta saatu arvo. Jotain 220 heppaan tähtäävä virtausmäärä se oli.


1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Paikalla Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #4 : 23.08.2013, 09:11:59 »
Näiden perusteella rupeaa oma olemaan aika "tapissa". Siitä on penkitetty Puavon toimesta ~206hp. Viimesen penkin jälkeen on tosin vielä nokka vaihtunut ja painetta nostettu miedosti. Toivottavasti parin kuukauden sisään saan laajakaistan käsiini ja saa mosan säätöihin korkeapaineelle. Sitten kun saadaan ahdot "riittäväksi", niin auto lähtee penkkiin.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1029.0 Tämä taitaa pitää titteliä vielä hallussaan? Siellä nyt on tosin hieman hipompaakin palikkaa kuin itsellä (vakio-osat).  :)

Jollain foorumilaisellahan oli ruotsissa viilailtu määränjakaja? Siitä olis kiva saada dokumenttia.  :P En sitten tiedä mitä sille kävi. Koko laitos vaan hävisi.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #5 : 23.08.2013, 11:39:28 »
Toivottavasti parin kuukauden sisään saan laajakaistan käsiini ja saa mosan säätöihin korkeapaineelle.

Tästä sitten tietoa foorumille. Olisi jollekin varmaan hyödyllinen tieto. Käsittääkseni tuo ei ole aivan helppohomma rukata noita ohjauspaineita. Suuttimien vaihto jostain toisesta autosta toki tuo muutoksen.

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #6 : 23.08.2013, 11:44:46 »
Eikös vanhalla foorumilla nimimerkki BASS penkittänyt ?muokatulla? K-jetillä liki 300 hevosvoimaa?
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #7 : 23.08.2013, 12:20:09 »
Tästä sitten tietoa foorumille. Olisi jollekin varmaan hyödyllinen tieto. Käsittääkseni tuo ei ole aivan helppohomma rukata noita ohjauspaineita. Suuttimien vaihto jostain toisesta autosta toki tuo muutoksen.

Suuttimet ei vaikuta K-Jetin tuottoon. Lisää tuottoa saadaan kipinätyöstämällä jakajamännän bensauraa leveämmäksi. Jonka jälkeen seossuhde korjataan ohjauspaineen säädöllä, jonka jälkeen sorvataan uusi (uusia) mittakartioita, niin saadaan osakuormien seossuhteen kohdilleen. Jonka jälkeen tarvitaan isompi mittakartio kun pienemmällä ohjauspaineella mittalautanen nousee "yli".
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #8 : 23.08.2013, 16:23:13 »
Suuttimet ei vaikuta K-Jetin tuottoon. Lisää tuottoa saadaan kipinätyöstämällä jakajamännän bensauraa leveämmäksi. Jonka jälkeen seossuhde korjataan ohjauspaineen säädöllä, jonka jälkeen sorvataan uusi (uusia) mittakartioita, niin saadaan osakuormien seossuhteen kohdilleen. Jonka jälkeen tarvitaan isompi mittakartio kun pienemmällä ohjauspaineella mittalautanen nousee "yli".
Helppoa kun sen osaa.  :2funny:
Mitenköhän ne rimmas/sääti näitä sillon a-ryhmän aikoihin?

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #9 : 23.08.2013, 16:29:34 »
Helppoa kun sen osaa.  :2funny:
Mitenköhän ne rimmas/sääti näitä sillon a-ryhmän aikoihin?
Alottivat kasipyttysen määränjakajasta.
 ::)
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Paikalla Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #10 : 23.08.2013, 16:54:44 »
Tästä sitten tietoa foorumille. Olisi jollekin varmaan hyödyllinen tieto. Käsittääkseni tuo ei ole aivan helppohomma rukata noita ohjauspaineita. Suuttimien vaihto jostain toisesta autosta toki tuo muutoksen.

Eiköhän siitä jotain tietopakettia väsätä. Syksy / talvi mennään varmaankin vielä muokkaamattomalla määränjakajalla ja pikkuGarrettin ehdoilla, mutta ohjaus- ja bensapaineista rustataan ainakin.  :( Sitten kun saa farmarin kilpiin niin päästään tuohon ottoB:n mainitsemaan maagiseen maailmaan.

Eikös vanhalla foorumilla nimimerkki BASS penkittänyt ?muokatulla? K-jetillä liki 300 hevosvoimaa?
Löytyykö keltään tästä mitään dokkaria? Googleen kun tarjoaa nimimerkkiä, niin tulokset on kaikkea muuta kuin konehuoneen paineistusta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #11 : 23.08.2013, 21:00:48 »
Löytyykö keltään tästä mitään dokkaria? Googleen kun tarjoaa nimimerkkiä, niin tulokset on kaikkea muuta kuin konehuoneen paineistusta.

Tuossa on muutama kuva ko autosta. Tunnettiin jälkeenpäin nimellä "Sinkku".

http://kotisivu.dnainternet.net/ramipe/

Tässä katkelma mun projektipäiväkirjasta.

Lainaus
Auto on tottunut jo tehokkaisiin koneisiin ja joskus muinoin tällä korilla on otettu huimia tehoja K-Jetillä. Näistä ajoista on jäljellä
useita nettilegendoja K-Jetin virityspotentiaalista.

Seuraava stage tapahtui entisen omistajan Erkkios toimesta ja lapulle piirtyi ohjelmoitavalla sähköruutalla 357 hv ja 490 nm 1.4 bar.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #12 : 23.08.2013, 22:11:56 »
Alottivat kasipyttysen määränjakajasta.
 ::)
No ihanku en tietäis  :facepalm:
Tarkotin että miten ne säätivät ruiskua olikohan niillä eri ilmakartioita jne.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #13 : 23.08.2013, 23:06:05 »
No ihanku en tietäis  :facepalm:
Tarkotin että miten ne säätivät ruiskua olikohan niillä eri ilmakartioita jne.

Arvelen, siis ihan vaan siltä pohjalta mitä itse näistä "ymmärrän" ja millaista tekniikkaa oli jo tuolloin käytössä niin ohjauspainetta olisi korjattu sähköisellä venttiilillä tyyliin B21FT. Luulisin.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa random

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #14 : 17.10.2013, 21:12:19 »
Mistä mahtaisi saada määräjakajaan tiivisteitä, kun tihkuttaa bensaa sieltä välistä vähän?

 

Futurez  Kulkukoira