Race.fi  Puotilan autokorjaamo

855 10V "Biltema tuning"

  • 302 Vastauksia
  • 115484 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #195 : 19.12.2017, 00:27:39 »
Nimenomaan, tämän ikäiset alkavat olla melkoisia yksilöitä :)

Lambda-valo syttyi palamaan vikakoodilla 5-2-1 = happianturin lämmitys. Joten ostin uuden:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/283420/924328?ajoneuvo=656

Huolestuttavasti tuote tuli ei-niin-laadukkaana tunnetun valmistajan laatikossa (Intermotor 16355). Sisältä paljastui onneksi NTK JAPAN -leimalla varustettu pulikka (81D3):



Vanhasta löytyi Volvon numero 9135328 (ja NTK:n logo myös). Sivuhuomautuksena sanottakoon, että näissä johtojen väreistä pitäisi pystyä päättelemään anturin tyyppi (titania-antureista löytyy punainen piuha). Pienen jumppaamisen jälkeen sain liitosholkit puristeltua ja kutistesukat lämmiteltyä => uusi anturi paikoillaan:





Joistakin lähteistä löytyy tuote OTA4N-5B1, joka saattaa olla sama tai vastaava anturi, mutta liittimen kanssa?

Anysways, nyt paikoillaan on tuo Motonetin "yleismallinen Titania-tyypin anturi", ja ainakaan lyhyellä tyhjäkäyttelyllä ei vikakoodi nollauksen jälkeen enää palannut. Muuten joutokäynti oli jostakin syystä vähän ontuvaa välillä - voi liittyä anturin vaihtoon tai sitten ei. Josko tuo tuosta vielä tokenisi... Kattellaan mitä tapahtuu, kun huomenna ajelen taas töihin.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #196 : 19.12.2017, 14:18:17 »
Vähän ontuvasti alkoi uuden anturin taival... Satasen vauhdissa vitosella tuntuu ikävää puutumista ja tyhjäkäynti lämpimällä koneella ontuu. Esim. liikennevaloissa odotellessa laite ensin tiputtaa nätille tyhjäkäynnille, mutta hetken päästä alkaa kakomaan ja humppaamaan - ei kuitenkaan sammu. Liikkellelähtö tuossa tilanteessa on vähän ikävää, joutuu kaasulla pilkkien herättelemään konetta että jaksaa vetää.

Ajoin lenkin happianturin liitin irrotettuna, toimi oikein nätisti - silloinhan kaiken järjen mukaan mylly pyörii melko paksulla seoksella. Ja sitten taas toisaalta äsken kun kokeilin liitin kiinnitettynä niin veti todella nätisti ja kävi tyhjää ihan hyvin :idiot2:


Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #197 : 19.12.2017, 17:02:08 »
Jos humppaa niin voi olla tyhjäkäyntimoottorikin kyseessä...
Itselläni ainakin teki sitä ja kun puhdisti niin toimis taas...
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #198 : 20.12.2017, 12:24:02 »
Tyhjäkäyntimoottori on temppuillut ennenkin, eli voihan tämä tietty olla moniongelmainen tapaus. Akun kenkä oli yön irti ja tänään aamulla töihin ajellessa nykiminen oli entistä kamalampaa. Täyskaasukiihdytyksessä toimii hyvin, 10 sekuntia kiihdytyksen jälkeen alkaa sellainen nykiminen että joutuu jo puristamaan rattia ettei tippuisi kuskin penkiltä :P Hiukka rasittavaa yrittää ajaa tasaista nopeutta... Kaupungissa tuntuu toimivan paremmin, toki tasaisen nopeuden pätkiä on aika vähän tarjolla. Liikennevaloissa seisoessa välillä rykii todella pahasti ja välillä käy tyhjää ihan nätisti.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #199 : 20.12.2017, 16:46:30 »
Lambdavika (vikakoodi) on yleensä seuraus seoksenmuodostuksen ongelmasta muualla.

Aika harvoin on vika lambdassa, ellei koodi ole luokkaa "katkos".

