Ateho  Elekma

V70N "ÄRRRH"

  • 155 Vastauksia
  • 58315 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #30 : 08.01.2015, 16:56:30 »
Hyvännäköinen laitos. Tais multa tulla toi toinen peili sulle  :)
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #31 : 08.01.2015, 17:01:11 »
Hyvännäköinen laitos. Tais multa tulla toi toinen peili sulle  :)
Juu näinpä tais olla :)

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #32 : 08.01.2015, 17:20:45 »
siisti on kyllä. itsellekkin tuli nytte v70 työn alle.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #33 : 12.02.2015, 22:39:43 »
Työkiireiden takia taas jäi Ardic huoltamatta syksyllä ja minkäs se sitten taas tekikään tammikuussa ja tietysti taas pakkasten aikana..Ardic meni lukkoon.Wetteri kuittaili vikailmotukset ja heti seuraavana päivänä kamina auki..ja mikäs muukaan siellä taas odotti kuin turbulaattorin siivet palopesän pohjalla.Hommastahan selvisi taas puhdistusoperaatiolla ja siivet takaisin paikoilleen..MUTTA..pelasi vain viikon ja taas meni lukkoon ja eikun taas Wetterille.Kävi jo mielessä oman vikakoodilukijan osto Elekmalta.
Herjoissa oli samat ilmoitukset kuin viikkoa aikaisemminkin :
CEM-5F36 Liekinvartija,oikosulku maattoon
CEM-5FA3 Vesipumppu,liian suuri signaali
CEM-5F50 Ylikuumenemissuoja havaittu

Ylikuumenemissuoja oli uusittu vasta pari vuotta sitten ja samoin vesipumppu ja pa-suutin.Suuttimesta tuli polttoaine läpi ihan tasaisena sumuna,johtovikojakaan ei näkynyt ja ylikuumenemissuojakin oli OK,joten ei auttanut kuin epäillä lämppärin kennoa seuraavana.Kennokin oli auki ja huuhtelun yhteydessä vesi virtasi hyvin läpi.
Loppujen lopuksi epäilin ensimmäisen irroituksen aikana järjestelmään jääneen ilmaa ja että olisiko se saanut aikaan herjan ylikuumenemisesta..eikö vesi kiertänyt kunnolla.
Eipä auttanut kuin ilmata järjestelmä,ajella autolla pari lenkkiä,lisäillä hieman vielä nestettä ja kylmä rinki perseessä kokeilla,toimisiko lämmitin..ja toimihan se.Nyt on taas toista viikkoa saanut olla varuillaan,mutta ainakin toistaiseksi on toiminut normaalisti.Pa-pumpun ääntä olen kuulostellut ja hieman on uupuneen kuuloinen..

« Viimeksi muokattu: 10.03.2017, 17:45:55 kirjoittanut MJS35 »

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #34 : 12.02.2015, 22:44:30 »
7-reikäset suuttimetkin tuli hankittua jo varastoon..tarkoitus olisi kevään aikana laittaa paikoilleen,samalla kun vaihdan kanteen uudet nostajat ja keinut.

« Viimeksi muokattu: 10.03.2017, 17:47:16 kirjoittanut MJS35 »

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #35 : 12.04.2015, 20:10:38 »
Täällä on lähinnä tankattu ja ajeltu,mutta jotakin pientä näppien nokeamista on ollut havaittavissa.
Maaliskuun alkupuolella alkoi konetilasta kuulua ylimääräistä vihellystä ja syyksi paljastui ilmastoinnin kompura.Hihnapyörän laakerihan se siellä vislaili kevätauringolle.
Kajaanin ETRAn kautta löytyi sopiva NSK:n laakeri 40€:n sopuhintaan,kokoa 35x55x20.

