Carcom Oy  Ateho

Volvo 945, Pussitettu nokkamuki + Volvo 240 B230FK

  • 91 Vastauksia
  • 51102 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Pistetääs omastakin käyttöautosta vähän esittelyä tänne. Eli alkoi entinen pösö kyllästyttämään ja uutta autoa piti saada. Pösö myyntiin ja volvohan sitä tuli tilalle haettua.

Vuoden 1997 b230fk koneella oleva merikontti, josta ahdot nostettu vajaaseen kiloon ja sittemmin laitettu myös tonin lastu. Varusteita mm lasikattoluukku, puolinahkat, koirakalteri, 4x sähkö ikkunat, sähkösäätöiset peilit, cruise, yms. Kilometrejä tällä hetkellä mittarissa 325tkm ja aikoinaan Saksasta tuotu. Oikeastaan ainoa isompi miinus todella paha lakkavaurio, joka ulottuu konepellistä kattoon saakka.

Ostokunto oli tämä vanteita luukunottamatta:


Talveksi piti saada jotakin vannetta alle niin levitin 850 peltivanteet eteen 8.5" ja taakse 10.5". Renkaina perus 195/65R15 nastat.


Jo autoa etsiessä oli ajatus siitä, että entinen pösö oli 2.5cm maavaralla rautajousineen aivan liian korkea ja alemmaksi piti päästä, joten ilmajousitushan se piti volvoon saada. Auto on jokapäiväisessä ajossa, joten alustan osia on hommattu purkuautoista ja tarkoitus on pitää vakio alusta koskemattomana katsastusta ajatellen. Tarkoitus talven aikana rakentaa kaikki valmiiksi ja keväällä vain ruuvata autoon kiini.

Etupäähän tuli audi 80 tarvikekaasut. Lyhensin olka-akselit kyseisille patruunoille sopiviksi ja tein palkeille jousilautaset. Iskarin mäntää kavennettiin yläpäästä, jotta vakio yläpäät sai menemään.

Lyhennetty vs vakio:

Palkeet sovitettu:


Myöhemmin jouduin vielä siirtämään alajousilautasten paikkaa alemmaksi olka-akselissa. Nyt mitoitettu niin, että pitäisi 205/40R16 rengastuksella saada edestä runkopalkit maahan kiinni. ::)

Säiliöksi tuli jenkeistä 20 gallonan tilavuudella oleva rautasäiliö, joka löysi paikkansa kontista. Linjat taivuttelin puolikovasta kromatusta kupariputkesta:

Kontin sivutilaan tehty teline, jossa kompura roikkuu kumipuslien varassa. Kompura uudemmasta mersusta hieman muokattuna (sisäinen vedeneroitin ja ylipaineventtiili poistettu). Kompuran perässä takaisku ja vedeneroitin.


Takapään toteutus tuntui aluksi yksinkertaiselta. Jousi pois ja palje tilalle. Tässäkin kohtaa kumminkin haasteeksi tuli jousilautasen ahtaus. Vakio jousilautanen vs palkeelle mitoitettu lautanen:

Rälläkällä tilaa tarvittava määrä ja tämän verran jäi jäljelle:

Hieman lattaraudan taivuttelua ja kemppiä perään:

Nyt mahtuu:

Modattu vs vakio tukivarsi:

Toisesta puuttuu vielä kulmavahvikkeet. Teen luultavasti vielä pohjaan latasta parit pystytuet.


Kesävanteiksi ainakin nyt alkuun valikoitui opelin muotopeltivanteet. Vanteiden speksit eteen 9.5"x16 ja taakse 10.5"x16. Jälkikäteen mietittynä olisi voinut puoli tuumaa kapeammiksi jättää. Ainakin takana tekee aika tiukkaa, kun pitäisi kaari saada vanteen tasalle :nohnoh


Rengastus takana 215/40R16 @ 10.5". Eteen tulee 205/40R16 @ 9.5".




Olisi myös hommattuna 960 facelift keula puskureineen ja ovineen. Nekin pitäisi sovittaa. Motivaatiota kyllä riittäisi, rakentelutilat vain vähän kiven alla, kun ei pysty autoa purkamaan mihinkään muutamaa tuntia pitemmäksi ajaksi... :-\
« Viimeksi muokattu: 19.07.2015, 23:33:39 kirjoittanut Tuntsa »

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: Volvo 945 Ilmajousitusta rakentamassa.
« Vastaus #1 : 20.12.2014, 07:44:29 »
Mielenkiintoista.
Missäpäin muuten noiden ilmapalkeiden hinta pyörii nykypäivänä?
Asiallinen toteutus, mutta leimalle vissiin turha yrittää noiden kanssa [emoji17]

Poissa N1k5u

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • youtube.com/Thegreatfinn
    • YouTube
Vs: Volvo 945 Ilmajousitusta rakentamassa.
« Vastaus #2 : 20.12.2014, 08:11:09 »
Weri interesting  O0 Tiekkö yhtää viittiikö sinne leimalle edes yrittää jos on edestä lyhennetty iskarin tolppia?
EX: 245GLT B200f m47 -89 | 744GL B230k m47 -87
Nykyset: 745GLT B200et m46 -89 | 945GL D24Tic m46 -83 | 945GLT b230fk m90 -96
Työajokki: Volvo FM 450 ''Viirusilmä''

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Volvo 945 Ilmajousitusta rakentamassa.
« Vastaus #3 : 20.12.2014, 10:11:53 »
Tukivarsien muutokset ei välttämättä hurraa huutoja saa konttorilla.. Vaikkakin sauma näyttää ihan hyvältä.

