Proturbo  Autodiagnoosi

940 tuplaturbo tinakutosella.

  • 124 Vastauksia
  • 71093 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
940 tuplaturbo tinakutosella.
« : 29.06.2014, 18:58:00 »
Laitetaas tänne vähän tarinaa tuosta mun viimeisimmästä koneprojektista.
Kaikkihan lähti kaverin heitosta, kun oltiin hakemassa yhtä 960 sedania purkuun, että tuollaisesta tinakutosesta voisi saada kivan koneen kun heittää kylkeen pari turboa...
No se auto purettiin ja sen kone oli kilahtanut kunnolla, tulpan osat oli tippunut pyttyyn ja kone oli ihan romuna. Esim, 1 mäntä oli murusina öljypohjassa, veivi solmussa, sylinteriputki haljennut.
No se meni romuihin, mutta ajatus jäi itämään.
Yhdeltä kaverilta löytyi 2,5L kone josta oli kannentiiviste palanut, no se tuli ostettua aihioksi kun hinta oli kohdallaan.
Kampiakseli 3L koneesta löytyi kierrätyskeskuksesta JuhaU:lta, samoin nokat 204hp versiosta.
Männät on 850 T5 koneesta, näitä tuli hankittua pari sarjaa.
Lohko oli muuten hyvä, mutta pariin sylinteriin oli jäänyt vettä/jäähdytysnestettä ja se oli ruostuttanut sylinterit.
Lohko hoonaukseen ja siitä tuli ihan hyvä.
Päätin että tämä kone tehdään päältäpäin siistiksi ja viimeistelyyn yritetään panostaa, joten lohko, kansi, ölypohja, venttiilikopan kansi ja kaikki apulaitteet lasikuulapuhallettiin ja maalattiin hopean värisiksi kunnon automaaleilla.


Kiertokangiksi tilasin H-profiilit, niistä ei tullut otettua kuvia.
Kuten kuvista näkyy, lohkoon joutui tekemään vingulla tilaa että kanget mahtuu pyörimään.
Kampiakselin käytin tutulla kaverilla mitattavana ja se osoittautui kaikin puolin virheettömäksi eikä vaatinut edes kiilloitusta. Uudet laakerit paikalleen ja akseli koneeseen.

Laakerikansi kiinni.


Turbojen öljynpaluut koneistettuna lohkoon.

Männät paikoillaan


Ja veivit myös.


Männänrenkaiksi tuli tuollaiset VW/Audi renkaat

Lohkoon porattiin paineentasausreiät 14mm terällä runkolaakeripukkien yläpuolelle, ajatuksena parantaa alakerran "kaasujen" virtaamista.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2018, 12:00:43 kirjoittanut siipiveikko »
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa dude

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • sekundaa lähettiin yrittään sutta tuli
oijoij sanos ruottalainen kaunista katsella
t5 / amazon

Poissa squealer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
No nyt on mielenkiintoinen projekti! Seurantaan menee  8)

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Kansi vietiin paikalliselle kansigurulle laitettavaksi, teki "race"-seetit ja porttasi kanavat kevyesti poistaen pahimmat valuvirheet. Virtauspenkin mukaan vakiokanavat virtasivat: imu 297hv ja pako 245hv 9mm nostolla ja seetityön/kanavien siistimisen jälkeen imu 311hv ja pako 264hv, riittää mulle.
Pakosarjojen rakennuskuvia:








Aluksi oli ajatuksena laittaa ahtimet siten että downpipet tulisi toisiaan kohti ja menisivät keskeltä alas, mutta takimmaisen ahtimen ilmanotto ei olisi onnistunut mitenkään järkevästi.


Joten päätin kääntää takimmaisen pakosarjan toisinpäin ja ahtimen samoinpäin kuin toisenkin, ahtimet on T5:n vakioahtimet eli Mitsu TD04HL-15G






Haastavinta sarjan teossa on se kun ei ole mitään konehuonetta käytössä missä pääsisi sovittamaan ja näkemään/ kokeilemaan että kaikki mahtuu paikalleen. Käytössä on vain mittoja paljonko jää tilaa kannen ja iskaritolpan väliin.
« Viimeksi muokattu: 30.06.2014, 17:35:38 kirjoittanut siipiveikko »
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Todella nättiä ja kerrankin kuvia tarpeeksi!
Mihinkäs koppaan tämä tulee?