IKH:lta sain sopivat kuusiokolokannalla olevat pultit kytkentälevyn irroitusta varten(koko 5x30).Mitkään suuren suuret eivät nuo tilat olleet,mutta aikansa kun sinuksi puhutteli pultteja,niin levyn sai ruuvattua pihalle.10mm kannalla olevan keskipultin irroitukseen soveltui parhaiten nivelhylsyavain.Hylsy ja pikkuräikkä olivat aivan liian suuri yhdistelmä runkopalkin ja kytkentälevyn väliin.
Ennen irroitusta mittasin välysmitalla hihnapyörän ja kytkentälevyn välisen välyksen ja se oli 0,80mm,eli pientä shimmauksen varaa oli.



Tässä kuvassa kytkentälevy jo irtoamassa,rakoa jo pari kolme milliä.



Siihen loppuivatkin sitten mahdollisuudet tehdä laakerin vaihto ilman,että irroittaa kompuraa.
90-asteen kulmalla varustetut sokkapihdit eivät mahtuneet väliin kuin vaivoin puhumattakaan,että olisi nähnyt mistä puristaa.
Homman nopeuttamiseksi purin ohjaustehostimen pumpun pois edestä ja sen alla olevan laturin,sekä löysäsin lopuksi kompuran pois paikoiltaan ja nostin sen rautalangan varaan roikumaan.Nyt työskentelytilaa tuli moninverroin ja sokkakin irtosi kiroilematta.
Itse hihnapyörän joutui kampeamaan varovasti irti kompuran runkoa vasten.Hihnapyörän reunahuulloksen ja magneetin välinen reunus ei ollut kovin leveä,ehkä 2-3mm ja sai olla tarkkana ettei vaurioita hihnapyörän reunahuullosta eikä magneettia.
Käytin irroitukseen sorkkarautaa ja leveää talttameisseliä.



Laakerin paikallaan pysyminen oli varmistettu iskemällä ulkokoolin reunaa vasten muutamia lukituksia,ne sai poistettua kohtuullisen kivuttomasti terävällä tampilla.Pikku dremeli olisi ollut ehkä hieman nopeampi keino..
Vanha laakeri irtosi putkiholkilla iskemällä.Varaston nurkista löytyi sopiva putkenpätkä jonka sisähalkaisija oli hieman laakerin ulkokoolia suurempi ja soveltui tukevaksi alustaksi.



Osat puhdistettuna ja uusi laakeri paikoillaan.Kytkentälevyn keskipultin ympärillä olevista shimmeistä otin pois 0,20mm:paksuisen,arvelin 0,60mm olevan sopivan välyksen.Shimmien paikoillaan pysymiseksi laitoin niihin hieman vaseliinia ja pudotin takaisin kytkentälevy keskireiän sisälle.



Magneettirengas puhdistettuna,hihnapyörä ja sokkakin jo paikoillaan.Hinhapyörä meni paikoilleen kevyesti naputtelemalla,käytin apuna sopivan kokoista hylsyä.



Kytkentälevy paikoillaan ja homma nipussa  :)



Moottorin öljytikku tuli toheloitua poikki päästä jo vajaa 4 v sitten erään öljynvaihdon yhteydessä ja aika ajoin on tullut katseltua ehjää tilalle.Käytettyä ei oikein ollut tarjolla ja Kajaanin Wetteri tarjosi uutta vain putken kanssa vajaan 80€:n hintaan.
Muutama viikko sitten sain tiedon,että Iisalmen Avainvaunu möisi tikkua suht edullisesti ja ilman putkea.Puhelinsoitto varmisti hinnaksi 15€  :)
Annoin kehuja halvasta hinnasta  :)



Tikku meni tilaukseen ja kuluneella viikolla Avainvaunusta tuli tekstiviesti että tilaamani osa on saapunut...
MUTTA,heti pian perään tuli puhelu jossa kerrottiin,että kyseistä tikkua ei enää saanut vaan tilalle oli tullut korvaava öljytikku joka oli hieman eri mittainen ja mukana pitäisi ostaa luonnollisesti myös putki..Myyjä oli selvästi pahoillaan.
Hinta oli kuitenkin"vain"55€ valmiiksi tingattuna ja hyväksyin tarjouksen.Matkahuollossa tulleen tikun hinnaksi tuli lopulta 71€,joten säästinhän lopulta kokonaista vajaan kympin  :D



Putken alapäässä oleva tiivisterengas piti ottaa vanhasta putkesta.