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #200 : 20.12.2017, 22:37:59 »
Ööh... Tiedän kyllä että se lambdavalo ei ole lambda-anturin valo, vai mitä meinaat?

Uudella anturilla ei anna mitään vikakoodia, nykii vaan niin halvatusti. Helppoahan tämä oliskin jos tuo laitos suoraan kertoisi missä vika... Vanhalla anturilla tai ilman anturia antaa 5-2-1 eli "Oxygen sensor heating faulty" - mutta käy ja vetää mahottoman nätisti.

Mittailin sen verran, että vanhasta anturista lämmityselementin vastus on ääretön eli kaput (punainen ja valkoinen piuha). Uuden anturin lämmityselementistä saan mitattua 7.4 ohmia. Valmistajan raja-arvo on 30 ohmia, josta suurempi vastusarvo aiheuttaa anturin heittämisen roskikseen. Signaali(+) eli keltainen piuha - auton puolen johtosarjassa musta-vihreä antaa 4.7 volttia kun sytytysvirta on päällä. Ohjearvo olisi 5 volttia - liekö tuossa nyt sitten se vika vai Bilteman yleismittarissa.

Muuten oikeastaan loppuu ideat tältä kertaa. Signaali(-) = mustaa piuhaa voisi kokeilla mitata auton ollessa käynnissä, siitä tuleva jännite pitäisi olla kai luokkaa 0.2 - 4.5 V pakokaasun happipitoisuuden mukaan. Ilman oskilloskoopin tapaista älykallista mittavälinettä tosin tuota lienee hiukka turha mitata, jos n. 1 Hz taajuudella pitäisi hakata tuota väliä, kuten olen antanut itseni ymmärtää ???

Seuraava vaihe lienee ruveta katselemaan nettiautosta 200D-mallisia tai vastaavia ajoneuvoja, joissa ei startin ja ajovalojen lisäksi juuri muuhun sähköä tarvitse...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #201 : 21.12.2017, 10:15:11 »
Eilen pääsin ehkä 5 km kun alkoi nykimään eli hiukka pidemmälle kuin tavallisesti. Tänään sitten meni 20 km lähes ilman ongelmia. Osakaasulla tietysti tulin suurimman osan matkasta, ja auto veti oikein nätisti. Useamman kerran seisoin liikennevaloissa tyhjäkäynnillä, ja vain yhden kerran alkoi röpsöttelemään, muuten ei mitään raportoitavaa. Varmaan tässä on joku hapettunut liitin kiusana tai kenties pientä pakovuotoa, jos sellainen nyt pystyy näinkin isoja käyntihäiriöitä aiheuttamaan (?) Tietty jos puolet pakosarjasta puuttuu niin varmaan alkaa vaikuttamaan, mutta viimeksi kun tarkistin niin ei tuolta mistään ainakaan mitään savumerkkejä tullut ainakaan ennen lambda-anturia...

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #202 : 21.12.2017, 12:06:52 »
Minulla on ilman kokemusta mielikuva että 850 olisi nirso Lambda-antureista https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=63869.0
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #203 : 21.12.2017, 12:48:32 »
Joo, sellainen mielikuva minullakin on, ja juuri siksi kelpuutinkin vain tuon NTK:n eli OEM-valmistajan tuotteen. Tosin jotain tässä nyt meni kuitenkin pieleen :'( :idiot2:

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #204 : 29.12.2017, 19:04:49 »
Tankkasin 98:a ja kävin ajelemassa maaseudulla, tuntui toimivan hieman paremmin kuin ennen :idiot2:

- Kaupunkinopeuksissa ei mitään ongelmia havaittavissa
- Saattaa käydä tyhjää 15 minuuttia nätisti, tai sitten alkaa ontua heti liikennevaloihin pysähtyessä => vähän kun polkaisee kierroksia niin toipuu
- 80 rajoitusalueella ajelin n. 160 km ilman mitään ongelmia
- 100 rajoituksella kärsii ajaa mittarinopeutta 105, jolloin kierroksia koneessa 2500
- Kierroksia yli 2500 4- tai 5-vaihteella => todennäköisesti alkaa nykimään, erityisesti jos on vastamäkeä
- Nykiminen loppuu kun polkaisee kaasun pohjaan ja pitää sen siellä hetken aikaa
- Jos yrittää jatkaa pintakaasulla ajamista nykimisen alettua, hiipuu vauhti väkisin ja lopulta kone alkaa hytkyttämään niin että hampaista irtoaa paikat