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Mihinkäs koppaan tämä tulee?

Ei kai tuolla väliä ole, tämähän on silkkaa pornoa S*

Näyttää helvetin komeelta, ja menee muuten seurantaan!!
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Todella nättiä ja kerrankin kuvia tarpeeksi!
Mihinkäs koppaan tämä tulee?
Kiitokset. Ajattelin pitää tämän projektipäiväkirjan sellaisena että käsitellään vain moottori/vaihdelaatikko yhdistelmää ja jätetään se sivuseikaksi mihin koriin tämä tekniikka tulee. Sanotaan vaikka niin että suljetulla alueella tulevaan käyttöön.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Kiitokset. Ajattelin pitää tämän projektipäiväkirjan sellaisena että käsitellään vain moottori/vaihdelaatikko yhdistelmää ja jätetään se sivuseikaksi mihin koriin tämä tekniikka tulee. Sanotaan vaikka niin että suljetulla alueella tulevaan käyttöön.
Eli jatkeeseen. :D

Aivan sama minulle, todella todella hienoa jälkeä! Erityis +10 pistettä ja papukaijamerkki tuosta periaatteesta että tehdään viimeistellyn näköinen.

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Eli jatkeeseen. :D

Aivan sama minulle, todella todella hienoa jälkeä! Erityis +10 pistettä ja papukaijamerkki tuosta periaatteesta että tehdään viimeistellyn näköinen.
Ei mene jatkeeseen, Volvoon menee.
Löysin ne kannen virtausmittauksien tulokset, päivitin ne tuonne aikaisempaan viestiin.
« Viimeksi muokattu: 30.06.2014, 17:37:11 kirjoittanut siipiveikko »
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Kiitokset. Ajattelin pitää tämän projektipäiväkirjan sellaisena että käsitellään vain moottori/vaihdelaatikko yhdistelmää ja jätetään se sivuseikaksi mihin koriin tämä tekniikka tulee. Sanotaan vaikka niin että suljetulla alueella tulevaan käyttöön.
FT-tekniikan myymisen takia mulla olis ainakin muutama arvaus korista, mutta ei sen väliä. Komeeta rakentelua joka tapauksessa.  :)

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Jokainen voi tehdä omia johtopäätöksiään asiasta, mutta sovitaanko heti alkuunsa että lopetetaan keskustelu korivalinnosta, katsastuksista ja laillisuuksista ennen kuin edes aloitetaankaan.
Päivityksiä yritän tehdä aika nopeaan tahtiin, kun vain ehdin. Projektihan on ollut työn alla n.1,5 vuotta ja tekniikka on jo käynti/ajokunnossa.
Halusin vain nähdä että homma onnistuu ja kaikki toimii ennen kuin alan laittamaan mitään nettiin.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Ihailen, kun joku osaa tuollaistakin!

Millaisin kustannuksin tuollaisen pystyy tekemään - jos ei työtunneille laske hintaa?
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Millä moottorinohjauksella tätä tullaan ajamaan?

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Välillä koneen kasausta.
Huohotinpurkki paikalleen, tässä on hyvä muistaa laittaa asiaankuuluva tiiviste lohkon ja purkin väliin :-[

kannentiiviste paikallaan.

Öljypohja ja koneen korvakkeet kiinni.

Kansi kiinni.

Imusarjan lähdöt paikallaan.

Kumit paikallaan.

Mustepallokala, imusarja maalattiin eri aikaan kuin muut koneen osat ja sen kyllä huomaa, maalarilta loppui se aikaisemmin käytetty maali. Uusi maali piti olla samanväristä, mutta kyllä tuon näkee sokea Reettakin ettei sävy ole sama. >:(
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Millä moottorinohjauksella tätä tullaan ajamaan?
Mega 3
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

 

Autoracing  KL-varaosat