Passaa taas nykiä tikkua  :)



Vanhassa tikussa oli Volvon numero 8670352 ja tätä ei tiedon mukaan enää saada.
Uuden tikun numero on 8699543 ja uuden putken numero on 31251092.
Vierekkäin verraten molemmissa oli vain pieni pituusero.Uusi putki ja tikku olivat molemmat noin sentin lyhyempiä kuin alkuperäiset.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2017, 17:57:28 kirjoittanut MJS35 »

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #36 : 02.05.2015, 20:48:00 »
Kesärengasta alle..jospa nää kelit jo kohta alkais kuivua  :)
Valoluomia tuo kaipais.Pitäis hommata uudet,kun edellisistä luomista toinen irtosi ja tippu johonkin 4tien varteen.



« Viimeksi muokattu: 10.03.2017, 17:59:28 kirjoittanut MJS35 »

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #37 : 16.09.2015, 13:28:06 »
Kesä mennä vierähti työn ja muun aherruksen parissa joten näin syksyn tullen vois päivittää tännekin jotain  :) Kesän remonttitouhujen aikana minulta hajosi puhelin ja harmittaa kun osa yksityiskohtaisistakin kuvista katosi sen mukana..mutta jotakin jäi kuitenkin talteen..

Viime talvena ja keväällä kuuntelin jo useamman kuukauden ajan venttiilikoneistosta tulevaa pientä sivuääntä ja alkukesän aikana päätin tehdä asialle jotakin.
Hommasin osat venttiilikoneiston remppaa varten,INA:n nostajat ja keinuvivut,nokka-akselin stefan sekä rail-pumpun sekä alipainepumpun tiivisteet,sekä liuta tarvittavia työkaluja.Juhannuksen aikaan alkoi sitten purkuhommat.
Olin jo etukäteen varautunut siihen että osa suuttimista voisi olla todella tiukassa ja poikkeustapaus ei ollut tämäkään.
Lähes kaikki suuttimet piti irroittaa kovempia konsteja käyttäen : suuttimien kiinnityspultit löysälle ja starttia..2,3 ja 5 suuttimet irtosivatkin pelkällä starttaamisella,mutta 4 ja 1 suuttimet teettivätkin sitten enemmän töitä.
Ainoa keino oli laittaa auto käyntiin ja antaa kierroksia..sitten pientä nytkyttelyä kiintoavaimella suutinputken juuresta ja taas käyntiin.
4-suutin irtosi noin tunnin houkuttelun jälkeen,mutta 1-suuttimen kimpussa piti tapella 5 tuntia..millin tuhannesosa kerrallaan suutin alkoi pyöriä kun oikein vankasti punoi 17mm kiintoavaimella,jonka lenkkipäähän oli vääntimeksi laitettu rengasavaimen varsi.
Kaikki suutimet olivat läpeensä ruosteessa,eli eipä ihme että olivat tiukassa..







Venttiilikoppa-imusarja yhdistelmän irroitus paljasti melko nokeutuneen imusarjan..



Kannen imukanavat olivat kuitenkin ihmeen siistejä..



Nokkien,nostajien ja keinuvipujen purkamisen jälkeen pääsin tarkastelemaan kannen kuntoa.Kaikki nostajien"pesät"olivat ehjiä ja vanhoissa,pois puretuissa osissakaan ei ollut mitään vikaa.Itse venttiilikoneiston sivuäänen aiheuttajaa ei varsinaisesti löytynyt ja totesin äänen johtuneen tasaisesta kulumisesta,koska mitään rikkoutunutta nostajaa tai muuta vastaavaa silmin havaittavaa vikaa ei löytynyt.