Kokeilinpa vielä ajella 2-vaihteella useamman kilometrin siten, että kierroksia oli 2500-3000 => Toimi ihan nätisti. Kenties kuormaa ei ollut tarpeeksi että nykimiselle altistavat olosuhteet olisivat täyttyneet.

Nyt on epäilyksen alla kuitenkin pakosarja. Jos auton antaa käydä tyhjää hetken ja sitten kumartuu konehuoneeseen ja pyöräyttää myllyyn kierroksia, saattaa pakosarjan suunnilta tupsahtaa naamalle kelpo annos "ruohonleikkurin tuoksuista" pakokaasua :P Pakosarjassa ei näkynyt selkeää vuotokohtaa, mutta hitsaussaumat näyttävät siltä, että alkaisivat antaa periksi. Laitoin uuden pakosarjan tilaukseen, raportoin sitten miten kävi kun saan sen paikoilleen.

s73

  • Vieras
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #205 : 29.12.2017, 19:50:54 »
Tässä kun on käyntihäröjä, muutama juttu tuli mieleen.
Missä vaiheessa ne tuli?
Tarkka sytkäjohdoista, tulpat vääränlaiset?   

-bensapumpun rele
-imm tai imuilman lämpöanturi
-ruiskun lämpöanturi

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #206 : 29.12.2017, 20:01:09 »
Uutta osaa on tullut laiteltua ainakin virranjakajan kansi ja pyörijä, tulpanjohdot ja tulpat, lambda-anturi. Viimemainitun vaihdon jälkeen vasta alkoi nykiminen, muut siis tuli vaihdettua aikaisemmin ja niiden vaihdon jälkeen ei ongelmia ollut.

Osia olisi noista purkuautoista ihan kokeiltavaksi asti, mutta aion katsoa tuon pakosarja-kortin ensin. Ilmamassamittariahan tässä ei ole, vaan imuilman lämpöanturi ja MAP-anturi - molemmat lie alkuperäisiä, täytynee jossakin välissä katsoa voiko noita mitata jotenkin. Bensapumpun releitä vaihtelen kyllä vielä jossakin vaiheessa ihan siitä ilosta, että tiedän mitkä hanskalokerossa olevista ovat toimivia. Täyskaasukiihdytyksessä kuitenkin soppa tuntuu riittävän nykyisellä releellä, jos siitä nyt mitään voi päätellä? Ruiskun lämpöanturia ei liene näissä erikseen, taitaa tulla samasta tieto ECU:lle ja mittaristolle. Mittariston lämpömittari ainakin käyttäytyy loogisesti ja näyttää lämpimällä koneella hiukka yli puoltaväliä.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #207 : 31.12.2017, 01:18:58 »
Tänäänkin oli ohjelmaa tämän kanssa... Kytkin oli yön aikana nähtävästi väsynyt olemassaoloonsa ja yrittäessäni lähteä kaupungille oli tuntuma todella kummallinen. Polkimeen oli ilmestynyt jostakin aimo annos tyhjää liikettä, ihan alhaalla vasta irrotti. En uskaltanut lähteä liikenteeseen tuollaisella tuntumalla, joten kaivoin esiin "ilmausruutan" ja painoin n. desilitran jarrunestettä työsylinterin ilmausruuvista sisään. Tuntuma palasi samantien ja hyvinhän tuo lopulta toimi kaupunkireissun ajan. Täytyy ruveta seuraamaan entistäkin neuroottisemmin vuotoja :P (Jarrunestepurkki ja ilmausruutta saavat toistaiseksi kulkea mukana autossa :D)

Sekä mennessä että tullessa ainoat nykimiset esiintyivät kanavasillalle nousun yhteydessä, eli jyrkähkön vastamäen jälkeen. Kierrokset yritin pitää tuossa satasen alueella max. 2500:ssa vitosvaihteella, ja tosiaan noita nousuja lukuunottamatta mylly jaksoi tuolla strategialla pyöriä nikottelematta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #208 : 29.04.2018, 21:58:54 »
Tulipa ajeltua takavetoisilla lopputalvi, eli tämä oli seisonnassa tähän päivän asti.

