Samppasport  Futurez

760 volvo sisäpuhaltimen sulake suli ja hais palaneelle..

  • 16 Vastauksia
  • 6113 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volB230ET

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Eli noi sitten kävi ja sulake on ilmastoinnin ja puhaltimen yhteinen. Sulake suli kirjaimellisesti ja kiire ois saaha kuntoon että näkee ees ajaa..:/ Että mistähän tuota mahdollista vikaa osais lähtee etsimään. Sulakkeen otin kiireesti pois ettei koko auto pala...:/ Kyseessä siis "rentunruusu"
Käyttis: vm97 bmw 740ial
työn alla: vm98 bmw 530da touring

Poissa volB230ET

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 volvo sisäpuhaltimen sulake suli ja hais palaneelle..
« Vastaus #1 : 22.12.2013, 17:57:23 »
Lisätään sen verran että laitoin abigot sulakkeen paikalle ja nostin johoilla ja toisilla abigoilla sulakkeen ylemmäs että pystyy tunnustelemaan lämpeneekö vielä ja kyllä. Lämpenee mutta nyt tuntuu jo ihan normaalilta eikä ainakaan tuossa tunnin ajellessa ilmenny minkäänlaista ylikuumenemista tai muutakaan vikaa eli vika tais olla sulakepohjan huonoissa kontakteissa. Tosin sen lisäks tuli huomattua ekalta riviltä keskeltä löytyvä rele joka on uudessa pohjassa joka on aivan tulikuuma ajaessa. Vielä en ainakaan keksiny mikä rele on kyseessä.
Käyttis: vm97 bmw 740ial
työn alla: vm98 bmw 530da touring

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: 760 volvo sisäpuhaltimen sulake suli ja hais palaneelle..
« Vastaus #2 : 22.12.2013, 20:29:11 »
Ottaakohan lämppärinpuhallin liikaa virtaa? Toimiiko normaalisti kuitenkin kaikki?

Eikös se keskimmäinen edessä ole tyhjä paikka vai olenko ihan kujalla taas? Vai tarkoititko että siihen on laitettu uus rele? Ota pois ja tutki mikä ei toimi niin pääset jäljille..

Poissa volB230ET

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 volvo sisäpuhaltimen sulake suli ja hais palaneelle..
« Vastaus #3 : 22.12.2013, 21:59:35 »
Sulakkeelle tulevan virran mittasin mittarilla ja 12 volttia sinne tuli tosin niin kuuluukin eikä tuosta voi oikein mitään päätellä:D tosin Se pisti silmään että täyellä teholla sulake lämpenee enempi kuin pienemmällä teholla. Tässähän siis on automaatti ilmastointi joten puhaltimen vauhtia ei saa säädeltyä kuin hi ja low asennoilla. Muuten säätelee itse tarpeen mukaan.
Käyttis: vm97 bmw 740ial
työn alla: vm98 bmw 530da touring

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 760 volvo sisäpuhaltimen sulake suli ja hais palaneelle..
« Vastaus #4 : 23.12.2013, 17:52:34 »
Sulakkeelle tulevan virran mittasin mittarilla ja 12 volttia sinne tuli tosin niin kuuluukin eikä tuosta voi oikein mitään päätellä:D tosin Se pisti silmään että täyellä teholla sulake lämpenee enempi kuin pienemmällä teholla. Tässähän siis on automaatti ilmastointi joten puhaltimen vauhtia ei saa säädeltyä kuin hi ja low asennoilla. Muuten säätelee itse tarpeen mukaan.

Virta ja jännite on kaksi eri asiaa. Jännite ei polta sulaketta, vaan liian iso virta. Toki sen verran voisi päätellä että jos jännite on liian pieni -> virta kasvaa isoksi ja sulake palaa. Mutta Syy miksi sulake palaa niin voi johtua huonosta moottorista, siitä että jokin jumittaa moottoria, huonoista liitoksista tai viallisista eristeistä jnejne.

Eli tutki mikä siinä on vikana ennekuin poltat koko autos.