Kannen sisäpuolen sekä imukanavien puhdistuksen jälkeen pääsi asentelemaan uusia osia..Pahoittelut hieman epätarkasta kuvasta.



Nokat kasattuina takaisin paikoilleen ja uudet tiivisteetkin jo aseteltu..
Päätylaakeripukkien ja kannen väliin laitoin Volvon ohjeen mukaan tasotiivisteliimaa.Sopiva liima löytyi Etran hyllystä,Loctite 510.



Imusarja purettuna irti venttiilikopasta..ja sotkuista oli..EGR,kukahan sen oikeen keksi  :nohnoh



Puhdistushommaan käytin Wurthin tehopesua ja Mr Musclen uuninpuhdistusvaahtoa..



Ja puhdasta tuli..



Kasausvaiheessa..Loctiten 510:ä väliin ja koppa kiinni.





Biltemasta kävin ostamassa sopivan kalvaintyökalun suutinpohjien puhdistamiseen.Homma hoitui kätevästi.



Viime talvena ostetut 7-reikäiset suutimet tulivat nyt samalla käyttöön.Vanha ja uusi(vähän käytetty) rinnakkain.



Homma loppusuoralla,enää pari letkua paikoilleen..

« Viimeksi muokattu: 10.03.2017, 18:33:31 kirjoittanut MJS35 »

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #38 : 16.09.2015, 13:36:31 »
Kiitoksia vaan kovasti puhelimitse ja YV:llä saadusta teknisestä tuesta nimim. Duke ja Hurm0s   -H-
« Viimeksi muokattu: 10.03.2017, 18:34:35 kirjoittanut MJS35 »

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #39 : 16.09.2015, 17:46:57 »
Muutama viikko sitten tuli hommattua viime talvena ostettuun ärrän rattiin airbag.
Koetin aikani etsiä osaa Ebayn kautta ja muitakin kanavia myöten,mutta mieleistä ei oikeen löytynyt ja osa myynnissä olleista oli kaukana ison rapakon takana.
Viime joulukuussa ostamani ratti oli 99 tkm ajetusta S60R:stä. Varaosahaku ilmoitti kyseisen ratin parina olleen airbagin olevan edelleen myymättä.Soitto purkaamolle,tavanomaiset tinkaamiset..satanen pois hinnasta ja parin päivän päästä oli bäkki postissa.  :)



Ennen asennusta piti hitusen hakea taustatietoa"kellojousen"lukitsemiseen,mutta selvää pässinlihaahan touhu oli kun siihen ryhtyi  :)
Luonnollisesti ensin autosta virrat kylmäksi..

Vanhasta ratista airbägin kaksi torxruuvia irti..



Airbagin ja ratissa olevien nappien piuhat irti..



Airbagin irroituksen jälkeen ensin ratti suoraan,sitten ratin alaosassa oleva pieni ruuvi pyöritettiin meisselillä irti ja ruuvattiin ratin yläreunassa olevan sähköliittimen pieneen reikään"kellojousen"lukitsemiseksi (merkitty kuvaan punaisilla nuolilla)..



Tämän jälkeen ratin kiinnityspultti irti ja johtonippu ui ratista läpi..



Toinen ratti kiinnitettynä paikoilleen..



"Kellojousen" lukitusruuvi irroitettu ja siirretty omalle paikalleen (merkitty taas nuolella kuvaan)..



Ja lopuksi liittimet kiinni ja airbag paikoilleen,hienosti toimi napit niinkuin kuuluukin  :) Puhelimen kamerasta johtuen ratti hieman eri sävyinen viimeisessä kuvassa,ensimmäisessä kuvassa ehkä liiankin tumma..mutta tummanharmaa,ei musta.



