Tämä ongelma tuli sitten viimein korjattua. Yöeislukijan antama P0500 koodi ei auttanut kovin pitkälle joten kävin Debilissä luettamassa tarkat vikakoodit, jotka viittasivat oikean etupyörän sensorivikaan. Sensoreiden johdot on käyty moneen kertaan läpi mutta itse sensoria ei ole irroitettu. Tuo "rikkoontumaton" sensori oli kulunut puhki ilmeisesti ABS-renkaan ruosteiden tai muun sen ja kehän väliin tunkeutuneen mönjän takia. Jälkiviisaasti olisi pitänyt luottaa intuitioon eikä nettiin ja jättää boksin kolvaaminen väliin. Oli liikaa luottoa siihen, ettei anturi voi olla rikki. Oli se - suojaamattomissa etusensoreissa mekaaninen vika on täysin mahdollinen (toinenkin sensori on jo kulunut mutta ei puhki).
-----------------------------
Moi.
ABS rupesi vikailemaan. Ensioire oli pieni ABS surahdus pihaan oikealle käännettäessä, ei vielä vikavaloa tässä vaiheessa. Jossain vaiheessa nopeusmittari otti hepulit, ei noussut - samaan aikaan taisi ABS-vikavalo syttyä. Valoshow poistui seuraavassa käynnistyksessä. Sitten pariin otteeseen löytyi yhteys sadesäähän ja valon syttymiseen - tällöin syttyi myös TRACS/SDC valo sekä hetken perästä jarrunesteen varoitusvalo!. Kolmanessa sateessa valoshown lisäksi pumppu rutisi pitemmän aikaa - tämä ei ole toistunut sittemmin. Välillä mentiin pitkiäkin aikoja ilman valoa. Nyt valo on palanut vakaammin. Vikakoodiksi on tullut aina P0500 Speed sensor, signal too high. Etupään kehät ovat kyllä likaiset ja kuraiset mutta vaikuttavat ehjiltä.
Metsästtin vikaa mittaamalla huonolla Biltema-yleismitarilla antureiden vastusarvot, joiden arvot pitäisivät nettilähteen mukaan olla 900-1300Ohm seuraavissa ABS-liittimen pinneissä
LF sensor: pins 11 & 4
RF sensor: pins 18 & 3
LR sensor: pins 10 & 2
RR sensor: pins 17 & 1
Vaan ei löytynyt mitään tuollaista, löytyi:
10 & 2 = -10 (näin mittari näytti, olisko todellisuudessa satakertainen eli 1000 Ohm, lisäksi virtasuunta nurin eli pos. arvo)
10 & 3 = 15
10 & 11 = 0 (pinnit yhteydessä)
10 & 20 = -9 (eli 900 Ohm?)
11 & 20 = -9 (luonollista, pinnit olivat yhdessä)
11 & 3 = 15
11 & 2 = -10
Muista pinneistä ei läytynyt vastusta. Eli näytäisi siltä, että 10/11 pinnipariin löytyy yhteys pinneihin 2 (1000 Ohm), 3 (1500 Ohm) ja 20 (900 Ohm) neljäs anturi vaikuttaisi olevan hukassa. Tämä ei vaan tunnu olevan minkään speksin mukainen.
Onko kellään minkäänlaista ajatusta tästä?