Pakosarjakin jäi vaihtamatta kun ei talvella kylmässä viitsinyt askarrella. Palikan olin tilannut Skruvatilta hintaan 112,95 euroa:
https://www.skruvat.fi/Haaraputki-P10672.aspx

Kummallisesta tuotenimestä huolimatta sain mielestäni laadukkaan oloisen tuotteen. Mukana tuli tarvittavat tiivisteet, 4 pinnapulttia downpipen liitokseen ja 14 mutteria:





Ja paikoillaan:



Varsin hyvässä varastorasvassa oli, aika huikeat käryt tuosta irtosi... Muuten ensikokemukset ovat positiiviset tässä vaiheessa, ajelin ~15 km eri nopeusalueilla ja minkäänlaista nykimistä ei esiintynyt enää. Auton otin siis liikennekäyttöön ja koetan nyt sitten taas ajella vikoja ulos vaihteeksi tästä menopelistä :P Toinen positiivinen asia tässä vaiheessa on kytkin, joka ei ollut ottanut seisonnasta itseensä. Viime vuoden puolellahan tämä kerran hukkasi kytkimen yön yli seisottuaan, tuntuma palautui polkimeen ilmausruutan avulla.


Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #209 : 01.05.2018, 17:49:13 »
Jaa-a, eilisten työmatka-ajojen perusteella osaa se ruveta nykimään vieläkin joissakin tilanteissa maantieajossa. Kanavasillan nouseminen (~100 km/h vauhdilla) tuntuu yhä olevan myrkkyä. Kaupungissa käy ja vetää tosi nätisti. Kyllä tuolla maantielläkin ajamaan pystyy kunhan vaan ei tilanne tuosta ala pahenemaan. Jos tarvii lainata jollekin autoa niin pitää muistaa sanoa että kaasu pohjaan vaan jos alkaa meno hyytymään :P Tosin se lienee luonnollinen reaktio muutenkin ko. tilanteessa.

Tänään sitten inhokkihommani pariin eli stefojen vaihtoon:











Pakonokan stefa oli todella tiukassa ja jouduin kohdistamaan siihen enemmän väkivaltaa kuin olisin halunnut >:( Imukepistä irtosi onneksi ihan helposti ihan vain ruuvista vetämällä.

Uudet naputtelin pohjaan asti:



Vähän siivosin paikkoja:



Romuja paikoilleen ja koeajolle:





Eivät ainakaan samantien pullahtaneet pihalle eikä katastrofaalisia vuotoja näkynyt. Jos nuo alkavat pitämään öljyt sisällä niin saatan jossakin vaiheessa heltyä laittamaan uuden jakoremmin ja ehkä vähän enemmän suojuksia paikoilleen :P

Nyt laitoin kokeilunhaluisen luonteen takia imunokan ajoituksen "keskelle ruuvinreikiä" ja pakonokan äärilaitaan myöhäiselle. Joidenkin lähteiden mukaan pakopuolen myöhäistäminen siirtää koneen jerkkuja ala- ja keskialueelle. Aattelin että mukavampi se on ajaa jos alhaalta vääntää hyvin - ei tuossa sen suhteen aiemminkaan kyllä ole ongelmia ollut. Koeajelullakaan en mitään sen kummempaa eroa entiseen huomannut. Ihan miellyttäväkäytöksinen mylly tuo on aina ollut, tuollainen arjenpulskea käyttislavetin liikutin.

 

Elekma  Autoracing