Melkein samoilla lämpösillä tuli vaihdettua samaisesta S60R:stä purettu mittariston verhous,kun halvalla sai  ;) Sininen tikkaus verhouksessa,aivan kuten ratinkin ompeleissa..vaikka kuvissa melko harmaalta näyttääkin  :D




« Viimeksi muokattu: 10.03.2017, 18:48:10 kirjoittanut MJS35 »

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #40 : 16.10.2015, 23:14:08 »
Täällä on taas vain ajettu ja tankattu  :)

Kesällä vaihdettujen 7-reikästen suuttimien takia auto vaatisi jonkin sortin räätälöidyn softan.Sitä ennen pitäisi kuitenkin vaihtaa keulalle uusi välijäähdytin,nykyinen kun on alaosastaan halki useammasta kohdasta ja sotkee kivasti molemmin puolin,vetokin on hieman hukassa.
On tässä vaan tullut heitettyä noppaa,hommaanko alkuperäisen Valeon coolerin,vai hommaanko mittatilaustyönä täysalumiinisen coolerin.

Volvolta löytyis takuulla oikea Valeon malli rek.numeron perusteela,nopein vaihtoehto saada ehjä keulalle,mutta mikäli aion laittaa täysalumiinisen mallin,täytyisi nykyinen cooleri purkaa pois auton keulasta mittojen ottamista varten,koska olen ymmärtänyt että näissä on ainakin kahta eri versiota ja mitoissa pieniä eroja,auto menisi silloin hetkeksi huilitauolle..

Coolereiden hinnassa ei sinäänsä suurta eroa ole,kun vertaa halvinta tarjousta alkuperäisestä(Iisalmen Avainvaunulla 350€)ja mittatilausfirman hintaa,joka oli vain hitusen kalliimpi,mutta tottakai täysalumiininen kestäisi kymmenen kertaa paremmin ja lähes samalla hinnalla  :)
Mittatilausfirman ukko kertoi että ainoa mies tässä maassa,joka on saanut hänen tekemänsä coolerin poksahtamaan,on ollut Herlevin Pekka..Valtralla oli ollut pieniä ilmavaivoja  :D

Mietintämyssy onkin nyt syvällä päässä..
Mittatilausmallissa coolerin minimipaksuus olisi huomattavasti suurempi kuin alkuperäisessä.Ymmäsin pienen puhelinkeskustelun perusteella että jäähdytyslamellien aihiot ovat leikattu tietyllä mittajaotuksella ja minimimitta olisi toistakymmentä milliä suurempi kuin alkuperäisen coolerin paksuus..pitänee soittaa pari asiaa varmentavaa puhelua vielä.
Rajoittavaksi tekijäksi muodostuisikin silloin konepellin lukkomekanismi,joka ei näyttäisi sallivan kovin paljon jäähdytinpaketin siirtymistä eteen päin..menee hieman mittailuhommiksi. :idiot2:

KL-Racing ja AUTOBAHN88 kyllä tekevät täysalumiinisia,mutta niidenkin sopivuudessa on käsittääkseni ollut pieniä ongelmia..ja hintakin on postikuluineen jo ihan setelirahaa..

Kokemuksia saa kertoa  :hello:

Lassi

  • Vieras
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #41 : 16.10.2015, 23:38:24 »
Omaan autoon ostin coolerin KL-varaosilta. Merkki oli nissens ja maksoi 218 euroa. noin 10 tuhatta kilometriä takana ja vielä on ainakin tominut hyvin.

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #42 : 16.10.2015, 23:51:05 »
KL-varaosilta vai KL Racingilta ?

Lassi

  • Vieras
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #43 : 17.10.2015, 01:36:32 »

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #44 : 17.10.2015, 09:26:56 »
Ainiin,kuulinkin vasta huhua,että KL-varaosat ois alkanu myymään myös Volvon osia :) Eipä näy vielä osaluettelot olevan valmiina..

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy