Törmäsin tämmöiseen selatessani "museota" en löytänyt heti samaa niin laitoin tänne.
Copyt Tume @ volvolandia.com
Mitä tässä nyt kerrotaan on tapahtunut -98 S70 Volvossa. Ulkomaalaisia foorumeja selaillessa selvisi ettei ABS-boksi vika ole harvinainen muissakaan 5-sylinterisissä malleissa, joten kerätään nyt yhteen viestiin mitä asian hyväksi voi tehdä.
Oireet:
- Ajoittain palava ABS-vikavalo.
- vikakoodit: esim."oikea taka-anturi katkos/oikosulku", "oikea taka-anturi heikko signaali" (anturit olivat varmasti ehjät)
- ABS vika "häviää" yleensä seuraavassa liikkeellelähdössä.
Korjaus:
Ulkomaalaisten volvokolleegojen kokemuksista rohkaistuneena kävin rohkeasti ABS-ohjainyksikön kimppuun. Suosittelen muillekkin saman ongelman kanssa painivan käyvän boksin kimppuun, ennemmin kuin rupeavat vaihtamaan kalliita antureita jotka 99,9% todennäköisyydellä ovat ehjät.
Boksi irroittamiseen tarvitaan seuraavanlaisia työkaluja: lenkkiavaimet akunkenkää ja ilmaputkenklemmaria varten, nokkapihdeistä ei ole haittaa. Näiden lisäksi pitää olla E5 thorx hylsä boksin irroittamiseen (jotkut irroittaneet kuulema tavallisella hylsällä) ja tietysti hylsään väännin. Lisäksi musta tiivisteliima sekä lakka tinausten suojaksi tulee tarpeeseen.
ABS-boksi löytyy ilmansuodattimenkotelon ja sulakerasian välistä katsottaessa.
KUVA 1:
http://pp.kpnet.fi/huhtala/abs/yleis_nakyma.jpgOperaation aloitetaan tietysti irroittamalla akun kengät ja nostamalla akku pois paikoitaan. Seuraavaksi kannattaa irroittaa pääsulake rasia pois kiinnikkeistään. Rasia on kiinni kahdella klipsillä. Rasiaa ei tietenkään kannata riuhtoa liikaa koska sen pohjasta lähtee paksu johtonippu. Seuraavana avataan ilmamassamittarin takana oleva klemmari ja irroitetaan mittarin liitin. Liitin ja klemmari ovat kuvassa oikeassa yläkulmassa.
Seuraavana irroitetaan ilmansuodattimen kotelonkansi, jonka mukana pitäisi irrota myös ilmamassamittari. Lisäksi otetaan tietenkin talteen itse suodatin. Kotelon alaosa on kiinni alustassa kahdella tapilla, lisäksi kotelo yhdellä tapilla kiinni vasemman puoleisessa pellissä.
Tämän jälkeen päästäänkin käsiksi itse boksiin. Boksiin tulee kaksi liitintä(kuvat2 ja 3). Isompi liitin irtoaa avaamalla sen kansi oikeasta reunasta. Ehjässä liittimessä kannen tulisi vetää syrjään myös lukitusliuskat. Pienempi pumpulle menevä liitin on perinteisempi ja helpompi liitin. Jos ison liittimen lukitusliuskat eivät liiku kannen mukana tarvitaan nyt nokkapihtejä joilla vähän kerrallaan nitkutetaan liuskoja vasemmalle. Jos ollaan tässä tilanteessa suosittelen liittimen uusimista. Osaluettelo tuonnempana. Seuraavaksi tarvitaan notkeita sormia kun boksin pohjasta ruuvataan neljä pultia, jotka pitävät sen paikallaan. Yksi pultti näkyy kuvassa 2.
KUVA 2:
http://pp.kpnet.fi/huhtala/abs/boksi_vankarin_puoli.jpgKUVA 3:
http://pp.kpnet.fi/huhtala/abs/liitin_ja_kansi.jpgBoksin avaamiseen suosittelen ihan kylmästi rautasahaa, tällä säästetään aikaa ja hermoja. Sahalla sahataan varovasti kannen ja pohjan välistä metallisiin holkkeihin asti. Ennen kuin kannen saa auki pitää neljässä holkissa olevat lukkoprikat poistaa. Seuraavana poistetaan liittimien tinausten päältä suoja silikoni ja tinataan liitokset uudestaan. Tinaukset kannattaa suojata tinauksen jälkeen lakalla, hapettumien välttämiseksi. Kannen saa hyvin paikoilleen tiivisteliimalla.
Seuraavaksi vain kasataan kaikki käänteisessä järjestyksessä.
Erittäin suurella todennäköisyydellä tällä toimenpiteellä ABS viat pysyvät poissa jonkun aikaa.
Uuteen liittimeen tarvitaan seuraavat osat. Numerot ja nimikkeet ovat S70:n volvon, muissa varmasti aika lailla samat.
Nimi Koodi hinta määrä
Eristin(liittimen runko) 9148142 15,50€ 1 kpl
Johdinkenkä 9148135 0,33€/kpl 20kpl(myydään 10kpl pusseissa)
Tiiviste 9148107 0,33€/kpl 20kpl(myydään 10kpl pusseissa)
Johdinkenkä 9148103 0,52€/kpl 10kpl(myydään 10kpl pusseissa)
Tiiviste 9148110 0,52€/kpl 10kpl(myydään 10kpl pusseissa)
Johdinkenkä 9148104 0,52€/kpl 10kpl(myydään 10kpl pusseissa)
Kaapelitiiviste 9148109 0,52€/kpl 10kpl(myydään 10kpl pusseissa)
Tuommoisella ostoslistalla kun menee siniselle tiskille, niin saat tarvittavat osat ABS-liittimen rakentamiseksi. Lisäksi tarvitaan liittimiä varten hyvät pihdit.
Erään foorumin "asukkaan" autosta löytyy esimerkki kuinka liitintä EI korjata. Sika flex ei välttämättä paras tapa tuon liittimen kiinnittämiseen.
EI NÄIN :
http://pp.kpnet.fi/huhtala/abs/EI/Kuva_116.jpgEI NÄIN :
http://pp.kpnet.fi/huhtala/abs/EI/Kuva_117.jpgTämän näköinen liitin pitäis kyllä jo vaihtaa :
http://pp.kpnet.fi/huhtala/abs/EI/Kuva_115.jpgNiin ja nämä patentit oli jo tehnyt auton edellinen omistaja. Auton nykyinen omistaja paljastaa itsensä, jos haluaa.
Copyt Tume @ volvolandia.com