Poissa volB230ET

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 volvo sisäpuhaltimen sulake suli ja hais palaneelle..
« Vastaus #5 : 23.12.2013, 21:51:22 »
Joo tiedostan sen kyllä.. Tulee hätäseen kirjotettua mitä sattuu mutta hyvä että silti ymmärretään. Sitä lähinnä tuossa puhaltimen sulakkeessa ihmettelin ku sulake ei siis palanut eli lanka oli ehjä ja puhallinki pyöri edelleen ku tuon " sulaneen " sulakkeen huomasin. Eli sulake ei toiminut niin kuin kuuluisi ja kyllä paikallaan on 30 amppeerin sulake joka siihen kuuluu:/
« Viimeksi muokattu: 23.12.2013, 21:57:50 kirjoittanut volB230ET »
Käyttis: vm97 bmw 740ial
työn alla: vm98 bmw 530da touring

Poissa pasi-st

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
Vs: 760 volvo sisäpuhaltimen sulake suli ja hais palaneelle..
« Vastaus #6 : 23.12.2013, 22:33:03 »
Mulla ihan sama juttu. Sulake paloi ja sulakerasian pohja suli siten että sulakkeen sai pihdeillä revittyä pois.
Mulla on uusi puhallin, eli se pitäisi olla pois laskuista. Ilmastointi ei pelitä, kylmäaineet on pikkuhiljaa karanneet. Lämmönsäätimen kun pitää siinä asennossa missä ilmastointi ei ole päällä ja puhallus on automaatilla, niin kaikki on ok. Mutta, kun laittaa vivun johonkin muuhun asentoon, niin sulake alkaa heti lämpiämään. Mystinen vika, johon en ole ehtinyt perehtyä, mutta laita toki tietoa jos saat asian ratkaistua. Jotenkin vaan tuntuu, että tämä liittyy automaatti-ilmastoinnin juttuihin, koska en oikein jaksa uskoa, että uusi puhallin tekisi tälläistä. Tulipellin edessä olevat, paineentunnistimelta tulevat johdot on mulla ainakin sen näköiset, että olisi syytä vaihtaa.
E61 535d, G20 6,2d, XC60

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 760 volvo sisäpuhaltimen sulake suli ja hais palaneelle..
« Vastaus #7 : 23.12.2013, 23:42:35 »
Mulla ihan sama juttu. Sulake paloi ja sulakerasian pohja suli siten että sulakkeen sai pihdeillä revittyä pois.
Mulla on uusi puhallin, eli se pitäisi olla pois laskuista. Ilmastointi ei pelitä, kylmäaineet on pikkuhiljaa karanneet. Lämmönsäätimen kun pitää siinä asennossa missä ilmastointi ei ole päällä ja puhallus on automaatilla, niin kaikki on ok. Mutta, kun laittaa vivun johonkin muuhun asentoon, niin sulake alkaa heti lämpiämään. Mystinen vika, johon en ole ehtinyt perehtyä, mutta laita toki tietoa jos saat asian ratkaistua. Jotenkin vaan tuntuu, että tämä liittyy automaatti-ilmastoinnin juttuihin, koska en oikein jaksa uskoa, että uusi puhallin tekisi tälläistä. Tulipellin edessä olevat, paineentunnistimelta tulevat johdot on mulla ainakin sen näköiset, että olisi syytä vaihtaa.

Miksei voisi tehdä uusi puhallin? Ei ole ensimmäinen kerta kun itsekkin saanut ns. paketista paskana -olevan osan :D

Poissa pasi-st

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
Vs: 760 volvo sisäpuhaltimen sulake suli ja hais palaneelle..
« Vastaus #8 : 23.12.2013, 23:45:23 »
No joo.. eihän sekään pois suljettua ole, että uusi puhallin olisi viallinen. Kuitenkin vika ilmenee mulla vain silloin kun ilmastointi on päällä.
E61 535d, G20 6,2d, XC60

Poissa volB230ET

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 volvo sisäpuhaltimen sulake suli ja hais palaneelle..
« Vastaus #9 : 24.12.2013, 16:20:04 »
Mulla taas ilmastointi pelaa ja kaikilla muilla kuumenee paitsi low asennossa ja tietenkin off asennossa. Nyt tosiaan vaan vähän lämmin ku sulake on johtojen päässä sulakerasiasta ylempänä :D ja tuo yhen releen kuumeneminen jatkuu myös vielä ja rele on ajovaloille mutta näyttää jälkäasennukselta:/ tosin ennen tässä on ollu jenkkileula ja nyt normaalit umpiot. Tiiä sitä onko sillä sit merkitystä?
Käyttis: vm97 bmw 740ial
työn alla: vm98 bmw 530da touring