Poissa Hemmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 Ilmajousitusta rakentamassa.
« Vastaus #4 : 20.12.2014, 10:14:36 »
Nyt on tainnut sattua hieman liian kaposet gummit ? *naamapalmu*

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Volvo 945 Ilmajousitusta rakentamassa.
« Vastaus #5 : 20.12.2014, 13:57:15 »
Lähtikö tästä mahdollisesti spoileri irti koeajolla kun mokoman ostit? Näyttää vaan kovin paljon HembalanDin vanhalta.  :D

Mukava seurata tällästäkin prokkista. Pääsee näkemään kuinka paljon noita joutuu tosissaan tuonne sovittamaan.

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 Ilmajousitusta rakentamassa.
« Vastaus #6 : 20.12.2014, 14:04:33 »
Jeps leimalle turha yrittää. Menee tosin talvi muutenkin vakioalustalla, kun edessä ei kauhean iso rengas mahdu pyörimään palkeen sijoituksen takia.

Jotain 500-600e maksoi pelkät palkeet jenkeistä. Siihen tietty sitten kaikki muu päälle niin puhutaan 1500-2000e setistä :)

Renkaat ihan tarkkaan harkitut. Ei saa tarpeeksi matalaksi millään pullakumeilla.

Ja joo on tosiaan hembalanDin vanha. Spoileri tosiaan lähti koeajolla irti, kun lakat irtosi sikamassan mukana. :D Hyvässä tallessa ja menee kiini kunhan saisi kontin ja katon maalattua

Kiitos kaikille palautteesta! Tyylisuunta varmaan vähän kaukana tämän foorumin mieltymyksistä, mutta jos nyt yritetään keskittyä siihen itse rakentamiseen? ;)
« Viimeksi muokattu: 20.12.2014, 14:06:27 kirjoittanut Tuntsa »

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Volvo 945 Ilmajousitusta rakentamassa.
« Vastaus #7 : 20.12.2014, 14:35:54 »
Tätä onkin jo vähän odoteltu! :) Hyvä saada tällekkin foorumille jotain mielenkiintoista ja vaihtelua kuormajousien ja pullakumien sijasta ::)
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Volvo 945 Ilmajousitusta rakentamassa.
« Vastaus #8 : 20.12.2014, 14:38:38 »
Jousitus ratkaisu on vaihtelua ja mielenkiintoista.
Mutta mielestäni isot alumiinivanteet sopisivat paremmin.
Kukin tyylillään ;)
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Volvo 945 Ilmajousitusta rakentamassa.
« Vastaus #9 : 20.12.2014, 14:49:28 »
Tukivarsien muutokset ei välttämättä hurraa huutoja saa konttorilla.. Vaikkakin sauma näyttää ihan hyvältä.

Jos hioo saumat ja kunnon maaalit ja massat perään nii tuskin sitä kukkaan asiaan perehhtymätön tajuaa että on muokattu.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa dumppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • Volvolandia...fi
Vs: Volvo 945 Ilmajousitusta rakentamassa.
« Vastaus #10 : 20.12.2014, 19:30:55 »
Jos hioo saumat ja kunnon maaalit ja massat perään nii tuskin sitä kukkaan asiaan perehhtymätön tajuaa että on muokattu.
sokeakin huomaa vaikka valkoisella kepillä että on muokattu noita. On nimittäin aika tarkkasilmäsiä poikia nuo katastusmiehet ;)
-Team Karvavako Racing-     Puhemies

Poissa wäiski12

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
Vs: Volvo 945 Ilmajousitusta rakentamassa.
« Vastaus #11 : 20.12.2014, 19:56:04 »
Jotain nättiä taitaa tästä olla tulossa..
tykkään 8)
Nykynen ajokki: volvo s70 vm.97

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 Ilmajousitusta rakentamassa.
« Vastaus #12 : 29.12.2014, 22:21:33 »

Takatukivarret alkaa olla viimestelyä vaille. :)


Vikalistaakin kävin kysymässä, mutta eivät prkl antaneet :idiot2:

« Viimeksi muokattu: 29.12.2014, 23:05:12 kirjoittanut Tuntsa »

Poissa NIQUELL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Volvo 945 Ilmajousitusta rakentamassa.
« Vastaus #13 : 29.12.2014, 22:39:26 »
Hatun nosto täältä, itekki aikoinaan haaveilin vastaavanlaisesta projektista omaan merikonttiin. kaikkia ei ehkä tällä foorumilla tämä stance shit kiinosta mutta venykumit ja länään on mun mielestä just jees!  S*  seurantaan meni !
945 b230ft classic, 760 b230ft -89
240 b200k -86 [EX]
945 D24TIC -95 [EX]
945 b230fk -95 [EX]

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Volvo 945 Ilmajousitusta rakentamassa.
« Vastaus #14 : 30.12.2014, 00:19:35 »
Laittomia virityksiä, kun ei oo ees otteessa. Nämä on hengenvaarallisia virityksiä, heti vakioksi! Jääkiekot vielä takajousien päälle niin ulkonäkökin paranee...  :nohnoh

Ei vaan, keep up the good work. Kiva, et joku jaksaa näihinkin hieroa pusseja. Vaikka kovat jätkäthän ajelee rautajousilla  ;) Mites toi takapää, siellä kun näyttäis jonkun verran pokea olevan? Muuten kyllä, kuten jo lontoon kielellä aikaisemmin mainitsinkin, pirun asiallista toimintaa!

Ja vanteisiin vannehopee  O0

Hatun nosto täältä, itekki aikoinaan haaveilin vastaavanlaisesta projektista omaan merikonttiin. kaikkia ei ehkä tällä foorumilla tämä stance shit kiinosta mutta venykumit ja länään on mun mielestä just jees!  S*  seurantaan meni !

Tämä on juurikin huomattu, jokusen kerran  ;D
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

 

Proturbo  Autodiagnoosi