Ateho  Elekma

KORJATTU: ABS vika ja oudot anturien vastusarvot

  • 27 Vastauksia
  • 16282 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Tämä ongelma tuli sitten viimein korjattua. Yöeislukijan antama P0500 koodi ei auttanut kovin pitkälle joten kävin Debilissä luettamassa tarkat vikakoodit, jotka viittasivat oikean etupyörän sensorivikaan. Sensoreiden johdot on käyty moneen kertaan läpi mutta itse sensoria ei ole irroitettu. Tuo "rikkoontumaton" sensori oli kulunut puhki ilmeisesti ABS-renkaan ruosteiden tai muun sen ja kehän väliin tunkeutuneen mönjän takia. Jälkiviisaasti olisi pitänyt luottaa intuitioon eikä nettiin ja jättää boksin kolvaaminen väliin. Oli liikaa luottoa siihen, ettei anturi voi olla rikki. Oli se - suojaamattomissa etusensoreissa mekaaninen vika on täysin mahdollinen (toinenkin sensori on jo kulunut mutta ei puhki).
-----------------------------
Moi.

ABS rupesi vikailemaan. Ensioire oli pieni ABS surahdus pihaan oikealle käännettäessä, ei vielä vikavaloa tässä vaiheessa. Jossain vaiheessa nopeusmittari otti hepulit, ei noussut - samaan aikaan taisi ABS-vikavalo syttyä. Valoshow poistui seuraavassa käynnistyksessä. Sitten pariin otteeseen löytyi yhteys sadesäähän ja valon syttymiseen - tällöin syttyi myös TRACS/SDC valo sekä hetken perästä jarrunesteen varoitusvalo!. Kolmanessa sateessa valoshown lisäksi pumppu rutisi pitemmän aikaa - tämä ei ole toistunut sittemmin. Välillä mentiin pitkiäkin aikoja ilman valoa. Nyt valo on palanut vakaammin. Vikakoodiksi on tullut aina P0500 Speed sensor, signal too high. Etupään kehät ovat kyllä likaiset ja kuraiset mutta vaikuttavat ehjiltä.

Metsästtin vikaa mittaamalla huonolla Biltema-yleismitarilla antureiden vastusarvot, joiden arvot pitäisivät nettilähteen mukaan olla 900-1300Ohm seuraavissa ABS-liittimen pinneissä

LF sensor: pins 11 & 4
RF sensor: pins 18 & 3
LR sensor: pins 10 & 2
RR sensor: pins 17 & 1

Vaan ei löytynyt mitään tuollaista, löytyi:

10 & 2 = -10 (näin mittari näytti, olisko todellisuudessa satakertainen eli 1000 Ohm, lisäksi virtasuunta nurin eli pos. arvo)
10 & 3 = 15
10 & 11 = 0 (pinnit yhteydessä)
10 & 20 = -9 (eli 900 Ohm?)

11 & 20 = -9 (luonollista, pinnit olivat yhdessä)
11 & 3 = 15
11 & 2 = -10

Muista pinneistä ei läytynyt vastusta. Eli näytäisi siltä, että 10/11 pinnipariin löytyy yhteys pinneihin 2 (1000 Ohm), 3 (1500 Ohm) ja 20 (900 Ohm) neljäs anturi vaikuttaisi olevan hukassa. Tämä ei vaan tunnu olevan minkään speksin mukainen.

Onko kellään minkäänlaista ajatusta tästä?
« Viimeksi muokattu: 30.07.2018, 09:37:47 kirjoittanut roilo »
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: ABS vika ja oudot anturien vastusarvot
« Vastaus #1 : 16.01.2015, 08:43:55 »
Tarkennetaan vielä, että ABS-yksikön liittimessä ei edes ollut liitintä pinnien 1 ja neljä kohdalla. Myös pinni 17 oli tyhjä. Saattaa myös olla, että nuperoiden suhteen tein peilikuvavirheen.

Muutoin olen edelleen ymmälläni vastusarvjen mittaamisesta.
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: ABS vika ja oudot anturien vastusarvot
« Vastaus #2 : 16.01.2015, 09:26:48 »
Mikä auto?
Muistasin että yköskoppasessa v70 on loppupään autoissa jo skooppaavat abs anturit, eli resistanssin mittaaminen ei onnistu.

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: ABS vika ja oudot anturien vastusarvot
« Vastaus #3 : 16.01.2015, 10:28:41 »
Jep auto on 2000 mallinen 99 ja 00:ssa joista ei näköjään vastusarvoa saa. (löysin juuri tällaisen saitin https://www.midwest-abs.com/Troubleshooting.php)

Voiko anturilta, sen ensimmäisestä liitoksesta kuitenkin mitata vastusarvon? Vai saako noista vain oskilloskooppia edellyttäviä jänniteheilahduksia?

Naapuri oli muuten heittämässä laatuoskilloskooppia roskiin, kysyi tarvitsenko minä sitä. Arvatkaa mitä mä vastasin? "Emmää varmaan tuu koskaan tarvitsemaan..." :'(.
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: ABS vika ja oudot anturien vastusarvot
« Vastaus #4 : 16.01.2015, 11:05:00 »
Juu niistä ei saa vastusmittarilla valitettavasti selkoo.
Kerran yhdestä v70 volvosta jollain yleismallin lukijalla sain tommosen speed sensor signal koodin ja googlella löyty, että se viitais autom vaihdelaatikossa olevaan anturiin. Vika oli kuitenkin vas tai oik etupyörän anturi.
Myös abs yksiköitä näistä on mennyt ja multa löytyy ylimääräsenä kunnostettu 9472971 numeroinnen  ABS / STC boxi.  :)

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: ABS vika ja oudot anturien vastusarvot
« Vastaus #5 : 16.01.2015, 15:04:00 »
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&langpair=en|fi&u=https://www.midwest-abs.com/Troubleshooting.php

"Voiko anturilta, sen ensimmäisestä liitoksesta kuitenkin mitata vastusarvon? Vai saako noista vain oskilloskooppia edellyttäviä jänniteheilahduksia?"

Tuolla väittää että voi -99-01 pelkät anturit ?

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: ABS vika ja oudot anturien vastusarvot
« Vastaus #6 : 16.03.2015, 20:37:00 »
Vika edelleen päällä. Välillä valoshow oli vähän erilainen - välillä vikavalo jopa sammui, toisena päivänä paloi sitten jarrunesteenkin valo.

Nyt vika näyttää vakiintuneen siihen, että ABS- ja engine-valo palaa heti startista, mittari on dead 25km/h asti, josta syttyy Tracks-valo ja mittari alkaa toimimaan. Näyttäisi siis siltä, että ABS-boksi tekee ainakin sen tarkistuksen 25km/h nopeudessa.

Sain oskilloskoopin lainaan ja toiveikkaana pyöritin etufillareita - en saanut juuri mitään arvoja ulos. Kuinka kovaa pitäisi pyörittää pääsin ehkä 7km/h asti? Laitoin myös yleimittarin herkällä astuksella kiinni ja sain toiselta puolelta epämääräisen 1mV:n kolmesti, toiselta puolelta en mitään. Taakse en vielä kerennyt mittaamaan.

Hammaskehät ovat edesssä melko ruosteiset - kunnoltaa korkeintaan tällaset http://www.kiaownersclub.co.uk/forum/uploads/5539/reluctor_ring.jpg Pitäisikö tuollaisen vielä indusoida jännitettä vai kannattaisikohan aloittaa noiden vaihdosta - en haluaisi uskoa ABS-modulin kärähtämiseen?

Kaikki ideat tervetulleita.
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: ABS vika ja oudot anturien vastusarvot
« Vastaus #7 : 28.08.2015, 16:08:36 »
Tilanne edelleen päällä. ALoitin korjaamisen vaihtamalla ABS-renkaat. Toisen puolen rengas olikin kahdesta kohtaa poikki joten toiveekkaana testaamaan. Tulos: ABS-valo palaa käynnistyksestä alkaen edelleen, Tracks valo ei kuitenkaan syty enää eikä P0500 koodiakaan tullut sillä aikaa kun näytin keulaa lähikadulla (auto seisonnassa, joten isompia koeajoja en tee).

Sitten asiaan, eli galluppiin: Kumpi toimenpide seuraavaksi:

1) Hommaan siirtoluvan ja käytän vikakoodien luvussa, jos selviäisi onko vikaa jonkin pyörän anturissa.

2) ABS-yksikkö korjausjuotokseen "korjaa ja kokeile" -periaatteella
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa Nick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: ABS vika ja oudot anturien vastusarvot
« Vastaus #8 : 28.08.2015, 17:02:45 »
eikä P0500 koodiakaan tullut.

Sitten asiaan, eli galluppiin: Kumpi toimenpide seuraavaksi:

1) ...käytän vikakoodien luvussa

Heh, olenko ainoa joka ajattelee tässä olevan jotain omituista?

Äänestän vaihtoehtoa
3) Hommaan lukijan läppäriin tai luuriin ja luen omassa pihassani vikamuistin ja säästän selvää rahaa  ;D

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: ABS vika ja oudot anturien vastusarvot
« Vastaus #9 : 28.08.2015, 18:59:18 »
Heh, olenko ainoa joka ajattelee tässä olevan jotain omituista?

Yleismallinen OBD-lukija löytyy hyllystä. Sillä ei vaan pääse ABS-moduliin kiinni, pelkästään OBD-standardin mukaiseen vikakoodistoon joka tallentuu ECU:uun. Volvon oma diagnostiikka (hinta nelinumeroinen?) tunnistaa miltä pyörältä mahdollinen vikakoodi tulee eikä tarvitse arpomalla vaihtaa antureita.
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa Nick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: ABS vika ja oudot anturien vastusarvot
« Vastaus #10 : 28.08.2015, 20:21:07 »
Ebay

Mikäs tämä on....  V:>

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: ABS vika ja oudot anturien vastusarvot
« Vastaus #11 : 30.08.2015, 08:56:15 »
Erotteleeko tuo eri pyörien volvo spesifiset vikakoodit vai lukeeko tuokin vain OBD-koodit? Tietääkö kukaan?
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: ABS vika ja oudot anturien vastusarvot
« Vastaus #12 : 02.06.2016, 10:59:01 »
Projekti etenee, irrotin ABS-modulin (9496946).

Missä olette korjauttaneet näitä? (Espoon suunnalla, vienti-/noutoetäisyydellä). Luotettava, pätevä ja kohtuuhintainen tietty - vai lähetänkö boksin postitse esim. samppasporttiin? http://samppasport.fi/hinnasto/elektroniikkakorjaukset/elektroniikkakorjaukset-volvo/
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5032
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: ABS vika ja oudot anturien vastusarvot
« Vastaus #13 : 02.06.2016, 21:00:13 »
Halvimmalla ehkä pääset jos viet sen vaikka paikalliseen atk- liikkeesen jossa tehdään myös korjauksia, siis juotosten korjaus. Tuo boksin aukipuukotus kannattanee tehdä itse.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4773.0

Tai sitten ostat jostain purkuautosta sopivan boksin hintaan 50-80€?

Onhan tuo http://www.ebay.co.uk/itm/Newest-Version-For-Volvo-VIDA-DICE-2014A-Diagnostic-Tool-Scanner-Service-Cable-/391122084598?hash=item5b10b162f6
70€ aika suolanen hinta kaapelista.
« Viimeksi muokattu: 02.06.2016, 21:02:21 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: ABS vika ja oudot anturien vastusarvot
« Vastaus #14 : 21.06.2016, 14:28:06 »
Jee, boksi tuli korjauksesta - oikein siististi niputettu jne. ja Samppasportin mukaan kylmäjuotoksiakin oli.

Baa, vika ei korjaantunut. Edelleen herjaa P0500 - sekä ABS että tracks palaa. Koodin saa bilteman vikalukijalla kahdella pyyhkäisyllä näyttämään clearOK! mutta valo ei sammu. Mainittakoon, että akku vetelee viimeisiään. Järkeilin, että boksi on nyt todennäköisesti kunnossa joten etsin vikaa muualta.

Vaihtoehdot:
-Anturit / takahammaskehät: Epätodennäköistä, järkeilin, etei boksikaan voi testata pyöräanturin viallisuutta jos auto ei liiku -> koska valo syttyy heti on vika järjestelmän osissa jotka ovat "tulilla" heti virransaannista. Onko näin??

-Pumppuyksikkö: Testasin kytkemällä virrat suoraan pumpulle - hurraa, pumppu pyöri. Tämä ei liene satavarma merkki pumppuyksikön toimivuudesta, mutta kenties lupaava? Osaako joku sanoa tästä jotain??

-Johtosarja: Hitostako tuota tietää, harvemmin on tullut murtuneita johtoja vastaan. Millä tuollaisen narukerän edes koestaa?
 
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

 

Proturbo  Autodiagnoosi