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 760 volvo sisäpuhaltimen sulake suli ja hais palaneelle..
« Vastaus #10 : 24.12.2013, 16:45:05 »
Yleensä jos sulake sulaa ennemmin kuin palaa on syynä huono kontakti sulakkeessa. Eli siinä "abikossa" johon sulake asennetaan on sopivasti huono kontakti, niin että virta alkaa lämmittämään sitä ja lopulta sulattaa muovit ympäriltä. Yleensähän tuota tapahtuu vain jollain isommilla (amppeereina) sulakkeilla. Jos käytettävä laite on viallinen ja ottaa suunniteltua enemmän virtaa se polttaa sulakkeen normaalisti, eli toisin sanoen jos sulakkeella on normaali hyvä kosketus se palaa ennemmin kuin sulaa.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 760 volvo sisäpuhaltimen sulake suli ja hais palaneelle..
« Vastaus #11 : 25.12.2013, 01:14:26 »
Näissä ACC versioissa on tullut tuota ongelmaa vastaan useinkin, johtuu tuon systeemin tavasta huudattaa puhallinta aina täysillä. Tuo sulakehan oli hieman lämmennyt jo vuosi sitten, otin sulakerasian ylös ja vaihdoin syöttöjohdon hieman kauemmas sulakkeesta jotta sen liitoksen häviöstä tuleva lämpö ei lämmittäsi ihan samaa kohtaa sulakerasiasta kuin tuo sulake (pari-kolme vierekkäistä sulaketta samassa syötössä kiinni). Periaatteessa tuohon voisi laittaa irrallisen sulakerasian sille lämppärin puhaltimelle, nuista on monesta sulanut sulakerasioita siitä sulakkeen ympäriltä aika isostikin, tässä yksilössä jostakin syystä ei vielä ollut sulanut. Ja ajovalojen releen lämpeneminen on normaalia, mikäli kyse siitä peltikuorisesta releestä.

Jenkkikeula vrt eurovalot ei tee tuota eroa, jenkkikeulan valot kytketään suoraan eurovalojen liittimeen sovitettavalla adapterijohtosarjalla, eli korin johtosarjat ovat täysin samat.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa volB230ET

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 volvo sisäpuhaltimen sulake suli ja hais palaneelle..
« Vastaus #12 : 13.01.2014, 20:05:36 »
Tähän asti sulakkeen lämpeneminen pysy suht kurissa kunnes taas alko sormia oikein polttamaan. Sulakkeen ku nostin ylemmäs johtojen päähän ni huomasin nyt että toisesta johosta kuoret melkein sulaa ja toinen vaan vähän lämmin. Tuntuu tuo sulake joltain kuristimelta välissä mutta silti ite sulake ei oo kuuma.. Täytyy varmaankin alkaa siirtämään tuota sulaketta muualle että loppuis tuo kuumeneminen. Ja Joo peltikuorinen rele siellä kovin kuuma on :D
Käyttis: vm97 bmw 740ial
työn alla: vm98 bmw 530da touring

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 760 volvo sisäpuhaltimen sulake suli ja hais palaneelle..
« Vastaus #13 : 14.01.2014, 11:57:36 »
Jos se riesa on noin jatkuva, voisin harkita härskiä ratkaisua eli vaihtaa sille erilainen sulakepesä, vaikkapa semmonen mihin ruuvataan peltinen "diesel" sulake, eli hehkujen sulakkeena usein käytettävä lätyskä. Ainakin 35A version semmosesta olen nähnyt, luulis saavan 30A versiotakin. Ja se peltikuorinen rele on tosiaan orggis ajovalorele. Mikäli ajovaloille tulee auton käydessä kovin vähän jännitettä, harkitsisin esimerkiksi bilteman ajovalorelesettiä jollei itse halua askarrella releistystä valoihin. Saa aika paljon valotehoa lisää sillai jos polttimon kannalla on selkeästi alle 14V auton käydessä (tsekkaa toki latauskin ensin, viime talvena se latasi yli 14V).
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa volB230ET

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 volvo sisäpuhaltimen sulake suli ja hais palaneelle..
« Vastaus #14 : 14.01.2014, 20:13:29 »
Joo heti ku pakkaset alko nyt kiristyyn ja vähän kuumempaa ilmaa alko halajaan ni alko tuo sulakkeen kuumeneminen. Tuntuu tosiaan huuattavan tuota puhallinta aika isolla teholla että pitää kabiinin halutussa lämpötilassa. En vielä oo kerinny paljon tutkimaan mutta tuleekos sinne sulakerasian pohjaan yhteen kohtaan plussa ja siitä jakaantuu useemmalle sulakkeelle mukaanlukien tuo lämppärin sulake?
Käyttis: vm97 bmw 740ial
työn alla: vm98 bmw 530da touring

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo